2020: בלגיה – Hooverphonic חושפים את שירם לאירוויזיון, "Release Me"

בלגיה הייתה המדינה הראשונה לחשוף את נציגיהם לאירוויזיון, ועכשיו הגיע זמן השיר. מהצוות שהביא לנו את בלגיה 2018 ואיטליה 2017, מגיע השיר הבלגי לאירוויזיון 2020. האם הלהקה המוכרת תצליח להחזיר את בלגיה למקום מכובד בגמר? וגם כיצד האמנות מהדהדת את המציאות של סולנית הלהקה?

המבצעים
על Hooverphonic כתבתי כאן, והנה הדברים שוב: Hooverphonic היא להקה בלגית שהוקמה ב-1995. אף על פי שסווגה בהתחלה כהרכב טריפ הופ, היא הרחיבה במהרה את המנעד המוזיקלי שלה, הכולל רוק אלטרנטיבי, אלקטרוניקה, אלקטרופופ, רוק ואחרים. חברי הלהקה קראו לה במקור "הובר" (Hoover), אולם מאוחר יותר שינו את שמה ל"Hooverphonic", לאחר שגילו שלהקות אחרות כבר השתמשו בשם "הובר", וגם משום שרצו להימנע מבעיות משפטיות עם חברת הובר, יצרנית שואבי האבק. חברי הלהקה המקוריים היו הסולנית Esther Lybeert, הקלידן Frank Duchêne, הבסיסט Alex Callier, והגיטריסט Raymond Geerts. הסולנית Lybeert הקליטה מספר הקלטות דמו עם הלהקה, אולם עזבה אותה ביום בו הייתה אמורה הלהקה לחתום על חוזה עם חברת "סוני מיוזיק". הלהקה הביאה אז במקומה את Liesje Sadonius להקליט את האלבום "A New Stereophonic Sound Spectacular". זמן קצר לאחר יציאת האלבום, עזבה Sadonius את הלהקה. Kyoko Baertsoen, זמרת להקת הטריפ-הופ הבלגית "Lunascape", מילאה את מקומה למשך 3 חודשי סיבוב ההופעות האירופי ב-1997. בתחילת 1998 הפכה Geike Arnaert לזמרת הקבועה של הלהקה. הלהקה השיגה הכרה בינלאומית לאחר שהשיר "2Wicky" נכלל בפסקול הסרט "Stealing Beauty"‏ (1996) של ברנרדו ברטולוצ'י. השיר הופיע גם בפסקולי הסרטים אני יודע מה עשית בקיץ האחרון ו-"Heights". הריף העיקרי של השיר סומפל מלהיטו של אייזק הייז משנות ה-60, "Walk On By". בשנת 1998 תרמה הוברפוניק לאלבום המחווה לדפש מוד, "For the Masses", את גירסת הכיסוי שלהם לשיר "Shake the Disease". ב-1998 הלהקה הוציאה את האלבום "Blue Wonder Power Milk", עם הזמרת גייקה ארנרט בת ה-18. השירים "Renaissance Affair", "This Strange Effect" ו-"Eden" הושמעו בפרסומות של החברות פולקסווגן ומוטורולה. שלושת השירים זכו לחשיפה רבה. לקראת סוף שנת 1998, עזב Duchêne את הלהקה. בשנת 2000 יצא האלבום "The Magnificent Tree". השירים הבולטים מתוכו הם "Out Of Sight", "Mad About You", ושיר הנושא של האלבום. באותה שנה נתבקשה הוברפוניק לכתוב שיר במיוחד לטקס פתיחת יורו 2000 שהתקיים בבריסל, בלגיה. השיר בן 12 הדקות, "Visions", הפך לשיר האליפות והופעתה של הוברפוניק בטקס הפתיחה נראתה ונשמעה על ידי למעלה ממיליארד איש.
בשנת 2002 יצא אלבום הקונספט "Hooverphonic Presents Jackie Cane". בשנת 2003, הלהקה הוציאה אלבום שהוקלט חי בליווי תזמורת (ללא קהל) בשם "Sit Down and Listen to Hooverphonic". בדצמבר 2005 הוציאה הלהקה את אלבום האולפן החמישי שלה, אלבום כפול בשם "No More Sweet Music/More Sweet Music". בשנת 2006 עזבה הלהקה את חברת סוני/BMG. לסיום הקשר, יצא אלבום אוסף בשם "Singles '96–'06". באוקטובר 2007 יצא האלבום "The President of the LSD Golf Club". באוקטובר 2008, Arnaert הודיעה על עזיבתה את הלהקה לטובת קריירת סולו. בנובמבר 2010 יצא האלבום "The Night Before", עם הזמרת החדשה, Noémie Wolfs. במרץ 2015 היא עזבה את הלהקה. ב-2018 הצטרפה ללהקה הסולנית Luka Cruysberghs. מקור.
חבר הלהקה Alex Callier הוא כותב השירים העיקרי של הלהקה והיה מנטור בתכנית The Voice of Flanders בשנים 2011–2013 ו-2017–היום. הוא כתב עם Sennek את שירה לאירוויזיון 2018, "A Matter of Time". בנוסף כתב לאמנים בלגיים והולנדים דוגמת Kovacs ו-Isabelle A. סולנית הלהקה הנוכחית Luka Cruysberghs היא זוכת העונה החמישית של The Voice of Flanders, כאשר הייתה חלק מהנבחרת של Callier.

השיר
"Release Me" נכתב על ידי Alex Callier ו-Luca Chiaravalli. כאמור, Callier אחראי כמעט לכל שירי הלהקה, כולל הלהיטים "Mad About You" ו-"Sometimes". כתב ל-Sarah Brightman, Irene Fornaciari, Kovacs ועוד. היה מהכותבים של השיר הבלגי לאירוויזיון 2018, שנכשל מלעלות לגמר. Chiaravalli הוא אחד הכותבים האיטלקים הפורים. כתב את השיר של Piero Pelù לפסטיבל סנרמו האחרון. כתב ל- Francesco Gabbani, Loredana Bertè, Nek, Paola Turci, Eros Ramazzotti, Anna Tatangelo, Anna Oxa, Giusy Ferreri, Annalisa, Il Volo, Chiara, Giorgia, Laura Pausini ו-Clouseau. עבר בעבר עם Hooverphonic והיה שותף בכתיבת שיריהם "Heartbroken", "Hiding In A Song", "Amalfi" ו-"Upright".
השיר הושווה ל-"Tomorrow Never Dies" של Cheryl Crow, ל-"Don't Speak" של No Doubt, ל-Skyfall" של Adele, ל-"Ultraviolence" של Lana Del Rey ולשיר האירוויזיון "Birds" של Anouk. בנוסף, השיר הושווה לסגנונם של The Cardigans ו-Portishead.
השיר הוא בלדת פופ ניינטיזית מאד, עם השפעות טריפ הופ ודרים פופ. האווירה בשיר קודרת ומזכירה מאד שירי נושא של סרטי ג'יימס בונד. קולה של הזמרת נותר אדיש וקטן לאורך כל השיר, והדרמה נבנית בעיקר בעיבוד הדרמטי והתזמורתי, המבוסס כינורות, שמגיע לשיאו בפיזמון. השיר מזכיר מאד את עבודתיהם הקודמות של Hooverphonic, כולל השיר הבלגי לאירוויזיון 2018, "A Matter of Time", שנכתב כאמור על ידי Alex Callier. השיר היה יכול להיות פרשי, אם היה נשלח לאירוויזיון לפני 20 שנים. הבעיה היא שב-2020, סוג זה של מוזיקה נחשב שמרני מאד והעבודה שהלהקה עושה את המוזיקה הזו כבר למעלה מ-20 שנה, הופכת את זה ללא-רטרואי. עם זאת, אובייקטיבית, לא ניתן להתעלם מהעובדה שמדובר בשיר מלא ושלם, מלודי מאד, גם אם מעגלי מבחינת המבנה שלו. ועדיין, יש משהו מאד לא אפקטיבי בשיר, כמעט כמו משהו שנכתב על הדרך, ולא היה בולט בדיסקוגרפיה של ההרכב אם לא היה נשלח לאירוויזיון.
הדוברת בשיר מבקשת מאהובה לשחרר אותה ולתת לה ללכת. היא כלואה במערכת יחסים של שקרים וכאב, שרק הוא יכול להציל אותה מהם, על ידי היפרדות שהוא ייזום. יש לה את היכולת לבקש ממנו להיפרד, אבל לא את האומץ לעשות זאת בעצמה ולקחת אחראיות על ההשלכות של החלטה שכזו. היא לא רוצה לשמוע מה שהיא כבר יודעת. שום מילה לא תעזור. הם לא נועדו זו לזה. השימוש במונח "משחק הפסד" מתכתב עם זוכה השנה שעברה, "Arcade", שהחלק הדרמטי שבו דיבר על משחק הפסד, הזמר והמלודיה הגיעו אז לשיא אמוציונלי ועצוב. בשיר הנוכחי, מתרחש דבר הפוך. השיר וקולה של הזמרת שוקעים למצולות כשהיא מדברת על משחק ההפסד, אולי כי משקפים את הלך הרוח שלה והייאוש. הדוברת ממשיכה ומפתחת את תיאור רגשותיה: הוא כל מה שהיא רוצה, יש שם אהבה, או יחסי תלות מאד חזקים. היא הופכת לגירסה מסוכנת של עצמה. היא צריכה, שהוא יהיה אמיץ מספיק לחתוך את החבל ולתת לה ללכת. מילות השיר זרקו אותי ישר להופעה שלהם, שצפיתי בה לפני מספר חודשים במועדון ה"בארבי" בתל אביב. מנהיג הלהקה, Alex Callier, לקח לגמרי את הפוקוס בין השירים. בין בדיחות, אנקדוטות וסיפורים, היה ברור מי מקבל את ההחלטות בלהקה. הסולנית, Luka Cruysberghs, כמעט שימשה כאינסטרומנט. היא לא דיברה מילה, ובקולה הייתה אדישות, שלאו דווקא נובעת מבחירה אמנותית. ההרגשה הייתה, שהיא חומר ביד היוצר של מנהיג הלהקה ואין לה say אמנותי או אפשרות בחירה ממשית. היא משמשת כצינור להעברת המילים והמלודיה שכתבו עבורה. היא גם הסולנית השלישית של הלהקה, וכזו שהצטרפה אליה לפני פחות משנתיים. הקונטקסט הזה הופך את הטקסט לכואב כפליים. הדוברת, שאיננה באמת דוברת, נשמעת כמי שרוצה להשתחרר ולצאת ממערכת היחסים המקצועית הזו, אשר בה אין לה באמת בחירה. ובאופן אירוני למדי, שוב היא לא הייתה מעורבת בכתיבת השיר. כלומר, גם בהפגנת המצוקה שלה והרצון להשתחרר, היא מהדהדת את סיפורה שלה, אבל למילים של מנהיג הלהקה. כל אלו הופכים את ההאזנה לשיר לקשה עוד יותר, כמעט מכמירת לב.
בלגיה תשתתף ב-12/05, בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2020. סביר להניח שהשיר יעפיל לגמר, וזאת עקב השם של הלהקה, שעדיין זוכרים לה חסד נעורים. אני מאמין שגם ההעמדה תהיה מוצלחת מזו שנעשתה ב-2018. להערכתי השיר יעפיל ממקומות 6-9, ובגמר יסיים איפשהו סביב המקום ה-12. שוב, מדובר בתחושה בלבד, שיכולה להשתנות.

מילות השיר מתוך האתר genius.com , ולאחר מכן, תרגומן לעברית:

Release me

Release me
Don't talk the way
Release me
It's not right to make me stay
All the lies and all the pain
Only you can make them go away
Yeah, release me from this sad and losing game

Release me
Don't say what I already know
Release me
Only trouble steals the show
All those words won't comfort me
It's clear we are not meant to be
Yeah, release me from this sad and losing game

You're all I want
A dangerous me
It's wrong to keep you close to me
And if you dare, if you care
Then cut the ropes and float away
Yeah, release me, if you love me let me go

Release me
Don't talk the way
Release me
It's not right to make me stay
All the lies and all the pain
Only you can make them go away
Yeah, release me from this sad and losing game

You're all I want
A dangerous me
It's wrong to keep you close to me
And if you dare, if you care
Then cut the ropes and float away
Yeah, release me, if you love me let me go

All the lies and all the pain
Only you can make them go away
All those words won't conquer me
It's clear we are not meant to be
Yeah, release me from this sad and losing game
Oh, release me, oh, release me from this sad and losing game
Oh, release me, oh, release me from this sad and losing game

שחרר אותי

שחרר אותי
אל תדבר על האופן
שחרר אותי
זה לא נכון לגרום לי להישאר
כל השקרים וכל הכאב
רק אתה יכול לגרום להם להיעלם
כן, שחרר אותי מהמשחק העצוב והמפסיד הזה

שחרר אותי
אל תגיד את מה שאני כבר יודעת
שחרר אותי
רק צרות גונבות את ההצגה
כל המילים הללו לא ינחמו אותי
ברור שאנחנו לא אמורים להיות
כן, שחרר אותי מהמשחק העצוב והמפסיד הזה

אתה כל מה שאני רוצה
גרסה מסוכנת שלי
זה לא בסדר להשאיר אותך קרוב אלי
ואם אתה מעז, אם אכפת לך
אז חתוך את החבלים ורחף לך משם
כן, שחרר אותי, אם אתה אוהב אותי תן לי ללכת

שחרר אותי
אל תדבר על האופן
שחרר אותי
זה לא נכון לגרום לי להישאר
כל השקרים וכל הכאב
רק אתה יכול לגרום להם להיעלם
כן, שחרר אותי מהמשחק העצוב והמפסיד הזה

אתה כל מה שאני רוצה
גרסה מסוכנת שלי
זה לא בסדר להשאיר אותך קרוב אלי
ואם אתה מעז, אם אכפת לך
אז חתוך את החבלים ורחף לך משם
כן, שחרר אותי, אם אתה אוהב אותי תן לי ללכת

כל השקרים וכל הכאב
רק אתה יכול לגרום להם להיעלם
כל המילים האלה לא יכבשו אותי
ברור שאנחנו לא אמורים להיות
כן, שחרר אותי מהמשחק העצוב והמפסיד הזה
הו, שחרר אותי, הו, שחרר אותי מהמשחק העצוב והמפסיד הזה
הו, שחרר אותי, הו, שחרר אותי מהמשחק העצוב והמפסיד הזה

הקליפ הרשמי של השיר:

 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.