2022: סרביה – סיקור ה-Pesma za Evroviziju – גמר

ברוכים הבאים לגמר הקדם הסרבי, ה-Pesma za Evroviziju. שמונה עשר שירים העפילו בשני הערבים האחרונים לגמר. מי ייצג את סרביה באירוויזיון? ניתן לצפות בשידור החי כאן או כאן.

הערב נפתח בקליפ מחווה להיסטוריה של איטליה בתחרות. נכנסים לאולם, והמנחים מבצעים את איטליה 2017. מנחי הערב הם Dragana Kosjerina ו-Jovan Radomir. מנחי הגרין רום הם Kristina Radenković ו-Stefan Popović.

Naiva – Skidam – על גרסת הסטודיו כתבתי: "הפייבוריטית שלי מהשנה שעברה! היא הייתה אחת ההפתעות בקדם ההוא. היא חוזרת עם קולה מלא הנשמה והייחודי, הפעם למידטמפו פופ-בלוז, שבפזמון עובר להיות משהו שיכול להיות שיר של Amy Winhouse. ההגשה דרמטית. ההפקה נעה בין הבלוזי המסורתי לאלקטרו המודרני. נהדר. אני בטוח שהיא תעביר את השיר עם המון אטיטוד כמו שהיא יודעת. 3/5."
בחצי הגמר כתבתי: "היא יושבת על כורסא, לובשת שמלת סטרפלס שחורה חושפנית. היא מפלרטטת עם המצלמה, אבל מה הסיפור עם לשבת על הכורסה המטונפת הזו לאורך רוב השיר. שיר מצוין, אבל מה נסגר עם ההעמדה הזו?"
בהופעה החיה: היא מעולה כמו תמיד. אני לא עף על ההעמדה, וזה לא טוב כמו שירה מהשנה שעברה, אבל זה היא נהדרת.

Orkestar Aleksandra Sofronijevića – Anđele moj – על גרסת הסטודיו כתבתי: "אתנו-פופ מקומי ומוזיקת עולם נחמד. השיר מתבסס על נגינת אקורדיון ועל מקצב אחר לגמרי בחלקו האחר, והולך לי קצת לאיבוד. אני מעריך את החיבור לתרבות המקומית כאן, אבל יש הרגשה לפרקים של שיר תיירים, שמנסה לרקוד על כמה חתונות. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "חברי הלהקה כולה לובשים חליפות אלגנטיות ושיקיות. ההופעה הווקאלית מצוינת, אבל המעבר בין המקצבים עדיין צורם."
בהופעה החיה: ההופעה זהה לזו שבחצי הגמר. הקולות של הזמרות פשוט קסומים, ומלאי נשמה. הייתי שמח לשיר יותר מגובש.

Gift – Haos – על גרסת הסטודיו כתבתי: "רוק ניינטיזי פשוט למדי, אך מגניב, קליט ואותנטי. זה בטח הולך לעבוד מצוין על הבמה. אחרי הפזמון, יש סינתיסייזר ברקע שזורק לאייטיז. ב-C part יש סולו גיטרה חשמלית. זה נשמע מאד שלם, והם נשמעים כמו להקה שפשוט באה לעשות את הקטע שלה וללכת הביתה. יופי. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "זה קצת שונה ממה שציפיתי שזה יהיה. הסולן עולה עם ז'קט בלי כלום מתחת ופס אדום עבה מתחת לעיניו. ההופעה הווקאלית וגם זו הבימתית מצוינות. זה אולי הכי הרבה השפעה של Måneskin שנראה הערב, וזה חייב להעפיל לגמר. הופעה שהיא גלאם-רוק, בשיר שהוא הרבה יותר צנוע, אבל עשיר מלודית."
בהופעה החיה: הם מעבירים את אותו הוייב כמו בחצי הגמר. הסולן מעולה והאווירה על הבמה מחשמלת, אבל די ברור שלא יהיה ככאן ניצחון.

Zejna Murkić – Nema te – על גרסת הסטודיו כתבתי: "בלדה רגשנית טיפוסית, שמזכירה קצת את הלחנים של Marija Šerifović. לזמרת יש קול נשי חם שמתאים לשירי נשמה, אבל היא נשמעת כמו מי שהייתה משתלבת יותר בהרכב נשי, תלוי כמה כריזמה בימתית יש לה. השיר הזה לא מחדש כלום, אבל הוא טוב במה שהוא עושה, ויש לזה הרבה קהל בסרביה. האם זה יספיק על מנת לעלות לגמר? 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "כמו שחשבתי, היא עולה מפונפנת, בשמלה מלאת מלמלה בצבע אפרסק, ונותנת לי וייבים של משפחת קרדשיאן. יש שלג מזויף, רקדן בחליפה מוזהבת ושלג וקרח בוידאוארט. זה די בטוח עולה לגמר, היא זמרת מצוינת, שמדייקת מאד בתווים הגבוהים, וקצת צריכה לעבוד על רגעים שאינם רגעי השיא של השיר."
בהופעה החיה: היא מתחילה קצת פחות מפוקסת מבחצי הגמר. בפזמון היא כבר אוספת את עצמה ונותנת הופעה ווקאלית ראויה לציון. ז'קט זהב תלוי עליה, והיא מורידה אותו. למה הוסיפו את הפריט המיותר הזה?

Tijana Dapčević – Ljubi, ljubi doveka – על גרסת הסטודיו כתבתי: "נציגת מקדוניה 2014 נקראה לדגל, אחרי שכותבת השיר הסתכסכה עם הזמר המקורי של השיר. פופ קצבי עם אלמנטים לטיניים או ים תיכוניים. Leontina Vukomanović יודעת את העבודה וכותבת להיטי פופ כבר עשורים. זה לא מאיים על הזכייה, אך יראה גמר לדעתי. קליט, שמח ומבוצע על ידי זמרת כריזמטית. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "הנה היא חוזרת. בגלויה היא מבצעת את השיר של אחותה, מקדוניה 2019. בלייב היא לובשת חליפה אדומה בלי חולצה מתחת. היא נראית מצוין וכהרגלה מתעלת המון כריזמה, אבל היא לא יכולה לעשות זאת לבדה. אין רקדנים, אין כוראוגרפיה. נראה שזרקו לה סטייליסט, אבל שכחו שמישהו אמור אשכרה לביים את ההופעה הזו. ובכל זאת, היא מצילה את השיר הזה. חייבת גמר."
בהופעה החיה: היא נהדרת בכל שיר ובכל צורה. הלוואי וההופעה הייתה מופקת יותר, כי די ברור שאין לה סיכוי.

Lift – Drama – על גרסת הסטודיו כתבתי: "מסיימים את הערב ברעש גדול. הרכב פאנק-רוק בשיר למלמ"י למדי. אתם קוראים לזה רוק? עברו שלוש דקות ואני עדיין לא מבין איך זה הולך. נורא בסיסי. אני בטוח שזה יעלה לגמר, במסגרת אפקט Måneskin. בינוני עד סביר. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "למרבה הפלא, ההרכב לבוש לבן. הסולן צווח בפלצט מעורר פלצות, כנראה כי הוא חושב שהוא Damiano. למען האמת, ההופעה שלהם מצוינת, אבל השיר פשוט לא מספיק טוב."
בהופעה החיה: ההופעה היא זו שראינו בחצי הגמר. בוידאוארט להבות אש, והאווירה כללית היא של וונאבי Måneskin.

Gramophonedzie – Počinjem da ludim – על גרסת הסטודיו כתבתי: "מדובר בדיג'יי מקומי, שאליו מתלווה הזמרת Milana Popović ונותנת את הווקאל. זה אחלה פופ-האוס בהפקה מקורית ומפתיעה, אשר משלבת גם אלמנטים של ג'אז ומוזיקת אינדי. זה מגניב, שונה בנוף, אך לא מוותר על הקליטות שלו. לא רציתי שייגמר. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "הזמרת לובשת אאוטפיט שחור ולבן, אליה מתלווה רקדניות באפור נוצץ ורקדן טופלס. זה שיר מצוין, אבל היא לא סוחבת אותו בלייב, וזה נורא חבל. היא טובעת בהפקה של הדיג'יי. עדיין אני מקווה שזה יראה גמר."
בהופעה החיה: זו הופעה חלשה, וחבל. כי השיר עצמו חמוד מאד. פספוס גדול. ההופעה עצמה זהה לזו שבחצי הגמר.

Zorja – Zorja – על גרסת הסטודיו כתבתי: "סוג של חביב חובבים. השיר נפתח בקריאות פולקלוריסטיות. השיר הוא בלדה דרמטית, מלודית, המושרת במלוא הרגש. הפזמון כולל את הקריאות הסרביות מתחילת השירף ואז נכנסת הפקה תזמורתית כבדה ע"ש Zeljko Joksimovic. זה שיר סרבי טיפוסי, שנשמע תפור לאירוויזיון, עם הרבה דרמה, רגעי שיא ולחיצה כבדה על דוושת הרגש. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "מכונת הרוח עובדת שעות נוספות. היא לובשת שמלה לבנה, עם עיטורי זהב בכתפיים ושמש לראשה. שלוש זמרות ליווי בשחור מאחוריה, וזו מאחורי זו. ההופעה הווקאלית ללא רבב. הוידאוארט מוזהב, הזמרת מנגנת בכינור. זה קצת יותר מידי, אבל עשוי לעבוד על הסרבים."
בהופעה החיה: גם הערב היא נראית כמו שמש העמים. אנחנו עדיין לא בטוחים. הם עשויים לבחור בזה כברירת מחדל. זו בלדה דרמטית כמו שהם אוהבים. שוב, הופעה ווקאלית מצוינת ואלמנטים פולקלריסטיים.

Aca Lukas – Oskar – על גרסת הסטודיו כתבתי: "הידוע לשמצה… די ברור שהוא עולה לגמר. אחד הזמרים היותר מפורסמים שיצאו מהמדינה, שגם זכה לתהודה בשאר היבשת בתחילת הניינטיז. השיר עצמו הוא בלדת adult contemporary סרבית טיפוסית. במובן הזה, השיר תפור לקדם, עם ההפקה "המתאימה" ומבנה השיר הצפוי מראש, כולל הניגון הסרבי אחרי הפזמון. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "כמה סמים עברו בנהר? הוא מתחיל את ההופעה בעודו מנגן על פסנתר. ארבע כנריות בלבן ואחת בשחור-לבן מלוות אותו. זה "בתלם אוהבים" של רגב הוד. הופעה קיטשית ופומפוזית, כולל זיקוקים זולים בסוף. בדוק שהוא בגמר."
בהופעה החיה: זה אותו קשקוש קיטשי כמו בחצי הגמר, והוא עדיין אותה חלאה.

Zoe Kida – Bejbi – על גרסת הסטודיו כתבתי: "בלדת עד מידטמפו פופ-ג'אז. זה אחד השירים הטובים עד כה בקדם לטעמי. זה יוצא מהשטנץ הפופי הרגיל. הזמרת שרה בקול מלחשש, ואז עולה קצת לגבהים בפזמון, אבל לא עד הסוף, כדי להדגיש את אווירת המועדון האפלולי. יש ברייק של חצוצרות אחרי הפזמון. זה חושני, מכשף ומגניב. בפזמון האחרון היא מתחילה להגזים קצת עם צעקות של זמרת נשמה. לא הייתה חייבת. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "היא עם שיער נפוח ושמלה כסופה זרוקה מעט, עם חגורה שחורה. האנרגיה שלה היא הכל, והיא מתעלת סקס אפיל, איפוק והמון סטייל. בוידאוארט דקלים על רקע שקיעה סגולה. זה מגניב לגמרי, אבל אני חושש שאולי לא יימצא לה מקום בגמר, וחבל :(."
בהופעה החיה: אי אפשר לוותר על השיער המנופח שלה, זה כבר הפך להיות אייקוני. השיר האדישה שלה עושה את ההופעה ואת השיר.

Sara Jo – Muškarčina – על גרסת הסטודיו כתבתי: "ה-פייבוריטית של חצי הגמר הזה ושל הקדם כולו. היא הייתה נציגת 2013 כחלק מהרכב. את השיר כתב ראפר ומפיק מוזיקלי מוכר. זה אחד השירים היותר מודרניים של הקדם. פופ מודרני, שמשלב מעט תרבות מקומית במוזיקה מערבית עכשווית. ההפקה לעילא ולעילא. זה סקסי ופשוט נכון. לא אתנגד שתייצג את סרביה בטורינו. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "היא מתעלת את Lady Gaga ו-Nicky Minaj, ונשמעת יותר טוב משתיהן. היא לובשת אאוטפיט שחור חושפני למדי, רוקדת לצד ארבעה רקדנים הוידאוארט סגול וההופעה עשויה ומחושבת מאד. זה חזק מאד ויכול לבלוט עבור סרביה בטורינו. את ההופעה אפשר לסכם כשילוב של סקס וווקאל."
בהופעה החיה: זה חייב לזכות, ולפי דעתי כבר זכה בחצי הגמר, רק שהקהל לא יישכח להרים את הטלפונים ולהצביע הערב.

Ana Stanić – Ljubav bez dodira – על גרסת הסטודיו כתבתי: "בלדת פופ דרמטית ורגילה למדי. בפזמון נכנסת להקת ליווי נשית ותומכת בזמרת. זה נשמע כאילו עם אטיטוד, אבל לא באמת. הבתים מזכירים לי את סרביה 2019, רק מעט יותר קצבי, ואני מקווה שזה לא אומר שזה מה שהסרבים ילכו עליו. זה לא גרוע, אבל גם רחוק מלהרשים. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "היא לובשת עליונית שחורה ומכנסיים ורודים. זה נראה נורא זול. בוידאוארט רקדנים בלבוש מינימליסטי. היא הייתה שם דבר לפני 15 שנים, אך כעת לא נותר מכך הרבה. ההופעה דלה, ווקאלית היא נשמעת בסדר. השיר עצמו לא זה."
בהופעה החיה: זו אותה הופעה מחצי הגמר, וזה כנראה השיר החלש של הערב. דרמה בשקל שבעים.

Biber – Dve godine i šes' dana – על גרסת הסטודיו כתבתי: "נורא אהבתי את ההרכב הזה לפני 17 שנים. מה השתנה מאז? לא הרבה. הם עדיין עושים מוזיקת פולקלור נעימה, מפוארת, שלוקחת אותך ללב הבלקן. זו בלדה אקוסטית לגמרי, ממלאת לב, חמימה, נפלאה. לא קומפטטיבית, לא באה לזכות, אך פשוט טובה. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "הבמה מוחשכת, אורות זהובים שוטפים אותה. שלושה מחברי הלהקה לבושים בשחור. זה מאד אסתטי. זה יכול להישאר בחצי הגמר ולא להעפיל לגמר, למרות שזה נפלא לטעמי. כנרית בזהב עולה אחרי הפזמון הראשון. זה פשוט מרהיב, ועולה אצלי ל-4/5."
בהופעה החיה: הופעה מרהיבה, בעיקר ווקאלית. זה נפלא ואמנותי. ההופעה זהה לזו בחצי הגמר, אבל הסרבים אף פעם לא בוחרים שירים כאלו לייצגם.

Angellina – Origami – על גרסת הסטודיו כתבתי: "עוד פייבוריטים חובבים לייט. אחד מכותבי השיר הוא Marko Kon, נציג סרביה לאירוויזיון 2009. פופ-האוס קליט ומאחלש חושים. הפזמון מושר באדישות ראויה לציון, שבוודאי יזכה להופעה חיה נפלאה ותואמת. אחרי הפזמון יש ברייק אתני מגניב למדי. ההפקה טובה, לא הכי חדשנית, ונדמה שסרביה תקועה שמונה שנים אחרי כולם, אבל זה עובד. שיר קליט, שעם הריוואמפ הנכון יכול להרים את טורינו. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "זה זול ונפלא. היא עולה באאוטפיט כסוף צמוד. לצידה חמש רקדניות בלבוש תואם. ווקאלית זה מאד חלש, אבל זה אחלה שיר מרים ומרקיד. יאללה, תקפלי ת'אוריגמי."
בהופעה החיה: אז אולי ווקאלית זה לא היה חזק כמו בחצי הגמר, אבל זה עדיין שיר מרים ופורח.

Chegi & Braća Bluz Band – Devojko sa plamenom u očima – על גרסת הסטודיו כתבתי: "השיר מתחיל באינטרו שזורק ללהקות הרוק היוגוסלביות של שנות השמונים. ההמשך שונה לגמרי, ולוקח אותנו לפופ-בלוז אמריקאי. הפזמון כבר מקבל קצת מקצב של גיטרה חשמלית ועולה בקצב. יש כאן שני זמרים וקולותיהם משתלבים זה בזה. קולותיהם מתכתיים ורובוטים בבתים ופזמון קצת נשמע צעקני. אלו עומדים בניגוד למוזיקה החמימה והמגניבה. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "הם לבושים בשחור וזהב וחובשים משקפי שמש. ההופעה מאכזבת, והם ממש צועקים בפזמון. זה שיר עם מלודיה והפקה מגניבות, אבל ההופעה הווקאלית היא פשוט לא."
בהופעה החיה: הם עולים שוב עם משקפי השמש ומקפצים כחבורת קופים. לא ברור מה הם חושבים שיצליחו להרוויח בהופעה הטיפשית הזו.

Ivona – Znam – על גרסת הסטודיו כתבתי: "גם היא כתבה את שירה בעצמה. מדובר בבלדה עד מידטמפו סינגר-סונגרייטרית. צלילי הגיטרה האקוסטית מקשטים את השיר, כאשר להקת זמרי ליווי מחזקים את הזמרת ווקאלית. בפזמון השיר מקבל כבר ביט באס יותר כבד ופונה לכיוון פופ-RnB, מבחינת הפקה לפחות. צלילי אלקטרו נכנסים, ולתחושתי כל ה"עושר" ההפקתי הזה מחפה על מלודיה רזה ולאה. באמצע השיר היא חותכת לאנגלית, ואז חוזרת לסרבית. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "היא שוכבת על מיטה עם מצעים לבנים. היא עצמה לובשת עליונית שחורה חושפנית וקרדיגן לבן. עמה במיטה ארבעה רקדנים ורקדניות בחולצות לבנות ומכנסיים סגולים. בוידאוארט גורדי שחקים. מכונת רוח פורעת את האפרו שלו, אבל היא לא נותנת לי מספיק אנרגיה בהופעה."
בהופעה החיה: זו אותה ההופעה. היא לובשת עכשיו שמלה בצבע ירוק זית וקרדיגן לבן דק. אין בשיר או בהופעה הזו כלום.

Marija Mikić – Ljubav me inspiriše – על גרסת הסטודיו כתבתי: "הקול שלה והמלודיה של השיר ישר זרקו אותי לזמרת הישראלית נרקיס. בפזמון היא כבר הולכת לאיבוד לדעתי והשיר מתדרדר לבלדת פופ אקס-יוגוסלבית טיפוסית וחסרת זהות. אחרי הפזמון יש ברייק לקטע אתני חצי כוח. זה בסדר. 3/5.
בחצי הגמר כתבתי: "היא לובשת שמלה לבנה ענקית, ונראית כמו עוגת פבלובה. מאחוריה שלוש זמרות ליווי בשמלות לבנות מנופחות וחובשות כתרים. היא בקושי זזה כל ההופעה, ולמרות שהיא נשמעת טוב, אני חייב הודות שההופעה לוקה בחסר."
בהופעה החיה: זו בלדה בלקנית טיפוסית, אובר דרמטית, גם אם עשויה נכון ומבוצעת כהלכה. היא קצת מזייפת לקראת הסוף, יותר מפעם אחת.

Konstrakta – In corpore sano – על גרסת הסטודיו כתבתי: "אחד השירים היותר מיוחדים בקדם הסרבי, בוודאי בחצי הגמר הזה. אינדי-אלקטרופופ מעניין, מקורי וקליט. הקול של הזמרת דומיננטי מאד ומתריס משהו. מקהלת גברים בשירה פולקלוריסטית סרבית מפציעים מידי פעם, כמו גם קולות מסונתזים. יש בשיר גם השפעות של מוזיקה שחורה ומוזיקה מחתרתית. דרמטי, קצבי, עצבני ונהדר. 4/5.
בחצי הגמר כתבתי: "היא לובשת חליפת מכנסיים לבנה ופרחים בדש חולצתה. מישהו רוחץ את ידיה, והיא ממשיכה לרחוץ את ידיה. חמשת זמרי הליווי לבושי שחורים ומנופפים בבדים לבנים. מאחוריהם צלב אדום גדול, ואז הרבה צלבים גדולים. עיניה הירוקות חורכות את המסך."
בהופעה החיה: אחת ההופעות האייקוניות של הקדם הזה, ומי שהפכה ברגע לחביבת חובבים, ובוודאי לחביבת החובבים המקומיים. זה מהדהד קצת את בוסניה והרצגובינה 2008.

להלן דירוגי לשירי הגמר, לאחר ההופעות:

  1. Sara Jo – Muškarčina
  2. Konstrakta – In corpore sano
  3. Biber – Dve godine i šes' dana
  4. Zoe Kida – Bejbi 
  5. Naiva – Skidam
  6. Angellina – Origami
  7. Gift – Haos
  8. Tijana Dapčević – Ljubi, ljubi doveka
  9. Zorja – Zorja
  10. Lift – Drama
  11. Gramophonedzie – Počinjem da ludim
  12. Orkestar Aleksandra Sofronijevića – Anđele moj
  13. Marija Mikić – Ljubav me inspiriše
  14. Chegi & Braća Bluz Band – Devojko sa plamenom u očima
  15. Zejna Murkić – Nema te
  16. Aca Lukas – Oskar
  17. Ivona – Znam
  18. Ana Stanić – Ljubav bez dodira

אחרי דקות ארוכות של שיחות סרק בגרין רום, מופע ביניים המוקדש לאיטליה, מארחת התחרות השנה. תחילה וידאו המציג את מסורת סנרמו ואיטליה באירוויזיון. לאחר מכן, מחרוזת להיטים באיטלקית בביצוע Jelena Tomašević, נציגת 2008, Sergej Ćetković, נציג מונטנגרו 2014, Knez, נציג מונטנגרו 2015, Tijana Bogićević, נציגת סרביה 2017, Lena Kovačević, Kiki Lesendrić, Alen Islamović ו- Boris Režak.

בהמשך, סרטון על התלבושות המטורפות באירוויזיון, על רקע "Toy" של נטע ברזילי.

הגיע זמן תוצאות. תחילה מצביעים השופטים. הצבעתו של Dragoljub Ilić:

לוח הניקוד אחרי הצבעתו של Slobodan Marković:

לוח הניקוד לאחר הצבעתה של Una Senić:

לוח הניקוד לאחר הצבעתו של Vladimir Nikolov:

לוח הניקוד לאחר הצבעתה של Neda Ukraden:

ניקוד השופטים מתורגם ל-1-8, 10 ו-12 נקודות. בעקרון Sara Jo ו-Konstrakta בשוויון, אבל האחרונה מקבלת את ה-12 של השופטים, למרות ש-Sara Jo קיבלה ניקוד מכל השופטים לעומתה…
כך נראה לוח הניקוד לאחר ניקוד הקהל:

והחלוקה בצורה מפורטת:

בהצלחה ל-Konstrakta ולסרביה בטורינו!

ניתן לצפות שוב בגמר הקדם כאן:

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.