2023: אלבניה – Festivali i 61-të i këngës – גמר

ברוכים הבאים לגמר הקדם האלבני, הלא הוא Festivali i Këngës.
21 שירים מופיעים הערב: 16 שירים מאמנים מבוססים ועוד 5 שירים שהעפילו מתחרות האמנים החדשים. את השירים הכרנו בשתי התכניות של יום שני ושלישי. אמש נערך מופע גרסאות כיסוי ללהיטי עבר של הפסטיבל. בסוף הערב ייבחר זוכה הפסטיבל ונציג אלבניה לאירוויזיון 2023, שעשויים להיות שני אמנים שונים עם שירים שונים.
הפסטיבל עצמו מתקיים זוהי השנה ה-61, ורק החל משנת 2003 החל להוות הפלטפורמה לבחירת הנציג האלבני לאירוויזיון (עבור אירוויזיון 2004). ניתן לצפות בשידור החי כאן.

הקדם נערך ב-Pallati i Kongreseve, בטירנה, אלבניה. המנחה היא Arbana Osmani, מנחת "האח הגדול" אלבניה ושדרנית רדיו. Osmani עולה לבמה ופותחת בדברים. התחרות מתחילה.

2Farm – Atomike – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "חברי ההרכב עולים בגלימות ומסכות עיניים. הם נושמים ונושפים. זו בלדת רוק דרמטית, מלאת התנשפויות, מלאת הפקה וגיבוי תזמורתי, אך מעוטת מלודיה, והווקליות של השלישיה לא עומדת בעומס של השיר. אחד הזמרים נותן בצרחות רוק. זה נורא דרמטי, אך קצת אבוד מוזיקלית. הם פרפורמרים טובים, בחלקם. הרבה תנועות דרמטיות וצלילים בהתאם, אבל איפה השיר? 3/5. "
בהופעה בגמר: הם ממשיכים בשטיק המטופש שלהם מהערב הראשון, עם המשקפיים והכל. מדובר במיני-חביב חובבים עם סיכוי אפסי להגיע לליברפול. זה לא גרוע לחלוטין, אבל זה כן חובבני… ניסיון לעשות משהו מגניב ורוקיסטי, אבל נותרים עם חצי תאוותם בידם. זה ה-novelty act של הערב כמדומני.

Sergio Hajdini – Vështirë – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "הוא עולה חתיך, עם שיער אסוף, וחליפה בצבע תכלת. זה פופ-Fאנק קצבי חמוד לאללה, שאמנם לא בנוי יותר מידי בימתית, אבל בעל פוטנציאל. המילה "אירוויזיון" נזרקת לאוויר מבין מילות השיר. יש בזה משהו מאד נונשלנטי, מאד לא אלבני, מקסים, סקסי וזורם. 3/5. "
בהופעה בגמר: ההופעה זהה לזו של הערב הראשון. הוא נונשלנט ואדיש כפי שהיה אז. זה מגניב וFאנקי מאד. הלבוש שלו הוא סוג של חליפה תכולה בשילוב קימונו יפני. מאלחש.

Osmani מנסה לקרוא לפרפורמר הבא, אבל הטרולית Olta Daku חוזרת, ומציקה מהקונטרול.

Gjergj Kaçinari – Dje – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "הוא עולה בתלתלי זהב ומראה של רוקר דה לה שמאטע. כתב והלחין את השיר בעצמו. בלדת רוק יומרנית וחסרת ייחוד. זה עוד משהו ששרד מהניינטיז ולא נשאר במרתפי גלגלצ כפי שהיה צריך להישאר. העיבוד של הגיטרה החשמלית מחמיא לשיר, אבל לא מצליח לשפר אותו. הכינורות בפזמון מזריקים דרמה שלא לצורך. קצת מנופח. 2/5. "
בהופעה בגמר: אחרי שני השירים המרימים יחסית שהיו עד כה, מגיע Kaçinari בבלדת רוק הגלגלצית שלו, וזוכה להתבלט עקב כך. זה נשמע לא רע כעת, ועולה אצלי ל-3/5.

בשלב זה, Osmani מציגה את שופטי הערב: Zhani Ciko, Rita Petro, Genc Salihu, Alma Bektashi ו-Elton Deda.

Alban Kondi & Lore – Melodi – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "לבמה עולה Lore, אבל איפה Alban? הזמרת שרה לבדה בקול מתיילד מאד. זו בלדה מודרנית, סוף סוף לא עצובה. חצי שיר ערש חצי שיר שהוא פיל גוד. נשמע כמו להיט רדיו קטן. הצלע השנייה שלה סוף סוף מופיע ונותן בראפ. זה חביב, מלודי כשם השיר, אבל מאד מתחנף. 3/5. "
בהופעה בגמר: ככל שאני מאזין יותר לשיר, כך הוא יותר מעצבן אותי. Lore עולה באיפור חדש, אבל באותו קול מעצבן. ועדיין, הלחן של השיר מדבק, לא יכול להתגבר על זה. האם זה יכול לעבוד על הקהל הצעיר באלבניה?

Vanesa Sono – Aroma jonë – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "גם היא הלחינה את שירה בעצמה. וגם היא עולה לבמה עם שמלה שחורה. הפעם ללא כתפיות ועם שני מחושים שיוצאים לה מהחזה. שוב בלדת פסנתר, שוב מבצעת שעוצמת עיניים. זו בלדה מודרנית יחסית, אבל היא גם נשמעת מוכרת מאד בפזמון. האם השיר מדבר על הזמנה בארומה שהלכה לאיבוד? 3/5. "
בהופעה בגמר: עוד שיר, של זמרת חדשה, שזכה לאהבה מהחובבים. לי זה נשמע כמו בלדה אלבנית פי"קית טיפוסית. לא רעה, אבל גם לא פורצת דרך בשום צורה. ניסיון לשלב בין המסורת הפי"קית לבין בלדות אמריקאיות.

Elsa Lila – Evita – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "זוכת הפסטיבל בשנים 1996-1997, שגם זכתה מאז להשתתף בפסטיבל סנרמו, חוזרת. היא לובשת שמלה שחורה, חלק מעור וחלק מתחרה. היא יושבת על כסא ועשן מפוזר על הבמה. זו בלדת פופ עצובה, על-זמנית, איטלקית מאד, סנרמואית, שהולכת ומתגברת עוד ועוד. זה מרשים עוד יותר בהתחשב שהיא כתבה והלחינה את השיר בעצמה. אלא אם כן יש לה כותב צללים, וזה כבר קרה בפסטיבל בעבר. ביצוע מלא רגש, לשיר בעל צליל קלאסי ואריסטוקרטי. את השיר היא מסיימת בשריקות. הקהל עף עליה, די בצדק. 3/5. "
בהופעה בגמר: מסתבר שהמנצח שהיא הביאה, זה אותו מנצח שניצח על השיר הזוכה של Måneskin בסנרמו 2021. איך שלא יהיה, השיר הזה חדר לי מתחת לעור. זה אחד השירים היפים ששמעתי ב-FIK לדורותיו. היא כתבה את השיר עבור ביתה, וזה מרגש ומרטיט. אני די בטוח שהיא זוכה הערב בפסטיבל, ובטופ 2 של הקהל גם כן. זה מרגש בקטע אחר, נוסטלגי למרות שחדש.

פרוטקציונרית עולה לבמה ומעניקה ל-Erma Mici את פרס האמן החדש הטוב ביותר. לאחר מכן, היא מופיעה עם שירה.

Erma Mici – Kozmosi i dashurisë – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "היא לובשת חליפת סטרפלס שחורה ושיערה אדמוני. זו בלדת פופ צעקנית, כמיטב המסורת באלבניה. הביצוע הווקאלי טוב, הוייב הוא Amy Winehouse. הפזמון הוא של בלדת רוק דרמטית. מלודית זה מעורר במידה, לא חושב שזה יכול לעבור לבימת האירוויזיון כמו שזה. 3/5. "
בהופעה בגמר: זה נורא דרמטי. היא זמרת טובה. השמלה שלה מעט יותר שמרנית מהערב הראשון, וכוללת הרבה יותר תחרה. זו הופעה טובה, אבל נעדרת את אלמנט הכוכבות. השיר עצמו טוב, דרמטי מאד, ומבוצע לא רע בכלל.

Franc Koruni – Në pritje – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "עכשיו אני מרגיש שחזרתי לאלבניה. שיר הזוי, המושר על ידי זמר עם קול לא אטרקטיבי, מראה מפחיד, ובגדים משוק לווינסקי. גם כאן המלודיה לא מזמינה במיוחד, וזוכה לעיבוד עשיר. הפזמון דוחה במיוחד, אולי זה רק אני. המבצע הוא הכותב של השיר, וזה די הגיוני שאף אדם עם שיקול דעת לא ירצה להיות מקושר לזה. 2/5. "
בהופעה בגמר: הוא הצניע את ההופעה שלו, אבל לא יותר מידי. הוא כעת לובש חליפה אפורה, עם ז'קט שנראה שנלקח מעור של תנין. השיר עדיין הזוי. הוא מופיע עם אפס כריזמה. זה הזוי נורא, אבל עולה אצלי ל-3/5. אני חושב שהייתי קצת קשוח איתו.

Gent Hoxha – Ajër – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "השיר נפתח בצלילי גיטרה חשמלית, ומיד עוברים לנגינת פסנתר, ואז תופים ושאר התזמורת. בלדת פופ סתמית, לא קליטה, עם הפקה עמוסה. מה לעזאזל הגיטרה החשמלית עושה שם? גם הוא עוצם עיניים כמו קודמיו. אין לי הרבה דברים טובים להגיד על השיר הזה. לקראת סוף השיר נכנס גם סקסופון, זה כזה מיותר. 2/5. "
בהופעה בגמר: הוא החליף מלבושים, והפעם הוא לבוש בחליפה שחורה, ועדיין היא מוגזמת וצעקנית. השיר עצמו הוא בלדת כלום ושום דבר. תשב שם. הוא מזייף כאילו אין מחר.

לבמה עולה השחקן Mirush Kabashi. הוא נותן מונולוג כלשהו.

Petrit Çarkaxhiu – Emri yt mirësi – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "גם כאן זמר ששר שירו פרי עטו. הוא עולה חנוט בחליפה שחורה חונקת וכבדה. השיר עצמו הוא בלדת קינה, יום הזכרון סטייל. גם העיבוד של השיר עגמומי, שקט ויפה. ליווי אקורדיון. הוא עוצם את עיניו לאורך כל השיר. אני מעריך את המלודיה של השיר, אבל מתקשה לראות איך זה יעבוד על הקהל. כל השיר הוא עם עיניים עצומות. גם כאן בחלק השני של השיר, התזמורת מעניקה עוד נפח למלודיה. 3/5. "
בהופעה בגמר: אחד השירים היפים בפסטיבל השנה לטעמי. זה קצת הרבה בלדת יום הזכרון, אבל קל נורא להתחבר לזה. ההופעה זהה לזאת שהייתה בערב השני. יש בזה משהו קודר ויפה.

Melodajna Mancaku – Gjysma e zemrës sime – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "בלדה מודרנית, טובה, יציבה, לא קומפטטיבית, אבל מלודית ונימוחה. חוסר הניסיון שלה על הבמה ניכר, והמבע שלה מצוברח. היא לא יודעת עדיין להתחבר אל המצלמה. לקראת סוף השיר, הכינורות נותנים פוש. 3/5. "
בהופעה בגמר: די ברור שהם מנסים לבנות אותה ככוכבת הפופ הבאה. היא החליפה סטייל, וכעת לבושה בחליפת מיני לבנה. שיערה אסופף לאחור ועשוי בבייביליס. גם האיפור שודרג. תצפו לראות אותה מככבת בפי"קים הבאים. השיר הנוכחי הוא בלדה אלבנית בסיסית ביותר, שנועדה למצב אותה בסצנת הפופ המקומית.

Manjola Nallbani – Dua – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "היא עולה עם חליפת קטיפה, כולל מחשוף וחצאית מיני. לרגליה מגפיים תואמות. היא באה לעשות שכונה ולהרים את הערב. עמה על הבמה 4 רקדניות לבושות בטעם רע. זה פופ חיוור בבתים. הפזמון גם לא מרשים במיוחד, ובונה לברייק של מוזיקה מזרחית, שצפוי להרקיד חובב או שניים. כשיר זה לא הכי מרשים וזה מיושן, אבל אני מחבב אותה. 3/5. "
בהופעה בגמר: חביבת חובבים, אבל רק בשביל הקטע. די ברור שהיא לא תגיע לאירוויזיון, ואם כן, היא לא תגיע לגמר התחרות. זו שכונה מסוג אחר. אולד סקול. זה נדמה שהעיבוד הפעם עשיר יותר מזה שהיא קיבלה בערב השני, אולי אני טועה. כל השאר אותו הדבר.

Olta Daku הבלתי חוזרת. הפעם בשמלה ירוקה ופטרוזיליה לשיערה. היא קוראת שיר אהבה לאחד השופטים.

Urban Band – Në çdo hap – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "הם מבצעים המנון רוק-פופ חלבי, עם הוק מאד ברור וקליט. זמרת הרקע נותנת עבודה. לסולן יש קול מעט חרוך, אבל המלודיה רזה וקשה להרכב לסחוב את השיר, כך מרגיש, והם בעיקר טובעים בעיבוד. זה לא רע, אבל זה בעיקר מאד לא מרשים. עם כותבים טובים, הם יכולים להגיע רחוק. 3/5. "
בהופעה בגמר: אני חושב שסולן הלהקה החליף מלבושים, והוא כעת לבוש באאוטפיט אורבני-אלגנטי בשחור. עבודת המצלמה מחמיאה לו. הוא נשמע טוב, זה מצולם טוב, אבל כשיר זה לא שם. חברי ההרכב מנסים להרים את הקהל. כשהאורות נדלקים אנחנו מגלים שיש גרפיטי בצהוב, כתום וכחול על הבגדים של חברי הלהקה. זה הרבה אווירה ולא הרבה שיר.

Enxhi Nasufi – Burrë – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "השיר הפותח את התחרות הוא שיר ראפ? סבבה. Nasufi עולה עם שמלה כסופה קטנה וקצת זולה. זה RnB עם פופ קברטי מלא אטיטוד, אבל דל במלודיה. הביצוע הווקלי סביר, אבל חוץ מלהלך הלוך ושוב על הבמה לא קורה הרבה. היא נותנת בריקוד פה ושם, והשיר נדמה שנגמר לפני שהתחיל. זה 3 דקות של אינטרו. 3/5."
בהופעה בגמר: זה השיר שפתחנו איתו את הפסטיבל. אני מעריך את זה כעת אחרת. אתנו-RnB-ראפ, מודרני וקליט. היא מבצעת את השיר כהלכה. זה יכול היה להיות מלודית יותר מלא, אבל כלהיט שזה, זה לא רע בכלל.

Rovena Dilo – Motit – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "אגדה אלבנית, שכבר השתתפה בכמה תחרויות בעבר. השיר מתחיל כבלדת פופ נוגה וממשיך כשיר דרמטי וצעקני, כמיטב מסורת ה-FIK. זה צפוי להצליח מאד בפסטיבל, אבל מסופקני אם זה ייסע לליברפול. היא עולה בשמלה שחורה עמוקת מחשוף, עם כנפיים שחורות שקופות מטופשות. ווקאלית היא נהדרת, יש לה קול מלא ניסיון, שעברו עליו שנים, אבל השיר עצמו לא מדהים. 3/5. "
בהופעה בגמר: היא חוזרת עם הכנפיים המיותרות שלה. זו בלדה מסורתית, מאד לא מודרנית. זה עשוי כמו פעם, כולל הפקה מוזיקלית מיושנת, אבל קשה לי להעריך את זה בכלים של פעם, כי זה נדמה סתמי.

Fifi – Stop – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "הפייבוריטית של הקדם כולו. השיר שכולם חושבים שהולך לייצג את אלבניה בליברפול. אחת מכותבות השירים הגדולות של הפופ האלבני העכשווי. היא עולה בפיאה דמונית ארוכה ובאאוטפיט שחור רחב אגן. השיר מתחיל בחליל אתני. השיר הוא אתנו-פופ מידטמפו עם ברייק אתני אחרי הפזמון. זה מאד קליט, מאד Fikי, אבל איך זה אמור להיתרגם לבימת האירוויזיון? עמה על הבמה רקדן בלבוש שחור. שמענו מלא שירים כאלה, וזה קצת מעצבן, כי זה מנסה לרקוד על המון חתונות. 3/5. "
בהופעה בגמר: היא החליפה מלבוש, וכעת לובשת ז'קט גדול עם מה שנראה כמו ציורי קיר צבעוניים עליו. הפזמון של השיר הוא אתנו-פופ עם השפעות היפ-הופ קלות מאד. בפזמון יש שורה וחצי באנגלית, כאילו היא משוכנעת שהיא תיסע לאירוויזיון. היא מבצעת את השיר מצוין ברמה הקולית, וגם כריזמה בימתית לא חסר לה. יש בשיר שימוש בכלי המוזיקלי Çifteli.

Rezarta Smaja – N'Eden – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "פייבוריטית נוספת… השיר הנוכחי מתחיל בצלילים אתניים עמומים. היא לבושה בסמרטוטים בצבעי בז', לראשה זר קוצים. מדובר בבלדת קינה דרמטית מאד, מופקת לעייפה. הביצוע הקולי שלה מרהיב, היא באמת זמרת מעולה. כשיר זה משהו שכבר שמענו בעבר בפסטיבל, ודי ברור שהאלבנים יעופו על זה. 3/5. "
בהופעה בגמר: היא לובשת את אותם הסמרטוטים מהערב הראשון. זה נורא דרמטי, ולא יותר מנחמד עבורי. היא כמובן מבצעת את השיר בהרבה מקצועיות עם תנועות יד שמאל בלתי נגמרות.

לבמה מוזמן אחד השופטים, מאסטרו Zhani Ciko, אותו אנחנו זוכרים כמעניק הנקודות באירוויזיון הראשון של אלבניה ב-2004. הוא מעניק את פרס הקריירה ל-Rovena Dilo.

Evi Reçi – Ma kthe – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "עוד בלדה דרמטית, איזו הפתעה. הפעם מדובר בבלדה ים-תיכונית, בלקנית, עצובה, עם פסנתר דומיננטי, אך גם כינור מייבב. הזמרת עצמה לובשת שמלה שחורה חושפנית, נטולת שרוולים ועם שסע, ועוטה כפפות באדום-יין. זה נשמע כמו הרבה שירים יוונים מפעם. זה מוכר מאד, אבל זה לא זה. 3/5. "
בהופעה בגמר: היא לבושה כמו בערב השני, רק עם שיער אסוף. בלדת חיתוך ורידים.

Fabian Basha – Një gotë – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "השיר הוא בלדת פופ דרמטית, שנבנית בהדרגה. Basha עולה בחליפה זולה ומרושלת. השיר נבנה בבתים, ואז לא פורץ בפזמון, ושנמע כמו שיר גלגל"צ מהניינטיז. זה לאה ומאד לא מרשים. 2/5. "
בהופעה בגמר: הוא לובש עכשיו ז'קט בצבע חום בהיר וג'ינס שחור משופשף. שומעים אותו חלש. או שמישהו התעסק לו במיקרופון או שהוא סתם שר מאד חלש. הפזמון ממש נמרח. הוא שוב נעלם ווקלית בסוף השיר.

Olta Daku חוזרת, הפעם בשמלה עמוקת מחשוף.

Albina & Familja Kelmendi – Duje – בערב הראשון של הפסטיבל כתבתי: "השיר מתחיל בזעקה רמה, מאוול. מיד לאחר מכן, Albina מורידה את הקפוצ'ון ונותנת בשירה אינטנסיבית. זו בלדה עד מידטמפו מזרחית בלקנית כבדה מסורתית יפה ומלאת רגש. סביבה שרים ה"משפחה", ואלומות של עשן מתפרצות מן הבמה. זה קצת אירוויזיון 2005, אבל ווקאלית זה עובר מצוין בליווי התזמורת. הקהל שואג. אחרי שהשיר נגמר הם נותנים בקטע אקפלה. למה מותר להם? .3/5. "
בהופעה בגמר: זה הפך להיות הפייבוריט הגדול אחרי הערב הראשון, ואף אחד כבר לא מדבר על Fifi. עבודת המצלמות עושה בהופעה שמות, והשאלה אם יש כאן ניסיון חבלה. הבחור הצעיר מגיח מידי פעם להניח זרוע על Albina ולנהום משהו. זה נראה חובבני. הקהל אוהב, אז מה אני מבין.

Lynx – Nëse ke besim – בערב השני של הפסטיבל כתבתי: "הסולן עולה עם ז'קט עור וחולצה ומכנסיים שחורים. רוק קצבי, שמנסה נורא בכוח להיות המנון אצטדיונים, אבל לא כל כך הולך לו. הקול של הסולן לא יותר מבסדר, והאנרגיה של השיר לא עוברת, גם לא בחסות האש המתפרצת מהבמה. זה חלש מלודית. 2/5. "
בהופעה בגמר: מסיימים את הערב באחד השירים החלשים. אני לא מבחין בשינויים שבוצעו מהערב השני של התחרות. הכי טוב היה לשנות את השיר.

להלן דירוגי לשירי הגמר, המתעדכן אחרי ההופעות:

  1. Elsa Lila – Evita
  2. Sergio Hajdini – Vështirë
  3. Petrit Çarkaxhiu – Emri yt mirësi
  4. Enxhi Nasufi – Burrë
  5. Erma Mici – Kozmosi i dashurisë
  6. Melodajna Mancaku – Gjysma e zemrës sime
  7. Rezarta Smaja – N'Eden
  8. Fifi – Stop
  9. Albina & Familja Kelmendi – Duje
  10. Alban Kondi & Lore – Melodi
  11. Manjola Nallbani – Dua
  12. Vanesa Sono – Aroma jonë
  13. Rovena Dilo – Motit
  14. Evi Reçi – Ma kthe
  15. Gjergj Kaçinari – Dje
  16. 2Farm – Atomike
  17. Urban Band – Në çdo hap
  18. Franc Koruni – Në pritje
  19. Fabian Basha – Një gotë
  20. Lynx – Nëse ke besim
  21. Gent Hoxha – Ajër

השופטים יוצאים מן האולם. מופע הביניים הראשון הוא של Gala Dragot. היא מתנהגת מוזר, ומסתבר שהיא חולה. היא לא מפסיקה לשחק עם השיער.

מופע ביניים שני. יוצרי המופע מוזמנים לבמה לראיון קצר.

הגיע זמן התוצאות. מתחילים בהצבעת השופטים ותוצאות הפסטיבל הרשמיות.
במקום השלישי – 2Farm
במקום השני – Albina Kelmendi
במקום הראשון – Elsa Lila

אבל מי ייצג את אלבניה באירוויזיון. הגיע זמן לתוצאות הקהל. נציג/ת/י אלבניה באירוויזיון 2023 הוא/היא/הם…

Albina & Familja Kelmendi

בהצלחה לאלבניה ול-Albina & Familja Kelmendi בליברפול!

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.