דף מלחין: דורון מדלי

ברוכים הבאים לדף המלחין המוקדש לדורון מדלי.

מדלי נולד ברמת השרון ב-1977. את הקריירה שלו החל כעוזר במאי של ירון מאירי, בלהקת הפלמנקו של מיכל נתן ובקבוצת הגאגא של אוהד נהרין ולהקת בת שבע. לאורך הקריירה שלו ביצע תפקידים בכירים בתעשיית הטלוויזיה והמוזיקה בישראל, ובניהם: מנהל הפקה אמנותי בעונות הראשונות של "כוכב נולד", מנהל אמנותי ומלהק "אייל גולן קורא לך", במאי טקס "שרים בכיכר" במשך למעלה מעשור, במאי טקס פרסי אקו"ם במשך עשור וחצי, במאי השיר הישראלי לאירוויזיון (בשנים: 2008, 2010, 2013, 2015, 2016 ו-2018), מנהל "בית היוצר" של אקו"ם, וניהול אמנותי של הזמרים עומר אדם, שלומי שבת ונועה קירל. בשנת 2008 הוציא את אלבום הבכורה שלו "תהום", שאת מרבית שיריו כתב והלחין. זהו אלבומו היחיד. מדלי זכה בפרס אקו"ם ללהיט רחבות הריקודים לשנת 2014 בזכות השיר "שגעת טרפת"  בביצוע ליאור נרקיס. ב-2018, בעקבות הזכייה באירוויזיון, זכה מדלי, ביחד עם סתיו בגר, נטע ברזילי ואבשלום אריאל, בפרס הוקרה מטעם דירקטוריון אקו"ם על הישג יוצא דופן בזירה הבינלאומית. ב-2019 זכה שוב בפרס אקו"ם והפעם בקטגוריית "פרס מלחין השנה על שם סשה ארגוב". באותה שנה, הצטרף מדלי לצוות המנטורים בתוכנית המציאות המוזיקלית "The Voice ישראל" בעונתה החמישית. מתוך ויקיפדיה.

את הניסיון הראשון שלו להגיע לאירוויזיון עשה דורון מדלי בקדם אירוויזיון 2013, כאשר ג'ולייטה ביצעה את "Fantasia" שכתב. העיבוד הוא של ג'וני גולדשטיין.

ב-2015 עברה ישראל לבחור את נציגה באמצעות התכנית "הכוכב הבא". נדב גדג', אשר זכה בתחרות, נסע לוינה, אוסטריה, עם "Golden Boy", שכתב והלחין מדלי והפיק ינון יהל. השיר סימן את התחייה המחודשת של ישראל בתחרות, סיים במקום התשיעי באירוויזיון, ונבחר לשיר השנה בישראל.

השיר זכה גם לגרסה ביוונית בביצוע Eleni Foureira:

ב-2016, "הכוכב הבא לאירוויזיון" כלל גם קדם קטן בגמר התכנית. השיר "Made of Stars" נכתב עבור נופר סלמן, אשר סיימה בתכנית במקום השני. חובי סטאר, אשר ביצע את אותו השיר בעיבוד שונה, זכה בתחרות ונסע לייצג את ישראל במלאמו, שבדיה. השיר סיים במקום ה-14 עם 12 נקודות מצוות השיפוט הגרמני.

ב-2017 זכה ב"כוכב הבא לאירוויזיון" אימרי זיו, והשיר לאירוויזיון שוב נבחר בבחירה פנימית. דורון מדלי כתב עבורו את "Paradise", אשר לא נבחר לבסוף לשיר האירוויזיון שלו. השיר נמסר לאחר מכן לעומר אדם ויצא לרדיו, אך לא זכה להצלחה.

ב-2018 התקיים האירוויזיון בליסבון, פורטוגל. מדלי בשיתוף פעולה עם סתיו בגר כתב עבור זוכת "הכוכב הבא לאירוויזיון", נטע ברזילי, את "Toy". השיר היה לזוכה האירוויזיון הרביעי מטעם ישראל והביא את האירוויזיון לתל אביב בשנה לאחר מכן.

בקדם הקרואטי ב-2020, ביצעה הזמרת Indira Levak את השיר "You Will Never Break My Heart", אשר סיים במקום השלישי. השיר נכתב על ידי דורון מדלי, Branimir Mihaljević ו-Ambrogio Crotti.

בקדם הישראלי הפרטי של עדן אלנה, "השיר הבא לאירוויזיון", זכה השיר של דורון מדלי ועידן רייכל, "Feker libi". השיר לבסוף לא ייצג את ישראל בתחרות עקב ביטול האירוויזיון.

מחוץ לעולם האירוויזיון, מדלי נחשב לאחד היוצרים המצליחים ביותר בישראל וכתב לאמנים המצליחים בישראל מאמצע העשור הראשון של שנות האלפיים. להלן שירים נבחרים. השיר "אם יש גן עדן" בביצוע אייל גולן יצא בשנת 2006:

"אבא" בביצוע שלומי שבת יצא ב-2007:

"תל אביב" של עומר אדם יצא ב-2013 לכבוד אירועי הגאווה של אותה שנה:

"מהפכה של שמחה" של ליאור נרקיס עומר אדם יצא ב-2014:

"היא רק רוצה לרקוד" של עומר אדם ומשה פרץ יצא ב-2015:

חלק מהשירים שהלחין זכו לגרסאות ביוונית. לדוגמה, "קרמלה" בביצוע משה פרץ:

שזה לגרסה ביוונית של Eleni Foureira:

"טמפרטורה" של עומר אדם:

זכה גם הוא לגרסה ביוונית על ידי אותה Eleni Foureira:

"אמן" בביצוע שרית חדד:

זכה לגרסה ביוונית של Elli Kokkinou:

לעומת זאת, מדלי כתב את "Tikitas" ל-Eleni Foureira:

אשר זכה בהמשך לגרסת כיסוי בעברית על ידי נועה קירל וסטפן לגר: