2017: איסלנד – Svala תייצג את המדינה בקייב עם "Paper"

איסלנד מנסה להתאושש מהכישלון המחפיר של השנה שעברה ושולחת זמרת ותיקה בעל רקורד מרשים. "Paper" האלקטרו-פופי תפס את החובבים מהרגע הראשון, אבל טבלאות ההימורים לא מבשרות טובות. כיצד שברה שיאים בקדם המקומי ומה צפוי לה בקייב? וגם קצת על דיכאון מול עוצמה, דור שני לאירוויזיון, משפחת קרדשיאן ו"מורה נבוכים" של הרמב"ם.

המבצעת
Svala Björgvinsdóttir נולדה ב-1977 ברייקיאוויק, איסלנד. סבלה היא בתו של הזמר Björgvin Halldórsson, אשר ייצג את איסלנד באירוויזיון 1995 עם השיר "Núna" וסיים במקום ה-15. היא השתתפה בהקלטת קולות רקע לאלבום של אביה כשהייתה בת 7. בגיל 9 הקליטה עמו דואט כריסטמט בשם "Fyrir Jól" אשר הגיע למקום הראשון במצעד המקומי. בגיל 11 הגיעה לבדה למקום הראשון במצעד עם שיר כריסמס נוסף, "Ég hlakka svo til". היא למדה בלט במשך 7 שנים ובתיכון כתבה מוזיקה והייתה חברת בלהקה עם חבריה מבית הספר. בגיל 16 הקימה את להקת Scope עם שני DJ's מקומיים ומפיק מוזיקלי. גרסת הכיסוי שלהם ל-"Was That All It Was" הגיעה למקום הראשון במצעד האיסלנדי. היא הוחתמה במהירות על ידי חברת התקליטים Skifan Records, עזבה את להקת סקופ והצטרפה ללהקת האינדי Bubbleflies.
בגיל 18 החלה לכתוב להקליט מוזיקה עם המפיק הסקוטי Ian Morrow. ב-1999 חתמה על חוזה הקלטות עם EMI ו-Priority Records הצפון אמריקאיות על הקלטת 6 אלבומים. היא עברה לגור בארה"ב, וב-2001 הוציאה את אלבום הבכורה שלה "The Real Me", שהגיע למעמד פלטינה באיסלנד ומכר גם בגרמניה, ספרד ויפן. ב-2005 כבר חזרה להתגורר באיסלנד והוציאה את אלבומה השני, " The Bird Of Freedom", שהגיע למעמד זהב. האלבום הופק על ידי סבלה עצמה בשיתוף אביה. ב-2006 הקימה עם בעלה ואחייה את להקת Steed Lord עמה זכתה להצלחה מקומית. הלהקה עברה לארה"ב ושם זכו לכך שהמוזיקה שלהם שולבה בתכניות "So You Think You Can Dance" ו-"Keeping Up With The Kardashians".
בשנת 2012 יצאה סבלה בקו הלבשה בשם Kali. בשנת 2015 הצטרפה כאחת השופטות בתכנית "The Voice" בגרסתה האיסלנדית.

השיר
השיר "Paper" הפך לאחד הפייבורטים הגדולים של עונת הקדמים עם חשיפתו. הוא נכתב על ידי סבלה עצמה, Einar Egilsson בעלה, Lester Mendezz, מפיק אמריקאי שאחראי לכמה להיטים מהעשור הקודם, בין היתר של שאקירה ונלי פורטדו ו-Lily Elise, שברפרטואר שלה כתבה שיר ל-Radics Gigi ההונגריה…
בקדם, "Paper" קרע את שאר המתחרים. השיר קיבל את מספר הקולות הרב ביותר מבין כל השירים בשני חצאי הגמר. בגמר סבלה כבר שברה שיאים חדשים. היא קיבלה את מרב הנקודות מהניקוד הכללי של השופטים, את רוב קולות הקהל בסיבוב ההצבעה הראשון ורוב קולות הקהל בסיבוב ההצבעה השני. השיר סיים עם 45,258 קולות בגמר שיא של כל הזמנים במונחים איסלנדים.
כתבתי בסקירת השירים כי מדובר ב"סינת'פופ מודרני בהפקה לא עמוסה מידי, שבפזמון חותכת לצליל אייטיזי מתכתי. השיר עדיין מצליח לשמור על קצוות של שלאגר ולא הופך ל"קר מידי" בעקבות האווירה המתכתית שלו. מזכיר קצת את הניסיונות האלקטרוניים של קיילי מינוג. שיר חמוד מאד, נעים ופריך. ההפקה המוזיקלית נהדרת ועדכנית. הגרסה האנגלית קצת פוגמת בקסם של השיר לטעמי." מסתבר כי השיר נכתב במקור באנגלית ולא למטרות אירוויזיון, שזה אפילו הופך את החגיגה לכפולה. השיר טבעי, לא מאולץ, זורם ולהיטי מאד. סינת-פופ קודר ועכשווי. גם במילים וגם במלודיה יש שילוב בין חם לקר. העיבוד קר ואלקטרוני, אבל הוא מופרע בקולה החם ומלא הנשמה של סבלה. גם המילים רגשניות מאד לצד תיאורים מכניים של הרגשות של הדוברת. בשיר הדוברת פונה לאהובה ומתארת אותו כמישהו ששקע עמוק, ובעודה מנסה להוציא אותו מהמעמקים אליהם שקע, הוא מנסה לגרור אותה אליו. כמו פעמים רבות, במצב של דיכאון, הסובל מהתופעה לא מסוגל לראות דבר זולת עצמו שלא באשמתו. הדיכאון מתפקד כעננה ששוטפת את המוח ולא מאפשרת להסתכל על המציאות בעין מפוכחת. בספרו "מורה נבוכים" מציין הרמב"ם כי עצב לא מאפשר לסובל ממנו להשתמש במוחו בצורה המיטבית, הוא מרעיל אותו וחוסם את החשיבה הרציונלית. האדם זוכה בהשגחה האלוהית רק כשהוא משתמש במוחו בתבונה, ותבונה יכולה להגיע רק כשהמוח צלול. המוח יכול להיות צלול רק כשהנפש שמחה. אנשים המצויים במרה שחורה מקבלים החלטות שאינן רציונליות. וכך גם Svala מתארת את מושא השיר כמי שהיא תומכת בו, אך הוא במקום להתרומם מושך אותה למטה, מבטל את דבריה ואפילו רוצה שהיא תעזוב אותו כדי שיהיה לה טוב יותר. חוסר ההיגיון בהתנהגותו מבטאים את מצבו הירוד. בעוונותיו הוא גם  מתייחס אליה כאל דומם, חפץ. היא משתמשת באנלוגיה חריגה של "נייר". כנראה הייצוג הכי לא רומנטי שאפשר להשתמש בו לבני זוג והכי מעליב. נייר ניתן לחיתוך, לקימוט, הוא בר החלפה, כמעט שקוף, דק וחסר חשיבות. הוא שברירי וניתן לשליטה בקלות. ישנם מספר שירי העצמה השנה, שעוסקים באנשים (בעיקר גברים) עם שלל תסביכים ודכאונות, אבל שירה של Svala שונה כי הוא מחזיר מראה למושא השיר ומעמת אותו עם תוצאות הדיכאון שלו. אין כאן האשמה, אלא יותר הצגה של הדברים, היא שואפת להיות נראית בעיניו, במקום שבו היא מרגישה שקופה. אבל Svala לא מוכנה לקחת את תפקיד הקורבן, היא המושיעה והיא הולכת עם התפקיד הזה עד הסוף. הוא יכתוב את סיפורו עליה והיא תתעצם. למרות הדימוי המעליב של ה"נייר" היא תשתחרר ממנו על ידי מציאת נקודות עוצמה בתוך הדימוי. היא תכיל בתוכה אלף מילים ותיצוק משמעות בחייהם המשותפים. היא במקום שבו היא משתמשת בתבונתה על מנת להציל את תבונתו שלו ואת יחסיהם.
באופן מפתיע למדי סבלה נמצאת באמצע טבלת ההימורים של האתר William Hill, במקום ה-23 בסיכויי הזכייה, ובמקום ה-11 בסיכויי הזכייה מבין שירי חצי הגמר הראשון. Semi המוות אמנם אכזרי, אבל לא אחת כמו סבלה תסיים אותו ללא מאבק.

מילות השיר, מתוך האתר 4lyrics.eu (מקור):

Paper

You’re under the water
Trying to pull me under
I reach for you
I reach for you
You can throw it all at me, I won’t give you up
I can handle all your pain, take it as it comes
I love you right, but you make me feel likePaper, you cut right through
I’m stuck like glue to you
Paper, your darkness pulls
I lose control againDrawing every bit of my truth
Colour me in with your blue
Paper, you cut right through
A thousand words for you

I know I wasn’t a part of you plan
I know you think that you’re being a man
Tell me to leave you alone
Tell me I would be so better off
But you don’t understand

I canʼt leave you, baby
I can’t leave you
But you make me feel like

Paper, you cut right through
I’m stuck like glue to you
Paper, your darkness pulls
I lose control again

Drawing every bit of my truth
Colour me in with your blue
Paper, you cut right through
A thousand words for you

Paper, you cut right through
I’m stuck like glue to you
Paper, your darkness pulls
I lose control again

Drawing every bit of my truth
Colour me in with your blue
Paper, you cut right through
A thousand words for you

הופעת השיר בגמר הקדם האיסלנדי:

הקליפ הרשמי:

תגובה אחת הוסיפו את שלכם

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.