2016 – נקמת המערב, מתקפת המשובטים

הקדמה:
שטוקהולם, שבדיה. האירוח השבדי ממשיך את קודמו מ-2013, וכך מצליחים המארגנים לתרום למלודיפסטיבלניזציה, הקניית אלמנטים מהקדם השבדי, המלודיפסטיבלן, לתחרות האירוויזיון. אם לפני שלוש שנים ביטלו השבדים את הגרלת סדר השירים, השנה הם משנים את שיטת הניקוד, כלומר לא ממש משנים, אבל משנים מספיק. השינוי הוא לא דרמטי כמו חזרתם של השופטים לתחרות ב-2009, אבל הוא מספיק לגרום לשערוריות פה ושם והוא יוצר מתח מעושה. אם בעבר היינו צופים בשלב ההצבעה ולא היינו יודעים למה לצפות, הפעם אנחנו יודעים בדיוק איפה יהיה שלב המתח. בעבר לא היינו יכולים לדעת איך יתנהל שלב הניקוד, יהיה מתח עד הרגע האחרון? יהיה זוכה ידוע מראש? החוקיות הייתה ששום דבר לא צפוי ואין לדעת. לא אצל השבדים, כמו הוראות הרכבה של רהיט מאיקאה, ה-EBU מציגים סרטון יוטיוב בפברואר 2016 שבו מוסבר על שיטת הניקוד החדשה: מעתה כל מדינה מצביעה פעמיים. הצבעה אחת היא של חבר השופטים המקומי, והצבעה נוספת היא של הטלווטינג. תחילה פונים לדוברים בשיטה הרגילה והמוכרת, והם מוסרים את הצבעת השופטים. כדי לקצר את התחרות הארוכה ממילא, הדוברים מכריזים רק על ה-12 נקודות של המדינה, בעוד הניקוד של 1-10 נקודות מוצג על המסך. לאחר שכל 43 הצבעות השופטים הוכרזו, המנחה מציג את הניקוד שקיבלה כל מדינה בטלווטינג, מהמקום האחרון למקום הראשון. הניקוד של הטלווטינג מצטרף לניקוד השופטים, והסכום של שניהם הוא הניקוד הסופי של אותה מדינה.

הבעיה מתעוררת במקרה שאין מספיק הצבעות טלווטינג במדינה מסוימת, או כמו למשל במקרה של סן מרינו, שלמדינה אין רשת טלפון עצמאית. או אז הכריז ה-EBU על פתרון מאד מוזר ושנוי במחלוקת: הצבעת הטלווטינג של אותה מדינה תהיה למעשה ממוצע הצבעות של מספר מדינות אשר נקבעו מראש. כלומר, אין שום קשר בין הצבעת הטלווטינג של סן מרינו לאופן בו הצביעו בסן מרינו. מי אותן מדינות? לא נאמר גם לאחר התחרות. לא רק זאת, ה-EBU מכריז על כך אחרי שכבר עברו הדדליין לפרישה ומחשקת בכך את סן מרינו. עוד על תגובתה של סן מרינו להחלטה השערורייתית בהמשך.
השנה מתאפיינת בגנריות בשירים השונים, בחוסר ייחודיות, ובנסיגה מהמטרה המקורית של התחרות, לפחות אחת מהן, שהיא הצגת התרבויות השונות באירופה. רוב המדינות שולחות שירי פופ גנריים, שמזכירים להיטי מצעדים מהשנים האחרונות, רדיו-פרנדליים, שרובן רחוקים מלהיות להיטים אמיתיים, מושפעים רבות מזכיית מונס ו-"Heroes" בשנה שעברה. "האשמים" במצב זה הם השופטים והנהלת התחרות: השופטים כי מאז שחזרו לתחרות קברו את האתנו-פופ ולא פרגנו לשום סגנון מוזיקלי חדשני. הם מבטלים במידה מסוימת את הצבעות המהגרים ואת גושי ההצבעה השונים, אך גם מסרסים את היכולת של הקהל להעלות אנדרדוג לתהילת עולם.
ועם כל השיממון המוזיקלי, אנו עומדים לפני אחת התחרויות השערורייתיות ביותר מבחינת פוליטית. השיר הזוכה מעורר מחלוקת כבר עם זכייתו בקדם. השיר עוסק בגירוש העם הטטארי מחצי האי קרים ב-1944, אבל לכולם ברור שהוא קודם כל שיר מחאה נגד הפלישה הרוסית לקרים ב-2014. עכשיו קחו את העובדה שגירוש הטטארים הוצדק על ידי סטאלין בסיועם לנאצים וקיבלתם נושא שנוי במחלוקת, אבל כמו כל דבר במזרח אירופה, לאמת יש הרבה פנים… השיר לא היה מועמד לזכייה, למרות שרבים הימרו שיגיע גבוה, והוא מעורר שערורייה נוספת כאשר הוא זוכה באירוויזיון מבלי שזכה לא בהצבעת הקהל ולא בהצבעת השופטים, אך הגיע למקום השני בשתיהן ובכך זכה מן ההפקר. לבסוף, השערורייה האחרונה עולה כאשר מתגלה שהשיר זכה להופעה פומבית כשנה לפני התחרות וכי וידאו של ההופעה היה זמין ביוטיוב. כל זה לא הספיק לפסול את הזכייה. רוצים לדעת למה? הישארו איתנו. השיר מהווה אצבע בעין של רוסיה, ובמידה לא מבוטלת ניתן לשער כי זוכה לאהדה במערב עקב הסלידה מרוסיה הלא-דמוקרטית וההומופובית. לא שאוקראינה היא להט"ב פרנדלית, אבל אף אחד לא באמת מתעמק בפרטים, וג'מאלה מייצגת עבור רבים את האוקראיני החדש, היא בעלת אוריינטציה מערבית, מוזיקאית מעודכנת ויורדת בגרון בקלות.
השיר הזוכה עדכני ומודרני, אך יוצא מהלופ הפופי שהביאו שאר המדינות. הקהל בוחר, לעומת זאת, בשיר אחר מתוך הלופ, אירופופ מיושן ודיסקואי. שזה מעניין, כי ממש כמו בשנה שעברה, כשהקהל בחר ב-Il Volo האיטלקים הקיטשיים והמיושנים, וזכייתם סוכלה על ידי השופטים שהעדיפו את שבדיה, השנה הקהל בוחר בסרגיי לזרב עם להיט איוטראש מיושן, אבל השופטים מסכלים בחירה זו על ידי הענקת ניצחון לאוסטרליה, שיר מצעדים טיפוסי. הקהל לא תומך מספיק ב-Dami Im האוסטרלית והניצחון הולך לאוקראינה. וזו ההזדמנות להזכיר את אוסטרליה. בשנה שעברה היא הייתה משתתפת אורחת שהעפילה אוטומטית לגמר. השנה היא משתתפת בחצי הגמר ככל משתתפת אחרת, שאינה מ-5 הגדולות + המארחת. חבל שהופעת אורח חד פעמית הפכה להופעה קבועה ובכך שברה את המסורת של התחרות. התחרות כעת פתוחה לכל, ויש לי הרגשה שאוסטרליה היא לא האחרונה להצטרף לחגיגה….
סיפור נוסף מעניין הוא זה של השיר הפולני. מי היה מאמין, שבלדת אייטיז דביקה תעבוד ותקבל מקום שלישי בקהל? אף אחד. למרות שבתקופה שלפני התחרות השיר הפולני מקבל מספר צפיות מרשים למדי ביוטיוב, אף אחד לא ממש סופר אותו. האם היו אלו מהגרים פולנים ברחבי היבשת? כנראה בחלקם, אבל הם לא מספיקים. צריך ללכת קצת אחורה ולבדוק דפוסי הצבעה. ייתכן כי בשנה שעברה הם העלו את פולין מחצי הגמר, אך בגמר פולין מסיימת רק במקום ה-15 בקהל, שזה עדיין מרשים מספיק. נון-חובבים שישבו איתי וצפו בתחרות התרשמו מהשיר, וזה עדיין השיר האהוב על בעלי מהשנה. אניגמה שלא הצלחתי לפצח, אבל כנראה שהשיר עבד גם על נון-חובבים נון-פולנים. ועדיין, האם יש כאן אימפריה חדשה שעולה? מוקדם לומר, ובינתיים אשאיר אתכם עם מספרים, פולין השנה מסיימת במקום השמיני עם 229 נקודות, 222 נקודות מתוכן מהטלווטינג.
והגיע הזמן לדבר על מי שלא הייתה שם בגופה, אך הייתה שם ברוחה. ההרחקה של רומניה בתחרות היא תקדים ראשוני, שבו מדינה מורחקת מהתחרות לאחר שכבר בחרה שיר ונציג, פחות מחודש לפני התחרות. לרומניה חוב על סך למעלה מ-14.5 אירו ל-EBU. ב-19/04 מכריז ה-EBU כי היא מועמדת להרחקה, כי ניתן לה עד ה-20/04 להסדיר את החוב וכי היא טרם עשתה זאת. נציגת ה-EBU אף מציינת כי אי הסדר החוב מצד רומניה מסכן את יציבותו הכלכלית של ה-EBU.
ולאירוע עצמו. הסלוגן של השנה הוא "Come together", בעוד סמליל השנה מושפע מפרח שן הארי. הסמליל בהשראתו מסמל לא רק את כוח התנגדות והחוסן אלא גם מהווה סמל של התחדשות – כאשר הזרעים של שן הארי עפים רחוק, חיים חדשים נוצרים היכן שהם נוגעים בקרקע. כן, גם לי זה לא ברור. התנגדות של מי למי? הטטארים לרוסים? הסורים לדעא"ש ולאסד? אירופה לביורקמן? ומיהם הם הזרעים? הפליטים הסורים או שמא משתתפי האירוויזיון הנוגעים באדמה הקדושה של שבדיה? הסמליל עצמו הוא פרח שן הארי גדול, זוהר כולו, כאשר הוא על רקע מה שנראה כמו חלל או שמי לילה כחולים-תכלכלים, סגולים-ורודים. הצבעים מאד יפים, אבל הקונספט לא ברור. מה שהכי לא ברור הוא הקשר של התצוגה הגרפית לעיצוב הבמה. מעצבי הבמה השתמשו באור על מנת ליצור עומק והרגשה רב מימדית. הקיר האחורי העשוי ממסכי LED שנעים, כמו מן קיר המתפרק לחלקיו ויוצר דינמיות מאד מרשימה טכנולוגית וחזותית. הרעיון היה ליצור אשליות אופטיות, ואכן הבמה נראית שונה בכל הופעה ויוצרת מרחב אישי לכל מדינה שמופיעה שבו היא יכולה להתבלט. הבמה עצמה נראית כמו פלוס (+) גדול, ויש catwalk קטן וכמעט בלתי נראה, המוביל לבמה קטנה מלפניה, תופעה שכבר הפכה להיות סטנדרט בתחרויות האחרונות.
עם חשיפת כל השירים ועוד לפני שיצא האלבום הרשמי של התחרות, רוסיה מתמקמת במקום הראשון בהימורים ותישאר שם עד לערב הגמר. רוסיה הייתה פייבוריטית כל כך גדולה שהיא ערב הגמר עם יחס דצימלי של 1.73 לזכייה. מי שנמצאת במקום השני ונושפת בעורפה לאורך כל התקופה היא צרפת, אך לקראת סוף אפריל כשברור שצרפת לא הולכת להרים הופעה וכי הכריזמה של אמיר יכולה להביא את המדינה עד גבול מסוים בטבלה השיר נחלש. עם תחילת החזרות השיר יורד בטבלאות ההימורים ונמצא במקום הרביעי ערב הגמר. אוסטרליה נעה כל העת בין המקום השלישי לחמישי בטבלאות ואז אחרי חצי הגמר היא קופצת לה גבוה ומתמקמת במקום השני בטבלאות אחרי רוסיה. אוקראינה נמצאת לפני התחרות איפשהו בתחתית הטופ 10, אבל אז מתחילות החזרות והיא קופצת ישר למקום השלישי. הסיכויים שלה עולים ויורדים והיא מסיימת ערב הגמר במקום הרביעי בטבלאות. ליטא וגיאורגיה עולות לגמר בניגוד לתחזיות של טבלאות ההימורים, גם את ההצלחה של פולין מתקשים המהמרים לחזות. האכזבה של הערב היא בריטניה, שוב, שנחזה לה מקום בטופ 10, אך התרסקה בתחרות עצמה

חצי גמר 1:
מתקרבים לגלובן עם פלאשבקים קצרים של הזכייה השבדית מהשנה שעברה. נכנסים לגלובן. מונס בשירו הזוכה, בגרסה אקוסטית תזמורתית, עם אותה חולצה דהויה מהשנה שעברה, הפעם עם ילד ששר ורוקד איתו. אותה כוריאוגרפיה שכבר אין לי כוח לראות אותה, אותו שיר מתיש שכבר אין לי כוח לשמוע אותו. אליהם מצטרפים להקת ילדים הלבושים כמו הגמדים מהוידאוארט. שייגמר כבר, אלוהים. משם סרטון קצר של אנשים ברחבי אירופה ואוסטרליה, שסביבם אבקנים, שנעים בכל אירופה ומתכנסים לגלובן בעודם יוצרים שובלים בשלל צבעים זרחניים. הגלובן עצמו הופך לאבקן ענק. לא ראינו את זה כבר בשנים עברו? בתוך האולם פייטרה ומונס נכנסים ברוב הדר לבמה עם קטע משעשע באנגלית, הומור שבדי של כפל משמעויות ורמיזות מיניות. הם חותכים לצרפתית להסביר על הליך ההצבעה, והתחרות מתחילה. אחרי 5 שירים, פייטרה ומונס מציגים סרטון שצולם במהלך שבוע האירוויזיון, בו הם מתחזים לנהגי מוניות ואוספים חובבים שבאו לתחרות. וורקה סדוצ'קה מצטרפת גם היא למשימה. אחרי 8 שירים, פייטרה מודה לסן מרינו עם רמיזה מינית כמו תמיד. עכשיו רוסיה, הפייבוריטים הגדולים. אחרי 13 שירים, פייטרה בגרין רום מעבירה למונס, שמודה ליורי האסטוני ומזכיר שכותב השיר הוא סטיג רסטה, נציג אסטוניה בשנה שעברה. פייטרה בגרין רום מנסה להחמיא לסרחט, אחר כך לדווה, שם היא מחמיאה לו ומנסה לתת קונטרה לעקיצה של חובי לגביו. היא מחליפה שתי מילים עם סרגיי הרוסי. אלוהים, פיליפ קירקורוב נראה כמו אלפידה. אחרי שכל 18 השירים הופיעו, הסבר קצר בצרפתית ואנגלית על אופן ההצבעה ו-recap. בסוף כל הצגה של השיר, מוצגת המשלחת בגרין רום. פייטרה מציגה סרטון קצר ושבדי במיוחד בשם"The nerd nation" , מעין מוקומנטרי על הזכייה השבדית הראשונה ב-1974. אפילו לא חייכתי קצת….מונס מעביר ל-recap נוסף וקצר יותר. צמד המנחים מעביר למופע האמנותי, תוך הצהרה פוליטית שלא משתמעת לשני דברים בדבר האמפתיה כלפי הפליטים מהמזרח התיכון. פייטרה ומונס מארחים את אמיר הצרפתי, באריי הספרדייה ופרנס השבדי, ומציגים קטעים מהחזרה הגנרלית של השלושה, מופיעים מן הסתם מול אולם חצי ריק. קטעי ה-recap שלהם די ארוכים והיחיד שיוצא מהם טוב הוא פרנס השבדי, ככל הנראה כי ההופעה שלו לא מראה את הקהל הלא קיים. פייטרה מאשרת מול יון אולה סאנד שיש תוצאות, וצמד המנחים מכריז על עשרת המעפילים: אזרבייג'ן, רוסיה, , הולנד, , הונגריה, קרואטיה, אוסטריה, ארמניה, צ'כיה, קפריסין ומלטה. השירים המעפילים מוצגים ב-recap קצרצר והצגת שמות המדינות קצת מתחרבשת. פייטרה ומונס נפרדים מאיתנו, בעוד המשלחות על הבמה

חצי גמר 2:
פתיח זהה לזה של חצי הגמר הראשון. מישהו צריך להחליף את מעצב השיער של פייטרה. הקהל מרים לפייטרה כמו שמעולם לא הרימו לאף מנחה. קצת עקיצות בין המנחים ואמירה חשובה שהתחרות משודרת לראשונה בשידור חי לסין וארה"ב. מופע פתיחה קברטי בביצוע צמד המנחים, “That's Eurovision” (aka "Story of ESC"/"Story of Eurovision"), הכולל בדיחות על חשבון האוהדים והרבה הומור עצמי. הצגת אופן ההצבעה באנגלית וצרפתית, והתחרות מתחילה. אחרי 5 שירים, פייטרה מודה לאיוון, ומציינת כי האחרון רצה להופיע בעירום, אך לא ניתן לו, מה שמאפשר למונה להיכנס חצי ערום עם בובת שועל. שוב סרטון של מונס ופייטרה אוספים מעריצים. מיסטר לורדי מגיע לבקר במונית בדומה לוורקה בסרטון הקודם. אחרי 13 שירים, מונס מודה ללהקה הדנית ולפולי הבולגרית ויוצא בהצהרת תמיכה להט"בית מדהימה. כבר אמרנו שהאירוויזיון הזה פוליטי מאד, נכון? פייטרה בגרין רום מביכה את דאמי האוסטרלית ואת ניקי האירי, ומציגה את השיר האוקראיני. לאחר שכל 18 השירים הופיעו, פייטרה מודה ללורה הבלגית, המנחים פותחים את הקווים ומעבירים ל-recap. אחרי עוד קצת הומור עצמי על חשבונו של מונס, סרטון נוסף של "The nerd nation", מוקומנטרי, הבא להציג את שבדיה של האירוויזיון אחרי ABBA, בהיסטוריה מומצאת כמובן. Recap נוסף וקצר יותר. המנחים סופרים לאחור לספירת הקווים, ואז המופע האמנותי. לאחר מכן המנחים מציגים את ג'יימי לי המייגעת מגרמניה, פרנצ'סקה האיטלקית וג'ו וג'ייק הבריטים. סרטון קצר המציג את היסטוריית האירוויזיון במספרים. סטטיסטיקה למתקשים. השירים של גרמניה, איטליה ובריטניה מוצגים ב-recap הלקוח מתוך החזרה הגנרלית שלהם. נזכרתי איזו תצוגה בימתית גרועה הייתה לאיטליה….אוי. מונס פונה ליון אולה סאנד שמאשר כי יש תוצאות. המנחים מכריזים על עשרת המעפילים לגמר: לטביה, גיאורגיה, בולגריה, אוסטרליה, אוקראינה, סרביה, פולין, ישראל, ליטא ובלגיה. ההתרגשות על פניו של חובי רבה, וזה באמת מרגש כי לא רבים מאיתנו האמינו שההעפלה הזו תיקרה. תצוגת recap קצרה של עשרת השירים שהעפילו. המשלחות עולות לבמה, המנחים נפרדים מאיתנו, בעוד אחד מחברי המשלחת הישראלית תוקע את הדגל הישראלי במרכז הפריים.

גמר:
בעוד האולם גועש ומתרגש, אנחנו מקבלים הצצות חטופות לאמנים מאחורי הקלעים, מתכוננים לעלות לבמה. באולם מתחיל להתנגן טראק של טכנו עצבני. על הבמה עולות דוגמניות ודוגמנים בתלבושות אקסטרווגנטיות. הם מלווים כל מבצע המוצג בהקראת שם מדינתו, כאשר על גבי ה-pieces הלבנים הגדולים שלובשים הדוגמנים מוצגים צבעי הדגל של אותה המדינה. הוידאו-ארט מציג את צבעי הדגל גם כן. המוזיקה המתנגנת ברקע היא של מוזיקה שבדית עכשווית, אביצ'י וכאלה. פייטרה ומונס עולים על הבמה. הקהל מרים להם בטירוף. שוב הצהרה פוליטית ממונס, לגבי הזמנים הקודרים בהם נמצאת אירופה כעת…הסבר על ההצבעה באנגלית וצרפתית, קידום האפליקציה של התחרות. מונס מסביר את ההבדל באופן חישוב הנקודות השנה: חלוקת ניקוד השופטים לעומת ניקוד הקהל. התחרות מתחילה. אחרי 9 שירים, המנחים מברכים את פרנס השבדי ומעבירים לגרמניה, בעוד פייטרה מעבירה עוד בדיחה על חשבונו של מונס. לאחר 12 שירים, פייטרה מודה למיכל הפולני ומעבירה למונב באולם שבו מתרחשת מסיבת האירוויזיון וצפיית ההמונים. הוא מראיין את קרולה ולורין. קטע מביך עם קרולה, שבו מונס קוטע את קרולה בזמן שהיא שרה את "הללויה". הפייבוריט של מונס בכל הזמנים הוא אגב ארמניה 2009, של קרולה ישראל 1979 כמובן ושל לורין שבדיה 2015. נו באמת. מונס מעביר להופעה האוסטרלית והתחרות ממשיכה. אחרי 19 שירים, פייטרה בקידום מרצ'נדייזינג, כולל חליפת משוגעים בעיצוב האירוויזיון, שוב בדיחה על החובבים… אחרי שכל 26 השירים הופיעו, סרטון קצר ומשעשע בכיכובם של סר איאן מקאלן וסיר דרק ג'קובי. המנחים מחליפים בדיחות, מסבירים על ההצבעה, ואז recap. ג'סטין טימברלייק מסתחבק עם פרנס השבדי, ומונס מציג אותו. הוא נותן נאום קטן וכולם נורא מתלהבים, לא ברור למה. סרטון קצר המציג את ההצלחות השבדיות במוזיקה הבינלאומית, זה הכי סתם, כאב ראש אחד גדול ושחצני. פייטרה מציגה את המופע האמנותי המרכזי. מונס מציג recap נוסף קצר יוצר, הקווים נסגרים, ואז המופעים האמנותיים ממשיכים. מונס מראיין בשתי מילים את דסטיני, זוכת הג'וניור 2015, בניסיון, כמו זה בשנה שעברה, לקדם את האחות הקטנה והאיומה של האירוויזיון. שני מופעים אמנותיים נוספים, סרטון ההיסטוריה הדוקומנטרי "The nerd nation" האחרון, פייטרה סופרת לאחור לסגירת הקווים, עוד קצת מופע אמנותי מהמנחה החביב עליכם, ואז פייטרה חוזרת על השינוי השנה בחלוקת הניקוד. היא מקבלת את ה-OK מאולה סאנד.

שלב ההצבעה:
לוח הניקוד הוא קצת חזרה אחורה, אחרי לוח הניקוד המושלם מ-2015. הרקע הוא השמיים הקוסמיים בכחול-סגול. דגלי המדינות במלבנים מסורתיים. לוח הניקוד עצמו כחלכל, בעוד הניקוד צובע את המדינה המקבלת בתכלת ושוב מסתיר את הדגל. למה?
שלב הניקוד מתוסרט עד אימה, שום רגע טבעי. הכל מוכן להנחתות של פייטרה. מעייף ומוציא את כל הכיף. השופטים ראשונים להצביע. אחרי ההצבעה האוסטרית, אוסטרליה במקום הראשון. אחרי ההצבעה האזרבייג'נית, רוסיה עולה למקום השני. אחרי ההצבעה של סן מרינו, המתעלמת מאוסטרליה, רוסיה עולה למקום הראשון. אוקראינה צוברת תאוצה ועולה למקום הרביעי אחרי מלטה. ההצבעה הצ'כית מתעלמת מרוסיה, אוסטרליה ואוקראינה, מעלה את מלטה למקום השני ואת שבדיה לרביעי. ההצבעה האירית מעלה את הולנד ושבדיה לשוויון במקום הראשון, תוך התעלמות מרוסיה ואוסטרליה. ההצבעה הגיאורגית מתעלמת מרוסיה, כמובן, מעלה את אוסטרליה לשוויון במקום הראשון עם שבדיה ואת אוקראינה מעלה לשלישי. בלגיה קופצת למקום הרביעי. ההצבעה הבוסנית משאירה את אוסטרליה במקום הראשון ומעלה את אוקראינה למקום השני. ההצבעה הפינית מפרגנת 7 נקודות לישראל ומעלה את שבדיה למקום השני. ההצבעה השוויצרית כבר מפרגנת את 8 נקודות לחובי, מעבירות את ישראל לצד השמאלי של הטבלה, ומחזירות את אוקראינה למקום השני. מגישת הנקודות הצרפתית מזייפת למוות ומנסה לדבר באנגלית מקרטעת. ההצבעה הארמנית נתקעת על פניו הכעורות של מגיש הנקודות ומתעלמת מאוקראינה. ההצבעה הקפריסאית דוחפת את רוסיה למקום השלישי. ההצבעה הבולגרית מכניסה את ארמניה לראשונה לטופ 10. ההצבעה ההולנדית מפרגנת לישראל 7 נקודות. מונס בגרין רום עובר על הטופ 5 הנוכחיים ומראיין בקצרה את המובילה, דאמי אם האוסטרלית ואת הסגנית הנוכחית, ג'מאלה האוקראינית. ההצבעה הישראלית נותנת לעופר נחשון הזדמנות להשתפשף על השבדית שלו, ומתעלמת לחלוטין מרוסיה. זו ההצבעה הבלרוסית שמעלה בחזרה את רוסיה למקום השלישי. ההצבעה הגרמנית נותנת 12 נקדות לישראל, משהו שלא שמענו מ-2005!! ההצבעה הרוסית מתעלמת כמובן מאוקראינה ודוחפת את ארמניה למעלה. ההצבעה האוסטרלית נותנת לחובי 10 נקודות ומעלה את בלגיה למקום השלישי. במהלך ההצבעה הבלגית נתקע על המסך הפרצוף של דווה משום מה. אוסטרליה מתחילה לפתוח פער יפה מאד משאר המדינות. קרואטיה מכל המדינות מפרגנת לישראל ב-7 נקודות, היא מעלה את צרפת למקום השלישי ומתעלמת מאוקראינה. ההצבעה היוונית בנאום דוחה שמנסה להאדיר את היוונים עצמם על כתיבת השיר הרוסי, קונסטנטינוס, אתה פתטי! רוסיה עולה בחזרה למקום הרביעי. אוקראינה רחוקה מאוסטרליה, אך גם מהמקום השלישי. ההצבעה המקדונית מעלה את ישראל למקום התשיעי, וזו האלבנית מעלה את ישראל למקום השביעי. ההצבעה האיטלקית מנקדת יפה את ישראל, אבל זו הפולנית כבר ממקמת את ישראל במקום הרביעי (!) מכאן אפשר רק לרדת…ההצבעה הסלובנית מורידה את ישראל למקום השישי. בזכות ההצבעה ההונגרית אוסטרליה עוברת את רף 300 הנקודות. ההצבעה המונטנגרית היא המביכה ביותר עד לרגע זה, רד מהמסך מביך אחד. השופטים סיימו להצביע, אוסטרליה עומדת בראש עם 320 נקודות, אוקראינה אחריה עם 211 נקודות, צרפת עם 148, מלטה עם 137 ורוסיה עם 130. מונס מראיין את דאמי הסתומה. היא מודה לשופטים ששמו אותה במקום הראשון. מונס מחזיר לפייטרה, ולאחר שהאחרונה מקבלת את האישור מאולה סאנד, שנראה הלחוץ ביותר שאי פעם ראיתי אותו, אני לא חושב שאני מדמיין את זה…מונס ופייטרה מציגים את ניקוד בליווי מוזיקה דרמטית. המנחים מקריאים את הניקוד של המדינות שהגיעו בטלווטינג למיקומים ה-26 עד 11. שירים מתרסקים, אחרים נוסקים מעלה. אמיר הצרפתי מאוכזב כאשר הוא מוכרז רק תשיעי בקהל. 4 מדינות נותרו: אוסטרליה, אוקראינה, רוסיה ופולין. 4 מסכים נפתחים בדרמטיות להציג את 4 המבצעים של אותן מדינות. אוסטרליה נשארת במקום הראשון עד לרגע האחרון. היא מגיעה רק רביעית בקהל ועולה ל-511 נקודות. פולין שקיבלה רק 7 נקודות מהשופטים, מקבלת 222 מהקהל וקופצת למקום השמיני. המאבק כרגע הוא בין רוסיה לאוקראינה, כאשר אוסטרליה חזק בתמונה. אוקראינה במקום השני בקהל מקבלת 323 נקודות ועוקפת את אוסטרליה, אבל ג'מאלה כבר מחבקת באכזבה את חברי המשלחת האוקראינית. לרגע היא מבינה שהיא עדיין יכולה לזכות. רוסיה מקבלת 361, שמספיקים לה רק למקום השלישי. אוקראינה זוכה בפעם השנייה, אוסטרליה שנייה, רוסיה שלישית. בולגריה ושבדיה חותמות את הטופ 5.

הענקת הפרס ו-reprise:
ג'מאלה מחבקת ומנשקת את כולם בדרך, לא מפספסת אף אחד. היא מועדת בדרך לבמה, אבל בעיקר היא מאושרת מאד. מזמן לא ראיתי כזה אושר אמיתי ואותנטי אצל הזוכה. היא מתנפלת על מונס בצרחות על הבמה הקטנה, מניפה את הגביע כשדמעות בעיניה. היא מאחלת שלום ואהבה לכולם. מונס ופייטרה מברכים את ג'מאלה ונפרדים מאיתנו, בעוד ג'מאלה בהופעת ה-reprise שלה, היא בוכה ונרגשת, ומטעינה את השיר בהמון אושר מהול בכאב. בהחלט מרגש

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:

01. georgia גיאורגיה – כן, היה שווה לחכות! להקת הלוליטות הגיאורגיות שוברות את הערב בפוסט-פאנק, שנותן בראש, ומזכיר את הלהקות האמריקאיות של שנות התשעים. ההופעה מטורפת מבחינת זוויות צילום ושוטים ונותנת את הנופח הפסיכדלי הנדרש לשיר. הם נותנים בראש בגיטרות דיסטורשן ושיר של שני אקורדים, אבל כזה שעושה את זה במודע, כמיטב מסורת הפאנק. באמצע השיר הם שוברים לקצב אלקטרוני וממשיכים לתת בראש. זו מוזיקה!

02. armenia ארמניה – בשמיעות הראשונות שנאתי את זה מכל ליבי. ואז הגיעה ההופעה. איווטה נראתה כמו הגרסה הארמנית של ביונסה, בניגוד לתחזיות נתנה הופעה ווקלית מדהימה, נראתה סקסית. ההופעה הופקה ללא רבב וחפה מטעויות, מקורית, שעושה שימוש בצילומים חטופים, תאורה משתנה ושילוב מושלם בין העיבוד לבין מה שקורה על הבמה. מינימל-פופ-RnB עם המשך אלקטרוני וקצת אתנו. עדכני ונכון כל כך.

03. latvia לטביה – יוסטס החמוד שר שיר שכתבה לו אמינטה, נציגת לטביה המופלאה מהשנה שעברה. מינימל-אינדי-פופ-רוק בהפקת דאב סטפ עדכנית, שמתחילה מאד מבטיח, אבל הפזמון מעט מאכזב ונשמע יותר כמו רוק אצטדיונים מסורתי. ועדיין, אני מאד מעריך את השיר הזה, את המקוריות, את ההופעה המינימלית נטולת הגימיקים. יוסטס נותן את הנשמה ונראה מחובר לטקסט. ה-C part מיותר לחלוטין.

04. bulgaria בולגריה – אחת מאהובות החובבים ובצדק. פולי חוזרת אחרי אי העפלתה ב-2011 ומגיעה גבוה מאד. כריזמטית, חמודה, מצליחה למלא את הבמה לבדה ולכבוש את הקהל והשופטים. הבתים קצת גנריים, אבל הגשר והפזמון הקליטים והמקפיצים מכפרים על כך. עיבוד מצוין ומדויק, שמוסיף את העוקץ לשיר וביחד עם המבצעת עוזר לו להתבלט. הייתי הולך על סטייל אחר, אבל זה עבד. המנוני וכיפי.

05. estonia אסטוניה – אחד הפייבוריטים שלי נופל חזק מסיבה אחת. יורי נותן הופעה מוזרה עם מבטים של רוצח ותנועות ידיים מגושמות. הוא לובש חליפה הגדולה עליו מבטא צ' במקום ט', מה שצורם לי באוזן, מצחקק ומנסה לשדר תדמית סקסית ומסתורית. השיר עצמו? פופ-רוק מדיטמפו מדויק, להיט רדיו עשוי כהלכה, שניתן לזמר הלא נכון. סטיג רסטה הוא היותר הנכון ללהיטי אירו', רק צריך לחלק אותם לזמרים הנכונים.

06. hungary הונגריה – פרדי לא רק חתיך, הוא גם בחור עמוק ששר שיר מלא משמעות. אני מודה שבשמיעות הראשונות של השיר לא עפתי, אבל אחרי שקראתי את המילים שיניתי את דעתי על השיר. לא הרבה פעמים נתקלים בשיר פופ עם מילים שבאות להעביר מסר אמיתי ולא ערימת קלישאות. במקרה הזה השיר מעביר תסכולים על העולם של דור ה-Y/Z. לצערי פרדי לא הפרפורמר הכי כריזמטי, למרות יופיו.

07. ukraine אוקראינה – השיר שובר את רצף הפופ הדלוח. ג'מאלה בשיר עצוב על קרבנות חפים משפע. מינימל-פופ בהפקת אתנו-פיוז'ן, עם הרבה קטעים דרמטיים והופעה קודרת ומרשימה. היא שרה מהלב והשיר מצטיין במקוריות ובתעוזה שלו. אמנותי, ועם זאת נשמע לי easy listening מידי לפרקים. חברה ששמעה את זה לראשונה אמרה שהיא מזכירה לה את קייט בוש, ויש בזה משהו. מחזירה את האתנו שאבד לתחרות.

08. belgium1 בלגיה – מה הלחץ? בלגיה מפתיעה עם שיר שובר שגרה, אחרי הרבה שירים שנשמעים אותו דבר או שפשוט לא זכירים בשום אופן, מגיעה לורה עם שיר שלא לא דומה לחלוטין ל-"Other one bites…" ו-"Sax". ועדיין מגיעות לה נקודות זכות על שיר קצבי, שמח, רקיד, רטרו-דיסקו-funk-פופ והופעה נהדרת מלאת בקסם סבנטיזי. הצלחה יפה בחצי הגמר, אך בגמר הקהל זנח אותה והיא ניצלה על ידי השופטים.

09. france צרפת – נסיך של אימא. זמר עם קסם אישי ברמות של מטען חריג. ההופעה היא הסיפור של צרפת בעת החדשה, לא יודעים להרים מופע גם עם שיר מנצח. אמיר נע במגושמות ולולא הקסם שלו לא היה מצליח למלא את האולם לבדו. להיט פופ אצטדיונים, שלמרות הכל מחזיר את צרפת למיקום מכובד בטופ 10. קליט, סוחף, קליל, טבעי ונינוח. כבר ציינתי שזה אחד הגברים היותר יפים וסקסיים של הערב?

10. ba בוסניה והרצגובינה – אני מחבב את זה מאד. בעיקר כי יש כאן תמימות שאבדה בתחרות, ויוצרים שכתבו שיר שמתכתב עם הסצנה המוזיקלית בביתם. אין כאן בשורה משמעותית, כבר שמעתי שירים כאלה וטובים יותר מבוסניה והבלקן, ועדיין זה בולט לטובה מבחינתי, כי זה אותנטי ולא מתאמץ. בלדת רוק בוסנית סטנדרטית למדי, בהופעה שמנסה להטעין משמעות פוליטית וסימבוליזם עם גדר תיל די שוקינג, אשר בה הבוסנים מזדהים עם הפליטים וקושרים זאת לחוויותיהם ממלחמות הבלקן של שנות ה-90.

11. san_marino סן מרינו – גם אני גיחכתי על זה בהתחלה. שיר שמתחיל כמו להיט דיסקו במועדוני גייז בניינטיז, המלחין של טורקיה 1982 ו-1987 עומד מאחורי זה..ואיכשהו זה עבד. קודם כל, סרחט הוא אליל, דדי רציני. הקול העמוק והמחוספס עומד בניגוד מוחלט למלוות בעלות הקולות הגבוהים. הופעה שנותנת דיסקו של תחילת האייטיז, חושני וסקסי כמו סרחט עצמו. אי העלתו לגמר היא בגדר אחד הפשעים של שנה זו.
12. greece יוון – נכון שאתם סולחים לי שיש לי קראש על וולדימירוס? בן 25 שנראה 40, ועדיין עושה לי את זה. המשבר ביוון ניכר בשליחתה של להקה אנונימית ושיר עם פזמון חופר וזמרות ששרות מהאף. הקטע של הראפ ממש טוב, והלהקה באופן כללי מעמידה הופעה שניתן רק להתקנא בה מבחינה ויזואלית. צלילי אתנו יווניים, שפעם היו מספיקים להרים את אירופה, לראשונה לא מעלים את המדינה לגמר.
13. au אוסטרליה – מבין כל השירים השנה, שניסו להעתיק את הסגנון של סיה, אוסטרליה היא היחידה שעשתה את זה נכון. מלודית, לא נפלתי, אבל דאמי מצליחה להעביר רגש והעיבוד תורם לשיר ולא נראה שמעפיל עליו. אני חושב שמעל הכל יש כאן מבצעת עם קול גדול, שנשמעת מקצועית, אך גם מבינה שהיא קודם כל זמרת ואחר כך פרפורמרית. דרמטי במידה הנדרשת והנה, סוף סוך C part כמו שהוא צריך להישמע.
14. albania אלבניה – פעם הייתה אלבניזציה….בגרסה האלבנית לשיר היה איזה קסם זר, עם גרסה באנגלית הפכתם אותו ללא מעניין. ועדיין באופן אירוני, זה היה מהשירים היותר טובים של הערב….אנדיאה נראתה נורא עם עודף איפור, שעיר כתום אש ומראה כללי של דודה של מירי בוהדנה. פאוור בלאד בלי פאוור שלא מתרוממת. מעריך את חוסר הפשרות והאינטגריטי שלא היו להרבה שירים אחרים.
15. germany גרמניה – ילדה מציקה, שחושבת שהיא בת 12 וסטיילינג מהגיהנום של הלו קיטי. בלדת סינת'פופ שמתחילה טוב בבתים ובגשר, אבל הפזמון רפטטיבי מידי. זה לא רע, אבל מתבלגן על הבמה. עם סטיילינג והעמדה אחרת זה יכל היה להיגמר אחרת. העיבוד תורם לרפטטיביות של השיר עם ביטים חזקים וחופרים. זה בסדר, אבל נעדר איזשהו עוקץ או שיא מסוים ונוטה לעבור לידך.
16. united_kingdom בריטניה – פופ-רוק קטן וחביב מבריטניה. הבית הראשון נשמע קצת מעדות הקולדפליי, בעוד הפזמון לוקח לאצטדיונים ושוב מנסה בכל כוחו להיות המנון. החל מהבית השני השיר תופס קצב, וה-C part מחדד את הכיוון של השיר להיות המנוני, סוג של "Heroes" רק בלי ההופעה הכבדה. הצמד נראה בוסרי ביותר, ולא מצליח לכבוש את לב הקהל. זה חמוד, זה ליד, לא מפיל, עובר לידך, שיר גלגל"צי לטוב ולרע.
17. czech_republic צ'כיה – הפתעת חצי הגמר הראשון. שיר לא מרשים במיוחד, בלדת פופ עגמומית מעט, שנבנית בבתים ואז בפזמון כלום, והוא נשמע רפה משהו. איכשהו זה עובר יפה במצלמה. השימוש בוידאוארט של צורות גאומטריות ורודות ותאורה ורודה על השמלה של גבריאלה נותן אפקט יפה וקסום, למרות שהשמלה מזעזעת. ועדיין, השיר נשמע לא גמור, קצת כמו טיוטה של בלדת פופ שהייתה יכולה להיות טובה.
18. austria אוסטריה – כולם התלהבו מזואי ודימוי הילדה הטובה, אני לא הלכתי שבי אחרי זה. עזבו את ההופעה. השיר עצמו, בסטודיו, נשמע בינוני להחריד, פופ-שלאגר אייטיזי מיושן, בהפקה קצבית ותזזיתית. רק בפיזמון כשהשיר נרגע נחשף שמדובר בסתם שלאגר. זה שובר שגרה כי זה בצרפתית וכי היא לא מנסה להיות סקסית, היא נראית נפלא, וההופעה למרות הכל עשויה כמעט מושלם ומעבירה קסם כלשהו.
19. azerbaijan אזרבייג'ן – אחרי שלוש שנים שבהן שיריהם נגעו לליבי, אזרבייג'ן חוזרים לסורם עם שיר עשוי נכון, קליט ואפקטיבי, אבל שלא עושה לי הרבה. סמרה נראית מדהים, אבל לא הזמרת הכי גדולה. המלווים נותנים להופעה וייב של חצי גמר מלודיפסטיבלן וככה זה גם נשמע. נשמע כמו שיר של זמרות כמו Ciara האמריקאית מאמצע העשור הקודם. רוצה לומר לא הכי עדכני וגם לא A-list-ish. קצת אטריות מחוממות.
20. fyr_macedonia מקדוניה – אחת הזמרות הגדולות של מקדוניה, אם לא הגדולה מכולן. אחרי שהביאה שיר מדהים והופעה נקייה ונפלאה לפני 4 שנים, המקדונים משוכנעים שרק היא תביא להם גמר. היא עדיין דיווה מדהימה, אבל השיר חלש. נראה שכולם החליטו להתבוסס בבינוניות מוזיקלית. ווקלית השיר מוציא ממנה את המיטב, אך מלודית הוא נשאר דומה מידי לשיר של בוני טיילור מאירוויזיון 2013. מאכזב.
21. serbia סרביה – נורא ניסיתי לאהוב את זה, באמת. כי זה סרביה, כי סאניה חמודה נורא, כי איוונה פיטרס כותבת השיר היא יופי של מוזיקאית, אבל השיר הזה השאיר אותי מאד Underimpressed. בלדת רוק שלא הולכת עד הסוף. הבתים טובים, אבל הפזמון הוא אכזבה רבתי. הופעה אמנותית, הבנויה סביב נושא השיר שהוא אלימות נגד נשים, מה שכנראה אובד בתרגום, אם אתה לא חובב שמכיר את הקונטקסט.
22. cyprus קפריסין – הרעיון של לשלוח להקת רוק מקומית הוא טוב ונכון…ואז הם נפלו עם גיסון. פוטנציאל למשהו שיכל לשבור את האירוויזיון הזה ובוטל במחי יד שבדית. רוק אלקטרוני, עם פזמון קליט וזכיר, שיכל לסיים בהפקה אחרת כמו מולדובה, או סתם פופ אלקטרו סתמי. זה חביב, אבל לא יותר מזה, וכבר ידענו שירי רוק טובים בתחרות. אין כאן בשורה חדשה, וגם לא הבנתי על מה השיר מדבר, מיותר במעט.
23. netherlands הולנד – מעבר לעובדה שכנראה מדובר בחרא של טיפוס, הוא גם שר שיר קאנטרי שיוצרו מאות אם לא אלפים ממנו. בדומה לשיר שלהם ב-2014, הולנד שולחת שיר אמריקאי באופיו. חייב להודות שההופעה מופקת כהלכה ושומרת על הסטייל הפשוט שמתאים לשירים מסוג זה, בניגוד לעומס שנראה על הבמה בחסות אשליית הוידאוארט. תאורה מושלמת, וקריצה צ'יזית של דווה מספיקים לשופטים ולחלק מהקהל.
24. montenegro מונטנגרו – מתחיל מעניין עם אינטרו אלקטרוני, ממשיך בצרחות של רוק דיסטורשן, קצת בלדת רוק, ואז לא קורה כלום. בפזמון השיר מאבד עניין ואותי, נשמע כמו שיר של תיכוניסטים שמנגנים בגראג', אבל אף אחד לא הולך לגלות אותם. השיר אובר-פרודוסד, ההופעה עמוסה בשביל שיר כל כך חסר מלודיה. הם מלווים על ידי רקדנית זמרת , שעומדת על במה קטנה לפני הבמה. על מה לעזאזל הם שרים?
25. italy איטליה – בשמיעות ראשונות זה נשמע מה"איכותיים" של השנה, אבל האמת שמדובר ברמאות. השיר בנוי בדומה לאיטליה 2013, וכמובן העובדה שהוא באיטלקית עשויה להסוות את העובדה הפשוטה שמדובר בבלדת סינגר סונגרייטר רגילה למדי, עם חשיבות עצמית של דור ה-Y, וזהו. ההופעה מזעזעת. פרנצ'סקה הולעטה באיפור והולבשה באוורול כעור. לצידה עצמים שעומדים בשורה. פתטי.
26. israel ישראל – נהניתם מהקומבינה הישראלית בשנה שעברה, יש סיכוי שהיא תחזור לנשוך אתכם השנה. נתחיל מזה שחובי לקח שיר שנכתב לאחרת, השיר עובד וסורס ולבסוף ניתנה לו גרסה אחרת שנותנת עיבוד א-לה-אדל לשיר. הפזמון נשמע כמו סרביה 2007 והבתים נשמעים כמו משהו שיצא מהפי"ק של 2004. הכריזמה והקסם הבימתי של חובי מוציאים את הכלום שיש בשיר הזה. הופעה ווקלית מדהימה.
27. malta מלטה – לא אוהב את השינוי של השיר אחרי הזכייה בקדם, לא אוהב את העובדה שהייתה התעלמות מוחלטת מקהל המצביעים במלטה ומשאר המשתתפים, ואני חושב שהשיר המקורי היה טוב מהפופ הרפטטיבי הזה. חמישה אנשים עבדו על השיר הזה והתוצאה? כלום בפיתה. הפקה עדכנית על שיר שהוא שעתוק של להיטי פופ עכשוויים. הפזמון חופר ואירה נראית מצועצעת, כמו מאריה קארי ביום רגיל.
28. norway נורבגיה – לא סיימנו עם השירים הגנריים והלא מקוריים של הערב. עכשיו התור של נורבגיה עם עוד כאילו המנון, שהפעם שואל אלמנטים מליאונה לואיס. אגנטה מקבלת סטיילינג שאמור לתת לה את מראה מרגרט ברגר, מין מלכת קרח מודרנית, אך הכריזמה שלה לא עובדת והיא נבלעת על הבמה. השיר לא מספיק חזק, לא זכיר, ונתמך על המעבר בין הגשר לבין הפזמון האיטי יותר וזה לא עובד.
29. poland פולין – אחת ההפתעות הפחות חביבות עליי השנה זה המיקום של השיר הזה בטלווטינג. קיטש אייטיזי עם מילים קלישאתיות. מיכל מופיע עם המון פאתוס ומסתבר שזה סגנון השירה שלו, מתיש לשמיעה. לא מתחבר לזה, וזה נשמע כמו שיר של Toto או איזו להקת אייטיז נשכחת שהם ויתרו עליו לפני 3 עשורים…ותודה לדיאספורה הפולנית שנתנה לשיר הזה הרבה מעבר למה שהגיע לו….
30. lithuania ליטא – העדפתי אותו ב-2012, עת היה ילד חמוד. עכשיו הוא נראה כמו השיר שלו, מתאמץ, קרבן אפנה, מוצר מתועש חסר ייחודיות, אבל עם שרירים. ולשיר הזה אכן יש שרירים. מה שהוא חסר מוזיקלית, השיר נוקט בפיצוי יתר של הופעה מוגזמת ונוצצת. השיר משאיר אותי קר, אני לא מרגיש שהוא מבין על מה הוא שר ולכך שלשיר יש משמעות כלשהי, אוסף קלישאות מתוזמרות. חופר, מציק ונטול השראה.
31. moldova מולדובה – בדומה לאסטוניה 2014, יש כאן ניסיון לחקות בחוסר חינניות מרובה את שבדיה 2012 ולורין. הטונציה של לידיה מוציאה מהדעת. ההפקה של השיר מזכירה שירי חתונות, והגברת לא מצליחה לעמוד בתווים הגבוהים המעטים שיש לה. הופעה מטופשת עם רקדן בלבוש אסטרונאוט, שמעידה על חוסר יצירתיות, כמו גם על קושי כלכלי להעמיד הופעה ששיר כזה דורש. נראה חובבני ונבלע על ידי הבמה.
32. slovenia סלובניה – בגלויה היא נראתה כמו האחות המכוערת של טיילור סוויפט. והנה, השיר נשמע כמו הילד המכוער של טיילור סוויפט וקארי אנדרווד. זוועת פופ-קאנטרי, שכמו רבים השנה טובעת בבריכת הבינוניות. מנואלה לא זמרת מדהימה, המבטא שלה סביר, אבל היא חלשה כסולנית ולא מצליחה למכור את השיר. הכל נעשה הפוך בשיר הזה, השמלה הסמרטוטית שלה, הרקדן נטול החולצה, הצעקות שלה.
33. finland פינלנד – איזו פתיחה חלשה לתחרות חלשה. הופעה ווקלית חלשה במקרה הטוב וזייפנית להחריד במקרה הרע. שיר, שבהשפעת הזוכה של השנה שעברה, חושב שהוא המנון. זה לא מספיק להעתיק אקורדים. פופ-RnB-פאנק חסר ערך, חלש ביותר. שיר שהוא כמו מים. המלווים עושים שכונה על הבמה. השיר לא מצליח למלא את הבמה המפוארת שניתנה לו. מיי פיינגולד הפינית על כל המשתמע מכך.
34. russia רוסיה – איזו הקלה שזה לא זכה. שיר שמזיע ממאמץ. אירוטראש נייניזי בהפקה זולה זולה זולה, שנשמע כמו יוון 2009, עמוס ויזואלית לעייפה, אתה יוצא מותש. אין רגע של מנוחה, כי מי שביים את ההעמדה הזו ידע שצריך משהו כדי להסיח את הדעת מהשיר הנורא הזה. סרגיי, עם כל כמה שהוא חמוד וממתק לעיניים, יש לו טיקים ותנועות גוף שמזכירים זמרים סובייטים. דרמה מנופחת ריקה ממשמעות.
35. switzerland שוויץ – אחת הזמרות המוזרות והתימהוניות של השנה, בהופעה איומה ונוראה. ריקה מחליטה שזה נכון להופיע עם שיער כחול, שמלה פשוטה וחצי שקופה, המעלה עשן וסקווטים לאורך הפיזמון שמסיחים את הדעת מהשיר החלש. ווקלית היא לא מזהירה והעיבוד מאפיל על הקול שלה. השיר עצמו הוא ניסיון לעשות סיה, רק בלי הכישרון המוזיקלי או הכריזמה. זה מסיים כפיסת בינוניות בלתי נסלחת.
36. spain ספרד – קטע דאנס-פופ מכוון למועדונים, אבל נשמע כבר מיושן, בהתחשב באופנות המתחלפות במועדונים. באריי מנסה לשחק אותה זמרת נשמה, אבל הנוכחות שלה לא מספיק גדולה לכפר על השיר. הפזמון חופר ומרגיז, שלא לדבר על הגשר הבלתי נסבל. הסטייל האורבני והביטים מזכירים זקן שמנסה בכל כוחו להיות צעיר. שיר שמתאמץ להיות מגניב ועדכני, אך בלתי ניתן לשמיעה יותר מפעם אחת.
37. sweden שבדיה – כמו כל שיר שבדי בעת החדשה, השיר סובל מחוסר אינטגריטי מטורף. פרנס מתאמץ להישמע מגניב ומתאמץ להישמע חסר מאמץ. השיר הוא ריפ-אוף חסר בושר של "Catch & release". ההופעה בולטת בייחודיותה בכך שהיא די מינימליסטית ועושה שימוש במסכי הלד כדי לכתוב את מילות השיר ולהאיר בשאר הזמן את הבמה בזהב בוהק. זה סתם, פח, "כאילו מגניב", ניסיון לעשות ג'סטין ביבר.
38. croatia קרואטיה – נודניקית. כשאמרתי גנריות לזה התכוונתי. קרואטיה נופלת, והפעם זה בשיר שבשמיעה ראשונה נשמע מאד מזמין. פופ easy listening, אבל מהר מאד הוא עולה על העצבים. שיר דודות, עם מלודיה חנפנית והפקה כאילו מיוחדת, בעיקר עם הרבה ביטים ודלתות נטרקות. חמודה, זה לא 2008 פה, והשטיקים האלה לא עובדים כבר. היא מנסה להישמע כמו סולנית הקרנבריז. לא אותנטי בשיט.
39. belarus בלרוס – אם בשירים גנריים ובינוניים עסקינן…בלרוס כהרגלה לוקחת שיר חלש ותוקפת באגרסיביות בהופעה. וידאו-ארט מוגזם של איוון עצמו, בהתחלה הוא אפילו עירום. הגרסה האמיתית שלו נראית נוראית עם פנים לבנים לא ברורים על הפנים ומבטים מלחיצים. ההופעה הווקלית טובה וגם המלווים עושים עבודה טובה, אבל השיר נשמע כמו משהו שנכתב ברבע שעה, ושוב, קיבל אובר-פרודקשן.
40. denmark דנמרק – ממשיכה לדשדש בתחתית ולהימנע מגמר עם בחירות תמוהות ומאכזבות של שירים. בהשפעת "Heroes" גם הדנים נופלים בבחירה של משהו שנשמע כאילו המנוני, אבל הוא בעיקר מריח ממאמץ להיות המנון, אך חסר כל ערך מוזיקלית ופשוט לא מעניין. פופ אמצע הדרך של להקת בנים כושלת ובנוסף גם חסרת כריזמה או נוכחות בימתית. המילה גנרי מעולם לא הייתה בשימוש יתר כמו עכשיו.
41. ireland אירלנד – רעיון מצוין לשלוח את יוצא ווסטלייף לייצוג אירלנד, שכבר נואשת לבגמר. כגודל הציפייה, כך גודל האכזבה. השיר מנסה לשחזר את ההמנוניות של "Heroes", אבל כושל במלודיה הרפטטיבית, בהפקה הדלה, ובאופן בולט בהופעה. ניקי נותן הופעה ווקלית מהגרועות של הערב, נראה חסר אנרגיות, לבוש בחוסר מעוף. נשמע כמו שיר ש-One Direction דחו לפני 5 שנים, חלש בצורה בלתי רגילה.
42. iceland איסלנד – אלוהים, הזוועה. גרטה נראית כמו אוגר במנוסה. השיר כל כך לא שיר. אסופה של נהמות ואובר פרודקשן על מלודיה פשוטה וגנרית. ההופעה גונבת באופן חסר בושה משבדיה 2012 ושבדיה 2015, והשלם קטן מסך חלקיו. הבתים הם פופ-קאנטרי בלוגראס ואז אחרי הפיזמון יש קטע פופ-דאנס כל כך זול וסתמי, עם צעקות היי, והרגשה כללית של קרקס. כמו רוסיה, רק בלי הקומבינות והסטאר קווליטי.

המנחים:
Petra Mede ו-Måns Zelmerlöw – אותה אנחנו מכירים מ-2013 והיא חוזרת בגדול, לאחר שהנחתה לבדה את התחרות אז. משופשפת, מקצועית, הורסת מצחוק. שלב ההצבעה יותר זורם לה מלפני שלוש שנים, ככל הנראה כי שלב זה מתוסרט לעייפה. זורקת בדיחות וולגריות מידי פעם, וזה הורס. הוא הזוכה של השנה שעברה, פרפורמר מצוין, אבל עם שירים פח. מפתיע כמנחה מעולה, שטוב בהרבה מכמה מנחים מקצועיים שקדמו לו. זורם, קליל, חמוד, בעל הומור עצמי ומודעות. הכימיה בין השניים נפלאה.

הגלויות:
אבקנים בצבעי המדינה הבאה מתעופפים באולם ומעבירים לגלויה, המציגה את המבצע עומד במרכז התמונה בלונג שוט, על רקע נוף כלשהו בעירו/מדינתו. אנו חווים את המתמודדים באמצעות הדברים שהם אוהבים לעשות בשעות הפנאי, או לא. חובי הישראלי למשל משחק באולינג, סמרה האזרבייג'נית מתגלגלת על גלגיליות ופרדי ההונגרי מבשל לחברים או עובד במסעדה כהשלמת הכנסה, אחד מהשניים. שם המדינה מופיע בלבן בגדול על רקע נוף המדינה, פרטי השיר מופיעים בבאנר מלפני שם המדינה, מכסים את חלקו. הבאנר תמיד באחד מצבעי דגל הלאום. אבקנים מתעופפים להם פנימה שוב ומעבירים מהגלויה בחזרה לאולם. בשניות הראשונות שם המדינה בגדול והבאנר עם פרטי השיר עדיין על המסך.

Interval act:
חצי גמר 1  – “The Grey People” choreographed by Fredrik Rydman – מופע מחול המוקד לפליטים ועעוסק בהם. זה מדכא כמו שזה נשמע, ויחד עם זאת מדובר בהחלטה פוליטית אמיצה, בתחרות שמתאמצת להיות א-פוליטית, שזה יפה. אמנותית, זה בהחלט בעל ערך, זה עשוי יפה ובמינימליזם מודרני. שובר שגרה של הערב ושל המופעים האמנותיים באשר הם.
חצי גמר 2 –  “Man vs Machine” choreographed by Fredrik Rydman – מופע מחול פוסט-מודרני המציג שילוב של מכונות/רובוטים במופע עצמו לצד הרקדנים. בלייד ראנר פינת בילי אליוט, מפחיד ומטריד, ובעיקר מעורר פרנויות. הם רוקדים למיטב להיטי הפופ הגדולים של כל הזמנים, בין היתר "Thriller" ו-"Single ladies". בשלב מסוים זה נהיה גימיקי מידי.
גמר –  Rock Your Body" and "Can't Stop the Feeling!" by Justin Timberlake, "Love Love Peace Peace", a pastiche of past Eurovision songs, "Lynda Woodruff" sketch by Sarah Dawn Finer, "Fire in the Rain" and "Heroes" by Måns Zelmerlöw – השיר הראשון של ג'סטין הוא קלאסיקה נפלאה, השני הוא זקן ועלוב, שנשמע כמו גרסת RnB ל-"I can’t feel my face when I’m with you". סליחה, אבל למה לעזאזל אני צריך את ג'סטין טימברלייק באירוויזיון שלי? איפה המופעים האמנותיים המהללים את התרבות המקומית, את הפולקלור ושא מחולות. זה הדבר הכי מאכזב באירוויזיון הזה.
החלק של מונס ופייטרה עם הפרודיה על שירי האירוויזיון הוא חמוד מאד ומכפר על החלק של ג'סטין. שניהם עושים עבודה מעולה והקטע שמונס מחכה את סאקיס הוא החלק הכי טוב. סוף סוף מישהו עושה צחוק מהיצור הזה.
הקטע של לינדה וודרוף חביב, אך כבר מיצה את עצמו ב-2013. השבדים מנסים לאנוס אותנו עם השטויות שלהם. חלאס.
השיר החדש של מונס הוא הבינוניות בהתגלמותה, מופע אמנותי ראוי לשנה בינונית. ו-"Heroes", שוב? באמת הרבה זמן לא שמענו את פיסת הפופ המועתקת הזו…אפילו למונס כבר נמאס מהשיר.

חברי צוותי שיפוט ראויים לאזכור:
אלבניה – Kejsi Tola נציגת 2009
ארמניה – Hayko נציג 2007
בלגיה – Axel Hirsoux נציג 2014
בוסניה והרצגובינה – Alma Čardžić נציגת 1994 כחלק מצמד ו-1997 לבדה
בולגריה – Joanna Dragneva נציגת 2008 כחלק מהרכב, Stoyan Yankoulov נציג 2007 ו-2013 כחלק מצמד
קרואטיה – Pamela Ramljak נציגת 2010 ובוסניה והרצגובינה 2005 כחלק מהרכב
דנמרק – Basim נציג 2014
הונגריה – Viktor Rakonczai נציג 1997 כחלק מהרכב, Lotfi Begi נציג 2012 כחלק מהרכב, Kati Wolf נציגת 2011
אירלנד – Molly Sterling נציגת 2015
מונטנגרו – Andrea Demirović נציגת 2009
הולנד – Marga Bult נציגת 1987
פולין – Monika Kuszyńska נציגת 2015
סרביה – Vladimir Graić מלחין סרביה 2007, 2015 וסלובניה 2010
סלובניה – Marjetka Vovk נציגת 2015 כחלק מהרכב

מעניקי ניקוד בולטים:
גיאורגיה – Nina Sublatti נציגת 2015
שוויץ – Sebalter נציגת 2014
הולנד – Trijntje Oosterhuis נציגת 2015
בלרוס – Uzari נציג 2015 כחלק מצמד
נורבגיה – Elisabeth Andreassen נציגת שבדיה 1982 כחלק מצמד, נציגת וזוכת 1985 כחלק מצמד אחר, נציגת 1994 כחלק מצמד שלישי, נציגת 1996 לבדה
יוון – Constantinos Christoforou נציג קפריסין 1996 ו-2005, כמו גם 2002 כחלק מהרכב
אוקראינה – Verka Serduchka נציגת 2007
סלובניה – Marjetka Vovk נציגת 2015 כחלק מהרכב
מונטנגרו – Danijel Alibabić נציג סרביה ומונטנגרו 2005 כחלק מהרכב

שירים במצעדים:
אוקראינה – מקום 13 בפלנדריה, מקום 32 בספרד, מקום 40 בהונגריה
אוסטרליה – מקום 10 בפלנדריה, מקום 11 בפינלנד, מקום 17 בשבדיה, מקום 37 בספרד, מקום 39 באוסטריה
רוסיה – מקום 17 בפינלנד, מקום 22 בפלנדריה, מקום 34 בשבדיה, מקום 36 בהונגריה, מקום 40 באוסטריה
בולגריה – מקום 1 בסרביה, מקום 32 בפלנדריה
שבדיה – מקום 2 באוסטריה, מקום 3 באסטוניה ופולין, מקום 7 בפינלנד, מקום 12 בגרמניה, מקום 15 בוולוניה, מקום 20 בהונגריה, מקום 25 בספרד ובשוויץ, מקום 34 בפלנדריה והולנד, מקום 35 בסקוטלנד וסלובניה, מקום 36 בצרפת, מקום 38 בסלובקיה
צרפת – מקום 4 בוולוניה, מקום 5 בפלנדריה, מקום 26 ברוסיה, מקום 33 בספרד
ארמניה – מקום 13 בשבדיה
פולין – מקום 1 בשבדיה
ליטא – מקום 4 בשבדיה
הולנד – מקום 7 בפלנדריה
אוסטריה – מקום 40 בפלנדריה
איטליה – מקום 4 בסן מרינו, מקום 6 בשבדיה
הונגריה – מקום 3 בשבדיה
קפריסין – מקום 14 בשבדיה
בריטניה – מקום 12 בשבדיה
גרמניה – מקום 10 בשבדיה, מקום 26 בשוויץ

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* אלבניה – "Triumf" של Egzon Pireci היא בלדה יפה בהפקה אלקטרונית. לא עולה מחצי הגמר הראשון. למקום השלישי בגמר מגיע "S'je për mua" של Flaka Krelani, פאוור בלאד מודרנית, אלקטרו-RnB. למקום השני מגיע "Merrmë që sot" של Aslaidon Zaimaj, מתחיל כבלדה ומתגבר בקצב, פופ-רוק-דאנס עם נשמה. "Dashurinë s'e gjejmë dot" של Revolt Klan לא עולה מחצי הגמר השני. בלדת-RnB פריכה. "Artiste" של Simbol לא עולה מחצי הגמר הראשון. רוק אלבני מעניין ומקורי. "Asaj" של Nilsa Hysi מגיע למקום השישי בגמר, בלדת אלקטרו-פופ מודרנית עם הוק מאד ברור. כל השירים בהפקה מהוקצעת ועדכנית
* דנמרק – "To stjerner" של Muri & Mario היא בלדת פופ בהפקת אלקטרו. קליט, יפה וזורם
* אסטוניה – "Seis" של Mick Pedaja היא בלדה קודרת מינימליסטית ומרגשת, במקום הרביעי. "Parmupillihullus" של Meisterjaan הוא קטע אקספרימנטלי פסיכדלי מגניב, מקום חמישי. "Unikaalne" של La La Ladies הוא אלקטרו-סווינג כיפי וממכר שמגיע שישי בחצי הגמר השני ולא ממשיך הלאה
* פינלנד – "Evil tone" של Mikko Herranen היא בלדת רוק שמגיעה למקום השישי בחצי הגמר הראשון ולא ממשיכה הלאה, חמוד מאד עם מילים מעניינות. "Thief" של ClemSO מגיע באותו חצי הגמר למקום החמישי וסובל מגורל דומה. אפרו-פופ פיוז'ן מגניב
* גיאורגיה – "Pain in my heart" של Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz הוא רוק אלטרנטיבי מעולה במקום החמישי והאחרון
* גרמניה – "Protected" של Keøma מגיע למקום השמיני. פופ באווירת אמביאנט חלומי
* הונגריה – "Katonák" של Viki Singh נכנס לתחרות ברגע האחרון ומגיע למקום החמישי ברבע הגמר השלישי, ולא ממשיך הלאה. בלדת פסנתר עצובה
* איסלנד – "Ótöluð orð" של Erna Mist & Magnús Thorlacius מסיים במקום הרביעי בחצי הגמר השני ולא ממשיך הלאה. בלדת פולק קטנה
* ישראל – "Made of stars" של נופר סלמן היא בלדה מזרחית, עשור מאוחר מידי עבור ישראל, משהו כמו ניסיון לעשות "Leijla" ישראלי. מקום השני
* איטליה – "Guardando il cielo" של Arisa היא בלדת פופ קלאסית שמסיימת במקום ה-13. פשוט ויפה. "Mentre ti parlo" של Miele היא פאוור בלאד מודרנית, שלא עולה משלב האמנים הצעירים
* ליטא – "Leading me home" של Erica Jennings היא בלדת פופ-גוספל יפה ומרגשת. מקום שני. "Leisk dar buti" של Egle Jakštyte מגיעה למקום החמישי במופע השני ומודחת. פופ-EDM מקפיץ ומרקיד.
* מלטה – "Chameleon" של Ira Losco היא פאוור בלאד מעצימה, שעוברת לפופ קצבי בבית השני, על זמני ויכל להשיג לטעמי תוצאה טובה יותר מהשיר שנשלח. השיר זוכה בקדם כאמור, אך מוחלף
* מולדובה – "Dimineți împreună" של Alexandru Cibotaru לא עובר את הסינון לפני הקדם, וחבל. אתנו-פופ מולדבי חמוד מאד. "Lie" של Andrei Ionița & Onoffrei מגיע לגמר ומסיים במקום ה-12. היפ-הופ-אמביינט עם מוזיקת עולם-אתנו. למקום ה-14 והאחרון עם 0 נקודות מגיע "Voda e cu noi" של Che-MD, רוק כבד עם אתנו, מגניב ומרענן. "FunnyFolk" של ההרכב DoReDoS מסיים במקום הרביעי, וממש כמו שמו מדובר בפופ כיפי עם השפעת מוזיקת פולקלור מקומית, שמח ומלא חיים. "Victoria" של Improvizații Nocturne לא עובר את הסינון לפני הקדם, בלדת פסנתר הזויה שמשכה אותי בפשטות שלה, מאד מקומי ותמים.
* נורבגיה – "Afterglow" של Laila Samuels במקום הרביעי הוא סוג של פופ קייט בושי, פופ-ברוק
* פולין – "Cool me down" של Margaret הוא שיר החובבים של השנה. נורא רציתי לשנוא, אבל זה יופי של Dancehall ואפרו-פיוז'ן שריהאנה הפכה לפופולרי. להיט, מקום שני.
* רומניה – "Nai nai" של Andra Olteanu מסיים במקום השני בחצי הגמר ולא ממשיך הלאה. אתנו-פופ רומני קליט מבוצע כהלכה. "Dor de Romania" של Vasilica Ceterasu & Amalia Ursu הוא כבר מוזיקת עם רומנית לא מתפשרת, כיפית ושמחה. לא מתקבל לתחרות. עוד אחד שלא מתקבל הוא "Lubire adevarata" של Otilia. מיד-טמפו פופ-soul רדיו פרנדלי.
* סלובניה – "Crno bel" של Raiven במקום השני הוא הפספוס הגדול של סלובניה. בלדת פופ-רוק בהפקה אלקטרונית בסיסית, יפה ומיוחד.
* שבדיה – "Save me" של Wiktoria מסיים במקום הרביעי. פופ-קאנטרי שפשוט כתוב ומבוצע כהלכה.
* שווייץ – "Have a little faith in me" של Evelyn Zangger היא בלדת פופ, שקצת לוקחת לעשור הקודם, אבל זה נחמד.
* אוקראינה – "Love manifest" של SunSay מסיים במקום השלישי. פאנק אלקטרו עם הרבה נשמה.
* בקדם הפיני – שיטת ניקוד מוזרה בה מצביעים הצופים לפני השידור ואחרי השידור. בניקוד הסופי של הצופים Sandhja מגיעה רק למקום השלישי, אך היא מגיעה למקום הראשון בשופטים, וכך כובשת את המקום הראשון הכללי ועוקפת במעט את Saara Aalto ו-Mikael Saari. למקום השני מגיעה Saara Aalto, שתישלח ב-2018.
* בקדם היווני – אין קדם, אלא בחירה פנימית. Eleni Foureira מגישה את השיר "Come Tiki Tam", של דורון מדלי, אך לא מתקבלת. היא תייצג את קפריסין ב-2018.
* בקדם המולדבי – DoReDoS מסיימים במקום הרביעי ויישלחו ב-2018.
* בקדם האסטוני – Laura, נציגת 2005 כחלק מהרכב, מגיעה למקום השני. היא תישלח בשנה הבאה כחלק מצמד.
* בקדם ההונגרי – Kállay Saunders Band, היא להקה שבראשה עומד András Kállay-Saunders נציג 2014.
* בקדם האיסלנדי – Greta Salóme Stefánsdóttir עולה מהמקום השלישי בחצי הגמר הראשון. בסיבוב הראשון של הגמר היא עולה לסופר גמר מהמקום השני הכללי, אך גם מקום שני בטלווטינג. בסופר גמר היא מצליחה לנצח בהפרש ניכר את מי שהגיע למקום הראשון בסיבוב הראשון. Pálmi Gunnarsson, נציג 1986 כחלק מהרכב, מגיע למקום החמישי בחצי הגמר השני ולא עולה לגמר.
* בקדם המלטי – אירה לוסקו זוכה בקדם עם "Chameleon". לוסקו והצוות שעמה מחליטים לבחון את שינוי השיר. רשות השידור המלטית מודיעה כי צוות של שיפוט עם חברים מ-10 מדינות שונות וממלטה יכריע איזה שיר ייצג את המדינה בתחרות, לאחר שייבחן עשרה שירים שונים שיוגשו להם, כולל גרסה מחודשת של השיר שניצח בקדם. הם בוחרים בשיר "Walk on water". למקום הרביעי בקדם מגיעה Christabelle, אשר תישלח ב-2018. למקום השביעי בקדם מגיעה Jessica Muscat. היא תישלח ב-2018 מטעם סן מרינו כחלק מצמד.
* בקדם הלטבי – בסופר גמר Justs זוכה בזכות ההצבעה האינטרנטית, שכן בטלווטינג הוא מגיע למקום השני. Samanta Tina מגיעה עם שיר אחד למקום החמישי בטרום הגמר הראשון, ולא ממשיכה עמו הלאה. עם שיר שני היא מעפילה לחצי הגמר, אך פורשת. היא תזכה בקדם של 2020, אבל תישאר בבית עקב ביטול האירוויזיון. היא תישלח ב-2021.
* בקדם הפולני – Napoli בשירם "My universe" משתתפים בקדם לאחר שהגיעו למקום השני בקדם הבלרוסי עם אותו השיר. הם מסיימים במקום התשיעי והאחרון. Edyta Górniak נציגת 1994 מגיעה למקום השלישי. Kasia Moś מגיעה למקום השישי ותישלח בשנה הבאה.
* בקדם השוויצרי – מבין המגישים את שיריהם לרשות השידור של ה-SRF/RTR ניתן למצוא את Barbara Berta נציגת 1997 ו-Omar Naber נציג סלובניה 2005, אך הן לא עולים לשלב ה-Expert check.
* בקדם הישראלי – אם להאמין למקורות יודעי דבר, הקדם היה סגור ומכור לנופר סלמן מבעוד מועד. דורון מדלי תופר לה פאוור בלאד מזרחית, אבל לחובי יש תכניות אחרות. הוא מסתער על השיר שהוא מבין שהוא השיר הזוכה ומאיים שאם לא ייתנו לו לשיר אותו הוא פורש מהמרוץ. אם הקדם אכן מכור, הוא יודע שאין לו הרבה מה להפסיד. במקביל, בהפקה מתאכזבים מנופר. צילומי הפרומו לגמר התכנית שנערכו בשבדיה עמתו אותם עם מספר עובדות לגביה: האנגלית לא שגורה בפיה, היא לא משחקת את המשחק ולא תקשורתית מספיק, היא לא עומדת בלחץ ואבא שלה דומיננטי מידי ולא נותן להפקה לעשות מה שמתחשק להם. יש לו קביעות אמנותיות שלא עולות בקנה אחד עם הרצונות של טדי הפקות באירוויזיון. משם מתחיל מהלך של העברת התמיכה מנופר לחובי. האם תוצאות הקדם זויפו כדי להתאים לרצון ההפקה? מקורות יודעי דבר טוענים חד משמעית שכן. לאחר הזכייה של חובי בקדם, השיר מקבל תגובות בינוניות עד שליליות בתקשורת ובקהל. עקב כך טדי וחובי שוקלים את החלפת השיר. בין השירים הנשקלים גם השיר של אלה דניאל בקדם ושיר שכתב דורון מדלי לחובי, אך לא עבר את הוועדה. לבסוף מוחלט לשלוח את השיר שנבחר במקור, אך בגרסה חדשה.
* בקדם הבלרוסי – Naviband מגיעים למקום הרביעי ויישלחו בשנה הבאה.
* בקדם הליטאי – הפורמט זהה לזה של השנתיים האחרונות, אך הפעם לכל מתמודד יש שיר, ולא בוחרים זמר ושיר בנפרד. הטלוויזיה הליטאית מקיימת שני מסלולים, אחד של זמרים שמגיעים עם שיר ואחד של זמרים שמגיעים ללא שיר והם מצמידים להם שיר. למקום השני מגיעה Erica Jennings נציגת 2001 כחלק מהרכב. Ieva Zasimauskaitė מגיעה למקום הרביעי בגמר ותישלח ב-2018.
* בקדם הסלובני – בין המתמודדות Regina נציגת 1996 ו-Nuša Derenda נציגת 2001.
* בקדם הדני – מסתבר שהשיר "Never alone" של Anja Nissen שאחת מכותביו היא Emmelie de Forest, הושר על ידי האחרונה בהופעותיה כבר ב-2014. אחרי שרשות השידור הדנית מתייעצת בנושא עם ה-EBU, מוחלט כי השיר זכאי להתמודד בתחרות. בקדם עצמו הוא מגיע למקום השני. Anja Nissen תישלח בשנה הבאה. אחד מחברי צוות השופטים היה נשיא OGAE דנמרק, Johann Sørensen, אך השתתפותו כשופט בוטלה לאחר שבראיון שנתן הוא הביע תמיכה במספר שירים בקדם.
* בקדם האוקראיני – מנהיגי חצי האי קרים הטטרים ביקשו לאפשר לתושבי חצי האי קרים להצביע בקדם. הפוליטיקאי הטטרי מחצי האי קרים, Refat Chubarov, ציין: "אם תושבי חצי האי קרים לא מורשים להשתתף בתחרויות אוקראיניות מסוג זה, אנחנו נוקטים בהסכמה שבשתיקה עם אלו שאומרים שחצי האי קרים אינו חלק מאוקראינה". הגמר מסתיים בתיקו בין Jamala לבין The Hardkiss. מאחר ו- Jamala קיבלה יותר נקודות בטלווטינג, היא מוכרזת כזוכה. Anastasiya Prihodko נציגת רוסיה 2009 מגיעה למקום השישי בחצי הגמר הראשון ולא מעפילה לגמר. הרכב Pringlez מגיע למקום החמישי בחצי הגמר השני ולא מעפיל לגמר. אחת מחברות ההרכב היא Maruv, היא תזכה בקדם של 2019, אך לא תייצג את אוקראינה עקב פרישת המדינה מהתחרות. "Overload" שביצעה Viktoria Petryk הוגש למלודיפסטיבלן השבדי ונדחה. בנוסף הוגש במשך שנתיים לקדם האיסלנדי, ונדחה, פעם בביצוע דמו של Sigga Beinteins ופעם בשל Regína Ósk.
* בקדם האלבני – Adrian Lulgjuraj נציג 2013 כחלק מצמד בין המתמודדים, כמו גם Luiz Ejlli נציג 2006.
* בקדם האיטלקי – Stadio זוכים בתחרות עם "Un giorno mi dirai", אך דוחים את ההצעה להשתתף באירוויזיון מאחר ויש להם סיבוב הופעות במאי. רשות השידור האיטלקית מציעה אז את הייצוג למקום השני, Francesca Michielin. נציג 1983, Enrico Ruggeri, מגיע למקום החמישי. Francesco Gabbani זוכה בקטגוריית האמנים החדשים ויישלח ב-2017. Ermal Meta מגיע למקום השלישי מבין שמונת האמנים החדשים. הוא יישלח ב-2018 כחלק מצמד. Mahmood מסיים במקום הרביעי בקטגוריית האמנים החדשים ויישלח ב-2019.
* בקדם השבדי – יומיים לפני חצי הגמר השני, מתברר כי השיר "Himmel för två" בביצוע Anna Book השתתף בבחירת השיר המולדבי ב-2014, ועל כן השתתפותו נפסלת. השיר בביצועו המקורי לא עבר את השלב המקדים במולדובה, אך נחשף לקהל באתר האינטרנט. שם השיר "Taking Care of a Broken Heart" של Felicia Dunaf. בנוסף, Krista Siegfrids נציגת פינלנד 2013 מגיעה למקום החמישי בחצי הגמר השני ולא ממשיכה הלאה. באותו חצי הגמר מגיעים למקום השביעי השלישייה Patrik, Tommy & Uno, שאחד מהם הוא Tommy Nilsson נציג 1989. Martin Stenmarck מגיע למקום השישי בחצי הגמר הרביעי ולא ממשיך הלאה. Robin Bengtsson מגיע למקום החמישי. הוא יישלח בשנה הבאה.
ב-2020 תספר Molly Sandén כי השיר "Youniverse" הוצע לה ברגע האחרון על ידי הזמר וכותב השיר Danny Saucedo, אשר שיכנע אותה כי מדובר בשיר זוכה. השיר הושלם ברגע האחרון לפני הדדלייין להגשת השירים, ולמרות שהאינטואיציה שלה אמרה לה כי השיר לא בשבילה, הכל קרה מהר מידי, וכשרצתה לפרוש היה כבר מאוחר מידי. לדבריה הגישה שלהם הייתה "בוא נזכה במלודיפסטיבלן" והכל הרגיש מאד מביך. היא הובכה מההופעה הסופית, ולאחר שהשיר סיים במקום השישי היא התמוטטה מנטלית, סבלה מפרנויות ולא יכלה לצאת מהבית.
* בקדם הגרמני – טרם הקדם, בוחרת גרמניה בזמר Xavier Naidoo לייצג אותה. מתעוררת סערה סביב בחירתו עקב הבעתו דעות קיצוניות פוליטית, ביניהם השאיפה לכונן את הרייך בגבולות של לפני מלחמת העולם השנייה, הפצת תיאוריות קונספירציה בדבר פיגועי ה-11/09 והמשבר הכלכלי ב-2008. בנוסף, שניים משיריו כללו רמיזות אנטישמיות והומופוביות. ARD מחליטים למשוך את הצעתם ל-Naidoo, והמתאם מטעם הערוץ מציין כי הם הופתעו מעוצמת התגובות השליליות סביב בחירתו. לאחר מכן הודו הבכירים ברשות השידור הגרמנית כי הבחירה בניידו הייתה טעות והחלטה חפוזה שהייתה צריכה להעלות לדיון פנימי טרם פורסמה.
* בקדם הצרפתי – אין קדם, אלא בחירה פנימית. כאשר למקום השני מגיע "Alive" של Sasha.
* בקדם הרומני – M I H A I נציג 2006 מגיע למקום הרביעי. למקום החמישי מגיעים Jukebox עם הסולנית Cristina Caramarcu. היא תייצג את רומניה ב-2018 עם הרכב אחר.
* קדם פרטי בגיאורגיה.

פרטי טריוויה:
* בוסניה והרצגובינה, בולגריה, קרואטיה ואוקראינה חוזרות
* פורטוגל פורשת מרצון, בעוד רומניה מורחקת עקב חוב של מיליוני אירו ל-EBU
* Deen חוזר להופיע בשנית עבור בוסניה והרצגובינה, הפעם בהרכב. Kaliopi חוזרת בשנית עבור מקדוניה, ולאחר שהייתה פעם אחת נון-נציגה. Poli Genov חוזרת עבור בולגריה. Bojan Jovović חוזר לאחר שייצג את סרביה ומונטנגרו כחלק מהרכב, הפעם הוא מייצג את מונטנגרו כחלק מהרכב אחר. Ira Losco חוזרת בשנית עבור מלטה, Donny Montell עבור ליטא ו-Greta Salóme עבור איסלנד לבדה, לאחר שכבר ייצגה את המדינה בצמד.
* בנובמבר 2015 מכריזים ב-EBU שאוסטרליה קיבלה את הזמנתם להשתתף בתחרות כמדינה מן המניין. יון אולה סאנד, המפקח על התחרות, מציין כי הדבר נעשה בעקבות הפידבק החיובי שהתקבל על השתתפותה של המדינה ב-2015 וכי לאירוויזיון פוטנציאל לגדול לאירוע בעל אופי גלובלי.
* טרם התחרות, ה-EBU ניהלו משא ומתן עם ה-ABU (איגוד השידור של אסיה-פסיפיק) לגבי השתתפות של מדינה אורחת עם שיר מתוך ABU TV Song Festival.
* SVT, רשות השידור השבדית, מציעה להקדים את התחרות ל-20:00 CET על מנת להגביר את נתוני הצפייה על ידי קידום צפייה משפחתית בתחרות, המתאימה גם לילדים. ההצבעה לא מתקבלת לבסוף.
* לאחר היוודע החלטת ה-EBU בנוגע לשיטת ההצבעה, יו"ר רשות השידור הסן מרינאית מציין כי השימוש בהצבעה טלווטינג מחליפה של ממוצע הצבעות של מספר מדינות אחרות, היא החלטה מפלה כנגד מיקרו-מדינות כמו סן מרינו, שמשתמשים בצוות שופטים בלבד מאחר ואין להם רשת טלפוניה משלהם. ולפיכך ההצבעה של המדינה בפועל תופחת לעומת מדינות אחרות. הוא ביקר את ה-EBU כל כך שקיבלו החלטה מבלי שיצרו קשר בנושא עם רשויות השידור השונות.
* הועלתה הצעה שהמנחה לצידו של מונס יהיה כוכב סרטי האקשן Dolph Lundgren.
* השיר הרומני, שאולץ לא להשתתף בתחרות, נכלל באלבום התחרות הרשמי, הן בגרסת ההארד קופי והן בגרסה הדיגיטלית, מאחר והאלבום הופק כבר טרם הודעת ההרחקה.
* השיר הרומני נכתב בהשראת אסון השריפה במועדון ה- Club Colectiv בבוקרשט, רומניה, ב-30/10/15.
* השיר היווני כלל לראשונה, בנוסף לאנגלית ויוונית, גם שימוש בשפה ה-Pontic Greek, שהיא תת שפה יוונית המדוברת בצפון יוון.
* השיר הסן מרינאי כפי שנשלח לתחרות הוא למעשה גרסת הדיסקו של השיר. אחרי שהם מכריזים על "I didn't know" כשיר שלהם, סן מרינו מחליטים שגרסת הדיסקו מוצלחת יותר והיא נשלחת לתחרות.
* השיר האוקראיני מדבר על הגירוש של הטטארים הקרימאים מחצי האי קרים ב-1944, ע"י סטאלין בעקבות האשמותיהם בשיתוף פעולה עם הנאצים. ג'מאלה שכתבה את השיר הושפעה מהסיפור של סבתא-רבא שלה שגורשה עם חמשת ילדיה למרכז אסיה. במסע הגירוש שלהם מתה אחת הילדות של הסבתא-רבא. ג'מאלה מספרת כי באופן אירוני הסבא-רבא שלה לא יכל להגן על משפחתו מאחר והוא לחם בחזית עבור צבא האדום.
* בפזמון השיר האוקראיני מילים של שיר עם טטארי קרימאי בשם "Ey, güzel Qırım", שג'מאלה שמעה מסבתא-רבא שלה. בשיר יש שימוש בכלי הנגינה הארמני ה-duduk ושימוש בשירת ה- Mugham.
* השיר האוקראיני הוא השיר היחידי בהיסטוריה של התחרות שהושר בשפה הטטארית של חצי האי קרים.
* לאחר בחירתו, מחו פוליטיקאים רוסים, כמו גם רשויות בחצי האי קרים, כי אוקראינה עושה שימוש בשיר על מנת לפגוע ברוסיה ועל מנת "ליצור הון פוליטי מהטרגדיה של הטטארים על מנת לכפות על הצופים האירופיים מצג שווא לגבי מצבם של הטטארים בקרים הרוסית". ג'מאלה עצמה אומרת בראיון כי היא אינה אחראית לפרשנות של אחרים לשיר וכי אם תידרש לכך מה-EBU, תשנה את המילים שתתבקש. ה-EBU מודיע בטוויטר כי השיר האוקראיני לא כולל בתוכו מסר פוליטי ולכן רשאי להשתתף בתחרות.
* השיר הגאורגי קוצר לשלוש דקות בעזרתו האדיבה של תומס גיסון, שגם מקבל קרדיט על כתיבת השיר לצד Kote Kalandadze.
* השיר האזרבייג'ני "Miracle" הוגש תחילה למלודיפסטיבלן ונדחה. את הקלטת הדמו ביצעה Felicia Olsson.
* השיר האיטלקי נכתב בהשראת המושג "שש דרגות של הפרדה". זהו "מושג בתפישה הפופולרית של מדעי החברה המתאר את הרעיון (נטול הבסיס העובדתי), לפיו כל שני אנשים בעולם מקושרים ביניהם על ידי חמישה אנשים אחרים לכל היותר. זהו מקרה פרטי של תופעת העולם הקטן – התופעה המשוערת שבעולם המודרני ישנה שרשרת קצרה של מתווכים המקשרת בין כל שני אנשים בעולם" (מתוך ויקיפדיה). השיר כולל את המסר שעל אף ההבדלים התרבותיים, לא אמור להיות מרחק בין בני אדם.
* אמיר, הנציג הצרפתי, מוציא גרסה בספרדית לשירו בסיועה של Barei הנציגה הספרדייה.
* השיר הספרדי, לראשונה לא כולל מילים בספרדית. חבר האקדמיה המלכותית לשפה הספרדית טען כי מדובר בצעד "לא ייצוגי, חסר הגיון וטיפשי".
* השיר היווני מדבר על סוגיית הפליטים המגיעים מהמזרח התיכון לאירופה, עקב המלחמה בדעא"ש במדינותיהם, כמו גם על המשבר הכלכלי ביוון.
* השיר הבלגי נכתב במקור עבור הזמרת הבלגית Selah Sue, אך היא דחתה אותו.
* לאור הרחקת רומניה מהתחרות, הזמינה המשלחת המולדבית ורשות השידור המקומית את Ovidiu Anton, שהיה אמור לייצג את רומניה, להשתתף עם לידיה, הזמרת המולדבית, בהופעה. הוא מסרב.
* האירוע השנתי של Eurovision in Concert מתקיים בהולנד, אך איווטה הארמנית מבטלת את השתתפותה לאור "מלחמת ארבעת הימים" שהתרחשה באפריל 2016 בין ארמניה לאזרבייג'ן.
* השיר האוסטרי לראשונה מושר בצרפתית. זהו גם השיר היחיד בתחרות השנה שהושר בצרפתית מלאה.
* כחודש לפני התחרות, השתתף מלחין השיר הבוסני, Almir Ajanović, בצילומים לתכנית טלוויזיה, אשר במהלכן הוא תקף שני זמרים ששהו על הסט. כתוצאה מכך מחליטה רשות השידור הבוסנית ה-BHRT שהוא לא ייסע עם שאר המשלחת לתחרות בשטוקהולם, שבדיה. המלחין אישר את הדברים והוציא מכתב התנצלות.
* ההופעה הבוסנית, בה הזמרים הופרדו על ידי גדר תיל, התכוונה לסמל את משבר הפליטים העובר על אירופה, כמו גם את הפליטים הבוסניים שברחו מהמדינה עקב מלחמות הבלקן בין השנים 1992-1995.
* כחודש לפני התחרות, במהלך סיבוב ההופעות היחצ"ני, נמסר כי חובי סטאר הושפל על ידי פקידי בקרת גבולות ברוסיה אשר צחקו עליו וקרעו את דרכונו. הסיפור נחשף על ידי הזמרת הספרדייה Barei בראיון. חובי אישר את הדברים בראיון שנתן לטלוויזיה המלטית.
* השיר האוסטרלי הואשם שהוא מקדם תוכן מסחרי, דבר האסור על פי כללי התחרות. השורה בשיר "Trying to feel your love through face time" גררה האשמות שהשיר מקדם את המוצר FaceTime של Apple Inc. ה- Reference Groupבחנה זאת והגיעה למסקנה כי השיר מאחר ובשיר האוסטרלי המילים מופרדת, אין כאן התייחסות למוצר של Apple.
* ב-Marcel Bezençon Awards זוכה אוקראינה בקטגוריית ה-Artistic Award, על פי הצבעת ה-commentators השונים. אוסטרליה זוכה בקטגוריית ה-Composer Award, על פי הצבעת המלחינים של השירים המשתתפים. רוסיה זוכה בקטגורית ה-Press Award, על פי הצבעת גופי התקשורת והעיתונות הנוכחים בשבוע האירוויזיון.
* בסקר ה-OGAE השנתי הנערך כהצבעה בין מועדוני החובבים השונים ברחבי אירופה והעולם, זוכה צרפת, ואחריה מגיעות רוסיה, אוסטרליה, בולגריה ואיטליה.
* ב-10/05, יום חצי הגמר הראשון ויום אחרי הצבעת השופטים בחזרה הגנרלית, ה-EBU פותח בחקירה בדבר הפרת החוקים מצד השופטים הרוסיים. הסיבה: חברת צוות השיפוט הרוסי, Anastasia Stotskaya, שידרה בוידאו דיון של השופטים הרוסים במהלך החזרה הגנרלית של חצי הגמר הראשון דרך הרשת החברתית Periscope. בוידאו רואים את אחד השופטים לא מסתכל על ההופעה ההולנדית, בעוד שופטת אחרת מצהירה במהלך ההופעה הארמנית, שהיא תתמוך בארמניה כי בעלה ארמני. הוידאו מראה את השופטים מדברים בטלפון במהלך ההופעות, כמו גם הצצה להצבעה של Stotskaya עצמה, עם הערכות להופעות ולשירים. רשות השידור הרוסית בתגובה מציעה להוציא את Stotskaya מצוות השיפוט, ולהעמיד שופט חלופי עבור הגמר ב-14/05. הם טענו כי הצבעות ארבעת השופטים האחרים קבילות, תוך התעלמות מהעבודה שאסור לשופטים להתייעץ ביניהם על הדירוג. ה-EBU מציין כי שידור חי של וידאו ברשת חברתית מחדר השופטים אינו מהווה הפרה של החוקים, כל עוד לא נחשפים בו הדירוג או הניקוד של השופטים השונים או הניקוד והדירוג הכללי שלהם.
* Wiktoria Johansson נבחרת לאחת מחברות צוות השיפוט השבדי, אך היא נפסלת מתפקידה לאחר שהיא משתתפת בתכנית של ה-SVT1 לקראת האירוויזיון, שבה היא סוקרת את השירים.
* כדי להבטיח את אופיה הא-פוליטי של התחרות, ה-EBU מוציא ב-29/04 הנחיות בנוגע למדיניות הדגלים שלו במהלך האירוע. ההנחיות כוללות דגלים לא מורשים במהלך הערב. נשיא ושר החוץ של חבל הבאסקים בספרד, מוחה כי דגל הבאסקים בספרד הוכפף ברשימה אחת עם דגל דעא"ש. רשות השידור הספרדית מבקשת מה-EBU לבחון בשנית את ההנחיות והאחרונים מוציאים סדרה של הצהרות מעורפלות. ראשית נאמר כי בעוד שדגל הבאסקים אינו נאסר באופן ספציפי, הוא דוגמה לדגל שאינו מורשה, ומוסיפים כי הדגלים המורשים הם של 42 המדינות המשתתפות או של כאלה שהשתתפו בשנים האחרונות. דגלי שאר המדינות החברות באו"ם, דגל האיחוד האירופי ודגל הגאווה מורשים. ה-EBU מתנצל על הדברים שהשתמעו מההצהרה הראשונית. ב-06/05 יוצאת הצהרה נוספת של ה-EBU בעקבות שיחות עם חלק מהמשלחות, ומוחלט כי מדיניות הדגלים תרוכך ויותרו דגלי לאום, דגלים אזוריים ומקומיים של המשתתפים, כמו למשל הדגל הוולשי (ג'ו מהצמד הבריטי הוא וולשי) או הדגל הסאמי (אגנטה הנורבגית היא סאמית). ה-EBU מציע גישה סלחנית גם כלפי דגלים אחרים, כל עוד באי האירוע מכבדים את אופייה הא-פוליטי של התחרות, ולא מנסים לדחוף למצלמה את הדגלים ולחסום אותה.
* השגרירות הספרדית בשטוקהולם מגישה תלונה רשמית על המשטרה השבדית אחרי התחרות, מאחר ודגל הבאסקים הוחרם מאחד מבאי האירוע והוא התבקש ביחד עם שני אנשים נוספים לעזוב את האולם. רק לאחר התערבות של הקונסול הספרדי שנכח באולם, הדגל הוחזר לבעליו והם הורשו להישאר באולם.
* למרות מדיניות הדגלים ואיסור השימוש בדגל של נגורנו-קרבאך, המובלעת הארמנית השנויה במחלוקת בתוך אזרבייג'ן, זמן ה-recap בחצי הגמר הראשון נופפה איווטה, הנציגה הארמנית, בגדל אל מול המצלמה. המדיה האזרבייג'נית גינתה את האירוע ובמהלך מסיבת העיתונאים עיתונאי אזרבייג'ני מתח ביקורת על המשלחת הארמנית ועל ה-EBU שאפשרו לדגל להראות בשידור. בתגובה לעיתונאי שבדי, ניסתה איווטה מוקוצ'יאן להתחמק בתשובה דיפלומטית, כמו גם סמרה, הנציגה האזרבייג'נית.
* ה-EBU וה-reference group הוציאו הודעת גינוי משותפת למחרת על פעולתה של מוקצי'אן. הם כינו את המעשה "פוגעני" כלפי התדמית של התחרות. לפי ה- reference group המשך פעולות אלו עשוי לגרום לפסילתה של ארמניה מהתחרות או מתחרויות עתידיות. הודעת גינוי יצאה גם ממשרד החוץ האזרבייג'ני.
* בעוד ניסיון לפייס את חמשת הגדולות, אשר נהנות מפריבילגיה של העפלה לגמר, אך נמנעה מהן חשיפה זהה לזו של מדינות חצי הגמר, בחצאי הגמר שודרו recaps ארוכים יחסית של החזרות הגנרליות של הופעות הגמר במקום ה-recaps הרגילים מתוך הקליפים הרשמיים של השירים.
* במקביל לשידור הגמר, ה-EBU גם משדר בשידור חי מאולם ה-Tele2 Arena בשטוקהולם אירוע נוסף בשם "Eurovision The Party" באותו הזמן. מעריצים הגיעו למקום לצפות בגמר ביחד ומהמקום שודרו ראיונות בלעדיים. תוצאות ההצבעה של צוות השיפוט השבדי שודרו משם. במקום נערכו גם pre-party ואפטר פרטי, כולל הופעות של כוכבי אירוויזיון שבדיים וכוכבי מלודיפסטיבלן.
* עקב זכויות יוצרים, השידור של התחרות בארה"ב לא כלל את הופעתו של ג'סטין טימברלייק, ובמקום זאת הצופים בארה"ב צפו בהקלטה מחצי הגמר הראשון של מופע הפתיחה, "The grey people".
* בחצי הגמר הראשון מקבלת רוסיה 5 פעמים 12 נקודות מהשופטים ו-6 פעמים מהקהל. ארמניה מקבלת 4 פעמים מהשופטים ו-4 פעמים מהקהל. הולנד מקבלת 4 פעמים מהשופטים. מלטה מקבלת 3 פעמים מהשופטים. צ'כיה מקבלת פעמיים מהשופטים. אוסטריה וקרואטיה מקבלות פעם אחת מהשופטים ופעם אחת מהקהל. הונגריה מקבלת פעם אחת מהשופטים. בוסניה והרצגובינה מקבלת 4 פעמים מהקהל. אזרבייג'ן פעמיים מהקהל. קפריסין, אסטוניה ויוון מקבלות פעם אחת מהקהל.
* בחצי הגמר הראשון מלטה מקבלת ניקוד מכל צוותי השיפוט – 20 בסך הכל. אחריה רוסיה וצ'כיה שקיבלו מ-19 צוותי שיפוט וארמניה ואזרבייג'ן עם 17 צוותי שיפוט מנקדים. הונגריה ורוסיה מקבלות ניקוד מכל נקודות הטלווטינג – 20 בסך הכל. אחריהן ארמניה, קפריסין ואוסטריה עם 19 נקודות טלווטינג מנקדות והולנד עם 16 נקודות טלווטינג מנקדות. סך הכל, שופטים וקהל יחדיו: אף מדינה לא מקבת ניקוד מכל נקודות הניקוד האפשריות. רוסיה מקבלת ניקוד מ-39 נקודות ניקוד, ארמניה מ-36 ומלטה מ-35.
* בחצי הגמר השני אוסטרליה מקבלת 9 פעמים 12 נקודות מהשופטים ועם אחת מהקהל. בלגיה מקבלת 4 פעמים מהשופטים ופעמיים מהקהל. מקדוניה מקבלת פעמיים מהשופטים ופעמיים מהקהל. אוקראינה מקבלת פעמיים מהשופטים ו-6 פעמים מהקהל. גיאורגיה וסרביה מקבלות פעם אחת מהשופטים. ליטא מקבלת פעם אחת מהשופטים ו-3 פעמים מהקהל. סרביה מקבלת פעם אחת מהשופטים ופעמיים מהקהל. פולין מקבלת 3 פעמים מהקהל. אלבניה ולטביה מקבלות פעם אחת מהקהל.
* בחצי הגמר השני אוסטרליה וישראל מקבלות ניקוד מכל צוותי השיפוט – 20 בסך הכל. אחריהן ליטא עם 19 ואוקראינה ובלגיה עם 18 צוותי שיפוט מנקדים. אוסטרליה, בולגריה ובלגיה מקבלות ניקוד מכל נקודות הטלווטינג – 20 בסך הכל. אחריה פולין עם 18 נקודות טלווטינג וליטא עם 16 נקודות טלווטינג מנקדות. סך הכל, שופטים וקהל יחדיו: אוסטרליה המדינה היחידה לקבל ניקוד מכל נקודות הניקוד האפשריות – 40 בסך הכל. אוקראינה ובלגיה אחריה עם 38 מנקדים ובולגריה עם 37 מנקדים.
* בגמר מקבלת אוקראינה 11 פעמים 12 נקודות ו-6 פעמים מהקהל. אוסטרליה מקבלת 9 פעמים מהשופטים ו-3 פעמים מהקהל. רוסיה מקבלת 4 פעמים מהשופטים ו-10 פעמים מהקהל. ארמניה מקבלת 3 פעמים מהשופטים ו-3 פעמים מהקהל. שבדיה מקבלת 3 פעמים מהשופטים ופעמיים מהקהל. בלגיה מקבלת פעמיים מהשופטים והקהל. איטליה מקבלת פעמיים מהשופטים. צרפת מקבלת פעם אחת מהשופטים והקהל. גיאורגיה, ישראל, מלטה, הולנד, ספרד ובריטניה מקבלות פעם אחת 12 נקודות מהשופטים. ליטא מקבלת פעם אחת מהשופטים ו-3 פעמים מהקהל. סרביה מקבלת 6 פעמים מהקהל. בולגריה ופולין מקבלות פעמיים מהקהל. קפריסין ולטביה מקבלות פעם אחת מהקהל.
* בגמר אוסטרליה מקבלת ניקוד מהמספר הגבוה ביותר של צוותי שיפוט – 38 בסך הכל. אחריה צרפת עם 26 צוותי שיפוט מנקדים וישראל (!) עם 25. רוסיה מקבלת ניקוד מכל נקודות הטלווטינג – 41 בסך הכל, ואחריה אוקראינה עם 40 נקודות טלווטינג ואוסטרליה עם 37. סך הכל, שופטים וקהל יחדיו: אוסטרליה מקבלת ניקוד מ-75 נקודות ניקוד, אוקראינה מ-64 ורוסיה מ-61.
* הבדלים בין הקהל לשופטים: בחצי הגמר הראשון אוסטריה מקום 2 בקהל, מקום 11 בשופטים. בוסניה והרצגובינה מקום 8 בקהל, מקום 14 בשופטים. מלטה תשיעית בקהל, ראשונה בשופטים. סן מרינו 11 בקהל, 17 בשופטים. צ'כיה 12 בקהל, 4 בשופטים. מונטנגרו 17 בקהל, 10 בשופטים. הקהל מעלה את אוסטריה על חשבון מונטנגרו, בעוד השופטים מעלים את צ'כיה על חשבון בוסניה והרצגובינה.
בחצי הגמר השני פולין רביעית בקהל, מקום 15 בשופטים. אלבניה 12 בקהל, 18 ואחרונה בשופטים. ישראל 16 בקהל, רביעית בשופטים. סלובניה מקום 17 בקהל, מקום 10 בשופטים. הקהל מעלה את פולין על חשבון סלובניה, בעוד השופטים מעלים את ישראל וגיא ורגיה על חשבון בלרוס ומקדוניה.
בגמר פולין שלישית בקהל, מקום 25 בשופטים. אוסטריה שמינית בקהל, מקום 24 בשופטים. סרביה 11 בקהל, מקום 23 בשופטים. אזרבייג'ן 12 בקהל, 19 בשופטים. בלגיה 16 בקהל, שישית בשופטים. גיאורגיה 20 בקהל, 13 בשופטים. מלטה 21 בקהל, רביעית בשופטים. ישראל 22 בקהל, שמינית בשופטים. ספרד 24 בקהל, 16 בשופטים. בריטניה 25 בקהל, 17 בשופטים.
* מיקומים בחצי הגמר לעומת הגמר: בחצי הגמר הראשון רוסיה ראשונה, מסיימת בגמר שלישית. ארמניה שנייה, מסיימת בגמר שביעית. מלטה שלישית, מסיימת בגמר במקום ה-12. הונגריה רביעית, מקום 19 בגמר. הולנד חמישית, מקום 11 בגמר. אזרבייג'ן שישית, מקום 17 בגמר. אוסטריה שביעית, מקום 13 בגמר. קפריסין שמינית, מקום 21 בגמר. צ'כיה תשיעית, מקום 25 בגמר. קרואטיה עשירית, מקום 23 בגמר. בחצי הגמר השני מגיעה אוסטרליה ראשונה, מסיימת מקום שני בגמר. אוקראינה שנייה, מסיימת ראשונה. בלגיה שלישית, מסיימת במקום העשירי. ליטא רביעית, מסיימת במקום התשיעי. בולגריה חמישית, מסיימת במקום הרביעי. פולין שישית, מסיימת במקום השמיני. ישראל שביעית, מסיימת במקום ה-14. לטביה שמינית, מסיימת במקום ה-15. גיאורגיה תשיעית, מסיימת במקום ה-20. סרביה עשירית, מסיימת במקום ה-18.
* הזכייה האוקראינית מסמלת את הפעם הראשונה בהיסטוריה של התחרות שבה השיר הזוכה לא זכה בהצבעת הקהל או בהצבעת השופטים. במקום זאת, הוא הגיע למקום השני בשתיהן.
* אוקראינה מסיימת עם 534 נקודות, אשר מספרית זהו מספר הנקודות הרב ביותר לשיר אי פעם בתחרות, למרות שמבחינת % הניקוד מיקומו לא גבוה.
* לראשונה השיר הזוכה מושר בחלקו בשפת הטטרית של קרים. זהו גם השיר הראשון המבוצע בתחרות בשפה זו.
* אוסטרליה מגיעה למקום השני, מיקום שיא עבורה בתחרות.
* בולגריה מגיעה למקום הרביעי, מיקום שיא עבורה בתחרות.
* צ'כיה מעפילה לראשונה לגמר וקובעת מיקום שיא עבורה בתחרות – מקום 25.
* בוסניה והרצגובינה ויוון לראשונה לא מעפילות לגמר, ובכך למעשה קובעות את ההישג הנמוך ביותר עבור שתיהן.
* אסטוניה מסיימת במקום ה-18 והאחרון בחצי הגמר הראשון, שזה עבורה המיקום הנמוך בתולדותיה.
* הסינגל האוסטרלי מגיע למעמד זהב באוסטרליה ובשבדיה.
* הסינגל השבדי מגיע למעמד פלטינה מרובעת בשבדיה.
* הסינגל הבלגי מגיע למעמד זהב בבלגיה.
* הסינגל האיטלקי מגיע למעמד פלטינה באיטליה.
* הסינגל הספרדי מגיע למעמד זהב בספרד.
* הסינגל הנורבגי מגיע למעמד זהב בנורבגיה.
* לראשונה התחרות משודרת בשידור חי בארצות הברית.
* שוב נשבר שיא של צפיות בתחרות – 204 מיליון צופים צפו בתחרות.
* יומיים לאחר הגמר, NATO מברכת את ג'מאלה על זכייתה על ידי העלאת וידאו לערוץ היוטיוב שלהם.
* רשות השידור השבדית הציעה שידור בשפת הסימנים דרך הרשת, כאשר 10 מתורגמנים תרגמו את שפת הסימנים בשפות שונות, בעוד 3 תרגמו לשפת הסימנים את הדיאלוגים. חמש מהמדינות המשתתפות אף שידרו את התחרות עם התרגום לשפת סימנים בערוצם.
* אלבום האירוויזיון מגיע למקום השני במצעד השוויצרי, למקום השלישי במצעד האוסטרי, למקום התשיעי במצעד האוסטרלי, למקום ה-10 במצעד הפיני ולמקום ה-30 במצעד הנורבגי.
* ב-Barbara Dex Award, הניתן למתלבש הגרוע ביותר, הנבחר על פי סקר אינטרנטי, זוכה קרואטיה.
* הסתבר כי ג'מאלה הופיעה עם שירה "1944" מספר חודשים לפני שמותר היה לפרסם את השירים. ה-EBU מציין כי אין בסיס לפסול את השיר כי לפי חוקי התחרות רק חשיפה שמטיבה עם השיר ומשפרת את סיכוייו לזכות יכולה להביא לפסילת השיר.
* למחרת הגמר, החלה עצומה להתגבש ברשת, הדורשת את פסילתה של אוקראינה מזכייה, כי לא זכתה במקום הראשון, לא של הקהל ולא של השופטים. ה-EBU דוחה את טענות העצומה ומציין כי אוקראינה זכתה לפי הכללים שהוסכמו מראש.
* למחרת הגמר, פרסם הצהובון הדני BT, כי חברת צוות השיפוט הדני, Hilda Heick, ככל הנראה מחוסר הבנה, הצביעה הפוך בחצי הגמר השני ובגמר. אם הייתה מצביעה נכונה, התוצאות לא היו משתנות, אך הפער בין אוקראינה לאוסטרליה היה עומד על 9 נקודות במקום על 23 נקודות. עכשיו תורידו את הניקוד השנוי במחלוקת של סן מרינו, וקיבלתם זוכה אוסטרלית….
* התכנית קיבלה אחוזי צפייה מפתיעים בהולנד והייתה לתכנית הנצפית ביותר במדינה בשנת 2016. כ-4.2 מיליון צופים הולנדים צפו בגמר האירוויזיון.
* מי אהב את חובי? מבין שופטי התחרות הידועים יותר יצוין Lotfi Begi מלהקת Compact Disco ההונגרית שמיקם את חובי במקום השלישי בגמר. מרחה נציגת הולנד 1987 דירגה אותו חמישי. Monika Kuszyńska נציגת פולין 2015 מדרגת את חובי במקום השני הן בחצי הגמר והן בגמר. Vladimir Graić מלחין סרביה 2007 ו-2015 וסלובניה 2010 ממקם את חובי במקום השלישי בחצי הגמר ובמקום השני בגמר. Kejsi Tola נציגת אלבניה 2009 ממקמת את חובי במקום החמישי בחצי הגמר ובמקום הרביעי בגמר.
יצוין כי השופטים הארמנים והרוסים קוברים את השיר הישראלי בגמר. הרוסים ככל הנראה מטעמים הומופובים, בעוד הארמנים ייתכן משילוב של מניעים הומופובים, מכירת כלי נשק על ידי ישראל לאזרבייג'ן במלחמה שנערכה בין אזרבייג'ן לארמניה באפריל 2016 וסרטון שהופץ ברשת והפך ויראלי בארמניה בו נראו קבוצת ילדים ארמנים בסיור מאורגן בעיר העתיקה בירושלים, שהותקפו על ידי יהודים במקום…