מיוחד: 100 השירים הגדולים של העשור – חלק 3

אנחנו בחצי הדרך; 50 שירים מאחורינו ועוד 50 נותרו. ברוכים הבאים לחלק השלישי של מצעד השירים הגדולים של העשור. השירים לא נבחרו על ידי או על ידי גורם אחר, אלא דורגו על פי אחוז הניקוד אשר קיבלו באותה שנה בהן השתתפו.
ב-50 הגדולים מובילה שוב שבדיה עם 6 שירים, אחריה רוסיה עם 5 שירים, אזרבייג'ן ואיטליה עם 4 שירים כל אחת ואוקראינה עם 3 שירים. 2019 היא השנה המובילה עם לא פחות מ-8 שירים! אחריה 2013, 2015 ו-2017 עם 6 שירים מכל אחת מהן. ממשיכים…

50. את 50 הגדולים פותחת azerbaijan אזרבייג'ן עם השיר שסיים במקום השמיני ב-2019, "Truth" של Chingiz. מדובר במקום השמיני בעל % ההצבעה הגבוהים ביותר בעשור – 31.4% בסך הכל. מדובר בשיר שני מבין חמישה שירים אזרבייג'נים. השיר הוא יצירה בולגרית-שבדית-אזרבייג'נית-אמריקאית, כאשר שוב Boris Milanov מנצח על כל המקהלה. אנחנו מן הסתם עוד נתקל במילאנוב בהמשך.

49. אנחנו חוזרים ל-2011. שיר שלישי מבין חמישה שירים של ukraine אוקראינה במצעד. אף אחד לא צפה ש-"Angel" של Mika Newton יתמודד על הזכייה באירוויזיון ההוא, אבל היא לא הייתה רחוקה מכך. ההופעה נתמכה בהופעת משנה של אמנית החול Kseniya Simonova, מה שכנראה טרם לתוצאה הסופית והביא את השיר למקום הרביעי. דוגמה מושלמת לאוקרניזציה של שיר. למולדובה ב-2019 אותה Kseniya Simonova ניסתה לעזור, אבל לא הצליחה להביא את השיר להפעיל לגמר. ניוטון מתגוררת היום בארה"ב עם בעלה האמריקאי, בעוד שהיא עמלה על קריירת השירה והמשחק שלה.

48. fyr_macedonia מקדוניה הייתה הפתעת האירוויזיון השנה. Tamara Todevska הייתה הנציגה הראשונה שייצגה את המדינה תחת שמה החדש, צפון מקדוניה, והסבה נחת והרבה גאווה למדינה בשירה "Proud". התמה הייתה העצמה נשית, כהמשך לתמה שנטע ברזילי ניצחה עמה את האירוויזיון. ההופעה הייתה קלאסית ואלגנטית, השיר היה פשוט, אך אפקטיבי, תמרה הייתה כריזמטית והגישה את השיר באינטלגנטיות. זהו לא רק המקום השביעי המצליח ביותר בעשור, אלא גם המיקום הגבוה ביותר אליו הגיעה המדינה מאז הבכורה שלה ב-1998.

47. azerbaijan אזרבייג'ן הייתה אחת הפייבוריטיות לניצחון ב-2010, לצד גרמניה וישראל. Safura סיימה במקום החמישי, אחרי מסע יח"צ אגרסיבי של אזרבייג'ן ברשתות החברתיות, בגוגל ועוד. התוצאה הייתה מאכזבת עבור המדינה, שהצטיידה בכותבים שבדיים, שילוו אותה עוד כמה פעמים, כולל לניצחון אחד מפוקפק.

46. אנחנו נשארים ב-2010 עם השיר השלישי מבין ארבעה שיריי denmark דנמרק במצעד. כמו במקרה של שירם ב-2018, גם ב-2010 זכה בקדם הדני שיר שלא התקבל לקדם השבדי. "In a Moment Like This" בביצוע Chanée and N'evergreen, סגר את אירוויזיון 2010 וסיים במקום הרביעי (בעוד השיר השבדי באותה שנה לא הצליח להעפיל לגמר). השיר נכתב על ידי צוות שבדי-דני, כולל Thomas G:son, שעתיד לזכות בתחרות ככותב שנתיים לאחר מכן.

45. hungary הונגריה. השיר הבא הוא השיר ההונגרי המצליח ביותר בעשור החולף והשני המצליח ביותר בהיסטוריה של התחרות. András Kállay-Saunders ביצע את "Running" באירוויזיון 2014 וסיים במקום החמישי, עם להיט EDM שנוגע בנושא הרגיש של אלימות במשפחה. Kállay-Saunders ניסה לחזור לתחרות מספר פעמים במסגרת הקדם המקומי מאז ללא הצלחה.

44. בעשור הקודם הייתה greece יוון אימפריית אירוויזיון אמיתית, אך בעשור הנוכחי היא עברה לפרופיל צנוע יותר. ייאמר לזכותה כי זה היה העשור המגוון ביותר עבורה, שבו היא ניסתה ז'אנרים מוזיקליים שונים, מאינדי-פופ ל-EDM, מאתנו-פופ ולייקה לפופ מסורתי לרבטיקו וסקא פאנק. ואם כבר מדברים… Koza Mostra feat. Agathonas Iakovidis זכו בקדם המקומי עם "Alcohol Is Free" השמח והשיכור. השיר הגיע למקום השישי באירוויזיון 2013 והחזיר את המדינה למיקומים שהייתה רגילה להם בעשור הקודם.

43. שיר שלישי germany לגרמניה מבין 4 שירים ב-100 הגדולים. בשנת 2018 אף אחד לא ציפה שגרמניה תהיה אחד הסוסים השחורים של הערב, אך כך קרה. Michael Schulte בשיר "You Let Me Walk Alone" הצליח לשכנע הן את השופטים והן את הקהל בבלדת הפופ המודרנית האדל-ית והאד-שירנ-ית מאד. הוא נותן הופעה פשוטה ואלגנטית ומצליח לתעל רגש מאופק בשיר שמתפקע מעצבות של ילד שאביו נטש אותו. השיר הצליח יפה מסחרית וכיכב במצעדים במערב אירופה ובסקנדינביה.

42. עוד שיר שאף אחד לא ציפה שיצליח כל כך ב-2018 הוא השיר של austria אוסטריה, אך הוא הצליח מעבר לכל הציפיות. Cesár Sampson נבחר לייצג את המדינה עם שיר שכתב בין היתר חברו, Boris Milanov. השיר "Nobody Like You" הוא פופ-גוספל אמוציונלי. הלייבל Symphonix, בניצוחו של מילאנוב, שוב מוכיח שהוא יודע לרקום שיר שהוא להיט אירוויזיוני אפקטיבי. סזאר זוכה בהצבעת השופטים, מגיע רק למקום ה-13 בהצבעת הקהל ומסיים במקום השלישי. אחד המיקומים הגבוהים ביותר של אוסטריה מאז ומעולם!

41. בשנת 2017 italy איטליה הייתה אמורה לזכות בגדול לפי כל התחזיות. "Occidentali's Karma" הופך ללהיט ענק אחרי הזכייה בסנרמו ולמה שנדמה כתופעה מתפשטת ביבשת. חמוש בכריזמה שלא נגמרת Francesco Gabbani שר שיר באיטלקית על ההתנגשות המשעשעת בין אורח החיים המערבי לזה המזרחי. התוצאה הסופית הייתה מאכזבת עבורו, והוא מסיים במקום השישי, נמוך בהרבה ממה שחזו עבורו. המסר אבד בתרגום והקסם של פרנצ'סקו לא עבר בשלוש הדקות על הבמה. השיר הוא עדיין אבן דרך בקריירה של גבאני, אשר שבר שיאי מכירות וסטרימינג.

40. אחת הסינדרלות של אירוויזיון 2019 הייתה norway נורבגיה. שלישיית KEiiNO עם האירופופ המסורתי והמאד אירוויזיוני "Spirit in the Sky" נותנים הופעה מחוייכת ומחממת לב ומצליחים לקנות את לב הקהל. הם מסיימים בטלווטינג במקום הראשון ובמקום ה-18 (!) אצל השופטים. השיר היה בין עשרת השירים בעלי סיכויי הזכייה הגבוהים ביותר בטבלאות ההימורים לאורך כל העונה, אבל אף אחד לא ציפה להצלחה שכזו. השיר נכתב על ידי Tom Hugo, חבר ההרכב, ובן זוגו, כאשר היחסים ביניהם, על רקע אי קבלה של החברה, מהווים השראה לשיר. זהו שיר שלישי מבין ארבעה שירים של נורבגיה במצעד. ההצלחה של הסופרגרופ, אשר נוצרה רק עבור התחרות, עודדה את השלישיה להמשיך לעבוד ביחד ולעבוד על חומרים נוספים. השיר זוכה להצלחה נאה במצעדים במערב אירופה וסקנדינביה.

39. נשארים ב-2019. sweden שבדיה שולחת את John Lundvik עם הפופ-גוספל הקליט "Too Late for Love", לאחר שהיה לאחד הזוכים הגדולים בתולדות המלודיפסטיבלן השבדי. יון הוא פרפורמר נפלא וההופעה הייתה מלוטשת כמו שרק השבדים יודעים, אך גם נעדרה נשמה, ונראתה כמעט מופקת מידי, מה שמוזר כשמדברים על שיר עם השפעות גוספל חזקות. השופטים אהבו מאד והעניקו לשיר את המקום השני, הקהל חיבב ומיקם את השיר במקום התשיעי. השיר מסיים במקום החמישי, מקום ששבדיה כבר מתחילה להתרגל אליו. התוצאה מעלה את השאלה האם שבדיה מסוגלת להביא זכייה נוספת עם השירים הנוסחתיים, שמצליחים להביא הישג מוגבל בלבד? יון הוכרז כזוכה השופטים, עקב טעות בחישוב הקולות, והועמד ראש בראש מול דאנקן ההולנדי שנייה לפני הכרזת הזוכה. פניו המאוכזבות כאשר גילה שקיבל מהקהל מספר נקודות דו ספרתי בלבד היו למשל ושנינה ברשת. העובדה ששיר נוסף שכתב, עבור בריטניה, סיים במקום האחרון באותה התחרות, הפך את המפלה לקשה יותר.

38. sweden שבדיה כאמור מתמחה בהעמדת הופעות מלוטשות לשירי פופ מהונדסים ונוסחתיים. זה עובד עד לגבול מסוים. בשנת 2017, Robin Bengtsson זוכה במלודיפסטיבלן השבדי בזכות הצבעת השופטים הבינלאומיים עם השיר "I Can't Go On". ניצחונו מעלה את הבעייתיות בשיטת הניקוד בקדם השבדי, אשר השימוש באפליקציה על ידי הקהל למעשה מוריד את הכוח של הקהל לעומת השופטים. מדובר באלקטרו-פופ מאד מודרני, אשר מקבל הופעה ויזואלית אלגנטית וכובשת. זה שוב עובד על השופטים יותר מאשר על הקהל. השיר מצליח ברמה המקומית והאזורית, אך הקריירה של רובין לא מתרוממת והוא חוזר מהר מאד למקום בו היה לפני שזכה במלודיפסטיבלן.

37. מסוף העשור אנחנו חוזרים לתחילתו ולשיר השני האחרון של romania רומניה במצעד. Paula Seling and Ovi מהווים Power Couple. הוא עם יכולת כתיבת הפופ הקליל והקליט שלו, היא עם הווקליות המדהימה שלה ומראה מיס רומניה בדימוס. "Playing with Fire" היה שיר מאד נכון לתקופתו, אירופופ מהודק ומופק כהלכה. מודרני, קליט וסקסי. השיר מגיע להישג השיר של רומניה, שנקבע ב-2005, ושובר את השיא של האחרון בכך שעולה עליו באחוזי הניקוד. הצמד חוזר לתחרות שוב ב-2014 עם הצלחה פחותה ושיר פחות טוב. Ovi הרומני-נורבגי ממשיך ומנסה לשלוח שירים לקדמים השונים מידי פעם. Paula עצמה מנהלת קריירה על אש נמוכה ופחות מתעסקת בהקלטת מוזיקה חדשה.

36. ב-2011 בוחרת sweden שבדיה בילד הפלא Eric Saade עם "Popular", פופ אגריסיבי וקצבי בהופעת להקת בנים סטייל עם זכוכיות מתנפצות ופיל מאד מקצועני. המילים הן המטופשות בהיסטוריה, אך זה שיר שכתובה עליו המילה "הצלחה". עם 12 נקודות מישראל, השיר מסיים במקום השלישי, כאשר הקהל ממקם אותו במקום השני, רק 2 נקודות מהמנצח. השיר זוכה להצלחה יפה בשבדיה ו-Eric מוציא שלושה אלבומים מצליחים מאד לאחר מכן. אחרי 2013 הוא מצליח מסחרית, אך עדיין נוכח בסצינת הפופ השבדית, כולל ניסיון נוסף לייצג את שבדיה בתחרות, השתתפות כמנחה משנה באירוויזיון 2013 והנחיית המלודיפסטיבלן ב-2019.

35. Blanche נציגת belgium1 בלגיה הייתה הסוס השחור של אירוויזיון 2017. "City Lights" הוא אינדי-פופ, לא הכי מקורי, המתחיל כבלדה ותופס קצב. האווירה אורבנית אלקטרונית וקודרת מעט. Blanche נותנת הופעה בוסרית, שמצליחה לחדור ללבבות הצופים בעיקר וקצת ללבבות השופטים. השיר שובר מחיצות במולדתה והופך ללהיט בשני חלקי המדינה, צועד בהצלחה במצעדים ברחבי היבשת וממשיך את תקופת הזוהר המאד קצרה של בלגיה בתחרות. הקריירה של בלאנש מאז על אש קטנה והיא לא הצליחה להביא פולאו אפ ראוי לשיר מבחינת הצלחה מסחרית.

34. ב-2010 נבחרה אחת הלהקות המצליחות turkey בטורקיה לייצג את המדינה. maNga שרה את "We could be the same" העצבני, גם אם הלא ברור עד הסוף, והזכירה לכולם שטורקיה היא עדיין אימפריית אירוויזיון, גם בעשור הנוכחי. השיר מגיע למקום השני בקהל ולמקום השני הכללי. השיר הוא להיט מודרני, רוק-סקא-פאנק עם קצת מוזיקה אתנית. הטורקים הופכים את הבמה לשונה מכל מה שראינו באותו הערב, יש משחקים של אור ואש, שחור ולבן, פירוטכניקה ודרמה, והכל מופק ומבוים לעילא. מבחינת אחוזי הניקוד מדובר במקום השני הכי פחות מצליח בעשור. השיר לא הופך ללהיט גדול, אולי כי maNga עצמם לא כיוונו לשם. טורקיה תפרוש מהתחרות שלוש שנים לאחר מכן.

33. ב-2011 נפתחו שערי שמיים. טוב, לא באמת, אבל italy איטליה חזרה לתחרות. החובבים חיכו לכך במשך שנים, ה-EBU עבדו רבות להחזיר את המדינה, שלה אחת מסצינות המוזיקה הטובות בעולם. Raphael Gualazzi זכה בפסטיבל סנרמו בקטגוריית האמנים הצעירים, והשיר בגרסתו האיטלקית-אנגלית "Madness of love" היה לשיר הקאמבק של איטליה בתחרות. השופטים השתגעו על השיר ומיקמו אותו במקום הראשון. הקהל מיקם אותו רק במקום ה-11. השיר סיים במקום השני, בניגוד לכל ציפייה שהייתה משיר הפופ-ג'אז הזה. הסאונד מיושן ועם זאת ניצחי, והשיר משכנע וקומיוניקטיבי.

32. בעשור האחרון switzerland שווייץ עלתה רק שלוש פעמים לגמר. את ההישג הטוב ביותר שלה העשור קיבלה שווייץ בתל אביב. לאירוויזיון 2019 שלחה המדינה את Luca Hänni עם "She Got Me". השיר סיים במקום הרביעי והיה לא רק מיקום השיא של המדינה בעשור האחרון, אלא גם המיקום הגבוה ביותר של המדינה מאז 1993! השיר הוא דאנס-פופ עם השפעות של מוזיקה שחורה ומוזיקה לטינית, עם דגש על רגאטון. עבור Luca עצמו השיר נתן זריקת מרץ לקריירה מדשדשת.

31. moldova מולדובה הייתה אחת ההפתעות של אירוויזיון 2017. SunStroke Project, אשר ייצגו את המדינה ב-2010 ולא הצליחו להיכנס לטופ 20, חזרו 7 שנים לאחר מכן עם "Hey, Mamma!". הם מביאים הישג שיא למדינה, לא מעט בזכות ה-"Epic Sax Guy", שאמנם לא הביא להם הצלחה ב-2010, אך הפך ויראלי אחרי האירוויזיון ההוא. השיר הוא EDM כיפי, אבל השלישייה הם יותר ביזנס מן מאשר מוזיקאים, לפחות בעיני. שיר שני ואחרון למולדובה במצעד.

30. russia רוסיה שלחה ב-2013 את זוכת The Voice המקומי, Dina Garipova, עם שיר השלום "What If". השיר הוא מהלך ציני מצידה של רוסיה, אך כמו תמיד אצלם השיר מופק לעילא, דרמטי, זול ואפקטיבי. לפני התחרות, השיר הואשם בהיותו פלגיאט של מספר שירים. כל זה לא הפריע לרוסיה לסיים במקום החמישי, לא לפני "שערוריית" אי ההצבעה של אזרבייג'ן לרוסיה, אשר בגינה הורה הנשיא האזרבייג'ני לפתוח בחקירה.

29. נשארים עם russia רוסיה. בשנת 2019 חשבו Sergey Lazarev וה-Dream Team לנקום על ההפסד ב-2016, לאחר שניצחו בהצבעת הקהל, אך הפסידו עקב דירוג השופטים. התוצאה הייתה, איך לומר, די זהה. הבלדה הדרמטית והתיאטרלית "Scream" לא ממש מצליחה להרשים, אבל Sergey Lazarev הוא עדיין מותג חזק. הקהל מדרג אותו "רק" במקום הרביעי, השופטים במקום התשיעי. בשני המקרים, הדירוג נמוך ממה שניתן לו ב-2006, ועדיין בשני המקרים הוא מסיים במקום השלישי. השיר נשכח די מהר ולא מצליח גם במולדתו.

28. latvia ללטביה יש רק שיר אחד במצעד הזה, ובמקרה מדובר במקום השישי שהגיע הכי גבוה במצעד. אז זו סיבה כפולה לגאווה. סיבה שלישית היא כי מדובר בשיר הבלטי שהגיע הכי גבוה בעשור האחרון. שזו גם סיבה לאכזבה בקרב המדינות הבלטיות, שבעשור הקודם זכו פעמיים ושברו שיאים. "Love injected" היא בלדת RnB-אלקטרו בהפקה מינימליסטית, מאד עדכנית. ההופעה של Aminata מושלמת ואסתטית מאד. היא תכתוב מידי שנה לקדמים הבלטיים, אך למעט השיר שזכה בקדם הלטבי ב-2016 וסיים במקום די בינוני באירוויזיון, היא לא הצליחה לשוב לתחרות ככותבת.

27. זה היה אמור להיות העשור של armenia ארמניה, אחרי ההצלחה המאד יפה שלהם מאז בכורתם ב-2006, אך זה לא קרה. ההישג הארמני הטוב ביותר בעשור החולף היה שייך ל-Aram MP3, מי שהיה הפייבוריט לניצחון ב-2014 עד חצי הגמר הראשון. בלדת העצמה מסוגת הרוק-דאב סטפ, שאמנם העיבוד שלה מודרני, אך היא עצמה סתמית נורא. Aram עצמו זכור בעיקר בתור מי שהתבטא בהומופוביות מגעילה טרם התחרות ותקף אישית את Conchita Wurst, נציגת אוסטריה, אשר לבסוף גברה עליו והביאה את התחרות לאוסטריה.

26. חוזרים ל-2015. באותה שנה התבשרנו כי au אוסטרליה מגיעה לבכורה בתחרות. ההזמנה תוקשרה כקשורה לאהבה של האוסטרלים לתחרות ול-inclusion שהמארגנים רוצים ליצור. נרמז כי זה זמני, אך ההשתתפות הפכה קבועה. בצל השמחה האוסטרלית, חובבים טענו וטוענים כי מדובר ברצון של איגוד השידור לכסף אוסטרלי יותר מכל, וכי המדינה לא שייכת למסורת התחרות ולמה שהיא מייצגת. על רקע ההחלטה לצרף את המדינה בתחרות זעמו חלק מהחובבים כי מדינות כמו קזחסטן, לדוגמה, מודרות ממנה מאחר ואינן יכולות להביא מספיק כסף לתחרות. למרות הכל, הבכורה הייתה מרשימה; Guy Sebastian, כוכב אוסטרלי וזוכה האיידול האוסטרלי הראשון אי שם ב-2003, נתן הופעה מקצועית של השיר "Tonight Again", שיר Soul-פאנק סבנטיזי פופי, והרים את האולם. גם המתנגדים החריפים ביותר להצטרפותה של המדינה לתחרות הצטרפו לחגיגה.

התייחסות אחרונה למדינות של נכנסו למצעד. san_marino סן מרינו היא מדינה אשר כשלה שנה אחר שנה, בעיקר עקב מה שנדמה כחוסר הרצון של מישהו בטלוויזיה המקומית להגיע להישג משמעותי ויותר מתן ההשתתפות לכל המרבה במחיר. פעמיים הצליחה המדינה להעפיל לגמר התחרות, ב-2014 וב-2019. התמודדתם השנה גם הביאה להישג הטוב ביותר שלהם אי פעם. Serhat, מיני-טייקון תקשורת טורקי, כתב את השיר "Say Na Na Na", אשר סיים במקום העשירי (!) בהצבעת הקהל בגמר ובמקום ה-19 הכולל, לאחר שהשופטים עשו את עבודתם. השיר יישאר כנראה לנצח גילטי פלז'ר ו-Serhat ייזכר כ-novelty act.

ומה בדבר שירים שכמעט נכנסו למצעד? פחות מחצי אחוז הפריד בין Jessy Matador ו-"Allez Ola Olé" לבין השיר שסיים במקום ה-100. הקהל אהב את השיר ומיקם אותו במקום השמיני. השופטים קברו אותו במקום ה-22. השיר סיים במקום ה-12 והפך ללהיט אירופאי.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.