2018: איסלנד – הגמר

אחרי שני חצאי גמר ושבוע של הפסקה, הגיע זמן הגמר האיסלנדי, בו ייבחר נציג איסלנד לליסבון 2018. האם האיסלנדים ישכילו לבחור השנה שיר שיצליח להעפיל לגמר? האם יש בכלל באמתחתם שיר כזה? בסוף הערב נהיה מעט יותר חכמים.

ניתן להשלים את חצי הגמר הראשון כאן ואת חצי הגמר השני כאן.

הערב, בניגוד לחצאי הגמר, בהם נדרשו כל הזמר להופיע באיסלנדית, יוכל כל מתמודד לשיר באיסלנדית או באנגלית, אבל השפה אותה יבחר תחייב אותו גם לאירוויזיון, על מנת שהצופים יוכלו להכריע על הגרסה הסופית של ההופעה. רק Heimilistónar ו-Dagur Sigurðsson בחרו לשיר באיסלנדית. ההצבעה היא 50/50 בין הקהל לשופטים.

הערב מתחיל בתקציר הפרקים הקודמים על רקע מוזיקה דרמטית. ומיד לאחר מכן, כמה רנדומלי, רובין בנגטסון, נציג שבדיה לאירוויזיון 2017, בשיר האירווזייון שלו, "I Can't Go On". להזכירכם, הוא סיים בתחרות במקום החמישי. צמד המנחים עולים לבמה, הוא בחליפת טוקסידו, העא בשמלה כסופה ושיער אסוף. בגרין רום מנחת המשנה תראיין את המתמודדים. שישה מתמודדים עלו לגמר לאחר בחירת הקהל והשופטים. בהצגת כל המתמודדים אארון מקבל את התשואות הרמות ביותר. קדימה לתחרות!

Fókus – Battleline – בסקירת השירים ציינתי: "גם בשיר זו מעורבת  Þórunn Erna Clausen, שכתבה את שירו של ארי. בנוסף אליה ישנו גם Primoz Poglajen הסלובני שכתב שיר לקדם הפיני ב-2014 ו-Jonas Gladnikoff ו-Michael James Down הבלתי נלאים. זה נראה כאילו ניסו לדחוף את כל השטיקים האפשריים של המנוני פופ כדי להפוך את זה למשהו אפקטיבי באירוויזיון. ובכן, זה לא. כמו השיר של ארי וזה האחרון של דאגור, מדובר בשיר העצמה בשקל. זה נשמע כמו משהו שהיינו יכולים לשמוע בקדמים סקנדינביים לפני 17 שנים ויותר, זה מאד חלש, שיר של פתיחת אולימפיאדה, זה קיטשי ורוכב על קלישאות שמיצו עצמן. 2/5"
בחצי הגמר ציין נבו: "בהופעה, החמישה לבושים כל אחד אחרת, מנסים כל אחד לתפוס את המצלמה ומרגישים מלאי חשיבות עצמית כמו שראינו לאחרונה רק בגאורגיה 2015. זה מה שקורה כשמחברים זמרים שונים ללהקה אחת. אני אוהב את השיר הרבה יותר מערן. נכון שזה שיר נוסחתי שכתוב כמו המון שירים סקנדינביים ששמענו כבר, אבל עלי זה עדיין עובד. הפזמון נפלא ועצמתי. הקולות של כולם משתלבים נהדר וזה ממש ממלא אותי אנרגיה. עם זאת, ההופעה צריכה שדרוג רציני. 4/5 ".
ההופעה בגמר: החמישיה עולה בוריאציות שונות של אדום ושחור. הם נשמעים טוב ביחד והפיזמון המנוני, אבל זה קיטשי ומתעצם בהופעה עוד יותר. הם יכלו אולי לתת לזה הופעה מעט פחות קלישאתית, אבל לא. קשה לי לראות את זה מנצח הערב, זה על גבול המגוחך.

Áttan – Here for You – בסקירת השירים ציינתי: "מידטמפו אלקטרו-פופ מעניין ונכון מאד. עם זאת, כולנו זוכרים איך זה נגמר עבור סבאלה בשנה שעברה… זה להיט רדיו מאד נחמד (כמו סבאלה), זה עכשווי (כמו סבאלה), ועם זאת לא נראה לי שזה יעשה משהו למישהו באירופה (מעניין כמו מי). מזכיר קצת את העבודות של The Chainsmokers. זה מעט מונוטוני. אתפלא אם זה לא יגיע לגמר הקדם. 3/5"
בחצי הגמר ציין נבו: "הצמד הצעיר השני שלנו הערב. נדמה לי שערבי קריוקי הם בילוי רומנטי נפוץ באיסלנד ושהרבה זוגות מתחברים באמצעות שירה יחד. אחרת, אין לי איך להסביר את כמות הדואטים הרבה בקדמים האיסלנדים לאורך השנים. כל אחד מהזמר והזמרת נעזרים בשני זמרי ליווי כל אחד. וטוב שכך, כי הם לא זמרים טובים במיוחד. הם מנסים לאלתר וזה יוצא מזויף ומביך. זו הופעת "גריז" קלאסית, אבל הצמד אינו חינני במיוחד ואין להם הרבה כריזמה. השיר חביב, מתקתק כמתבקש, אבל הביצוע שלו בחי מוריד ממנו. לא אהבתי. 2/5".
ההופעה בגמר: הבנתי שהם די מצליחים באיסלנד. הגבר בצמד גמלוני וחינני, המזרת חביבה ולבושה מחריד עם פרוות שחור-לבן ושיער של קוקר ספנייל. ברקע ניתן לשמוע צרחות של מעריצות. השיר חמוד מאד, אבל ההופעה נורא בסיסית וחובבנית. הפיזמון קליט, אך כמו ההופעה עצמה, נורא פשוט.

Ari Ólafsson – Our Choice – ערן כתב בסקירת השירים: "כותבת השיר היא זו שכתבה את "Coming Home" השיר האיסלנדי לאירוויזיון 2011, וגם אלמנתו של Sjonni ז"ל. השיר הזה יותר טוב מההוא מ-2011, אבל לא בהרבה. בלדת פופ דרמטית, שמאלצית. לארי יש קול מצוין, אבל זה מסוג השירים שיכולים להפיל את הקהל המקומי שדוד ולהתרסק לחלוטין באירוויזיון. זה מאד אייטיזי, פינת אמריקן-איידול, שיר שמרני מאד, 3/5 לגרסה האיסלנדית."
בחצי הגמר ציין נבו: "בהצגה של הזמר לפני השיר, ראינו שהוא זמר לא רע בכלל, אבל חבל מאוד שזה השיר שהוא בחר. שיר משעמם ומיושן. כזמר, הוא ארי חביב ויש לו פרצופים חמודים למצלמה, שמתמקדת כמעט רק בו עד הפזמון. בפזמון רואים שיש להקה שלמה איתו על הבמה. הייתי שמח לשמוע אותו שר משהו מודרני יותר. 2/5."
ההופעה בגמר: ארי פותח את השיר בגבו לקהל, כאשר עבודת המצלמה מראה את הקהל מאחוריו. זה נורא נורא שמאלצי וזה עוד עלול לעבוד לו הערב. לפני הפיזמון האחרון הוא מפליא בפלצט מדויק, והוא אכן ווקליסט מאד טוב, אבל השיר הוא קשקוש שעבר זמנו אי שם בסוף האייטיז, בלדת קיטש עבשה 2/5.

Heimilistónar – Kúst og fæjó – בסקירת השירים ציינתי: "התמונה ביוטיוב מפתיעה משהו, שכן היא מציגה 4 עקרות בית מתבגרות במראה תחילת הסיקסטיז. כותרת השר מדברת על "מטאטא ונוצה", האם הן שרות על עצמן כעקרות בית שמנקות את הבית כל היום? זה חמוד מאד, הפיל הוא אכן פיפטיזי-סיקסטיזי, אבל לצערי נטול האנרגיה שהייתי מצפה משיר כזה, אך אולי הן יפתיעו על הבמה כמו דאדי בשנה שעברה, אשר סיים שני. לשיר אין גרסה אנגלית 3/5."
בחצי הגמר ציין נבו: "בהופעה, מעט יורד לי מהשיר. הן חמודות, אבל זה ממש לא מקצועי. הן לבושות כאילו הן עדיין בשנות ה-60 ולא כמו כאלו שתיכף בשנות ה-60 לחייהן. הקול של הסולנית לא מספיק עצמתי ומדויק ויש תחושת חפיפניקיות מובהקת. אפילו כגימיק זה לא כזה מוצלח. 2/5".
ההופעה בגמר: זה הסוס השחור של הערב ושל הקדם כולו. אני חייב לציין שאני ממש מחבב את השיר וזה נכון לעכשיו השיר הכי חמוד ושהכי מרים לי. כן, זה נראה שכונה על הבמה, אבל כל הקדם הזה שכונה, אז עדיף לא להעמיד פנים. מלודיה מיושנת וחביבה. הופעה קלילה שלא לוקחת את עצמה ברצינות רבה מידי ושני מלווים מצחיקולים שמנסים לגנוב את הפוקוס.

Aron Hannes – Gold Digger – בסקירת השירים ציינתי: "מאחורי השיר עומד בין השאר כותב איסלנד 2004. זה פופ-Funk-RnB א-לה ברונו מארס, ואכן השיר מזכיר מאד את "Uptown Funk" ואת "24K". זה אחד השירים היותר עכשוויים והיותר מגניבים בשירי הקדם האיסלנדי השנה. ארון עצמו סיים בשנה שעברה במקום השלישי במפתיע (או שלא) עם שיר הרבה פחות טוב. אם האיסלנדים רוצים לשבור לעצמם את הנאחס, זה יהיה השיר הנכון לבחור בו. 3/5"
בחצי הגמר ציין נבו: "ארון היה אחד הפייבוריטים שלי גם בקדם האיסלנדי שנה שעברה, בו העפיל לגמר, אך לא הגיע לסופר פינאל. השנה, נדמה שהוא הולך על כל הקופה. השיר מאוד מודרני. ההופעה, כמו השיר, יותר משואלת מברונו מארס, ולמעשה, מחקה את ההופעות שלו אחד לאחד. ארון חתיך (ביחס לאיסלנד), אבל יש בו משהו חנוני מאוד ולא מאיים. נראה שההופעה כבר ממש מוכנה לאירוויזיון. למעשה, לי הוא מאוד הזכיר את הסגנון של מרגי מה"כוכב הבא". בלי פירוטכניקה, הופעה כזו לא יכולה לעלות לגמר, אבל עם חלוקת הסמיז השנה, לא היה הרבה סיכוי לאיסלנד לעלות בכל מקרה.  מפאת הבעיות בסאונד בהופעה הראשונה, הוא מופיע שוב בסוף הערב, לרבות כל הריאיון המקדים איתו, רק כדי לוודא שאנחנו יודעים שהוא הפייבוריט של ההפקה. 4/5".
ההופעה בגמר: ארון והלהקה עולים במיטב לבוש הקולג'ים האמריקאיים, כולל סוודר הקשור מסביב לצוואריהם. הוא לא ממש יודע איך לזוז על הבמה וגם הרקדנים שאיתו נותנים וייבים של ווירדוס יותר מכל דבר אחד. זה עובד הרבה יותר טובה בסטודיו מאשר בלייב, אבל הוא הפייבוריט הגדול של הערב וכנראה שהפיזמון הקליט אפקטיבי מספיק.

Dagur Sigurðarson – Í stormi – בסקירת השירים ציינתי: "מה עשיתי שזה מגיע לי? בלדה אובר-דרמטית במסגרת מיטב מסורת סקנדינביה. זה נורא צפוי, קיטשי ופומפוזי. הזמר צורח ולוקח אותי לבלדות השמאלץ של מיטלוף מהאייטיז והניינטיז. מיותר לחלוטין. לצערי זה מסוג הדברים שעלול לעלות לגמר האירוויזיון. 2/5"
בחצי הגמר ציין נבו: "דאגור לא נראה אטרקטיבי כלל, במובן השכיח של המילה, אבל לפחות הוא זכה בחוש מוזיקלי וקול נהדר ועצמתי. ההופעה שלו לוקחת הרבה השראה מהביצוע של Oscar Zia במלודיפסטיבלן 2016, קרי, צילום תזזיתי ושילוב עננים. הקול הרוקיסטי של דאגור מוצלח והוא מבצע את השיר היטב. אולם, לגבי השיר עצמו יש לי ספקות. זו בלדת רוק מאוד מיושנת ושמאלצית. בשנות ה-90 זה היה יכול להצליח באירוויזיון, אבל מאז עברו כמה שנים. הביצוע הווקאלי המושלם, עם זאת, מחייב לפחות גמר, לטעמי. 3/5 ".
ההופעה בגמר: זהו השיר השני והאחרון הערב המושר באיסלנדית. דאגור עומד לבדו על הבמה ומפגין הופעה ווקלית באמת מצוינת, רק היה אפשר למתן טיפה את הצרחות. בפיזמון האחרון מצטרפים אליו זמרי הליווי על הבמה כדי לתת עוד קצת עוצמה לשיר שהוא כבר ככה אגרסיבי.

להלן דירוגי לשירי הערב:

  1. Heimilistónar – Kúst og fæjó
  2. Aron Hannes – Gold Digger
  3. Áttan – Here for You
  4. Dagur Sigurðarson – Í stormi
  5. Ari Ólafsson – Our Choice
  6. Fókus – Battleline

אחרי מספר ריקאפים וראיונות מאחורי הקלעים, המופע האמנותי בביצוע של סבאלה, נציגת השנה שעברה, שאיכזבה באירוויזיון 2017. היא שרה את גרסת בלדת הפסנתר של שיר האירוויזיון שלה, אך בגרסתו האיסלנדית – "Ég veit það". היא לבושה כמו ג'יני שיצא מהבקבוק. מה נסגר איתך? גם באירוויזיון לא ידעת להתלבש כמו שצריך וגם כאן?

רובין בנגטסון, נציג שבדיה 2017, שמתפקד גם כאחד השופטים הערב, מוזמן למרגלות הבמה לראיון קצר עם המנחים. אחריו עולה לבמה אמילי דה פורסט, זוכת אירוויזיון 2013 מטעם דנמרק, עם שירה החדש "History" ולאחר מכן עם השיר עמו זכתה באירוויזיון לפני 5 שנים, "Only Teardrops". המנחים מראיינים אותה בקצרה ומנסים להבין אם תחזור אי פעם לאירוויזיון. היא מציינת שכנראה ככותבת, כפי שעשתה בשנה שעברה עם השיר הבריטי.

ההצבעה מתחילה. השופט הראשון מעניק את מירב הנקודות ל-Dagur Sigurðarson, בעוד השני ל-Aron Hannes. דאגור מוביל. השופט השלישי מעניק את מרב הנקודות ל-Ari Ólafsson, אשר עולה למקום הראשון. השופט הרביעי מעניק את מרב הנקודות ל-Dagur Sigurðarson, אשר עולה למקום הראשון. השופט החמישי מעניק מעט נקודות ל-Aron Hannes ואת המרב ל-Dagur Sigurðarson. ארון כרגע רק במקום השלישי. השופט השישי מעניק ניקוד נמוך הן ל-Ari והן ל-Aron. דאגור מוביל בגדול. השופט השביעי והאחרון מעניק את מרב הנקודות לדאגור.
הצבעת הקהל: הקהל מעניק את מרב הנקודות לדאגור! מה שאומר שארון סיים במקום הרביעי, בעוד Heimilistónar במקום השלישי. לסופר גמר עולים Dagur Sigurðarson ו-Ari Ólafsson. זה הולכת להיות בלדה עבור איסלנד. אבל איזו מהבלדות המיושנות תיבחר לייצג את איסלנד בתחרות? הקווים נפתחים בשנית והצופים נדרשים לבחור אחד מהשניים.

ראשון עולה להופיע שוב Ari Ólafsson. אחריו Dagur Sigurðarson. את שניהם מראיינת מנחת הגרין רום בתום ההופעה. רגע לפני הכרזת התוצאות, עולה לבמה Daði Freyr Pétursson, מי שסיים בשנה שעברה במקום השני להופעה של מחרוזת שירים.

זמן הכתרת הזוכה. סבאלה מצטרפת למנחים על הבמה להענקת הפרס, כאשר שני הצוותים עומדים משני צידי הבמה וממתינים שייקראו בשמם כזוכים…. והזוכה הוא…..

Ari Ólafsson

ערב מלא הפתעות עד הרגע האחרון. בהצלחה!

ההופעה המנצחת:

ניתן לצפות שוב במשדר כולו כאן.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.