2017: גאורגיה – Tako Gachechiladze תייצג את המדינה באירוויזיון עם השיר "Keep the faith"

ביום שישי בערב גברה Tako Gachechiladze בקדם הגאורגי על 24 מתמודדים ושירים. "Keep the faith" בביצועה נבחר לייצג את המדינה באירוויזיון הקרוב שיתקיים בקייב. האם העובדה שהשיר השני שנבחר הוא פאוור בלאד מצביעה על מגמה באירוויזיון הקרוב? מה ההשפעה של ג'מאלה, זוכת השנה שעברה על הבחירות השנה? בנוסף, מיהי טאקו? מה הסיכויים של השיר להצליח באירוויזיון? האם השיר יישאר בגרסתו הנוכחית? ומה היא האווירה הפוליטית הטעונה בה נכתב השיר? אנסה לענות על השאלות בפוסט הנוכחי.

המבצעת
Tamar "Tako" Gachechiladze נולדה ב-1983 בטביליסי, גאורגיה, אז עדיין חלק מברית המועצות. טאקו הייתה חלק מההרכב Stephane & 3G, אשר השתתף בקדם הגאורגי לשנת 2008, עת סיים במקום הרביעי. בשנת 2009, כשברקע הפלישה הרוסית לגאורגיה ואווירה אנטי-רוסית כללית במדינה, ובעוד התחרות עצמה הייתה עתידה להיערך במוסקבה, רוסיה, ההרכב Stephane & 3G זכה בקדם המקומי עם שיר הדיסקו מחאה "We don't wanna put in". די היה ברור שהיה מדובר בשיר שלועג לפוטין לכל הפחות, ועוד בתחרות שמתקיימת ברוסיה. איגוד השידור האירופי פסל את השיר מסיבות אלו (תכנים פוליטיים אינם מורשים בתחרות) וזאת לאחר שגאורגים התבקשו לשנות את מילות השיר, אך סירבו. גאורגיה באותה שנה נאלצה לפרוש מהתחרות ולשלם קנס בגין כך. באותה שנה הגיעה טאקו למקום העשירי בקדם לבדה עם השיר "Me and my funky". לקדם השנה היא הגיעה כפייבורטיית, הן עקב הפופולריות שלה והן עקב השיר שנחשב מאד חזק ופייבוריט לזכייה מההתחלה.

השיר
"Keep the faith" היה לאחד הפייבורטים לאחר שנחשפו השירים. השיר נכתב והולחן על ידי טאקו עצמה. בשנים האחרונות נוטים הגואגים להסתמך על עצמן ולא להיעזר בכותבים חיצוניים כמו מדינות רבות אחרות. השיר זכה לטעמי ממספר סיבות: ראשית מדובר בפאוור בלאד טיפוסית, היא לא מחדשת שום דבר, אבל היא עשויה היטב. שנית, ההופעה הווקלית הייתה ללא רבב. בניגוד לשאר המתמודדים שנתנו הופעה חלשה, טאקו הצליחה להתגבר על בעיות הסאונד ולהישמע נפלא. מהרגע הראשון שעלתה על הבמה נראתה כמו מנצחת. השיר מזכיר לי מאד "The voice within" של כריסטינה אגילרה מ-2003 הן מבחינת הלחן והן מבחינת המסר שהוא מנסה להעביר. ההופעה הייתה רגשנית, עם תמונות של ילדים רעבים באפריקה, פליטים מסוריה וכותרות עיתונים המבשרות על הפלישה הרוסית לגאורגיה. ובנוסף השימוש במוטיב האמונה בשיר והאימג' של פסל ישו הגואל בברזיל בסוף השיר הוסיפו לשיר את האמלנטים הנוצרים הנדרשים על מנת לכבוש את לבבות הקהל המקומי. בשיר יש אלמנטים של מוזיקת ג'יימס בונד וכנראה גם השפעה ברורה של הזוכה מ-2014 קונצ'יטה וורסט. בניגוד לשיר האלבני, יש כאן פחות השפעה של השיר של ג'מאלה, שהוא למעשה ההיפוך שלו. בעוד ג'מאלה שרה שיר קינה עם אלמנטים אתניים, השיר הזה הוא פופ-Soul אפילו עם השפעות גוספל, הפקה דרמטית, key change כפול וסיום בבום גדול. לכאורה שיר די בסיסי עם נוסחה מוכרת וידועה, אבל המסר הוא עמוק יותר. יש קו ברור שעובר בין השיר הדיסקו מחאה השמח ששרה טאקו ב-2009 ונפסל להתחרות בימי ממשל אובמה הפרו-גאורגי, לבין השיר הנוכחי שיוצא ביום ההשבעה של הנשיא טראמפ, מי שמסתמן כחברו של פוטין, מה שגורם לכל המדינות באזור התלויות בתמיכה אמריקאית לדאוג, ובצדק. אם אז ניסו טאקו והלהקה להיות אצבע בעין של רוסיה על אדמת רוסיה, היום היא לבדה מבקשת לא לאבד תקווה, גם כשהעתיד לא ברור, וכל זה שנה אחרי שזכה באירוויזיון שיר מחאה נגד רוסיה וכשהאירוויזיון המתקרב ייערך באחת האויבות הגדולות של רוסיה, אוקראינה. טאקו בונה על הסימפטיה האירופית, שהביאה לג'מאלה את הניצחון וייתכן שזו האסטרטגיה הנכונה.

אני יכול לראות את השיר הולך לאירוויזיון כמות שהוא ומקבל שדרוג בוידאוארט ובהופעה הבימתית על ידי הפקת התחרות, טאקו לא צריכה יותר מידי כדי להעביר את השיר. ועדיין, סביר שהשיר יעבור מאסטרינג מסוים, מאחר והגאורגים לא תמיד סומכים על עצמם כשזה נוגע לייצוג בתחרות וכפי שציינתי החל מ-2015 נעזרים בשירותי ההפקה, המיקס והעיצוב האמנותי של השבדים. גם אם יעבור מיקס כזה או אחר, השיר לא צפוי להשתנות יותר מידי. מבחינת סיכויי זכייה, אני אופתע אם השיר יגיע לטופ 3, אבל אני בהחלט רואה מיקום בטופ 10 עם תמיכה הן של השופטים והן של הקהל. האמפטיה המערבית למדינה, הבלוק הסובייטי והעובדה שהשיר באמת יכול לדבר להרבה מאד אנשים, יעשו את שלהם.

מילות השיר, מתוך האתר azlyrics.com (מקור):

Keep the faith

Who told you to hide behind the veil?
Who told you to get out of the way?
Don’t you let them steal your dreams
Feel the courage spread your wings and breathe (keep the faith)

Keep the faith, keep the faith
Remember you are not alone
Hold my hand and come along you
Keep the faith, keep the faith
Don’t let nobody turn you down
Even if the world is rough

Who told you that I reached the points with no regrets?
Who told you that my life is a book of fairy tales?
I have lost many times,
But I’ve never lost my hope

Keep the faith, keep the faith
Remember you are not alone
Hold my hand and come along you
Keep the faith, keep the faith
Don’t let nobody turn you down
Even if the world is rough

Oh! oh! oh! oh!Ooh!
You got to stand on your own
Crowd hear me out!
The world needs more love!

Keep the faith, keep the faith
Remember you are not alone
Hold my hand and come along you
Keep the faith, keep the faith
Don’t let nobody turn you down
Even if the world is rough
Oh oh oh keep the faith!

הופעת השיר בגמר הקדם הגאורגי:

גרסת סטודיו רשמית של השיר:

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.