2019: לטביה – סקירת שירי הקדם

כמו מידי שנה, גם עבור 2019 תבחר לטביה את נציגה לאירוויזיון באמצעות קדם טלוויזיוני. מוקדם יותר הוזמנו 33 זמרים שעברו את הסינון המקדים לאודישן. לאחר מכן, הוכרזו 16 השירים שיתחרו בשני חצאי הגמר. חצאי הגמר והגמר צפויים להיערך בפברואר. בשנה שעברה לטביה הציגה קדם לא אחיד ברמתו, אשר בסופו נבחר השיר "Funny Girl", אשר נכשל מלעלות לגמר האירוויזיון. כך היה גם גורלה של לטביה ב-2017. האם השנה יש למדינה את השירים שיכולים לשבור את המזל הרע ולהביא אותה לגמר? להלן סקירת 16 השירים המתחרים בקדם הלטבי, ה-Supernova:

Adriana Miglāne – Scared of Love – אלקטרופופ מידטמפו עד קצבי, בעיקר מידטמפו. אדריאנה נראית ונשמעת כמו הקולות הנשיים של הפופ העכשווי. השיר עצמו הוא בדיוק הפוך ממה שהיינו מצפים מזמרות אלו: גנרי, בעל הפקה מיושנת ובעל פיזמון רפטטיבי וחסר השראה 2/5.

Aivo Oskis – Somebody's Got My Lover – הגענו לשלב הזה של שירי פופ גנריים ומבטאים בלתי אפשריים. הבתים מאד חלשים, הפיזמון קליט וזכיר מאד, אבל רזה מאד מבחינת מילים ומלודיה. המילים הם על גבול הקרינג'י. לשיר אווירת מועדונים נייטיזית וההרגשה הכללית הוא של נון-איבנט. 2/5

Alekss Silvērs – Fireworks – אלקס שר את השיר השנתי שכתבה המוזיקאית אמינטה לקדם הלטבי. אמינטה היא נציגת לטביה לאירוויזיון 2015, אשר כתבה את השיר הלטבי לאירוויזיון 2016 גם כן ומ-2017 מנסה את מזלה ללא הצלחה בקדם הלטבי ובאחרים. לשיר מבנה מלודי נגיש, אבל הוא צריך עבודה, ונדמה לי שהבחירה באלכס כמי שיגיש את השיר בעוכרי השיר. הגשר לפיזמון הוא החלק החזק בשיר, בעוד הפיזמון מעט מאכזב. אני עדיין חושב שעם הפקה נכונה וחדשה השיר הזה יכול לעשות משהו 3/5.

Carousel – That Night – לשיר צליל בלוגראסי-קאנטרי מובהק. זה חביב, נשמע די רגיל בז'אנר שלו, אבל לא לגמרי נשכח וגנרי. השיר כולו נשען על צליל הגיטרה האקוסטית וקולה העדין של הסולנית. זה רחוק מלהיות מתוחכם ובעל פוטנציאל כלשהו לזכייה, וקצת נשמע כמו מוזיקת רקע, אבל זה בהחלט עובר 3/5.

Double Faced Eels – Fire – אחד הפייבוריטים המוקדמים אצל החובבים. הבתים הם בעלי צליל אורבני בהפקת רוק אלקטרוני, הגשר והפיזמון כבר יותר לוקחים לרוק ניינטיזי. בפיזמון יש לופ אלקטרוני, שכנראה התחבב על רבים, אבל אני לא רואה משהו מיוחד בשיר הזה. קטונתי מלהבין את האפיל של השיר 3/5.

Dziļi Violets feat. Kozmens – Tautasdziesma – אחד השירים היותר שונים ומעניינים בקדם השנה. רוק אלטרנטיבי, של גברים הלבושים בשחור, בעוד אחד מהם לבוש בחצאית סקוטית. הבתים הם חצי באנגלית וחצי בצרפתית.  בהמשך יש גם קטע דיבור בלטבית. הפיזמון הוא כבר יותר מלודי-ביטלזי. זה נחמד, מרענן, הפיזמון רפטטיבי, אבל מגניב. יופי של שיר, מלא אווירה ונשמה 4/5.

Edgars Kreilis – Fire – אגדרס נראה כמו מישהו שנקלע לאולפן במקרה. השיר כולו הוא אינדי-אלקטרופופ, בעל צליל אורבני, אך לא מעניין מספיק, נשמע כמו גרסת דמו. הוא מנסה את מזלו בקדם מידי שנה. בשנה שעברה השיר שלו היה הניסיון הכי חזק שלו עד כה. 2/5.

Elza Rozentāle – You Came on Tiptoe – שיר צ'ילאאוט אקוסטי, שלא ממש הולך לשום מקום, אבל גם לא בטוח שצריך. לאלזה קול טוב, מעט מאנפף. בפיזמון נכנס לופ אלקטרוני מיותר, שהופך את כל החבילה לגנרית ואת השיר למתאמץ מידי בניסיונו להתשלב בין אופנות מוזיקליות חולפות. 3/5

Kris & Oz – Midnight Streets – צליל RnB עם הפקה בלוזית, חביב אבל לא להיטי. הקול של קריס מזכיר מעט את זה של ג'מאלה, זוכת אירוויזיון 2016, אבל השיר לא זכיר מספיק ונשמע כמו מוזיקת רקע. הפיזמון דליל, קצר, וכל השיר נראה כמו תוצר של משהו שעבדו עליו מעט מאד. לא בולט בשום צורה 3/5.

Kristiāna – Remedy – מידטמפו פופ-אלקטרוני עם לופ אלקטרוני, כמו שהרבה משירי הפופ של השנים האחרונות. השיר תופס קצב בפיזמון עם צלילי טראנס-האוס ניינטיזיים מיושנים וזולים. הפיזמון הוא החלק החלש של השיר, ופוגם בפוטנציאל של השיר, שיכל לבלוט כאחד משירי הפופ היחידים בקדם 2/5.

Laika Upe – Listen to the Way that I Breathe – השיר מתחיל בצלילי גיטרה חשמלית וממשיך במקצב אלקטרוני אייטיזי. שיר בעל צליל בריט-פופי מובהק, כמו שהלטבים אוהבים. יש לשיר צליל והפקה אקלקטיים וזה יהיה מעניין לראות דבר כזה על בימת האירוויזיון, אבל חסר סיכוי. המלודיה וההפקה טובים בהרבה מהליריקה והשירה. יש לשיר אנרגיה מעניינת 3/5.

Laime Pilnīga – Awe – בלדת אינדי פופ-רוק. ההרגשה היא שוב של בריט-פופ מודרני, עם פיזמון קליט שכולל בעיקר את הצליל "Ah ah ah". זה נחמד מאד, בעיקר אחרי כמה האזנות. לפיזמון יש הוק ברור וזה החלק החזק בשיר, שכן שאר המבנה שלו פחות קליט. זה לפרקים נשמע משורבט ולא מהודק מספיק 3/5.

Līga Rīdere – Būšu tepat – שיר נוסף בלטבית שפירושו "אהיה כאן". זה מזכיר לפרקים את הרוק הרך שהיינו שומעים ממזרח אירופה בשנות התשעים באירוויזיון. אני מחבב את זה, יש לזה צליל מעט נוסטלגי, רוקיסטי-דרמטי. לשיר יש מאפיינים של להיט אצטדיונים ושיר Sing along, אבל אני בספק שצפויה לו איזושהי הצלחה, אולי אם היינו חוזרים 25 שנים אחורה… 3/5.

Markus Riva – You Make Me So Crazy – מרקוס ריבה הבלתי נלאה חוזר בעוד שיר פופ גנרי וחסר אישיות. השיר הזה הוא פופ-דאנס א-לה סוף הניינטיז, מוזיקת מועדונים מיושנת עם צליל האוס אגרסיבי. הפנים הנאות של מרקוס לא מצילות את השיר הזה מדליחותו. 2/5.

Peress – Smaragdi un pelni – "אבני ברקת ואפר". שם מעניין לשיר, המתחיל ברקיעות פסנתר. השיר ממשיך כבלדת אינדי עם הפקה מינימליסטית וקישוטים אלקטרוניים עדינים. לשיר יש את המלודיה הכי מעניינת משירי הקדם הזה. קריסטין עולה לגבהים בפיזמון השני והשיר לוקח לכיוון דרמטי ורגשני, מאד אהבתי 4/5.

Samanta Tīna – Cutting the Wire – סמנת'ה טינה חוזרת לניסיון נוסף, לאחר שניסתה ב-2017 גם עבור ליטא. נדמה שהיא משנה את הסיגנון שלה בכל שיר, מעין זמרת לכל דורש. יש לה קול אגרסיבי מידי. השיר הזה הוא מידטמפו Soul-אלקטרוני, בעל מלודיה בסיסית שנשמעת בסיסית עוד יותר על רקע ההפקה העמוסה. שיר חסר עמוד שדרה, שעוד לא החליט מה הוא רוצה להיות 2/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם הלטבי:

  1. Peress – Smaragdi un pelni
  2. Dziļi Violets feat. Kozmens – Tautasdziesma
  3. Laime Pilnīga – Awe
  4. Līga Rīdere – Būšu tepat
  5. Laika Upe – Listen to the Way that I Breathe
  6. Alekss Silvērs – Fireworks
  7. Carousel – That Night
  8. Kris & Oz – Midnight Streets
  9. Double Faced Eels – Fire
  10. Elza Rozentāle – You Came on Tiptoe
  11. Adriana Miglāne – Scared of Love
  12. Edgars Kreilis – Fire
  13. Aivo Oskis – Somebody's Got My Lover
  14. Markus Riva – You Make Me So Crazy
  15. Kristiāna – Remedy
  16. Samanta Tīna – Cutting the Wire