מיוחד: 100 השירים הגדולים של העשור – חלק 1

בחודש שעבר נערך אירוויזיון 2019 בתל אביב. עם סיום הענקת הנקודות, ותיקונן ביום המחרת, ניתן כבר לחשב ולמצוא מיהם השירים המצליחים ביותר של העשור מבחינת הניקוד. יש לציין כי במהלך העשור בוצעו שינויים בחישוב הנקודות. בשנים 2010-2015 הניקוד שמוענק על ידי כל מדינה חושב על ידי ממוצע הצבעות הקהל והשופטים בכל מדינה. בשנים 2013-2015 הממוצע חושב על ידי הדירוג הכולל של כל שירי התחרות על ידי השופטים והקהל, בעוד ב-2010-2012 ההמוצע חושב על ידי שקלול הטופ 10 של הקהל והשופטים בלבד. בין השנים 2016-2019 פוצלה ההצבעה וכל מדינה הצביעה פעמיים, פעם אחת הצבעת השופטים ופעם אחת הצבעת הקהל. ב-2018 החל שימוש באלגוריתם שמבטיח שככל ששיר ידורג גבוה יותר אצל השופט, כך המשקל שלו בשקלול ההצבעה הכוללת של השופטים תהיה גדולה יותר, וזאת על מנת למנוע חבלה בשיר מסוים על ידי שופט שרוצה להצביע אסטרטגית.
אציין כי הדירוג מתייחס לניקוד שהשיר קיבל, שהוא תמיד ביחס לניקוד שקיבלו שירים אחרים בגמר באותה שנה. קשה להשוות בין חלוקת נקודות בשנים שונות. דווקא בשנים החלשות, שבהן יש פיזור גדול יותר נקודות, יותר שירים נכנסו לרשימה. עם זאת, השירים שזכו באותם שנים, שלא לומר זכו בקושי, הגיעו נמוך בדירוג מאותה הסיבה. ועדיין, אני חושב שהרשימה יוצרת פלייליסט כיפי למדי, שמניח את הדעת לבעלי OCD אירוויזיוני 😉
שבדיה, כצפוי, מובילה במספר השירים במצעד – 8 שירים במספר. לאיטליה ולרוסיה 7 שירים במצעד, אזרבייג'ן ואוקראינה עם 5 שירים מכל אחת, בלגיה, דנמרק, גרמניה ונורבגיה עם 4 שירים מטעם כל אחת. לבלרוס, קרואטיה, פינלנד, מונטנגרו וסן מרינו אין שירים במצעד, אך אל דאגה, הן יקבלו אזכורים מיוחדים. אז שנתחיל?

100. מי שנמצא במקום ה-100 הוא Eugent Bushpepa עם השיר "Mall". מדובר באחד השירים המצליחים בהיסטוריה של albania אלבניה בתחרות, אך יש לפניו עוד שיר אלבני אחד במצעד. שנת 2018 קיבלה 11 שירים במצעד, מן הסתם על חשבון שירים אחרים שסיימו בטופ 10 בשנים בהן השתתפו, אך השיר המיוחד הזה כנראה שווה את זה. יוגנט חייב זאת לשופטים, אשר דירגו את שירו ב-2018 במקום השביעי ומשכו אותו למעלה.

99. belgium1 לבלגיה, אחת המייסדות של התחרות, הייתה תקופת זוהר קצרה במהלך העשור. מי שבמשך עשורים נחשבה לאחת הלוזריות של התחרות, הצליחה לעלות לגמר ולהיכנס לטופ 10 בין השנים 2015-2017, עם שירים שהפכו לחביבי חובבים. השנתיים האחרונות היו לא טובות עבור המדינה, אשר כשלה מלהפעיל לגמר. עם זאת, 4 שירים בטופ 100 של העשור זה חתיכת הישג. הראשונה מבין הבלגים שנכנסה למצעד היא Laura Tesoro עם להיטה הלוהט "What's The Pressure?", אשר נבחר לפתוח את גמר 2016 וסיים במקום העשירי באותה השנה.

98. אחת המדינות עם סצינות המוזיקה היותר מסקרנות ומגוונות היא hungary הונגריה. המדינה הצליחה להכניס 3 שירים למצעד העשור, כאשר ByeAlex עם "Kedvesem (Zoohacker Remix)" הוא השיר הראשון שלהם כאן. השיר, אשר סיים במקום העשירי ב-2013, הכניס קצת תרבות היפסטרית לתחרות. עובדה מעניית לגבי הונגריה, היא אמנם נכנסה לתחרות בשנות ה-90, אך עד עכשיו לא השתתפה במשך עשור שלם ברציפות.

97. תאמינו או לא, אבל slovenia לסלובניה יש רק שיר אחד במצעד! אבל זו לא העובדה המדהימה ביותר. השיר "No one" של Maja Keuc הוא המקום ה-13 היחידי בתחרות האמיתית שהצליח להיכנס ל-100 הגדולים של העשור. זה בעצם הופך את 2011 העבשה לשנה עם הכי הרבה שירים במצעד – 13 בסך הכל. עובדה מדהימה ומעניינת. זה היה עשור כושל במיוחד עבור המדינה. בוא נקווה שהעשור הבא יהיה מוצלח יותר עבורה. Maja עצמה עברה להתגורר במשך תקופה בשבדיה, פרשה מהקדם הסלובני ב-2017 ומתמקדת בשנים האחרונות בכתיבת שירי פופ קוריאניים.

96. אנחנו ממשיכים עם 2011 ועם "So lucky" של Zdob si Zdub, אשר השיגו בעשור הקודם הישג מכובד עבור moldova מולדובה, ועם השיר הזה הגיעו רק למקום ה-12. זה מספיק להם על מנת להתברג במקום ה-96 מבין שירי העשור, אך למולדובה יש עוד שני שירים במצעד שהגיעו גבוה יותר, ובוודאי יזכו ליותר אהדה מהחובבים.

95. שיר יחיד ואחרון spain לספרד במצעד, כמה עצוב. Pastora Soler הכה דרמטית, זמרת עם קול אדיר, מצליחה להגיע עם השיר השבדי "Quédate conmigo" למקום ה-95 לאחר שסיימה במקום העשירי באירוויזיון 2012. פסטורה זכורה ביכולות הווקליות שלה, אשר הופגנו בשיר בעוד המודולציה שלו עולה בהתאם. היא גם זכורה בתגובה הלא בלתי אמוציונלית שלה להפסד של מירלה בקדם הספרדי לאירוויזיון 2017. פסטורה, את ה-spirit animal של כולנו.

94. russia רוסיה היא אחת המדינות המצליחות בתחרות. השיר הבא הפתיע את כולם כאשר סיים במקום ה-11 באירוויזיון 2010. "Lost and forgotten" של Peter Nalitch & Friends היה שנוא חובבים ולטעמי מדובר בטעם נרכש. שיר נישתי מאד, רוק פארודי, שאין סיכוי שעוד נשמע משהו כמוהו מרוסיה בעתיד הקרוב. למדינה שבעה שירים במצעד, וזה השיר הראשון מביניהם.

93. united_kingdom בריטניה, מלכת האירוויזיונים של פעם, מיוצגת במצעד על ידי שיר בודד. נמאס כבר לבכות את האימפריה שנפלה, אבל אין אפשרות אחרת, לא הפעם. להקת הבנים המצליחה מראשית המאה, Blue, נשלחה להציל את המצב אי שם ב-2011. טבלאות הנתונים הבטיחו להם גדולות ונצורות, הקהל הצביע להם ומיקם אותם בטופ 5, אבל השופטים הרעים הורידו אותם אל מחוץ לטופ 10. רק מקום 11, ועדיין, "I Can" הוא השיר הבריטי המצליח בעשור החולף, ואף הצליח להתמקם יפה במצעדים במרכז היבשת בזמנו. עם זאת, הלהקה לא הצליחה לנצל את האירוויזיון עבור הקאמבק ואחרי "I Can" אף שיר שלה לא נכנס לטופ 20 במצעד הבריטי.

92. lithuania ליטא מצליחה אף היא להכניס שיר אחד למצעד. אחרי שבעשור הקודם שברה שיא והגיעה למקום השישי ב-2006, גם בעשור הזה, היא מצליחה להיכנס רק פעם אחת לטופ 10. עם סיוע של צוות שבדי, "I've been waiting for this night" של Donny Montell, מצליח ב-2016 להרים הופעה מאד אפקטיבית ולסיים במקום התשיעי בגמר התחרות. זהו ההישג השני הטוב ביותר של המדינה מאז החלה להשתתף ב-1994.

91. מי שסוגר לנו את עשייריה זו של המצעד הוא Joci Pápai, אשר ייצג את hungary הונגריה באירוויזיון 2017 עם השיר "Origo". יוצי הצליח מעבר למצופה בתחרות ההיא, ולצערו נכשל מלעלות לגמר אירוויזיון 2019 עם השיר השני שלו. הוא האמן הראשון שהונגריה שלחה פעמיים להתחרות עבורה, וזו כבר נקודה לזכותו. השיר סיים במקום השמיני ב-2017, מה שאומר שרק 8 שירים משנה זו נכנסו ל-100 הגדולים של העשור. זהו השיר השני מבין שלוש של הונגריה במצעד.

90. אנו פותחים את העשירייה הבאה עם norway נורבגיה, אשר הצליחה די יפה בעשור זה, אך לא זכתה. השיר הראשון מבין ארבעה, שייצגו את המדינה במצעד, הוא "Silent storm" של Carl Espen. בלדה עגמומית וחביבה, אך נשכחת למדי, אשר סיימה במקום השמיני באירוויזיון 2014. מה שאומר שגם משנה זו יש לנו רק 8 שירים, וחבל. הקריירה של קרל לא ממש המריאה, והוא לומד היום להיות אח בבית חולים.

89. שיר ראשון italy לאיטליה מבין שבעה. Nina Zilli ו-"L'amore è femmina (out of love)" הייתה הימור בזמנו לטופ 5, אך סיימה לבסוף "רק" במקום התשיעי.  השעטנז האיטלקי-אנגלי הזה ניסה לחבר בין איימי ויינהאוס ל-"Toxic" של בריטני ספירס ולימד אותנו שאיטליה אולי יודעת לרקום שירים מגוונים, אבל פחות לתת להם העמדות אפקטיביות לבימת התחרות.

88. שיר נוסף russia מרוסיה. ב-2014 היו צמד האחיות Tolmachevy Sisters למתמודדות הראשונות שהתחרו באירוויזיון ג'וניור וגם באירוויזיון הרגיל. השיר "Shine" נכתב על ידי ה-Dream Team הרוסי-יווני, והצליח להגיע למקום השביעי באותה שנה, כאשר החובבים מעלים תיאוריות שונות לגבי תוכן השיר; חלק טוענים שהוא מדבר על זכויות להט"ב, חלק אומרים שהוא מדבר על כיבוש חצי האי קרים… ההופעה זכורה בעיקר בזכות שאגות הבוז שקיבלו מהקהל, עקב החוקים נגד הלהט"ב שעברו בפרלמנט הרוסי וזכו לכותרות בכל העולם. מדהים כי עברו רק 5 שנים, הפקת השיר נשמעת מאד מיושנת. השיר עצמו הוא אירופופ שבלוני, שנשמע כמו ABBA reject. הקריירה שלהן מאז על אש נמוכה.

87. israel ישראל בנוכחות ראשונה במצעד מתוך שניים. ב-2015 טדי הפקות לוקחים אחריות על התחרות, כאשר רשות השידור נכנסת לחוסר תפקוד של ממש. התוצאה, מקום ראשון בטופ 10 מזה 7 שנים ולהיט שחורך את המצעדים בארץ ואת המועדונים והחתונות וכו' – "Golden boy". נדב גדג' שובר תבניות הצבעה גם של המדינות העקשניות ביותר, שנהגו לאפס את ישראל, ומצליח להגיע למקום התשיעי בשנה חזקה מאד. מאז הוא הפך לילד הרע של הפופ הישראלי, אבל בשלוש הדקות האלה על הבמה (או שש, אם מחשיבים את הופעת חצי הגמר), גלגלי השיניים מתחילים לנוע והקונספציה הישראלית לאירוויזיון משתנה. אה, וגם דורון מדלי נולד.

86. שיר שני  moldova למולדובה במצעד. המדינה, הפכה לסינדרלה בשלב מסוים בעשור, שבו היה נדמה כי היא מסוגלת להפוך לזהב גם את השירים הדלוחים ביותר. פיליפ קירקורוב, אוליגרך הפופ הרוסי, כותב את השיר "My Lucky Day" לשלישיית DoReDos, שמצליחים מעבר לציפיות ומגיעים למקום העשירי באירוויזיון 2018. ההופעה הייתה קיטשית, אך אפקטיבית בצורה בלתי רגילה, והוכיחה שעם הרבה כסף, גם הטראש הטראשי ביותר יכול להגיע להישגים של ממש.

85. בעשור האחרון germany גרמניה נעה מהצלחות כבירות לכשלונות מהדהדים . המדינה ניצחה פעם אחת בעשור זה, אירחה אירוויזיון למופת, והעמידה כמה שירים שסיימו בטופ 10 והיו ללהיטים מקומיים ואזוריים. השיר הראשון מבין ארבעת השירים של גרמניה במצעד הוא של זוכת אירוויזיון 2010, Lena, אבל עם שירה מ-2011, "Taken by a stranger". השיר, שלטעמי, הוא השיר הגרמני הטוב ביותר בתחרות, סיים רק במקום העשירי באירוויזיון 2011 בדיסלדורף.

84. שיר שני norway לנורבגיה במצעד. אם השיר האחרון שלהם היה קודר ומלנכולי, השיר הנוכחי הוא כבר דכאוני ממש. "A monster like me" הוא שיר עם הרבה כאב ורחמים עצמיים, אבל קשה להבין על מה המילים האליפטיות שלו מדברות. עם זאת, הצליל הנקי וההופעה האינטימית עשו את שלהם. Mørland & Debrah Scarlett מסיימים במקום השמיני באירוויזיון 2015 עם השיר הנוגה, כאשר מורלנד ינסה את מזלו שוב ב-2019 עם שיר דכאוני עוד יותר בקדם הנורבגי. מורלנד ממשיך לכתוב שירים לו ולאחרים, בעוד סקרלט מחלקת את זמנה בין נורבגיה לשווייץ מולדתה.

83. georgia לגאורגיה יש שני שירים במצעד, ושניהם מתחילת העשור. השיר הראשון הוא "One more day" של להקת הרוק Eldrine, שניסו לעשות Evanescence את Linkin Park מקומי באיחור של עשור. השיר הצליח מעבר למצופה בתחרות וסיים במקום התשיעי. גאורגיה היא אחת המדינות המיוחדות והמגוונות בתחרות, גם אם אינה עקבית. השיר הזה ראוי לציון, שכן הוא הצלחה של מקומיים ליצור שיר והופעה שידברו לאירופה ולרקוח רוק נאו-מטאל שיישמע קומיוניקטיבי לרבים.

82. שיר שני germany לגרמניה במצעד, הפעם מ-2012. שנתיים לאחר שזכו בתחרות, שולחים הגרמנים את Roman Lob עם הלהיט הגלגל"צי סטייל, "Standing still", אשר מסיים במקום השמיני, הרבה בזכות הקסם האישי והנוכחות הכריזמטית של לוב, כמו גם בגלל השיר הנגיש לכל אוזן. השיר היה נוכח בקטנה במצעדים במרכז אירופה. כיום רומאן הוא סולן להקת הרוק StadtRand.

81. denmark דנמרק היא מדינה שמעוררת רגשות אצל רבים מהחובבים, זה או שאוהבים אותה בתחרות או ממש לא. גם השיר הבא זכה לאוהדים רבים כמו גם למספר שונאים. "Higher Ground" של Rasmussen סיים במקום התשיעי באירוויזיון 2018, לאר שמוקם במקום החמישי בקהל, אך נקבר על ידי השופטים. רסמוסן עצמו, אשר עבד כמורה עד אז, השיק מאז קריירה מוזיקלית צנועה. לפני שהשיר התקבל וזכה בקדם הדני, הוא נדחה על ידי מארגני הקדם השבדי, רק כדי לגלות שהקהל אוהב פירגן לשיר הרבה יותר מהשיר שזכה בקדם השבדי באותה השנה… השיר צעד במצעדים ברחבי היבשת, אך לא הפך ללהיט גדול.

80. שיר ראשון estonia לאסטוניה מבין שלושה במצעד ה-100. הסינגר סונגרייטר המקומי Stig Rästa מגלה את הזמרת Elina Born ביוטיוב וביחד הם מצליחים להביא את המדינה למקום השביעי באירוויזיון 2015, עם שיר שהוא שלוש דקות של פופ-רוק עדכני וטוב. השיר צעד במצעדים ברחבי אירופה. סטיג ניסה את מזלו כחלק מלהקת רוק לפני 2015 וניסה את מזלו ככותב מאז, אך שיריו לא זכו להצלחה בתחרות כפי שהצליח השיר הזה. על שירים שכתב לקדמים במדינות אחרות אין מה לדבר…

79. turkey לטורקיה יש שני שירים במצעד, ממש כמו ישראל (!) וזאת למרות ששלחו רק שלושה שירים בעשור האחרון…. השיר הראשון הוא "Love me back" של Can Bonomo, פופ אלטרנטיבי אתני וכיפי, אשר סיים במקום השביעי באירוויזיון 2012. השיר היה שירת הברבור של טורקיה בתחרות וסמל לטרנספורמציה והארדואניזציה שעברה המדינה ממדינה ליברלית פילו-אירופאית לאוטוקרטיה שמרנית.

78. poland פולין מביאה שיר בודד למצעד, ואכן נראה שהעשור של המדינה בתחרות נישא על כתפיו הדקיקות של Michał Szpak, מי שהיה סיפור הסינדרלה של אירוויזיון 2016. החובבים שנאו אותו לאחר שניצח את Margaret עם שירה "Cool Me Down" בקדם המקומי, רק כדי שיוכלו להתאהב בו אחר כך. הבלדה האייטיזית הפכה לגילטי פלז'ר של רבים, והשיר הגיע למקום השלישי (!) בהצבעת הקהל בגמר התחרות, לאחר שהשופטים מיקמו אותו במקום ה-25. גם ב-2014 הייתה אמורה פולין לסיים בטופ 5 לולא השופטים, וב-2019 מנעו ממנה את ההעפלה לגמר. שפק החביב הצליח לחמוק מן השופטים בשן ועין ולסיים כסוג של מנצח במקום השמיני הכללי. שפק מאז משמש כשופט ב-The Voice הפולני.

77. ireland אירלנד עדיין מחזיקה בשיא הזכיות באירוויזיון, אך גם אירוויזיון זה, כמו הקודם, לא הביא לה הצלחות מרובות. יוצאי דופן היו התאומים ההיפראקטיביים Jedward, שנואי נפשו של סיימון קאוול מ-X Factor עם שירם הבלתי מתפשר "Lipstick". שלוש דקות של פופ טיפשי וממכר בהופעה אסתטית ונכונה מאד, עם שני פרפורמרים שהיו ההפך הגמור ממה שאירלנד נהגה להצליח עמו בתחרות. הם לא ממש הצליחו להחזיר את אירלנד לתקופת הזוהר שלה, אך לשנה אחת הייתה למדינה נחת עם שיר שסיים במקום השמיני, צעד יפה במצעדים באירופה ואף הפך ללהיט בקוריאה. הצמד עדיין קיים, אך כמו אירלנד, גם הם לא הצליחו לשחזר אחרי 2011 את ההצלחה של "Lipstick".

76. אנחנו מסיימים את החלק הראשון של המצעד עם השיר הראשון ukraine מאוקראינה מבין חמישה שירים. אוקראינה הפכה מומחית להעמדות מצוינות ולשדרוגים נוצצים לשיריה, מה שמוכנה בעגת החובבים, אוקרניזציה. הם גם מומחים בקדמים שערורייתיים והתערבויות פוליטיות. אתם מוזמנים לקרוא על שערוריית הקדם מ-2010, שבסופה Alyosha נסעה לייצגם באוסלו עם השיר "Sweet People" וסיימה במקום העשירי.

הבטחתי התייחסות למדינות שלא נכנסו למצעד. ראשונה היא belarus בלרוס. המדינה אשר הצטרפה לתחרות ב-2004, הצליחה להעפיל לגמר 5 פעמים בעשור זה, אך לא סיימה בטופ 15 בגמר בשום מקרה. קשה לראות את המדינה מצליחה עם השחיתות שפושה בכל מקום, ולא נותנת מקום למי שאינו מקורב להגיע לתחרות. הם כבר הודיעו כי יעשו חשיבה מחודשת לקראת הבחירה בשנה הבא, אשר לא תהיה בפורמט של קדם רגיל. השיר המצליח ביותר שלהם בעשור זה הוא "Solayoh" של Alyona Lanskaya, שנכתב על ידי צמד בלגי-בריטי, וסיים במקום ה-16 עם 10.5% מהקולות.

מדינה נוספת שלא נכנסה למצעד עם אף שיר ששלחה היא croatia קרואטיה. זהו העשור הגרוע בתולדות המדינה, אשר לא הצליחה להתברג בטופ 10 באירוויזיון בעשור האחרון. אם מסתכלים על השירים ששלחה קרואטיה לתחרות, הרי ששנות ה-90 היו תור הזהב שלה, בעשור הראשון של המאה ה-21 הגיעה לכמה מיקומים מכובדים, ובעשור הזה – יוק. נדמה כי אבד הדרייב ואבדה הדרך. השנה החזירו את פסטיבל ה-Dora, בתקווה שיחזיר עטרה ליושנה, אך התוצאה הייתה מפח נפש. השיר המצליח ביותר שלהם בעשור הנוכחי היה "My Friend" של Jacques Houdek, אשר סיים במקום השמיני בהצבעת הקהל בגמר אירוויזיון 2017, אך עקב הצבעת השופטים מוקם במקום ה-13 הכללי.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.