2017: גרמניה – הקדם

אמש, ה-9 בפברואר, 2017, בחרה גרמניה את נציגתה לאירוויזיון 2017.

אז מה היה לנו שם?

לאחר שנתיים נוראיות באירוויזיון, בהן הגיעה גרמניה למקום האחרון, על אף השקעה בקדם, החליטו ב-ARD, רשות השידור הגרמנית, להמציא שוב את הגלגל ולהמציא פורמט חדש. בניגוד לשנים הקודמות, השנה נבחרו חמישה זמרים אנונימיים, שלהם נרכשו שני שירים. כעת נותר רק לחבר בין השיר הנכון לאמן הנכון. נשמע קל, אולם בפועל המשדר ארח יותר משעתיים וחצי וכלל לא פחות מארבעה שלבים שונים. ראשית, שרו כל המתמודדים גרסאות כיסוי לשירים לבחירתם ונבחרו שלושה מתמודדים שעברו לשלב הבא. בשלב השני, ביצעו השלושה הנותרים את השיר הראשון שנרכש לאירוויזיון ומתוכם נבחרו שניים. בשלב השלישי, הנותרים ביצעו את השיר השני שנרכש לאירוויזיון ונבחרו שתי הגרסאות, אחת לכל אחד מההשירים, שהיו המועדפות ביותר על הקהל. לבסוף, מתוך שני השירים נבחר אחד, שהוא, עם מבצעו, הם הנציג של גרמניה לאירוויזיון.

כבר 24 שעות לפני הקדם, נחשפו לראשונה קטעים קצרים מהחזרות באפליקציה הרשמית של האירוויזיון, בהן כל אחד מהמתמודדים ביצע את שני השירים, לרבות גרסת כיסוי לשיר לבחירתם, ומעריצי האירוויזיון נתבקשו להצביע למועמד האהוב עליהם לכל שיר. עם זאת, להצבעה זו לא היתה כל השפעה ונועדה רק לספק פרספקטיבה אודות ההעדפה של מעריצי האירוויזיון.

בנוסף, במשדר עצמו, כמו בבריטניה, מונו שלושה פרשנים, שאף להם לא היתה כל השפעה על התוצאה והיו עסוקים בעיקר בלבזבז זמן מסך לריק. הפרשנים היו:
1. Lena Meyer-Landrut – זוכת אירוויזיון 2010.
2. Tim Bendzko – זמר מצליח, שמכר מעל ל-5 מיליון עותקים מאלבומיו (ואף הופיע במהלך השידור).
3. Florian Silbereisen – מגיש טלוויזיה.

האירוע נערך בקלן השנה והמנחה שוב היתה ברברה שונברגר הנפלאה, שאלמלא היא, האירוע היה משמים אף יותר. ברברה, שיש הקוראים לה "פטרה מיידה" הגרמנית, פתחה בקטע שירה/קומדיה שעוקץ את דונלד טראמפ, כשהיא קוראת "להפוך את הקדם הגרמני לטוב שוב", וכן ביקורת על האירוויזיון, לפיה רק מי שמנענע את התחת על הבמה זכאי לקבל נקודות. לא אהבתי. אולי יעזור להם לבחור זמרים עם כריזמה במקום לבקר את מי שיודע להופיע.

המתמודדים היו:
1. Axel Maximilian Feige – מהמבורג. נגן בסון בעברו וכיום מנגן בגיטרה ושר בלוז ורוק אלטרנטיווי עם שתי להקות.
2.  Felicia Lu Kürbiß – התמודדה בכוכב נולד הגרמני ב-2014 ומפעילה ערוץ יוטיוב מצליח, בו היא מעלה גרסאות כיסוי שלה לשירים מוכרים.
3. Helene Nissen  – מגיעה מכפר קטן בשם Hollingstedt ושרה מגיל 12. חובבת בעיקר מוזיקת קאנטרי.
4. Isabella Levina Lueen – נולדה בבון וכיום מתגוררת בברלין ולונדון. למדה מוזיקה קלאסית ומנגנת בפסנתר.
5. Yosefin Buohler – החליפה זמר בשם Sadi, לאחר שפורסם שזה היה מעורב במספר פריצות. יוספין מתגוררת בשטוקהולם ולומדת תיאטרון. היא גדלה בקלן ומינכן. אמה שוודית ולכן גדלה על אירוויזיון.

השלב הראשון

בשלב הראשון, כל אחד מחמשת המתמודדים ביצע גרסת כיסוי לשיר לבחירתו.

1. ראשונה עלתה הלנה, ששרה את Folsom Prison Blues של ג'וני קאש. אין לי מושג מי המפיק של האירוע, שבחר לפתוח את כל הערב עם שיר בלוז, אחרי שחיכינו עשרים דקות לשיר. הלנה נראית כמו ילדת כאפות אמריקאית וגם הקול שלה צווחני ולא נעים. היא פצפונת והגיטרה נראית גדולה עליה בשלוש מידות. עם זאת, לאור העובדה שגרמנים מאוד אוהבים קאנטרי (ככה"נ), השופטים די עפים עליה.

2. שנייה עלתה יוזפין, שחשבה שהיא מסוגלת לבצע גרסת כיסוי לביונסה. אחסוך לכם – היא לא.

3. שלישית עלתה פליסיה, שכיסתה את השיר הנפלא של רובין, Dancing On My Own, אבל בגרסת הבלדה (שהתפרסה בקיץ האחרון בבריטניה). אני דווקא די אהבתי את הביצוע, למרות המניירות של פליסיה. השופטים לא התלהבו מהביצוע ואף טרחו לציין שהיא זייפה.

4. רביעי עלה אקסל. נכון, הוא חתיך, וגם מרענן לראות גבר אחרי שלוש נשים. אקסל ביצע את השיר You Know My Name של כריס קורנל בסגנון ג'יימס בונדי מובהק. אין ספק שהלוק והחיבור עם השיר עבדו וכך חשבו גם השופטים, אבל רצו שהוא ייתן יותר.

5. חמישית ואחרונה עלתה לווינה, ששרה את אדל עם When We Were Young, ודי התקרבה למקור. השופטים עפו עליה ואף ציינו שהיא הטובה מהחמישה.

המצביעים באפליקציה הצביעו כך:
אקסל – 28%. פליסיה – 26%. לווינה – 22%. יוזפין – 13%. הלנה – 11%.

למרות הצבעת המעריצים באפליקציה, העוברים לשלב השני היו: אקסל, לווינה והלנה.

השלב השני

בשלב השני, שלושת המתמודדים הנותרים ביצעו את השיר הראשון שנרכש לאירוויזיון – Wildfire.
השיר נכתב על ידי צוות של נורווגית, אמריקאי ובריטי: Tofer Brown, Marit Larsen and Greg Holden.

1. ראשונה עלתה הלנה עם גרסת קאנטרי לשיר. נראה שהלנה היתה מבולבלת ולא שמעה את עצמה באזניה כמו שצריך. הביצוע היה מזויף וצווחני וגם השופטים ציינו שהיא זייפה, אבל אהבו את הכריזמה של הלנה. פלוריאן אפילו נתן לה 12 נקודות.

2. שני עלה אקסל עם ביצוע מנומנם בלשון המעטה. נדמה שהוא ממש לא מחבב את השיר וממש לא רצה לבצע אותו. אקסל ישב לאורך כל ההופעה ונראה שרק מחכה ששלוש הדקות יעברו. אולי בדיעבד, זה לא היה כזה רעיון טוב לקחת זמר בלוז ולתת לו לשיר שיר פופ זול. לנה אהבה, אבל שאר השופטים לא אהבו את חוסר האנרגיה שלו.

3. שלישית עלתה לווינה ומיד נראה היה שהיא המועדפת על ההפקה. הגרסה היתה אירוויזיונית ודרמטית ומאוד אפקטיבית יחסית ולווינה באמת מיקסמה את מה שאפשר לעשות עם השיר הפשוט והקטן הזה. הקהל יוצא מגדרו וקם למחוא לה כפיים, לראשונה הערב. גם השופטים עפים עליה שוב.

כדי להפיג את המתח, אחד השופטים, Tim Bendzko, החליט להופיע, עם השיר Leichtsinn:

הצבעת המעריצים באפליקציה:
לווינה – 50%. אקסל – 37%. הלנה – 13%.

ואכן, לשלב הבא מעפילים לווינה ואקסל.

השלב השלישי

בשלב השלישי, לווינה ואקסל ביצעו את השיר השני שנרכש לאירוויזיון – Perfect Life.
השיר נכתב על ידי שלושה אמריקנים: Lindsey Ray, Lindy Robbins and Dave Bassett, כאשר מסתבר שלינדסי כתבה להיטים בעבר לזמרים כמו בקסטריט בויז, ג'ייסון דרולו ודייויד גטה. מאחר וכך, ממש לא מפתיע שהשיר מתחיל, ויש היאמרו, אף נמשך, בדיוק כמו "טיטניום" של אותו דיוויד גטה.

1. ראשון עולה אקסל ומיד ברור שזה השיר המועדף עליו מבין השניים. עדיין נראה שהוא לא ממש מרוצה מהמעמד שנכפה עליו, אבל לפחות הוא לא יושב. השופטים שמחים שהוא התחבר לשיר.
ניתן לראות את ההופעה כאן.

2. לווינה עולה שנייה ונותנת גרסה שונה מזו של אקסל, שנשמעת הרבה יותר פופית. הריף של הגיטרה בבתים זהה לחלוטין ל"טיטניום" ורק בבתים השיר לוקח כיוון שונה, אף בשום אופן לא מודרני. לווינה מגרדת את הטונים הגבוהים ונדמה שהיא כבר צרודה בשלב זה של הערב. השופטים אוהבים את לווינה יותר מאשר את השיר וברור שהם מעדיפים את Wildfire שלה.
ניתן לראות את ההופעה כאן.

הצבעת המעריצים באפליקציה לא מסייעת להחלטה, שכן נותנת 50% לכל אחד מהמתמודדים.

ברברה מפיגה את המתח על ידי ריאיון עם שני מעריצים גרמניים די מגוחכים שיושבים ליד הבמה.

והביצועים הזוכים של כל אחד מהשירים הם שניהם של לווינה!

השלב הרביעי

לווינה מתמודדת מול עצמה ונאלצת לשיר שוב את השירים, למרות שהקול שלה כבר סדוק והיא עייפה.

כדי להפיג את השעמום והעובדה ששמענו את אותם שירים, אפילו עם אותם ביצועים כבר שעות על גבי שעות, עולות שלוש זמרות עבר שניצחו באירוויזיון, ומבצעות, כהפתעה, דווקא לא את השירים שלהם, אלא שירים מנצחים אחרים שהן אהבו. רוסלנה (2005) "מבצעת" את שוודיה 2012 עם מבטא כבד ודי שוחטת את השיר, ניקול (1983) מבצעת את אוסטריה 1966 בצורה נהדרת וקונצ'יטה (2014), שנראית גברית מתמיד, עם חזה שטוח ושעיר, מבצעת יחד עם השתיים האחרות את גרמניה 2010, השיר של לנה, אשר יושבת וצופה בהם, ואפילו לא מצטרפת. אני לא מבין מה הטעם להביא את לנה, אם היא לא שרה, אפילו כשמדובר בשיר שלה, ונראה היה לי מאוד מוזר שהיא לא טורחת אפילו להצטרף לפזמון האחרון. נו, שוין.

התוצאות היו 61% ל-Perfect Life על פני 39% ל-Wildfire.

ועל כן, הזוכה היתה לווינה עם השיר Perfect Life.

לדעתי, הקדם הגרמני השנה היה המדריך המושלם איך לא לבחור שיר לאירוויזיון:
לוקחים זמרים אנונימיים, קונים לכולם את אותם השירים, כך שבבירור יהיה מדובר בפופ גנרי מהזן הנחות ביותר, שאין לו שום קשר לחיים של הזמרים או למדינה שבשמה הם ישירו, מכניסים הכל בפורמט בחירה מסורבל עם המון התערבות של ההפקה, שנמשך שעות על גבי שעות בלי שקורה בו משהו, ויוצא שיר שרק ממש במזל לא יגמור עם אפס נקודות באירוויזיון. הרי ברור שאם גרמניה לא היתה משלמת על האירוויזיון, כל הרכב שהיה נבחר הערב לא היה מגיע לגמר.
כולי אכזבה מגרמניה השנה – שפכו את כל הכסף על רכישת שירים מארה"ב במקום לעודד יצירה מקומית, וקיבלו הופעה יותר חיוורת משוויץ, רחמנא לצלן.

ההימור שלי: מקום 21-26.

מי שרוצה לחוות את החוויה המפוקפקת של צפייה שוב בקדם הגרמני, אבל בגרסה הערוכה, ללא ההופעות של מי שאינו מהמתמודדים (לרבות מוזמן לעשות זאת כאן עם דיבוב לאנגלית או כאן בגרמנית.

תיהנו!

 

 

 

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.