2019: אוסטריה – Pænda מציגה את שירה לאירוויזיון, "Limits"

לאחר שהוכרזה כנציגת אוסטריה לאירוויזיון הקרוב, Pænda חושפת את השיר אותו תשיר בתל אביב. אוסטריה מתנדנדת בשנים האחרונות בין ניצחון אחד אפי, מקום שלישי, מקום אחרון, אי העפלות לגמר והצלחות מוגבלות בגמר עצמו: בשנה שעברה הגיעה המדינה למקום השלישי, לאחר שסיימה במקום הראשון בדירוג השופטים. האם Pænda תוכל לשחזר את ההישג? וגם קצת על דרכו של השיר עד לבחירתו.

המבצעת
על Pænda כתבתי כאן, אך אחזור לטובת העצלים: Paenda ידועה גם בתור Pænda, נולדה בינואר 1989, ב-Deutschlandsberg, שטיריה, אוסטריה, תחת השם Gabriela Horn. היא החלה לשיר במקהלה בגיל 6. בגיל 14 כבר החלה לכתוב את שיריה והחלה ללמוד נגינה על גיטרה ופסנתר. בגיל 20 עברה לוינה, שם למדה ג'אז ופופ ב-Vienna Music Institute. היא סיימה לימודיה בהצטיינות ב-2013. בהופעותיה החיות מנגנות עמה אחותה וזוגתה. בנוסף לקריירת השירה שלה היא גם מלמדת פיתוח קול בבית ספר למוזיקה Leobersdorf. ב-2015 השתתפה בתכנית הריאליטי-שירה הגרמנית Popstars. היא הוציאה עד כה אלבום אחד.

השיר
"Limits" נכתב על ידי Pænda עצמה.
מנחה הרדיו והמלהק Eberhard Forcher התראיין לפודקאסט בנושא אירוויזיון וסיפר על בחירתה של Paenda כנציגת 2019. הוא עבד עם פאנל של 15-20 מומחי מוזיקה ו/או אירוויזיון. בקרב הפאנל לא הייתה הסכמה בדבר זהות הנציג. Paenda הביעה את רצונה להשתתף בתחרות ואף כתבה שיר לכבוד האירוויזיון, אבל הפאנל לא חשב שהוא מתאים לאירוויזיון והיא יצאה מהמירוץ. Forcher האזין לאלבומה השני, שעדיין לא יצא, ומצא את השיר "Limits" כמתאים לתחרות. הפאנל הסכים לבסוף וכך היא נבחרה. הוא אמר כי השיר הוא לא רדיו-פרנדלי, וכי זה שיר שחלק יאהבו וחלק לא. עם זאת, דיווחים שהגיעו לאחר מכן ציינו כי "Limits" לא היה השיר מהאלבום אותו הוא שמע, אלא השיר הראשון ששלחה Pænda, וכי פאנל המומחים שוכנע לבסוף כי הוא השיר המתאים לתחרות….
השיר הוא בלדת פופ אלקטרונית מינימליסטית. השיר מתחיל בקול הסופרן של גבריאלה ובעיבוד שכמעט ולא נשמע. בגשר היא יורדת אוקטבה, רק כדי לעלות שוב בפימזון, וזאת על רקע הפקה אלקטרונית-אמביינטית עדינה מאד, עם עיטורים בלבד. לקח לי כמה שמיעות עד שהתחברתי לשיר, אבל עכשיו אני חושב שהוא אחד השירים היפים בתחרות השנה. בלדה אוורירית ואווירתית. ב-C Part הדרמה עולה בזכות העיבוד שמעלה הילוך, רק כדי להיעלם שוב בפיזמון ולתת את הבמה לגבריאלה. זה מקסים, זה נכון מאד מוזיקלית, אינטימי ומלא רגש.
קולה של Pænda הושווה לזה של Ellie Goulding ו-Kate Bush. הסגנון המוזיקלי הושווה לזה של Robyn. לצערי הרב, השיר גם הושווה לשיר הצ'כי מ-2017, "My Turn". למעט כמה אקורדים פה ושם, אני מתנגד נחרצות להשוואה האחרונה.
המילים מתוארות בגוף ראשון. הדוברת מספרת כי המוח שלה נעצר כי היא תקועה בתוך עצמה, לאחר ששברה את הגבולות שלה בחוסר אחריות. דבר לא הגיוני, היא מנסה לחזור למי שהייתה לפני המאורע. בפיזמון היא כבר מדברת אל מושא השיר באופן ישיר, היא מדברת על המזל שהוא מנסה למצוא ועל מה שהוא מנסה להסתיר. האם היא כואבת על עצמה ועל שברון הלב או שהיא כואבת עליו? היא מציינת שהיא כבר לא מרגישה את הכאב יותר, רק משהו עמום. בשורה האחרונה כבר נרמז כי יש משהו מעבר לכאב שלה עצמה, יש את הכאב של מושא השיר, אותו היא כבר לא מסוגלת לשאת. מה הוא מנסה להסתיר ומה המחיר שהוא משלם על כך? את המחיר שהיא משלמת אנחנו כבר יודעים. בסוף השיר היא מרימה ידיים ונותנת לכאב ולרגשות לשטוף אותה. לפעמים זו הדרך להחלים, לא לדכא את הכאב, אבל לפעמים זו גם דרך להיתקע במקום, להיכנע וליפול.
אוסטריה תתחרה ב-16/05 בחצי הגמר השני של אירוויזיון 2019. הערכתי היא כי השיר לא יצליח להעפיל לגמר, וכי אוסטריה תישאר בחצי הגמר לראשונה מאז 2013. לטעמי, שלא בצדק. השיר ממוקם כעת לפי אתר ההימורים William Hill במקום ה-23 בסיכויי הזכייה, עם יחס דצימלי של 101, בשוויון עם צ'כיה, אסטוניה, פינלנד, גרמניה, אירלנד, ליטא, מולדובה, מונטנגרו, פולין ורומניה.

מילות השיר, מתוך האתר genius.com:

Limits

Mind's got to move, but I'm so trapped within me
Expanded all my limits too carelessly
I'm calling all the time to get me back alive
'Cause nothing really makes sense no more
But I'm [sat?] on hopes [?] anymore

'Cause the face in the mirror just couldn't be clearer
Right back from me
And how I'd like to say we'll be better tomorrow
Or any day

Yeah, I'm talking 'bout you, you, you
And the luck you're trying to find
You, you, you
And how hard you try to hide it

I sensed the pain, but it doesn't hurt anymore
It's even number than the ache I felt before
So I smile for a while, let the torture begin now
The pressure on my chest becomes almost routine, oh
It's not like I don't care, but there's nothing left to bear

Yeah, I'm talking 'bout you, you, you
And the love you're trying to find
You, you, you
And how hard you try to hide it

And I'm letting it all come crushing down
Come breaking in
It's like the rain just left [?]

And I'm talking 'bout you, you, you
And the love you're trying to find
You, you, you
And how hard you try to hide it

הקליפ הרשמי של השיר:

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.