2020: ישראל – עדן אלנה תייצג את המדינה ברוטרדם

עדן אלנה נבחרה אמש לנציגת ישראל באירוויזיון 2020, בניגוד לכל ההימורים. על הדרך שעברה עד לכאן, היתרונות והחסרונות שהיא מביאה עמה, וגם על המכשולים שעליה לעבור עד לגמר האירוויזיון.

המבצעת
עדן אלנה נולדה ב-2000, בקריית גת. היא נולדה להורים עולים מאתיופיה. כשהייתה בת שנתיים הוריה התגרשו, והיא גדלה כבת יחידה לאם חד-הורית. עד כיתה ט' למדה בבית ספר דתי, ולאחר מכן עברה לבית הספר התיכון ליד האוניברסיטה ולמדה במגמת תיאטרון. באותן השנים, למדה גם פיתוח קול. אלנה זכתה בעונה האחרונה של ה-X Factor, שיתפה פעולה עם אמנים ישראלים גדולים, דיבבה סרטים והשתתפה בטקס הדלקת המשואות. משרתת כיום בלהקת חיל החינוך והנוער. היא משתתפת בגרסה הישראלית של המחזמר "חנות קטנה ומטריפה". מקור. אלנה הוציאה מספר סינגלים מקוריים, אך קריירת השירה שלה לא הצליחה להתרומם מאז הזכייה ב-X Factor.
בניגוד לשני הזוכים האחרונים בתחרות, נטע ברזילי וקובי מרימי, סביב עדן לא היה באז גדול. היא נחשבה למתמודדת יציבה, אשר זכתה בתחרות מקבילה, אך אשר סיכוייה לזכות ב"הכוכב" היו נמוכים. הביצועים שלה לא נהיו ויראלים, בניגוד לאלו של מתחריה, אור עמרמי ברוקמן ואלה-לי להב. הבעיה העיקרית שלה, אליה התייחסו השופטים, היא חוסר הנוכחות שלה, או מה שאני כיניתי היעדר אטיטוד. בשלב האודישן הגורלי, ציינתי שהיה חסר קצת אופי או אלמנט, שכובש במה ומבדיל אותה מהמתמודדים האחרים. עדן נראתה כמי שמגיעה מבית חרושת לכוכבי פופ, וניכר שלא היה בזה משהו אפקטיבי מספיק. בדואט שלה עם מורן אהרוני, נראתה תחילה כמו זמרת ליווי, ורק לקראת סוף השיר הראתה נוכחות אמיתית. המהפך חל לפי דעתי בביצועה ל"אילו יכולתי" של ריקי גל. שם הוכיחה אלנה, שהיא זמרת Soul אמיתית. גם הביצוע ל"שושנים עצובות" של עידן רייכל היה רגיש ומצוין, אבל מקומי מאד. בביצוע ל-"Fuego" ניכר כי חסר האטיטוד הנדרש, שכן מבחינה ווקלית היא טובה מהמבצעת המקורית, אבל מבחינת כריזמה משהו שם לא עבד. "היי שקטה" של ריקי קל, אשר ביצעה בחצי הגמר, היה אחד הביצועים היפים של השנה ב"כוכב הבא". אלנה הייתה מצמררת. עם זאת, השופטים חשבו שזה היה נעדר אנרגיה, אש ורמה מסוימת של אינטיליגנציה רגשית. היא הייתה מהמתמודדות, שידעו להרים הופעה קצבית אמיתית, כולל כוראוגרפיה, אבל ההופעות הללו לעיתים היו מתפספסות על דיוק ווקלי, או כאמור נוכחות חלשה.
עדן עברה כמעט את כל שלבי התחרות בניצחונות בדו קרבות. בגמר הפסידה בדו קרב בפעם השנייה בכל העונה, ואז הועברה בחסדי הקהל לתלת קרב האחרון. שם ניצחה את אלה-לי וגם את אור, שלו הפסדה בסיבוב הראשון. זו הפעם השנייה שבה זוכה ב"כוכב הבא" מגיע לנצח מהפסד בסיבוב הראשון. הפעם הראשונה הייתה עם נטע ב-2018.
הבחירה בעדן היא בחירה די שמרנית. בניגוד לנטע ולקובי, היא לא מביאה משהו שונה, משהו שלא נראה לפניו בתחרות. תדמית הבת של השכן עשויה לגרום לה להתחבב על הצופים בראיונות, אבל היעדר הנוכחות ייפגע בה בהופעת האירוויזיון עצמה. היא מסוג הזמרות, שלא שלחנו מאז שירי מימון ב-2005; זמרת פופ די רגילה, עם קול גדול.
טרם גמר ה"כוכב הבא" ציינתי בסיבות לבחור בה: "כי היא מתוקה אמיתית, הווקליסטית הגדולה היחידה שנותרה מבין משתתפי העונה, כי קל לאנשים לחבב אותה, כי היא הנערה הכל-ישראלית, כי היא מביאה משהו צעיר, אבל גם כבוד לקלאסיקות מוזיקליות ומיומנות לבצע כמעט כל שיר, כי זו הזדמנות לשלוח נציגה מהעדה האתיופית, שמעולם לא יוצגה באירוויזיון, כי היא נציגה של הפריפריה, כי היא תוכל לשיר כמעט כל שיר שיתנו לה, כי היא כמעט אף פעם לא מזייפת, כי היא זכתה כבר ב-X Factor והוכיחה שהקהל הישראלי בעדה, כי אם תיבחר וירימו לה קריירה זו תהיה אצבע בעין ל"רשת" ול-X Factor ועשוי אולי לתת ל"כוכב הבא" עוד עונה (סתם ניחוש, לא יודע), כי יש לה Soul." מצד שני ציינתי בסיבות לא לבחור בה: "כי היא תוצר טיפוסי של תחרויות ריאליטי-שירה והיא תלך לאיבוד בין הרבה שכמותה על בימת האירוויזיון, כי Destiny המלטית תשאיר לה אבק, כי היא כבר ניסתה את מזלה ב-X Factor ועכשיו תור מישהו אחר, כי לא ברור האם יש לה קול משלה והיא בורחת לפעמים לטכני, כי הנוכחות שלה על הבמה לא תמיד באה לידי ביטוי."
ישראל תתמודד בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2020, ב-12/06, שם תפגוש עדן את Destiny המלטית (אם תיבחר במלטה, לפי התחזיות), שעשויה לבטל אותה כדיווה וזמרת נשמה גדולה מהחיים. וזה עוד לפני שאנחנו יודעים מי הם הנציגים והשירים מרוסיה, נורבגיה, אוקראינה, אזרבייג'ן, שבדיה וליטא.
מה הסיכוי שלה לבלוט מעל כולם בחצי הגמר? קשה לדעת בשלב זה ללא שיר. עם השיר וההעמדה הנכונים, היא יכולה להעפיל לגמר, אבל זה לא יהיה קל. כמו בשנים האחרונות, יישלפו טדי הפקות ועדן עצמה את התותחים הכבדים, על מנת להרים מופע, שיביא לתוצאה מכובדת וראויה. ב-4/03 ייערך מיני קדם אירוויזיון, בו תשיר עדן 4 שירים, מהם ייבחר השיר הישראלי לאירוויזיון 2020.

הסינגל האחרון של עדן אלנה, "When It Comes To You", אשר יצא במרץ 2019:

השיר הישראלי באירווזיון 2019, "Home" בביצוע קובי מרימי, סיים במקום ה-23:

התמונה הראשית מתוך Yediot.co.il.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.