2018: המדריך המהיר לחצי גמר 1

הערב, ה-8/05, ייערך חצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2018. להלן המדריך המהיר, הזריז והמקוצר למי שמתכוון לצפות הערב בתחרות:

המיקום: אלטיס ארנה, ליסבון, בירת פורטוגל.
מנחות: פילומנה קאוטלה, שילביה אלברטו, דניאלה רואה ו-קטרינה פורטדו.
מה בתכנית הערב? 19 מדינות, מתוך 43 המדינות המתחרות השנה, יתמודדו הערב בחצי הגמר. בסוף הערב יוכרזו 10 המדינות אשר קיבלו את מספר הניקוד הרב ביותר, כאשר הצבעת הקהל בבית מהווה 50% מסך הניקוד. בנוסף, לכל מדינה צוות שופטים המונה 5 אנשים מתעשיית המוזיקה והבידור המקומית. הצבעת השופטים מהווה את 50% הנותרים מסך הניקוד.
מי מצביע הערב? המדינות המצביעות הן 19 המדינות המשתתפות הערב + ספרד, בריטניה ופורטוגל, אשר מיקומן בגמר מובטח. ספרד ובריטניה הן חלק מ-5 המדינות המממנות של התחרות, ולכן מעפילות אוטומטית לגמר. פורטוגל היא המדינה המארחת. כל המדינות המשתתפות הערב נקבעו על פי הגרלה. נערכה גם הגרלה לקביעת מי מהמעפילות האוטומטיות תצביע הערב.
קצת טריוויה: רוב השירים יבוצעו באנגלית, למעט שיר ביוונית, שיר בארמנית ושיר באלבנית. השיר הליטאי יכלול חלק בליטאית, השיר הישראלי יכלול שורה בעברית. הערב יתחרו 9 זמרות, 7 זמרים ו-3 הרכבים.

המדינות המתמודדות (לפי סדר הופעתן)*:

סיכויי ההעפלה לגמר חושבו כממוצע היחס הדצימלי של 2 אתרי הימורים מובילים: William Hill ו-Paddy Power.

01. azerbaijan אזרבייג'ן
מי? אייסל, זמרת ג'אז ילידת באקו, בירת אזרבייג'ן. פסנתרנית, מלחינה ומעבדת מוזיקלית.
מהו השיר? "X My Heart" הוא  פופ-דאנס אירופאי טיפוסי, המנוני, קליט, אך שבלוני מאד. השיר נכתב על ידי דימטריס קונטופולוס היווני.
סיכויי העפלה לגמר? כרגע ממוקמת במקום 12 בסיכויי ההעפלה לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

02. iceland איסלנד
מי? ארי אולפסון, בן ה-19, מריקיאוויק, בירת איסלנד. השתתף בגרסה האיסלנדית של "The Voice".
מהו השיר? "Our Choice" הוא בלדת פופ דרמטית, שמאלצית. שיר מאד אייטיזי, פינת אמריקן-איידול, שמרני מאד.
סיכויי העפלה לגמר? כרגע ממוקמם במקום ה-19 והאחרון בסיכויים לההעפלה. השיר גם מוקם שני בסדר ההשמעה, מיקום שבאופן מסורתי ידוע כבעייתי מאד.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

03. albania אלבניה
מי? יוגנט בובשפה הוא יליד ררשן, אלבניה. זמר רוק, אשר חימם את הופעותיהם של דיפ פרפל, אוברקיל ועוד. סולן להקת דארקולוג'י.
מהו השיר? "Mall", אשר פירושו "כמיהה", הוא אחד השירים היחידים באירוויזיון השנה המושרים בשפת המקור. השיר באלבנית מלאה, השיר נע בין בלדת רוק בבתים להמנון רוק קצבי בפזמון. מזכיר בסגנון את בון ג'ובי המוקדם של שנות השמונים. המנון אצטדיונים רומנטי, הנשען על הפקה דרמטית ועשירה וכן על קולו הרוקיסטי של יוגנט. המלודיה מאד מחניפה ועגולה.
סיכויי העפלה לגמר? כרגע ממוקמם במקום ה-16 בסיכויי ההעפלה לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

04. belgium1 בלגיה
מי? לאורה גרואוסנקן, הידועה בשם הבמה של סנק. ילידת לוון, בלגיה. זמרת ויוצרת. עובדת בתחום המסחור החזותי בחברת איקאה וגם מורה לפיתוח קול. היא הייתה אחת הכותבות של השיר "Gravity" עבור הלהקה הבלגית המצליחה הוברפוניק.
מהו השיר? "A Matter of Time" הוא בלדת ג'יימס בונדית מודרנית, עם אלמנטים של Dream-Pop, מוזיקת אמביינט ולאונג', אלקטרו-פופ, מוזיקת נשמה, בשילוב ליווי תזמורתי.
סיכויי העפלה לגמר? ממוקמת כעת במקום ה-10 בסיכויי ההעפלה לגמר. לאורך העונה כולה הייתה אחת הפייבוריטיות לניצחון, אך החלה לרדת לאחר מספר הופעות פומביות לא מרשימות של השיר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

05. czech_republic צ'כיה
מי? מיקולש יוזף, ילדי פראג, צ'כיה. זמר ומוזיקאי וגם דוגמן לשעבר. בשנה שעברה סירב לייצג את צ'כיה בתחרות עם השיר "My Turn", אשר לבסוף לא העפיל לגמר בביצוע מרטינה ברטה
מהו השיר? "Lie To Me" פופ-RnB עדכני, ג'ייסון דרולו פינת ברונו מארס. קצת פונה למכנה משותף רחב ונמוך. להיטי, יגרום לצ'כיה להפוך לרומניה "החדשה". על השיר כתובה המילה "להיט" לאורכו ולרוחבו, זה סקסי, צעיר, ממכר וההוק של השיר חזק.
סיכויי העפלה לגמר? במקום ה-4 בסיכויי ההעפלה לגמר. נפצע בגבו במהלך החזרות הראשונות ואושפז בבית החולים המקומי. עקב כך, חל שינוי בכוראוגפיה שתוכננה מראש.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

06. lithuania ליטא
מי? אייווה זאסימאוסקייטה, ילידת קובנה, ליטא. שרה במקהלה שזכתה בריאליטי שירה המיועד למקהלות, הגיע לגמר של הגרסה הליטאית של "The Voice". שרה כסולנית בלהקת חתונות ואירועים. ניסתה 4 פעמים את מזלה בקדמים הליטאים, השנה זכתה לראשונה.
מהו השיר? "When We're Old" בלדת פופ מבוססת פסנתר, המושרת בקול מלחשש, כמעט ילדותי, כדי להעביר תחשה אינטימית ואישית. בפיזמון יש כלי מיתר עדינים, מעט קישוטי אמביינט-אלקטרו, הפקה מינימליסטית. שנשמע כמו להיטי רדיו משנות התשעים. טורי איימוס הגרסה הבלטית.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-8 בסיכויי ההעפלה לגמר. השיר מוקם נמוך בסיכויי הזכייה לאחר בחירתו, אך טיפס מעלה במהלך החזרות עקב ההופעה האפקטיבית שהציגו הליטאים.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

07. israel ישראל
מי? נטע ברזילי, ילידת הוד השרון, ישראל. שירתה בלהקה צבאית, מנגנת על לופר וזוכת "הכוכב הבא לאירוויזיון 2018".
מהו השיר? "Toy" הוא פופ-דאנס אגרסיבי, להיטי, שמושך לרחבות המועדונים, עם השפעות של מוזיקה אורבנית ברזילאית, היפ-הופ ומוזיקה מזרחית. השיר נשמע כמו שילוב הפיזמון של "Golden Boy" של נדב גדג' עם "Tudo Bom" של סטטיק ובן אל.
סיכויי העפלה לגמר? גבוה מאד. השיר מוקם לאורך כל העונה במקום הראשון בסיכויי הזכייה בתחרות כולה, עד שהבוקר התהפכה התמונה…. ממוקם במקום ה-1 בסיכויי ההעפלה לגמר, אך בסיכויי הזכייה בגמר השיר ירד למקום השני.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

08. belarus בלרוס
מי? Alekseev, יליד קייב, אוקראינה. צוות אוקראיני שלם מייצג את בלרוס השנה. ב-2014 הגיע לחצי גמר הגרסה האוקראינית של "The Voice". ב-2015 הוציא את הסינגל "Pyanoye solntse", שהפך ללהיט בכל רחבי ברית המועצות לשעבר.
מהו השיר? "Forever" נכתב על ידי צמד כותבים אוקראיניים. בלדת אירופופ טיפוסית עם הפקת אלקטרו-פופ מהוקצעת. פופ אקס-סובייטי מובהק, שלאגר דרמטי עשוי כהלכה. ועדיין השיר מאד רפטטיבי וחסר רגע שיא.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-14 בסיכויי ההעפלה לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

09. estonia אסטוניה
מי? אלינה נצ'ייבה, ילידת טאלין, אסטוניה. זמרת סופרן, בעלת תואר שני במוזיקה קלאסית, נחשפה לראשונה באיידול האסטוני.
מהו השיר? "La forza" מושר באיטלקית מלאה.  בלדת פופרה קלאסית, אירופאית מאד. אין בשיר בשורה חדשה מבחינה מוזיקלית. המלודיה הפריכה והחנפנית, לצד קולה המדויק של אלינה כנראה יעשו את העבודה.
סיכויי העפלה לגמר? ממוקמת במקום ה-3 בסיכויי ההעפלה לגמר. אחרי שבועות ארוכים, שבהן התדרדרה בטלבאות ההימורים עקב פרשת השמלה הלא ממומנת, נמצא פתרון לשמלה ואלינה נתנה רצף מרשים של הופעות בחזרות.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

10. bulgaria בולגריה
מי? חמישיית Equinox הבולגרית-אמריקאית-רומנית, נוצרה עבור ביצוע השיר בתחרות בלבד.
מהו השיר? "Bones" נכתב על ידי צוות בולגרי-שבדי-אמריקאי. חלקם כמו Borislav Milanov ו-Joacim Persson ידעו הצלחות בתחרות בעבר עם שירים שכתבו. דארק פופ, אלקטרו פופ, עם השפעת מוזיקת Soul, האוס וטכנו. האווירה בשיר היא קודרת, אפילו אעז לומר מתכתית, שילוב של קור וחום, אווירה חללית לצד חוויה מאד ארצית. לזמרים קולות עמוקים ומלאי נשמה והם נשמעים על רקע הפקה קרה, מאד אייטיזית, דוראן-דוראנית.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-5 בסיכויי ההעפלה לגמר. החמישייה צפויה לצלוח את הגמר די בקלות.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

11. fyr_macedonia מקדוניה
מי? Eye Cue הוא הרכב פופ-רוק מקדוני המורכב מ-Bojan Trajkovski ו- Marija Ivanovska. ב-2015 זכו בפסטיבל Skopje Fest.
מהו השיר? "Lost and Found" נכתב בין היתר גם על ידי המפיק Darko Dimitrov, ששלושה משיריו כבר ייצגו את המדינה בתחרות. השיר מתחיל כפופ-רוק פריך, אחרי פחות מחצי דקה השיר מקבל תפנית לרגאיי ואווירה אפרו-קריבית. השיר חוזר לפופ-רוק ואז ובפיזמון מגביר קצב לאלקטרו-פופ. מאד מבולגן. הפיזמון רפטטיבי וחסר הוק משמעותי.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-18 בסיכויי ההעפלה לגמר. צפוי להמשיך רצף מ-2013 של אי העפלה מקדונית לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

12. croatia קרואטיה
מי? Franka, ילידת רייקה, קרואטיה. עשתה קאמבק לפני שנה לאחר שפרשה מעולם המוזיקה. מאז היא נחשבת לאחת הזמרת המצליחות ביותר במדינה, אם לא המצליחה ביותר.
מהו השיר? "Crazy" הוא שיר עם סאונד RnB חושני ו-sultry. מלא ביטים חזקים מאד ומוזיקת חדר מיטות. לופ אלקטרוני שזור בו מתחילתו ועד לסופו.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-15 בסיכויי ההעפלה לגמר. לטעמי מדובר בשיר שעוד יכול להפתיע הערב.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

13. austria אוסטריה
מי? סזאר סמפסון נולד בלינז, אוסטריה. עובד כמפיק מוזיקלי, עובד סוציאלי ומאמן כושר. היה זמר הליווי של בולגריה בשנתיים האחרונות.
מהו השיר? "Nobody But You" נכתב על ידי צמד, ששירים שלהם בעבר זכו להצלחה בתחרות. אחד מהם, בוריס מילאנוב, הוא אחד הכותבים של השיר הבולגרי השנה. מידטמפו מסוגת ה-Neo soul בצירוף מוזיקת גוספל ו-RnB, עם השפעות אלקטרוניות עדינות. ה-c part חזק להחריד.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-7 בסיכויי ההעפלה לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

14. greece יוון
מי? יאניה תרזי נולדה בסלוניקי, יוון , בת לזמר יווני מפורסם. הוציאה שני אלבומים ולאחר מכן עברה לארה"ב לעבוד בתור ציידת כשרונות של חברת תקליטים.
מהו השיר? "Oneiro Mou" הוא שיר ביוונית מלאה. מדובר בבלדה בלקנית-אתנית בעלת מבנה פופי קליט. שיר semi-תיירים, מעט גנרי בתור הז'אנר שלו.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם במקום ה-6 בסיכויי ההעפלה לגמר. יוון נמצאת בחצי גמר מאד מחבק וצפויה לקבל תמיכה יפה מאזרבייג'ן, ישראל, בולגריה, קפריסין, מקדוניה, קרואטיה וארמניה. אם הייתה ממוקמת בחצי השני גורלה היה יכול להיות אי ההעפלה.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

15. finland פינלנד
מי? שרה אלטו, ילידת אאולונסלו, פינלנד. מוזיקאית פופ מרובת כשרונות. סיימה פעמיים במקום השני בקדם הפיני. ב-2016 הגיעה למקום השני ב-X Factor הבריטי.
מהו השיר? "Monsters" נכתב בין היתר גם על ידי האחים Joy ו-Linnea Deb, שהיו חלק מצוות הכותבים של השיר הזוכה באירוויזיון 2015, "Heroes". השיר הוא פופ-דאנס אירו-פופי, קליט ביותר, להיטי, בעל הפקה מהוקצעת, עדכנית במידה, אך מעט שאינה מעזה. לשיר השפעת מוזיקת דאנס ניינטיזית ברורה. חסרונו העיקרי שהוא מריח ממאמץ יתר של הכותבים.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-11 בסיכויי ההעפלה לגמר. מיד לאחר בחירתו השיר מוקם איפשהו באמצע הטבלה, וזאת בעקבות ההופעה המאכזבת בקדם. עם הזמן יותר ויותר חובבים הימרו על כך שלא יעפיל. מאד קשה להגיד כיצד ייגמר הערב, אך אני חושב ששרה תעפיל, גם אם מתחתית הטופ 10.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

16. armenia ארמניה
מי? סבק חנאגיאן, יליד מטסבאן, ארמניה. השתתף ב- X Factor הרוסי וב- X Factor האוקראיני. באחרון גם זכה.
מהו השיר? "Qami" (רוח) היא בלדת פופ-ניו אייג,' המושרת בארמנית מלאה. ההפקה מצוינת ולא עמוסה. סבק שר ברגשנות מאופקת והמלודיה זורמת מאד. השיר מסיים בצורה מאד אירוויזיונית עם חלק אחרון דרמטי, המעוטר בגיטרה חשמלית.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-9 בסיכויי ההעפלה לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

17. switzerland שווייץ
מי? Zibbz, אח ואחות Corinne Gfeller ו-Stee Gfeller. במקור מבציריך, שווייץ, כיום חיים בלוס אנג'לס, ארה"ב.
מהו השיר? "Stones" הוא המנון רוק-פופ ברור מאד, להיט אצטדיונים עם השפעות של מוזיקת Soul ופופ אמריקאי לסוגיו. קליט ומדבק, אך לא הכי מקורי ובעל דמיון רב מידי לשירים אחרים.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-13 בסיכויי ההעפלה לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

18. ireland אירלנד
מי? ריאן אושונסי, יליד סקריז, אירלנד. מנגן, שר ומשחק מגיל צעיר. השתתף ב-"The Voice" האירית וב-Britain Got Talent. באחרונה סיים במקום החמישי. בעל חברת תקליטים עצמאית.
מהו השיר? "Together" הוא בלדת-פופ אקוסטית סינגר-סונגרייטית, בלדת רוק רך רגישה, המזכירה את אד שירן. השיר נשמע אותנטי למדי וזוכה להפקה עדינה, אך תזמורתית. המלודיה עצמה פשוטה, אך אפקטיבית.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-17 בסיכויי ההעפלה לגמר.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

19. cyprus קפריסין
מי? אלני פוריירה היא זמרת, שחקנית, רקדנית ומעצבת אפנה. נולדה בתור אנטלה פיורריי, בפייר, אלבניה. גדלה באתונה לאחר שמשפחתה נמלטה מהמלחמה באלבניה. הייתה בלהקת הבנות מיסטיק ולאחר פירוקה יצאה בקריירת סולו. נחשבת פופולארית למדי ביוון. ניסתה בעבר לייצג את המדינה בתחרות, אך ללא הצלחה. זכורה לקהל הישראלי כמי ששרה את הגרסה היוונית של שיר האירוויזיון הישראלי מ-2015, "Golden Boy" של נדב גדג'.
מהו השיר? "Fuego" (אש, בספרדית)  נכתב על ידי צוות שבדי-יווני, שכבר כתב בעבר מספר שירי אירוויזיון. השיר הוא פופ-RnB עם השפעות אתניות מאד עדינות. השיר מוכוון מצעדים, עם צליל RnB גס ומובהק, עדכני. לשיר צליל אירו-פופי מאד חנפני, שפונה למכנה משותף רחב.
סיכויי העפלה לגמר? השיר ממוקם כעת במקום ה-2 בסיכויי ההעפלה לגמר. השיר דשדש לאורך עונת האירוויזיון, אך בעקבות החזרות המאד מרשימות שנתנה אלני השיר זינק בהימורים. כאמור, הבוקר עקפה קפריסין את ישראל והיא כעת ניצבת במקום הראשון בסיכויי הזכייה בתחרות.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.