2019: פורטוגל – Festival da Canção – חצי גמר 1

אחרי האירוח בשנה שעברה, פורטוגל נערכת לבחירת השיר שייצג אותה בתל-אביב. הליך הבחירה הוא התחרות המסורתית, Festival da Canção, שזו הפעם ה-52 (!) שהיא נערכת. אחרי שהגיעה למקום האחרון בשנה שעברה, האם ההצלחה הכבירה לזה זכתה המדינה ב-2017 הייתה רק שיהוק ברצף כשלונות. הליינאפ בקדם הנוכחי מראה כי לפורטוגל יש סיכוי סביר להחזיר את התחרות לליסבון אחרי שנה הפסקה. האם יקבלו את ההחלטה הנכונה?

סה"כ יתמודדו 16 שירים בתחרות,  כאשר הערב, יתחרו 8 שירים ראשונים. מתוכם, 4 שירים יעלו לגמר שייערך ב-2/03, בהצבעה משותפת של הקהל והשופטים. ניתן לצפות בתחרות בשידור חי כאן.

המנחים הם Sónia Araújo, מנחת טלוויזיה, שהנחתה את אירוויזיון הריקודים ב-2007 ו-Tânia Ribas de Oliveira, מנחת טלוויזיה אשר הנחתה את אחד מחצאי הגמר בשנה שעברה.

Ana Cláudia – Inércia – בסטודיו: עוד שיר אקלקטי. אנה שרה בקולה העדין את קטע האמביינט הזה, הנע בין נוסטלגיה פורטוגלית למוזיקה פיוצ'ריסטית. צלילי אלקטרו משתלבים בצלילי תזמורת. עוד שיר מעניין מאד, שעדיין אחרי קונאן נשמע יותר מיינסטרימי. ההפקה מצוינת ואנה מצליחה לסחוב את כל זה ולאגד את השיר למשהו שלם, שגדול מסך חלקיו 4/5.
בהופעה החיה: אנה מזכירה לי את לושיה מוניז, משהו באופן שבו היא מופיעה. היא עולה עם שמלה שחורה ארוכת שרוולים וחושפת כתפיים. הופעה מכושפת של שיר מצוין. האורות שוטפים את הבמה ואותה והיא מצליחה להעביר בשיר טכניקה ורגש. מושלם!

João Campos – É o que é – בסטודיו: בלדה אקוסטית, המלווה בגיטרה אקוסטית ובגיטרה פורטוגלית. נחמד ורומנטי מאד, שיר לביצוע על שפת הים, וכנראה לא יותר מזה. פורטוגלית היא שפה שנשמעת מצוין בשירי אהבה, אבל לצערי השיר הזה לא יוצר מגדרו, שיר אהבה קטן ולמלמ"י 3/5.
בהופעה החיה: הופעה מקסימה של ז'ואוו, היושב על כיסא וסביבו נגני גיטרה ומלווים. הוא חושב מגבעת וחולצה מכופתרת רפויה. בוידאוארט ירח המוציא פולסים. ההופעה טובה, אבל השיר לצערי חלש מכדי להמשיך הלאה.

Soraia Tavares – O meu sonho – בסטודיו: השיר כולל מארש צבאי, הנמשך לכל אורכו. לסוריאה קול מתוק, אבל משהו בשיר לא מתחבר. המארש הצבאי על רקע מילים קיטשיות, ההפקה הכבדה על שיר עם לחן פשוט פופ-פולקי. נדמה שניסו לעשות משיר רגיל משהו מיוחד וניסיוני, אבל לפעמים שיר הוא רק שיר, ואין לכסות אותו בשכבות מיותרות 3/5.
בהופעה החיה: סוראיה עולה עם שמלה בצבע אפרסק עצומת שרוולים וארות שובל. ממש כמו ההפקה של השיר, גם השמלה שלה היא יותר מידי על מעט מידי תוכן…. מאחוריה רוקדים שני רקדנים חשופי חזה ובוידאוארט צבעים חמים. הרקדנים מורידים את שובל השמלה מסוראיה והיא מתחילה לרקוד יחד עמם. איזה ברדק.

Calema – A dois – בסטודיו: מדובר בצמד, השר שיר פרי עטו. השיר הוא אלקטרו-פופ, זה מלודי ושקט בבתים ובונה דרמה לפיזמון ההמנוני והאפקטיבי. זה לא השיר הכי מיוחד בעולם, הוא כולל הרבה אופנות, שאנו רגילים לשמוע בשירי פופ מהשנים האחרונות, אבל זה עשוי ברמה גבוהה יחסית. זה קליט, פופ-דאנס אמביינטי 3/5.
בהופעה החיה: הצמד מרים את הערב עם שיר קצבי ראשון, וגם כזה שמתכתב עם מה שהולך במצעדים. הם נותנים הופעה טובה ויציבה, גם אם פשוטה מאד. הם לבושים בבגדים שחורים ומאחוריהם מלווים שגם רוקדים קצת מידי פעם. בוידאוארט המון נורות והכל מרגיש כמו מסיבה. כיף.

Conan Osíris – Telemóveis – בסטודיו: זה ה-אמן שכולם מדברים עליו עכשיו. שילוב של קונצ'יטה וורסט, זמר פאדו זקן ופרידה קאלו. זה נאמבר אקלקטי ומיוחד. זה משלב מוזיקת פולקלור פורטוגלית, צלילי אלקטרו וטכנו, צלילים אפריקאיים שורשיים, צלילים ערביים, לטינים, והכל על רקע קולו המסלסל של קונאן. זה מאד מיוחד, וכרגע הדיבור על זה כמנצח בקדם, אולי באירוויזיון כולו. זה אקצנטרי מידי מכדי לזכות באירוויזיון לטעמי, אבל אם ייסע לתל-אביב מטעם המדינה, זו תהיה הופעה שתיזכר לנצח 5/5.
בהופעה החיה: קונאן לובש חלוק שחור ועל הפנים יש לו… מה זה? חצי מסכת מתכת שכזו. מאחוריו רקדן חשוף חזה עם נעלי נייקי, והם רוקדים ביחד, עולים ויואדים במדרגות. שתי זמרות ליווי נותנות בקולות בברייקים. זה מוזר ומופלא, משונה ומהפנט. זה השיר הכי טוב השנה בקדמים השונים ואם יגיע לאירוויזיון יהיה אחד השירים הטובים זה שנים! יצירת מופת.

Ela Limão – Mais brilhante que mil sóis – שיר שמתחיל בצלילי עוגב לא יכול להיות רע. פופ-צ'ילאאוט עם רפרנסים מוזיקליים לסיקסטיז. לאלה קול מצו-סופרן, עדין ומלאכי. היא שרה שיר ערש כמעט, שנשמע ניצחי במלודיה שלו, אך ההפקה ברקע היא אינדי-פופ. זה מעניין, עכשווי מאד ורלבנטי, אך עשוי להיבלע בתוך כל צלילי האמביינט האחרים שיש בקדם הזה… 3/5.
בהופעה החיה: אלה עולה בחצאית ורודה קצרה מלאת עיגולים מנצנצים. אם מתעלמים החצאית, הרי שמדובר בהופעה מקסימה של שיר קסום. האווירה היא פסיכדלית סיקסטיזית, מיוחדת, שונה ורטרואית, אך גם עכשווית.

Filipe Keil – Hoje – בסטודיו: שיר זה הגיע דרך "קול קורא" ולא הוזמן מראש על ידי רשות השידור ממלחין ידוע, כמו רוב השירים. התוצאה היא בלדת פסנתר סינגר-סונגרייטרית בבתים, אשר בגשר מקבלת צלילי אמביינט, רק כדי להפוך בפיזמון למידטמפו אלקטרופופי. זה נחמד, אבל נדמה שכבר שמענו את השיר הזה עשרות פעמים בשנים האחרונות. המלודיה חביבה, אך לא מעניינת מספיק לטעמי 3/5.
בהופעה החיה: פיליפה עולה עם איפור כחול בעינו השמאלית, שנראה קצת כמו פנס בעין. הוא לובש חליפת בר מצווה בצבע תכלת עם חולצה לבנה מחוץ למכנסיים. ההופעה היא קצת over והוא לא רגוע. זה לעיתים קשה לצפייה.

Matay – Perfeito – בסטודיו: תחילת השיר סורקת לשיר האירוויזיון של סלבדור סוברל, זוכה אירוויזיון 2017. זו בלדה אקוסטית דיסני-אית מאד. הקול של מתאי גדול, מלא נשמה, ומתאים בדיוק לבלדה הקלאסית אותה הוא שר. זה עשוי יפה, כמו שירים של פעם, בלי שטיקים מיוחדים ומיותרים. בכל שנה אחרת, לא הייתי מתנגד שזה יגיע לתל-אביב, אבל קונאן… 3/5.
בהופעה החיה: מתאיי נותן את ההופעה המצופה ממנו. הוא עולה בחליפה קלאסית ושר בליווי פסנתר. השירה שלו מושלמת. בוידאוארט שמיים סגולים של בין ערביים. זה רומנטי, נימוח ומקסים. הקהל מתלהב.

להלן דירוגי לשירי חצי הגמר, המתעדכן לאחר ההופעות:

  1. Conan Osíris – Telemóveis
  2. Ana Cláudia – Inércia
  3. Matay – Perfeito
  4. Ela Limão – Mais brilhante que mil sóis
  5. Calema – A dois
  6. João Campos – É o que é
  7. Filipe Keil – Hoje
  8. Soraia Tavares – O meu sonho

בעודנו ממתינים לתוצאות, סרטון קצר המוקדש לזמרת Maria Guinot, שנפטרה בנובמבר האחרון. היא זכורה כמי שייצגה את פורטוגל באירוויזיון 1984. השיר שלה הוא קלאסיקה במדינה.

לאחר מכן António Calvário בן ה-80, שהיה הנציג הראשון של פורטוגל באירוויזיון, אי שם ב-1964. מבצע את שירו מלפני 55 שנים (!!), "Oração", כבוד.

Eduardo Nascimento בן ה-74, ומי שייצג את פורטוגל באירוויזיון 1967, עולה לבצע את שירו מהאירוויזיון ההוא "O vento mudou". הוא נשמע נפלא.

ולתוצאות. תחילה מקריא יו"ר צוות השיפוט את הצבעת השופטים:

3 – Soraia Tavares
4 – Filipe Keil
5 – Ela Limão
6 – João Campos
7 – Conan Osíris
8 – Ana Cláudia
10 – Calema
12 – Matay

ולהצבעת הקהל:

3 – Soraia Tavares
4 – Filipe Keil
5 – Ana Cláudia
6 – Ela Limão
7 – João Campos
8 – Calema
10 – Matay
12 – Conan Osíris

להלן תוצאות חצי הגמר, כאשר המעפילים לגמר מודגשים:

  1. Matay – 22
  2. Conan Osíris – 19
  3. Calema – 18
  4. Ana Cláudia – 13
  5. João Campos – 13
  6. Ela Limão – 11
  7. Filipe Keil – 8
  8. Soraia Tavares – 6

תמונה1.png

תגובה אחת הוסיפו את שלכם

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.