2017: ליטא – Fusedmarc ייצגו את המדינה באירוויזיון עם "Rain of Revolution"

כנראה שהמילה "הטרלה" היא מילת השנה. ואם אכן כך, ליטא מתמודדת על התואר הנחשק של המדינה המטרילה של השנה. לאחר קדם מטריל, ארוך לאין שיעור, בחרה ליטא בשיר אנטי-להיטי בניגוד להיצע שירי האלקטרו-פופ שמילאו את הקדם שלה. להכות חטא על פשע, הם בחרו בלהקה רוסית, כדי לעשות עוד קצת שחור לאוקראינים. קצת על התהפוכות בקדם, המהפכה עליו מדבר השיר, תיאוריות קונספירציה, מאבקי כוח גלובליים והקונטרה לשיר הגיאורגי.

המבצעים
Fusedmarc היא להקת רוק אלטרנטיבי ומוזיקה אלקטרונית, אשר נוסדה ב-2004. חברי הלהקה הם ליטאים ממוצא רוסי: Viktorija Ivanovskaja, Denisas Zujevas ו-Stasys Žakas. השירים שלהם נעים בין הז'אנרים IDM, טריפ-הופ ודאון-טמפו וההופעות שלהם שמות דגש על הצד הויזואלי. הם מקפידים להשתמש בכלים אקוסטיים לצד כאלו אלקטרוניים. הם גם המארגנים של פסטיבל המוזיקה המקומי, Subject.

השיר
"Rain of Revolution" נכתב על ידי שניים מחברי הלהקה, ויקטוריה ודניס בשיתוף אדם שלישי בשם Michail Levin.
הקדם הליטאי היה הקדם המתיש של העונה והתפרש על פני 10 שבועות, כאשר הזוכה נבחר רגע לפני סגירת הדדליין להגשת השירים. השירים חולקו למקצים, ורשימת השירים הצטמצמה עם הזמן. כתר הפייבוריט עבר ללא אזהרה מראש ממתמודד אחד לאחר. תחילה הייתה זו Aistė Pilvelytė שידה הייתה על העליונה. היא הייתה היחידה מבין מנצחי סיבוב המוקדמות (1/16 הגמר), שקיבלה את מרב הנקודות הן מהקהל והן מהשופטים. מצוידת בשיר שכתבה לה Aminata, כוכבת האירוויזיון הלטבית, היא הייתה the one to beat. בשלב זה Fusedmarc הגיעו רק למקום השלישי באחד משלבי המוקדמות. עם 10 נקודות מהקהל, אבל רק 5 נקודות מהשופטים הם לא סומנו כפייבוריטים. בשלב שמינית הגמר הלהקה השתדרגה ל-7 נקודות מהקהל, אך נותרה במקום השלישי אחרי Ieva ולוליטה זירו. ואנחנו לא מזכירים אפילו את שמיניות הגמר האחרות. אותה לוליטה זירו הפתיעה כשלקחה את הצבעת הקהל בשמינית הגמר והגיעה למקום הראשון, למרות שבשלב המוקדמות לא הייתה אחת מהמנצחות. אייסטה עדיין הוכיחה דומיננטיות שניצחה בשמינית הגמר השנייה, שוב עם 12 נקודות הן מהקהל והן מהשופטים. ברבע הגמר הראשון שוב לקחה אייסטה את הניצחון, אך זוהרה עומם, עקב השופטים הבינלאומיים, שלא הבינו את שיר הזאבים ולא נתנו לו ניקוד גבוה. בשלב זה להקת פיודזמרק הייתה במקום זהה, עם מרב הנקודות מהקהל ברבע הגמר השני ועם תמיכת השופטים המקומיים. גם כאן השופטים הבינלאומיים לא הבינו ממה מתלהבים המקומיים. לגבי לוליטה, השופטים דאגו לקבור אותה ברבע הגמר ובכך להביא להדחתה, למרות שקיבלה 10 נקודות מהקהל. בחצי הגמר הכתר עבר לפיוזדמרק. לא ברור כיצד. אפשר להסביר את 12 הנקודות מהקהל על ידי המיעוט הרוסי הגדול במדינה, אבל לפתע גם השופטים המקומיים העניקו להם את מרב הנקודות. השופטים הבינלאומיים מיקמו אותם באמצע, אבל קברו את אייסטה שסיימה רק במקום השני. את הגמר הם כבר לקחו בקלות עם מרב הנקודות מהקהל והשופטים. Aistė נאלצה להסתפק שוב במקום השני, בעוד לוליטה שחזרה בגלגל ההצלה סיימה רק במקום הרביעי.
בשלב המוקדמות השיר קיבל ממני ביקורת צוננת: "הזמרת מחליטה ללחשש במקום לשיר וחשה עצמה פאולה עבדול או זמרת מועדונים מהאייטיז. עיבוד זול זול זול לשיר פופ-ניו-וייב. באיזשהו שלב היא עובדת לצעקות, מנסה להפוך את השיר ל-Soul, ואז מבינים כמה בלאגן השיר הזה. מנסה להבין איך זה קיבל את 10 הנקודות של השופטים ומתקשה להבין, כאב ראש. שמישהו יביא לי אספירין". בשמיעות נוספות של השיר הוא נעשה עבורי מעט יותר נסבל רוק-Soul, שמזכיר קצת את Superstition של סטיבי וונדר במלודיה בבתים. בגמר, המלווים קיבלו במה יותר רחבה ותרמו מאד לשיר מבחינת הרמוניות ווקליות והרגשת Fאנק כללית. אפשר להוריד את כל ה-Yeah yeah האלה החופרים מהשיר והוא בהחלט יוכל לתפקד כאחד השירים המרעננים של השנה בתחרות. לא יצירת מופת, יש עוד על מה לעבוד, אבל גם לא הזוועה הגדולה שראיתי בו בתחילה.
ההופעות מתבססות לחלוטין על הכריזמה והביטחון העצמי הרב של הסולנית, שמגישה אותנטיות של כוכבת רוק סלבית. בהופעת הגמר היא לבשה שמלה אדומה-כתומה מלכותית ושיקית מאד, שהקנתה לה את מראה האינדי המתבקש, בתוספת התסרוקת הגבוהה. זה השתלב מאד יפה עם השיר וההופעה שלה, משך את העין והפך את ההופעה למשהו שלם יותר ואפקטיבי יותר.
מילות השיר מתארות מצב כאוטי שעובר על הדוברת; החיים שולטים בה ומטלטלים אותה, העולם משתנה במהרה והיא לא בסנכרון עמו, הם עוברים דרכה בעוד היא מתבוננת מבחוץ פנימה. עם זאת, היא מדגישה שזהו הזמן שלה. היא מבעירה מנועים, משתחררת מהפחדים ומתכוננת למהפכה. כלומר, היא לא מעוניינת בהשתלבות עם קצב העולם, אלא בהשתלטות על העולם וערכיו. אך על מה היא מדברת? בהנחה ונבחר להתייחס לעובדה שמדובר בלהקה רוסית, האם יש כאן התכתבות עם המצב הפוליטי הגלובלי המשתנה. מדינות מזרח אירופה, ובעיקר מדינות ברית המועצות לשעבר, קרועות בין פוטין ורוסיה ממזרח לבין ארה"ב ומערב אירופה ומערב. נאבקות על החופש שלהם כבר שנים ומהשפעת הקרמלין על חייהם הפוליטים והמדיניים. כעת, עם הרומן המתהווה בין הבית הלבן לבין הקרמלין, מדינות אלו חוששות שהן יופקרו למשחק הפוליטי של פוטין ומשטרו ויישארו לבדם במערכה. אך בניגוד לשיר הגאורגי שמבכה על המצב הזה ומנסה לעודד את המאזין, השיר הליטאי חוגג את המצב החדש. "אין זמן לאשליות שלכם", "תרגיש את המהפכה" הם משפטים מתריסים מצד הדוברת, שמרגישה את הכוח עושה שיפט מצד אחד לצד אחר של ההיסטוריה. עכשיו קחו ביחד עם זה את פרט הטריוויה, שהשימוש במילה "Rain" בשיר הוא טריגר להרבה חובבי תיאוריות קונספירציה להענקת משמעויות קונספרטיביות לשירים פופולאריים, וקיבלתם וואחד שיר מלחיץ.
ליטא ממוקמת כעת במקום האחרון בסיכויי הזכייה לצד 12 מדינות נוספות. לטביה השכנה ובריטניה, בעלת המיעוט הליטאי המקפיד להצביע למדינה, נמצאות בחצי הגמר האחר. לטובתה של ליטא כנראה תחלצנה אסטוניה השכנה, אירלנד, רוסיה והמיעוטים הרוסיים ברחבי היבשת. לא בטוח שזה יספיק…

מילות השיר, מתוך האתר 4lyrics.eu (מקור):

Rain of Revolution

Life like roller coaster spinning me around
Rhythm getting faster when I’m upside down
Changes running through me with the speed of sound
There’s no wait in dream life, nothing stops me now

Making a start, making a start
Making a start and let the light shine through me
Thinking it out, making a vow
Breaking irrational fears that are with me

Now I’m getting closer to you
Feel the rain of revolution
Now I’m getting closer to you
There’s no time for your illusion now

Yeah yeah…
Yeah yeah… yeah yeah… yeah yeah…
Yeah yeah… yeah yeah… yeah yeah…
Yeah yeah… yeah yeah… yeah yeah…

Looking for the reason I’m still on the road
If I’m gonna stop and choose, yeah yeah…
I feel I’m gonna travel again

Making a start, making a start
Making a start and let the light shine through me

Dance to the rhythm of the soul
Dance to the rhythm of the soul
Dance to the rhythm of the soul
Dance to the rhythm of the soul

Now I’m getting closer to you
Feel the rain of revolution
Now I’m getting closer to you
There’s no time for your illusion now

Yeah yeah…
Yeah yeah… yeah yeah… yeah yeah…
Yeah yeah… yeah yeah… yeah yeah…
Yeah yeah… yeah yeah… yeah yeah…

גרסת סטודיו של השיר:
לא זמינה עדיין
הופעת השיר בגמר הקדם הליטאי:

תגובה אחת הוסיפו את שלכם

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.