2018: הולנד – Waylon מציג את שירו לאירוויזיון, "Outlaw in 'Em"

הולנד הייתה אחת המדינות הראשונות להכריז על נציגה לתחרות (הרביעית, ליתר דיוק). הולנד, כמו שכנתה בלגיה, ממשיכה בקו של בחירות פנימיות, עם מתן חופש לאמן הנבחר לבחור את שירו לתחרות, אך נדמה שבין הבחירה ההולנדית לזו הבלגית, שמיים וארץ. השנה הם שמו את כל הז'יטונים על זמר מתוך הצמד, שהעניק להם ב-2014 את המקום השני המפתיע. האם ההימור השנה יוכיח עצמו?

המבצע
כתבתי על Waylon כאן, אך אחזור לטובת המתאוששים מחגיגות הפורים: Waylon נולד בתור Willem Bijkerk ב-Apeldoorn, הולנד. שם הבמה שלו הוא על שם אלילו, זמר הקאנטרי האמריקאי, Waylon Jennings. לחשיפתו הראשונה זכה בגיל 15, כאשר השתתף בתכנית הטלוויזיה Telekids, שם שר את הפזמון של השיר "Harry Stallion". הוא התחבר למוזיקת הקאנטרי מגיל צעיר ואף שימש כמתופף של להקת West Virginian Railroad. בגיל 17 הוחתם על חוזה הקלטות ונסע לנשוויל, טנסי, ארה"ב להקליט אלבום. ההקלטות לא הבשילו לכדי אלבום. ב-2001 חי כשנה בארה"ב, שם גם זכה להופיע עם אלילו Waylon Jennings. לאחר שהאחרון נפטר ב-2002, חזר Bijkerk להולנד. הוא הצטרף ללהקת הקאברים Santa Rosa ושר בלהקה Millstreet. ב-2005 השתתף בדואט עם Rachel Kramer בקדם ההולנדי עם השיר "Leven als een beest". הצמד לא עבר את רבע הגמר הראשון.
Waylon השתתף בעונה הראשונה של "Holland's Got Talent" ב-2008. הוא הגיע לגמר, בו סיים במקום השני. ב-2009 הוחתם על ידי Universal Music תחת הלייבל Motown. אלבומו הראשון "Wicked Way" נכנס לטופ 10 במצעד האלבומים ההולנדי. ב-2010 זכה בפרס 3FM עבור האמן החדש הטוב ביותר ומאוחר יותר גם בפרס TMF באותה קטגוריה. אלבום הבכורה הגיע באותה השנה למעמד אלבום זהב. ב-2011 הוציא את אלבומו השני, "After All". ב-2012 זכה בפרס 3FM בקטגוריית הזמר הטוב ביותר.
בשנת 2014 הקים עם הזמרת Ilse Delange את ההרכב The Common Linnets, וביחד נבחרו לייצג את הולנד באירוויזיון. הצמד השיג את מה שנראה אז עבור הולנד כבלתי אפשרי, וסיימו במקום השני. קצת יותר מחודש לאחר התחרות, עזב Waylon את הצמד. לאחר מכן נודע כי הוא וחברתו לצמד Ilse לא כל כך הסתדרו ביניהם.
בספטמבר 2014 הוציא את אלבומו השלישי, "Heaven After Midnight", שהגיע למקום הראשון במצעד האלבומים ההולנדי של iTunes בשבוע הראשון לצאתו. את האלבום הקליט ועיבד בנשוויל, טנסי ובהוליווד, קליפורניה, ארה"ב. ב-2016 הוציא את אלבומו הרביעי, "Seeds". באלבום היה השיר "Jailbird" אותו כתב על Ilse, חברתו לצמד The Common Linnets, ובו מופיעות המילים "I guess all the songs we sang so loud never really meant a thing, not a thing, and I guess all along the only common thing we had is swing". השם Jailbird נבחר בכוונה כדי לתאר ציפור כלואה והוא משחק על שם הלהקה, שקרויה על שם סוג של ציפור.

השיר
"Outlaw in 'Em" נכתב על ידי Ilya Toshinsky, יליד רוסיה, המתגורר בנשוויל, טנסי, ארה"ב, שכתב שיר ל-Jewel לפני כמה שנים, Jim Beavers, מוזיקאי קאנטרי אמריקאי שכתב לקלי פיקלר, Toby Keith, Tim McGraw ועוד וויילון עצמו.
מדובר בשיר קאנטרי-רוק טיפוסי, אמריקאי מאד וחסר כל צליל אירופאי, למרות ששניים מתוך שלושת הכותבים שלו הם אירופאיים. השיר מזכיר את "Paradise City" של Guns N' Roses ובשל כך יש בו קצוות של גלאם-רוק. כל שנייה בשיר הזה, נדמה שכבר שמענו אותה בעבר, עם צלילי גיטרה חשמלית וטוואנג שנשמע בגיטרות החשמליות ובקולו של ויילון. אני מעריך את העובדה שהמבצע אימץ את שם הבמה שלו מאליל הקאנטרי-רוק האהוב עליו, אבל יש בזה מידה של ביטול עצמי, המספיקה עבורי כדי לוותר לחלוטין על השיר הזה מההתחלה. אודה ואתוודה, אני ממש לא מחובבי השיר ההולנדי מ-2014, חביב חובבים ענק ושיר שזכה להצלחה שהיא באמת היסטרית והיסטורית במונחים אירוויזיונים ומסחריים. עם זאת, המשיכה של מערב וצפון אירופה למוזיקת קאנטרי בשנים האחרונות היא לא משהו שאני מתלהב ממנו ו/או יכול להתחבר אליו, וכבר כתבתי על זה כשכתבתי את סיכום אירוויזיון 2014. מדובר על התגובה הריאקציונרית של אירופה הלבנה לרב תרבותיות שבמידה מסוימת נכפתה עליה. זה לא מגניב, זה לא פרשי, אלא ההפך הגמור. זה לוקח לשירי הקאנטרי הבסיסיים ביותר, הלבנים ביותר, חסרי המעוף ביותר והלא רלבנטיים ביותר למוזיקה של 2018.
המילים קלישאתיות וטיפוסיות להחריד, וכוללות את שילוב הקאנטרי האולטימטיבי של אלכוהול (יין וויסקי), ריחוק מהבית ובדידות, תוגתו של הגבר האמריקאי הלבן, מכנסי ג'ינס, צלילי רוק'נ'רול, מגפיים גבוהות, זאב מתבודד ושאר קלישאות. שום דבר לא מקורי בשיר הזה, לא המוטיבים השחוקים ולא המוזיקה שלקוחה מעשרות שירים מהז'אנר מהאייטיז והעד זמננו. גם הכותרת היא הקלישאה השחוקה ביותר שניתן לדמיין, "לכולם יש פורע חוק בתוכם" אוקיי ו…? אפשר ללכת עם הכותרת הזה לכמה כיוונים, אבל נדמה שויילון נשאר בקלישאה ולא מפתח את השיר לשום מקום, לא נותן לו את הטוויסט האירופאי המחוכם שכל כך חסר כאן.
בניגוד לשכנתה הצועדת עם הזמן, נדמה שהולנד לא רק דורכת במקור, אלא גם הולכת אחורה בזמן. אני חושב שאירופה תפנה כתף קרה לאמריקה הטראמפית שויילון מנסה לייצג, עד כדי אי ההעפלה לגמר. אם זה יעפיל לגמר בכל זאת, מקום 21 בקושי. כן, זה הימור גדול מבחינתי.
הולנד תתמודד בחצי הגמר השני של אירוויזיון 2018, ב-10/05 ותנסה להיות בין 10 המעפילות לגמר התחרות.

מילות השיר, מתוך האתר 4Lyrics.eu (מקור):

Outlaw in 'Em

It’s a fine, fine line
Between whiskey
And water into wine

It’s a long way home
When you’re down and out
And out here on your own

But it don’t matter who you are
When it’s time to lock and load

Everybody’s got a little outlaw in ’em
Gold piece hiding in their blacked out denim
Heartbeat beating to a rock ‘n’ roll rhythm, yeah

Everybody got a couple scared up knuckles
Blood on their boots and their back up buckle
Diamond back rattle with the quick strike venom
Everybody’s got a little outlaw in ’em

When they knock you to the ground
You ain’t gonna let nobody keep you down
When your back’s against the wall
That’s when you gotta learn to stand up tall

Yeah, that rebel fights inside of you
That’s been there all along

Everybody’s got a little outlaw in ’em
Gold piece hiding in their blacked out denim
Heartbeat beating to a rock ‘n’ roll rhythm, yeah

Everybody got a couple scared up knuckles
Blood on their boots and their back up buckle
Diamond back rattle with the quick strike venom
Everybody’s got a little outlaw in ’em, oh, oh

Everybody’s got a little outlaw in ’em
Gold piece hiding in their blacked out denim
Heartbeat beating to a rock ‘n’ roll rhythm, yeah

Huh, everybody got little front man swagger
Stone cold rolling like a young Mick Jagger
A new tattoo that you can’t keep hidden
Everybody’s got a little outlaw in ’em, oh, ooh

I said, everybody’s got a little outlaw in ’em, aw

הקליפ הרשמי של השיר:

הופעה החיה של השיר: