2017: רומניה – Ilinca feat. Alex Florea ייצגו את המדינה בקייב עם "!Yodel it"

ביום ראשון נערך הקדם הרומני ובו כבשו Ilinca ו-Alex Florea את המקום הראשון בסערה. ניתן להתעדכן בסקירת שירי הקדם הרומני, חצי הגמר והגמר. רומניה, בניגוד למדינות אחרות, בחרה בלהיט יורופופי, טראשי במידה, כזה שהרבה מדינות החלו להתרחק ממנו עם חזרתם של השופטים לתחרות. זה אומר שהם יבלטו בתחרות עצמה, אך האם יצליחו לדבר גם אל השופטים? וגם למי נכתב השיר במקור והולך לאכול את הלב במאי?

המבצעים
Ilinca Băcilă נולדה ב-1998, בטרגו מורש, רומניה, למשפחה בעלת רקע מוזיקלית, והשתתפה במספר תחרויות ריאליטי-שירה מקומיות. אביה נהג לשיר כטנור באופרה. משפחתה ציפתה היא תמשיך באותו הדרך, אך מגיל צעיר הובחנה כסובלת מ-Aphonia ומצרידות מה שהקשה עליה. היא נשלחה במקום זה ללמוד פסנתר ומוזיקה, אך כמעט ונכשלה. היא ניסתה לחזור לשירה בגיל 10, אך תמיד קיבלה תגובות קוטלות. בחיפוש אחר סגנון השירה אותו תוכל לשיר מצאה את היודל. היא זכתה ב-Mamaia festival עם שיר בסגנון זה. היא רואה בסגנון משהו שהגורל זימן לה, שהרי היודל הוא סגנון שהתפתח מרועי צאן שקראו לכבשים, ושמה הפרטי הוא גירסה רומנית למילה "רועה".
Alex Florea נולד ב-1991, בקונסטנצה, רומניה. הוא היה סטודנט לעיתונאות, אך לא סיים את לימודיו. ב-2015 התחרה ב-The Voice המקומי והגיע לשלב חצי הגמר.

השיר
"!Yodel It" – מילים ולחן נכתבו על ידי Mihai Alexandru ו-Alexandra Niculae. אלכסנדרו הוא מוזיקאי מקומי ותיק, שכותב כמעט מידי שנה לקדם. הוא כתב את "Te Iubesc" הזכור לטוב והגיע פעם אחת לאירוויזיון עם "Don't break my heart" של ניקולה (אליה גם היה נשוי) באירוויזיון 2003. הוא הקים את להקת Timebelle, נציגי שוויץ השנה,  והלחין עבורם ב-2015 שיר לקדם השווייצרי. גם השיר הזה נכתב לטובת Timebelle, אך ברגע שקיבלו לידם את "Apollo" החליטו ללכת עליו וזנחו את "Yodel it!". אם תחשבו על זה, יש הגיון בכך שלהקה שווייצרית תשיר על יודל, יותר מאשר צמד רומני… ועדיין טיימבל עומד לפגוש את Ilinca ו-Alex במאי ויש מקום להאמין שהם יתחרטו על ההחלטה המוזרה שקיבלו.
השיר עצמו נאמן לאופי המוזיקלי של הרומנים וממשיך את קו הפופ/פופ-דאנס שהמדינה מובילה בו בעשור וחצי האחרון גם מחוץ לתחרות. רומניה הייתה מעצמה קטנה של מוזיקה מרימה, מה שנדחק מעט עם חזרתם של השופטים ולא הוכיח את עצמו מבחינתם. כעת הם חוזרים לאלמנט שלהם, למה שהם טובים בו, והם לא מתכננים לקחת שבויים.
בקדם, הצמד נתן הופעה מנצחת, גם מבחינה קולית, גם מבחינה ויזואלית וגם מבחינה מבחינת האפיל הכללי שנראה מאד מקצועי. הכימיה ביניהם הייתה טובה והם כבשו את הקהל והשופטים. בחצי הגמר הם סיימו במקום הראשון עם 12 נקודות מכל השופטים. בגמר הם קיבלו כמעט פי 2 קולות מהקהל ממה שקיבל MIHAI, שסיים במקום השני.
בסקירת השירים כתבתי על זה "כרגע מדובר באחד השירים היותר מדוברים של השנה בגזרת הקדמים ואם זה זוכה בקדם זה כנראה מביא את רומניה רחוק מאד באירוויזיון, אולי אפילו זכייה. אלקטרו-פופ בעירוב מוזיקת יודל, שילוב כמעט מנצח שיקנה לו אחיזה בכל אזור כמעט באירופה. כשמדברים עם אירופופ לזה מתכוונים. מאד קומפטטיבי, החלק הפופי בשיר לא פחות קליט וחזק מההוק המעצבן של היודל. כמו תמיד, כשזה מגיע למוזיקת מועדונים, הרומנים מוכיחים שהם מעל כולם 3/5."
השיר מספק את מנת הקלילות, שהייתה כה חסרה בשנה מושפעת בלדות. השיר קליט מאד, מלודי ורקיד. הבתים מושרים חלקם בראפ, אבל זה יותר RnB למען האמת, והסגנון הכללי הוא פופ-RnB כאשר קריאות היודל בפזמון מהווים את הגימיק, שלא הורס לשיר או מוזיל אותו, אלא הופך אותו לזכיר יותר. ב-C-Part, מוכיחה Ilinca שהיא זמרת עם קול גדול, ועל אף גילה הצעיר נשמעת בשלה מאד כזמרת ומלאת נשמה. השיר מודרני יחסית, אך זה משהו שהיינו מצפים אולי למצוא ברדיו לפני 7 שנים, זה נעדר את האלמנטים הכבדים באמת של האלקטרו-פופ ושל הדאסטפ ששוטף כל חלקה טובה (ורעה) בפופ העולמי. הרבה פעמים בשביל האירוויזיון זה מספיק טוב ונראה כי הפעם זה עובד. השיר מצליח להישמע כמו משהו שהוא לא רק רלבנטי לכל הקהלים השונים ביבשת באירופה, אלא גם כמו שיר שיחצה גילאים ודורות. הוא מלודי מאד, ולא רק רוכב על הכרטיס של "השיר המגניב" התורני.
המילים עצמן חסרות משמעות כמעט לחלוטין. זה "feel good song", הקורא למאזין לחגוג, לעשות את מה שהוא אוהב, וללכת עם "האמת" שלו. מנטרת דור Z מחורבנת למדי, אבל לא הייתי מצפה משיר בז'אנר שיכיל מילים מלאות משמעות או שיאתגר את הז'אנר שהוא פועל בתוכו. יש מקום גם לקלילות, יש מקום גם לפנייה למכנה משותף רחב, כל עוד יודעים איך לעשות את זה. השיר מצליח לא להפוך לגנרי מדי.
עם בחירת השיר, זינקה רומניה בהימורים והתייצבה על המקום השני, פשוט כי לא ניתן להפיל את איטליה מהמקום הראשון, ששועטת לניצחון. רומניה מוקמה בחצי הגמר השני, חצי הגמר ה"קל" יותר. השיר לא רק הולך לצלוח את חצי הגמר בקלילות רבה, הוא אף יכול להשיג לרומניה תוצאה של טופ 5. השיר יבלוט כאמור על רקע הבלדות והכבדות הכללית, ויצליח לחבר מצביעים מכל רחבי היבשת. ניתן לשער כי השופטים יתמכו בשיר במידה כזו או אחרת, מאחר והוא "להיט" והם הרי מתבקשים על ידי ה-EBU לתגמל להיטים פוטנציאלים.

מילות השיר, מתוך האתר versuri-lyrics.info (מקור):

!Yodel it

You never show the spark that makes you glow
You always run away, you always say no to the right things
Don’t try to hide, the light, inside of you
Today might be the day when you will make it baby.(yodel it)

So bring it on, bring it on, I’m a dreamer
If you don’t believe it, come and see me I will teach you
If you never try , you’ll never be alive
You are gonna miss out on this ride

Yodeleeii….
Yodele yodele oo Yodeleii….
Yodele yodeleioo Yodeleeii
Wanna hear this now Yodeleio
Gonna act really crazy Yodeleeii
Yodele yodeleioooo Yodeleioooo

Now what’s the use of being so confuzed
Of doing all this work you really don’t want to be doing
But you’ll be fine, it’s time to feel alive
Don’t stop from reaching for the stars and keep on moving

So bring it on, bring it on, I’m a dreamer
If you don’t believe it, come and see me, I will teach yaaa
If you never try , you’ll never be alive
You are gonna miss out on this ride! Refren: Yodeleii

Sitting alone at my desk on a 9 to 5 program, It just won’t do
Get another coffee, get another one to make it through
Don’t want this anymore

Don’t you hide that light inside of you
Come and show me what you wanna do

If you’re stuck in a place and it feels like shit
If you wanna run feeling like a misfit
Come on sing along
Come on sing this song
Say 1 , 2 , 3, SAY

Yodeleii…
Just shout it baby Yodeleiii..
Just shout it baby Yodeleeii
Wanna hear this now Yodeleio
Gonna act really crazy Yodeleeii
Yodele yodeleioo
Just shout it babyyy

גרסת אולפן של השיר:
הופעת השיר בגמר הקדם הרומני: