2018: איסלנד – חצי גמר שני

ברוכים הבאים לחצי הגמר השני של הקדם האיסלנדי. זוהי הפעם ה-13 שאיסלנד משתמש בפורמט הקדם שלה, ה-Söngvakeppnin ("בחירת השיר", ממש כמו שם הקדם בשוויץ, להבדיל אלף אלפי הבדלות). השנה, הפורמט התעדכן קלות, ולחבר שופטים מיוחד (קרי, ה"הפקה"), תהא הזכות להעלות לגמר שיר נוסף מכל חצי גמר בנוסף ל-3 שיעלו בהצבעת הקהל. זה אומר קדם נרחב של עד 8 שירים מתוך 12 המתמודדים. 

איסלנד תנסה השנה לשבור 3 שנים שחונות: המדינה לא העפילה לגמר האירוויזיון מאז 2015. מזה 3 שנים שאיסלנד בוחרת שירים נהדרים ומתרסקת בסמי, לאכזבתי המרה. סביר להניח שגם השנה יקרה אותו דבר, שכן איסלנד הוגרלה לסמי הראשון, בעוד רוב התומכות הקלאסיות בה (מדינות סקנדינביה) הוגרלו להופיע דווקא בסמי השני.

זה לא ימנע מאיתנו לגלות את השירים הנהדרים שגם השנה יש בקדם האיסלנדי.

בשלב חצאי הגמר, כולם ישירו באיסלנדית. רק בגמר, יוכלו לבחור אם לשיר באנגלית, אולם, אם ישירו באיסלנדית, לא יוכלו לשיר לאחר מכן באנגלית באירוויזיון.

בחצי הגמר הראשון, שלושה שירים כבר הבטיחו את מקומם בגמר. ניתן להשלים כאן.

Aron Hannes – Golddigger – בסקירת השירים, ערן ציין כי "מאחורי השיר עומד בין השאר כותב איסלנד 2004. זה פופ-Funk-RnB א-לה ברונו מארס, ואכן השיר מזכיר מאד את "Uptown Funk" ואת "24K". זה אחד השירים היותר עכשוויים והיותר מגניבים בשירי הקדם האיסלנדי השנה. ארון עצמו סיים בשנה שעברה במקום השלישי במפתיע (או שלא) עם שיר הרבה פחות טוב. אם האיסלנדים רוצים לשבור לעצמם את הנאחס, זה יהיה השיר הנכון לבחור בו. 3/5"
ארון היה אחד הפייבוריטים שלי גם בקדם האיסלנדי שנה שעברה, בו העפיל לגמר, אך לא הגיע לסופר פינאל. השנה, נדמה שהוא הולך על כל הקופה. השיר מאוד מודרני. ההופעה, כמו השיר, יותר משואלת מברונו מארס, ולמעשה, מחקה את ההופעות שלו אחד לאחד. ארון חתיך (ביחס לאיסלנד), אבל יש בו משהו חנוני מאוד ולא מאיים. נראה שההופעה כבר ממש מוכנה לאירוויזיון. למעשה, לי הוא מאוד הזכיר את הסגנון של מרגי מה"כוכב הבא". בלי פירוטכניקה, הופעה כזו לא יכולה לעלות לגמר, אבל עם חלוקת הסמיז השנה, לא היה הרבה סיכוי לאיסלנד לעלות בכל מקרה.  מפאת הבעיות בסאונד בהופעה הראשונה, הוא מופיע שוב בסוף הערב, לרבות כל הריאיון המקדים איתו, רק כדי לוודא שאנחנו יודעים שהוא הפייבוריט של ההפקה. 4/5

גרסת האולפן:

ההופעה החיה הראשונה עם מיקרופון תקול:

ההופעה החיה השנייה עם מיקרופון תקין:

Rakel Pálsdóttir – Óskin mín – בסקירת השירים, ערן ציין כי זהו "שיר ערש קלאסי, מאד חביב, על זמני, זה משהו שיכל להפיע בתחרות בסיקסטיז עד ימינו. זה מזכיר את השירים האיסלנדים באירוויזיון ובקדמים האיסלנדים בשנות השמונים. זה גם מזכיר לי בלדות פופ סיניות. המלודיה מעט צפויה, אקוסטית, כלי מיתר, גיטרה אקוסטית וכינור, נותנות לשיר נופח קלאסי ומעלה חיוך. כן, זה מאד שמרני, אבל מקסים בפשטותו 3/5"
שיר שני קלאסי. בלדת שיר ערש שעומדת בניגוד מוחלט לשיר הראשון. ראקל לובשת ורוד ושרה על מדרגות בין וילונות, בליווי צ'לו. בשיא השיר, הוילונות קורסים (כי אין תקציב לזיקוקים כנראה). זה מאוד מאוד מיושן והיה משתלב מעולה בקדם המונטנגרי שהיה הערב. הלחן פשטני ויפה, אבל אין לזה סיכוי כלשהו באירוויזיון. נראה, עם זאת, שיש לה הרבה מעריצים בקהל. 2/5

גרסת האולפן:

ההופעה החיה:

Stefania, Agnes & Regína – Svaka stuð – בסקירת השירים, ערן ציין כי זהו "פופ-Funk שקשה לי לתאר איך יתרגמו אותו להופעה בימתית. התחושה היא סבנטיזית-אייטיזית, עם השפעות בולטות של מוזיקה מאותה התקופה. זה נחמד, מרקיד, לא שלאגריסטי בעליל, מעט רפטטיבי ולא מתפתח, אבל כיף להאזנה 3/5"
ההופעה היא מאוד דיסקו לעניים. תקליטן מתקלט מאחורי דלפק בצורת כדור זכוכית ענק. שלוש "הדיוות" בליווי שתי זמרות חיזוק מנסות כולן לבצע תנועות דיסקו קלאסיות, לבושות בנצנצים. זה נראה זול ומשעמם מהר מאוד. אותו תקליטן מתברר כרקדן א-לה ג'ון טרבולטה, בהמשך. השיר, כשלעצמו, חביב, אבל לא מתפתח במיוחד. הקהל, שוב, מעודד מאוד הערב. 2/5

גרסת האולפן:

ההופעה החיה:

לפני שלושת השירים הבאים, אנחנו עוברים אל מאחורי הקלעים לריאיון קצר עם המתמודדים שכבר הופיעו.

Þórir & Gyða – Brosa – בסקירת השירים, ערן ציין כי "כותרת השיר באיסלנדית "לחייך", אך לצערי זה לא השיר שיגרום לי לחייך. בלדת פופ-קאנטרי א-לה Lady Antebellum ודומיהם. כל השירים מהז'אנר נשמעים לי אותו דברים, זה לבן מאד וריאקציונרי מאד, סכריני, ממוחזר וחסר מעוף 2/5.
השניים מופיעים במה שנראה כמו בית, כולל שטיח, ספה, מנורות וכסאות שעליהם יושבים הנגנים ומנגנים. זה נשמע מאוד רומנטי וקיצ'י. הם שרים חביב, אבל הם לא ממש זמרים. יש ביניהם כימיה ונראה ששירה ביחד מחזקת אותם כזוג, אבל מוטב שישירו לעצמם וזהו. הקולות שלהם לא נעימים במיוחד, לאוזן שלי, אבל לפחות הם נאים. 2/5

גרסת האולפן:

ההופעה החיה:

Dagur Sigurðarson – Í stormi – בסקירת השירים, ערן ציין: "מה עשיתי שזה מגיע לי? בלדה אובר-דרמטית במסגרת מיטב מסורת סקנדינביה. זה נורא צפוי, קיטשי ופומפוזי. הזמר צורח ולוקח אותי לבלדות השמאלץ של מיטלוף מהאייטיז והניינטיז. מיותר לחלוטין. לצערי זה מסוג הדברים שעלול לעלות לגמר האירוויזיון. 2/5"
דאגור לא נראה אטרקטיבי כלל, במובן השכיח של המילה, אבל לפחות הוא זכה בחוש מוזיקלי וקול נהדר ועצמתי. ההופעה שלו לוקחת הרבה השראה מהביצוע של Oscar Zia במלודיפסטיבלן 2016, קרי, צילום תזזיתי ושילוב עננים. הקול הרוקיסטי של דאגור מוצלח והוא מבצע את השיר היטב. אולם, לגבי השיר עצמו יש לי ספקות. זו בלדת רוק מאוד מיושנת ושמאלצית. בשנות ה-90 זה היה יכול להצליח באירוויזיון, אבל מאז עברו כמה שנים. הביצוע הווקאלי המושלם, עם זאת, מחייב לפחות גמר, לטעמי. 3/5 

גרסת האולפן:

ההופעה החיה:

Áttan – Hér með þér – בסקירת השירים, ערן ציין כי זהו "מידטמפו אלקטרו-פופ מעניין ונכון מאד. עם זאת, כולנו זוכרים איך זה נגמר עבור סבאלה בשנה שעברה… זה להיט רדיו מאד נחמד (כמו סבאלה), זה עכשווי (כמו סבאלה), ועם זאת לא נראה לי שזה יעשה משהו למישהו באירופה (מעניין כמו מי). מזכיר קצת את העבודות של The Chainsmokers. זה מעט מונוטוני. אתפלא אם זה לא יגיע לגמר הקדם. 3/5"
הצמד הצעיר השני שלנו הערב. נדמה לי שערבי קריוקי הם בילוי רומנטי נפוץ באיסלנד ושהרבה זוגות מתחברים באמצעות שירה יחד. אחרת, אין לי איך להסביר את כמות הדואטים הרבה בקדמים האיסלנדים לאורך השנים. כל אחד מהזמר והזמרת נעזרים בשני זמרי ליווי כל אחד. וטוב שכך, כי הם לא זמרים טובים במיוחד. הם מנסים לאלתר וזה יוצא מזויף ומביך. זו הופעת "גריז" קלאסית, אבל הצמד אינו חינני במיוחד ואין להם הרבה כריזמה. השיר חביב, מתקתק כמתבקש, אבל הביצוע שלו בחי מוריד ממנו. לא אהבתי. 2/5

גרסת האולפן:

ההופעה החיה:

לפני התוצאות, אנחנו מקבלים את הגרסה האיסלנדית לשיר של הולנד באירוויזיון 2014 – The Calm After The Storm של The Common Linnets. מאוד מתאים לאיסלנדים לאהוב את השיר הזה.

והעולים לגמר הם:
Aron Hannes – Golddigger
Áttan – Hér með þér
Dagur Sigurðarson – Í stormi

ניתן להשלים את המשדר המלא כאן.

תגובה אחת הוסיפו את שלכם

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.