2020: אסטוניה – סיקור Eesti Laul – גמר

הליך הבחירה האסטוני מגיע הערב לסיומו. היישר מ-Saku Suurhall ב-Tallinn, בירת אסטוניה, זהו גמר הקדם האסטוני, ה-Eesti Laul. אחרי שבשנה שעברה סיימה במקום ה-20, אסטוניה מתכוננת לאירוויזיון 2020 ומקווה לסיים בו גבוה יותר. 12 שירים העפילו מחצאי הגמר ויתמודדו הערב. תוצאת הסיבוב הראשון תיקבע על פי הצבעת הקהל והצבעת השופטים בינלאומיים. 3 שירים יעפילו לסופר גמר, שם תיקבע זהות הזוכה על פי הכרעת הקהל בלבד. אם Uku Suviste יצליח להתגנב לסופר גמר, הוא כנראה יזכה, אבל השופטים יכולים עדיין לסכל את זכייתו, אם ידרגו אותו נמוך מספיק וימנעו את עלייתו לסופר-גמר. בשופטים הבינלאומיים ניתן למצוא בין היתר את Brian F Henry מבריטניה, Kazka מאוקראינה ו-Sylvia Massy מארה"ב.

הערב נפתח בביצוע של כל משתתפי הגמר לשיר שייצג את אסטוניה באירוויזיון 2019, "Storm". הכרוז מציג את המתמודדים בזה אחד זה. המנחים Tõnis Niinemets ו-Karl-Erik Taukar, נכנסים ופותחים בדברים. התחרות מתחילה.

Inger – Only Dream – בסקירת השירים ציינתי: "…גם הפעם מדובר בבלדת Ed Sheeran בינונית ולא מזיקה. אין בשיר הזה הרבה, על אף שהוא נעים לשמיעה. זה מיינסטרימי מאד, גלגל"צי מאד, ועם זאת חסר אפקט כלשהו. הכריזמה של Inger תעשה את שלה והיא תעלה לגמר, אבל האם תעלה לסופר-גמר הפעם? 3/5."
בחצי הגמר ציינתי: "היא לובשת חליפה שחורה עם חולצת גולף צהובה ומנגנת על גיטרה. הרקע משנה צבעים. המצלמה מתמקדת בקהל ומשרטטת לבבות מסביב חבורת בנות וזוגות שהיא מוצאת. הופעה סולידית ויציבה לשיר שהוא סתמי למדי. הכריזמה של Inger משרתת אותה והקהל מריע לה."
בהופעה החיה: ההופעה זהה לזו בחצי הגמר. היא צפויה להרוויח מזה שפתחה את הגמר, מה גם שמוקמה גבוה אצל השופטים בחצי הגמר. לא הייתי פוסל אפשרות שלה להגיע לסופר-גמר, למרות שהשיר קצת מנומנם לי והקול שלה גרוני מידי.

Rasmus Rändvee – Young – בסקירת השירים ציינתי: "זה נשמע כאילו Rändvee הוא בהחלט מתמודד בולט להעפיל לסופר-גמר. השיר נשמע כמו המנון Avicii-אי, שמנסה לשלב בין צלילי פופ-קאנטרי להפקת פופ-אלקטרו. לטעמי כבר עבר זמנם של השירים מהסוג הזה, שהיו חזקים לפני 5-6 שנים. זה סביר, אבל לא הייתי משקיע בשיר האזנה נוספת. 3/5."
בחצי הגמר ציינתי: "הוא לובש חליפה בחום-בורדו עם חולצת גולף שחורה. את ההופעה מתחיל על כיסא, שנמצא באזור הקהל. משם הוא עולה לבמה. ההופעה הווקלית לא מדהימה. הקול שלו מאונפף וזה נשמע כמו הופעת קריוקי. אם זאת, הפופולריות שלו אמורה לקחת אותו לגמר… סליחה, זו הופעה מביכה. את הבמה שוטפים אורות סגולים, והשיר, תודה לאל, נגמר."
בהופעה החיה: מדובר בשיפור משמעותי מהופעתו בחצי הגמר. ווקלית, הוא מצליח להעביר את השיר בלי יותר מידי זיופים. הוא גם שינה את החליפה, וכעת לובש ז'קט בז' וחולצה שחורה פתוחה, אולי כדי שלא יבלבלו אותו עם Stefan, שמופיע ממש אחריו. לקראת סוף השיר הוא שוב מאבד את זה ווקלית. מה יהיה?

Stefan – By My Side – בסקירת השירים ציינתי: "מדובר בבלדה אקוסטית מרגשת, מאד Ed Sheeran ודומיו. זה אפקטיבי מהצליל הראשון, שיר פשוט, עקבי, גלגל"צי. Stefan שר עם הרבה רגש בקולו. הביט קונסיסטנטי, זה לא שיר מורכב, אבל עשוי כהלכה. לא אופתע אם זה יסיים שוב בטופ 3. זכייה? לא הייתי פוסל אפשרות שכזו. 3/5."
בחצי הגמר ציינתי: "הוא עולה לבמה בחליפה אדומה עם חולצה שחורה. הוא מתחיל את השיר בפלצט. המצלמה מסתובבת סביבו. הבמה חשוכה למדי, בעוד הקהל מדליק את התאורה בטלפונים הניידים. לקראת סוף השיר, הוידאוארא נדקל באורות כחולים. ויזואלית, זה עובר מצוין. השיר עצמו הוא ווינר."
בהופעה החיה: ההופעה זהה לזו של חצי הגמר. הופתעתי שהוא לא מוקם בטופ 4 של חצי הגמר שלו, שכן חשבתי שזה מועמד בטוח לסופר-גמר. עם זאת, יש הערב שופטים בינלאומיים, וכמעט הכל פתוח. בעיה נוספת היא שיש כמה בלדות גבריות הערב. מישהו מהם יפול ולא יגיע לסופר גמר. האם זה יהיה Stefan?

Synne Valtri feat. Väliharf – Majakad – בסקירת השירים ציינתי: "השיר מתחיל וברור כי מדובר בשלאגר זול, שיר קדמים טיפוסי, עם קצת צלילי פופ-אלקטרו, שיצאו מהאפנה לפני למעלה מעשור. זה קליט מאד, אבל גם מיושן מאד. ברור שזה עולה לגמר, כי היא פופולרית בקרב אוכלוסייה מבוגרת במדינה, אבל זה לא ינצח. 1/5."
בחצי הגמר ציינתי: "נורא ואיום. Valtri עולה בשמלה כסופה-שחורה מנצנצת. זה שיר גרוע, שזוכה להופעה ווקלית טובה. Väliharf פורצים בשירת איכרים בבית השני. בוידאוארט גליפ אלקטרוניים. כל כך חבל לי שהיא תיקח מקום למישהו בגמר. הקהל מריע כאילו שמענו שני שירים שונים."
בהופעה החיה: היא מרוויחה מהיותה האישה היחידה בחצי הראשון של הערב. זה גם השיר הקצבי הראשון של הערב. היא נותנת הופעה יציבה, ותקבל הרבה קולות מהאלקטורט שלה.

Uudo Sepp – I'm Sorry. I Messed Up – בסקירת השירים ציינתי: "מדובר בבלדת פופ מודרנית, רגשנית, שנשמעת סינגר-סונגרייטרית, אך אינה באמת כזו. מאד Ed Sheeran ושות'. הוא זועק בסוף השיר וזה צפוי לעבוד יפה בלייב. הכותרת עם הנקודה באמצע מכוונת למילניאלים והשיר כולו זועק גמר. חזק מאד, מצד שני מיינסטרימי מאד. 3/5."
בחצי הגמר ציינתי: "הסולן עומד על הבמה החשוכה והמצלמה מתמקדת בו. הוא לובש ז'קט זמש שחור וסוודר לבן. בפיזמון, מילות השיר מופיעות על המסך מאחוריו, כמו גם אימג'ים מגורענים, שנותנים תחושה חזקה של הופעה של Ed Sheeran, או סתם חיקוי של גרמניה 2018."
בהופעה החיה: הוא קצת מפספס את סוף הבית הראשון, שזה קצת אירוני כי אז הוא שר "I'm Sorry. I Messed Up", אז אפשר להגיד שזה עבד לו… ההופעה זהה לזו בחצי הגמר, אבל משהו שם לא עובד. זה הרבה פחות כריזמטי מכל השירים שהופיעו לפניו.

Uku Suviste – What Love Is – בסקירת השירים ציינתי: "זה נשמע כמו להיט פופ רוסי של ה-Dream Team, ועם ההופעה הנכונה, זה יכול לזכות בקדם. 2/5."
בחצי הגמר ציינתי: "המצלמה מתרכזת בעיניים התכולות של Suviste. הוא לובש סריג לבן עם מכנסיים אפורים. ווקלית, הוא לא חזק במיוחד. הוא עומד על הבימה קטנה, נורות מוארכות יורדות מהתיקרה, נרות ממלאים את רצפת הבמה אפופת העשן. מאחוריו, האותיות L-O-V-E. הצבע זהב הוא השולט בבמה. זה נורא קיטשי. יש בעיות סאונד ניכרות, אבל הוא נותן הופעה סבירה, עם זיופים פה ושם."
בהופעה החיה: ההופעה זהה לזו בחצי הגמר. יכול להיות שהוא שינה אאוטפיט? בכל מקרה, הוא נשמע יותר טוב ווקלית. אם הוא צולח את השופטים ומסיים בטופ 3, הוא כנראה לוקח את הקדם הזה, וחבל.

SHIRA – Out in Space – שם הבמה של Marika Rodionova, שכתבה את השיר עם Karl-Ander Reismann, המצוין מעלה. אז מסתבר ש-Jennifer Cohen היא לא נציגת העם היהודי היחידה בקדם. בלדת פופ-רוק עם השפעות בלוזיות. SHIRA נשמעת כמו סינגר סונגרייטריות עכשוויות, והשיר אפקטיבי, מגניב, אדיש משהו, מעורר סקרנות. היא נשמעת מאד כנה, מחוברת לשיר, ואתה מוצא עצמך מקשיב בקשב רב למילים. מעניין ו-engaging מאד. 3/5."
בחצי הגמר ציינתי: "היא יושבת ליד פסנתר, אך לא מנגנת. לובשת גלימת תחרה שקופה, חולצת בטן ומכנסיים לבנים, הכל בלבן. מבחינת סטיילינג היא נכשלה. ועדיין, זה השיר הכי מקסים ויפה בקדם. היא נעה על הבמה, מנופפת בגלימתה, בניסיון להוסיף תנועה להופעה שלה. מכונת רוח מוסיפה לאלמנט הקיטשי. גם ווקלית היא לא מבריקה. חבל."
בהופעה החיה: ההופעה זהה לזו בחצי הגמר. היא מאד חמודה, וזה השיר האהוב עליי, אבל אני לא רואה אותה מצליחה יותר מידי הערב. היא השתפרה מחצי הגמר, או לפחות כך אני רוצה לחשוב. היא יותר engaging.

Anett x Fredi – Write About Me – בסקירת השירים ציינתי: "בלדת פופ-בלוז שקטה, מלאת חצוצרות ואווירת מועדון ב-1920's. זה נשמע מצוין, ל-Anett קול מלא נשמה, בעוד Frederik Küüts על המוזיקה. השיר פשוט, אבל האווירה מלאת נשמה. אהבתי מאד… 3/5"
בחצי הגמר ציינתי: "זה השיר טוב בחצי הגמר. הזמרת לובשת חולצה עתירת פייטים כסופים, עם מכנסיים תואמים. Fredi מנגן על הקטווק ו-Anett מצטרפת אליו בבית השני, וההופעה הופכת פלרטטנית. זה מקסים, צנוע וחם. את הבמה שוטפים אורות אדומים-צהובים ותורמים לאווירה החמימה."
בהופעה החיה: גם הופעה זו זהה לזו שבחצי הגמר. מרובת קלוזאפים ואווירה דרום-ארה"בית חמימה. אחד השירים הטובים של הקדם, הזוכה להופעה מתאימה, צנועה ומחממת לב. אין לזה שום סיכוי לדעתי להגיע לסופר-גמר, ועדיין.

Jaagup Tuisk – Beautiful Lie – בסקירת השירים ציינתי: "השיר הושווה מהרגע הראשון ל-"Arcade", השיר זוכה אירוויזיון 2019. האפקט של השיר זהה, בלדה רגשנית, מבוססת פסנתר, עם הפקה אלקטרונית מינימלית, שנועדה להעצים את הדרמה ולתת הרגשה של תזמורת מודרנית. קולות רקע, מעצימים דרמה, בפיזמון ומחזירים להשוואה ל-"Arcade". בניגוד לאחרון, יש משהו מעט יומרני בשיר, גם אם הוא טוב ונכון מוזיקלית. 3/5."
בחצי הגמר ציינתי: "לשיר יומרני מגיעה הופעה יומרנית. ההפעה מתחילה כשהמצלמה מצלמת את Tuisk במהופך ומסתובבת לאיטה. הוא לובש חולצה לבנה עמוקת מחשוף ומכנסיים שחורים. בוידאוארט פיצוצים ודרמה ואז מים רוגעים. אליו מתלווה רקדנית בלבן, והם פוצחים בריקוד משותף. על המסך טיפות מים עולות מלמטה למעלה. המצלמה מתהפכת שוב בחלק האחרון של השיר. הופעה מנצחת."
בהופעה החיה: מה לא נאמר על השיר הזה? חיקוי של Duncan Laurance, חיקוי של Billie Eilish. ויזואלית, מדובר בהופעה האפקטיבית ביותר בקדם הזה. הוא גם זכה לתשואות הרמות ביותר מהקהל, כשהציגו את המתמודדים. האם זה הולך להיות בינו לבין Uku?

Traffic – Üks kord veel – בסקירת השירים ציינתי: "לכאורה יש כאן צוות מנצח, מצד שני מדובר בשיר גנרי לחלוטין, אשר שמענו כמוהו עשרות בשנים האחרונות. המנון חצי אקוסטי, עם צלילי קאנטרי ופיזמון קליט וחסר אופי, כולל המון שטיקים של מוזיקה עדכנית, שנועדה להישמע אותנטית, אבל עדיין נורא מתועשת ונוסחתית. 2/5."
בחצי הגמר ציינתי: "הלהקה יושבת במעגל, כולל Stig Rasta בעצמו, והמצלמה במרכז מסתובבת ועוברת ביניהם. הקהל מדליק את הפנסים בטלפונים הניידים ועוזר לתורם לאווירה, אבל זה נורא נורא צ'יזי ומתאמץ, כולל בניסיון להשוות להופעה איזה אפיל מינימליסטי מגניב. לקראת סוף השיר הם קמים ונותנים הופעה "רגילה". סחים."
בהופעה החיה: גם הופעה זו זהה למה שראינו בחצי הגמר. הם לכאורה הבחירה "הבטוחה", אבל גם הסוס השחור, כי אף אחד לא חושב בשלב זה שהם יכולים לעשות משהו בעל משמעות. ההופעה הווקלית נעדרת האנרגיה הדרושה לדעתי.

Egert Milder – Georgia (On My Mind) – בסקירת השירים ציינתי: "זה מן פופ-בלוז דרום ארה"בי פוגש ב-Coldplay, במיוחד בקול של Milder, שמזכיר את הקול של Chris Martin. הפיזמון לוקח למחזוות מילניאלים הימונוניים. זה חמוד, גם אם מעט שמרני מידי לטעמי וחנפני במידת מה. 3/5."
בחצי הגמר ציינתי: "Milder מנגן על פסנתר צבעוני. איתו על הבמה גיטריסט ומתופף. האורות שוטפים את הבמה ומאירים עליו מלמטה ומהצד. המצלמות מתמקדות בפניו, בהופעה שמנסה למכור עצמה כהופעת ג'אז במועדון אפלולי. בבית השני הוא גם מהפסנתר. יש בו משהו מאד חמוד ואמיתי, נגיש. הוא נורא נהנה להופיע על הבמה, וזה גורם גם לצופה להנות."
בהופעה החיה: הופעה טובה, נגישה ומגובשת. הוא הפתיע בחצי הגמר ושומר על המומנטום גם בהופעה הערב. אם אתם מחפשים סוס שחור, שיפתיע, יכול להיות שהוא האחד. הוא נעמד על הפסנתר לקראת סוף השיר. הקהל אוכל את זה.

Laura – Break Me – בסקירת השירים ציינתי: "השיר נפתח כבלדת פופ-רוק קטנה ובפיזמון מגביר מעט קצב. חייב לציין שהשיר הוא אחד המשעממים בליינאפ של הקדם האסטוני. יש קצת השפעות קאנטרי, הפקה סטנדרטית ביותר, ניסיון לחקות ז'אנר מעט יותר אינדי בפיזמון, אבל זה נידון לכישלון. אני באמת לא מבין הם ניסו לעשות כאן. אני לא חושב שהיא תעלה לגמר עם השיר הזה. 2/5."
בחצי הגמר ציינתי: "Laura עולה בבגד חושפני למדי, עם מלמלה בשרוולים ובגד גוף שחור. להופעתה מתלווים קטעי וידאו שלה, במה שעשוי לתת לה יתרון, או לפחות להיות לעזור לה להיות זכירה. מבחינת ווקל וכריזמה בימתית, היא שמה בכיס את Renate ו-INGA, שבאו לפניה. היא קצת מתקשה בתווים הגבוהים, אבל לגמרי מוכרת את השיר. חבל שזה שיר כזה גרוע."
בהופעה החיה: היא לא הגיעה לשחק. נציגת 2005 ו-2017, שמעולם לא העפילה לגמר האירוויזיון, חוזרת, אומנם השיר שלה חלש, אבל היא נותנת את אחת ההופעות החזקות, ויזואלית ווקלית.

להלן דירוגי לשירי חצי הגמר, המתעדכן לאחר ההופעות החיות:

  1. SHIRA – Out in Space
  2. Anett x Fredi – Write About Me
  3. Stefan – By My Side
  4. Egert Milder – Georgia (On My Mind)
  5. Uudo Sepp – I'm Sorry. I Messed Up
  6. Jaagup Tuisk – Beautiful Lie
  7. Rasmus Rändvee – Young
  8. Inger – Only Dream
  9. Laura – Break Me
  10. Uku Suviste – What Love Is
  11. Traffic – Üks kord veel
  12. Synne Valtri feat. Väliharf – Majakad

במופע הביניים, השיר "Ooh Aah" בביצוע Púr Múdd.

הגיע זמן התוצאות. השופט הראשון מעניק את מרב הנקודות ל-Jaagup Tuisk. השופט השני מעניק את מרב הנקודות ל-Stefan. השופטת השלישית מעניקה את מרב הנקודות ל-Uku Suviste. השופט הרביעי מעניק את מרב הנקודות ל-Uku Suviste. חברים, יש מצב שזה שלו! השופט החמישי מעניק את מרב הנקודות ל-Anett x Fredi. השופט השישי מעניק את מרב הנקודות ל-Egert Milder. השופטים מאוקראינה מעניקים את מרב הנקודות ל-Anett x Fredi. השופטת הבאה מעניקה את מרב הנקודות ל-Anett x Fredi. השופט התשיעי והאחרון מעניק את מרב הנקודות ל-Anett x Fredi.

להלן מצב הנקודות עד כה:

Anett x Fredi – 87
Jaagup Tuisk – 65
SHIRA – 58
Uku Suviste – 56
Stefan – 48
Traffic – 46
Egert Milder – 38
Uudo Sepp – 38
Inger – 32
Rasmus Rändvee – 23
Synne Valtri feat. Väliharf – 19
Laura – 12

עד שתגיע הצבעת הקהל, אנו נהנים מהופעה של מנחה הערב, Karl-Erik Taukar, בשיר "Kuule".

זוכה אירוויזיון 2001, Tanel Padar, מבצע את שירו "Sinu aeg".

ניקוד השופטים מתורגם ל-1-8, 10 ו-12 נקודות. לאחר הוספת ניקוד הקהל, 3 עולים לסופר גמר והם:
Jaagup Tuisk
Anett x Fredi
Uku Suviste

הקווים נפתחים ל-15 דקות. על הקהל האסטוני מוטלת המשימה להכריע מי יהיה נציג המדינה באירוויזיון 2020 ברוטרדם?

ממשיכים בהופעות הביניים. שלאגרים אסטוניים לכל דורש. הזמרת Anne Veski במחרוזת שירים.

הגיע זמן תוצאות הסופר-גמר: למקום השלישי הגיע….

Anett x Fredi

והזוכה הגדול הוא……

Uku Suviste

בהצלחה ל-Uku Suviste ולאסטוניה ברוטרדם!

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.