2020: פורטוגל – סיקור ה-Festival da Canção – גמר

הערב פורטוגל בוחרת! ה-Festival da Canção, שזו הפעם ה-53(!) שהוא מתקיים, מגיע הערב לסיומו. אחרי שנכשלה בשנתיים האחרונות, האם פורטוגל תבחר את השיר שיחזיר אותה לפסגה?

סה"כ יתמודדו 8 שירים העפילו לגמר התחרות. ניתן לצפות בתחרות בשידור חי כאן.

המנחים הם Filomena Cautela, מנחת אירוויזיון 2018 ו-Vasco Palmeirim, מגיש רדיו ומנחה של רשות השידור הפורטוגלית. שניהם הנחו את גמר הקדם גם בשנה שעברה. יחד עם מנחת הגרין רום, הם פותחים את הערב במחווה לרשות השידור הפורטוגלית, עם שירים מתכניות מקומיות ובינלאומיות, לאורך השנים, אשר שודרו ברשות השידור.

מתחילים בתחרות…

Filipe Sambado – Gerbera Amarela do Sul – בסקירת השירים כתבתי: "וואו, זה שונה מאד וחסר סיכוי, אבל מאד פורטוגלי ומקסים. העיבוד מאד מעניין ומשלב גיטרות ושאר כלים פורטוגליים עם אלמנטים סיתסייזריים. השיר מהפנט, עשיר מוזיקלית. הזכיר לאנשים מוזיקת ימי ביינמית פורטוגלית בטוויסט עכשווי. 3/5." בחצי הגמר כתבתי: "Sambado עולה במראה קווירי מרהיב, עם איפור כבד, שמלה שחורה וכתר שחור לראשו. הוא יושב על כס מלכות, שרכש באיקאה. סביבו מלווים שנראים כמו אלמנות פורטוגליות משופמות. הוא נפטר מהשמלה כשהוא נעמד וחושף מכנסי עור שחורים קצרים. מעניין ושונה כמו השיר."
בהופעה החיה: מדובר באחד השירים הטובים הערב לדעתי. ההופעה הקווירית מחצי הגמר נשמרה כמות שהיא. הבמה הגדולה יותר תורמת לאווירה המוגזמת של השיר וההופעה. זה מגניב ופוסט מודרני. הם לא יבחרו בזה, כי זה חזרה על הכישלון של Conan Osiris מהשנה שעברה.

Jimmy P – Abensonhado  – בסקירת השירים כתבתי: "אחד השירים המודרניים ביותר בליינאפ. ג'ימי פותח בראפ-ספוקן וורד על רקע לופ אלקטרוני. הפיזמון כולל את המילים "I'm Sorry, Mama" בלבד. זה מינימליסטי ונחמד, אבל רחוק מלהדהים. קולות הרגע בבית השלישי תורמות לאווירה הקיטשית שנבנתה כבר בפיזמון. 3/5." בחצי הגמר כתבתי: "את ההופעה הוא מתחיל בישיבה על מדרגות הבמה. הוא נעמד ופוסע אל מרכזה. הוא לובש שחורים, ומאחריו להקת גוספל לבושה לבן עם צעיפים מוזהבים. הוא עושה ראפ טוב, אך השיר היה ראוי לפיזמון חזק ומורכב יותר. גם המקהלה עושה עבודה טובה."
בהופעה החיה: בזמן הקצר מאז עלה מחצי הגמר, הוא הפך לחביב החובבים המקומיים. יש הטוענים כי הוא הולך לזכות הערב בהצבעת הקהל…בהיעדר מדרגות, הוא מתחיל את השיר כורע על הבמה. המצלמה חותכת ומצלמת אותו ממגוון זוויות. זה שיר, שלוקח לו זמן רב להתרומם. עם זאת, הוא נותן הופעה טובה ומלאת רגש.

Tomás Luzia – Mais Real que o Amor – בסקירת השירים כתבתי: "הבתים מזכירים לי שירי קדמים ישנים מפורטוגל. הפיזמון כבר לא קשור לכלום, ונשמע קיטשי וחסר זהות. הגיטרה דומיננטית בשיר, לצד ממש מעט אלמנטים אלקטרוניים ברקע. יש משהו מאד disjointed בשיר, בעיבוד ובהלחמה של הבתים לפיזמון. הקהל יאהב לטעמי, אך השופטים יקברו את השיר בהצבעה. Luzia עצמו מאד נאה ובעל מראה מסחרי, מה שעשוי לעבוד לטובתו. 2/5." בחצי הגמר כתבתי: "הוא נראה כמו אסתר שמיר. לובש חולצה בירוק דהוי ומכנסי בז'. ההופעה הווקלית טובה, והוא גם יודע לתקשר עם המצלמה, מה שהשניים לפניו לא ידעו לעשות. השיר עדיין לא מציאה גדולה, אבל יש לו כריזמה מסוימת, והיא עשויה לשחק לטובתו הערב. הוא לבדו על הבמה."
בהופעה החיה: אחד השירים החלשים הערב, שעלה כנראה בזכות הצבעת טינאייג'ריות. הוא שינה מלבושיו לכבוד הגמר לז'קט שחור וחולצה לבנה. הבתים יפים, אבל הפיזמון זה מידטמפו בינוני מאד. הוא לבדו עם הבמה, גם בהופעת הגמר. בקהל, הבנות צורחות.

Elisa Rodrigues – Não voltes mais – בסקירת השירים כתבתי: "שיר נוסף באווירת אפרו-פיוז'ן, עם השפעות קריוביות וים תיכוניות. זה מוזיקת עולם עם ג'אז. הקול של Rodrigues מלטף והאווירה היא מאד מרגיעה ומשמחת. כמו השיר הקודם, וכיאה לז'אנר, גם זה מעט רפטטיבי, אבל הריף של הגיטרה החשמלית והמקהלה ב-C part עושים את ההבדל. 3/5. "בחצי הגמר כתבתי: "הבמה מוחשכת ואור אדום מאיר על הזמרת. היא לובשת שמלת זמש סגולה עם עיטורים כסופים, שמכסים כמעט את כולה. הוידאוארט אדום-כתום, ושילובו עם אורות צהובים מדמה שקיעה יפה. מאחוריה ארבעה זמרי ליווי. הופעה ווקלית טובה, אבל היא חייבת ללמוד לתקשר עם המצלמה. ב-C Part, היא רוקדת ומסתובבת, והמצלמה מסתובבת עמה."
בהופעה החיה: קצת פנפנו אותה לכבוד הגמר. היא לובשת שמלה כחולה עתירת פייטים עם שסע. ההופעה לא הותאמה לבימת הגמר, אבל אני חושב שהשופטים יאהבו את השיר הזה. היא חמודה מאד, גם אם נדמה שהבמה גדולה עליה.

Throes + The Shine – Movimento – בסקירת השירים כתבתי: "אולי השיר הכי מודרני ועכשווי בליינאפ. ראפ-טראפ אלקטרוני בפורטוגלית. זה מגניב, זה מרים. יש לזה לופ אלקטרוני ממכר. זה משהו שיכול להרים מסיבת אירוויזיון בקלות. מקומי מצד אחד, מצד שני מאד בינלאומי ושואב מסצינת הראפ האמריקאית העכשווית. לא שמענו שום דבר כזה באירוויזיון. מרשים לטובה. 4/5." בחצי הגמר כתבתי: "הופעה! הראפר עם ז'קט ארוך פתוח חושף חזה, שיערו צבוע בסגול והוא רוקד בצורה הכי מגניבה שתוכלו לדמיין. חברי ההרכב תומכים בו בחלקים החצי-ווקלים. זה כריזמטי ומרים את האולם. כל מה ש-Blasted Mechanism לא עשו לפניהם. האורות מרצדים ועל המסך תמונה מגורענת. תזזיתי ואנרגטי. מה הסיכוי שזה ייסע לרוטרדם? הקהל מתלהב."
בהופעה החיה: עוד הופעה שבנויה לבמה הגדולה. זה השיר הטוב של הקדם לדעתי, אבל אני לא רואה יותר מידי סיכויים שזה לוקח. ההופעה די זהה לזו של חצי הגמר. הם מקבלים את התשואות הרמות ביותר עד כה. וואו.

Kady – Diz só – בסקירת השירים כתבתי: "זה שיר במקצב אפריקאי וגם קצת ברזילאי. השיר קיצי, רגוע, מזכיר שקיעות בריו דה ז'ניירו או בחוף השנהב. זה לא ממש מתקדם לשום מקום, ולמרות שקולה של Kady נעים, האווירה כלולה עושה אותך מנומנם. וזה נאמר כמחמאה. יש מקום גם לשירים כאלה, ולא צריך דרמה בכל מקום, אבל די ברור שזה יילך לאיבוד אם יגיע לאירוויזיון. 3/5." בחצי הגמר כתבתי: "היא עולה בשמלה לבנה עם שרשראות זהובות על כתפיה. מאחוריה שלוש זמרות ליווי בשחור, שגם רוקדות קצת. בוידאוארט שמשות כתומות בגדלים שונים. ההרגשה היא חמימה ומזמינה, הן במלודיה והן בהגשה. אסתטית זה עובר מסך."
בהופעה החיה: Kady והמלוות החליפו מלבושים. כולן לובשות כעת זהב. היא עם שיער פזור, מראה את תלתליה המפוארים. מלבד זאת, ההופעה זהה לזו שבחצי הגמר. זה שיר נעים באווירה ברזילאית, אבל ממצה עצמו מהר מאד.

Elisa – Medo de Sentir – בסקירת השירים כתבתי: "שמה עלה כאחת הפייבוריטיות, אבל אני לא ממש מתחבר. זו בלדת פופ-סינגר-סונגרייטר מודרנית, מלודית, עם הפקה אפקטיבית, אבל לטעמי מעט חסרת ייחוד. אם פורטוגל בוחרת בזה, היא מתרסקת כמו ב-2018. למלמ"י. 3/5." בחצי הגמר כתבתי: "Elisa עולה בשמלה כחולה מנצנצת, שכבר ראינו במלודיפסטיבלן השנה. האיפור שלה מתחת לכל ביקורת. הוידאורט מדמה שמיים זרועי כוכבים. זה אחד הפייבוריטים לזכייה, ואני לא ממש מבין מדוע. היא פרפורמרית טובה וקל להתחבר אליה, כריזמטית מרוב המופיעים הערב, אבל השיר הוא נון איבנט."
בהופעה החיה: גם Elisa שינתה מלבושיה, ונראית טוב מכפי שנראתה בחצי הגמר. היא לובשת מן חולצה בורוד חיוור עם שרוולים מנופחים ומכנסיים אדומים מנצנצים ומתרחבים. טוב, האמת שהיא נראית כמו ליצן, אבל לפחות איפרו אותה כמו שצריך. עמה על הבמה, פסנתרנית. לזכותה ייאמר שהיא אחת הפרפורמריות היותר חזקות הערב, ויודעת לעשות אהבה עם המצלמה.

Bárbara Tinoco – Passe-Partout – בסקירת השירים כתבתי: "שיר באווירת שנות השלושים או הארבעים. חובבים ציינו שיש בשיר משהו מאד צרפתי… הכותרת למשל. העיבוד עם ה-big band הוא מגניב, היפסטרי משהו, מאד פורטוגלי מצידה. אנשים מתחו קו בין השיר לבין שירי דיסני ישנים, "It's Oh So Quiet" של Bjork, הופעות קברט והסרט "לה לה לנד". חביב ונוסטלגי, למרות שלטעמי חוטא בפנייה למכנה משותף רחב מידי. יש כאן מקום בטוח וגמר וכנראה טופ 3. 3/5." בחצי הגמר כתבתי: "בהופעה החיה: Tinoco יושבת על גב ספסל ומפלרטטת עם נגן הגיטרה. פנס רחוב מדמה אווירה של רחוב פריזאי, או ליסבוני. הרקדנים נכנסים וביחד הם נותנים הופעה שמזכירה מאד את הסרט "לה לה לנד", כמצופה. זה מחוייך וחנפני, אבל עולה על העצבים במידה. היא עצמה נותנת הופעה לא רעה בכלל."
בהופעה החיה: ה-פייבוריט של הערב. היא שינתה את מלבושה לשמלת סטרפלס בירוק חיוור. רק עכשיו קלטתי, שנגן הגיטרה הוא מלחין השיר. גם הרקדנים שינו את מלבושם, למשהו קצת יותר מותאם לאווירת המחזמר משנות ה-20. זה הופעה הרבה פחות טובה מזו של חצי הגמר, היא קצת הולכת לאיבוד. יכול להיות שהניצחון לא שלה? הקהל מריע לה בהתלהבות.

מופע הביניים הראשון הוא מחווה לבום הרוק הפורטוגלי של שנות השמונים.

אחרי שבגרין רום, המתמודדים שרים מחרוזת של כל שירי הגמר, המנחים נותנים קטע קומי…

מופע הביניים הבא הוא של נציג פורטוגל 2019, Conan Osiris, בשיר האירוויזיון שלו, "Telemóveis", בליווי תזמורת חיה.

השופטים מצביעים:

צוות השיפוט של Norte מעניק 12 נק' ל-Filipe Sambado.
צוות השיפוט של Centro מעניק 12 נק' ל-Filipe Sambado.
צוות השיפוט של Lisboa a vale do tejo מעניק 12 נק' ל-Filipe Sambado.
צוות השיפוט של Algarve מעניק 12 נק' ל-Filipe Sambado.
צוות השיפוט של Azores מעניק 12 נק' ל-Filipe Sambado.
צוות השיפוט של Madeira מעניק 12 נק' ל-Elisa.
צוות השיפוט של Alentejo מעניק 12 נק' ל-Bárbara Tinoco.

הניקוד מתורגם ל-3-8, 10 ו-12. ועכשיו להצבעת הקהל:

3 – Elisa Rodrigues
4 – Filipe Sambado
5 – Throes + The Shine
6 – Jimmy P
7 – Kady
8 – Tomás Luzia
10 – Elisa
12 – Bárbara Tinoco

מה שאומר, ש-Elisa היא המנצחת.

בהצלחה ל-Elisa לפורטוגל ברוטרדם!

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.