2019: אלבניה – סקירת שירי הקדם

כמידי שנה, אלבניה תהיה הראשונה לחשוף את שירה לאירוויזיון. השיר ייבחר במסגרת הפסטיבל המקומי Festivali i Këngës, הנערך מידי שנה בתקופת חג המולד. הפסטיבל הוותיק והפופולרי הפך החל משנת 2004 לקדם אירוויזיון המקומי. בשנים האחרונות זוהרו עומם והוא מאבד מהפופולריות שלו לטובת הפסטיבל Kenga Magjike. המסורת המוזיקלית האלבנית המפוארת ניכרת באופן שבו הם לוקחים את תחרויות השירה שלהם ברצינות, תחרויות ששאבו ועודן שואבות הרבה השראה מפסטיבל סנרמו האיטלקי. את השיר המנצח הם בוחרים, ממש כמו האיטלקים, ללא קשר לסיכויו באירוויזיון, הפסטיבל ומרכזיותו הוא לפני הכל. עקב אכילס של האלבנים בשנים האחרונות הוא ה"אלבניזציה" של השירים, התהליך שבו הם הופכים שיר מקומי וייחודי באלבנית ל-3 דקות של פופ חיוור באנגלית. ב-2018 הם בחרו שיר וכמעט לא שינו אותו לכבוד האירוויזיון, התוצאה הייתה מקום 11 בגמר אירוויזיון 2018, מיקום מכובד לכל הדעות. מי ילך השנה בעקבות Eugent Bushpepa וייצג את המדינה הבלקנית בתחרות בתל-אביב? להלן סקירת 22 השירים המשתתפים בקדם האלבני, לפי סדר הופעתם בערב הראשון לתחרות:

Bojken Lako – Jeto jetën – אחד האמנים המקומיים האהובים עליי. השיר הולחן על ידי Bojken Lako עצמו ופירושו הוא "חיו את החיים". ההפקה של השיר מגניבה, בלדת רוק שקטה עם קישוטים אלקטרוניים ומוזיקת צ'יל אאוט ברקע. קולות נשיים ענוגים מעטרים את השיר על רקע קולו המתכתי של בויקן. הפיזמון מאד רפטטיבי והמלודיה לא מתרוממת. חביב, אך מעט מרדים. 3/5

Alar Band – Dashuria nuk mjafton – "אהבה אינה מספיקה" באלבנית. השיר נפתח בצליל בלקני שמח וקריאות "היי", שמזכירות שירים בלקניים רבים. כותב השיר כתב את שירה של Manjola Nallbani בקדם האלבני בשנה שעברה, שיר שזכור פחות בגללו ויותר בגלל המבצעת… לסולן קול דומיננטי, אבל זה נשמע כמו עשרות שירים שכבר שמענו בעבר. זה לא ייחודי בתת הסוגה שלו ולא מעניין כדי להביא אותי לשמיעה נוספת. הפזמון קליט, אך מוכר מאד. 3/5

Lidia Lufi – Rrëfehem – "אני מתוודה" באלבנית. כותב השיר כתב את שירו של Tiri מהפסטיבל בשנה שעברה. השיר נפתח בצליל גיטרה וקול מתכתי מכושף, שירתה של לידיה על רקע כל אלה וצלילי הנבל בסוף כל שורה יוצרים אווירה אקלקטית. בפזמון השיר לוקח תפנית לבלדת רוק דרמטית, עם דרופ אלקטרוני. אני בטוח שעם תזמורת זה יישמע מאד מיוחד, אבל האלקטרוניות בשיר קצת מוזרה והשילוב עם הכלים האקוסטיים בבתים יוצרים כאן שני שירים שהולחמו להם יחדיו. 3/5

Kujtim Prodani – Babela – אני מעריך שכותרת השיר היא שם של בחורה כלשהי. Kujtim חצי מדבר, חצי שר. השיר הוא בלדה אקוסטית, עם מבנה של שירים מזרח אירופאים ישנים. באמצע השיר הוא עוצר לנאום קצר. זה בעיקר נורא נורא מיושן וחסר רלוונטיות למוסיקה של ימינו. עם זאת, אני שמח וגאה שיש בקדם הזה ייצוג גם לאמנים ויוצרים מבוגרים. 2/5

Gjergj Leka – Besoj – "אני מאמין" באלבנית, אך בערוץ היוטיוב של הטלוויזיה המקומית הוא נקרא "Një ditë tjetër" שפירושו "עוד יום". בלדה תזמורתית, שעוברת בין ג'אז, מוזיקת מעליות וחדרי מלון ל-adult contemporary. הפיזמון נשמע כמו שיר ישראלי משנות השבעים או השמונים. שוב, שיר מאד מיושן, גם כאן עם קטע דיבור באמצע. לקראת הסוף השיר מקבל טוויסט רוקיסטי… לא מבין את זה עד הסוף 2/5.

Dilan Reka – Karma – דילן, מי שהיה חביב החובבים בקדם 2017 והגיע מקום שני בקהל ושלישי בדירוג הסופי, חוזר לניסיון נוסף. הפעם הוא עם שיער מחומצן ושיר שכותרתו היא מילה בינלאומית. שיר פופ-דאנס קצבי וקליט. השיר נבנה לדרמה המגיעה בפיזמון. פופ-דיסקו אירוטראשי למהדרין. כותב השיר הזה עומד מאחורי שירה של Inis Neziri בפסטיבל של השנה שעברה, שיר שנחשב כאחד הפייבוריטים לניצחון. בגדול, מדובר בטראש 2/5.

Mirud – Nënë – "אימא" באלבנית. מירוד הוא אזרח ארה"ב. השיר שמתחיל בצליל פסנתר דרמטי, נחשב כבר לפייבוריט בקרב החובבים. קולו הצלול של מירוד נכנס על רקע כינור. בפיזמון נשמעים צלילי תופים גדולים ודרמה רגשנית גדולה, שמובנת כששרים שיר על אימא. השיר הוא פופ-מוזיקת עולם, המנוני, אך לא בעל הוק חזק מספיק לדעתי כדי לקחת את התחרות. האווירה היא קצת ניו-אייג' ניינטיזית. השיר זוכה לעניין בקרב החובבים, בין היתר משום שעל הלחן אמונה נציגת אלבניה לאירוויזיון 2015, הלא היא Elhaida Dani, שמלחינה לקדם המקומי בפעם הראשונה 3/5.

Soni Malaj – Më e fortë – "חזק יותר" באלבנית. השיר נפתח במלווים השרים "בום בום בום" ומוזיקה דרמטית…. RnB-פופ עם השפעות אתניות. זה פופ מקומי, מרקיד ו"אירוויזיוני" מאד, לא הכי מודרני, קצת תחילת העשור הקודם. חלקים בשיר נשמעים כמו משהו שיכול להיות הבסיס ל-"Fuego" מקומי נוסח אלבניה. האם זה ניסיון מקומי לשחזר את הצלחתה של אלני פוריירה? זה פורח וכיף, אבל יש לי תחושה שלאחר אנגלוז השיר והעברת מיקסינג הוא יהפוך לפאסט פוד כל-אירופאי 3/5. אנקדוטה מעניינת: סוני היא הזמרת אשר לפני 12 שנים האלבנים האשימו שמריה שריבוביץ' גנבה ממנה את המלודיה לשיר זוכה אירוויזיון 2007, "Molitva". השיר ההוא של סוני נקרא "Ndarja", למי שמעוניין לחפש.

Jonida Maliqi – Ktheju tokës – "חוזר לאדמה" באלבנית. השיר מתחיל בצלילי תופים רועמים ואחריהם נכנס קולה הצלול והמכשף של Jonida. על רקע צליל גס מאד, נכנס לופ אלקטרוני וקולה של הזמרת עולת בצעקה רמה. היא שרה על חזרה לאדמה, ואכן בשירה שלה יש משהו מאד אתני ושבטי, העומד בניגוד ללופ האלקטרוני המסיבתי ברקע, שלפעמים נשמע מתריס. גם כאן האווירה דרמטית, אך לא מלאת בקלישאות. שיר מעניין, שישמע מצוין עם התזמורת, וגם עם פלייבק. מתמודד ראשון לניצחון לדעתי ופייבוריט גדול בקרב חובבים 3/5.

Elton Deda – Qetësisht – "ברוגע" באנגלית. השיר נפתח בנגינת גיטרה ופסנתר, משל היינו בתחילת הניינטיז. השיר נכתב והולחן על ידי דדה עצמו. מדובר בבלדת אמצע הדרך למל"מית למדי וחסרת מעוף. ההפקה אקוסטית וההרגשה מעט מתקתקה מידי לטעמי. השיר רגוע כפי שכותרתו מרמזת, אך לצערי אין כאן בשורה של ממש. אלטון הוא אהוב בהפקת התחרות, בה היה מעורב מספר פעמים 2/5.

Elona Islamaj – Në këtë botë kalimtare – "בעולם המעבר הזה". האם היא שרה על עולם שלנו כמסדרון לעולם הבא? השיר נפתח בצלילי גיטרה עדינים, לאחריו מגיעים צלילי פסנתר נוגים. בפזמון כבר נכנסת גיטרה חשמלית וכינורות המעניקים לשיר את הדרמטיות, שהפסטיבל הזה לא שלם בלעדיו. הקול של Elona הוא לא קול דומיננטי במיוחד והיא לא מצליחה להשתלב טוב במעבר שהשיר הזה עושה. ההפקה של השיר חלשה לעומת השירים הקודמים ואנו נותרים עם בלדת קינה למל"מית למדי. הדרמה לא דרמה, הרגש אינו רגש והשיר מסתיים בקול ענות חלושה 2/5.

Klodiana Vata – Mbrëmje e pafund – "ערב אינסופי". השיר נפתח בצלילי אתנו-פופ דרמטיים. השיר נשמע משהו בין מוזיקה מזרחית ניינטיזית לפופ בלקני ניינטיזי. אז אפשר לסכם שזה רטרואי במידה. ההפקה זולה במיוחד, ונשמעת כמו הפקת דאנס זולה של תחילת הניינטיז, מה שהופך את כל השיר לשיר חתונות זול במיוחד. גילטי פלז'ר מהספר של הגילטי פלז'רז. חולה על זה 3/5.

Klint Çollaku – Me jetë – "עם החיים" באלבנית. מדובר בבלדת פסנתר, שבפיזמון מקבלת טוויסט אלקטרוני על רקע קולו העולה לפלצטים של קלינט. המלודיה מהודקת, מערבית מאד, מעט גנרית בפיזמון, אבל בגדול מדובר בשיר חמוד, שיכול להתפוצץ על הבמה, אם יבוצע כראוי 3/5.

Artemisa Mithi & Febi Shkurti – Dua ta besoj – "אני רוצה להאמין בזה" באלבנית. האינטרו מזכיר את "Just Give Me A Reason" של Pink ו-Nate Ruess. ארתמיסה אחראית על השירה המלודית בשיר, בעוד פבי על הראפ המיותר באלבנית. מדובר בפופ בינוני, שמנסה להיות המנוני. זה שיר שמנסה להתחקות אחר ז'אנרים שהיו חזקים במוזיקה העולמית לפני מס' שנים. בפזמון יש איזו שורה באנגלית ולאחריו יש Millennial Whoop, שכבר הספיק לצאת מהאופנה בשנה האחרונה. מאד חלש, עד בלתי שמיע 1/5.

Kelly – A më ndjen – "האם את מרגישה אותי?" האינטרו לקח אותי ל-"Take Me to Church" של Hozier, אבל הכיוון של השיר הזה שונה לגמרי. שיר מרובה אלמנטים, שלא מתחברים האחד לשני. בלדה רגשנית, שטובעת באפקטים מוזיקליים אלקטרוניים, שהופכים את הכל לעיסה בלתי שמיעה, כולל עיוות קולו של הזמר. בלדה קיטשית סתמית לגמרי, שהתוספות מראות את מה שחסר בה 2/5.

Bruno Pollogati – Nuk ka stop – "אין עצירה". פאנק בקדם האלבני? היי, למה לא בעצם? האם ברונו אמור להיות גיא מזיג המקומי? הוא פחות מוכשר ממנו, אבל לשמוע את הז'אנר זה מרענן. זה יותר פופ עם אלמנטים של פאנק. השיר פשוט למדי, לא מתוחכם בשום צורה, חסר סיכוי, אבל מקסים 3/5.

Marko Strazimiri & Imbro – Leyla – "ליילה" היא כנראה האישה המדומיינת שהכי הרבה שרו עליה בדרום-מזרח אירופה…. מהו קדם בלקני ללא בלדה אתנית מסורתית וזה השיר שמייצג את הז'אנר ב-FIK השנה. השיר הולחן על ידי Adrian Hila, שכתב את אלבניה 2008, 2007 ו-2005. זה דרמטי, אבל של פעם. מביא לי את טיראנה הביתה לגבעתיים. שיר שמייצג תרבות מקומית שחיה ונושמת, אבל זוכה להתעלמות על רקע הגלובליזציה. השיר נגמר ככב פתאום, בלי תו גדול, בלי שטיקים מוזיקליים. פשוט כי הוא נגמר. וזה נהדר 3/5.

Lorela Sejdini – Vetmi – "בדידות" באנגלית. השיר הוא פרי עטה של לורנה. בשנה שעברה השתתפה לראשונה בפסטיבל ונכשלה מלעלות לגמר, אז כתבו לה את השיר אנשים אחרים. השיר נפתח בצלילי גיטרה אקוסטית, משל היינו בלדת סינגר-סונגרייטר מהניינטיז. לורלה מתחילה לשיר בקולה קורע הלב. הפזמון דרמטי ומלודי מאד, קישוטים אלקטרוניים מעטרים כבר את הבית השני. זו בלדה אלבנית טיפוסית עצובה, שיכולה להישמע טוב גם באנגלית. אחרי הפזמון השני, השיר מקבל קצב לא ברור בהפקת דאנס-האוס זולה, בעוד לורלה צועקת ברקע. המלודיה של השיר מגובשת ומהודקת וברור שהחלק הקצבי נועד להזריק עוד דרמה לשיר העצוב. אני לא חושב שיש לזה סיכוי, אבל לטופ 10 זה יכול להיכנס 3/5.

Eliza Hoxha – Pengu – "החרטה" באלבנית. את השיר כתבה הזמרת בעצמה. השיר נפתח בנגינת פסנתר, בעוד אליזה שרה ברוך ועצב. אליזה היא זמרת קוסוברית, הפעילה כבר 20 שנים. השיר הוא נוסחתי, בלדה אלבנית דרמטית טיפוסית, עם בניית מתח רגילה וכל השטיקים המוזיקליים הצפויים, כולל הכינורות הדרמטיים, הגשר הבונה דרמה לפזמון, הקול המתגבר עד לקריעת ורידים. זה בסדר, אבל שמענו כל כך הרבה שירים כאלה, שקשה לי להאמין שזה עדיין אפקטיבי אצל מישהו 3/5.

Eranda Libohova -100 pyetje – "מאה שאלות" באלבנית. כותב השיר הלחין את שירה של Samanta Karavello, שהגיע רביעי ב-Fik 2011. השיר נפתח בצליל אייטיזי וממשיך בהפקה של פופ אייטיזי-ניינטיזי לכל אורכו. השיר שונה בכך שהוא לא דרמטי כמו יתר הבלדות, יש לו צליל יותר נינוח, פן-אירופאי, כמעט בלדה צרפתית, רק עם הפקה כבדה מידי. בפזמון האחרון ארנדה והלהקה פוצחים ב"ניי ניי ניי", המזכיר לנו שמדובר במזרח/דרום אירופה אחרי הכל. שיר זורם ומרגיע, אך נעדר כל אלמנט של להיטות 3/5.

Aurel Thëllimi – Të dua ty – "אני אוהב אותך" באלבנית. השיר הוא בלדת פסנתר, ששוב הולכת ונבנית בלי להיות דרמטית מידי. קולו של אורל מצוין, הברייק האינסטרומנטלי מעלה את רמת הדרמה ונותן לצופי הפסטיבל את מה שהם אוהבים. המלווים נותנים שעות נוספות בפזמון, אבל השיר עצמו לא ייחודי וניכר גם שהמילים קלישאתיות ורזות. חביב, אך לא מעבר 3/5.

Orgesa Zaimi – Hije – "צל" באלבנית. כותב השיר, כתב את השיר האלבני לאירוויזיון 2014, שכשל בתחרות עצמה. אורגזה זכורה לחובבים כמי שהייתה אחת מחביבת החובבים בשנה שעברה. איזה שיר מבולגן. לשיר יש אלמנטים של מוזיקת דאנס-דיסקו, פאנק, מוזיקת מועדונים, רוק, ראפ ועוד. ההפקה מבולגנת גם כן. זה שיר שלא סגור על מי הוא רוצה להיות כשהוא יהיה גדול. זה נשמע כמו שלושה שירים שונים 2/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם:

  1. Marko Strazimiri & Imbro – Leyla
  2. Klodiana Vata – Mbrëmje e pafund
  3. Jonida Maliqi – Ktheju tokës
  4. Bruno Pollogati – Nuk ka stop
  5. Lorela Sejdini – Vetmi
  6. Lidia Lufi – Rrëfehem
  7. Mirud – Nënë
  8. Eranda Libohova -100 pyetje
  9. Soni Malaj – Më e fortë
  10. Klint Çollaku – Me jetë
  11. Bojken Lako – Jeto jetën
  12. Alar Band – Dashuria nuk mjafton
  13. Eliza Hoxha – Pengu
  14. Aurel Thëllimi – Të dua ty
  15. Gjergj Leka – Besoj
  16. Kujtim Prodani – Babela
  17. Elona Islamaj – Në këtë botë kalimtare
  18. Elton Deda – Qetësisht
  19. Orgesa Zaimi – Hije
  20. Kelly – A më ndjen
  21. Dilan Reka – Karma
  22. Artemisa Mithi & Febi Shkurti – Dua ta besoj

ב-20/12 תפתח התחרות. כל המתמודדים יופיעו עם תזמורת חיה. ב-21/12 תימשך התחרות; הפעם יופיעו המתמודדים עם פלייבק והעמדה אותם הם מציעים לאירוויזיון. ב-22/12 יתקיים הקדם עצמו, כל הזמרים יופיעו בשלישית ובסוף הערב יהיה לנו נציג אלבני ושיר ראשון לאירוויזיון 2019.