מיוחד: 100 השירים הגדולים של העשור – חלק 2

25 שירים מאחורינו ועוד 75 נותרו. ברוכים הבאים לחלק השני של מצעד השירים הגדולים של העשור. השירים לא נבחרו על ידי או על ידי גורם אחר, אלא דורגו על פי אחוז הניקוד אשר קיבלו באותה שנה בהן השתתפו. ממשיכים…

75. את החלק השני של המצעד אנחנו פותחים עם השיר הראשון מבין שלושה של greece יוון. המדינה הייתה לאימפריה בעשור שעבר, עם מיקומים בטופ 10 כמעט מידי שנה, אך העשור הנוכחי וכניסתם של השופטים, אשר בישרו את ירידת קרנו של האתנו-פופ ושל יוון. כל השירים של יוון שנכנסו למצעד הם מהחצי הראשון של העשור. הפעם זה Loukas Giorgas ft. Stereo Mike עם "Watch my dance", אשר סיים במקום השביעי באירוויזיון 2011.

74. שיר ראשון ל-2019. iceland איסלנד שלחה השנה את הלהקה הפרובוקטיבית Hatari עם שירם "Hatrið mun sigra". השיר הוא המקום העשירי שהגיע הכי גבוה מבין שירי העשור, עם אחוז הצבעה של 24.16%. זהו גם השיר האיסלנדי היחיד במצעד, מה שאומר שזה השיר המצליח ביותר של המדינה בעשור החולף. הלהקה נופפה בבאנרים עם דגלי פלסטין עליהם, מה שקנה להם שונאים רבים בקרב הקהל הישראלי ואוהדים בקרב הקהל הפרו-פלסטיני.

73. חוזרים שנה אחת אחורה, לליסבון. ב-2018 הייתה Elina Nechayeva אחת הפייבוריטיות לניצחון, לא כמו נטע ברזילי, אך עדיין פייבוריטית. הפופרה בעלת המילים הקלישאתיות "La forza" סיימה רק במקום השמיני, והיא השיר השני מבין שלושה שירים של estonia אסטוניה במצעד.

72. ובמקום ה-72 אנו מוצאים את השיר השלישי והאחרון של estonia אסטוניה. "Kuula" בביצוע Ott Lepland הפתיע רבים וסיים במקום השישי באירוויזיון 2012. השיר הצליח בתחרות בעיקר בזכות השופטים, אך לא חמק מאוזניהם של החובבים, שחיבבו את בלדת הפופ בעלת המלודיה הסוחפת ואת אוט יפה העיניים.

71. ba בוסניה והרצגובינה פרשה מו התחרות עקב אילוצים כלכליים, אך הספיקו להכניס שיר אחד למצעד העשור. העשור הקודם היה המוצלח שלהם, אך בנוכחי התקשו לשחזר את ההצלחה. הם פרשו ב-2013, חזרו להופעה אחרונה כושלת ב-2016, לפני שפרשו שוב. ב-2011 הצליח Dino Merlin, אחד המוזיקאים הטובים ביבשת לטעמי, לסיים במקום השישי עם "Love in rewind" המחוייך והרדיו פרנדלי. יצוין גם כי השיר קיבל הכי הרבה 12 נקודות באותה שנה דלוחה.

70. netherlands הולנד "חזרה" כמדינה מצליחה בעשור זה לאחר שנים רבות של כשלונות. החזרה להצלחה סומנה ב-2013, עת שלחה המדינה את אחת הזמרות המפורסמות שיצאו ממנה, Anouk, עם השיר "Birds". בסיום המסע שלהם בעשור זה הם גם יזכו בתחרות כולה, אך השיר ההולנדי הראשון מבין שלוש במצעדנו סיים במקום התשיעי ב-2013. בלדת הפופ-רטרו הייתה לחביבת חובבים.

69. armenia ארמניה, אשר נכנסה לתחרות ב-2006 התחילה מאד חזק, אך מאז נראה כי איבדה את דרכה. גם הם, בדומה למדינות אחרות, נעו בין הצלחות יפות בעשור לבין כשלונות. ראוי לציין שבעשור זה הם לא הצליחו להעפיל 3 פעמים לגמר, בפעם הראשונה בהיסטוריה שלהם ב-2011, והפעמים הנוספות בשנתיים האחרונות. יש למדינה את כל הפוטנציאל להצליח בתחרות, אך הניצחון טרם הגיע. Iveta Mukuchyan, אשר סיימה במקום השביעי באירוויזיון 2016 עם השיר "LoveWave" היא הנציגות הראשונה במצעד למדינה הקווקזית.

68. אנחנו נשארים ב-2016. Amir Hadad הישראלי-צרפתי ייצג את france צרפת בשנה זו והיה אמור להתמודד על הבכורה לפי טבלאות ההימורים. "J'ai cherché" הגיע אחרי שנים של שירים צרפתיים כושלים ואכן הצליח להיכנס לטופ 10 לראשונה מזה 7 שנים. אבל ההרגשה הייתה שצרפת עדיין לא יודעת איך להעמיד הופעה ראויה ולנצל שיר טוב על מנת להתמודד על ניצחון. למזלה של צרפת לאמיר יש כריזמה שלא נגמרת וחיוך שיכול להמיס לבבות. השיר היה קרוב מספר נקודות בודדות מהטופ 5 ולצערה של צרפת הוא הנציג הבודד שלה במצעד העשור.

67. ממקום שישי אחד לאחר. שיר שני מבין חמישה שירים של ukraine אוקראינה במצעד. Mariya Yaremchuk נבחרה ב-2014 לפתוח את גמר התחרות והוכיחה אוקראיניזציה מהי. "Tick-Tock" זכה לתגובות פושרות אחרי שנבחר בקדם האוקראיני, אך זכה לעיבוד שבדי חדש וסקסי ושינוי לירי שנשמע פחות חובבני. למריה הצטרף רקדן שרץ על גלגל אוגרים ענק ואוקראינה הראתה לכולם מדוע היא אימפריית אירוויזיון מודרנית. בשנה שעברה הכריזה ירמצ'וק על פרישתה מעסקי המוזיקה.

66. malta מלטה, בדומה לקרואטיה, ראתה את תור הזהב שלה בשנות התשעים. בניגוד לאחרונה, את מיקומי השיא שלה דווקא ראתה בעשור הקודם עת הגיעה למקומות השניים ב-2002 וב-2005. בעשור הנוכחי מלטה התקשתה לשחזר את ההישגים הקודמים שלה, לא שהיא לא ניסתה. באופן אירוני למדי דווקא בשנה שבה היא לא התאמצה, מלטה הצליחה להכניס שיר לטופ 10. שיר יחיד למלטה במצעד העשור – "Tomorrow" בביצוע Gianluca, אשר הגיע למקום השמיני באירוויזיון 2013. גי'אנלוקה ממשיך לעבוד כרופא כיום והוא פעיל פוליטית במפלגה השמרנית במלטה, אשר באחד הכינוסים שלה התבטא בעד קידום ערכים שמרניים ונגד קהילת הלהט"ב.

65. חוזרים ל-2016 עם המקום החמישי הכי פחות מצליח מבחינת ניקוד בתחרות, אך אם כזה שדווקא הצליח לא רע במצעדים מחוץ לתחרות. sweden שבדיה בשיר ראשון מבין 8! "If I Were Sorry" של Frans הואשם, כמו כמעט כל שיר שבדי לאירוויזיון, שהוא העתק של שיר פופ אחר. גם להצלחתו זה לא הפריע. למרות כל הנ"ל מדובר בשיר שהצליח הכי הרבה מבחינה מסחרית מבין שירי אירוויזיון 2016.

64. שיר שני מבין ארבעה denmark לדנמרק. "New Tomorrow" של להקת A Friend in London מבשרת את עלייתה של המדינה מחדש כמו גם את עלייתה של Lisa Cable, מי שכתבה שירים דנים מצליחים רבים וגם את זה שיביא את האירוויזיון בחזרה לקופנהאגן. בינתיים, חברי הלהקה מגיעים למקום השלישי בהצבעת השופטים, למקום ה-18 בהצבעת הקהל, ולמקום החמישי הכללי. השיר הואשם כי הוא נשמע דומה מידי ל-7 שירים שונים, אך זה לא מנע את הצלחתו. השיר זכה להצלחה צנועה במספר מדינות באירופה, אך הלהקה לא הצליחה לשחזר את ההצלחה והתפרקה ב-2014. סולן הלהקה Tim Schou ממשיך לכבתוב שירים עבור אחרים, וכך גם המתופף Esben Svane.

63. אנחנו ממשיכים עם שיר שני שמגיע sweden משבדיה. Benjamin Ingrosso זכור בזכות העובדה שהגיע למקום השני בהצבעת השופטים ולמקום ה-23 בהצבעת הקהל. השיר מייצג עבור רבים את המיאוס של הקהל מההצלחה השבדית הכמעט אוטומטית. זה לא שהם שולחים שירים גרועים, אבל תמיד נדמה שהשירים והזמרים נוצרו במעבדה וסובלים מחוסר אותנטיות משווע. סביר להניח שהקהל פשוט לא התחבר לשיר, מה שלא הפריע לחובבים לשמוח לאידם של השבדים ולטעון שמדובר בנקמה של הקהל על הדומיננטיות השבדית בתחרות. "Dance You Off" סיים במקום השביעי.

62. שיר נוסף שסיים במקום השביעי הוא "L'essenziale" של Marco Mengoni, שהוא השיר השני של italy איטליה במצעד, מבין שבעה שירים. מדובר בבלדה איטלקית מודרנית ומרגשת, אשר תוצאתה הסופית בתחרות התקבלה באכזבה בקרב המשלחת, ובצדק. מרקו, שהספיק עד אותה נקודה להוציא שני אלבומים, הוציא מאז עוד שלושה. כולם, ללא יוצא מן הכלל, הגיעו לצמרת המצעד האיטלקי ונמכרו בעשרות ובמאות אלפי עותקים.

61. מקום בודד יש czech_republic לצ'כיה במצעד העשור, ודי ברור למי הוא הולך. Mikolas Josef ושירו "Lie to Me" הצליחו להגיע למקום השישי באירוויזיון 2018 עם שיר קצבי ולהיטי, מהבודדים בשעה זו, אשר הוא ההישג הטוב ביותר של המדינה בתחרות. גם הקהל הישראלי הסכים והעניק לשיר 12 נקודות. השיר זכה לצעוד במצעדים ברחבי היבשת והציב את מיקולש בחזית סצינת הפופ במדינתו.

60. הייתם מאמינים romania שלרומניה יש רק שני שירים במצעד? במוחנו היא נחשבת לאימפריית אירוויזיון, אך האמת שהיא נוטה לבצע טעויות חוזרות ונשנות. בשנתיים האחרונות המדינה לא הצליחה להעפיל לגמר התחרות לראשונה בתולדותיה וב-2016 הורחקה ברגע האחרון מהתחרות עקב חוב ל-EBU. ב-2017 הם קיוו לזכות, אך השופטים סיכלו את הסיכוי הזה. "Yodel It!" של Ilinca ft. Alex Florea סיימו במקום השביעי ו-Ilinca הצליחה ליצור לעצמה קריירה בניגוד לבן זוגה לדואט.

59. אנחנו קופצים שוב ל-2019 ולמדינה שבעשור זה עשתה את הבכורה שלה – au אוסטרליה. Kate Miller-Heidke ושירה "Zero Gravity", היו מהפייבוריטים לזכייה עם תחילת החזרות, אך לבסוף הביאה את המדינה למקום התשיעי והמכובד. זהו השיר הראשון של אוסטרליה במצעד מבין שלושה שירים.

58. חוזרים ל-2012 ולשיר שסיים באותה שנה במקום החמישי והפתיע רבים, השיר albania מאלבניה. "Suus" של Rona Nishliu הוא בעיני שיר העשור, אבל אין ספק שהוא נישתי מאד וההישג שלו באירוויזיון 2012 הוא חסר תקדים. זהו גם השיר האלבני המצליח ביותר בתולדות התחרות. זה גם השיר האלבני השני והאחרון במצעד, ומעניין ששני השירים שנכנסו למצעד ממדינה זו הם באלבנית מלאה.

57. השיר השני והאחרון של georgia גאורגיה במצעד, הוא לא רק שיר נשכח, אלא גם המקום התשיעי בעל אחוז הניקוד הגבוה ביותר בעשור. מי היה מאמין. "Shine" של Sofia Nizharadze היה במרחק 13 נקודות מהמקום הרביעי, מה שאומר שהרבה שירים מ-2010 מגיעים עכשיו… השיר הגיע למקום הרביעי בהצבעת השופטים והוא בגדול השיר הגאורגי המצליח בתחרות עד היום. הוא גם שיר נורבגי-שבדי-אמריקאי, מה שעושה אותו לא ממש גאורגי. סופיה הוציאה מאז אלבום שני והשתתפה כשופטת ב-X Factor הגאורגי.

56. azerbaijan אזרבייג'ן הכניסה 5 שירים למצעד. הראשון מביניהם הוא דווקא זה שסיים במקום הרביעי באירוויזיון 2012 שנערך בבירת המדינה, באקו. הסיבה היא שבשנה זו השירים של שבדיה ורוסיה משכו את רוב ההצבעות. וכך נוצר מצב שזהו השיר במקום הרביעי שהגיע למקום הנמוך ביותר במצעד. עם 30.5% מהקולות וגישה של נסיכה מהגיהנום, Sabina Babayeva ושירה "When the music dies" במקום ה-56.

55. שיר שלישי italy לאיטליה. מאז חזרתה של המדינה לאירוויזיון 2011 המדינה זכתה להצלחות רבות, אך טרם לזכייה שלישית באירוויזיון, טרם קיבלה את הדובדבן שעל הקצפת. נדמה שמה שעמד בינה לבין הצלחה גדולה באמת זה העמדה בימתית מרשימה מספיק. ב-2018 העובדה הזו השתנתה, מעט. האיטלקים העמידו הופעה פשוטה, כהרגלם, אבל הוסיפו את מילות השיר כרגפיקה שהצופים בבית ראו על המסכים. כל משפט בשיר נכתב בשפה אירופאית (או יותר מדויק אירוויזיונית אחרת). המילים התחברו למלודיה ההמנונית והצופים יכלו להתחבר רגשית למסר האוניברסלי של השיר. Ermal Meta & Fabrizio Moro הגיעו למקום השלישי בקהל ולמקום החמישי הכללי עם "Non mi avete fatto niente", מה שנחשב כהצלחה כנגד כל הסיכויים.

54. במקום ה-54 השיר השני מבין שלושה של greece יוון, וכנראה זה המוכר ביותר לישראלים. Giorgos Alkaios & Friends זכו בקדם המקומי עם השיר "Opa", שיר לייקה-פופ עדכני ושמח, שמכיל גם מסר בדבר המשבר הכלכלי והיכולת של האדם לקום אחרי נפילה כלכלית כואבת ולבנות עצמו מחדש. עומר אדם חידש את השיר והפך אותו ללהיט גדול בישראל, מבלי שמאזיניו המקוריים יודעים למי שייך השיר במקור. השיר היה לשיר היווני הראשון באירוויזיון מאז 1998 שהושר ביוונית מלאה. הוא סיים במקום השביעי במרחק 9 נקודות בלבד מהמקום הרביעי. Giorgos עוסק היום בעיקר בהפקת וכתיבת מוזיקה.

53. נשארים ב-2010. למקום השביעי באותה שנה הגיעה armenia ארמניה. "Apricot Stone" בביצוע Eva Rivas הוא השיר הארמני השני מבין שלושה שצועדים במצעד העשור, זכה להישג נאה באירוויזיון 2010 עם 12 נקודות מישראל. אווה עצמה לא זכתה לקריירה מוזיקלית מרשימה ומשמשת שופטת ב-The Voice הארמני.

52. bulgaria בולגריה הכניסה למצעד שני שירים. זהו שירה הראשון. המדינה חוזרת לתחרות אחרי שפרשה ממנה אחרי 2013 ומשנה תקליט. בחירות פנימיות על ידי צוותי מיקוד ייבחרו את שלושת השירים האחרונים שלהם, החל -2016. בשלושת המקרים, Borislav Milanov, כותב שירים בולגרי הוא החוט המקשר, ובמידה מסוימת האחראי על הצלחת המדינה בשנים אלו. Poli Genova חוזרת ב-2016 אחרי שנכשלה מלהעפיל לגמר ב-2011. באמתחתה השיר "If love was a crime" אשר מסיים במקום הרביעי והופך לשיר הבולגרי המצליח בתחרות, שיא בו החזיקה בדיוק שנה.

51. אנחנו סוגרים את החלק השני של מצעד העשור עם השיר השני של belgium1 בלגיה מבין ארבעה. Tom Dice הפתיע רבים באירוויזיון 2010 כשסיים במקום השישי עם השיר "Me and my guitar". השיר הייתה ההצלחה הפלמית הראשונה של המדינה בתחרות מאז 1977.

קצת תשומת לב למדינות שלא הצליחו להכניס אפילו שיר אחד למצעד. הראשונה לפוסט זה היא finland פינלנד, אשר מתפקדת כבן החורג של התחרות מאז הצטרפה לתחרות. אפילו אחרי שניצחה ב-2006 לא הצליחה לשמור על המומנטום ומהר מאד חזרה למקומה בתחתית. בשנתיים האחרונות ניסתה להביא אמנים פיניים בעלי שם בינלאומי, אבל זה לא טרם להישגים משמעותיים מבחינתה. ב-2014 הגיעה להקת Softengine למקום ה-11 בתחרות עם השיר "Something better", מה שהופך אותו למצליח ביותר עבור פינלנד בעשור החולף באירוויזיון.

המדינה השנייה שתזכה לתשומת לב מיוחדת בפוסט זה היא montenegro מונטנגרו, אשר העפילה פעמיים בתולדתיה לגמר האירוויזיון, שתיהן בעשור האחרון. השיר "Adio" של Knez היה המצליח מכולם וסיים במקום ה-13 באירוויזיון 2015. השיר הולחן על ידי Željko Joksimović, המוזיקאי הסרבי המוכר לחובבים ואחד המצליחים בסרביה.

 

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.