2019: אסטוניה – Eesti Laul – חצי גמר 2

היישר מ-Tartu Ülikool, ב-Tartu, אסטוניה, זהו חצי הגמר השני של הקדם האסטוני, ה-Eesti Laul. אחרי שבשנה שעברה סיימה במקום השמיני המכובד, אסטוניה מתכוננת לאירוויזיון 2019. 12 שירים יתמודדו הערב. 6 שירים יעפילו לגמר, ויצטרפו ל-6 שהעפילו לגמר ביום חמישי האחרון. התוצאה תיקבע על פי הצבעת הקהל והשופטים בשני סבבי הצבעה. בעוד שבועיים ייערך הגמר, האם יש בליין אפ הערב מישהו שיכול לערער על ניצחונו של Victor Crone?

הצבע השולט בבמה הוא סגול, במה רחבה עם קטוולק, כאשר ברקע מעויינים בינוניים, שעליהם וידאוארט. הבמה נמוכה והמבצעים קרובים למדי לקהל שנמצא מולם….. המנחה Ott Sepp פותח את הערב בניצוח על להקת זמרים בוגרים משהו. הם שרים שיר אסטוני משעשע. המנחה שעמו, Piret Krumm, מצטרפת אליו לאחר מכן. התחרות מתחילה. ניתן לצפות בשידור החי כאן.

Synne Valtri – I'll Do It My Way – בסטודיו: שיר העצמה קלישאתי, שכתבה Synne בעצמה. קלישאת שירי אירוויזיון, מידטמפו שלאגר בשקל וחצי עם עלייה של חצי טון כבר בפיזמון הראשון. אם זה לא נשאר בחצי הגמר אל תקראו לי סופיה רובינה. 1/5
בהופעה החיה: Synne מופיעה בשמלת זהב ובז', המשתלב טוב עם שיערה המוזהב. זה משהו שיכלנו לשמוע בקדמים לפני עשור וחצי, ואכן שמענו כאלה. זה שיר בשקל וחצי, וכנראה הגרוע ביותר מבין שירי הקדם האסטוני השנה. לפי כמה חובבים אסטוניים ששוחחתי עמם, זה יכול מאד לעלות לגמר… הקול שלה שטוח מאד והיא חסרת יכולות ווקליות ראויות.

Iseloomad – Kaks miinust – בסטודיו: "שתי דקות" באסטונית. שיר רוק ראשון… האווירה היא של רוק סיקסטיזי. בבתים זה נשמע רוק-פסיכדלי, הפזמון כבר הרבה יותר מלודי, א-לה Beach Boys. המוזיקה מרגיעה, אם כמה שזה נשמע מצחיק, ואכן לשיר חסר Oomph כדי להפוך אותו ללהיט אמיתי. זה המתמודד העיקרי על מקום אחרון בחצי הגמר לדעתי, וחבל, כי זה חביב. 3/5
בהופעה החיה: מדובר ברביעייה לא צעירה. אני מעריך אותם מאד, השיר טוב, הביצוע נכון, אותנטי והם מחוברים לשיר ככל שהם יכולים. אבל! עבודת המצלמות מזעזעת: הסולן משדר את ההופעה מהטלפון שלו וזה מגיע בדיליי לשידור הטלוויזיה, אז אין סנכרון בין הקול לתמונה. בצילום שלו הוא גם מראה את הקהל, שנראה ספק בהלם, ספק משועמם… כשההופעה חוזרת לשגרה, זה כבר נראה הרבה יותר טוב. אין סיכוי לגמר, אלא אם כן השופטים יעופו על זה ממש.

Lumevärv feat. INGA – Milline päev – בסטודיו: "איזה יום" באסטונית. שיר פופ דאנס-האוס, שנפתח בצלילים שמזכירים את "Symphony" של Cleam Bandit. הפיזמון מאד חלש ומשלב השפעות טראנס (שוב מהניינטיז), ועדיין השיר מאד שמח, בעל אנרגיה ומושך לרחבת הריקודים. זה בערך מה שאני מדמיין כשאני חושב על פופ אסטוני 3/5.
בהופעה החיה: אינגה מופיעה לבדה על הבמה, פותחת את ההופעה כשגבה אל הקהל. היא לובשת עליונית לבנה ומכנסיים לבנים חושפניים. בברייק היא פוצחת בריקוד. הכל ההופעה מבוססת על הליווי של המצלמה אותה. הקהל אמנם יחסית מנומנם, אבל זה עובד. אינגה מצליחה לכבוש את הפריים. לטעמי, זה בטוח בגמר אחרי הופעה כזו. ווקלית היא טובה, המלווים שוב מזייפים…

Sissi – Strong – בסטודיו: איזה קול מפתיע יש לסיסי! קול נמוך ובוגר מאד. היא מכותבי השיר הזה, כמו גם Rasmus Viberg שבדי, שהשתתף במלודיפסטיבלן 2011 ללא הצלחה יתרה. מדובר בשיר העצמה פופי, המנוני מאד, אך גם צפוי וגנרי מאד, כאילו נכתב לתחרות. הפלוס כאן הוא הקול של סיסי, כנראה כל זמרת אחרת הייתה גורמת לשיר להישמע הרבה פחות עוצמתי. סיסי היא בתו של Dave Benton, זוכה אירוויזיון 2001. 3/5
בהופעה החיה: סיסי עולה בחליפה כחולה, עקבים ואפרו מרשים. לצידה 3 זמרי ליווי, שמנסים להרים לה, אבל צריכים איזושהי הרמה בעצמם. היא טובה מאד על הבמה, בעלת ביטחון. בבית השני מצטרפות צמד רקדניות, שקצת פוגמות באלגנטיות של ההופעה כולה. כמו בסטודיו, גם כאן, סיסי היא זו שמרימה את השיר ואת מי שסביבה. היא מסיימת את ההופעה בקה. לאחר מכן היא מרואיינת בגרין רום עם אביה, זוכה האירוויזיון, ואמה. מסתבר שאחת הרקדניות היא אחותה של סיסי.

Cätlin Mägi & Jaan Pehk – Parmumäng – בסטודיו: "המשחק הטוב ביותר". קטלין היא המלחינה של הקטע האקצנטרי הזה. מדובר בזמרת רבת פעלים, שמשלבת בין האקוסטי והפולקלורי למודרני ולאלקטרוני, היא עושה זאת גם בשיר הזה. יאן, בקולו הצורמני הוא הדומיננטי מבחינה ווקלית ואליו מצטרפות שלוש מלוות בקולות ענוגים. זה מיוחד, חמוד מאד, לא מדהים, אבל מרענן בליינאפ הנוכחי. 3/5
בהופעה החיה: מקסים, וכל כך אסטוני! ההופעה מזכירה מעט את צרפת 2008. קטלין עומדת ועושה קולות בשמלה אדומה ומחליפה כלי נגינה. לידה יש… מה זה? זה כמו סטנד של משהו לא ברור. מתוכו מציץ ראשו יאן החמוד שספק שר ספק נותן בספוקן וורד. המלוות מצוינות בקולות מלאכיים, הוידאוארט מציג צורות שבטיות. זה חסר סיכוי, אבל מתוק.

Kadiah – Believe – בסטודיו: קדיה הסינגר-סונגרייטרית היא האחראית הבלעדית על השיר הזה, אותו כתבה והלחינה לבדה. השיר הוא בלדה תזמורתית. הזמרת מלווה בכלי מיתר ובלהקת מלווים. השיר עצוב, ובו הדוברת מבכה את לכתו של אהובה. משהו לא מתחבר לי, השיר מאד קטן וההפקה מנסה להפוך אותו לגדול ממה שהוא, וזה נשמע מגוחך. אם יש לה כריזמה בימתית, היא יכולה להגיע לגמר, זה שיר שיכול לגעת בצופים, אך הוא הותיר אותי אדיש 2/5
בהופעה החיה: קאדיה עובדת על המראה המלאכי. היא עולה בשמלה היפית בצבע אפרסק, לצידה נגני צ'לו ושלושה מלווים. הקול שלה קטן מידי, וכל ההופעה מנסה ללכת על השטיק התמים. הפיזמון חלש נורא, וכמעט לא מלודי. לצערי, יש סיכוי שזה יעבוד על הצופים. המלווים פוסעים על הקטווק, בעוד היא נותרת עומדת במקומה. בוידאוארט רואים צללית שלה מופיעה ולאחר מכן שמיים זרועי כוכבים. קיטשי נורא.

Kaia Tamm – Wo sind die Katzen? – בסטודיו: שיר בגרמנית על חתולים ושמו "היכן החתולים?". קאיה כתבה את השיר בעצמה וזה נשמע ככה. השיר נפתח בייללת חתול וממשיך להיות להיט טכנו-פופ גרמני לעילא ולעילא. זה כל כך טיפשי, שזה נהדר. קאלט, שבפיזמון לוקח למועדוני הניינטיז בגרמניה ואחרי הפיזמון השני מכניס כינורות, כמחקה את הקלישאה האירוויזיונית הידועה. שיר עם הרבה מודעות עצמית, שעתיד להיות אחד הדברים שנזכור מ-2019. 3/5
בהופעה החיה: קאיה עולה בשמלה הזהה לזו של אליסה בארץ הפלאות ואוזניי חתול. צמד אנשים בחלוקים, שעתידים לפנות אותה בסוף הערב, מתפקדים כזמרי ליווי. עוד על הבמה שני רקדנים בתחפושת חתולים, דובי ודיג'יי. טוב, זה גילטי פלז'ר, אבל זה לא עובר בלייב לצערי הרב. נורא חיבבתי את זה. הדיג'יי פוצח בנגינת כינור, שני רקדנים במסכות עור מצטרפים ועושים תנועות חתוליות. זה יעלה אם לאסטונים עדיין יש חוש הומור. הקהל מגיב באדישות. בגרין רום, היא מנסה להטריל את המנחה.

Kerli Kivilaan – Cold Love – בסטודיו: שיר רוק-בלוז פופי, פשוט וחצי אקוסטי, שקרלי שותפה בכתיבתו. זו אחת ההפתעות של הקדם הזה. להיט רדיו לא מתאמץ, רלבנטי, כנה, שיכול להתרסק על הבמה, אבל נשמע נורא נכון בסטודיו. הפזמון קליט מאד ונשאר במוח אחרי שהשיר נגמר. הקול של קרלי מעט בכייני והדבר היחיד בשיר שמתאמץ, ועדיין זה מתאים לשיר 3/5.
בהופעה החיה: קרלי מופיעה ישובה על כיסא, עם אוברול בצבע בז', שנראה חזק באופנה באסטוניה. מאחוריה להקת בצורת. ההעמדה גורמת לזה להיראות כמו הופעה במועדון או בר, וזה מאד מתאים לאופי של השיר. מהבחינה הזו, היא ההפך המוחלט ממה שקאדיה ניסתה להיות לפניה. זה גם נראה ונשמע מאד שפוי, אחרי התצוגה המטורפת של קאיה. חמוד מאד.

בשלב זה, המנחים מציגים את שופטי הערב, ביניהם יורי פוטסמן, נציג 2016 וטאנל פדר, נציג וזוכה אירוויזיון 2001.

Grete Paia – Kui isegi kaotan – בסטודיו: "אפילו אם אפסיד". חביבת חובבים שהשתתפה בקדמים של 2013 ו-2015, חוזרת להזדמנות נוספת. השיר הולחן על ידה, בשיתוף Timo Vendt, שהיה מכותבי השירים של אסטוניה ב-2014 וב-2018, ו-Mihkel Mattisen, שהיה מכותבי השירים של 2018 ו-2013. התוצאה היא המנון אמצע הדרך, מאד רדיו-פרנדלי, חסר שיניים, לא הכי רלבנטי ומעט משעמם 2/5.
בהופעה החיה: ההופעה מתחילה באופן אינטנסיבי, כאשר הבמה מוחשכת ורק צלליתה של גרטה נראית. היא לובשת חצאית ז'קט מנצנצת ואורות לייזר שוטפים את הבמה. זה מאד מאד אפקטיבי, במיוחד אחרי מה שראינו עד כה. זו גם ההופעה השנייה המופקת ביותר, אחרי Victor Crone. אם אני מנחש נכון, זה כרגע המתמודד המוביל למקום השני….

Lacy Jay – Halleluja – בסטודיו: בין כותבי השיר ניתן למצוא את Ago Teppand שכתב לכוכבות אסטוניות כמו Kerli ו-Elina Born, אבל גם ל-5 Seconds Of Summer. לייסי עצמה גם היא שותפה בכתיבת השיר, ואיזה שיר מצוין זה! בלדה המנונית, המשלבת בין הרוך בקולה של לייסי לבין שירתה הזועקת בשמחה והמבקשת אהבה. היא נותנת לי וייבים של אלי גולדינג מקומית 3/5
בהופעה החיה: לייסי פותחת את ההופעה על הרצפה, פורטת עלי גיטרה כחולה. היא נוטשת אותה בפיזמון ונעמדת. היא לובשת שמלת סבתות ויש משהו בהופעה לא נינוח. הבעות פנים מלחיצות וחיוכים מאולצים. מאד לא אלגנטי, למרות שהשיר אחלה.

Around the Sun – Follow Me Back – בסטודיו: אלקטרו-פופ חסר ייחוד. הקול של הזמרת מתוק והשיר מתחיל מבטיח, אבל ממשיך סביר פלוס, לא מממש את ההבטחה. נראה כי יש לנו עסק עם חבר'ה צעירים ומוכשרים, אבל משהו שם בוסרי וחסר נוכחות חזקה. השיר מזכיר את הסגנון של The Chainsmokers האמריקאים. 3/5
בהופעה החיה: ההופעה בוסרית מאד, הבמטא רחוק ממושלם, הביטחון על הבמה לא קיים. הם נראים כמו חבורת תיכוניסטים. ואיכשהו, הם מצליחים לעורר מעט את הקהל. אני לא חושב שזה יראה גמר, אבל הם שובי לב.

Uku Suviste – Pretty Little Liar – בסטודיו: גם כאן המבצע שותף בכתיבת השיר. לא הבנתי עדיין את ההתלהבות של חלק מהחובבים מהשיר, שלטעמי הוא אחד הגרועים בליין אפ. זה נשמע כמו בלדה עד מידטמפו שמגיע מלהקת בנים. אוקו מנסה להפוך את השיר לעוצמתי ומרגש, אבל ההרגשה היא חלולה, הן במילים, במלודיה ובהגשה הטכנית מאד 2/5.
בהופעה החיה: השיר נפתח בשוט של רקדנית שכובה על הרצפה, שלאחר מכן מתרוממת ונותנת בריקוד לירי מרגש. אוקו נכנס רק בפיזמון. השיר נשמע שעבר עיבוד מחדש, כנראה אכן פיליפ קירקורוב נתן את הטאץ' הנוצץ שלו, כפי שאמרה השמועה…. זה רק מוסיף לכמה שהשיר ריק, מטופש ונשכח. המראה והכריזמה של אוקו יעשו את שלהם וזה יטוס לגמר…

להלן דירוגי לשירי חצי הגמר, המתעדכן לאחר ההופעות החיות:

  1. Cätlin Mägi & Jaan Pehk – Parmumäng
  2. Lacy Jay – Halleluja
  3. Kerli Kivilaan – Cold Love
  4. Iseloomad – Kaks miinust
  5. Lumevärv feat. INGA – Milline päev
  6. Around the Sun – Follow Me Back
  7. Kaia Tamm – Wo sind die Katzen?
  8. Sissi – Strong
  9. Grete Paia – Kui isegi kaotan
  10. Uku Suviste – Pretty Little Liar
  11. Kadiah – Believe
  12. Synne Valtri – I'll Do It My Way

בזמן שאנו ממתינים לתוצאות ההצבעה, שני אסטונים לא צעירים עולים לבצע את "Everybody", השיר האסטוני זוכה אירוויזיון 2001, לשמחתם של דייב וטאנל.

המנחה מכריז על 4 העולים לגמר לאחר סיבוב ההצבעה הראשון:

  • Sissi
  • Kadiah
  • Kerli Kivilaan
  • Uku Suviste

נפתח סיבוב הצבעה שני קצר ביותר, אשר בו רק הקהל בוחר את שני המעפילים הנוספים לגמר. והמאושרים הנוספים העולים לגמר הם:

  • Lumevärv feat. INGA
  • Sünne Valtri

נתראה בגמר הקדם האסטוני ב-16/02.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.