2018: קרואטיה – Franka Batelić חושפת את שירה לאירוויזיון, "Crazy"

לפני שלושה שבועות חשפה רשות השידור הקרואטית כי נציגת קרואטיה לאירוויזיון תהיה Franka Batelić. ביום שלישי אחרון נחשף השיר סוף כל סוף. פרנקה, מי שהייתה משאת נפשם של חובבי האירוויזיון הקרואטים, סוף סוף נבחרה לייצג את קרואטיה בתחרות. האם השיר שהביאה טוב מספיק על מנת לסחוף את היבשת? האם תלך בדרכו של ז'ק הודק ותביא מיקום מכובד לקרואטיה?

המבצעת
כתבתי על  Franka Batelić כאן, אך אחזור לטובת מי שלא הקשיב: Franka Batelić נולדב ב-1992 ברייקה, קוראטיה. היא החלה לשיר בגיל 3 ובתור ילדה הייתה סולנית המקהלה "Minicantanti". בשנת 2007 התקבלה לתכנית הריאלטי-שירה הקרואטית, Showtime, ולבסוף זכתה בתחרות. היא חתמה באותה שנה על חוזה עם חברת התקליטים Hit Records. בסוף השנה שיחררה את סינגל הבכורה שלה "Ovaj daj". בשנת 2008 זכתה בפרס הקהל בקטגוריית הפופ-רוק בפסטיבל הרדיו הקרואטי ה-12 עם השיר "Ruža u kamenu". זכייתה בפרס הייתה עקב קבלת מספר הטלווטינג הגבוה ביותר. השיר נבחר לייצג את קרואטיה ב-OGAE Song Contest וזכה בתחרות.
בשנת 2009 התמודדה בקדם הקרואטי עם השיר "Pjesma za kraj" וסיימה במקום השביעי. בשנת 2009 זכתה בתחרות המקומית של "רוקדים עם כוכבים". מאז פרשה באטליץ' ממוזיקה והחלה ללמוד משפטים. בשנה שעברה, בעידוד בן זוגה, הכדורגלן Vedran Ćorluka, החליטה לעשות קאמבק. בדצמבר האחרון שחררה את סינגל הקאמבק שלה, "S tobom", שהפך ללהיט גדול בקרואטיה. היא הוציאה עד כה 2 אלבומים.
פרנקה היא כאמור עורכת דין בהשכלתה, תומכת נלהבת בזכויות קהילת הלהט"ב. היא פעילה למען בעלי חיים, ואף הייתה הפרזנטורית של קמפיין "Animal's Friend" ב-2009. היא דוברת, מלבד קרואטית, גם אנגלית, איטלקית ורוסית.

השיר
"Crazy" נכתב על ידי Branimir Mihaljević ועל ידי פרנקה עצמה. Mihaljević כתב לפרנקה בעבר והוא והיא ביחד אחראים לאחד הלהיטים הגדולים בקרואטיה בשנה האחרונה, "S Tobom", בביצועה. הוא גם כתב לכוכבים קרואטים כגון Neda Ukraden, Severina, Sandi Cenov, Danijela, Nina Badrić, Antonija Šola, Feminem ועוד.
קרואטיה השנה נראתה כמו מדינה המתנהלת בחוסר סדר בכל הנוגע לאירוויזיון. בנובמבר עלה שמו של Damir Kedžo כנציג פוטנציאלי. לאחר מכן הוחלט להחזיר את הקדם המסורתי והאגדי, אשר שלט בעולם הקדמים בניינטיז ביד רמה; אני מדבר על ה-Dora כמובן. באמצע דצמבר, כאשר היא נאבקת על תקציבה וממאנת לפתוח את מועד שליחת השירים, עלתה שוב האופציה של בחירה פנימית. בינואר העיתונות דיווחה על בחירה פנימית בדאמיר הנ"ל, Franka Batelić או Indira Levak. האחרונה ציינה כי אין לה זמן בלו"ז לאירוויזיון, ואז, אחרי תקופה של שקט מתוח, הכריז ה-HRT על הבחירה בפרנקה. קרואטיה, אשר הייתה מדינת אירוויזיון מצליחה בין השנים 1995-2001, נכנסה לתקופה לא קלה לאחר מכן, ולמעשה לא הגיעה לטופ 10 מאז 2001. בין השנים 2010-2013, עם חזרתם של השופטים לתחרות, לא הצליחה להעפיל לגמר, ואחרי שנתיים של היעדרות חזרה ב-2016 ונראה כי קיבלה את המוג'ו שלה בחזרה. ב-2016 עלתה לגמר וסיימה במקום ה-23. ב-2017 עלתה וסיימה במקום ה-13, אך בטופ 10 של הקהל. השנה נראה שהיא לא מתכוונת לוותר בקלות על הסיכוי לשפר את ההישג של השנה שעברה.
השיר מתחיל בלופ אלקטרוני ועובר לסאונד RnB חושני ו-sultry. השיר מלא ביטים חזקים מאד ומוזיקת חדר מיטות. המבטא של פרנקה כמעט מושלם. ברקע הבתים והפיזמון, הלופ האלקטרוני מההתחלה מתנגן ונותן לשיר את העוגן שלו. מצד שני, גם הקול מלא הנשמה של פרנקה עושה את העבודה ומעניק לשיר מעט יותר נפח ממה שיש לו. זה מסוג השירים שכולנו מתאכזבים לשמוע בסטודיו, אך ההימור שלי הוא שזה הולך להפציץ בהופעה החיה או לפחות להפתיע מספיק אנשים שירימו את הטלפונים ברגע האמת. זה מסוג השירים שנועדו להופעה חיה, וניתן לשמוע זאת בהפקה המאד אגרסיבית שעוברת מאלמנטים חושניים לכאלה שנשמעים כמו הופעה במועדון חשפנות. במובן זה השיר יכל היה להיכלל בפסקול "50 גוונים של אפור" ולא היינו שמים לב שמדובר בשיר אירוויזיון, או בצוות קרואטי. אכן, הקרואטים כבר התרחקו בשנים האחרונות ממוזיקה קרואטית ונדמה שהם מנסים יותר ויותר לקרוץ לאופנות ו/או ז'אנרים גלובליים. אם זה נינה ב-2016 עם אלקטרו-פופ, עם זה ז'ק ב-2017 עם אירו-שלאגר/פופרה ואם זו פרנקה השנה עם מוזיקה שחורה. פרנקה נשמעת כמו זמרת טכנית טובה מאד, ולפי הדיווחים היא גם יודעת למכור שיר כמו שצריך. לא הייתי פוסל את השיר מההתחלה, למרות היעדר האלמנטים האירוויזיונים שבו. המוזיקה, ההפקה, קולה של פרנקה והאופן בו היא משחקת איתו הזכירו לחלק מהאנשים את ליידי גאגא…
אני מנסה להתייחס ברצינות למילים, אבל מתקשה. מדובר במילים טיפוסיות של מוזיקת חדר מיטות. הכל במרומז ועם זאת הכל מאד ברור, כללי מאד, אך בוטה באווירה שהשיר משרה. את הטון שבו השיר מושר לא ניתן לפרש אחרת. לפרקים נדמה שהמילים שם הם תירוץ בלבד על מנת להשמיע הן את היכולות הקוליות של פרנקה, הן את נתוניה בהופעה והן את היכולות ההפקתיות של מפיקי ומעבדי השיר.
מכל הסיבות הנ"ל לא הייתי ממהר להכריע כי השיר לא יעפיל לגמר. קרואטיה מתחרה השנה בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון ה2018, מה שהתחיל כחצי הגמר הבטוח והפך למלכודת מוות לזמרים. לא הייתי פוסל חיבוק של השופטים לקרואטיה השנה וההעפלה קלילה לגמר. בגמר לעומת זאת, סיום במקומות 16-20 נראה לי סביר. לא צריך להגזים, בכל זאת.

מילות השיר, מתוך האתר 4Lyrics.eu (מקור):

Crazy

You make me feel
You got me deep inside this love
You make my heart go, oh

When I saw your eyes, boy
You’re just like a movie – black and white
You made me go, oh, straight out of my mind

I swear that I, I will remember
Roses and horses in the rain
Make it forever
And I go

Crazy
Go crazy for your love
Crazy
Go crazy for your love

Lo-o-o-ove
Lo-o-o-ove
I love you

For this love knows no reason, no games
Just like Bonnie and Clyde
We walked around together
No fear, no brains

You light up my world
No, I need no diamonds and pearls
Not that kind of girl, over the moon
I’ll be your queen and I’ll be your fool

Say you remember
Roses and horses in the rain
Make it forever
And I go

Crazy
Go crazy for your love
Crazy
Go crazy for your love

Lo-o-o-ove
Lo-o-o-ove

Ain’t no running, no turning back
Now I’m caught in your web
Is it real, I keep asking myself

Sweet fantasy
I can’t help it, can’t hide
I’m shooting across the sky

I’m crazy for your love
Crazy, I go crazy
I go crazy

Lo-o-o-ove

הקליפ הרישמי של השיר:

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.