1998 – אירופה יוצאת מהארון

הקדמה:
זו לא שנת מפנה קלאסית, אבל יש כאן תזוזה מעניינת שהחלה בשנה שעברה, מתחרות של שופטים לתחרות של קהל, טלווטינג. אמנם כמות הבלדות עדיין נוכחת ואפילו כמה שרידים אחרונים לתקופה האתנית מצליחים להיכנס לרשימת השירים, אבל במבט חטוף על הטופ 10 יש כאן הצבעה גורפת בעד הפופ, הקליט, הלהיטי. החל מהשנה הבאה זה הופך להיות בולט יותר כי המדינות עוברות תהליך חיברות שגורם להן להעדיף, כמו תמיד, את מה שיביא להן את ההישג הטוב ביותר.
בשנים האחרונות אנו עדים לקדמים חלשים ביותר, אבל באופן מפתיע רוב המדינות מקבלות את ההחלטה ה"נכונה", ובוחרות את השיר הקופמטטיבי ביותר עבורן. בהקשר זה מעניין לראות את הניצחון הישראלי, שהוא כמו כל הצלחה ישראלית, לגמרי במקרה; שילוב של נסיבות והחלטות מקריות לחלוטין.
ישראל מחליטה דרך וועדה, לשלוח את שירם של צביקה פיק ויואב גינאי, שבוחרים, אם אני זוכר נכון, אחרי שהשיר נבחר, בדנה אינטרנשיונל לשיר את השיר. אותה זמרת, שפספסה את אירוויזיון 95' עם שיר הרבה יותר טוב, אבל עם הרבה פחות סיכוי לזכות בתחרות ההיא, ואת אירוויזיון 1996 לאחר שפרשה ברגע האחרון מהקדם. הנוכחות של דנה בברמינגהם הייתה לא רק בזמן הנכון עבור ישראל, אלא גם עבור הקהילה הלהט"בית בישראל ובאירופה. נקודת המפנה היא קהילתית, היא גאוותית יותר מהכל. התחרות יוצאת מהארון והופכת להיות באופן רשמי תחרות של הקהילה, כבר לא בושה לומר זאת.

מהלך הערב:
בירמינגהם, בריטניה
. התחרות נפתחת בנופי העיר האפורה שהיא בירמינגהם, עם שוטים משעממים של אז והיום. אז מול היום יהיה הנושא הכללי של התחרות, ויהיה שזור כחוט השני לאורך התחרות בגלויות. סמליל האירוויזיון נוצר לו יש מאין ואנו נכנסים לאולם עם האינטרו הדרמטי והמודרני של התזמורת. הצבעים השולטים הם כחול ואדום, סמליל התחרות הוא כוכב מוזהב כאשר 3 סימני V כחולים מסביבו במעגל על רקע כחול-אדום עמוק. הבמה רחבה ומאד פוסט מודרנית: ארבע קשתות בשני צידיה, קיר אחורי בצורת גל שעליו אורות קטנים שנדלקים וכבים. משחקי תאורה מדגישים צבעים שונים בכל הופעה והופעה, והתאורה עצמה מאפשרת במה מוארת מאד או חשוכה מאד, שוב בהתאם לשיר המבוצע. התזמורת, בפעם האחרונה, בצד ימין של הבמה. חצוצרנים מלכותיים מקדמים את פניו של אגדת האירוויזיון Terry Wogan, מנחה התחרות. הוא פותח בצרפתית וממשיך באנגלית. מציג את Katrina Leskanich, זוכת השנה שעברה, נזכר באירוח הבריטי הראשון ב-1960, ואנו צופים ב-Katie Boyle הדלוחה בוידאו מאז והיום, מנופפת לקהל משל הייתה מלכת אנגליה. Carrie Crowley, מנחת האירוויזיון הקודם מאחלת כל טוב למנחים. Wogan מזמין את Ulrika Jonsson, מנחת הערב. היא מפלרטטת עמו בשבדית, הוא עונה לה באירית. Jonsson ממשיכה את ההנחיה בצרפתית ובאנגלית, מציגה את כל הדוברים על גבי מסכים מפוצלים, שכן השנה לראשונה רוב המדינות מצביעות דרך טלווטינג. Wogan פורש לעבודתו הרגילה, שהיא ה-commentating של התחרות בעבור ה-BBC1. המנחה Jonsson מציגה בפעם האחרונה בהיסטוריה של התחרות את המנצח על התזמורת.
אחרי שכל השירים הופיעו, Wogan חוזר להציג את המופע האמנותי. לאחר סיומו, Jonsson מציגה את שני הפרסים: גביע מוזהב ליוצרי השיר הזוכה וקערת זכוכית למבצע הזוכה. Christine Marchal-Ortiz מוצגת כמפקחת על התחרות.

שלב ההצבעה:
לוח הניקוד מהמם בקטע אחר. האירים הכניסו משהו חדש לכל תחרות, אז עכשיו גם הבריטים רוצים, ויש מספר שינויים בשלב הניקוד. לוח הניקוד אלגנטי מאד, הדגלים מוצללים מצידם הימני, כיתוב לבן על רקע רקע כחול-אדום דינמי, שמשדר חום. למעלה 10 כוכבים, שכל אחד מהם מייצג מספר אחר של נקודות. הכוכב הרלבנטי מתלבש על כל מדינה בהתאם לניקוד והסך הכל של כל מדינה מתעדכן מיד לאחר מכן. מידי פעם עוברים מלוח ניקוד למפה דינמית של יבשת אירופה, ושם הכוכבים מתעופפים על המפה ונוחתים על כל מדינה. כל מדינה שמקבלת ניקוד המפה שלה מתרוממת. ככל שקיבלה יותר נקודות, המפה של המדינה מתרוממת גבוה יותר. פחות התחברתי לזה כי לא רואים איפה כל מדינה עומדת בכל רגע נתון. מה שכן, מידי פעם לוח הניקוד מסתדר לפי ה-ranking הנוכחי, וזו הפעם הראשונה שאנו רואים את לוח הניקוד ככה. מה שעד עכשיו היה גיחה קצרה לראות איך נראה הטופ 5, עכשיו נעשה על כל לוח הניקוד ומאפשר לכל מדינה לדעת איפה היא נמצאת כעת ביחס לאחרות.
ההצבעה הקרואטית מעלה את בריטניה להובלה מוקדמת. ההצבעה היוונית מקבלת קריאות בוז אחרי 12 הנקודות לקפריסין. ההצבעה הצרפתית מעלה את הולנד למקום הראשון, כאשר בריטניה וישראל בשוויון במקום השני. אחרי ההצבעה הספרדית ישראל עולה להובלה כאשר קרובות אליה הולנד, בריטניה ומלטה. ההצבעה הסלובקית מתעלמת מישראל ומעלה את מלטה למקום הראשון. ישראל רחוקה ממנה במרחק 2 נקודות והולנד שלישית במרחק 4 נקודות מהמקום הראשון. בריטניה, שהתחילה חזק, מתחילה להתדרדר. ההצבעה הפולנית יוצרת שוויון בין מלטה וישראל במקום הראשון, כאשר אחריהן הולנד ובלגיה. ההצבעה הישראלית מציבה את מלטה לבדה במקום הראשון, כאשר אחריה הולנד ואז ישראל. בריטניה מקבלת בוסט מישראל ועולה למקום הרביעי. בלגיה וקרואטיה לא רחוקות ממנה. כרגע זה נראה כמו ראש חץ של לא פחות מ-6 מדינות. ההצבעה הגרמנית מעלה את ישראל לשוויון במקום השני עם הולנד. ההצבעה המלטית מחזירה את ישראל למקום הראשון, כאשר קרובות אליה כרגע מלטה, הולנד וקרואטיה. ההצבעה ההונגרית מתעלמת מישראל ומעלה להובלה את הולנד. בלגיה מתחילה להתרחק וראש החץ שנוצר מצטמצם ל-5: הולנד-מלטה-ישראל-בריטניה-קרואטיה. ההצבעה הסלובנית מתעלמת מהולנד ויוצרת דרמה בצמרת: הולנד וישראל מובילות עם 78 נקודות כל אחת, במקום השלישי מלטה וקרואטיה עם 77 נקודות, בריטניה חמישית עם 72. ההצבעה האירית מחזירה את מלטה למקום הראשון, נקודה אחת מעל הולנד ו-5 נקודות מעל ישראל. ההצבעה הפורטוגלית מעלה את ישראל למקום הראשון, נקודה אחת מעל הולנד ו-2 נקודות בלבד מעל מלטה! ההצבעה הרומנית מתעלמת מהולנד, קרואטיה ומלטה ומעלה את בריטניה למקום השני בשוויון עם הולנד. קרואטיה מתנתקת מראש החץ שהוא כעת ארבע ראשי: ישראל-הולנד-בריטניה-מלטה. ההצבעה הבריטית מעלה את מלטה למקום השני רק 2 נקודות אחרי ישראל. ההצבעה הקפריסאית מתעלמת מהולנד. תקרית מביכה בהצבעה ההולנדית והפירוט בפרטי הטריוויה למטה… אחרי ההצבעה ההולנדית, הולנד עצמה מתנתקת מראש החץ, אך היא תחזור בהמשך. ישראל ומלטה במרחק 5 נקודות זו מזו, אך רחוקות מהשאר. בריטניה במקום השלישי במרחק 14 נקודות מישראל. ההצבעה השבדית ואז הבלגית נותנות בוסט להולנד ומחזירות אותה למרוץ. היא עולה למקום השלישי על חשבון בריטניה. ההצבעה הפינית מגדילה את הפער של ישראל, היא כעת במקום הראשון במרחק 11 נקודות ממלטה. ההצבעה הנורבגית נותנת רק 3 נקודות לישראל ופותחת את התחרות מחדש כשהיא נותנת את ה-12 נקודות למלטה רק 2 נקודות אחרי ישראל. ראש החץ הוא כעת ישראל-מלטה בלבד, אבל בריטניה עוד צפויה לפרוץ בדקה ה-90. ההצבעה האסטונית מעלה את בריטניה למקום השלישי. ההצבעה הטורקית היא לפני האחרונה ומעלה את מלטה למקום הראשון, נקודה אחת על ישראל. בריטניה עושה פריצה של הרגע האחרון. בעת ההצבעה המקדונית, החל מה-6 נקודות, כל ניקוד גורם ל-gasp מהקהל. 8 הנקודות של מקדוניה לישראל גורמות לשאגות אכזבה מהקהל, טרי ווגן מכריז לצופי ה-BBC שמלטה זכתה. 10 נקודות דוחפות את בריטניה למקום השני. המסך מתפצל ומעל לוח הניקוד אנו רואים את המשלחת הישראלית וזו המלטית מחכות לשמוע האם מלטה קיבלה את 12 הנקודות. מקדוניה מכריזה "And finally the 12 points from Macedonia goes to Croatia". המשלחת הישראלית קופצת מהתרגשות, הקהל שואג משמחה.

הענקת הפרס ו-reprise:
Katrina Leskanich מגיעה להעניק את הפרס לזוכה, אך דנה הלכה להחליף תלבושות ואיננה בנמצא… דנה סוף סוף עולה עם שמלת הנוצות, שעיצב לה Jean Paul Gaultier, ודגל ישראל. צביקה פיק עולה לרחבת המנחים ומנשק בהתלהבות את Ulrika Jonsson, אחריו יואב גינאי שמקבל את הגביע ומתעלם מ-Leskanich, שמנסה לתת לו נשיקה. צביקה חומד את גביע ואומר ליואב "יואבי, תן לי להחזיק", והם רבים על הגביע מול קהל של מליונים… Wogan, Jonsson ו-Leskanich מציגים את השיר הזוכה, ודנה בהופעת הזכייה מרימה את הקהל ומאחלת לראות את כולם בשנה הבאה בישראל. צביקה עולה לבמה במהלך השיר ומתנפל על המיקרופון עם סיום ההופעה של דנה.

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. fyr_macedonia מקדוניה – השיר המקדוני הראשון וכמה שאני אוהב את זה. Vlado Janevski קצת נראה כמו פקיד ממשל מהתקופה הסובייטית או מימי Tito, אבל הוא זמר נפלא עם קול חרוך. השיר עצמו מהמם: כמה מלודיה, איזה עיבוד עשיר, אילו מילים חודרות. השיר עצמו מקושט במעט צלילים אתניים במעברים בין הפזמון לבית. שיר שמחזיר ל-3 דקות את הכבוד לתחרות. בלדה בלקנית אמיתית, ללא טיפת חנפנות, מעולה. חלקים בשיר מזכירים את "Wicked Game" של Chris Isaak.

02. hungary הונגריה – מקסים. בלדת ג'אז טובה מאד בהונגרית. Charlie עם קול צרוד ומעושן שר עם הרבה דרמה ותשוקה. הוא זז ומופיע כמו Yves Montand, ונותן תחושה של רוקר מזדקן, שאמנם ימיו הגדולים מאחוריו, אבל הוא יודע איך להעמיד שיר והופעה. הרמוניקה אחרי פזמון הראשון נותנת ל-Charlie את האות והוא פוצח בריקוד מטריף שהמצלמות מפספסות. כבוד!

03. france צרפת – צרפת ממשיכה במסורת החדשה שלה שהיא לשלוח מוזיקה אורבנית. Marie Line מההמת בשמלה שחורה עם עיטורים מזהב וקישוטים שבטיים בתחתית, קלאסית, אלגנטית, אמיתית. מוזיקת רחוב שחורה עם השפעות אפרו-קריביות, המון ביט. Marie Line מופיעה עם להקה של 3 נגנים ושתי זמרות ליווי, גם הן בשמלות עם עיטורים שבטיים. יצירה שלא מוערכת מספיק ולא מוערכת בכלל!

04. estonia אסטוניה – כשהייתי בן 15 השיר הזה כווצ'ץ' לי את הלב ובמידה מסוימת הוא עדיין עושה זאת. בלדת פופ רומנטית. Koit Toome (הסופר מוכשר) מנגן על פסנתר לבוש בז'קט לבן וחולצה שחורה. מנגינה עגולה ופריכה ושיר שבנוי בצורה קצת כמו "Your Song" של Elton John. ה-C part, הנהמה של Toome, ואז הכניסה של התזמורת, ממיס אותי בכל פעם מחדש.

05. cyprus קפריסין – בלדת פופ דרמטית עם אלמנטים יוונים יפים שמקשטים אותם. האינטרו יפהפה ופולקלוריסטי עם חליל צד, הפזמון דרמטי. קשה להסיר את המבט מ-Michael Hajiyanni, הוא באמת נותן את הנשמה ומביא לבמה המון כריזמה, הוא מתאבד על השיר. מנגינה עגולה ופריכה למאזין הממוצע ואני ביניהם.

06. netherlands הולנד – מוזיקלית לשיר יש את אחד האינטרואים החזקים אי פעם בתחרות. ל-Edsilia יש קול ענק ונוכחות בימתית אדירה, בטח שבהשוואה לשאר המשתתפים בתחרות. שיר פופ מהודק שמצליח להשתלב בצורה מרשימה מאד עם התזמורת, בימוי בימתי ועבודת מצלמות מצוינות. השיר עצמו הוא פופ קצבי עדכני עם השפעות מוזיקת נשמה. השיר מתפוצץ על הבמה!

07. finland פינלנד – המדינה מתעוררת מאוחר מידי, אחרי שהגל האתני הראשון של האירוויזיון כבר עבר. עכשיו הפינים נזכרים לשלוח בלדת ניו-אייג'. השיר מכיל 7 מילים בלבד ש-Edea משחקת איתן. הצבע הסגול והבז' שולטים בבמה והאווירה כולה מאד אתנית, אבל לא פינית. כל הסט נראה כאילו יצא מטרגדיה יוונית. Edea מעולה ומיוחדת מבחינה ווקלית והשיר עצמו לא רע, גם אם טיפה רפטטיבי.

08. portugal פורטוגל – בניסיון לשחזר את הצלחתה מ-1996, פורטוגל חוזרת עם שיר פולקלוריסטי וניחוחות דרום אירופאים. Inês Santos שרה על הדיאספורה הפורטוגלית ונראית חמודה בשמלה אדומה אופנתית עם קצוות של מסורת פורטוגלית. להקת נגנים יושבים מאחוריה פרושים לאורך הבמה, אבל ההפקה הבימתית של השיר לוקה בחסר, כמו גם עבודת המצלמות המחרידה. השיר עצמו חנפני, אך שובה לב.

09. slovenia סלובניה – Vili Resnik הוא זמר מאד טוב, אבל סובל מעודף מניירות בהופעה שנראית לא אטרקטיבית במיוחד בשל כך. בלדה מזרח אירופאית עם שאריות יוגוסלביות. המילים דרמטיות ועצובות והמלודיה בהתאם. Resnik מזכיר את דורון מזר רק עם קול צרוד. שיר טוב, גם אם לשלוח שיר כזה דכאוני זה משאלת מוות בתחרות כמו האירוויזיון. הוא שר את המילים, אבל אם אתם לא מבינים אותן זה לא עובר בשום צורה.

10. sweden שבדיה – בלדת פופ רומנטית על הנסיכה דיאנה. קצת התחנפות למארחת לא הזיקה. Jill Johnson נראית כמו אמזונה מדהימה עם קול עמוק ויכולת הגשה מרשימה. השיר חנפני, בלדה שבדית טיפוסית, אבל בנויה היטב. עבודת המלווים מקשטת יפה את השיר והתזמורת נותנת לשיר את העיבוד הדרמטי שהוא צריך. לטעמי זה מעט דרמטי מידי, גם אם נעים מאד מלודית.

11. croatia קרואטיה – בלדה דרמטית, מופקת בכבדות, מתחילה כמשהו קודר. הדרמה מתגברת עד שבפזמון השני השיר מתפוצץ על הבמה ו-Danijela נפטרת מהגלימה השחורה כדי לחשוף שמלת ערב לבנה. אם קוראים את המילים זה נשמע ונראה מגוחך; היא שרה שיר מאד עצוב על כך שהיא מקווה לא לקום בבוקר, אבל מחייכת לאורך החלק האחרון של השיר. זה דרמטי נורא על גבול הוולגרי.
12. israel ישראל – כנראה האינטרו הדרמטי, האנרגטי והאפקטיבי ביותר שראיתי עד כה בתחרות. דנה והמשלחת עשו הכל בדיוק כמו שצריך: הופעה אפקטיבית, עבודת מצלמות מצוינת, שמלה אפנתית שלא גונבת יותר מידי תשומת לב, מלוות מצוינות ושיר פופ-דיסקו קצבי שמגיע בדיוק כשהטלווטינג מתחיל. השיר עצמו? בינוני להחריד, לחן עלוב שיושב על הפקה מדהימה של עופר ניסים. הכבוד לדנה על ההופעה המרשימה ועל הקסם שהיא הביאה לבמה. בביצוע של כל זמרת אחרת זה היה נגמר בדמעות.
13. slovakia סלובקיה – Katarína Hasprová הנאה, בשמלה שחורה די גנרית, אך מחמיאה. הבתים נשמעים בהתחלה קצת לקוחים מ-"Kiss From a Rose" של Seal. הפזמון המנוני, אך לא מופק כדי לתת את האפקט הזה. לצערי, הקול שלה, בצירוף השפה הסלובקית הלא זורמת, גורם לשירה שלה להישמע מאד צורמנית. Hasprová לא מצליחה להחזיק את השיר ונראה שהיא מנסה לעשות יותר ממה שיש ליכולות הקוליות שלה להציע.
14. germany גרמניה – Guildo Horn בשיר פופ-שלאגר שהוא בעצם פרודיה על הז'אנר ועל גרמניה באירוויזיון, שכתב Stefan Raab. זה חביב, מרענן, מטופש במידה, קליט, לא מרשים עד כדי כך, אבל לא ניתן להסיר את העיניים מההופעה. זו בהחלט חציית קו מבחינת האירוויזיון: הוא יורד לקהל, מלטף אנשים שונים כולל את קייטי בויל הידועה. הוכחה שבעידן הטלווטינג כל דבר עובד אם תעשו מספיק פרובוקציה.
15. romania רומניה – פאוור בלאד ברומנית. זה מאד דרמטי, וזה גם מיושן מאד. בשנות השבעים זה היה אולי יכול לעבוד, וגם אז זה היה נחשב מיושן. מלינה יפהפייה, אך לובשת שמלה מוזהבת איומה וענק זהב שמתוכו משתלשל לב מוזהב. זה פשוט השיר הלא נכון בזמן הלא נכון. אני מחבב את התמימות שיש בשיר ובהופעה, אבל זה נורא מנותק ואני מודע לזה…
16. united_kingdom בריטניה – אני זוכר שאז שה היה נחשב נורא מודרני ומגניב. Imaani לבושה לפי צו האפנה עם חולצת בטן כסופה, ז'קט עור אדום ארוך ולהקת ליווי מיומנת ומלוטשת. בלדת RnB-פופ חזקה מאד, שהזדקנה מאד רע ולא עומדת במבחן השנים לטעמי. המילים נורא יומרניות, המוזיקה רפטטיבית מידי לטעמי, ההופעה חזקה, אבל Imaani לא מושלמת מבחינה ווקלית.
17. ireland אירלנד – בלדת adult contemporary שבשנות התשעים תמיד עבדה לאירים. היא פחות קומפטטיבית מהזוכים האירים של תחילת העשור, אבל מספיק אטרקטיבית וגנרית כדי להתחבב על הקהל. השפה האנגלית עושה את שלה והשיר מצליח להשתחל לטופ 10. Dawn Martin זמרת טובה, אבל קצת דודה. השיר מקבל בוסט מהתזמורת בפזמון האחרון ויש מודולציה שעושה את העבודה.
18. norway נורבגיה – פופ אפ טמפו שנשמע כמו להקת בנים שמנסה להוציא שיר רוק. זה חלבי כמו שזה נשמע. הזמר לבוש בסריג בז' שקוף ורופס ומתחתיו חולצה כחולה (?). זה בולט כי זה נורא שונה וכי זה נשמע מודרני וההופעה מלאת אנרגיה, אבל השיר נורא לא מרשים ואפילו די גרוע. יש גם קצת אווירת רטרו לסיקסטיז ומשהו שהזכיר לי את ה-Beach Boys.
19. malta מלטה – בלדת קיטש, שיר דיסני חצי-קלאצ'. Chiara נראית נורא עם איפור עיניים כבד ולא מחמיא ושמלת שק אפורה שאמורה להיות קלאסית, אבל נראית כמו שק. זה אפקטיבי מאד במיוחד בזכות השפה האנגלית והאווירה הרומנטית שהשיר משרה. המנגינה מלודית להחריד והעלייה של החצי טון בפזמון האחרון נותן לשיר את הפיינל טאץ'. עם הייתה הצבעת שופטים בלבד, זה היה לוקח, ועדיין זה קיטש.
20. poland פולין – פופ-רוק קצבי וקליט מפולין. שיר אמצע הדרך שהיה יכול להיות חביב אלמלא הפזמון שלו היה נשמע בדיוק כמו איסלנד 1994… שיר נטול דרמה, קטן, להיט רדיו מתחנף וחסר ייחוד. מאד ניינטיז, בגרסה הנקייה והמינימליסטית. הסלונית יפהפייה ומזכירה קצת את Winona Ryder. יש C part של כינורות ואווירה קלטית, בניינטיז כמו בניינטיז. שיר חסר כריזמה, חיוור.
21. turkey טורקיה – Tüzmen לובש מה שנראה כמו חליפה של חייל בצבא העותמני ומבט של עצירות… בלדה טורקית מאד מאד כבדה, שלא נראה לי ששמענו מעולם בתחרות. זה נורא מיושן וזה עומד בניגוד גמור למה שטורקיה שלחה מ-1995. אולי התפלק להם. הטורקית לא זורמת כמו אצל Şebnem Paker והכל נורא כבד ודרמטי, כמו שיר סיום של מחזמר כושל. מצליח להיות קיטשי ולא אטרקטיבי בו זמנית.
22. belgium1 בלגיה – בלדה פרנקופונית קטנה ומרגיזה. זה נורא מתנחמד ומתקתק ומלאני נותנת לקהל האירופאי את מה שהוא רוצה: לוליטה עם קול עדין שרה שיר בלתי מזיק. זה אייטיזי, שיר של France Gall אחרי סירוס או Vanessa Paradis מינוס הסקסיות. היא גם חנוטה בחליפת בז' מזעזעת, שלא תורמת יותר מידי. הכי רדיו פרנדלי, לא מיוחד בשום צורה, חמוד מידי ומלא סוכר.
23. spain ספרד – בלדת קיטש דרמטית, מאד ספרדית, הרבה כמו שירים מתוך פסקול של טלנובלה; הרגש מתפרץ ואונס את המאזין להרגיש ולהתרגש. הזמר נטול כריזמה, נראה מבוגר מכפי גילו, מיושן מאד בהגשה. ווקלית השיר נשמע מצוין ולהקת הליווי המכילה 5 זמרים עושה עבודה מצוינת.
24. greece יוון – בלדת רוק של להקת Thalassa, שהוקמה במיוחד לכבוד התחרות והתפרקה מיד לאחר מכן. הבתים והפזמון נשמעים שהולחמו זה לזה בצורה מגושמת ולא אלגנטית. הסולנית מוגבלת מאד מבחינה ווקלית. הבתים הם הדבר החיובי היחיד בשיר, בעוד הפיזמון נשמע כמו שלאגר גרמני מהאייטיז. היא לובשת שמלה שחורה עם שאריות בד שמתנופפת בצד וזה נראה מאד רע.
25. switzerland שוויץ – הדבר היחיד שטוב בשיר הזה זה נגינת הכינור של Egon Egemann, על אף שאיני ממעריציו. ההופעה הבימתית כל כך גרועה. החל מ-Gunvor עצמה, השירה הדרמטית, השמלה באדום בורדו כולל חזייה ורודה, שיער מקורזל ורביעיית מלווים המסיחה את הדעת. למען האמת נראה שאין כל קשר בין השיר עצמו לבין החלקים של הכינור. זה שיר קדמים טיפוסי, שנשלח באין אלטרנטיבה. קיטש לא מעניין.

המנחים:
Ulrika Jonsson ו-Terry Wogan – לטעמי המנחים הטובים ביותר בהיסטוריה של התחרות. הוא שנון בצורה בלתי רגילה, בריטי אמיתי, שילוב של ציניות ומכובדות, לא לוקח את עצמו ברצינות, אבל משדר משהו נורא פורמאלי. היה אגדה בחייו ובמותו ואהב את התחרות מאד. היה שדר רדיו וטלוויזיה ונתן את הפרשנות לתחרות מטעם הטלוויזיה של ה-BBC מ-1980 ועד 2008. לאחר מכן, פרש תוך ביקורת על מה שנהייה מהתחרות. במהלך שנות ה-70 נתן את הפרשנות לתחרות ברדיו של ה-BBC. מאז הנחה פעמים רבות את הקדמים במדינה כמו גם את תכניות ה-previews לאירוויזיון. הלך לעולמו מסרטן בתחילת 2016, הוא הוספד על ידי ראש ממשלת בריטניה ועל ידי נשיא אירלנד.
היא שנונה ומקסימה גם כן, זורמת, טבעית, קלילה ומקצוענית. ניהול שלב ההצבעות על ידה הוא לדעתי הטוב ביותר, כולל הקראות הניקוד הטובות ביותר אי פעם בתחרות. התחילה את הקריירה הטלוויזיות שלה כחזאית ולאחר מכן הייתה מנחת תכניות טלוויזיות קלילות ושעשועונים. ילידת שבדיה ואף החליטה לחזור לגור במדינה לפני מספר שנים. מאז האירווזיון הספיקה להרחיב את הקריירה לתחומים נוספים וב-2011 הוציאה את ספרה הראשון. ב-2009 זכתה בגרסה הבריטית של "האח הגדול VIP".

הגלויות:
בתחילה רואים תמונת סטודיו של המבצע בשחור לבן ובתחתית שם המדינה, ואז סרטונים על אלמנטים שונים, המאפיינים את בריטניה, ואת החיים בבריטניה מימים עברו וקישורם לימינו אנו. בסיום כל סרטון, דגל המדינה נוצר באמצעים אלטרנטיביים: לדוגמה דגל פולין נוצר על ידי אורות קדמיים לעומת אורות אחוריים של מכוניות הממלאות כביש ראשי, הדגל הספרדי נוצר על ידי נקניקייה עם חרדל משני צדדיה, דגל קפריסין נוצר על ידי שניצל ועוד. הדגל עושה פייד אאוט בסיום הגלויה. את הגלויות מלווות נעימות של שירים בריטים מפורסמים.

Interval act:
Jupiter, the Bringer of Joviality – קצת פחות מ-7 דקות של מופע המציג את השלל התרבותי שיש לבריטניה להציע. החל ממקהלת גברים, להקת רקדנים הודית, מוזיקה קלטית, להקה אפריקאית, הכנרת Vanessa-Mae, זמרת אופרה ועוד. זה נורא מבורדק ועושה תחושה של תרבות להמונים, מן "בוא נדחוף להם כל מיני סגנונות בפחות מ-7 דקות ונגרום להם להרגיש שהם צרכו תרבות"…

מעניקי ניקוד בולטים:
צרפת – Marie Myriam, נציגת 1977.
ישראל – יגאל רביד, ינחה את אירוויזיון 1999.
גרמניה – Nena, כוכבת הפופ מהאייטיז עם הלהיט "99 Luftballons".
פורטוגל – Lúcia Moniz, נציגת 1996.
הולנד – Conny Vandenbos, נציגת 1965.

שירים במצעדים:
ישראל – מקום 1 בספרד, מקום 2 בפלנדריה, מקום 3 בשבדיה, מקום 4 בוולוניה, מקום 7 בפינלנד, מקום 10 באירלנד, מקום 11 בבריטניה ובהולנד, מקום 12 בנורבגיה, מקום 15 בשוויץ.
בריטניה – מקום 12 בפלנדריה, מקום 14 בהולנד.

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* בלגיה – "Ils sont là" של Les Mas שיר מגניב ומרגיע באווירה קריבית-אפריקאית. מקום שני.
* קפריסין – "Oneiro" של Kyriakos Zymboulakis מגיע למקום החמישי, יופי של שיר יווני-אתני באווירת טברנה.
* אסטוניה – "Unistus igavesest päevast" של Evelin Samuel מגיע למקום השני, מתחיל עדין, קטן, קסום, ממשיך במארש ומתפתח עם הרבה דרמה.

"Tulepuuhuulte luule" של Kate במקום השלישי, פולק-קאנטרי חמוד מאד עם אווירה לאפית.
* פינלנד – "Umm ma ma" של Nylon Beat הוא פופ-דאנס סופר מודרני, שצועד עם הזמן. "Mielessäni" של Sari Kaasinen הוא פולק לאפי מגניב ואינדי. שני השירים מסיימים במקום השלישי בשוויון.

* גרמניה – "Gel-Song (Kleine melodie)" של Fokker הוא פופ-דאנס באווירה מיוחדת, הבתים נשמעים קצת כמו משהו בין spoken word לשירה. מקום רביעי.
* יוון – שלושת השירים של Marianna Efstratiou בשבילי בבקשה! "Ekleges gia mena" הוא לייקה באווירת טברנה. מעולה.

"Opos i vrochi" הוא עוד שיר יווני-אתני אותנטי באווירת ניו-אייג'. "Ta hili pou filouses" הוא כבר יותר בלדת בלוז. שלושת השירים מסיימים במקום השני בחצאי גמר.
* אירלנד – "Overload" של Jo Collins הוא בלדת פולק אמריקאית. מקסים ומקום שלישי. "Seol" של The Vard Sisters מגיע למקום השני והוא המשך טבעי ל-Eimear Quinn. בלדת פופ קלטית להמונים.
* מקדוניה – הקדם המצטיין של השנה. "Samovilska svadba" של Sašo Gigov-Giš היא בלדה אתנית-מקדונית. יצירת מופת מרגשת ומיוחדת. מקום שני.

"Opomena" של Suzana Spasovska מגיע למקום השישי, עוד בלדה אתנית טובה מאד. "Preku moreto" של Tanja Carovska מגיע למקום ה-12. שוב בלדת פולק מצוינת הפעם עם זמרי ליווי השרים מוזיקה בגוון מסורתי-אלבני. "Daj mi pricina da se razbudam" של Tanja, Lidija and Zorica Pancic היא בלדת פופ דרמטית עשויה היטב. מקום 11.
* הולנד – "Alsof je bij me bent" של Nurlaila מגיע למקום השני הרחק מאדסיליה, פאוור באלאד חזקה.

* נורבגיה – "En ny mårrån" של Malin Holberg היא בלדת פופ-ניו-אייג' קטנה ועדינה. מקום חמישי.
* סלובניה – "Glas gora" של Regina הוא ניסיון סלובני לבלדת ניו-אייג'. לא רע. מקום שלישי. "Zakaj odsel si" של Sound Attack מגיע למקום השמיני, וזה כבר פופ-האוס לפנים שלך!
* שבדיה – "Ta dej tid" של Elisabeth Melander היא בלדת פופ-פולק מודרנית, אקוסטית וחמודה מאד. "Långsamma timmar" של Fredrik Karlsson היא בלדת ג'אז עשירה בעיבוד, בפזמון זה משודרג בדרמה ונשמע מלא מאד, מצוין. "Kärleken finns överallt" של Helena Eriksson הוא פופ-פאנק-RnB סקסי עם רטרו סבנטיז כיאה לשנות ה-90. "Julia" של Myrra Malmberg הוא בלדת פופ קטנה ומינימליסטית, סוג של שיר ערש. מקום שלישי. "Avundsjuk" של Nanne Grönvall הוא פופ אקספרימנטלי מעולה, אגרסיבי, מהפנט, סופר מיוחד ועדכני. מקום רביעי.

* טורקיה – "Çal" של Sebnem Paker הוא פולו-אפ מצוין לשיר שלה מהשנה שעברה, חפלה טורקית מגניבה ומרימה! מקום רביעי. "Dertli saz" של Kubat הוא שיר פופ-רוק-אתני מצוין שהיה יכול להצעיד את טורקיה קדימה ולתת לה שוב מקום גבוה, קרוב למושלם ומקום שני.

"Onya" של Tugrul Arsever מגיע גם למקום שני: שיר דרמטי, אנרגטי על גבול הקקפוני, נוסטלגי וכיפי. מזכיר את שירי טורקיה של שנות ה-80 וה-90.
* בקדם הקרואטי – Goran Karan מגיע בדואט למקום השני ויישלח ב-2000. Magazin נציגי 1995 מגיעים למקום השישי. Novi Fosili, נציגי יוגוסלביה 1987, מגיעים למקום התשיעי. Ivan Mikulic מגיע למקום ה-11, ויישלח ב-2004.
* בקדם היווני – למקום השמיני והאחרון בקדם מגיעה Hara Constantinou, נציגת קפריסין 1997. הקדם כולל 8 מקצי טרום גמר בהם רק המנצח עולה לגמר. Marianna Efstratiou, נציגת יוון 1989 ו-1996, מגיעה לא פחות מ-3 פעמים למקום השני ב-3 חצאי גמר שונים. Robert Williams, נציג יוון 1977 כחלק מהרכב, מנסה את מזלו כאן כחלק מהרכב אחר, גם הוא לא עולה לגמר. ההרכב Thalassa זוכה בענק בהצבעת הקהל, ולא ברור מדוע. לאחר מכן מתברר כי מלחין השיר, Yiannis Valvis, עובד בחברת טלפונים גדולה, ועולה החשד כי פיברק הצבעות לטובת הרכב. למקום השלישי מגיע "Se nostalgo" בביצוע Vivetta Koursi, כאשר על הלחן אמון Dimitris Kontopoulos, שצפוי לפרוץ בשוק היווני ולכתוב להיטי אירוויזיון רבים בעתיד לבוא.
* בקדם הישראלי – אין קדם, יש בחירה פנימית של וועדה שמחליטה על שיר. משהו שלא היה מאז 1977. לשלב הסופי מגיעים שני שירים: ארקדי דוכין והלימונים עם "שיר תקווה" מגיע למקום השני, את הזוכה כולנו מכירים. בין המנסים גם הזמרת יוספה, היי פייב ואופירה יוספי.
* בקדם הגרמני – Guildo Horn זוכה עם 62% מהקולות! המקום השני מקבל פחות מ-11% מהקולות. להקת Wind, נציגת 1985, 1987 ו-1992, מגיעה למקום החמישי כחלק מ-Diana & Wind.
* בקדם המלטי – Fabrizio Faniello מגיע למקום השנ,י ויישלח ב-2001. Claudette Pace מגיעה למקום השלישי, ותישלח ב-2000. Miriam Christine Borg, נציגת 1996, מגיעה למקום החמישי. Georgina נציגת 1991 מגיעה למקום ה-12. Olivia Lewis מגיעה למקום ה-15, ותישלח ב-2007. Enzo Gusman, הנון נציג של 1976, מגיע למקום ה-17.
* בקדם הסלובני – Regina נציגת 1996 מגיעה למקום השלישי. Darja Svajger, נציגת 1995, מגיעה למקום השישי, ותישלח שוב ב-1999. Karmen Stavec מגיעה בדואט למקום השביעי, ותישלח לבדה ב-2003.
* בקדם הרומני – למקום השני מגיעה Monica Anghel, הנון-נציגה של 1996. היא זוכה בהצבעת הקהל בעוד Malina Olinescu מגיעה רק שנייה בהצבעת הקהל. Anghel תישלח ב-2002 בדואט. למקום השלישי מגיע הרכב הכולל את Sanda Ladosi, שתישלח לבדה ב-2004. למקום הרביעי מגיעה Paula Seling, שתישלח כחלק מצמד ב-2010 וב-2014. למקום השישי מגיע הרכב הכולל את Nicoleta Nicola, שתישלח לבדה ב-2003, ואת Luminita Anghel, שתישלח לבדה ב-2005. למקום התשיעי מגיע הרכב הכולל את Marcel Pavel, שיישלח ב-2002 בדואט.
* בקדם הקפריסאי – Alexandros Panayi, נציג 1995, ו-Marlain Angelidou מגיעים בדואט למקום השני. היא תישלח ב-1999 והוא יישלח כחלק מצמד ב-2000. Kyriakos Zymboulakis, נציג 1993 כחלק מצמד, מגיע למקום החמישי.
* בקדם השבדי – למקום הרביעי מגיעה Nanne Grönvall, שייצגה את המדינה ב-1996 כחלק מהרכב.
* בקדם הפיני – Jari Sillanpää מגיע למקום השני, ויישלח ב-2004. Kaija נציגת 1991 מגיעה בדואט למקום השביעי.
* בקדם הנורבגי – השיר הזוכה מבוצע בקדם בשפה האנגלית ומתורגם לאחר מכן לנורבגית, עקב חוק השפה. Elisabeth Andreassen, שייצגה את שבדיה כחלק מצמד ב-1982, את נורבגיה כחלק מצמד ב-1985, כחלק מצמד אחר ב-1994 ולבדה ב-1996, מגיעה למקום השני.
* בקדם האסטוני – במהלך ההצבעה Koit Toome לא מוביל בשום שלב, עד לצוות השיפוט האחרון. הוא זוכה בהפרש של 3 נקודות מהמקום שני. Evelin Samuel מגיעה שנייה, ותישלח ב-1999. Janika Sillamaa, הנון-נציגה של 1993, מגיעה למקום הרביעי. Ivo Linna, שהיה הנציג ב-1996 בדואט, מגיע למקום השישי בדואט עם Evelin Samuel.
* בקדם הטורקי – Sebnem Paker, נציגת 1996 ו-1997, מגיעה למקום הרביעי.
* בקדם המקדוני – Karolina Goceva מגיעה למקום הרביעי ותישלח ב-2002 וב-2007. Toše Proeski מגיע למקום השמיני, ויישלח ב-2004. Kaliopi Gril, הנון-נציגה של 1996, מגיעה למקום התשיעי, ותישלח ב-2012 וב-2016.

פרטי טריוויה:
* מקדוניה בהופעת הבכורה!
* בהתאם לחוק הרלגציה, בלגיה, פינלנד, ישראל, רומניה וסלובקיה מורשות לחזור לתחרות.
* בהתאם לחוק הרלגציה, אוסטריה, בוסניה והרצגובינה, דנמרק, איסלנד ורוסיה מורחקות מהתחרות.
* איטליה מחליטה על פרישה ותחזור רק בעוד 13 שנים.
* Danijela Martinović חוזרת לייצג את קרואטיה בפעם השנייה, אחרי שעשתה זאת ב-1995 כחלק מהרכב. José Cid חוזר בפעם השנייה עבור פורטוגל, אחרי שעשה זאת ב-1980 לבדו, הפעם כחלק מהרכב.
* השמועה אומרת שרשות השידור הרוסית נטתה לבחור ב-Tatyana Ovsienko בשיר "Solntse moyo" בבחירה פנימית לפני שהבינו כי הם מורחקים מהתחרות בהתאם לרלגציה… רשות השידור הרוסית בחרה שלא לשדר את התחרות בשל כך או שציפתה מערוץ אחר שיעשה זאת. מסיבה זו, רוסיה לא הורשתה לחזור גם ב-1999.
* לפי הספר "Nul Points" של Tim Moore, התקשורת בשווייץ עשתה כל שביכולתה לפני האירוויזיון על מנת להרוס את נציגת המדינה, Gunvor, באמצעות חצאי אמיתות והמצאות מרושעות. הם כינו אותה 'זונה', 'פרוצה' ו'כוכבת פורנו'. היא הייתה הרוסה כאשר הגיעה לבירמינגהאם ואפילו שקלה לא להופיע.
* השיר הגרמני נכתב והולחן ע"י Stefan Raab, שמשתמש בשם העט Alf Igel שהוא רפרנס ל-Ralph Siegel…
* השיר הפיני מחזיק בשיא שיר האירוויזיון עם הכי מעט מילים עד ליום זה – רק 7 מילים יש בשיר הזה.
* בריטניה שברה שיא של אירוחים – היה זה האירוח השמיני של המדינה את התחרות.
* החל מהשנה שעברה אושר למשתתפים להשתמש בפלייבק: גרמניה, סלובניה, שוויץ, מלטה, ישראל ובלגיה בחרו להשתמש בפלייבק מלא, בעוד יוון וצרפת בחרו בשימוש חלקי בתזמורת.
* המלחין של השיר היווני, Yiannis Valvis, לא היה מרוצה מאופן הבימוי של השיר היווני על ידי הבמאי הבריטי. הדבר גרם למריבות, התפרצויות זעם מצידו ולשורה של מחאות מצידו, כולל עמידה על הבמה בזמן החזרה הגנרלית ודרישה שייתנו לו לנגן בגיטרת בס. הדבר הוביל לגירושו של המלחין מהאולם ואיסור על כניסתו לשם. רשות השידור היוונית ה-ERT איימה לפרוש מהתחרות, אך התחרטה כעבור כמה דקות. Valvis צפה בתחרות נעול בחדרו במלון כאשר שני שומרים עומדים בפתח הדלת. Valvis גם טען שיש העדפה ברורה של ההפקה הבריטית לשיר הישראלי. בסרט הדוקומנטרי, שנעשה על התחרות, "Naked Eurovision" ניתן לראות אותו החל מדקה 3:05. בהמשך הוא מתלונן כי בפני מפיקי התחרות כי הם מדברים אליו בקולוניאליזם, מוחה במסיבת העיתונאים מול עיתונאים מנומנמים, עומד על הבמה בזמן ההופעה היוונית, מורחק מן האולם, מאשים את הישראלים/ההפקה הבריטית, שגנבו ממנו את הרעיון להופעה ולבסוף מסיים בכך שיילחם על צדקתו גם בעוד 20 שנה:

* בזמן החזרה הראשונה של השיר הטורקי המנצח ניצח על התזמורת וגרם לה לנגן את השיר בגרסה איטית מידי שהאריכה את זמן השיר ועבר את ה-3 דקות ב-3 שניות. בחזרה השנייה השיר השיר נוגן באופן איטי אף יותר. המנצח אודה שהוא מתקשה ליצור גרסה באורך מותאם לתחרות, ובחזרה השלישית השיר ארך 3:07, מה שאמר שטורקיה עומדת בפני פסילה. איכשהו בתחרות עצמה השיר ארך 2:59 וטורקיה נמענה מפסילה.
* הבחירה של ישראל בטרנסג'נדרית כנציגתה גרמה למספר גורמים פוליטיים חרדיים במדינה למחות ולדרוש לפסול את הבחירה.
* השיר המקדוני הוא השיר האחרון שהופיע על בימת האירוויזיון בליווי תזמורת.
* מלטה ובריטניה מקבלות הכי הרבה פעמים 12 נקודות – 4 פעמים 12 נקודות לכל אחת. ישראל וגרמניה מקבלות 3 פעמים 12 נקודות, קרואטיה והולנד מקבלות פעמיים 12 נקודות. בלגיה, קפריסין, אסטוניה, יוון, נורבגיה, שבדיה וטורקיה מקבלות פעם אחת 12 נקודות כל אחת.
* הניקוד הספרדי שניתן בעת השידור היה מוטעה, מעניקת הנקודות נתנה את הניקוד ללא גרמניה שקיבלה מהם 12 נקודות, וכך נוצר הרושם שישראל קיבלה את 12 הנקודות מספרד. אחרי התחרות הטעות תוקנה. כתוצאה מכך גרמניה עולה למקום השביעי ואסטוניה ופורטוגל יורדות למקום ה-12.
* 22 מדינות השתמשו בטלווטינג כשיטה לקביעת הניקוד, כאשר רק טורקיה, רומניה והונגריה משתמשות בצוות שיפוט מסורתי. צוותי שיפוט היו מוכנים בכל המדינות כגיבוי להצבעה הטלפונית, וכך אכן נעשה במקרה ההונגרי עקב בעיות טכניות בקווים.
* בריטניה היא המדינה היחידה שמקבלת נקודות מכל המדינות המשתתפות. אחריה עם 22 הצבעות נמצאת קרואטיה ומלטה, כאשר קרואטיה מקבלת ניקוד מכל מדינות הטלווטינג + טורקיה.
* דנה אינטרנשיונל היא עד ליום זה הטרנסג'נדרית היחידה שהופיעה ואף זכתה באירוויזיון.
* Guildo Horn התקבל בתחילה בבוז בגרמניה, אך עד מהרה המדינה לקתה ב-"Guildo Fever" ולרבים בגרמניה זכורה לו החייאת הפופולאריות של התחרות במדינה. המקום השביעי בו סיים היה אכזבה לגרמנים רבים.
* Ulrika Jonsson גרמה לסערה בעת הענקת הניקוד מטעם הולנד. Conny Vandenbos ציינה כי השתתפה בתחרות לפני זמן רב, אך הערתה לא נשמעה עקב מחיאות הכפיים מהקהל. מה שהקהל כן שמע זה את התגובה של אולריקה – "Long time ago, was it?" והקהל השיב בבוז לנוכח ההערה האייג'יסטית לכאורה.
* רומניה מקבלת נקודות רק מישראל ולא סתם נקודות – 6 נקודות, כלומר מקום 5 בקבל הישראלי! ישנן מספר השערות לאיך ומדוע קיבלה רומניה יחסית הרבה נקודות מישראל באותה שנה בעוד קיבלה 0 משאר המדינות. ההשערה הסבירה ביותר נוגעת לעובדה שהערוץ הראשון הציג לראשונה את הטלווטינג לצופיו ואת מספר הטלפון אליו היה אפשר לחייג כדי להצביע בעודו משתמש בשיר מספר 15 הלא הוא השיר הרומני כדוגמה למספר טלפון אפשרי להצבעה. המספר הוצג על רקע תמונה של דנה אינטרנשיונל בתכנית המקדימה בערב האירוויזיון עצמו. ייתכן שצופים חשבו שזה המספר הכללי להצבעה וייתכן גם שאנשים ניסו להצביע כשהמספר הופיע והערוץ הראשון ספר את התוצאות טרם נפתחו הקווים באופן רשמי.
* יוון הופכת למדינה הראשונה שמקבלת בשנה מסוימת 12 נקודות ממדינה אחת (קפריסין) ו-0 נקודות מכל השאר. הדבר יחזור על עצמו שנה הבאה עם פורטוגל.
* בריטניה מסיימת במקום השני בפעם ה-15 והאחרונה. היא עד ליום זה שיאנית המקומות השניים.
* מלטה מסיימת במקום השלישי, משחזרת את הישגה מ-1992, אך למעשה קובעת שיא, שכן היא מקבלת בשנה זו 57% מהקולות לעומת 46% מהקולות ב-1992. שיא זה יישבר ב-2002, אז תגיע מלטה למקום השני.
* הולנד מסיימת רביעית, וזה לה המיקום הכי גבוה מאד הניצחון ב-1975.
* בלגיה מסיימת שישית, וזה לא המיקום הכי גבוה מאז הניצחון ב-1986.
* שבדיה מגיעה למקום ה-10, אחרי בשנה שעברה סיימה מחוץ לטופ 10. שבדיה תתחיל רצף של מיקומים בטופ 10 משנה זו ואילך שיישבר רק ב-2005.
* יוון מסיימת במקום ה-20, המקום הנמוך בתולדותיה עד לאותה שנה, אליו תגיע שוב רק ב-2014. אך בעוד ב-2014 יוון מקבלת 8% מהקולות, ב-1998 היא מקבלת רק 4% מהקולות. שיא שלילי זה יישבר ב-2019 כשתסיים במקום ה-21.
* סלובקיה מסיימת במקום ה-21 המקום הנמוך בתולדותיה עד ליום זה.
* רומניה מסיימת במקום ה-22 וזה לא רק המיקום הנמוך בתולדותיה עד ליום זה, אלא גם הכי מעט נקודות שהמדינה אי פעם קיבלה בתחרות עד ליום זה.
* הונגריה מגיעה למקום ה-23 שזה לה המיקום הנמוך ביותר עד עכשיו, שיא שלילי זה יישבר ב-2012.
* צרפת מגיעה למקום ה-24 שזה לה המיקום הנמוך ביותר עד עכשיו, שיא שלילי זה יישבר ב-2014.
* שוויץ מסיימת עם 0 נקודות ומצטרפת לליטא 1994, פורטוגל 1997 ונורבגיה 1997 כמדינות עם התוצאה הגרועה ביותר עד כה – 24 מנקדים פוטנציאלים לכל אחד ואף לא נקודה אחת לאף אחד מהם. עבור שוויץ מבחינה סטטיסטית זו התוצאה הגרועה ביותר עד לימינו אנו, וזאת למרות שכבר סיימה בעבר במקום האחרון עם 0 נקודות ועוד תסיים בעתיד במקום ה-25 אך עם נקודות.
* כחודש לאחר שהופיע באירוויזיון, Jarosław Pruszkowski, חבר להקת Sixteen הפולנית, מת מהתקף לב בעת טיפוס הרים בסלובניה.
* ב-2009 קבעה ועדת בוררות של אקו"ם שהמוזיקאי אלון לוין היה המעבד המוזיקלי של לחן השיר "דיווה" (יחד עם פיק שעיבד את הקולות בשיר) והורתה לפיק לשלם לו תמלוגים שקיבל בשל ההפקה.

ניתן לצפות בתחרות המלאה כאן: