2003 – העידן החדש

הקדמה:
תקופת המעבר/המשבר הסתיימה ואנו כעת בשלב הבנייה מחדש של התחרות. השנים 2003-2004 הן שנות הביסוס מחדש. השינויים, שהפציעו השנה, יגיעו לסגירת מעגל בשנה הבאה. בינתיים ניתן להבחין בכמה שינויים מהותיים: השפה הצרפתית למשל, מאבדת מערכה כשפת הנחייה שוות זכויות לאנגלית, רוב השירים מושרים באנגלית, למעט מספר מדינות עקשניות, שרובן ייכנעו בשלב זה או אחר.
האולם והבמה הן של העידן החדש. הבמה היא הסיפור והיא תהיה חייבת לעמוד בחידושים הטכנולוגים המשתנים, לאתגר ולגרות כל פעם מחדש, מלבד שימוש עמוס תאורה מבעבר, התפאורה הציגה השנה החידוש של מסך וידאו על רצפת הבמה שהעניק מימד נוסף לחלק מההופעות.

bcfc8504dc7e41747065ac89175d267a

אירלנד יורדת מגדולתה כמלכת האירוויזיונים ובריטניה מגיעה למקום האחרון עם 0 נקודות בפעם הראשונה והאחרונה רק כדי לסמל את גבולות אירופה החדשים. על חורבותיהן קמה אימפריית אירווזיונים חדשה – טורקיה! החל מהשנה הבאה יצטרפו אליה יוון ואוקראינה ובהמשך רוסיה. בתוך הבליל הזה ניצבת איתנה שבדיה, ששומרת ואף מחזקת את כוחה בהמשך כמי שצועדת עם הזמן ויודעת לקטוף את הצלחותיה בתחרות. לאחר שנים של חרם, קפריסין מצביעה לראשונה לטורקיה ומצליחה לשבור גבולות ישנים.
לוח הניקוד דינמי, משתנה ונותן לקהל הזדמנות לצפות בהשפעת ההצבעות בצורה שקופה וקלה יותר. אנו נפרדים לשלום ממנחים מבוגרים ופורמליים ועוברים למנחים צעירים, נגישים ומודעים לעצמם.
השיר הזוכה מקבל סוף סוף הכרה ומצליח במצעדים ברחבי אירופה, אבל גם השירים של בלגיה ורוסיה זוכים להצלחה יחסית.
בניתוח הניקוד ניתן לראות שטורקיה קיבלה 12 נקודות ממדינות מהגרים ומבוסניה והרצגובינה המוסלמית, כרגיל. בלגיה נהנית מתמיכה מרכז אירופאית ורוסיה ממדינות ברה"מ לשעבר, שאר קומוניסטיות לשעבר ומדינות הדרום. נורבגיה היא פייבוריטית בקרב סקנדינביה. מעניין לראות מי התעלם משלושת המובילות: מטורקיה התעלמו הבלטיות ומדינות השופטים, בעוד מרוסיה התעלמו אירלנד ובריטניה. ומי עוד נהנה מהצבעות שכנים ומהגרים? אירלנד מקבלת 12 נקודות מבריטניה, בוסניה מקבלת נקודות רק מחברות וממדינת מהגרים אחת, כנ"ל קרואטיה וסלובניה. קפריסין מקבלת את כל הנקודות שלה ממדינות הים התיכון. ישראל נהנית מהצבעת הקהילה היהודית בצרפת. אוקראינה מקבלת נקודות גבוהות מהשכנות רוסיה ופולין, לטביה ניצלת מ-0 נקודות על ידי שכנתה אסטוניה ורומניה מקבלת 12 נקודות מרוסיה בפעם המי יודע כמה.
התמה השנתית היא "Magical rendez-vous", המסמלת את המפגש בין המדינות האירופאיות השונות בלטביה.
מבחינת הקהל, אנו רואים את הטרנספורמציה שהושלמה מהקהל החנוט, ששלט בתחרות עד שנות ה-90,  לקהל ההמונים הצבעוני המריע, לבוש בגופיות ועושה שמח ושכונה. מידי פעם אחרי ההופעה חותכים לנקודות הצפייה ההמונית במדינה שכרגע הופיעה. אחרי כל גלויה, האקט הבא נצפה מאחורי הקלעים פוסע לעבר הבמה.
רוסיה שולחת את האקט המוביל שלה בכוונה ברורה לזכות, וזו הולכת להיות מטרה אשר עליה יתנפלו הרוסים באגרסיביות בשנים הקרובות. טורקיה שולחת את הקלף אתני, אותו הסתירה במשך שנים. ישראל לוקחת זמר מזרחי ושנה שנייה ברציפות מסרסת אותו, רק כדי לחזות בטורקיה זוכה עם מוזיקה מזרחית בעצמה…שבדיה חוזרת לשלאגר ומתוגמלת על כך. אוסטריה מציגה את הארכיטיפ של שירי הבדיחה ובלגיה מצליחה כמעט במקרה עם שיר ניו-אייג'י שאף אחד לא ספר לפני התחרות. הפייבוריטים לזכייה הם רוסיה וספרד, כאשר אירלנד שלישית וסלובניה רביעית. ישראל עם סיכויי הזכייה הנמוכים ביותר, כאשר קצת לפניה – פורטוגל, קפריסין, קרואטיה, אוסטריה ופולין.

DSJGHQjXkAAHkIl

סמליל השנה נקרא "upes", מילה שמשמעה בלטבית – 'נהרות'. ההשראה ללוגו הם קווי החוף הלטביים, וניתן לראות את המעגלים הכחולים המייצגים את השמיים והים והמעגל הצהוב המייצג את האדמה. המעגלים נסגרים ובכך מתכתבים עם התמה של השנה.

Eurovision_Song_Contest_2003_logo

מהלך הערב:
ריגה, לטביה. התחרות נפתחת במסע בחלל, אנו מגיעים לכוכב מפלסטלינה. שם, Marie N
ו-Renārs Kaupers מפלסטלינה מסתובבים בחופשיות באין מפריע עם ארנב מפלסטלינה. לב מפלסטלינה פועם לו על המסך ואז אנחנו נכנסים לאולם על 6500 אורחיו, המנחים עולים לבמה עטויים בפרוות מצועצעות, שמיד הם מורידים והן מתעוררות לחיים. קטע פתיחה באנגלית, משעשע וקליל בהשוואה לשנים הקודמות, רואים שזו הנחייה של העידן החדש. ואז במקום להתחיל המנחים מחליטים לפנות ל-Lys Assia בקפריסין, לתחנת החלל הבינלאומית ול-Elton John בנשף הצדקה הגדול למלחמה באיידס בוינה, אוסטריה.
לאחר שלושה עשר שירים, המנחים חוזרים ופונים ל-Ilze Jaunalksne ו-Divs Reiznieks מנחי המשנה, שמסתובבים הגרין רום לראיון מכובד עם Birgitta האיסלנדית וראיון מביך עם Stelios Constantas הקפריסאי. אחרי שהסתיימו ההופעות, כמו בשנה שעברה אנו רואים את ה-recap מהסוף להתחלה, וכמו אז הקווים נפתחים ל-5 דקות בלבד. אחרי מופע הביניים, המנחים חושפים את הגרין רום הממוקם למעשה מאחורי הבמה, מרהיב וחדשני. המנחים פונים לסופרווייזרית החדשה, Sarah Yuen, שזורקת פצצה, ומכריזה שהחל מהשנה הבאה יהיה שלב מקדים שיכריע מי יעלה לגמר. הטופ 10 של השנה יעפילו אוטומטית לשנה הבאה בעוד השאר יצטרכו להתמודד בסיבוב מקדים על הזכות להשתתף בגמר.

שלב ההצבעה:
לוח הניקוד דינמי וחדשני. מבחינת עיצוב מדובר על דגלים עגולים ומכווצ'צים בלבן וצהוב על רקע כחול. לוח הניקוד מוקף בעיגול צהוב על רקע פלסטלינה צהוב. הדובר נמצא בפינה השמאלית העליונה על הרקע הצהוב, כאשר הניקוד נע על עיגולים קטנים לאורך העיגול הצהוב אל המדינות המנוקדות. אבל ה-חידוש הוא לוח דינמי אשר מתעדכן עם כל נקודה שניתנת. אין צורך לקפוץ לראות את המובילות אחרי כל מספר הצבעות, כי הלקוח מסתדר אוטומטית לפי הניקוד הרב ביותר לניקוד המועט ביותר בכל רגע נתון. מקסים, גאוני ובעיקר כל כך נכון.

ד

לאחר ההצבעה האיסלנדית, נורבגיה נמצאת במקום הראשון. ההצבעה הנורבגית לא מפרגנת לפייבוריטים של איסלנד ומעלה את טורקיה למקום הראשון. טורקיה מובילה בפעם הראשונה אי פעם! ההצבעה האירית מתעלמת מטורקיה, מעלה את נורבגיה בחזרה לראש ואת בלגיה למקום השני. ההצבעה הטורקית מתעלמת מנורבגיה ומעלה את בלגיה למקום הראשון. רוסיה מקבלת דחיפה חזקה קדימה וניצבת במקום השלישי. ההצבעה המלטית מעלה בחזרה את נורבגיה למקום הראשון ומעלה את איסלנד למקום השלישי. ההצבעה הבוסנית זכורה עקב טעות שעשתה הדוברת, ובשל כך נאלצה להקריא את הצבעתה מחדש. היא נחלצת מהמבוכה בזכות משפט שובר קרח "One big big hello from Sarajevo". ההצבעה הבוסנית מתעלמת מנורבגיה ומאיסלנד ומעלה את טורקיה, שדשדשה בתחתית הטופ 10, למקום השלישי. ההצבעה הפורטוגלית מעלה את טורקיה למקום השני. ההצבעה הקרואטית מתעלמת מבלגיה ומעלה את רוסיה למקום השלישי ואת טורקיה להובלה. השלישייה טורקיה-בלגיה-רוסיה נפרדות בשלב זה מהשאר ומהוות את ראש החץ המשולש של הערב. ההצבעה הקפריסאית מעלה את רוסיה למקום השני, רק 5 נקודות מאחורי טורקיה. לראשונה קפריסין מעניקה ניקוד כלשהו לטורקיה, ולא סתם, 8 נקודות, מאורע היסטורי בתחרות. הצבעתה מסתיימת בקריאות בוז לאחר שקפריסין מעניקה את ה-12 נקודות שלה ליוון… הדוברת הרוסית מכריזה, שיש להם צוות שיפוט במקום טלווטינג, אבל שנסמוך עליהם כי מדובר באנשים מכובדים. הדבר מתקבל בצחוקים של לגלוג מהקהל המקומי. ההצבעה הרוסית מתעלמת מטורקיה ומכניסה את רומניה לטופ 10, כמו גם ניקודים ראשונים לישראל ולאוקראינה. ההצבעה הספרדית מעלה את בלגיה למקום השני, במרחק 2 נקודות בודדות מטורקיה. ההצבעה הישראלית מצמצמת את הפער בצמרת תוך כדי נאום מביך של מיכל זוארץ. טורקיה מובילה כעת עם 77 נקודות, בעוד בלגיה ורוסיה שתיהן עם 76 נקודות!!! עוברים לגרין רום, Jaunalksne מראיינת את Sertab Erener הטורקיה, שלא מצליחה לנסח משפט אחד באנגלית ומסתפקת ב-"HELLOOOOO". ההצבעה ההולנדית יוצרת קרב צמוד בין טורקיה לבלגיה, בעוד רוסיה נגררת מאחורה. ההצבעה הבריטית מתעלמת מרוסיה ומגדילה את הפער בינה לבין הטופ 2. ההצבעה האוקראינית, בחסות מגישת נקודות עם מבטא קשה, מעלה את בלגיה למקום הראשון ודוחפת את רוסיה מעט קדימה. שימו לב שההצבעות לרוסיה זוכות לבוז, אבל זה לא מהסיבות שצועקים היום בוז לרוסיה, אלא עקב ה"פרובוקציות" של הצמד t.A.T.u. לאורך השבוע. ההצבעה היוונית זוכה לקריאות בוז עקב ה-10 נקודות לרוסיה וה-12 לקפריסין… ההצבעה הנורבגית מתקמצנת על ניקוד לרוסיה וטורקיה ומעלה את טורקיה להובלה, 3 נקודות לפני בלגיה, בעוד אוסטריה עולה למקום הרביעי ומפתיעה את כולם. ההצבעה הצרפתית מצמצמת את הפער לנקודה 1 בודדה. ההצבעה הפולנית נותנת מעט נקודות לטורקיה ולרוסיה ומעלה את בלגיה למקום הראשון, 9 נקודות לפני טורקיה. ההצבעה הלטבית מביכה במיוחד עקב מגיש נקודות חסר מודעות עצמית, היא מתעלמת מטורקיה ומעלה את בלגיה להובלה מטורפת של 19 נקודות על טורקיה ורוסיה שאינה רחוקה מטורקיה עצמה. אבל עכשיו בלגיה מצביעה ומצמצמת את הפער ל-7 נקודות בלבד ורוסיה 8 נקודות אחרי טורקיה. ההצבעה האסטונית מרימה את לטביה מ-0 נקודות, מתעלמת מטורקיה ומעלה את רוסיה למקום השני, 11 נקודות מבלגיה. ההצבעה השבדית טורפת את הקלפים כאשר היא מעניקה רק 2 נקודות לרוסיה, מתעלמת לחלוטין מבלגיה ומעלה את טורקיה למקום השני 5 נקודות אחרי בלגיה. סלובניה אחרונה להצביע מעניקה רק 3 נקודות לבלגיה, אך קוברת דווקא את הסיכויים של רוסיה עקב כך. 10 נקודות לטורקיה קובעות את הזכייה. טורקיה בזכייה היסטורית, בלגיה שנייה, רוסיה שלישית, נורבגיה ושבדיה חותמות את הטופ 5.

כ

הענקת הפרס ו-reprise:
קונפטי בגרין רום בעוד Erener יורדת במדרגות בעודה שואגת "Where’s Belgium?". היא ורקדניות הליווי יורדות לבמה לקבלת פרחים ולצרחות של Erener במיקרופון. זיקוקים בשמי ריגה. ילדים עומדים על הבמה ואוחזים בפרחים, בעוד הפרס ל-Erener כזמרת מוענק מראש עיריית ריגה, ו-Yuhen נותנת לה את הפרס המיועד ל-Demir Demirkan שכתב את השיר עם Erener, ושאינו בנמצא. Erener רומזת לרגע, שהיא תשיר את השיר הזוכה עם הפרסים בידיה, ובכן, זה רעיון פחות טוב… הופעת זכייה אסתמטית כמו המקורית, בעוד הילדים, המנחים, ראש העיר והמפקחת רוקדים ברקע בחושך. שוטים רבים של הקהל מריע ומרים ל-Erener באולם.

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
1. estonia אסטוניה – אחרי שעלתה על גל והגיעה למיקומים גבוהים, אסטוניה שוברת את רצף ההצלחות בבלדת רוק סבנטיז קורעת לב ומגניבה בו זמנית. מיקום סופי לא הוגן לטעמי, לשיר הכי laid back והכי מגניב של הערב. אחרי רצף של פופ, אנחנו מקבלים קצת פופ שהוא יותר רוקי סינגר-סונגרייטרי. שיר מצוין, אותנטי, שמייצג את תת התרבות של להקות הרוק במזרח אירופה. חבל.

2. austria אוסטריה – חצי שיר בדיחה, חצי שיר מחאה של Alf הבלתי רגיל. הבתים הם סוג של שלאגר של בתי אבות, הפזמון כבר יותר שירה בציבור ואז מגיעות גיטרות הדיסטורשן. שתי זמרות ליווי ליוו את Alf Poier, כל אחת מוזרה וחריגה בדרכה. השיר הוא ספק שיר נגד סוגנות, ספק גיחוך על תרבות האירוויזיון, אבל מה שבטוח השיר הווה אבן דרך בתת הסוגה האירוויזיונית שהיא שירי בדיחה.

3. france צרפת – ממשיכים בפורמולה שעבדה, בלדה מודרנית בצרפתית, אבל הפעם משהו מתפקשש, שלא בצדק. לעומת השנים שעברו, מדובר בבלדת פופ צרפתית יותר אורבנית, כזו שמתכתבת עם הקסם הפריזאי של המהגרים ונותנת ברייק אתני-ערבי לפני הפזמון האחרון. Louisa Baïleche נראית נורא, השיער שלה נדבק לה לפנים ויש אקו שמפריע לשיר כולו לממש את הפוטנציאל שלו. עצוב.

4. russia רוסיה – הפופ הכי מודרני שאיזושהי מדינה שלחה בשנים האחרונות. הסאונד של הפופ-אינדי, כמעט רוק, שולט באותה עת כתת סוגת הפופ השלט והשיר הזה נשלח בדיוק בזמן. הבעיה? האירוויזיון עובד כמה שנים מאוחר אחרי המציאות האמיתית, וקהל ההמונים בבית הוא זה שמצביע, והוא לרוב שמרן ומיושן. ההופעה לא מופקת מידי, וזו מחמאה, אבל היום לא היה עובר בחיים.

5. romania רומניה – רומניה עולה על הגל ומתחילה להבין שכדי להצליח, אתה צריך לא לחקות, אלא לקחת השראה ולשדרג את התצוגה הבימתית. Nicola שרה מהאף ובעלת מבטא מזעזע. השיר הוא פופ חביב עם הפקה לא רעה בכלל. היא קצת נראית כמו מיקי קם על אסיד, אבל הכוריאוגרפיה והאאקססוריז בדמות תקליטי ענק ודיג'יי שמנגן בהם אפקטיביים מספיק, כמו גם הרקדנים, עושים עבודה טובה.

6. portugal פורטוגל – Rita Guerra בבלדה מכובדת מאד, שנשמעת כמו שדרוג רציני לכל מה שהמדינה הזו שלחה בשנים האחרונות. זה קצת contemporary adult, מאד רדיו-פרנדלי ואני שומע בקצוות את "I Don't Want to Miss a Thing", ובשל כך זה נשמע מאד כמו הבלדות הקיטשיות האמריקאיות מהניינטיז. לראשונה חלקו האחרון של השיר הפורטוגלי מושר באנגלית. Guerra מהממת ונותנת הופעה מדויקת.

7. greece יוון – שנייה לפני הפיכתה לאימפריה, יוון שולחת את Mando, זמרת יוונית ידועה יחסית, אבל בשיר שאין לו טיפה של יווניות בעורקים, חוץ מתספורת Elpida של אחת המלוות. בלדה מערבית לחלוטין, נעימה, אבל בפזמון מתחילה להישמע כמו אלף שירים אחרים. Mando לבושה בשמלת עור שחורה עם מחשוף אימתני, מלווה כנראה בלהקת הליווי הטובה של הערב, שמצליחה להישמע טוב על אף בעיות סאונד.

8. turkey טורקיה – רגע שייזכר לשנים רבות. ברגע אחד על הבמה, טורקיה עוברת טרנספורמציה ממדינת אירוויזיון כושלת לאימפריה! פופ-אתנו שסולל את הדרך לז'אנר הזה להפוך למוביל בתחרות בעשור הקרוב. השיר לא מעניין מספיק ואינו מחדש דבר בהשוואה למה שקורה מחוץ לתחרות. ההופעה היא המופקת ביותר של טורקיה עד לאותה עת, עם Sertab Erener בשמלה אפורה, שממנה יוצאים סרטים ורודים, ש-4 רקדניות משחקות איתן.

9. spain ספרד – אני מנהל יחסי אהבה-שנאה עם השיר הזה. מצד אחד, פופ אגרסיבי אפקטיבי, הפקה חלקלקה, ספרד צועדת עם הזמן ושולחת לראשונה שיר מחוץ לאזור הנוחות שלה. מצד שני, זמרת חלשה בטירוף, שלא מתאימה לשיר הזה וגורמת לשיר להישמע חלש מאד על הבמה עם זיופים שלא נגמרים. כוריאוגרפיה מהטובות ומהמקצועיות ביותר, שנראו עד כה על בימת התחרות. בסופו של דבר, לא מספיק טוב.

10. norway נורבגיה – יציאה מפתיעה לנורבגיה. בלדה עדינה, שיותר מקצת מתכתבת עם "Out on My Own" של Nikka Costa, מאד אייטיזי. ועדיין, Jostein Hasselgård, עם נחירי הפלא, מצליח להקסים כמות נכבדת של אירופאים עם קסם סקנדינבי תמים והופעה מצוינת, שקטה ושונה בקלחת הפופ המופק יתר על המידה. ובחזרה להתחלה, לא השיר הכי מקורי, לא מעז, מאד בטוח, שיר לאמהות ולדודות שלכן, עם כל הכבוד.

11. iceland איסלנד – פופ קליל וחנפני מאיסלנד. Birgitta בתפקיד הזמרת העדינה, החייכנית והחמודה, שהייתה אמורה להתמודד על הניצחון עם השיר הזה, אבל משהו על במה לא עבד. חלק מהקסם אבד בתרגום השיר לאנגלית, השאר בהופעה המתאמצת מידי. או שאולי השיר היה גנרי מידי בשנה משמעותית שהביאה ז'אנרים חדשים ולקחה שני צעדים קדימה.
12. ba בוסניה והרצגובינה – אחרי קדם כל כך טוב, בוסניה נופלת בלשלוח את מה שנשמע להם יותר מערבי. ההופעה של Mija Martina מלאה בפרצופים כועסים והפלייבק לא יושב טוב בכלל על השירה שלה ושל המלווים. זה גורם להופעה להראות כמו קריוקי. כמו בשנה שעברה, לקראת הסוף היא חותכת לאנגלית. היא לובשת חולצת בטן ומכנסיים שחורות עם פרנז'ים בשחור ולבן. השיר עצמו נשמע יותר מידי כמו "Sexbomb".
13. belgium1 בלגיה – בלדת ניו-אייג' שחשבנו שפסה מהעולם והאירווזיון. אבל שום דבר לא מת בתחרות הזו באמת, רק נכנס לתרדמת. פעם חיבבתי, היום אני חושב שזה חנפני ומיושן ובעיקר לבן מאד. בניסיון להתחבר למוזיקת עולם, אבל לדבר לכולם ולא לקחת עמדה על ידי אימוץ תת תרבות כזו או אחרת, Urban Trad משתמשים בשפה דמיונית ומוזיקה בריטונית עם ביט עדכני. זה עובד מצוין, אבל נעדר עוקץ.
14. netherlands הולנד – אחד הפייבוריטים לפני התחרות, שהולך לאיבוד על הבמה. Esther Hart נראית כמו מורה למתמטיקה, שעולה להופיע בהופעת הסיום, כשבתפקיד להקת הליווי הכיתה הטיפולית. היא מנסה להיות מגניבה, כשברור שזה לא הנישה שלה. השיר שנכתב על ידי שועלי אירוויזיון ותיקים, מגיע מאוחר מידי ונראה מיושן ולא שייך. האסתטיקה על הבמה היא מהמחרידות של הערב, כולם לבושים כאילו הם יוצאים לפאב.
15. ireland אירלנד – המדינה מנסה להמציא עצמה מחדש אחרי ההתדרדרות האיומה שנתיים לפני כן. לראשונה מזה הרבה זמן לא מדובר בבלדה אירית מסורתית, אבל לקחת את הזוכה הדני של 2000, שגם ככה היה לא מקורי, ולתת לו ריוואמפ, זו לא חכמה. אירלנד עוד תלך ותתדרדר, אבל בינתיים נסתפק בשיר החיוור הזה. Mickey Harte, אגב, לא הפסיק לדמוע מעין ימין במהלך ההופעה, אני דמעתי משניהן.
16. poland פולין – אני לא מבין את ההתלהבות מהשיר, מהלהקה ואת המיקום הסופי של השיר. שיר שלום קיטשי עלוב, נשמע המנוני, אבל לחלוטין חנפני. מזרח אירופה במלוא תפארתה, בצילום מסך של מה שהולך להיות מהתחרות. זה מיושן, הסולן Michał Wiśniewski מעצבן עם הקול הצרוד שלו, כמו רוקר שעבר זמנו ומנסה לעשות את זה בשיר המתלקק הזה. תהרגו אותי, אבל לעולם לא אבין את הקסם של הדבר הנורא הזה.
17. malta מלטה – אחרי הכמעט ניצחון של השנה שעברה, מלטה מנסה לשלוח כמעט את אותו השיר ולעבוד כמעט על אותם השטיקים, אך זו טעות אירוויזיונית נפוצה. מה שעובד בתמימות בפעם הראשונה לא ישוחזר להצלחה בפעם השנייה. Lynn Chircop עטויות איפור ועשוית שיער מנסה לשיר בלדה ילדותית מתנחמדת, אבל הפיל הוא קיטשי ביותר, מטרחן ומזויף. השיר מתרסק כצפוי.
18. cyprus קפריסין – מסוג השירים של תקופת הפרה-Sakis. קפריסין מציגה שיר תיירים באנגלית. חלילה לא להביא משהו מהתרבות המקומית, אלא משהו לעוס ומעוכל, כדי שיחליק בקלות בגרון של המערביים. זה פופ מיובש עם קישוטים פן-ים תיכוניים. המערביים הם כבר מזמן חבורה של מהגרים דור שני שרוצים משהו מעט יותר אותנטי ו/או בועט. Stelios Constantas גבר נאה, אך נעדר אפילו מילימטר של כריזמטיות.
19. latvia לטביה – הפייבוריט שהתרסק הכי חזק. שיר שנשמע תפור לאירוויזיון, תפור מידי. לטביה חושבת שהיא עלתה על שטיק קבוע, אבל השיר נשמע נוסחתי מידי וההופעה, הכוללת זמרים שהתאחדו לכבוד האירוע לשלישייה, מרסקת את הקונספציה הלטבית. אף אחד מהם לא מתחבר לשיר או לז'אנר המוזיקלי, והאמת שהשיר הוא כלום, שיר חתונות מיושן, אייטיזי, עם כוריאוגרפיה עלובה והופעה בימתית מעליבה.
20. croatia קרואטיה – עוד מדינה שנפלה בקדם מצוין ובבחירה מצחינה. פופ-אגרסיבי א-לה Britney Spears של שנות ה-90, אבל כל מה שנמסה לחקות משהו אחר סופו ליפול בלהיות רק second best. מצד שני יש דברים יותר גרועים, כמו Andrej Babić, שמפציע בחיינו ולא יעזוב אותנו כל כך מהר. הופעה איומה, שמתדרדרת עוד יותר ברגע שהם חותכים לאנגלית. כוראוגרפיה מהגיהינום.
21. united_kingdom בריטניה – אני נשבע שזה היה במקום האחרון שלי לפני התחרות. פופ ממוחזר, שנשמע כאילו יצא ממולדובה או אוקראינה ולא מבריטניה. ביט חופר, שיר בינוני המושר על ידי משה דץ ג'וניור מינוס הסקס אפיל וזמרת מפוחדת עם קול רועד וחוסר ניסיון ניכר. מצחיק שפופ-גנרי הופך להיות המכה הגדולה של התחרות, למרות ששירים מהסוג הזה ספציפית כמעט תמיד נכשלים. סאונד מחריד ועבודת מצלמה כואבת.
22. germany גרמניה – Ralph Siegel לא נח. הפעם הקרבן הוא אישה שטוענת שהיא בת 40, אבל נראית כמו בת 50 על בוטוקס קשה. פופ-דיסקו לא מיוחד, עם התחנפות קשה לקהל הלהט"בי של התחרות. המילים מטופשות, המנגינה ממוחזרת ומנותקת ממה שקורה בחוץ. ההופעה הכללית פתטית במקרה הטוב. לצערי זה עוד עובד על חלק מהאירופאים וזה מגיע למיקום מכובד.
23. slovenia סלובניה – אחרי מספר ניסיונות ושברוני לב, Karmen מגיעה לתחרות עם שיר שנשמע כמו השיר הבוסני מהשנה שעברה. פופ פיפטיזי, שבסלובנית עוד היה לו קסם מסוים עם הפקה מסוימת, אבל אז קיבל רדרוג כשעבר לאנגלית והפקה גרועה וגנרית. ההופעה לא מרשימה בשום קנה מידה, Karmen נראית נורא בתלבושת וורודה מזעזעת ושתי מלוות שלבושות בדיוק כמוה. בזבוז של 3 דקות.
24. ukraine אוקראינה – מדינה ענייה ומסכנה שלא יודעת איך להצליח באירוויזיון הראשון שלה מבקשת מצביקה פיק לכתוב לה שיר. התוצאה היא כמו שאתם חושבים, פופ דלוח, שלא נשמע רלבנטי לשום דבר, חסר מעוף או מורכבות מוזיקלית, כמו כל שיר שצביקה פיק הלחין משנות ה-90 ואילך. הופעה מבולגנת ועמוסה. שתי רקדניות חסרות חן, נער גומי ושתי מלוות עם מבטא גרוע יותר מ-Olexandr עצמו.
25. sweden שבדיה – כלום ושום דבר. אירופה לא לומדת שום דבר ונותנת מיקום גבוה בטירוף לשלאגר המשומש והמעושה הזה, שנשמע כמו שיר של ABBA שנזרק בחדר העריכה מתוך גועל לאחר שמיעת התוצאה הסופית. Magnus Bäcklund מבושם מעצמו ללא סיבה, בעוד ל-Jessica Andersson יש קצת יותר פוטנציאל בתור זמרת פופ. ההופעה מהוקצעת ודרמטית כמו שהשבדים אוהבים, אבל זו פרודיה על מה שנהיה מהתחרות.
26. israel ישראל – אחת מנקודות השפל של ישראל בתחרות, שנדמה שהולכת ומאבדת קשר עם המציאות מידי שנה. בשנתיים האחרונות, ישראל שלחה שירי תקווה על רקע האינתיפאדה. עכשיו יש ניסיון לחקות את השיר הזוכה של השנה שעברה בהופעת Marie N מדורדרת ומוזיקת קברט מיושנת. ליאור נרקיס, יוני רועה ויוסי גיספן מסורסים ממזרחיות לכבוד האירוע וזו התוצאה העגומה. השיר הישראלי הגרוע אי פעם.

המנחים:
Marie N ו-Renārs Kaupers – היא זוכת השנה שעברה, שעד אז הייתה עוד זמרת מקומית שאף אחד לא ספר וזכתה במפתיע. היא ההפתעה של הערב, חמודה, לא מתאמצת מידי, קלילה, רואים שהיא לחוצה, אבל היא מעבירה את הערב בשלום יחסית ומתמודדת עם קולגה לא פשוטה. הוא כוכב רוק ענק, שהיה הנציג הראשון של לטביה לתחרות, מלא קסם אישי וכריזמה, מערבי מאד, ביטחון עצמי ניכר, הילד המגניב את הכיתה ושל המדינה כולה. ההנחיה באה לו בקלות והוא מתקן אותה תכופות, ספק בהתנשאות. די מלא בעצמו, אבל בסופו של דבר עושה עבודה טובה. הם המנחים של העידן החדש, צעירים, קלילים, א-פורמליים, מזרח אירופאים, אבל קוסמופוליטיים ומגניבים.

11536579t1h875f

הגלויות:
קליפים תזזיתיים של האמנים המשתתפים בלטביה. הגלויות המקוריות לא השביעו את תוצאות רצון ההפקה, וכך הגלויות שראינו למעשה צולמו בשבוע החזרות. עקב כך, חלקן כללו רק תמונות מהחזרות וממסיבות העיתונאים. הכי סתם, רואים שנעשו בדקה וחצי.

Interval act:
Iļģi, Brainstorm, Marie N and Raimonds Pauls – וידאו ארוך ומוקלט מראש של האמנים הלטביים המוזכרים, תוך צפייה בנופים רלבנטים. Iļģi להקת הפולק-אתני מלווה בנופים פסטורליים, Brainstorm הקוסמופוליטיים מלווים בנוף האורבני עם צעירים מרקדים, Marie N מסתובבת בפארק ו- Raimonds Pauls מנגן בפסנתר בסטודיו רחב ידיים. חמוד, אך לא מאתגר ולא מעניין ברמה האמנותית. ניסיון ברור להבדיל עצמם מהרוסים ולהראות לעולם שיש להם במה להתגאות.

מעניקי ניקוד בולטים:
הולנד – Marlayne נציגת 1999.
צרפת – Sandrine François, נציגת 2002.
אסטוניה – Ines נציגת 2000.
שבדיה – Kattis Ahlström, מנחת אירוויזיון 2000.

שירים במצעדים:
טורקיה – מקום 1 ביוון ובשבדיה, מקום 3 ברומניה, מקום 5 בוולוניה ובספרד, מקום 6 בפלנדריה, מקום 7 בהולנד, מקום 10 באוסטריה, מקום 12 בגרמניה, מקום 17 בשוויץ ומקום 21 בהונגריה.
רוסיה – מקום 10 בדנמרק, מקום 27 בבלגיה.

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* אוסטריה – "Frei sein" של Kostrouch הוא פופ פסיכדלי סיקסטיז סטייל. מקום תשיעי.
* בוסניה והרצגובינה – "Ljubav ne bira" של Hana מסיים במקום ה-12. פופ חמוד מאד. "Ja sam se zaljubila" של Lea Mijatovic מסיים במקום ה-17, פופ אירופאי עדכני ולחן מהודק. "Nema problema" של El Zenid & Frederique מסיים במקום השביעי, אינדי-פופ-רוק קצת רפטטיבי, אבל מגניב ושונה. "Agregat" של Zabranjeno Pusenje מגיע למקום החמישי, רוק אקוסוטי מצוין. "Zaljubljena" של Selma Bajrami במקום השישי הוא יופי של פופ בלקני. "Taxi" של Deen במקום השני הוא כנראה הפספוס הגדול, פופ מקומי, קליט עם הפקה מצוינת. עדכני וקלאטי במידה.

* קרואטיה – "Antonija" של Kavasaki 3p מסיים במקום השמיני והוא רוק סבנטיזי בועט. "Na krilima ljubavi" של Jacques Houdek במקום החמישי הוא פופ אירוטראש מדבק. "Sanjam" של Gina Kuljanic מגיע למקום הרביעי, פופ-ניו-אייג' שאולי היה מנטרל קצת את בלגיה, אבל לא בטוח בכלל…"Carobno jutro" של Nina Badric במקום השני היא בלדת פופ-סול עם גיטרות ספרדיות.
* אסטוניה – "Club Kung Fu" של Vanille Ninja מסיים במקום התשיעי והאחרון. להיט קליל וילדותי.
* גרמניה – "Woran glaubst du" של Beatbetrieb מגיע למקום השלישי. בלדת פופ-סול תחילת הניינטיז.
* איסלנד – "Euróvísa" של Botnleðja הוא רוק איסלנדי טיפוסי עם גיטרות דיסטורשן גרין דיי סטייל, מקום שני. "Ást á skítugum skóm" של Rúnar Júlíusson הוא כבר יותר רוק-בלוז שבפזמון לוקח לרוק קלאסי. "Tangó" של Ragnheiður Eiríksdóttir מסיים רביעי, רוק רך סינגר-סונגרייטרי. "Þú og ég (er ég anda)" של Jóhanna Vigdís Arnardóttir הוא פופ אמצע הדרך, מלודי ותזמורתי.
* אירלנד – "I'll Still Be Right Here" של Lisa Bresnan מגיע למקום הרביעי והאחרון. בלדת פסנתר רגישה ומהממת. "A Better Plan" של Simon Casey היא בלדת בויבנד טיפוסית, יכול היה להיות מושלם עבור אירלנד שצריכה לצעוד עם הזמן. מקום שני.

* לטביה – "One More Dance" של Nicol מסיים במקום השישי, פופ עדכני יחסית עם לחן לא הכי מקורי. "Muzikants" של Fomins & Kleins הוא רוק-פולק מצוין אקוסטי ואותנטי. מקום שני.

* מלטה – "Starting Over" של Olivia Lewis feat. IQ’s Verse-One מגיע למקום השישי. בלדת פופ-RnB עם קטע ראפ, הכי מודרני של מלטה מזה הרבה זמן.
* הולנד – "Hetwave" של Ebonique הוא פופ-גוספל חמוד ביותר מקום רביעי. "Turiddu" של Arwin Kluft היא בלדת פופרה שמאלצית אך אפקטיבית, מקום שלישי.
* נורבגיה – "Anyway You Want It" של Ingvild Pedersen הוא פופ אמריקאי עדכני, עם נגיעות קאנטרי. מקום שמיני. "Han kom som ein vind" של Åse Karin Hjelen מסיימת במקום ה-12 והאחרון. בלדת פופ-ניו אייג' סקנדינבית מינוס הדרמה. "One" של Alfie מסיים במקום השני. בלדת פופ-רוק מצוינת, פספוס! מקום שני.

"Good Evening Europe!" של Birgitte Einarsen מסיימת במקום השלישי, שיר כל כך מגוחך, המורכב משמות של להיטי אירוויזיון, ועוד כמה שלא קשורים לתחרות, שהייתי חייב להזכיר אותו. "Din hånd i min hånd" של Kikki, Bettan & Lotta מסיים במקום הרביעי, פופ-שלאגר מיושן אך נוסטלגי במידה.
* פולין – "Here Comes Your Time" של Benedek הוא פופ סיקסטיזי מפתיע. "You May Be in Love" של Blue Café הוא פופ-ג'אז כיפי במקום השלישי. "Missing Every Moment" של Bracia Cugowscy במקום החמישי הוא רוק אמריקאי. "Femme Fatale" של Ira הוא שיר סינגר-סונגרייטרי אקוסטי חביב. "Here I am" של Wilki הוא בריטפופ מצוין במקום השני.

"Pia" של Zdobywcy Pewnych Oskarów מסיים במקום ה-14 והאחרון. בלדת רוק-קאנטרי בפולנית מלאה, חמוד.
* רומניה – "Let’s Go!" של Paula Seling מגיע למקום השלישי, פופ עדכני ביותר.
* סלובניה – "Prvic in zadnjic" של Nuša Derenda מגיע למקום השני, פופ-דיסקו אירוטראשי טיפוסי ומדבק. "Exploziv(no)" של Alya מגיע למקום ה-13 האחרון. פופ אוונגרדי מעניין ושונה עם נגיעות RnB.
* ספרד – "Mi razón de vivir" של Ainoha הוא אירופופ טיפוסי וקליט. מקום שני. "Con la fuerza del corazón" שלה היא בלדה קורעת לב.
* שבדיה – "Aqua Playa" של Afro-Dite הוא דיסקו מצוין. מקום שביעי. "Not a Sinner nor a Saint" של Alcazar במקום השלישי הוא דיסקו-שלאגר גאה במיוחד. "Bye Bye" של Barbados במקום העשירי והאחרון בגמר, הוא פופ פשוט אבל מאד אפקטיבי. "Crazy in Love" של Jill Johnson מסיים רביעי, פופ-קאנטרי א-לה שאנייה טוויין. "Evig kärlek" של Nanne לא עולה לגמר, אך מדובר בשיר פופ-אייטיז מצוין עם נגיעות של מוזיקת כנסיות דרמטית וקצת דאנס. "We're Unbreakable" של Sahlene הוא פופ אמצע הדרך חמוד, לא עולה לגמר. "Hela världen för mig" של Sanna Nielsen במקום החמישי הוא בלדת שלאגר טיפוסית. "Genom eld och vatten" של Sarek במקום השישי הוא פופ עם נגיעות אתנו-שבדיות.
* בריטניה – "Help Me" של Emily Reed ייזכר כפספוס הגדול של בריטניה, פאוור בלאד, שמגיעה למקום שני.

"Now and Forever" של Simon Chapman מסיים במקום הרביעי והאחרון, בלדת קיטש שתמיד רלבנטית. "Ever Since That Night" של Mimi מגיע למקום השלישי. פופ בריטי עדכני שתואם למה שהולך במצעדים
* בקדם האיסלנדי – Regína Ósk Óskarsdótti מנסה את מזלה ותישלח ב-2008 כחלק מצמד.
* בקדם האוסטרי – הצבעת הטלווטינג וה-SMS מתחלקת להצבעות גברים ונשים נפרדות. Petra Frey נציגת 1994 מגיעה למקום השני.
* בקדם האירי – שנה אחרי ספרד, גם אירלנד משתמשת בפורמט הריאליטי-שירה על מנת לבחור את נציגה לתחרות.
* בקדם המלטי – Julie Zahra & Ludwig Galea מגיעים למקום הרביעי, ויישלחו בשנה הבאה. Olivia Lewis מגיעה בצמד למקום השישי, ותישלח ב-2007. Paul Giordimaina, נציג 1991, מגיע בשלישיה למקום התשיעי.
* בקדם הבוסני – מערכת הטלפונים קורסת, ובמקום שני סיבובי הצבעת טלווטינג, משתמשים בשני סיבובי הצבעת שופטים. Deen מגיע למקום השני, ויישלח בשנה הבאה. Amila Glamocak, נציגת 1996, מגיעה למקום הרביעי. Tinka Milinovic מגיעה למקום ה-12, ותישלח מטעם שווייץ כחלק מהרכב ב-2006
* בקדם הקרואטי – Nina Badric מגיעה למקום השני, ותישלח ב-2012. Maja Blagdan, נציגת 1996, מגיעה למקום ה-12 והאחרון. Emilija Kokic, זוכת אירוויזיון 1989 כחלק מלהקת Riva, מגיעה למקום השביעי בחצי הגמר השני ולא עולה לגמר.
* בקדם הגרמני – Joachim Deutschland נפסל, לאחר שהעליב את השר-נשיא הבווארי באחד משיריו, ומכיוון ששירו כלל שורות בוטות. להקת Ich Troje, שכבר נבחרה לייצג את פולין, משתתפת בקדם ומסיימת במקום השישי. Lou מסיימת במקום השני בסיבוב הטלווטינג הראשון, אך זוכה בסיבוב השני.
* בקדם הרוסי – לא נערך קדם, אלא בחירה פנימית. אמנים מתבקשים להגיש את עצמם לבחירת ועדה. בין המגישים, להקת Smash!, הכוללת את Sergey Lazarev, שיישלח לבסוף ב-2016 וב-2019.
* בקדם הספרדי – שוב ריאליטי-השירה "Operación Triunfo" מתפקד כשיטת הבחירה לאמן ולשיר הספרדי. מה שאומר, כמו במקרה האירי, שאת המדינה ייצג אמן חדש, ולא אמן מבוסס.
* בקדם ההולנדי – יום לאחר גמר הקדם, מתגלה כי הייתה תקלה וכמות נכבדת של SMSים לא נספרה או הלכה לשיר הלא נכון. לאחר ספירה מחודשת, פורסמו התוצאות המתוקנות, שלא השפיעו על המקומות הראשונים, אלא על אמצע וסוף הטבלה. Gordon מגיע למקום השני, ויישלח ב-2009 כחלק מהרכב.
* בקדם הבריטי – שלישיית Tricity יורדת משלושה חברי להקה לשניים, והצמד משנה את שמו ל-Jemini. בנוסף, Esther Hart, שמשתתפת תוך כדי בקדם ההולנדי נדרשת לבחור בין השניים ובוחרת במולדתה ההולנדית. את מקומה תופסת להקת United Colours Of Sound, שהם למעשה להקת הליווי של Jessica Garlick מהאירוויזיון בשנה שעברה. גם הם מוחלפים לבסוף בזמר Simon Chapman וגם מילות וכותרת השיר משתנות ובגמר הוא נקרא "Now and Forever". אופן ההצבעה היה שנוי במחלוקת, שכן הסינתזה בין הצבעת טלווטינג לבין חלוקתה לאיזורים ברחבי הממלכה עיוות את התוצאה הסופית עקב ריכוזי אוכלוסין לא פרופורציונליים בין האזורים השונים.
* בקדם היווני – Mando מגיעה למקום הראשון בטלווטינג ובשופטים, אך רק למקום השני ב-SMSים.
* בקדם הנורבגי – Kikki, Bettan & Lotta מגיעות למקום הרביעי. Kikki הייתה נציגת שבדיה 1985, Bettan הייתה נציגת שבדיה כחלק מצמד ב-1982 ונציגת נורבגיה בצמד ב-1985 (אז גם זכתה) וב-1994 וכסלונית ב-1996. Lotta הייתה נציגת שבדיה 1987.
* בקדם הפולני – מתארגן קדם לראשונה בתולדות המדינה, לאחר שהחל מ-1994 ועד 2001 המדינה בחרה את כל שיריה בבחירה פנימית. הצבעות SMS קובעות את המנצח ומתעוררת שערורייה, כאשר מתברר שפחות מ-25% מההודעות נקלטו. לאחר מכן נמסר שההצבעה לא נסגרה מעבר ל-15 הדקות שהוקצו לה והיא נמשכת כמה שעות לאחר שהשידור מסתיים. TVP מכריזה שלאחר ספירת כל הקולות הטופ 3 נשאר אותו הדבר והיא מפרסמת את תוצאות הטופ 3 בלבד. Blue Café מסיימים במקום השלישי, ויישלחו בשנה הבאה.
* בקדם הלטבי – Fomins & Kleins מגיעים למקום השני, ויישלחו בשנה הבאה. Andris Abelite מגיע למקום החמישי, ויישלח כחלק מהרכב ב-2007.
* בקדם האסטוני – מתעוררת סערה, לאחר שלהקת Vanilla Ninja מגיעה למקום הראשון בטלווטינג שנערך לפני התחרות, אך מה שקובע הוא הצבעת השופטים הבינלאומיים במהלך התחרות. עולה בקשה מהציבור להעביר את זכות ההצבעה לקהל, אך הטלוויזיה האסטונית מסרבת, וכך משה דץ, Michael Ball ועוד מעניקים ללהקה את המקום האחרון ושולחים את Claire's Birthday לאירוויזיון. הלהקה משנה את שמה ל-Ruffus עבור האירוויזיון. Koit Toome, נציג 1998, מגיע למקום השני. הוא יישלח שוב ב-2017 כחלק מצמד. הצמד Nightlight Duo מגיע למקום הרביעי, כאשר אחת מחברות הצמד היא Tanja, שתישלח לבדה ב-2014. למקום השביעי מגיעה להקת Slobodan River, אשר אחד מחבריה הוא Stig Rästa שיישלח ב-2015 בדואט.
* בקדם הרומני – להקת Valahia מגיעה למקום השני. סולן הלהקה Mihai יישלח לבדו ב-2006. Paula Seling מסיימת שלישית, ותישלח כחלק מצמד ב-2010 וב-2014. Aurelian Temisan עולה עם שני שירים לגמר, אך מחליט לפרוש עם אחד מהם כדי לא לפצל את הקולות ביניהם. השיר"Dominus" של Costi Ionita נפסל עקב דמיון לשיר "Ty prosti" של הלהקה הרוסית Hi-Fi. בנוסף, Malina נציגת 1998 מגיעה למקום השביעי בחצי הגמר השני, ולא עולה לגמר. Nicoleta Matei, הלא היא Nico, מגיעה למקום התשיעי בגמר, ותישלח ב-2008 כחלק מצמד.
* בקדם השבדי – Carola מתקבלת עם השיר "Nar löven faller", אך מסרבת לשיר אותו בעצמה ורוצה לתת אותו לזמר אחר. מאחר וכללי התחרות לא מאפשרים זאת, השיר נפסל. Jan Johansen, נציג 1995, מגיע בדואט למקום השני. Alcazar מסיימים במקום השלישי, כאשר אחד מחבריהם, Andreas Lundstedt, ייצג את שוויץ ב-2006 כחלק מהרכב אחר. Jill Johnson, נציגת 1998, מסיימת רביעית. Sanna Nielsen מסיימת חמישית, ותישלח ב-2014. Afro-Dite, נציגות 2002, מסיימות במקום השמיני. Nanne, שהייתה חלק מההרכב, שייצג את המדינה ב-1996, מסיימת במקום השביעי בחצי הגמר השלישי, ולא עולה לגמר. Sahlene נציגת אסטוניה 2002, מגיעה למקום החמישי בחצי הגמר הרביעי, ולא עולה לגמר. באותו חצי הגמר מסיימת Maarja נציגת אסטוניה 1996 ו-1997, במקום השישי.
השיר "Not a Sinner Nor a Saint" הוקלט כדמו לתחרות על ידי Sarah Dawn Finer. גרסה נוספת באנגלית וצרפתית הוקלטה כדואט של Christer Björkman ו-Shirley Clamp, נשלח לבחירה הצרפתית, ושם סיים בטופ 5, אם להאמין לשמועות.
* בקדם הסלובני – להקת Bepop זוכה בטלווטינג, אך לא מקבלת כלום מצוותי השיפוט. כתוצאה מכך, הלהקה לא עולה לסופר-גמר. Nuša Derenda, נציגת 2001, מסיימת במקום השני. Platin מסיימים במקום האחרון עם 0 נקודות, ויישלחו בשנה הבאה.
* קדמים פרטיים בפורטוגל ובישראל.

פרטי טריוויה:
* הופעת בכורה לאוקראינה!
* איסלנד, אירלנד, הולנד, נורבגיה ופולין חוזרות במסגרת הרלגציה, בעוד פורטוגל חוזרת לאחר שוויתרה על ההשתתפות בשנה שעברה.
* דנמרק, פינלנד, ליטא, מקדוניה ושוויץ מורחקות מהתחרות במסגרת הרלגציה.
* שיא של מדינות משתתפות – 26 מדינות בסך הכל, על מנת לאפשר את בכורתה של אוקראינה. שיא זה יישבר בחצי גמר 2007, אז ישירו 28 מדינות בערב אחד, ואם אתם סופרים רק גמרים אז השיא יושווה ב-2012 ויישבר ב-2015 עם 27 מדינות משתתפות.
* אלבניה, בלרוס וסרביה ומונטנגרו מבקשות להשתתף, אבל עקב חוקי רלגציה חדשים, ה-EBU דוחים את בקשתן.
* בפעם החמישית בהיסטוריה של התחרות, אין אמנים חוזרים ולכל המשתתפים זו הפעם הראשונה בתחרות.
* זו השנה האחרונה שבה התחרות מתקיימת רק בערב אחד. החל מהשנה הבאה התחרות תתפצל לשני ערבים והחל מ-2008 לשלושה.
* זו השנה האחרונה שבה שיטת הרלגציה שאנו מכירים תהיה בשימוש. שיטת חצי הגמר מתחילה החל מהשנה הבאה, למרות שגם היא תשתמש ברלגציה חלקית בשנים הראשונות.
* רשות השידור הלטבית נתקלה בקשיים כלכליים ותקציביים. יו"ר מועצת הרדיו והטלוויזיה הלאומית איים, שהמועצה כמחזיקת מניות ב-LVT, תצביע נגד הפקת התחרות אם לא יועמד תקציב ייעודי לתחרות לכיסוי ההוצאות. ממשלת לטביה ועיריית ריגה הסכימו לבסוף לכסות את כל ההוצאות, כאשר צוות מיוחד מונה לבחון את ולדווח על ההוצאות הצפויות.
* בינואר 2003 העיתון הגרמני "Der Spiegel" מדווח, כי דובר עיריית ריגה טען כי העיר סובלת מבעיות פיננסיות חמורות, שעשויות לגרום להפרת החוזה, ושהתחרות תיאלץ לעבור לעיר אחרת. דוברת רשות השידור הלטבית הכחישה כי בעיות כאלו או אחרות יפריעו לארגון התחרות. חודש לאחר מכן, העיתון הבלטי "The Baltic Times" דיווח כי מועצת העיר ריגה דחתה הצעה למשוך את הכספים שהבטיחה למימון התחרות. חודש לאחר מכן העיתון הדני B.T דיווח על האשמות מצד מפיק מטעם ה-EBU על כך שרשות השידור הלטבית מצויה בכאוס מוחלט, שעשוי לגרום לכך שהם לא יעמדו במחויבויותיהם לארח את התחרות. מנכ"ל רשות השידור הלטבית טען כי הדבר לא הובא לידיעתו ודוברת התחרות אישרה כי התחרות תיערך בריגה כמתוכנן.
* ההפקה הלטבית פיגרה בלוח הזמנים, ועקב לחץ של ה-EBU הטלוויזיה הלטבית מפטרת את המפיק ומביאה מפיקה אחרת. על מנת לעמוד בזמנים, היא מקבלת סיוע מרשות השידור השבדית ומרשות השידור האסטונית. SVT, רשות השידור השבדית, ממונה זו השנה השנייה ברציפות להיות המפיקה הטכנית של האירוע ושוכרת את שירותיהן של ספקי הפקה שבדים שונים.
* בחוקי התחרות החדשים מחליט ה-EBU כי התאריך המוקדם ביותר לשחרורו הפומבי של שיר אירוויזיון יוקדם ויהיה מה-1 לאוקטובר 2002. הדבר יאפשר בעתיד לבחור שירים, שכבר שוחררו ולא יועדו לאירוויזיון מלכתחילה, כמו הונגריה ב-2007 לדוגמה.
* בחוקי התחרות החדשים נקבע, כי הכללים לשובר שוויון משתנים, וכעת במקרה של שוויון המנצח ייקבע לפי כמות המדינות, שניקדו את המדינה, ולא לפי כמות ה-12 נקודות, שקיבלה אותה המדינה. לצורך הדגמה, אם חוק זה היה מתקיים ב-1991, צרפת הייתה זוכה באותה השנה ולא שבדיה, כי קיבלה נקודות ממספר רב יותר של מדינות.
* ה-EBU חייב את כל המדינות להשתמש בטלווטינג. רוסיה ובוסניה והרצגובינה קיבלו אישור להשתמש בצוות שיפוט, בטענה שהכיסוי הטלפוני כולל פחות מ-80% משטח מדינתן. פולין ביקשה להשתמש בהצבעות SMS בלבד, וקיבלה אישור. כל המדינות התבקשו להעמיד צוות שיפוט כגיבוי, אשר כולל 4 אנשים מהציבור הכללי ו-4 מוזיקאים מקצועיים.
* עקב ריבוי המדינות המבקשות להשתתף בתחרות, ה-EBU החל לבחון מספר דרכים להתמודד עם המצב החדש. ההצעות נעו בין קיום יותר מערב אחד של תחרות, קדמים אזוריים בין מדינות והעלאת דמי ההשתתפות, כדי להניע מדינות לפרוש מהתחרות. בינואר 2003 ה-EBU הכריז, כי יקיים חצי גמר וגמר החל מ-2004, כאשר הטופ 10 מ-2003 ו-4 הגדולות יעלו אוטומטית לגמר. שאר המדינות ישתתפו בחצי הגמר, אשר משם יעפילו הטופ 10 לגמר, על מנת ליצור גמר עם 24 מדינות משתתפות.
* השיר האוסטרי מושר בדיאלקט ה-Styrian, דיאלקט בווארי של השפה הגרמנית.
* השיר הטורקי התקבל בביקורת רבה בטורקיה עקב היותו בוטה מבחינת מילים ופופי מידי ולא טורקי מספיק מבחינת המוזיקה. בחירתה של Sertab Erener לשיר באנגלית בתחרות זכתה גם כן לביקורת. יצוין כי זו הייתה הפעם הראשונה בהיסטוריה של טורקיה בתחרות, שבה בחרה שיר ומבצע בבחירה פנימית.
* לראשונה יוון שרה שיר שכולו באנגלית, ולא כולל מילה אחת ביוונית. פורטוגל שרה לראשונה חלק מהשיר באנגלית.
* השיר הפולני הוא שיר שלום, ולא לחינם כולל חלקים בגרמנית ורוסית, מאחר וגרמניה ורוסיה הן שתי שכנות של פולין, אשר נלחמו בה וכבשוה לא פעם.
* השיר הבלגי מושר בשפה דמיונית בפעם הראשונה בהיסטוריה של התחרות.
* בעיצת שירותי הביטחון הבלגיים, חברת הלהקה Soetkin Collier לא לוקחת חלק בייצוג המדינה, עקב עברה כתומכת ימין קיצונית. Collier הכחישה את ההאשמות ומאוחר יותר התברר כי הנחות אלו התבססו על מידע לא מעודכן, שנופח מעבר למידותיו.
* בראיון של הצמד t.A.T.u. לצהובון גרמני, הן טענו שהן הולכות לזכות ללא ספק, הן קראו ל-Lou, נציגת גרמניה 2003, "מכשפה" והתייחסו לקורינה מאי, נציגת גרמניה 2002, באמרם שברוסיה לא נהוג להעלות זמרים עיוורים וזקנים על הבמה. Lou בתגובה אמרה כי "I don't know whether bitching, fighting and boozing kids are the right representatives for such a beautiful country as Russia."
* הצמד t.A.T.u. מגיע באיחור של יום לריגה, בטענה ש-Julia Volkova, חברת הצמד, סבלה מכאבי גרון. עקב כך הן מפספסות את החזרה שלהן ומקיימות אותה יום אחרי. במסיבת העיתונאים שלהן הן מתלוננות על התאורה ועל הבמה וזוכות לקריאות בוז מהעיתונאים. ה-EBU התכונן לשדר הופעה מוקלטת מהחזרות במידה והצמד יבצע "קטע לסבי על הבמה", שבעיניהם אינו ראוי לתכנית בידור לכל המשפחה.
* רוסיה מקבלת הכי הרבה פעמים 12 נקודות – 5 פעמים בסך הכל. טורקיה מקבלת 4 פעמים 12 נקודות. בלגיה ונורבגיה מקבלות 3 פעמים 12 נקודות, איסלנד וספרד מקבלות פעמיים 12 נקודות. בוסניה והרצגובינה, קפריסין, יוון, אירלנד, פולין, רומניה ושבדיה מקבלות פעם אחת 12 נקודות כל אחת.
* רוסיה גם מקבלת נקודות מהמספר הרב ביותר של מדינות – 23 מדינות ניקדו את הצמד t.A.T.u. אחריה בלגיה עם נקודות מ-22 מדינות. טורקיה ושבדיה אחריהן עם ניקוד מ-21 מדינות כל אחת.
* טורקיה זוכה, וזו לה התוצאה הטובה ביותר בכל הזמנים עד ליום זה.
* אסטוניה מסיימת במקום ה-21, וזה לה המקום הנמוך ביותר בתחרות עד כה. שיא שלילי זה יישבר ב-2011.
* סלובניה מסיימת במקום ה-23, וזה לה המקום הנמוך ביותר בתחרות עד כה. שיא זה יישבר ב-2014.
* לטביה מסיימת במקום ה-24, וזה לה המקום הנמוך ביותר עד כה. שיא שלילי זה נשמר עד ליום זה.
* מלטה מסיימת במקום ה-25, אחד לפני האחרון, והיא אמנם סיימה פעמיים במקום האחרון בשנות ה-70, אך זה המיקום הנמוך ביותר מספרית. ב-2006 תסיים שוב במקום האחרון עם נקודה בודדה.
* פרסי Marcel Bezençon ניתנים זו השנה השנייה, כאשר הולנד זוכה בהצבעת המשתתפים, ספרד בהצבעת החובבים וטורקיה בהצבעת העיתונאים.
* תוצאות הטלווטינג באירלנד סובלות מדחייה משמעותית, ואירלנד מורשית להשתמש בצוות השיפוט במקום. לאחר התחרות, רשות השידור הרוסית מתלוננת, שהעובדה שניתנה לרשות השידור האירית רשות להשתמש בצוות שיפוט עלתה לרוסים בניצחון. ה-EBU עומד על כך שרשות השידור האירית לא עשתה שום דבר לא נכון וכי לשם כך נועדו צוותי השיפוט המגבים. אירלנד מפרסמת בדיעבד את תוצאות הטלווטינג: טורקיה עדיין זוכה ובריטניה עדיין מסיימת עם 0 נקודות, אבל רוסיה הייתה מגיעה למקום השני במקום בלגיה. רוסיה מבקרת גם את לגיטימיות תוצאות הטלווטינג בבריטניה, מה שגורם למדינה לראשונה לפרסם את תוצאות הטלווטינג המלאות.
* המקום האחרון של בריטניה עם 0 נקודות הוא התוצאה הגרועה ביותר למדינה זו עד ליום זה. הדבר זוכה לכותרות בבריטניה וטרי ווגן מאשים את אפקט המלחמה בעיראק בתוצאה, ואף הזהיר את הצמד לפני התחרות כי הדבר עשוי לפגוע בהם. Chris Cromby מצמד Jemini טען להגנתו כי המוניטורים לא עבדו בהופעה שלהם, וייתכן כי היה מדובר בחבלה מכוונת. עקב כך הם לא שמעו את הפלייבק באוזניות. לאחר התחרות, חדר ההלבשה של הצמד הותקף על ידי וונדליסטים.
* לאחר התחרות, נשאלת Lou הגרמנייה מדוע לא הצליחה להשיג מיקום גבוה יותר והיא משיבה שהיא "זקנה מידי, שמנה מידי ומכוערת מידי". לפני התחרות Lou הצהירה שהיא ירדה במשקל והזריקה בוטוקס לכבוד התחרות.
* המקום האחרון של בריטניה הוא המיקום הנמוך ביותר אי פעם לשיר כלשהו, מאחר והיה לו פוטנציאל לקבל נקודות מ-25 מדינות שונות, אך לא הצליח לקבל אפילו מאחת. שיא שלילי זה יישבר ב-2015 כאשר גרמניה ואוסטריה יקבלו 0 נקודות מלא פחות מ-39 מדינות.
* לפי ניתוח תוצאות הטלווטינג הבריטי, אירלנד קיבלה את מירב הקולות בכל האזורים המרכיבים את הממלכה למעט דרום אנגליה, שם זכתה טורקיה למירב הקולות. במקום הראשון של צוות השיפוט הבריטי הייתה טורקיה.
* סרט על מאחורי הקלעים של אירוויזיון 2003:

* ניתן לצפות בתחרות המלאה כאן: