2019: מונטנגרו – סקירת שירי Montevizija

מונטנגרו נערכת לקדם המקומי, אשר ייערך ב-9/02. לאחר שלוש שנים בהן נעדרה מגמר התחרות, וארבע שנים אחרי מיקום השיא שלה (מקום 13 באירוויזיון 2015), מונטנגרו מסרבת לוותר. האם השנה זו תהיה השנה שבה המדינה הבלקנית הקטנה תצליח לסלול דרכה לגמר? המדינה ממשיכה את פורמט הקדם של השנה שעברה: 5 שירים נבחרו להתמודד בקדם. להלן סקירת השירים:

D-moll – Heaven – זהו השיר הראשון בהיסטוריה של הקדם המונטנגרי המושר באנגלית מלאה. זהו גם השיר הראשון של הלהקה, המונה 3 זמרות ו-3 זמרים. הלהקה נוצרה במסגרת בית הספר למוזיקה של Danijel Alibabić, לשעבר מלהקת No Name, נציגי סרביה ומונטנגרו 2005. בלדת פופ קיטשית מאד, כפי שניתן להבין מכותרת השיר. זו בלדת להקת בנים טיפוסית, אבל לא מודרנית בסגנון One Direction, אלא יותר אולד סקול שמאלץ. השפעות של מוזיקת Soul ניכרות, והקולות בסטודיו לפחות, נשמעים מושלמים, אבל זה שיר עקר 2/5.

Andrea Demirović – Ja sam ti san – השיר המצופה ביותר השנה, המגיע מנציגת מונטנגרו 2009, שנכשלה אז מלעלות לגמר האירוויזיון. זה פופ אגרסיבי עם השפעות מוזיקת טרנס והאוס. "אני החלום שלך" טוענת אנדריאה, וייתכן שהיא החלום היחיד שניתן לקוות לו בקדם זה. שיר קצבי ואפקטיבי מאד. זה יותר שיר מועדונים נישתי, משיר שרלבנטי למצעדים היום. אירופופ מתקדם יחסית וכיפי 3/5. בין כותבי השיר אנדריאה עצמה, Michael James Down המוכר לחובבים, Primož Poglajen, שכותב שירים רבים לקדמים ברחבי היבשת מאז 2013, כמו גם Will Taylor. אחרון ברשימת הכותבים הוא המוזיקאי הבריטי Adam Featherstone.

Monika Knezović – Nepogrješivo – השיר מתחיל כבלדה עד מידטמפו ונבנה בהדרגה לפיזמון הקלישאתי והחצי אפטמפו. Vladimir Graić אחראי על הלחנת השיר. שיר פרי עטו כבר זכה באירוויזיון 2007, אך נדמה שבתחילת העשור הוא איבד את ה-mojo שלו. הפיזמון השני כבר הופך את השיר לעיסת אירופופ-דיסקו עבשה. "לא ניתן לטעות" בכמה שזה זוועה 1/5. למעט Graić, ניתן למצוא בין הכותבים גם את Snežana Vukomanović, אשר ביחד עבדו על השיר "Aritmija", שעתיד להתמודד בקדם הסרבי השנה.

Ivana Popović-Martinović – Nevinost – איוונה מגישה את הבלדה הבלקנית של הקדם הזו, אשר היא אחת ממלחיניה. כזו שהחובבים אהבו לאהוב באמצע העשור הקודם, ובבלקן עדיין חיים עליהן. "תמימות" הוא שם השיר ואכן הוא משקף משהו תמים שמאמין שהמוזיקה תגבר על התחרותיות. זו בלדה רגילה למדי, עם הפקה פשוטה מאד, של בלדת פופ קלאסית. זה לא מדהים, אבל גם לא רע. הבעיה הגדולה שלו היא שהוא לא זכיר מספיק או בולט לעומת בלדות בלקניות שלמדנו להכיר 3/5. בין כותבי השיר Slavko Milovanović, אשר היה בין כותבי "Poljupci", שירה של איוונה מהקדם המונטנגרי בשנה שעברה, שפחות הצליח (מקום 4 מתוך 5). כותבים נוספים הם Marko Milatović ו-Vladan Popović, אשר היו בין מפיקי השיר המונטנגרי לאירוויזיון 2014.

Nina Petković – Uzmi ili ostavi – השיר האחרון מגיע מנינה פטקוביץ', שהיא עצמה בין מלחיני השיר. היא כתבה אותו עם חברי הלהקה שלה, Dan Poslije. מידטמפו פופ-רוקי פשוט למדי, עם פיזמון מעט עייף, שמחזיר אותנו למוזיקת המיינסטרים של שנות התשעים ותחילת העשור הקודם. הקול של נינה חם ומלטף, אבל השיר לא מושך קדימה, הפיזמון לא אפקטיבי, וההרגשה הכללית היא של נון-איבנט. איך אומר ביורקמן? זה לא זועק לתשומת לב. מעריך את הניסיון, אבל זה כנראה עוד שיר שיסיים בתחתית חצי הגמר במידה וייבחר 3/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם:

  1. Andrea Demirović – Ja sam ti san
  2. Ivana Popović-Martinović – Nevinost
  3. Nina Petković – Uzmi ili ostavi
  4. D-moll – Heaven
  5. Monika Knezović – Nepogrješivo

השיר הטוב לטעמי בקדם זה, וגם זה שיכול להביא להם את התוצאה הטובה ביותר, הוא שירה של Andrea Demirović.שיר שמרגיש מאד אירופאי ואולי גם יוכל להביא את מונטנגרו לגמר. ההרגשה שלי היא שמונטנגרו עשויה להעדיף את D-moll הצעירים, המגישים שיר נגיש יחסית באנגלית או את Ivana Popović-Martinović, שמגישה מוזיקה מקומית מאד, פמיליארית מאד לקהל המקומי. בשני התרחישים האחרונים, קשה לראות את המדינה מעפילה לגמר.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.