2020: איטליה – סקירת שירי Sanremo Festival + תוצאות שלושת הערבים הראשונים

פסטיבל סנרמו משמש, החל מחזרתה של איטליה לתחרות ב-2011, כקדם המקומי, להוציא את ב-2014. טרם התחרות השנה, נדרשו הזמרים וחברות התקליטים שלהם לחתום על חוזה לפיו הם מעוניינים לייצג את איטליה באירוויזיון. לזוכה שמורה זכות ראשונים לעשות זאת. במידה והזוכה וחברת התקליטים שלו לא חתמו על החוזה, וועדה של רשות השידור האיטלקית תבחר נציג מתוך אמני הפסטיבל, שחתמו על החוזה. ככל הידוע לנו, 16 אמנים חתמו על החוזה מבין משתתפי הפסטיבל. מאז חזרתה של איטליה לתחרות ב-2011, המדינה סיימה כמעט תמיד בטופ 10, למעט ב-2014 וב-2016, כך שהציפייה ממנה מידי שנה גבוהה. בשנה שעברה, הגיע השיר האיטלקי "Soldi" בביצוע Mahmood למקום השני בתל אביב, והפך ללהיט כלל אירופאי. מה יישלחו האיטלקים השנה?

אז איך בעצם עובד פסטיבל סנרמו? התחרות מחולקת, כמידי שנה לקטגוריית האמנים המבוססים והאמנים החדשים. ביום שלישי האחרון התמודדו 12 השירים הראשונים בקטגוריית המבוססים + 4 שירים מקטגוריית החדשים. עבור האמנים החדשים, רק שניים העפילו לחצי הגמר: Tecla ו-Leo Gassmann.
ביום רביעי התמודדו 12 המבוססים האחרונים + 4 החדשים הנותרים. עבור האמנים החדשים, רק שניים העפילו לחצי הגמר: Fasma ו-Marco Sentieri.
ביום חמישי, התמודדו כל 24 האמנים המבוססים, וביצעו גרסאות כיסוי לשירי פסטיבל סנרמו קלאסיים.
היום בערב, יבצעו כל 24 האמנים המבוססים את שיריהם. בקטגוריית האמנים החדשים, ייערך חצי גמר בין ארבעת השירים שהעפילו לשלב זה, ומיד לאחר מכן הגמר בין שני השירים שהעפילו מחצי הגמר.
בשבת בערב ייערך גמר הסנרמו לאמנים המבוססים. שוב יצבעו כל ה-24 את שיריהם, וייבחר המנצח ונציג איטליה לאירוויזיון 2020.

איך עובדת ההצבעה?

EQFzSFWXsAACP-c

בקטגוריית האמנים המבוססים:

  • בערב הראשון והשני, ההצבעה היא 100% של צוות השיפוט הדמוסקופי. מה זה דמוסקופי? מדובר במילה שאין לה פירוש בעברית או אנגלית, לצורך העניין. זה סוג של הצבעת קהל, אבל עם בחירה מראש של קהל המצביעים. זו אינה הצבעה שפתוחה לכולם. הקולות הללו מהווים ביחד 25% מהניקוד הסופי שיינתן בערב החמישי.
  • בערב השלישי ההצבעה היא 100% של חברי התזמורת. הקולות הללו מהווים ביחד 25% מהניקוד הסופי שיינתן בערב החמישי.
  • בערב הרביעי ההצבעה היא 100% של צוות השיפוט העיתונאי. הקולות הללו מהווים ביחד 25% מהניקוד הסופי שיינתן בערב החמישי.
  • בערב החמישי יצביעו שוב הדמוסקופי (8.3% מהניקוד הסופי), העיתונאים (8.3%), ואליהם יצטרפו לראשונה הטלווטינג הפתוח לכולם (8.3%).
  • לסופר-גמר ביום חמישי יעלו 3 שירים, ואז הניקוד יתאפס. לשלושת השירים יצביעו הדמוסקופי (33% מהניקוד הסופי), העיתונאים (33%) והטלווטינג (34%).

בקטגוריית האמנים הצעירים:

  • גם עבורם ההצבעה בערב הראשון והשני הייתה 100% דמוסקופי.
  • בערב הרביעי הניקוד יתאפס. לארבעת השירים יצביעו הדמוסקופי (33% מהניקוד הסופי), העיתונאים (33%) והטלווטינג (34%). לאחר מכן יצביע שוב אותו הרכב לשני הפיינליסטים.

גם השנה, כפי שעיניכם רואות, אין הדחות של שירים בקטגוריית המבוססים, כולם מגיעים לערב האחרון ביום חמישי. להלן הדירוג לאחר ההצבעה של שני הערבים הראשונים:

  1. Francesco Gabbani
  2. Le Vibrazioni
  3. Piero Pelù
  4. Pinguini Tattici Nucleari
  5. Elodie
  6. Diodato
  7. Irene Grandi
  8. Tosca
  9. Michele Zarrillo
  10. Levante
  11. Marco Masini
  12. Alberto Urso
  13. Giordana Angi
  14. Raphael Gualazzi
  15. Anastasio
  16. Paolo Jannacci
  17. Achille Lauro
  18. Enrico Nigiotti
  19. Rita Pavone
  20. Riki
  21. Elettra Lamborghini
  22. Rancore
  23. Bugo e Morgan
  24. Junior Cally

להלן תוצאות ההצבעה של הערב השלישי:

  1. Tosca
  2. Piero Pelù
  3. Pinguini Tattici Nucleari
  4. Anastasio
  5. Diodato
  6. Le Vibrazioni
  7. Paolo Jannacci
  8. Rancore
  9. Francesco Gabbani
  10. Marco Masini
  11. Raphael Gualazzi
  12. Enrico Nigiotti
  13. Rita Pavone
  14. Irene Grandi
  15. Michele Zarrillo
  16. Achille Lauro
  17. Levante
  18. Giordana Angi
  19. Elodie
  20. Alberto Urso
  21. Junior Cally
  22. Riki
  23. Elettra Lamborghini
  24. Bugo e Morgan

להלן סקירת שירי התחרות:

Achille Lauro – Me ne frego – פופ-רוק קצבי ומעט מיושן.למען האמת, שציפיתי ליותר ממה ששמעתי על השיר והאמן. זה נשמע קצת כמו ג'ינגל בחירות או שיר שנכתב לפרסומת. זה לא רע בכלל, זה קליט, מן רוק-דאנס כזה, שהזכיר לי את "I Drove All Night" של Cyndi Lauper. המנוני ואפקטיבי, אבל לא חודר מתחת לעור. 3/5.

Alberto Urso – Il sole ad est – פופרה קלאסית וקיטשית. העיבוד הוא תזמורת מלאה, כלי מיתר, פסנתר וכל השבאנג. ל-Urso קול אופראי חזק, אבל השיר לא חזק מספיק, זה לא "Grande amore" ברמת הפופולריות הפוטנציאלית. הוא עצמו חדש בשוק המוזיקה והוציא את אלבום הבכורה שלו בשנה שעברה. לקראת סוף השיר, עלייה של חצי טון, כמובן. 2/5.

Anastasio – Rosso di rabbia – "אדום מזעם". זוהי לו השתתפותו הראשונה בתחרות. לאורך כל השיר גיטרה חשמלית עצבנית, כפי שהובטח. זה רוק-ספוקן וורד, מאד מודרני, אורבנ-אירופי. המילים, מדברות על טרור, חבלה ופאניקה. Anastasio עצמו זכה באקספקטור המקומי ב-2018, והוציא השנה את אלבום הבכורה שלו. שיר חזק, נושך, לא מתחנף, אך קליט במידה ומרשים. סיים נמוך מן המצופה בערב הראשון של הפסטיבל והחל לרדת בטבלאות ההימורים. 3/5.

Bugo e Morgan – Sincero – שני האמנים ותיקים יחסית ופעילים כ-20 שנים כל אחד. השיר מתחיל בצלילי סינתיסייזר מהאייטיז, משל היינו ב-1984. זה פופ-רוק מידטמפו, שנשמע כאילו יצא מהפסטיבל לפני 25 שנים. שיר רטרו חביב, וכפי שאמרו, בעל פוטנציאל להיות להיט רדיו מקומי. לזמר קול צרוד, המלודיה קליטה ומזכירה קצת את איטליה 2018. חביב מאד. 3/5.

Diodato – Fai rumore – הספיק להוציא כבר 4 אלבומים בקריירה הקצרה שלו. זוהי השתתפותו השלישית בפסטיבל. בלדת פסנתר עדינה ורגישה, שנקראת דווקא "תעשה רעש". השיר הוגדר כפשוט וצפוי, אך מרגש. זה כנראה תיאור יפה ונכון. בלדה איטלקית טיפוסית, חסרת זמן ומקום. בפיזמון הזמר פורץ בשירה אמוציונלית. זה נע בין רגשות מאופקים לבוטים. הקול שלו נשמע מצוין ומתאים לשני המצבים. 3/5.

Elettra Lamborghini – Musica (e il resto scompare) – לא הווקליסטית הכי גדולה בעולם. כוכבת ריאליטי ואישיות טלוויזיונית מוכרת גם בספרד ומדינות אמריקה הלטינית. זה פופ טיפשי ורפטטיבי, מהנה במידה, גילטי פלז'ר, אבל לא מספיק כדי להיות novelty act. רגאטון, צלילים קריביים ואנדר פרודקשן, שאהבתי, אבל שם זה נגמר. 3/5.

Elodie – Andromeda – השתתפות שנייה ל-Elodie הנפלאה. השתתפה ב-X Factor ב-2009, אך הקריירה שלה פרצה רק ב-2015. מאז הוציאה שלושה אלבומים. זה אלקטרופופ, עם השפעות ומקצבים של מוזיקה לטינית, רומבה, מוזיקה שחורה ועוד. זה אקלקטי כמו שהייתם מצפים מ-Mahmood, אחד מכותבי השיר. הוא לא מתאמץ מידי, ולאו דווקא בא כדי לזכות. פשוט כתב שיר מועדונים כיפי ואינטיליגנטי. קל מאד לדמיין את השיר בקולו. 3/5.

Enrico Nigiotti – Baciami adesso – "נשקי אותי עכשיו" באיטלקית. עוד בלדה איטלקית טיפוסית, מאד אמצע הדרך. פופ-רוק רגיל למדי. המלודיה נימוכה ופריכה וקולו הצרוד בקצוות של Nigiotti נשמע נהדר על רקע הכינורות והפסנתר הרומנטיים. אין בשיר בשורה חדשה, אבל לפעמים לא צריכים. לקראת סוף השיר יש ברייק של גיטרה חשמלית. הכל לפי הספר. 3/5.

Francesco Gabbani – Viceversa – זכור לטוב כנציג איטליה 2017, שהיה אמור לזכות באירוויזיון, לפי כל התחזיות, וסיים רק במקום השישי. הפעם הוא מבצע בלדה עד מידטמפו, מלודית מאד, חכמה, מחוייכת. מוקם במקום הראשון של הדמוסקופי. החובבים התבאסו מהשיר, ואני לא מבין למה. זה פחות גימיקי "Occidentali's Karma", אבל זה שיר מתוק. 3/5.

Giordana Angi – Come mia madre – "כמו אמי". בלדת פסנתר נוספת. הפעם על יחסי אם ובת. Angi מתחילה את שיר בשקט ופורצת בזעקות בפיזמון. יש לה קול צרוד והיא נשמעת נפלא, כקונטרסט למוזיקה המתקתקה. באופן מפתיע למדי, לא מדובר בזמרת ותיקה. רק אלבום אחד ברפרטואר שלה, שיצא ב-2019. השיר נשמע כמו מאות שירים איטלקיים אחרים ששמענו בעבר. נחמד, לא מעבר. 3/5.

Irene Grandi – Finalmente io – זמרת הפעילה מ-1992 ומאחוריה 12 אלבומים. מדובר בהמנון פופ-רוק עם פיזמון חזק, לא הכי מודרני, קצת אייטיזי, אבל זה נשמע כמו שיר אצטדיונים שיכול להדליק את ההמונים. זה מאד איטלקי. שיר העצמה עצמי שכזה. נחמד, אבל לא מהחומר ממנו עשויים מנצחים. 3/5.

Junior Cally – No grazie – "לא תודה". אחד השירים המדוברים השנה. מדובר בשיר מחאתי פוליטי. ראפ-ספוקן וורד עצבני, שהיה אמור להתמודד חזק על הניצחון מול Anastasio, אבל כשל לחלוטין בכל ההצבעות עד כה. לשיר פיזמון פופי חזק, וריף רוקיסטי מדבק. 3/5.

Le Vibrazioni – Dov'è – השיר מוקם במקום הראשון בערב הראשון, וכעת ממוקם במקום השני הכללי של הדמוסקופי. בלדת פופ עם נגיעות אלקטרוניות. בבית זה נשמע כמו שיר פופ-רוק אמריקאי מראשית האלפיימיז. הפיזמון הוא רפטטיבי, אבל חזק ואמוציונלי, וכבר יותר נשמע כמו המנון איצטדיונים. הקול של הסולן מעביר הרבה רגש והתכוונות. אני מופתע, עם זאת, שהשיר ממוקם כל כך גבוה ואף מועמד לניצחון. 3/5.

Levante – Tikibombom – שיר שנהיה חביב חובבים מרגע חשיפתו. פופ אינטיליגנטי, שלא חוטא ביומרנות, למרות שעוסק באפליה מגדרית. המנוני, עם פיזמון חזק. זה לא יעבוד באירוויזיון, אבל זה צפוי להיות להיט מקומי. שומעים שמדובר בזמרת יוצרת, שקיבלה נפח ועיבוד, שהפך יצירה קטנה ואישית להמנון. 3/5.

Marco Masini – Il confronto – פעיל בסצינת המוזיקה האיטלקית מ-1988 ומאחוריו 11 אלבומים. אני יכול להישבע ששמעתי את השיר הזה כבר. הבתים נשמעים מאד דומים לאיטליה 2018. בלדת רוק עם ליווי תזמורתי עשיר, הרבה בס ופיזמון אמוציונלי ואישי מאד, בעל מלודיה עגולה. הקול הצרוד של Masini עולה לגבהים בחלקים מסוימים בשיר ומשדר הרבה רגש. 3/5.

Michele Zarrillo – Nell'estasi o nel fango – "באקסטזה או בבוץ". זמר ותיק, הפעיל משנות ה-70. מדובר במידטמפו עד אפטמפו פופ-רוק עם השפעות אלקטרוניות קלות. יש לו קול צלול באופן מפתיע, קצת מאונפף. השיר קצת מאכזב, זה נשמע כמו הרבה המנוני אייטיז-ניינטיז, ואפילו מזכיר קצת שירי אירוויזיון איטלקיים, שפחות הצליחו… זוכה לנקודות על השירה האמוציונלית, אבל מדובר בשיר מאד לא מיוחד. 3/5.

Paolo Jannacci – Voglio parlarti adesso – "אני רוצה לדבר איתך". עוד בלדת פסנתר, שמתחילה בקטן ורומנטי וממשיכה בתזמורתי, מפואר ו… רומנטי. ל-Jannacci קול צלול ועדין יחסית, ההגשה רומנטית והמלודיה עגולה ומזמינה. בלדה נעימה, גם אם שמרנית. למיטב הבנתי החלק המרשים בשיר הוא המילים הכנות מאד. 3/5.

Piero Pelù – Gigante – "ענק" באיטלקית. אמן ותיק ופעיל זכויות אדם מקומי. היה סולן להקת "Litfiba" לאורך שנות השמונים והתשעים, כיום מתמקד בקרייקת הסולו שלו. פופ-רוק אייטיזי ומסונתז, שיורד באנרגיה בין הבתים לפיזמון. הפיזמון המנוני וקליט, פופי מאד, דרמטי, על גבול השלאגריסטי, אבל עדיין מצליח להיות בועט, פשוט, אך משכנע. השיר ממוקם במקום השלישי בדירוג הכללי של צוות הדיפוט הדמוסקופי. 3/5.

Pinguini Tattici Nucleari – Ringo Starr – להיט! אינדי-פופ, עם כותרת על כוכב The Beatles הכי "אנונימי", רינגו סטאר. השיר כיפי מאד, קצבי, בעל מילים אירוניות, קליט בטירוף, אבל מצליח לא ליפול לקלישאות. עיבוד עשיר בכלי נשיפה ותופים. ההרכב ממוקם כעת במקום הרביעי בדירוג הכללי של צוות השיפוט הדמוסקופי. לשלוח את זה לאירוויזיון יכול להיות שיחוק. 3/5.

Rancore – Eden – ראפר הפעיל מ-2004, שהוציא ארבעה אלבומים עד כה. מדובר באחד מחביבי החובבים מרגע שנחשף. השיר מתחיל כספוקן וורד/ראפ, בונה דרמה עם שימוש עשיר בכלי נגינה ואפקטים אלקטרוניים. לצערם של החובבים, השיר דורג על ידי הצוות הדמוסקופי רק במקום ה-22 הכללי וסיכויו לזכות כרגע נראים קלושים. זה המון דרמה ואתה מסיים את השיר עם הלשון בחוץ. 3/5.

Raphael Gualazzi – Carioca – נציג 2011, שסיים באירוויזיון במקום השני, חוזר עם שיר שונה. זה אקלקטי, משלב בין נגינות פסנתר עדינות לצלילים אלקטרוניים. בפיזמון יש כבר קפיצה למוזיקה קובנית קצבית. מאד מיוחד, שונה, אנרגטי. זה לאו דווקא שיר לאולמות גדולים, אבל עובד מאד טוב בהאזנה אינטימית. Gualazzi לוקח את היצירה שלו מאד ברצינות, ועם זאת מלא הומור וקליל. מקסים ועושה חשק לרקוד. 3/5.

Riki – Lo sappiamo entrambi – אמן צעיר יחסית, שהוציא עד כה רק אלבום אחד. בלדת פופ פשוטה למדי, מלודית מאד, אבל קצת צ'יזית. השיר מופק יתר על המידה, עם מיני שטיקים אלקטרופופים אוטוטיונים, שבאמת אין בו צורך. זה יכול היה לבלוט בכל קדם אחר, אבל בקדם האיטלקי זה פשוט לא מספיק. המלודיה נורא בסיסית. 3/5.

Rita Pavone – Niente (Resilienza 74) – ותיקת המתמודדים. חוזרת לפסטיבל אחרי הפסקה של 48 שנים! זה רוק-פופ קצבי ואנרגטי, אבל לא הכי מרשים. הקול הצרוד שלה והניסיון רב השנים עושים את ההבדל, אבל השיר כ-stand alone לא מחזיק, במיוחד בפיזמון האייטיזי. 3/5.

Tosca – Ho amato tutto – הקריירה שלה החלה ב-1989 וכוללת 10 אלבומים. "אהבתי הכל". בלדת פסנתר קלאסית, ג'אזית, אלגנטית ועצובה. השיר בולט בפשטותו, אך מצליח לא ליפול לקלישאות ולהישמע על זמני. זה ממתק אמיתי, שלא ניתן להסביר אותו, אלא פשוט להאזין לקולה הבוגר והשברירי, שנוגע בך. לבכות. 4/5.

להלן דירוגי לשירי התחרות:

  1. Tosca – Ho amato tutto
  2. Anastasio – Rosso di rabbia
  3. Francesco Gabbani – Viceversa
  4. Raphael Gualazzi – Carioca
  5. Elodie – Andromeda
  6. Diodato – Fai rumore
  7. Pinguini Tattici Nucleari – Ringo Starr
  8. Piero Pelù – Gigante
  9. Levante – Tikibombom
  10. Bugo e Morgan – Sincero
  11. Le Vibrazioni – Dov'è
  12. Achille Lauro – Me ne frego
  13. Elettra Lamborghini – Musica (e il resto scompare)
  14. Junior Cally – No grazie
  15. Rancore – Eden
  16. Marco Masini – Il confronto
  17. Paolo Jannacci – Voglio parlarti adesso
  18. Enrico Nigiotti – Baciami adesso
  19. Rita Pavone – Niente (Resilienza 74)
  20. Irene Grandi – Finalmente io
  21. Giordana Angi – Come mia madre
  22. Michele Zarrillo – Nell'estasi o nel fango
  23. Riki – Lo sappiamo entrambi
  24. Alberto Urso – Il sole ad est

מי צפוי לזכות השנה בתחרות? לפי ממוצע טבלאות ההימורים, Elodie היא בעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לזכייה, עם יחס דצימלי של 4.5. אחריה עם יחס של 5, Francesco Gabbani. במקום השלישי נמצא Diodato עם 7. ברביעי נמצא Marco Masini עם 9.16. סוגר את החמישיה –Rancore עם 11.3.

היום בערב צפוי להיערך הערב הרביעי של פסטיבל סנרמו, וביום שבת בערב הערב החמישי והאחרון. בסופו יוצגו התוצאות ויוצג נציג איטליה לאירוויזיון 2020.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.