2019: אזרבייג'ן – Chingiz ייצג את המדינה באירוויזיון עם השיר "Truth"

אזרבייג'ן חושפת את השיר שלה לאירוויזיון הקרוב ונדמה כי חוזרת למשחק. אחרי שבשנה שעברה המדינה ספגה מפלה עם אי העפלה לגמר הראשונה בתולדותיה, נדמה שהשנה המדינה מביאה לגייז את כל מה שהם מצפים לו… אז גמר יש כאן כמעט בוודאות, אבל גם שיר בית חרושת, שיתוף פעולה עם ניכוס תרבותי ומשחק עם משמעויות המושג ה"אמת" לאור ההיסטוריה של המדינה בתחרות.

המבצע
Chingiz הוא Chingiz Mustafayev. נולד במרץ 1991 במוסקבה, רוסיה. בגיל שש עבר עם משפחתו ל-Qazax, אזרבייג'ן. הוא למד לנגן בגיטרה והחל להלחין את שיריו בגיל מוקדם. בגיל 13 עבר עם משפחתו לבאקו, בירת אזרבייג'ן. ב-2007 התמודד בתחרות האיידול המקומית וזכה במקום הראשון. ב-2010 ו-2011 הגיש מועמדתו להליך הבחירה המקומי לאירוויזיון, אך לא התקבל. ב-2013 ייצג את המדינה בפסטיבל New Wave ב-Jūrmala, לטביה, והגיע למקום ה-11. ב-2016 התמודד בתחרות The Voice האוקראינית, אך הודח בשלב מוקדם יחסית. מאז הוא מופיע עם להקתו Palmas, אשר עושים מוזיקה מודרנית בשילוב צלילים אזרבייג'ניים וטורקיים מסורתיים. מוקדם יותר השנה הוציא את הסינגל "Tənha gəzən", שזכה להצלחה יחסית במדינה.

השיר
"Truth" הולחן על ידי Borislav Milanov, Trey Campbell, Pablo Dinero, Hostess, Bo J ו-Chingiz Mustafayev עצמו. המוזיקאי Borislav Milanov היה שותף בכתיבת השיר הבולגרי לאירוויזיון 2011 בביצוע Poli Genova. השיר "Na Inat" נכשל מלהעפיל לגמר התחרות, אך התחבב על החובבים, אשר זכרו לו חסד נעורים. מילאנוב כתב לכוכבת הרומניה Alexandra Stan וב-2015 אף היה שותף בכתיבת שיר לראפר האמריקאי Redman. ב-2016 היה מכותבי שיר הקאמבק האירוויזיוני של Poli Genova והצליח להביא את בולגריה לתקופת תור הזהב שלה בתחרות. "If Love Was a Crime" הגיע למקום הרביעי באירוויזיון 2016 והיה לשיר הבולגרי המצליח ביותר באירוויזיון עד לאותה עת. ב-2017 כתב שיר לאלבומה של Demy היווניה. באותה השנה כבר הוכיח את עצמו כפאורהאוס מוזיקלי, כאשר שירים שהיה מעורב בכתיבתם נבחרו לייצג את מקדוניה וסרביה. לצערו, שני השירים לא העפילו לגמר התחרות, אך השיר השלישי שהיה שותף בכתיבתו, "Beautiful Mess" בביצוע Kristian Kostov עבור בולגריה, שבר את השיא הבולגרי שקבע הוא בעצמו והביא את בולגריה למקום השני בתחרות. ב-2018 כתב את השירים הבולגריים שהגיעו למקומות הראשון והשני בבחירה הבולגרית הפנימית. "Colors" עבור Poli Genova, סיים במקום השני. מילאנוב שם את כל כובד משקלו על "Bones" בביצוע חמישיית Equinox, אשר סיים ראשון בבחירה הבולגרית הפנימית ובאירוויזיון סיים במקום ה-14. השיר שכתב לזמר האוסטרי Cezar Sampson זכה במקום הראשון בהצבעת השופטים בגמר אירוויזיון 2018, אך סיים במקום ה-3 בהיעדר תמיכה מספקת מהקהל. מילאנוב ניסה את מזלו ב-2018 גם בקדם השווייצרי עם השיר "Redlights" בביצוע Vanessa Iraci, אשר סיים במקום השלישי בלבד, ובקדם המלטי עם "Heart of Gold" בביצוע Brooke Borg, אשר סיים במקום השני. Trey Campbell כתב ל-Alexandra Stan, Inna, Guy Sebastian, Dua Lipa, Bebe Rexha ו-Adam Lambert. בשנה שעברה ייצג את בולגריה כחלק מחמישיית Equinox עם השיר "Bones". הוא גם היה שותף בכתיבת השיר.
השיר הושווה לסגנון של Zayn Malik, Jungle, Disclosure, Sam Smith ו-John Legend. נאמר כי השיר מזכיר את "Ocean Drive" של Duke Dumont, את "Make-Up" של THE HARDKISS. אישית לי השיר הזכיר את "Promises " של Calvin Harris ו-Sam Smith.
השיר הוא דאנס-פופ-האוס בעל צלילי אמביינט, הנפתח בצלילים אוריינטליים, או יותר נכון קישוטים, הנעלמים ככל שוייב המסיבה מתעצם. השירים האזרבייג'נים באירוויזיון חוטאים בכך מידי פעם: קצת קישוט של מוזיקה מקומית, שהוא קצת עלבון למאזין. זה לא הופך את השיר למקומי בשום צורה. סימפול של מוזיקה אתנית נעשה לרוב על ידי מוזיקאים מערביים בצורה שניתן לכנות אותה ניכוס תרבותי. כאשר אמן אשר מגיע ממדינה לא מערבית עושה את זה למוזיקה המקומית שלו עצמו, הוא למעשה משתף פעולה עם אותו ניכוס תרבותי ועם התכתיב של מוזיקת המיינסטרים המערבית. זה בעיקר מעיד על חוסר אופי. ואכן, השיר נכתב על ידי צוות בולגרי-אמריקאי וכנראה גם שבדי, ונשמע כמו שיר בית חרושת, שמנסה לרכב על אופנות מוזיקליות עכשוויות בדרכו להצלחה באירוויזיון. השיר צפוי לככב במסיבות האירווויזיון והרמיקסים שלו צפויים להרים את הקהל המקומי והאירופאי, הקליפ בו Chingiz מככב ללא חולצה ומכיל שלל דמויות צבעוניות שמשחקות עם המגדר, הגיל שלהן והזהות שלהן באופן כללי, ממלאים אחר כל החוקים של הפופ העכשווי הקורץ ללהט"ב, אך מרוקן את המסר שלהם מתוכן. Chingiz מנסה להישמע כמו Sam Smith ובדרך מאבד את הזהות שלו עצמו, ומהי באמת?
מילות השיר מתארות את הדובר במונולוג, אשר בו הוא מתאר מאבק, הוא תחת לחץ, הוא מריר, הוא חייב לשמור על עצמו, היא רוצה לשבור אותו. הוא שותה עד שהוא שוכח, היא עברה לגבר הבא. בינתיים השדים אצלו מתעוררים, אבל הלב שלו מתגבר. הוא מתמודד מול השדים ומדבר אליהם, תוקף אותם. בדיוק באותה נקודה היא חוזרת אליו, מנסה להחזיר את השפעתה עליו, ממש אחרי שהצליח להתגבר עליה ועל רוחות הרפאים שהיא עוררה. עכשיו הוא כבר מנסה לתקוף/להתגונן מולה ישירות. מדוע הקונפליקט ביניהם? ומדוע הם מנסים להכניע זה את זו? הוא כנראה מנסה לגונן על עצמו, אך מה האינטרס שלה? המילים של השיר הם החלק החזק בו, ומביאים סיפור מעניין יותר מזה שהמלודיה מספרת. השורה החזקה בשיר מגיעה לקראת הסוף: "אני לא צריך את האמת". כלומר, חוץ מעמדת הקורבן שהדובר מבסס לעצמו, הוא מודה שיש אמת שהוא נמנע ממנה. האם היריבה מולה, מי ששברה לו את הלב למעשה מגיעה כדי לעזור לו לחשוף את האמת? והוא מצידו מנסה להתנגד למציאות, רואה את עצמו רק כדמות בתוך מראה, שותה כדי לשכוח מהמציאות האמיתית, ממה שכואב. במידה רבה אזרבייג'ן באירוויזיון מנסה להתחמק מהאמת. אם זה בשירים חסרי הנשמה, המהונדסים מראש, בביצוע זמרים שנותחו על מנת להיראות מערביים ככל הניתן, אם זה בבחירת השיר הקרה, הנעשית מידי שנה בקבוצות מיקוד ולא נותנת מקום לדעת הקהל הרחב, אם זה אי מתן מקום לתרבות מקומית אותנטית, אם זה באירועים שקדמו לאירוויזיון 2012, שעדיף לא להרחיב עליהם את הדיבור…. במובן זה השיר של Chingiz הוא הדבר האותנטי ביותר שאנחנו יכולים לצפות לו…
אזרבייג'ן צפויה להשתתף ב-16/05 בחצי הגמר השני של אירוויזיון 2019, וככל הנראה צפויה גם להעפיל לגמר, ולכפר על אי ההעפלה בשנה שעברה. עם זאת, אני בספק בנוגע ליכולת של השיר להיכנס לטופ 10 השנה וסביבות המקום ה-13 בגמר נראה לי כמו הימור בטוח למדי. המדינה נמצאת כעת במקום ה-16 בסיכויי הזכייה עם יחס דצימלי של 51, לפי אתר ההימורים William Hill, בשיוויון עם אוסטרליה, ישראל, מקדוניה ובריטניה.

מילות השיר, מתוך האתר genius.com:

Truth

I'm in the mirror
So freaking bitter
But I’ve gotta get through
I'm gonna get through
Keep it together
Be cool under pressure
'Cause she wants to break you
She wants to break you

Drink till I forget
She’s on to the next
And when the ghost starts screaming
Right when they resonate
Hear my heart confess

It's been so hard to bear
So shut up about it
Shut up about it
It's just too hard to hear
So shut up about it
Shut up about it

Oh, oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh
Shut up, shut up about it

Out of the mirror
It's getting clearer
Then out of the blue
She crashes the room
Gotta remember
She is a killer
With that freaking perfume
Girl, it's too soon

It's been so hard to bear
So shut up about it
Shut up about it
It's just too hard to hear
So shut up about it
Shut up about it

Oh, oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh
Shut up, shut up about it
Oh, oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh
Shut up, shut up about it

I don't need, I don’t need the truth
I don’t need, I don't need the truth

It’s been so hard to bear
So shut up about it
Shut up about it
It's just too hard to hear
So shut up about it
Shut up about it

Oh, oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh
Shut up, shut up about it
Oh, oh-oh-oh, oh-oh-oh-oh-oh
Shut up, shut up about it

הקליפ הרשמי של השיר:

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.