2021: סיכום חצי גמר 1

אתמול נערך חצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2021, ובסופו העפילו 10 מדינות מאושרות אל הגמר שייערך במוצאי שבת הקרובה.

אחרי שבשנה שעברה לא נערך האירוויזיון, העובדה שהתחרות ממשיכה ושהקורונה לא עצרה את הרכבת הזו, היא מרגשת עבור כל חובב באשר הוא. כישראלי, התוצאה ריגשה אותי והיוותה נחמה למה שאנחנו עוברים בשבועות האחרונים. הערב הראשון, שהוא באופן מסורתי הבעייתי ביותר ורצוף התקלות, עבר בצורה טובה יחסית. מצד שני, ניכר שההולנדים לא יצאו מגדרם על מנת להביא את התכנית הטובה ביותר. הגלויות היו מדכאות ויבשות. הקטע שבו יורדים על זמרי עבר, שזייפו ברגע האמת, הוא אכזרי בעיני, וירייה ברגל של התחרות. המנחים ברובם מאכזבים, למעט Nikkie de Jager הנפלאה. מה לגבי השירים עצמם? זה הזמן להביט אחורה על הרושם שהותירו בי השירים כאשר נבחרו או נחשפו לייצג את מדינותיהם, ולאות איפה צדקתי ואיפה טעיתי.

 ליטא: The Roop – Discoteque
The Roop פתחו את הערב ונתנו הופעה מצוינת. ציינתי בחזרות וגם אתמול, כי מדובר בהרכב סופר מקצועני, אשר כל הופעה שלהם הייתה זהה לקודמת; אין זיופים, אין פספוסים בכוראוגרפיה, אין חיוך או הבעת פנים שהם שכחו להכניס בזמן הנכון. כל חזרה שלהם הם ביצעו כאילו זה המופע הקובע, וזה ראוי להערכה. לא בכדי הפקת התחרות סמכה עליהם ונתנה לליטא לפתוח את הערב. הם היו חזקים מספיק על מנת, שהצופים יזכרו אותם גם בסוף הערב.
הימורי המוקדם: "אם לסמוך על טבלאות ההימורים של השנה שעברה, המהמרים ממשיכים לדבוק ב-The Roop וכנראה ילכו עמם עד לגמר התחרות." תוצאה: טופ 10, עלו לגמר.

 סלובניה: Ana Soklič – Amen
כמו ההרכב הליטאי, גם Soklič הסלובנית נתנה את הנשמה בכל חזרה וגם אתמול בערב. בניגוד לליטא, השיר של סלובניה היה פשוט לא טוב. ויזואלית זה היה קיטשי והמסר הנוצרי במילים הפך אותו לקיטשי עוד יותר. זוהי לא תחרות שירה, זוהי תחרות שירים, ולשיר הזה פשוט לא הגיע מקום בגמר. השמלת גלימה הלבנה שהיא לבשה, גרמה לה להיראות כמו גיבורת-על דה לה שמאטע והוידאוארט מזהב, כולל ההתפוצצות ברגע השיא, לא עבדו על אף אחד.
הימורי המוקדם: "אני מנחש, שהשיר יעפיל לגמר, בעיקר בזכות השופטים, אשר יעריכו את קולה של Soklič ואת אווירת הגוספל, בעוד הקהל האירופאי עשוי להתחבר לתמה הנוצרית." תוצאה: לא העפילה לגמר.

 רוסיה: Manizha – Russian Woman
אחת הכוכבות של הערב ולטעמי של התחרות כולה השנה היא Manizha. היא סבלה איומים וקללות מבית והביאה לבימת התחרות את רוסיה האחרת, רוסיה שאנחנו לא רואים בחדשות ובאמצעי התקשורת המסורתיים, רוסיה קוסמופוליטית יותר, פתוחה יותר, מורדת במוסכמות, פמיניסטית וגם מזדהה עם הלהט"בים. היא לא השתמשה בגימיקים כדי לקרוץ לקהילת הלהט"ב, היא אשכרה הביאה נשים להט"ביות וקוויריות שהשתלבו בקולאז' הנשים הרוסיות, אשר הוצג בוידאוארט של השיר. זהו מסר, שהשיר הוא על האישה הרוסיה, ויש הרבה מאד סוגים של נשים בחברה הרוסית, חלקן בלתי נראות. במובן זה ההופעה היא פורצת דרך עבור רוסיה. ווקלית היא הייתה טובה מאד, מקצועית ומלאת נשמה. ההעמדה הייתה חזקה ויזואלית, ולא היה ספק, שהקהל והשופטים יתחברו אליה.
הימורי המוקדם: "…ולהעפיל בקלות לגמר, לדעתי מהטופ 3… בגמר השיר יכול להפתיע רבים ולהתברג בטופ 5.". תוצאה: טופ 10, עלתה לגמר.

 שבדיה: Tusse – Voices
השיר השבדי השנה הוא אחד הגנריים והסתמיים שיצא לי לשמוע. אפילו לא להיט רדיו, סתם שיר של כותבי שירים מתוך פס יצור וזמר ששוכנע שהוא כוכב על ידי מנהלים, שמנצלים את סיפורו האישי כדי לעשות כסף. Tusse הוא ווקליסט גרוע ובעל נוכחות בימתית סבירה. ההייפ סביבו בקדם השבדי היה מוגזם בלשון המעטה, ולשמחתי לא עובד באירוויזיון עצמו. בכל חזרה שהוא עשה, וגם אתמול, קולו לא עומד לו. הוא מתחיל בינוני ומאבד אוויר עם הזמן. קולות הרקע המוקלטים מטביעים את הקול שלו, על מנת למסך את הזיופים. עם זאת, היה ברור כי השיר יעפיל לגמר בסמי כה חלש. ההפקה וההעמדה השבדית עשו את שלהם. אני מאמין שבגמר הקהל לא יצביע לשיר.
הימורי המוקדם: "שבדיה צפויה להתמודד ב-18/05 בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2021 ולצלוח בקלות לגמר. אני מהמר כי השיר יסיים בגמר בטופ 10, בואכה הטופ 5, אך לא יצליח להיכנס לטופ 4.". תוצאה: טופ 10, עלה לגמר.

 אוסטרליה: Montaigne – Technicolour
אוי, איזו דמות טרגית. Montaigne הייתה הזמרת היחידה שלא הגיעה לאירוויזיון ברוטרדם, ואשר הופעתה הייתה הופעת הגיבוי אשר הוקלטה מראש לפני חודשיים. עכשיו היא גם הזמרת הראשונה מאוסטרליה שלא הביאה את מדינתה להעפיל לגמר התחרות ותיזכר ככזו. מצד אחד, אני עצוב על כך, גם בגלל החווייה האישית שלה, וגם בגלל שזה היה השיר האוסטרלי האהוב עליי בתחרות אי פעם. מצד שני, הגיע הזמן שאוסטרליה לא תיקח חלק בגמר, ובתחרות בכלל. אני שמח, שהשנה לפחות, מדינה אחרת קיבלה את המקום שאוסטרליה גזלה ממשתתפי התחרות מידי שנה. ההופעה עצמה הייתה די מביכה לצפייה. ההרגשה הייתה קלסטרופובית והריקוד המטופש של Montaigne בסופו שם את המסמר האחרון בארון האוסטרלי.
הימורי המוקדם: "האוסטרלים יודעים, ברוב הפעמים, להעמיד הופעה, וגם כשלא, הם מצליחים להשתחל לגמר. אני מאמין, שהשיר הזה יתקשה להעפיל לגמר, ואולי יגיע קרוב. אם כן, זה יהיה שוב בזכות השופטים." תוצאה: לא העפילה לגמר.

 מקדוניה: Vasil – Here I Stand
ומדמות טרגית אחת לאחרת. Vasil עשה כמעט כל טעות אפשרית בדרך לאירוויזיון. הרגיז את תושבי מדינתו, וניצל את הבחירה הפנימית בו בצורה שגויה, ובמקום לדבוק בכותבי שירים מקצועיים, בחר לשיר שיר גרוע מאד, שכתב בעצמו. ההופעה הווקלית שלו הייתה ללא רבב, כמו תמיד, אבל עם יכולת טכנית לא הולכים למכולת. הוא שלח למצלמה שלל פרצופים קרינג'יים והגימיק של חולצת השריון מחזירת האור היה לא אלגנטי בלשון המעטה ולא מתאים לשיר.
הימורי המוקדם: "מקדוניה תתמודד ב-18/05 בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2021, וסיכויה להפעיל לגמר לדעתי קלושים." תוצאה: לא העפיל לגמר.

 אירלנד: Lesley Roy – Maps
לא חושב שהיו הרבה אנשים שהימרו שהשיר הולך להעפיל לגמר. Roy נתנה הופעה ווקלית חלשה, כמו תמיד. אני מודה שיש לה כריזמה בימתית מסוימת, והיא נראית כמו פרפורמרית שקל להתחבר אליה. אבל נתנו לה הופעה שכל צעד בה מחושב וזה יצא לא טבעי. אני מניח, שגם מי שיכל לחבב את השיר, התבלבל מהופעה מקושקשת עם קישוטים של גזרי נייר וקרטון. זה נראה זול. התו האחרון של השיר היה נוראי, והכי גרוע שהיא ביצעה אותו עד כה מתחילת החזרות.
הימורי המוקדם: " נכון לעכשיו, סיכויי השיר להעפיל לגמר התחרות לא גבוהים, במיוחד אם לוקחים בחשבון את יכולת השירה בחי של הזמרת. " תוצאה: לא העפילה לגמר.

 קפריסין:  Elena Tsagrinou – El diablo
בחזרות היא הפציצה, אתמול היא קצת מאכזבת. Tsagrinou אמנם טרפה את הבמה, אבל ווקלית לא הייתה מדויקת. ועדיין, זו הייתה הופעה אפקטיבית מאד. השיר אמנם ממוחזר, אבל ההופעה הוכיחה שעם העמדה ובימוי מרשימים, דברים כאלה נסלחים על ידי הצופים והשופטים. בנוסף, להופעות אולדסקול יורוויז'ן עדיין יש דורשים. היה לזה פוטנציאל לסיים בטופ 5 בחצי הגמר, ואני נוטה לחשוב ש-Tsagrinou פספסה אמש את הפוטנציאל הזה.
הימורי המוקדם "אני נוטה להאמין שהשיר יעפיל לגמר, אך לתחשותי יתרסק שם. זה פשוט לא שיר טוב. הוא לא פרשי, הוא ממוחזר, ואני חושב שהצופים והקהל יבחינו בכך בעצמם." תוצאה: טופ 10, עלתה לגמר.

 נורבגיה: TIX – Fallen Angel
אני לא חושב שההופעה הזו הפתיעה מישהו. TIX נתן את אותה ההופעה מאז הקדם. הוא בחליפת פימפ וכנפי מלאך גדולות, וסביבו שדי גהנום אליהם הוא מחובר בשלשלאות. מה שכן היה שונה, היה שהוא הוריד את המשקפיים ב-C Part, וחשף לא רק את עיניו ואת הטיקים שיש לו כתוצאה מטורט, אלא גם טפח מנפשו. וזה היה יפה. ווקלית השיר בוצע בצורה טובה. הוא לא זמר ענק, אבל הוא יודע לשיר נכון. השיר מאד אפקטיבי, מוכר וגנרי, ולכן היה לי ברור שהוא עולה לגמר בקלות.
הימורי המוקדם "נורבגיה צפויה… ככל הנראה להעפיל בקלילות לגמר. בגמר אני מעריך שהשיר יסיים בטופ 10, אולי טופ 5, לכן אהמר על מקומות 5-8.." תוצאה: טופ 10, עלה לגמר.

 קרואטיה: Albina – Tick-Tock
בימים האחרונים זה התחיל להיות ברור לרבים, כי קרואטיה עשויה למצוא עצמה מחוץ לגמר, וכי תיאבק על העפלה אם בכלל תהיה כזו. הרושם הראשוני שנוצר בחזרות נמוג, הופעות רבות נראו אותו דבר ושירים שיושבים על אותה המשבצת היוו סכנה להצלחה של Albina בחצי הגמר. החובבים הקרואטים הרוסים מאי ההעפלה נוספת של מדינתם, שלא ראתה גמר מאז 2017. נכון שהיא לא ווקליסטית גדולה, אבל זו לא הייתה הבעיה הגדולה אמש. השיר עצמו לא מרשים, וכמו שציינתי בסיקור קדם הקרואטי, יש בו משהו קר ולא מתחבר רגשית למאזין. לפחות יש לנו הופעה אחת פחות של זמרת עם שמלה כסופה קצרה וארבעה רקדנים…
הימורי המוקדם:  "עדיין מוקדם להגיד כיצד תסיים במאי, אך נראה כי ההעפלה תהיה לא פשוטה. אם תצליח להעפיל, אני רואה את השיר מתמקם במקומות 13-16 בגמר." תוצאה: לא העפילה לגמר.

 בלגיה: Hooverphonic – The Wrong Place
הם אולי לא החבורה הכי חביבה וחברותית שיש, אבל Hooverphonic עשו אתמול את מה שהם עושים הכי טוב. הם שידרו קלאס ויכולת מוזיקלית ובימתית של 26 שנים. ההעמדה הייתה סולידית, נקייה, קודרת, ובלטה מעל שירים אחרים וגנרים. סולנית הלהקה נתנה הופעה טובה ונוכחותה הייתה הצהרה שיש מקום בתחרות גם לזמרות מעל גיל 40. ועם זאת, אני מודה שאם השם Hooverphonic לא היה שם, השיר לא היה רואה גמר.
הימורי המוקדם: "לדעתי יש לשיר סיכויים להעפיל לגמר התחרות. הוא טוב בהרבה משירם בשנה שעברה, ואמנם הוא לא מאיים על אף מהפייבוריטים, אבל יש לו מקום בין 26 שירי הגמר. השם של הלהקה והסאונד המוכר יעשו את שלהם, והשיר יעפיל, לדעתי, מהמקומות ה-8-10. בגמר המצב יהיה מעט יותר מורכב וקשה לחיזוי, ייתכן שהשיר יסיים קרוב לטופ 10, אבל אני עדיין לא מוכן להמר על כך." תוצאה: טופ 10, עלו לגמר.

 ישראל: Eden Alene – Set Me Free
האם ישראל הרוויחה מכך ששובצה בין שתי בלדות? יכול להיות. ישראל בעיקר הרוויחה מכך שיש לה נציגה כריזמטית, שהיא גם ווקליסטית טובה מאד. יש הרבה דברים בהופעה שאני לא אוהב, מהכוראוגרפיה שלא מתיישבת לי טוב, ואז לחשיפת שמלת הצמות הלא ברורה בסוף. ולמרות זאת, ההופעה עבדה, ואני טעיתי. ה-whistle note בסוף השיר הכניס את עדן להיסטוריה של האירוויזיון כמבצעת התו הגבוה ביותר בכל הזמנים על בימת התחרות. ההעפלה לגמר התחרות חיממה את הלב של כולנו ונתנה לנו רגע של אושר בתקופה לא שמחה בכלל.
הימורי המוקדם: "אני כרגע על הגדר. בהתחלה הייתי בטוח שאין סיכוי לגמר עם אף אחד משלושת השירים שהתמודדו בשלב האחרון בקדם, אבל כרגע אני מנסה לתאר את ההופעה על הבמה וחושב שאולי יש כמה דרכים לגרום לשיר לבלוט ולהעלות אותו לגמר. אני גם סומך על עדן ועל הכריזמה הבימתית שלה, בתנאי ותצליח לעמוד בשיר מבחינה קולית. אנחנו נמצאים בחצי גמר לא פשוט בכלל, רק לפי שמות המדינות והאמנים שאנחנו יודעים עליהם עד כה. הסיכוי שלנו הוא לרכב על וייב האופטימיות הישראלית מאד, שעבדה לנו בעבר ויכולה לעבוד לנו (אולי) גם השנה. אם נצליח להעפיל לגמר, זו כבר תהיה הצלחה, אבל אני לא רואה את השיר נכנס לטופ 15 בגמר." תוצאה: טופ 10, עלתה לגמר.

 רומניה: Roxen – Amnesia
התלבטתי כמעט עד הרגע האחרון לגבי האם השיר עולה או לא, ובסוף חשבתי שהוא כן יעלה, בזכות השיר בעיקר. גם ראיתי ב-Roxen מישהי שאולי תתחבר ללבבות האנשים. בסוף, הביצוע המהוסס וההעמדה הבעיייתית עשו את שלהם. אם דיברנו על דמויות טרגיות מאמש, אז גם נציגת רומניה יכולה להיכנס לרשימה. גם היא המתינה שנה עד שניתנה לה ההזדמנות להשתתף בתחרות, אך בניגוד ל-Vasil ו-Montaigne היא גם הביאה ביצוע קולי לא טוב. הלבישו אותה בשמלת ליצן מטופשת, ובנו סביבה הופעה תיאטרלית, שאולי הבנתי את הסיפור שהיא מנסה לספר, אבל היא נראתה בסוף כמו הופעת חטיבת ביניים חובבנית. לשיר עצמו הגיע מקום בגמר, לביצוע לא.
הימורי המוקדם: "רומניה צפויה… כנראה להעפיל לגמר. קשה לי לנחש כיצד זה יסיים בגמר, כי Roxen היא לא הפרפורמרית שהכי קל להתחבר אליה וכי השיר הוא עדיין לא משהו בסוגה שבוצעה יותר מידי על בימת התחרות. בנוסף, היא תפגוש בגמר ב-Victoria הבולגריה, אשר שרה באותו הסגנון, ועדיין איננו יודעים עם איזה שיר תלך לרוטרדם. אני נוטה להאמין שהשיר לא יצליח להשתחל לטופ 10 בסוף.." תוצאה: לא העפילה לגמר.

 אזרבייג'ן: Efendi – Mata Hari
אמרתי זו פעם אחת ואומר זאת שוב, האזרבייג'נים באו מוכנים לרוטרדם. כבר בחזרה הראשונה הם ביצעו הכי הרבה ראנים האחד אחרי השני, וניכר כי עבדו קשה מאד על החזרות עוד בבית. הם לא שינו כלום, חוץ מהתסרוקת של Efendi. השיר היה קל לביצוע, ועיקר הכוח שלו הוא שהוא שיר מסיבה מרים וכיפי, עם הרבה קטעים מקפיצים ומרקידים. באמת שלא הצלחתי להבין את כל אלו שאמרו בימים האחרונים שהמדינה תישאר בחצי הגמר. זה שיר והופעה שאין דרך שלא יעפילו בגמר. הבמה הייתה יפהפייה וכנראה הייתה משהו שרבים זכרו בסוף הערב.
הימורי המוקדם: "אזרבייג'ן… צפויה להעפיל לגמר. אזרבייג'ן ממוקמת כעת במקום ה-18 בסיכויי הזכייה לפי האתר William Hill, לצד קרואטיה. אני חושב שבגמר "Mata Hari" יסיים מתחת למקום ה-15. האתנו-פופ לא עובד כבר הרבה שנים, ויש שירים קצביים אחרים, שיגנבו מ-Efendi את תשומת ליבם של הצופים." תוצאה: טופ 10, עלה לגמר.

 אוקראינה: Go_A – Shum
כמו עוף החול, אחרי שפרשה מאירוויזיון 2019 ואחרי שאירוויזיון 2020 בוטל, אוקראינה חזרה והוכיחה לנו מדוע היא אימפריית אירוויזיון. Go_A קיבלו מעטפת בימתית מדהימה, הסטיילינג היה מדויק והסולנית הייתה מרשימה מאד כמו תמיד, אולי הזמרת הטובה ביותר אתמול. השיר עצמו מצוין, ובולט על רקע שירי הפופ הגנריים באנגלית שממלאים את התחרות מידי שנה. ההופעה מכניסה אותך לטרנס מדיטטיבי וגורמת לך לרצות לקפוץ עד אבדן הכרה. שילוב של חדש וישן, עתיק ועתידני, וידאוארט מלחיץ, שאי אפשר להסיר ממנו את העיניים, ואווירה של סרט מדע בדיוני.
הימורי המוקדם: "לעניות דעתי, אוקראינה תתקשה להעפיל לגמר, ואולי לראשונה תישאר מחוצה לו."תוצאה: טופ 10, עלו לגמר.

 מלטה: Destiny – Je me casse
היא הייתה הפייבוריטית הגדולה לפני החזרות. בחזרות היא לא הייתה ממוקדת, נראתה לחוצה. במקביל, היו שחשבו שההעמדה הבימתית דלה מידי, והשיר איבד את מיקומו כפייבוריט לזכייה. אישית חשבתי שההעמדה טובה, ומבליטה את המבצעת והשיר, אבל ש-Destiny עצמה נכנסה ללחץ, שאיים למוטט אותה. ואז אתמול היא עלתה על הבמה וקברה לכל המבקרים. היא הוכיחה, שברגע האמת היא יותר לתת את כל כולה והזכירה לנו שהיא כוכבת אמיתית ווקליסטית בעלת יכולות גבוהות מאד. היא כעת מתחזקת בהימורים, אבל עדיין רק במקום השלישי בסיכויי הזכייה.
הימורי המוקדם: "מלטה צפויה… להעפיל בקלילות אל הגמר, אולי אפילו מהמקום הראשון. בגמר עצמו מלטה מתמודדת רצינית על הבכורה, ואני חושב שהיא תהיה שם בצמרת לצד שווייץ, רוסיה ואולי איטליה." תוצאה: טופ 10, עלתה לגמר.

עם כן, עשר המדינות שהעפילו לגמר מחצי הגמר הראשון הן (לפי סדר הא'-ב'):

אוקראינה
אזרבייג'ן
בלגיה
ישראל
ליטא
מלטה
נורבגיה
cyprus קפריסין
רוסיה
שבדיה

קצת מידע סטטיסטי: בסך הכל העפילו לגמר 3 מדינות דרומיות (ישראל, קפריסין ומלטה), שתי סקנדינביות (שבדיה ונורבגיה), 4 ברה"מית לשעבר (אוקראינה, אזרבייג'ן, ליטא ורוסיה), ומדינה מערב אירופאית אחת (בלגיה). מדינות הבלקן ו/או יוגוסלביה לשעבר נכשלו (סלובניה, קרואטיה, מקדוניה ורומניה), כמו גם המערביות אירלנד ואוסטרליה.
מבין המעפילים 2 זמרים, 5 זמרות ו-3 הרכבים. 8 מהשירים שעלו לגמר מושרים באנגלית, אחד מושר באוקראינית ואחד ברוסית עם כמה שורות אנגלית. 2 שירים ניתנים להגדרה כבלדות ו-7 כקצביים. שיר אחד ניתן לסווג כמיד-טמפו.

נתראה בחצי הגמר השני מחר בערב!

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.