2021: פורטוגל – סיקור Festival da Canção – חצי גמר 2

פורטוגל ממשיכה בדרכה לבחירת הנציג לרוטרדם. הליך הבחירה הוא התחרות המסורתית, Festival da Canção, שזו הפעם ה-54(!) בה היא מתקיימת. כמו תמיד, מדובר בקדם מאד שונה, עם הרבה צלילי ג'אז ובוסה נובה, ופחות נוכחות של מוזיקת פופ מסחרית. סה"כ יתמודדו 20 שירים בתחרות, 10 בכל חצי גמר. 5 שירים יעפילו מכל חצי גמר לגמר, שייערך ב-6/03, בהצבעה משותפת של הקהל והשופטים.

המנחים הם Tânia Ribas de Oliveira, מנחת טלוויזיה, אשר הנחתה את אחד מחצאי הגמר של הקדם בשלוש השנים האחרונות, ו-José Carlos Malato, מנחה טלוויזיה, אשר הנחה את קדם 2014 ואחד מחצאי הגמר של הקדם בארבע השנים האחרונות.הם מציגים את השופטים: Marta Carvalho, כותבת השיר הזוכה בקדם 2020, Paulo de Carvalho, נציג פורטוגל 1974 ו-1977 כחלק מהרכב, Rita Guerra, נציגת פורטוגל 2003, NBC, שמוקם במקום השני בקדם 2019, Vanessa Augusto ו-Rita Carmo. כמו תמיד, בגרין רום תראיין את המתמודדים Inês Lopes Gonçalves. ניתן לצפות בתכנית בשידור חי כאן.

Da Chick – I Got Music – בסקירת השירים כתבתי: "עוד שיר באנגלית, ממדינה שנוטה לדבור בשפת המקום. פופ-Fאנק דיסקואי, לאונג'י ואמביינטי. חבל שלא הלכו עם אווירת הדיסקו עד הסוף. זה קצת חצי קלאץ', והמילים… הכי קלישאתיות שאפשר לדמיין ודלות מבחינת גיוון. קצת קלישאה של שירי Fאנק דיסקו. זה סביר, אבל לא מעבר לזה. רפטטיבי וממצה עצמו די מהר. 3/5."
בהופעה החיה: הזמרת עולה לבמה בחולצת חרוזים צהובה בעיקר ומכנסי עור שחורים. רקדן ורקדנית עומדים על ארגזי במה מאחוריה. בצד הבמה שלושה זמרי ליווי. התאורה צבעונית ואני מנסה, שמנסה להעביר תחושה של דיסקו. זה שיר שממצה עצמו מהר מאד. ההופעה חובבנית, היא נשמעת טוב, אבל המבטא שלה מתאמץ מאד. הכל סתמי מאד. קלאסי שהשיר יישאר בחצי הגמר.

Tainá – Jasmim – בסקירת השירים כתבתי: "בלדת צ'יל אאוט עם השפעות בוסה נובה מ-Tainá הברזילאית. שיר רומנטי, נעים וחלומי, המושר בקולה העדין של הזמרת, אך לצערי לא כזה שמחדש דבר. אני בספק אם שיר כזה יכול לזכות בתחרות, זה מעט אנונימי. ובכל זאת, יש משהו מאד ממכר בצליל הברזילאי הזה, שמושך אותך ומרגיע. 3/5."
בהופעה החיה: Tainá עולה עם שמלה לבנה ארוכה, שנראית קצת כמו קימונו וכוללת שרוולים רחבים. על הסטנד פרחים מרובים בלבן וסגול. הבמה מוחשכת והיא מאופרת בגוונים נוצצים של זהב. ביצוע עדין ומקסים. מלוות אותה שתי זמרות ליווי. השיר לא מתפתח יותר מידי, הוא לא צריך, אבל זה גם הופך אותו ללא קומפטטיבי.

Ariana – Mundo melhor – בסקירת השירים כתבתי: "השיר נפתח בשירה אפריקאית משהו וממשיך כ-RnB עם השפעות בוסה נובה. הפזמון כולל שורה באנגלית, שהזמרת לא ממש מצליחה לבטא. יש ל-Ariana קול מלא נשמה, אבל השיר הזה דל מבחינה מלודית ולא מעניין מספיק. יש גם עלייה של חצי טון לקראת סוף השיר, אבל זה פשוט לא מספיק טוב. 2/5."
בהופעה החיה: Ariana נראית נפלא, ומהרגע הראשון שהיא מתחילה להופיע, היא ממגנטת. היא לובשת ז'קט אדום קצר וחצאית אדומה קצרה עם מכנסיים אדומים תואמים וחולצה ורודה. עמה שתי רקדניות ושני רקדנים. היא נעה לפי הקצב, אבל ההרגשה היא שמגיע לה שיר טוב יותר. בזכות ההופעה והנוכחות שלה, זה עולה אצלי ל-3/5.

EU.CLIDES – VOLTE-FACE – בסקירת השירים כתבתי: "בלדת פופ אלקטרונית עם אלמנטים אורבניים והשפעות של מוזיקה אפריקאית. השיר שקט והקול המלטף של הזמר חודר אל מתחת לעור. גם כאן יש אווירה אמביינטית חלומית, אבל השיר הזה, לטעמי, מצליח לחדש. הגשר/הפזמון מלודי ומושר כמעט ללא אפקטים. עיבוד מצוין ומדויק. 4/5."
בהופעה החיה: זה השיר האהוב עליי בקדם כולו! הזמר עולה בז'קט ירוק פתוח ומכנסיים ירוקים קצרים. הוא לבדו על הבמה. הוא מבצע את השיר בעודו יושב על כיסא ורגליו לא מגיעות לרצפת הבמה. ביצוע יפה, מלא נשמה. האור על הבמה לא נוגע בו ישירות ויותר תחושה מסתורית בזכות ההצללה החלקית של פניו וגופו. הוא נראה ונשמע מחובר לשיר ומאמין בו. אם יש צדק, השיר יעפיל לגמר.

Joana Alegre – Joana do mar – בסקירת השירים כתבתי: "את השיר Alegre כתבה בעצמה וקראה לו על שמה: "ז'ואנה של הים". בלדה עד מיטמפו פולק אקוסטית. המלודיה לא הכי קומפטטיבית, אבל מאד אלגנטית. הקול של Alegre נשי וחזק. שומעים שהיא מספרת סיפור אישי. השיר הופק על ידי Luisa Sobral, הכותבת זוכת אירוויזיון 2021. 3/5."
בהופעה החיה: Alegre עולה במהרה בוהמייני, עם חולצה תכולה בוהקת, חצאית ארוכה בצבע חיוור, אך נוצץ. היא עוטה מן צעיף העשוי חרוסים. גם כאן, היא לבדה על הבמה. הביצוע מאד מחובר לשיר, מאד כן. היא מנוענעת את ידיה ונוטה לעצום את העיניים, או שאולי אלו הריסים המאד כבדים שלה.

Pedro Gonçalves – Não vou ficar – בסקירת השירים כתבתי: "אחד השירים היותר מחוברים למה שקורה בעולם היום. בלדת פופ-RnB. זה מלוטש מבחינת הפקה ובעל לחן קליט, אבל קצת חסר אופי. השיר היה יכול להיות מושר באנגלית בכל קדם סקנדינבי. השיר גם נשמע מאד דומה ל-"Guilty Conscience" של 070 Shake. מאכזב מאד. 1/5."
בהופעה החיה: Gonçalves עולה הז'קט ספורט בכחול, ירוק, לבן ובגול. הוא לובש מתחת חולצת טריקו ירוקה דהויה ומכנסי ג'ינס. עמו על הבמה להקה. הביצוע הקולי טוב, אבל הקול שלו חסר ייחוד, וכפי שציינתי מעלה, גם השיר. בזבוז של זמן.

Ana Tereza – Com um abraço – בסקירת השירים כתבתי: "בלדה עד מידטמפו בסוגת פופ-מוזיקת עולם. ל-Tereza יש קול נחמד, אבל לא ייחודי כל כך. הפזמון קליט וזכיר, אבל השיר לא קומפטטיבי מספיק. השיר זורם, אבל לא מושך אותך אליו. עלייה של חצי טון בפזמון האחרון כדי להטעין את השיר בדרמה, אבל אני לא מאמין שהוא יגיע רחוק מידי בתחרות. 3/5. "
בהופעה החיה: Tereza עולה בשמלת סטרפלס תכולה ושרוולים בצבע תואם, למרות שהם לא מחוברים לשמלה. היא עוטה זר סגול-לבן לראשה. היא שרה מקסים, אמוציונלי משהו, מדויק ואינטליגנטי מאד. משום מה יש לה כוראוגרפיה שהיא עושה עם הידיים בזמן הפזמון, וזה נראה לא אותנטי, לעומת השיר ושאר ההופעה.

Carolina Deslandes – Por um triz – בסקירת השירים כתבתי: "עוד בלדה שקטה לאוסף. גם כאן מדובר בשיר אקוסטי, המושר בקולה הקטן והעדין של Deslandes. המלודיה מוכרת וחמימה, נוגה ורכה. המילים של השיר פואטיות ומשלימות את האווירה הרומנטית והעצובה של השיר. ואכן, יש מן עצבות מתוקה בשיר. הוא לא מחדש הרבה, אבל מאד נעים להאזנה וזורם. 4/5."
בהופעה החיה: ההופעה בשחור לבן. Deslandes באאוטפיט שחור, הכולל חולצה רחבה וחצאית שקופה ונמוכה משהו. מאחוריה צ'לנית ונגן גיטרה פורטוגלית. הצילום מעניק להופעה את הגוון האמנותי שלה, והיא תיאבק הערב על המקום הראשון מול NEEV כנראה, אבל אני מאמין שהשופטים יעדיפו אותה. המצלמה לוקחת הרבה צילומי לונג-שוט, ומאחר והבמה מוחשכת, זה גורם לבמה להיראות גדולה מכפי שהיא ול-Deslandes להיראות קטנה. ביצוע מצוין, לא מתאמץ ואותנטי.

Graciela – A vida sem acontecer – בסקירת השירים כתבתי: "עוד אמביינט אלקטרוני לאוסף. שיר מידטפו, שבו קולה הנמוך של Graciela נשטף על ידי ההפקה עתירת האפקטים. זה נחמד, אבל לא מצאתי בזה יותר מידי עניין. באמצע השיר יש מעבר כבר לקצב דאנסי יותר. זה לא טוב מספיק, לצערי, ושמענו בעבר שירים טובים יותר בז'אנר. 3/5."
בהופעה החיה: גם כאן הבמה חשוכה. היא מופיעה לבדה, לובשת שוב מן חלוק-קימונו, שכנראה חזק השנה בפורטוגל, בצבעי שחור ולבן. המצלמה מתרחקת ומראה את האורות המרצדים שוטפים את הבמה ותורמים לאווירת שמוזיקת האלקטרו מעניקה. לא בטוח שזה עובד. ההופעה יפה מבחינה ויזואלית, אבל השיר לא בולט בפני עצמו.

NEEV – Dancing in the Stars – בסקירת השירים כתבתי: "עוד שיר באנגלית, מהבודדים בקדם. בלדת פסנתר, אשר לא הייתם יכולים לנחש שהגיעה מפורטוגל. זה כרגע אחד הפייבוריטים לזכייה, וחבל. השיר מושפע מהדור החדש של זמרי הפופ, ונשמע כלל-אירופאי. ב-C Part נכנסת תזמורת ומזריקה דרמה לשיר, ואני לא בטוח האם זה היה הכרחי. בחלקים השקטים של השיר הוא הזכיר לי את "Driving License" של Olivia Rodrigo. זה בהחלט שמיע, אבל קצת מתחנף למאזין. 3/5."
בהופעה החיה: NEEV יושב ומנגן על הפסנתר, כאשר עליו נר דולק בתוך פמוט. הצבע השולט על הבמה הוא כחול. הוא עצמו לובש מעיל כחול כהה מסוגנן. הוא לא מסתכל למצלמה ובקושי מרים את מבטו. בפזמון השני מעגל של אורות מדליק את הבמה ועושה מעגל של אורות הסובבים אותו ואת הפסנתר. העיבוד הדרמטי, עבודת המצלמות והתאורה ב-C Part מעצים את הדרמה. זה כנראה זוכה הערב בהצבעת הקהל ואולי גם בגמר.

להלן דירוגי לשירי חצי הגמר, המתעדכן לאחר ההופעות:

  1. EU.CLIDES – VOLTE-FACE
  2. Carolina Deslandes – Por um triz
  3. Joana Alegre – Joana do mar
  4. Tainá – Jasmim
  5. Ana Tereza – Com um abraço
  6. NEEV – Dancing in the Stars
  7. Graciela – A vida sem acontecer
  8. Ariana – Mundo melhor
  9. Da Chick – I Got Music
  10. Pedro Gonçalves – Não vou fica

בעודנו ממתינים לתוצאות, Lúcia Moniz מופיעה עם שירה מאירוויזיון 1996, "O Meu Coração Não Tem Cor":

ולאחר מכן, מחווה ל-Paulo de Carvalho. בנו, הזמר Agir, מבצע את שיריו "Flor Sem Tempo", אשר הגיע למקום השני בקדם 1971, ו-"E Depois do Adeus", זוכה הקדם ונציג המדינה באירוויזיון 1974.

ולתוצאות. חמשת המעפילים לגמר הם:

  1. Joana Alegre
  2. Carolina Deslandes
  3. Pedro Gonçalves
  4. NEEV
  5. EU.CLIDES

בשבת הבאה – גמר הקדם הפורטוגלי. בינתיים ניתן לצפות בחצי הגמר השני כאן.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.