2019: ספרד – סקירת שירי הקדם – Gala Eurovisión

הליך הבחירה הספרדי לאירוויזיון הוא אחד המגושמים השנה, גם אם מהנה בדרכו. ספרד החליטה גם השנה כי הזמר והשיר ייבחר במסגרת הריאליטי-שירה, Operación Triunfo. לתחרות התקבלו 18 זמרים, אשר הודחו בזה אחר זה, עד להכתרת זוכה התחרות. עם זאת, המבצע והשיר שייצגו את ספרד באירווזיון נבחרים בנפרד ובמנותק מהתוצאות של תחרות ה-OT. לשלב האחרון בבחירת השירים הגיעו 17 שירים, והם חולקו רק בין 13 מתמודדים. דגימות מהשירים פורסמו באתר הטלוויזיה הספרדית והקהל הצביע עבורם. 3 השירים הפופולאריים ביותר בקהל + 7 שירים נוספים שבחר צוות מקצועי של הטלוויזיה הספרדית, יתמודדו בראשון הקרוב, במה שמכונה "גאלת האירוויזיון". כמו שהבנתם, אם הצלחתם לעקוב אחר ההסבר, הברדק בטלוויזיה הספרדית חוגג. מיעוט מבין משתתפי התחרות בכלל רוצה להגיע לאירוויזיון ומתייחס למשימה כמשהו שנכפה עליו, והפייבוריטית לזכייה לא רק סולדת מהתחרות, אלא גם מהעובדה שהיא מתארחת בישראל… הנה אנשים שצריכים ללמוד דבר או שניים מהפקת "הכוכב הבא"…. להלן רשמיי מ-10 שירי התחרות:

Sabela – Hoy soñaré – השיר נפתח בחמת חלילים ובקול הזועק של סבלה, אחת הזמרות נטולות הכריזמה ביותר בליין-אפ. זו בלדה ספרדית מאד, עם השפעות אנדלוסיות, דרמטית מאד, קליטה, אך פומפוזית. זה שיר שכתוב עליו "אירוויזיון", אבל ברמה הקלישאתית ביותר שאפשר לחשוב עליה. לקראת סוף השיר היא פותחת מבערים, רק כדי לרדת שוב אל הקרקע. קלישאה, כפי שאמרתי 2/5.

Noelia – Hoy vuelvo a reír otra vez – נואליה היא עוד זמרת לא מדהימה. היא נשמעת מושלם בסטודיו, אבל בלייב מפשלת תכופות. השיר הזה הוא פאוור-בלאד פופית, שוב מאד אופיינית לספרד. ההפקה צפויה, כמו השיר, כמו המודולציות הקוליות של נואליה. זה, כמו השיר הקודם, תוקע את ספרד בשנות התשעים. מצד שני, זה כל כך קלישאה, שזה מסוג השירים שאירופה אוהבת לראות את ספרד שרה (2012, 2014). בין כותבי השיר נמצא הזמר והמלחין Álex Ubago. השיר הגיע שני בהצבעת האינטרנט ועלה לקדם, לפיכך מדובר בסכנה ברורה ומיידית 2/5.

Natalia – La clave – מרענן לקבל פתאום שיר מודרני. פופ מרים ומודרני עם אלמנטים לטיניים קלים. ההפקה היא אלקטרו-פופית, לגמרי מה ששומעים היום במצעדים, סטייל Clean Bandit, רק שלא חזק מספיק. אולי הופעה מפוצצת תוכל לפצות על היעדר השיר והרפטטיביות של הפיזמון. השיר נכתב בין היתר על ידי הכוכבת המקומית Merche ו-Ander Pérez, שהיה מכותבי השיר הספרדי לאירוויזיון 2003, "Dime" בביצוע Beth. נטליה היא אחת הפרפורמריות החזקות וגם סיימה שלישית ב-OT. השיר עצמו סיים שלישי בדירוג הקהל את השירים 3/5.

Miki – La venda – שיר אפטמפו לטיני אמיתי, בלי התחכמויות מיותרות, בלי ניסיונות לקרוץ לקהל בינלאומי או לחקות אופנות חולפות. מיקי הוא פרפורמר מעולה, מלא ביטחון וכובש קהל. הקהל הספרדי לא אוהב אותו, כי מבין מעריצי OT יש שחושבים שהוא פייבוריט של ההפקה. השיר נכתב על ידי מוזיקאי הסקא-Pאנק והרומבה הקטלאני, Adrià Salas. השיר הוא רומבה שמחה ומרימה. זה מסוג השירים, שאם ספרד לא תביא, אף אחד לא יביא. זה לא יביא להצלחה מדהימה באירוויזיון, אבל יהיה אחד המרעננים של התחרות ואולי יפתיע אם ייבחר 3/5.

María Villar – Muérdeme – ה-פייבוריט המוקדם של התחרות, אשר הגיע למקום הראשון בהצבעת הקהל באינטרנט. רגאטון-פופ באווירה סקסית, עם מילים חצופות המשלב את כל האופנות בפופ הלטיני שכבשו את העולם. השיר נכתב על ידי צוות, הכולל את Juan Suárez ו-David Feito מלהקת ESDM, שייצגו את ספרד באירוויזיון 2013. זה מתמודד חזק על הניצחון, אך הוא ניצב בפני בעיה מרכזית, שהוא עובדת מאריה פרפורמרית מוגבלת מאד. זה לא שיר כל כך קשה לביצוע, ולא דורש ממנה יכולות ווקליות מיוחדות, אבל אני סומך עליה שהיא תחרב את זה בלייב. מצד שני, לספרדים יש נטייה מאד 2002 לסלוד מכל מה שמריח מהיכולת להצליח…. 3/5.

Natalia y Miki – Nadie se salva – דואט יחיד בקדם. שניים מהזמרים החזקים בתחרות משלבים כוחות באפטמפו לטיני עם קישוטים אלקטרוניים. השיר הוא כולו אטיטוד, ויכול להצליח ברמה המקומית, אבל חסר אפיל לקהל האירופאי לטעמי. הפיזמון דרמטי ואותו עוקב דרופ אלקטרוני עצל ומתיש. זה חביב, אבל שם זה נגמר 3/5.

Famous – No puedo más – פאמוס הוא זוכה התחרות OT, ולכן מגיע לקדם כסוג של פייבוריט, מה גם שהוא אחד המתמודדים היחידים שרוצה להגיע לאירוויזיון. יש סיכוי לא קטן שהספרדים יבחרו בו, כי הם רואים בו איזה אפיל בינלאומי, לא מבין את זה. הוא יכול להיות מצוין, אבל מוגבל בז'אנרים אותם יכול לשיר. השיר הזה נשמע כמו שני שירים שונים בבתים ובפיזמון. הפיזמון הוא המנון חזק, אך מאד לא ספרדי, אלא יותר אמריקאי. השיר נכתב על ידי צוות כותבים אמריקאי ברובו: Leroy Sánchez הספרדי-אמריקאי, אשר כתב בעבר ל-Malu. עוד בכותבים Louis Biancaniello, שכתב ל-Anastacia, Shawn Mendez, 5 Seconds Of Summer, Jessie J, The Saturdays, Fifth Harmony, Luis Fonsi ועוד. הוא ידוע בכך שהיה בין כותבי הלהיט "I Surrender" של Celine Dion. זה ההימור שלי לזכייה בקדם, הספרדים יעדיפו לרכוב על הקלישאה מאשר לקחת החלטה אמיצה. לא שזה שיר רע, אני פשוט מרגיש שהוא ייבחר מהסיבות הלא נכונות 3/5.

Julia – Qué quieres que haga – חוזרים לאווירה נוגה. בלדה עם אלמנטים של פלנמקו, הנחה על קולה המרהיב של חוליה, שנועדה לשיר שירים מסוג הזה. בפיזמון היא כבר נשמעת כמו הדיוות הספרדיות המודרניות. במובן זה, השיר רלבנטי ועדכני, אבל כנראה לשוק המקומי בלבד. בין כותבי השיר ניתן למצוא את David Santisteban, שכתב לכוכבים בספרד ובאמריקה הלטינית כמו Malú, David Bisbal, Sergio Dalma ועוד ואפילו למירה עוואד הישראלית. הכותבת השנייה של השיר היא זמרת הפלמנקו India Martínez. זה שיר מקסים, מלא רגש, שאני מרגיש שיכול להפתיע ולהגיע גבוה יחסית בקדם, למרות שמוקם נמוך בהצבעה האינטרנטית, ולו בזכות ההופעה האמוציונלית שחוליה מסוגלת להביא 3/5.

Carlos Right – Se te nota – שיר שאין בו שום דבר ספרדי, אלא יותר אפיל בינלאומי. מידטמפו אקוסטי, סינגר-סונגרייטרי, למרות שקרלוס עצמו לא כתב את השיר…. זה פולק-פופ, שמזכיר מאד את Álvaro Soler, עדכני ומודרני, אבל לטעמי חסר אופי משל עצמו. קרלוס הוא אחד הווקליסטים החלשים של התחרות והשיר הגיע למקום ה-12, מבין 17, בהצבעה האינטרנטית… השיר נכתב על ידי Juan Pablo Isaza ו-Juan Pablo Villamil, שכתבו בעבר ל-Álvaro Soler הנזכר מעלה 3/5.

Marilia – Todo bien – פופ לטיני מעט ילדותי, עם השפעות קריביות בולטות, ועדיין מדובר בלהיט, שיכול לעשות שמות במצעדים בספרד. האם זה יכול לקחת את הקדם? לא הייתי פוסל את האפשרות על הסף. האם זה בעל פוטנציאל באירוויזיון? אולי טופ 10, לא אגזים. אחד מכותבי השיר הוא Andreas Öhrn השבדי, שכתב בעבר למלודיפסטיבלנים ולקדם הדני. נתמכת על ידי צוות כותבים שבדיים וספרדיים ויכולת בימתית, מאריליה יכולה להיות ההפתעה הנעימה של הקדם הספרדי 3/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם:

  1. Miki – La venda
  2. Julia – Qué quieres que haga
  3. Marilia – Todo bien
  4. María Villar – Muérdeme
  5. Famous – No puedo más
  6. Natalia – La clave
  7. Natalia y Miki – Nadie se salva
  8. Carlos Right – Se te nota
  9. Noelia – Hoy vuelvo a reír otra vez
  10. Sabela – Hoy soñaré

ניתן להאזין לכל השירים כאן.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.