2019: הונגריה – A Dal – גמר

ההונגרים מסיימים הערב את מסעם לבחירת הנציג והשיר לאירוויזיון 2019. הקדם ההונגרי, הלא הוא A Dal ("השיר"), מגיע הערב לסיומו. ניתן להאזין ולקרוא על כל השירים שהתמודדו בתחרות כאן, כולל אלו שהודחו. אחרי 3 טרומי גמר ושני חצאי גמר, היום ייבחר הזוכה. מבין 8 שירים, רק 4 יתקדמו לסופר-גמר, על פי הצבעת השופטים והקהל. מבין הארבעה יקבע הקהל את המנצח. ניתן לצפות בתכנית כאן.

מנחי הערב הם Gábor Alfréd Fehérvári, הלא הוא Freddie, נציג הונגריה לאירוויזיון 2016, ו-Boglárka Dallos-Nyers, הידועה כ-Bogi, אשר השתתפה בקדם ההונגרי שלוש פעמים בין השנים 2013-2015. צמד המנחים פותח את הערב במחרוזת שירי הקדמים שלהם, כולל השיר של פרדי, שייצג את הונגריה ב-2016.

השופטים הם: Feró Nagy, מוזיקאי רוק ותיק, Lilla Vincze, זמרת פופ-רוק ותיקה, Mihály Mező, סולן להקת Magna Cum Laude, שזו לו שנתו השנייה ברצף כשופט בתחרות, ו-Miklós Both, מוזיקאי פולק ומוזיקת עולם עתיר פרסים, שזו לו שנתו הרביעית ברצף כשופט בתחרות. מתחילים…..

The Middletonz – Roses – בסטודיו: השיר משלב בין EDM למוזיקה שחורה, להיטי במידה, למרות שלטעמי לא הכי עדכני. יש השפעות של דאנסהול. הביט של השיר מאד מגניב, אבל לא כל החלקים בו באותה הרמה. לקראת סוף השיר, הבית תופס קצב בקקופוניה אלקטרונית וזה מפתיע וחביב 3/5.
בטרום הגמר: ההופעה החיה משכנעת מאד, מבוימת יפה, לקלאי ציורים של וורדים על עורו. גם קלאי וגם הזמר השני מאד כריזמטיים ונותנים הופעה מדויקת. על הבמה איתם צמד רקדנים, שתורם לאווירה האינטנסיבית של השיר. די ברור שזה מגיע לחצי הגמר וכנראה גם לגמר.
בחצי הגמר: ההופעה לא השתנתה, וכך גם התלבושות של הזמרים. הוידאוארט מציג ורדים ואלומות על אש תורמות לאמוציות של השיר. שוב, הופעה מאד טובה.
בהופעה החיה: הם עלו דרך wildcard של הקהל. מה הסיכוי שלהם הפעם מול הפייבוריטים המוקדמים של השופטים? בשנה שעברה למדנו שלפעמים כשהשופטים עושים להם דווקא, הקהל מצביע בהתאם. ההופעה טובה מאד, במיוחד הראפר שנותן את כל הנשמה. הם קיבלו מקום בגמר בצדק. גם אם הייתי מעדיף שירים אחרים, הרי שמבין חביבי הקהל הם הראויים ביותר.
השופטים Lilla ו-Feró מפרגנים להם ומציינים שהם מאד אהבו את ההופעה.

Gergő Oláh – Hozzád bújnék – זוכה X-Factor המקומי ובן דודה של  Gigi Radics. השתתף בקדם של 2015 עם השיר "A tükör előtt" וסיים בחצי הגמר. ב-2016 התמודד עם השיר "Győz a jó" וסיים במקום השני. ב-2017 התמודד בקדם כחלק מהרכב Roma Soul עם השיר "Nyitva a ház". הם סיימו את דרכם בחצי הגמר. השיר עצוב ודרמטי. מידטמפו שבונה את הדרמה עד לפיזמון הפופי, אך באווירה עצובה. "אני אסתיר אותך" … הוא נשמע מחובר בכל נימי נפשו לשיר ולמסר שלו. זה יותר נשמע כמו שיר געגועים, אתה שומע את העצב במלודיה מבלי שזה בא לידי ביטוי בקצב של השיר או באמלנטים כאלה ואחרים. מקסים 4/5.
בטרום הגמר: מאד אמוציונלית. הוא עולה עטוי סחבות, עם וידאוארט של בית בלהבות. המון אמוציות, הופעה קולית מרשימה מאד.
בחצי הגמר: הסמרטטת שהוא לבש בטרום הגמר נשארה לחצי הגמר. אחד השירים היפים בליינאפ, מרגש ומבוצע כהלכה. אם זה לא מקבל מקום בגמר, זו תהיה בושה גדולה לקדם הזה. חייב להתמודד על הניצחון! Lilla Vincze נראית מרוגשת מאד במהלך ההופעה.
בהופעה החיה: גרגו הגיע לשלב זה די בחסד. למרות שיש לו את אחד השירים היפים ביותר בקדם השנה, הוא קיבל כרטיס לגמר השבוע לאחר ש-Petruska נפסל. ההופעה לא השתנתה מטרום הגמר ועד היום. גם במקרה שלו, אני חייב לשאול מה הסיכוי? הופעה ווקלית מצוינת ומלאת רגש. אם זה לא עולה לסופר-גמר, לשופטים אין לב…..
Miklós מציין שהוא נהנה מהשינויים הקוליים שהוא עשה בהופעה.

Bogi Nagy – Holnap – בסטודיו: השיר הוא בלדת פסנתר עדינה, המשתלבת עם קולה העדין של בוגי. בפיזמון היא זועקת זעקה מאופקת, והשיר נותר על מי מנוחות. זה מלודי מאד, רדיו פרנדלי, רומנטי, שבור לב. אני רואה את זה מגיע לחצי גמר, אך שם מתקשה לעלות לגמר. זה חמוד, אבל לא מעבר 3/5.
בטרום הגמר: בוגי יושבת על חישוק גדול, לבושה חולצה לבנה עם עיטורי תחרה וחצאית אפורה ארוכה. זה מאד מתוק, וההופעה הקולית מצוינת. יש לי הרגשה שזה ימשיך לשלב הבא, זה מאד אפקטיבי. החישוק עולה מעלה והיא מתרוממת עמו, רק כדי לחשוף שהשמלה שלה עצומה, ועליה מוקרנים אפקטים שונים. זה מלודי מאד, זורם ועדין. זה לא הסגנון שאני אבחר להאזין לו, אבל זה עובד על הבמה.
בחצי הגמר: בחיים לא הייתי חושב עליה כפייבוריטת, אבל היא הגיעה לחצי הגמר, אחרי שסיימה במקום הראשון בטרום הגמר שלה…. אין שינוי מההופעה בטרום הגמר. הגברת לובשת את החצאית שלה ויושבת על חישוק שמעלה אותה מעלה מעלה. שוב, זה עובד מאד טוב והיא נשמעת נהדר.
בהופעה החיה: גם בוגי שומרת על אותה ההופעה מהשלבים הקודמים. למה לשנות משהו שעובד?
Feró היה המום ומהופנט מההופעה לדבריו. Lilla אומרת שההופעה מראה למבוגרים שעליהם להעריך את היופי שבילדות.

Fatal Error – Kulcs – בסטודיו: רוק בהונגרית זה תמיד טוב ואותנטי. רוק כבד מלודי למדי. לשיר אין פיזמון, אלא רק נגינה עצבנית של חברי הלהקה בגיטרות. למרות שזה רוק כבד, זה נטול צרחות, ויכול לעבור מאד חלק בגרון גם אצל הצופים השמרנים יותר. הם יצטרכו עבודת מצלמה אינטנסיבית כדי למשוך תשומת לב, אבל לא הייתי פוסל את זה על הסף, לאור זהות השיר שזכה בקדם בשנה שעברה… 3/5.
בטרום הגמר: כמו בהופעה של AWS בשנה שעברה, ההעמדה מאד אינטנסיבית, עם מאווררים מוארים על הבמה. וידוארט תזזיתי, זיקוקים, אש ואורת מרצדים. ההופעה מאד אפקטיבית. הבתים מרשימים במלודיות שלהם.
בחציה גמר: הלהקה נותנת הופעה כאסחיסטית כמצופה. אין מה לעשות רוק ומטאל הולכים טוב על בימת A Dal. ההופעה נותרת זהה לזו שנתנה הלהקה בטרום הגמר.
בהופעה החיה: הסולן מחליף לחולצה לבנה מכופתרת, בכל זאת גמר…אין גמר הונגרי בלי מטאל, זה הרי לא יכול להיות. ההופעה כמו תמיד מאד חזקה. הם נותנים את הנשמה, אבל זה לא השיר שאני רוצה לראות בתל-אביב. Miklós נראה מרוצה בעת הצפייה בהופעה. האורגן עולה באש והקהל מקבל את כל הדרמה שהוא אוהב.
Feró חושב שלשלוח את AWS בשנה שעברה הייתה טעות, אבל הוא אהב את הרוק של FE. השופט Miklós מציין כי הסולן נראה כמו מלצר.

Joci Pápai – Az én apám – בסטודיו: זכור כנציג הונגריה לאירוויזיון 2017, אז סיים עבורה במקום השמיני עם השיר "Origo". שירו מ-2017 היה לא רק הפייבוריט שלי בקדם דאז, אלא גם באירוויזיון כולו. השיר הנוכחי הוא עדין יותר, בלדת פופ שמתחילה כאקוסטית וממשיכה עם מעט קישוטים אלקטרוניים בהשפעה אתנית-צוענית. כמו בשיר הקודם שלו, גם בנוכחי, יש מסר. אם ההוא דיבר על גזענות, הנוכחי מדבר על אביו. המוזיקה נהדרת, האווירה נוסטלגית, מלאת אהבה וערגה, גם אם נעדרת דרמה 3/5.
בטרום הגמר: יוצי תחיל את ההופעה בישיבה, עם חולצה שחורה צמודה ושרשרת זהב. מאחוריו בוידאוארט נחיל של אורות, הנראה כמו גחליליות או שטיח של נורות. השיר מקסים, לטעמי מהטובים בחצי הגמר הזה, אבל הוא נעדר את אפקט הלהיט שהיה לשירו הזוכה מ-2017. ועדיין, זה נהדר. זה מרגש, קטן, מופק כהלכה. חייב כרטיס לשלב הבא!
בחצי הגמר: השיר האחרון בחצי הקדם ניתן לאחד השירים החזקים בליינטפ לטעמי. ההופעה זהה לזו בטרום הגמר. יוצי מאד חזק, כריזמטי, סוחב את השיר בכבוד ומתעל בו את כל נשמתו.
בהופעה החיה: בתחילת העונה לא ספרו אותו וחשבו שאין סיכוי שהוא יזכה שוב. הערב הוא מגיע כאחד הפייבוריטים הגדולים. הוא נותן הופעה אותנטית וכנה, לא משנה דבר מהופעות טרום וחצי הגמר שלו.
Misi אומר שיוצי הראה את אופיו האמיתי הערב על האמיתי והוא אוהב את זה. Lilla אומרת שהווקליות שלו לקחה את השיר לרמה אחרת.

Gergő Szekér – Madár, repülj! – בסטודיו: "ציפור, עופי" הוא שם השיר בהונגרית. בתים קלילים באווירה אלקטרונית, הבונים לפיזמון חזק, דרמטי ועצוב מאד. גרגו מפליא בקול פלצט מידי פעם. השיר נכתב על אמו של Szekér אשר נרצחה, ואפשר להרגיש זאת בהפקה של השיר, שכמעט מביאה לידי דמעות. גרגו חושף את נימי נפשו בשיר הזה ומצליח לעטוף את כל הרגש הזה בשירה מאופקת ובאווירה מוזיקלית קודרת ואינטנסיבית 3/5.
בטרום הגמר: אחד השירים החזקים השנה נבחר לפתוח את התחרות. האם הוא ייקח את התחרות כולה? גרגו עולה בחליפה בשחור-זהב, מאד אוסטרו-הונגרית, וגופיה לבנה. לצידו שני רקדנים בלבוש סגול וזהב. ההרגשה היא מאד הונגרית! ההופעה הווקלית טובה מאד, גם אם לא מושלמת. זה שיר מלא רגש וזה עובר בלייב.
בחצי הגמר: שוב נבחר גרגו לפתוח את המופע…. מה שעבד לו בשלב הקודם נשמר להופעת חצי גמר גם כן. בוידאוארט נשר, אשר הרקדנית עושה עצמה נתלית עליו… מדובר בזמר אנונימי, שכבר עכשיו אפשר להגיד שהצליח מאד, שהגיע עד כה.
בהופעה החיה: הכל זהה להופעות הקודמות שלו. נדמה כי הוא מתקשה מעט קולית, או שאולי זו ההופעה הקולית המושלמת של יוצי, שגורמת לו להישמע מעט פחות?…
Misi מחמיא לגרגו ששמע לעצות השופטים. Miklós אומר שזה היה כבוד להכיר אותו כאמן.

Acoustic Planet – Nyári zápor – בסטודיו: השיר נפתח בתופי תם תם א-לה מלך האריות ואז בפריטת גיטרות מתקתקה. הקול המתקתק עוד יותר של הסולנית תורם לאווירה הצ'יזית הכללית. מידטמפו חנפני מאד, מנגינה עגולה וקלה לעיכול. גם הכותרת "גשם בקיץ" תורם לאווירת הצ'יז הכללית. זה קרן פלס על ספידים 2/5.
בטרום הגמר: הופעה פשוטה, הפוקוס הוא על הזמרת, ומאחוריה שאר הלהקה. הצבע השולט הוא טורקיז ובוידאוארט משפטים מהשיר, אורות טורקיז וטיפות זולגות. הופעה טובה ויציבה, ששדרגה מעט את השיר החלש הזה.
בחצי הגמר: הזמרת החליפה את המראה הבובתי במראה מבוגר ומבגר יותר. שאר ההופעה נשארה זהה. זה כל כך אמצע הדרך, שאני לא יכול.
בהופעה החיה: לטעמי אחד השירים החלשים בקדם, והשיר החלש ביותר בגמר…. הם זכו בחצי הגמר הראשון, אני מאד מקווה שהם לא הולכים לכיוון דומה בגמר. אני חושב שהסולנית החליפה שוב שמלה. השיר עדיין נורא אמצע הדרך, קשה לי איתו….
גם כאן השופטים מחמיאים, הם טוענים שזה שיר שגדל עלייך…

Bence Vavra – Szótlanság – בסטודיו: לזמר קול צרוד מעט והשיר אמור לבטא אווירה כואבת על רקע אהבה שנגמרה. בלדת פופ מלאת אמוציות ודרמה. הפיזמון קליט מאד, אבל השיר כולו נשמע קצת תפור לתחרות. בפיזמון האחרון הוא נותן עלייה של חצי טון, כאילו כדי להצדיק אותי… 3/5.
בטרום הגמר: הזמר מופיע עם רקדנית לצידו. יש דלתות על הבמה, שהיא פותחת ועוברת דרכן. הוידאוארט משתנה ומראה אש, קירות, הריסות ועוד. השיר לא פשוט לביצוע וניכר מאמץ על Bence. ביצוע משביע רצון ומרשים, גם אם לא מושלם. הוא נותן את הנשמה על הבמה.
בחצי הגמר: גם הפעם ההופעה זהה לזו שבטרום הגמר. Bence מבצע את השיר הלא פשוט הזה באופן ראוי, והשיר מאד בולט ביחס לשאר השירים הערב, שכן הוא בעל מלודיה קליטה וקומפטטיבית מאד.
בהופעה החיה: ההופעה זהה לקודמות. השיר עדיין צעקני לטעמי. יש לי תחושה שזה יהיה סוס שחור.
Misi אומר שהוא מקצוען ויכול להוות מודל לחיקוי לילדים. Lilla אומרת, שהקול והשיר שלו יכולים לחצות גבולות.

השופטים מכריזים על הצבעתם. כל שופט מעניק נקודות בסגנון אירוויזיוני, כמעט…
Misi מעניק את מרב הנקודות ל-Acoustic Planet.
פארו מעניק את מרב הנקודות שלו ל-Bogi Nagy, מה שמעתה אותה למקום השני אחרי Acoustic Planet.
Lilla מעניקה את מרב הנקודות ליוצי, הנמצא במקום הראשון עם Acoustic Planet ו-Bogi Nagy.
Miklós מעניק את מרב הניקוד ליוצי.

להלן התוצאות המלאות. המעפילים לסופר גמר צבועים בזהב:

תמונה28.png

ההרכב USNK, שהודחו בחצי הגמר, מגיעים לקבל פרס כלשהו, בזמן שהצופים מצביעים עבור ארבעת הפיינליסטים.

לאחר מכן, AWS מבצעים את שיר האירוויזיון שלהם מהשנה שעברה.

תוצאות הקהל מוכנות. והזוכה הוא……

Joci Pápai

בהצלחה ל-Joci Pápai ולהונגריה בתל אביב!

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.