2021: אלבניה – סקירת שירי ה-Festivali i Këngës 59

כמידי שנה, אלבניה תהיה (כנראה) הראשונה לחשוף את שירה לאירוויזיון. השיר ייבחר במסגרת הפסטיבל המקומי Festivali i Këngës (ייקרא בפוסט FIK), הנערך מידי שנה בתקופת חג המולד. הפסטיבל הוותיק והפופולרי הפך החל משנת 2004 לקדם אירוויזיון המקומי. בשנים האחרונות זוהרו עומם והוא איבד מהפופולריות שלו לטובת הפסטיבל Kënga Magjike (ייקרא בפוסט KM). באופן אירוני, בשל מגיפת הקורונה בוטל השנה פסטיבל KM, והאלבנים נותרו עם ה-FIK בלבד. המסורת המוזיקלית האלבנית המפוארת ניכרת באופן, שבו הם לוקחים את תחרויות השירה שלהם ברצינות, תחרויות ששאבו ועודן שואבות הרבה השראה מפסטיבל סנרמו האיטלקי. את השיר המנצח הם בוחרים, ממש כמו האיטלקים, ללא קשר לסיכויו באירוויזיון. הפסטיבל ומרכזיותו הוא לפני הכל. אלבניה נוטה לעיתים לתרגם את השיר הזוכה לאנגלית ולערוך לו עיבוד מחדש.
בשנה שעברה זכתה Arilena Ara עם השיר "Shaj", אך ההשתתפות באירוויזיון נמנעה ממנה עקב ביטול התחרות. השתתפות השיר וניצחונו בפסטיבל לווה בשערוריות: לראשונה ב-FIK הורשו להשתתף כותבי שירים זרים, כל עוד אחד מכותבי השיר יהיה אלבני. ההערכה היא כי הדבר היה על מנת ש-Arilena Ara תוכל להשתתף בתחרות עם שיר שנכתב על ידי Darko Dimitrov ו-Lazar Cvetkovski המקדונים. קבוצה של מלחינים אלבניים הודיעו כי הם מחרימים את הקדם עקב כך. לאחר הקדם, הועלו טענות לשחיתות בצוות השיפוט, אשר התגברו כאשר אלו נחשפו: מסתבר כי שלושת השופטים הבינלאומיים העניקו את מרב הניקוד ל-Elvana Gjata, בעוד Arilena Ara דורגה אצלם במקום השני או השלישי. היו אלו השופטות המקומיות אשר העניקו ניקוד נמוך ל-Gjata ולמעשה מנעו את נצחונה. מדוע עשו זאת? טענה אחת מדברת על כך ש-Vera Grabocka, ש-Arilena Ara מנוהלת בסוכנות שלה, היא גם המפיקה של הקדם, אשר בחשה בתוצאות. מנחת הקדם, Alketa Vejsiu, יצאה נגד הסיכול הממוקד שנעשה ל-Gjata על ידי שתי השופטות המקומיות וציינה כי לא תשתתף עוד בקדם בכל צורה שהיא, כמנחה או כשופטת. התכנית המקורית של הטלוויזיה האלבנית הייתה להביא שופטים בינלאומיים, אך לאחר שהחל הייפ סביב השיר של Elvana Gjata, דאגו המפיקים להכניס שתי שופטות מקומיות, אשר לבסוף הפכו את התוצאה לטובתה של Arilena Ara. אחת השופטת המקומיות, Rita Petro, ציינה כי היא העדיפה את השירים שלא היו מוכווני ניצחון ושירה של Gjata לא היה אחד מהם. נאום של השופטת השנייה, Mikaela Minga, מ-2016, שבו היא מציינת כי היא לא אוהבת שירי פופ שנשמעים "צועניים" מידי, גרמו לחובבים להאשים אותה בגזענות ולטעון שזו הסיבה שדירגה את Gjata נמוך. רשות השידור האלבנית ציינה כי תתחקר את ההצבעות ב-FIK, מה שלא שינה את זהות הזוכה. חודשיים וחצי לאחר מכן, עם התפרצות מגיפת הקורונה וביטול אירוויזיון 2020, כולם שכחו מהשערוריות.
מי ייצג ב-2021 את המדינה הבלקנית בתחרות ברטורדם? להלן סקירת 26 השירים המשתתפים בקדם האלבני:

Agim Poshka – Vendi im – בן 43, יליד מקדוניה. שחיין בעברו. נכנס לתעשיית המוזיקה ב-1998 כמפיק מוזיקלי. השתתף ב-FIK 7 פעמים. ב-2001 עם השיר "Meditim". ב-2004 השתתף עם השיר "Të kam, s'të kam", אך לא עלה לגמר. ב-2005 העפיל לגמר עם השיר "Nostalgji". ב-2007 הגיע למקום ה-12 עם "Kujt i thëm të dua". ב-2008 הגיע למקום ה-13 עם "Fajtor për ngrohjen globale". ב-2010 לא העפיל לגמר עם "Bota.com.vetmi". ב-2014 הגיע למקום ה-18 והאחרון עם "Në rrugën tonë". השתתף פעמיים ב-KM. הוציא עד כה 3 אלבומים.
את השיר כתב והלחין בעצמו, כמו את שיריו הקודמים ב-FIK. מלבד שיריו ב-FIK, הוא הלחין גם את "Gëzuar" של Guximtar Rushani ל-FIK 2009, שסיים במקום ה-17. השיר הנוכחי מתחיל בצלילי גיטרה וכלי נשיפה אתני כשברקע זמרת קוראת בקול חרישי. זה מכניס מהר מאד לאווירה. השיר הופך חיש מהר לבלדה מיושנת, בלקנית ונפלאה. זה חסר סיכוי, מאד מיושן, אבל אני אוהב מאד. הקול של Poshka נמוך ועומד בניגוד גמור לכל מה שמצופה מזמרים היום. זה נחמד כשמישהו יותר מהשטנץ של הפופ המערבי. 3/5.

Anxhela Peristeri – Karma – בת 34. חיה בעבר ביוון והשתתפה שם ב-"X Factor". ב-2014 שבה לאלבניה. השתתפה ב-FIK פעם אחת, ב-2001 עם השיר "Vetem Ty Te Kam". השתתפה 6 פעמים ב-KM, וזכתה ב-2017 עם "E çmendur". הוציאה אלבום אחד עד כה.
השיר הולחן על ידי Kledi Bahiti, אשר הלחין ל-FIK 2008 את "Po më prite ti" של Vedat Ademi, שסיים במקום ה-14. ל-FIK 2010 הלחין את "Dimër në shprit" של Mateus Froku, אשר לא העפיל מחצי הגמר.
השיר מתחיל במאוול, מה שזורק ל-"Me Tana" הפייבוריט הגדול מהשנה שעברה. הבתים שקטים, ובפיזמון פורצת הדרמה. השיר נשמע כבלדת פופ סטנדרטית. בבית השני כבר נכנסים מאפיינים אתנו-פופיים המתגברים בפיזמון השני. זה קצת מיושן, משהו שהייתי מצפה לשמוע לפני 13 שנים. מאחר ועדיין מדובר בבלדה, במקצב אלקטרוני, זה פייבוריט ברור. 3/5.

Devis Xherahu – Peng – בן 47. השתתף פעמיים ב-FIK. ב-2007 השתתף עם השיר "Endacaku", וסיים במקום האחרון עם 0 נקודות. השתתף ב-2019 עם השיר "Bisedoj me serenatën" ולא העפיל לגמר. השתתף 4 פעמים בפסטיבל Kënga Magjike. הוציא אלבום אחד. התגורר ביוון והתמודד שם ב-"Fame Story". שר בין היתר גם ביוונית. את השיר הלחין בעצמו, כמו את שיריו הקודמים ב-FIK.
השיר נפתח בצלילי גיטרה ים תיכונית. Xherahu שר בקול עצוב, מה שנשמע כמו גרסה אלבנית ל-"Ne me quitte pas". בלדה בטעם של פעם, המושפעת מאד וממוזיקה יוונית וקצת מפסטיבל סנרמו. אחרי הפיזמון הראשון, חליל מזכיר לנו שאנחנו בבלקן. הלחן סוחף ומחמם לב, אבל זה מיושן מידי. 3/5.

Enxhi Nasufi – Njësoj – בת 25, השתתפה ב-2011 בתכנית "The Voice" וב-2013 בתכנית "X Factor". השתתפה ב-FIK ב-2015 עם השיר "Infinit".
את השיר הלחין Boocky DJ, שהוא שם הבמה של Endri Buka. מדובר באחד השירים המודרניים של השנה, ואולי ההפתעה של הפסטיבל הזה. אלקטרו-פופ בביצוע זמרת עם קול גדול. הפיזמון הוא פופ-דיסקו שנשמע כמו "Let Me Love" של DJ Snake ft. Justin Bieber, כמו גם הניסיונות של Dua Lipa לעשות רטרו. זה חמוד, אבל חסר איזה oomph נוסף לדחוף את השיר קדימה ולהפוך אותו למעניין וזכיר. זה יקום וייפול על הכריזמה הבימתית שלה. 3/5.

Era Rusi – Zjarri im – בת 35. פרצה ב-1996, לאחר שזכתה בפסטיבל שירי ילדים. השתתפה לראשונה ב-FIK ב-2005 וסיימה במקום השני עם השיר "Nuk je ëndërr". בשנת 2008 התמודדה עם השיר "Shpirt i humbur" וסיימה במקום ה-15. ב-2009 התמודדה עם השיר "Fjalë dhe gjunjë" וסיימה במקום ה-18. ב-2019 התמודדה עם "Eja merre" של Darko Dimitrov המקדוני וסיימה במקום החמישי. התמודדה 8 פעמים ב-KM.
את השיר הלחין Enis Mullaj, אשר הפיק את השיר האלבני לאירוויזיון 2019, "Ktheju tokës" של Jonida Maliqi. הוא כתב ל-FIK 2011 את "Eja më merr" של Marsida Saraçi, שלא העפיל לגמר התחרות. ל-FIK 2012 כתב את "Sa larg" של NA, שלא העפיל לגמר. ל-FIK 2013 כתב את "Jehona" של NA, שסיים במקום השביעי. ל-FIK 2014 כתב את "Sot jetoj" של Mjellma Berisha, שסיים במקום השמיני. ל-FIK 2015 כתב את "Një det me ty" של Jozefina Simoni, שהעפיל לגמר. ל-FIK 2016 כתב את "Më zgjo" של Tiri, שלא העפיל לגמר. ל-FIK 2018 כתב את "Rrëfehem" של Lidia Lufi, שסיים במקום השני. השיר הנוכחי מתאמץ מאד, זה אלקטרו-פופ אגרסיבי מאד עם צלילים שבטיים, צעקות, נהמות, פזמון מזרחי-אתני קליט מאד, שהיה יכול להיהפך ללהיט בארץ ("מי שמאמין לא מפחד"). עם זאת, המאמץ ניכר מהשיר הזה. הוא מתנפל על אזני המאזין ומנסה להיות "Wild Dances" ו-"Toy" האלבני בו זמנית. חלש. 2/5.

Erikson Lloshi – Jo – בן 31. התמודד 7 פעמים ב-KM. זו לו השתתפותו הראשונה ב-FIK. בשנה שעברה לא התקבל לתחרות ודיבר בגנות הוועדה שבחרה את השירים. את השיר הלחין Enis Mullaj (ראו פירוט בשיר מעלה).
השיר מתחיל שקט, כבלדה עם צלילי נהמות זאבים. טרום הפזמון, כינורות דרמטיים. הפזמון הוא יותר בסיסי, יש בו משהו raw, שריקות וקריאות שבטיות של להקת הליווי. Lloshi ממשיך בזעקות שבר. זה יכול להיות מעניין ודורש עוד כמה שמיעות לדעתי. לאוזן בלתי מזוינת זה יכול להישמע רפטטיבי. הפזמון לוקח אותי לאלבניה 2017 רק בלי ההגזמות. 3/5

Evi Reçi – Tjerr – בת 30. בגיל שנתיים עברה עם משפחתה לגור באתונה, יוון. מתגוררת ועובדת באיטליה. השתתפה 4 פעמים ב-KM. זו לה השתתפותה הראשונה ב-FIK.
את השיר הלחינה Olsa Toqi. היא כתבה ל-FIK 2014 את "S'muj" של Marsela Çibukaj, שסיים במקום החמישי. ל-FIK 2015 כתבה את השיר "Përrallë" של Eneda Tarifa, שהגיע למקום הראשון וייצג את אלבניה באירוויזיון 2016 בגרסתו האנגלית בשם "Fairytale". השיר הגיע למקום ה-16 בחצי הגמר השני של אירוויזיון 2016 ולא עלה לגמר.
השיר מתחיל שקט ובגשר הופך לאקוסטי. הפזמון כבר לוקח למחוזות של Amy Winehouse. זה משהו שאנחנו לא רגילים לשמוע מאלבניה. אין כאן יותר מידי צעקות, הדרמה נשמרת בלחן המוקפד, בצלילים הסיקסטיזיים ובשירה המרמזת של Reçi. צלילי כינור מלווים את השיר לצד חצוצרות לצורך אווירה. זה יכול להפתיע אצל שופטים מסוימים, זה מופק לעילא, אבל יש בזה משהו מאד לא פרשי לדעתי. 3/5.

Fatos Shabani – Ty – זמר רוק. אחד המשתתפים האנונימיים השנה. כתב והלחין את שירו בעצמו. השיר הזה הוא ההפך מהקדם האלבני והכי רחוק מתדמית הפסטיבל שניתן לדמיין. שיר פופ-רוק אקוסטי, מבוסס גיטרה, עם צלילי כינורות, שהופכים אותו לרדיו פרנדלי. זה מתנחמד וחנפני מאד, אבל נותן לי וייבים חזקים של הניינטיז. הפקה תזמורתית שמרוצה מעצמה, אבל שם זה נגמר. 3/5.

Festina Mejzini – Kush je ti dashuri – בת 26, ילידת קוסובו. הייתה פייבוריטית לזכות ב-"X Factor" המקומי ב-2012 תחת המנטורית Juliana Pasha, נציגת אלבניה 2010, אך הודחה שבועיים לפני הגמר. היא הנכדה של Mazllom Mejzini המנוח, שהיה אחד מכותבי השירים המפורסמים בקוסובו. השתתפה ב-2016 ב-KM. השתתפה פעמיים ב-FIK. ב-2016 לא העפילה לגמר עם השיר "Atje Lart". ב-2017 העפילה לגמר עם ההרכב Na עם השיר "Tjetër jetë".
את השיר הלחין Flamur Shehu. הוא הלחין ל-FIK 2007 את "Natën të kërkova" של Greta Koci, שסיים במקום החמישי. ל-FIK 2011 כתב את "Pyete zemrën" של Gerta Mahmutaj, שסיים במקום ה-14 והאחרון. גם השיר הזה לא צפוי לחלול פלאים בקדם. מדובר בשיר שמתחיל כבלדה אקוסטית שקטה ומינימליסטית, ובפזמון הופכת למעט יותר מלודית ו-Fikאית מבחינת נפח העיבוד. ההפקה של השיר טובה, אבל המלודיה לא מעניינת במיוחד. יש ברייק גיטרה חשמלית, שלא מחזיק יותר מידי את השיר. להקת הליווי נשמעת כמו להקת מוזות בטרגדיה יוונית. 3/5.

Florent Abrashi – Vajzë – יליד קוסובו, בן 30. זוכה "The Voice" המקומי ב-2014. באותה שנה התמודד ב-FIK עם השיר "Eklips mbi oqean" בדואט עם Sigi Bastri, אך לא העפיל לגמר. ב-2015 התמודד עם השיר "Të ndjek çdo hap" והעפיל לגמר.
את השיר כתב והלחין Bledi Shishmani. השיר מתחיל כמידטמפו פופ-רוק אמריקאי… וגם ממשיך ככזה. השניות הראשונות נותנות לי וייבים של אלבניה 2018. הפיזמון המנוני ומלודי, אבל מאד ניינטיזי. הסאונד אמריקאי וקליט, אבל כל רגע בשיר הזה צפוי. הזכיר לי את השיר ש-Francesco Gabbani שר השנה בסנרמו. 2/5.

Franc Koruni – E morën botën – התמודד ב-FIK ב-2016 עם השיר "Macka", העפיל לגמר וסיים במקום ה-11. השתתף 4 פעמים ב-KM.
כתב והלחין את השיר בעצמו. השיר נפתח בצלילים אלקטרו-אורבניים וממשיך בצלילי חצוצרה. ההמשך הוא דיקלום חסר חן. כל השיר נשמע כמו אלתור חסר השראה, טובע בהפקה כבדה. זה הולך להיות מביך בלייב… 2/5.

Giliola Haveriku – E lirë – ילידת איטליה. השתתפה ב-"The Voice" האלבני ב-2016.
את השיר הלחין Endrit Shani. ל-FIK 2009 כתב את "Botë pa sy" של Lutus, שלא העפיל מקטגוריית הצעירים. ל-FIK 2012 כתב את "Dëshirë" של Rosela Gjylbegu, שסיים במקום התשיעי. ל-FIK 2013 כתב את "Natë e pare" של Venera Lumani and Lindi Islami, שסיים במקום הרביעי. ב-2014 כתב את "Dua të jetoj" של Venera Lumani, שסיים במקום התשיעי. ל-FIK 2015 כתב את "Engjëll i lirë" של Sigi Bastri, שהעפיל לגמר. ל-FIK 2019 כתב את "Me jetë" של Klinti Çollaku, שסיים במקום השישי.
השיר הנוכחי מתחיל כבלדת פופ טיפוסית, עם נגינת פסנתר, על רקע קולה הנמוך של הזמרת. בגשר היא מעלה הילוך. העיבוד הוא אלקטרוני, עם קישוטים של האוס וצלילי מוזיקות מועדונים חלומית משהו מסוף הניינטיז. זה נשמע כמו מאות בלדות פופ אחרות, שכבר שמענו בעבר.  השיר לא הולך לשום מקום, מאד לא מעניין. 2/5.

Gjergj Kaçinari – Më jep jetë – בן 26. מנגן על גיטרת בס, תופים, פסנתר ועוד. זמר יוצר בסוגות הבלוז, קאנטרי, רוק'נ'רול, רוק כבד והאבי מטאל. סטודנט לקומפוזיציה באוניברסיטה לאומנויות בטיראנה, אלבניה. התמודד ב-2011 בעונה הראשונה של "The Voice" המקומי. השתתף פעמיים ב-KM.
השתתף בעבר ב-FIK כנגן בתזמורת. ל-FIK 2015 כתב את "Monolog" של Erga Halilaj, שעלה לגמר.
את שירו הלחין בעצמו. השיר מתחיל בדקלום בקולו החרוך של Kaçinari על רקע נגינת פסנתר. דווקא המשך השיר ממשיך באותה צורה וזה מעניין. נגינת גלי מיתר ותופים, נותנים לשיר משהו מאד בסיסי ואותנטי. העיבוד של השיר יחסית פשוט. הפזמון קליט ופריך. זה לא מיוחד, אבל זה נחמד ומשביע רצון. הקול של הזמר די מוגבל, אבל זה נחמד לשמוע שיר אותנטי ולא מהונדס. 3/5.

Inis Neziri – Pendesë – בת 19. שם שכדאי לעקוב אחריו אם מאמינים שהתוצאות מכורות מראש, שכן הבחורה הצעירה ורבת הניסיון מלווה בצוות שדוחף אותה מאד חזק כבר שנתיים. ב-2013 בגיל 12 זכתה בתחרות לילדים "Gjeniu i Vogël 5". ב-2017 התמודדה ב-FIK עם השיר "Piedestal" וסיימה במקום השלישי. ב-2018 זכתה בפסטיבל Golden Stag ברומניה. ב-2019 הייתה במו"מ, אם להאמין לשמועות, עם הטלוויזיה של סן מרינו, בכוונה לייצגם בתחרות. בהמשך זכתה בפסטיבל "New Wave" ברוסיה. באותה שנה הופיעה במופע הביניים בקדם הרומני. בשנה שעברה פרשה, לפי השמועות, מהקדם האלבני, עקב חשש מתחרות. לפי השמועות, השמות הגדולים שהשתתפו ב-FIK בשנה שעברה שכנעו אותה שאין לה סיכוי לנצח. השתתפה פעמיים ב-KM.
הלחינה את השיר הנוכחי בעצמה. Neziri פותחת את השיר בקטן, ומתחילה אותו כבלדת נשמה רגילה למדי. ההמשך נשמע כמו ניסיון להיות "Shallow" בכוח. השאר זו שירה מאומצת ולא אותנטית. מרגיז. 1/5.

Kamela Islamaj – Ajo vajza – בת 33, מנטורית ב-The Voice אלבניה. בשנת 2009 סיימה במקום השלישי ב-FIK עם השיר "Gjëra të thjeshta". שנה לאחר מכן סיימה במקום העשירי עם השיר "Jetova për ty". השתתפה בפעם האחרונה ב-FIK ב-2011 עם השיר "Mbi yje" וסיימה במקום השישי. ב-2019 סיימה במקום השישי עם שיר פרי עטה, "Më ngjyros".
הלחינה גם את השיר הנוכחי בעצמה. זה שונה מאד ממה שציפיתי. פופ-ג'אז מלודי וחביב. הפזמון מאד כריסמסי ומחויך. היא עולה לפלצט ומצליחה למכור את השיר כבלדת בריט-פופ-Soul משכנעת. זה נורא חמים ונעים, אבל לא הכי קומפטטיבי. 3/5

Kastro Zizo – Vallja e jetës – שם הבמה של Klevis Bega, בן 36. התפרסם לראשונה בגיל 6. בסוף שנות התשעים היה חלק מההרכב 2Farm. הוציא 3 אלבומים עד כה. זוהי לו השתתפותו השנייה ב-FIK. התמודד בשנה שעברה עם "Asaj", אך לא העפיל לגמר. השתתף ב-KM לא פחות מ-9 פעמים. זכה במעל ל-45 פרסים מקומיים ובינלאומיים כזמר, כותב שירים, מפיק, תסריטאי ובמאי.
את השיר כתב והלחין בעצמו. השיר הוא רוק אלקטרוני המנוני ואפקטיבי מאד, יותר ממה שציפיתי. גם כאן יש קישוטים אתניים וצלילים שזרקו אותי ל"הנסיכה והרוח" של ריטה ולשירים של Orphaned Land. שיר מאד חזק ומפתיע. הקול הצרוד של Zizo על רקע הצלילים הדרמטיים של השיר עושים את העבודה. זה צפוי להרים את האולם! 4/5

Klinti Çollaku – Do t'ja dal – בן 21. ב-2011 התמודד בתחרות לילדים "Gjeniu i Vogël 4". ב-2017 זכה בעונה השישית של "The Voice" המקומי. השתתף פעם אחת ב-KM ב-2017 וזכה בפרס ההפקה הטובה ביותר. ב-2018 התמודד ב-FIK עם השיר "Me Jetë" וסיים במקום השישי.
השיר הולחן על ידי Endrit Shani (ראו פירוט בשיר של Giliola Haveriku). השיר מתחיל כמידטמפו פופ-Soul עם קישוטים אלקטרוניים. ל-Çollaku יש קול טוב, אבל הוא מאד טכני. הפיזמון הוא כבר Fikאי טיפוסי מאד, צלילים אלקטרוניים ודרמטיים על פחות מידי מלודיה. זה בסדר, מקום שני קלאסי לדעתי, אבל לא הכי מרשים אותי. לקראת סוף השיר יש ניסיון להגביר דרמה. 3/5

Manjola Nallbani – Ora e jetës – בת 51. שרה פופ ופולקלור. מלמדת באקדמיה לאומניות בטירנה. השתתפה 8 פעמים ב-FIK עם עשרה שירים: ב-1989 עם השיר "Udhetoj E Menduar" וכחלק משלישיה עם Frederik Ndoci ו-Juli Ndoci בשיר "Toka E Diellit", אשר זכה במקום הראשון. ב-1992 עם השיר "Ike Me Dallendyshet" וכחלק משלישייה עם Aleksandër Gjoka ו-Viktor Tahiraj עם השיר "Pesha E Fatit", אשר זכה במקום הראשון. ב-1993 עם השיר "Kur Humba Nje Dashuri", אשר זכה במקום הראשון. ב-1994 עם השיר "Një Tren Drejt Lindjes". ב-1995 עם השיר "Perse Te Dua". ב-1999 עם השיר "O Bukuri Pushtoje Botën". ב-2001 עם השיר "Sa Larg". ב-2005 עם השיר "S'mjafton Yek Jetë". ב-2007 עם השיר "Kjo botë merr frymë nga dashuria", עמו סיימה במקום השביעי. ב-2017 השתתפה עם השיר "I njëjti qiell". השתתפה פעמיים ב-KM. הוציאה עד כה 3 אלבומים. במאי 2019 חגגה 30 שנים על הבמה במופע מיוחד בו אירחה כוכבים מקומיים כמו Aurela Gaçe, Eli Fara, Kastriot Tusha ו-Shkëlzen Jetishi.
השיר נכתב והולחן על ידי Eriona Rushiti. היא כתבה ל-FIK 2016 את "Atje lart" של Festina Mejzini, שלא העפיל לגמר התחרות. ל-FIK 2018 כתבה את "Ktheju tokës" של Jonida Maliqi, אשר זכה בתחרות. השיר העפיל לגמר האירוויזיון וסיים בו במקום ה-17. אחרי פתיח חצי אתני דרמטי, השיר בונה דרמה, ונשמע מאד כמו "Ktheju tokës" מבחינת האווירה שלו. 
Nallbani מרשימה ווקלית. השיר מנסה להיות המנוני וקליט, אבל הסאונד שלו מאד בסיסי. גם ההפקה צפויה ושבלונית. הכל נורא דרמטי, ועם זאת זה משתפר בהאזנה שנייה. יש בזה משהו מאד מקומי ועל כך זה מקבל נקודות. 3/5

Mirud – Nëse vdes – שם הבמה של Durim Morina. יליד קוסובו, בן 26. מתגורר בניו-יורק, ארה"ב. החל לשיר בגיל 4 ולכתוב שירים מגיל 5. מנגן על גיטרה ועל פסנתר. התמודד ב-FIK ב-2019 עם "Nënë", אך לא העפיל לגמר, למרות שהיה פייבוריט בקרב החובבים. הוציא שני אלבומים. את השיר הנוכחי כתב והלחין בעצמו.
גם השיר הזה מתחיל בקטע מסלסל. לאחר מכן, ממשיכים בבתים בסגנון אלקטרו-פופ. ההשפעה האתנית כאן ברורה, ויש ניסיון לצעוד עם הזמן. אחרי הפזמון יש לופ מזרחי-אלקטרוני קליט, אבל לא הכי פרשי. זה עוד שיר שמנסה להיות "Me Tana". זה מצליח להיות להיט, אבל אני בספק אם זה יוכל להגיע להישג דומה. 3/5

Orgesa Zaimi – Valixhja e kujtimeve – בת 35. בעלת תכנית רדיו יומית. בזמן היותה סטודנטית ב-2005 השתתפה בתכנית "Ethet 3" וזכתה עם להקתה "Engjej dhe Djaj". השתתפה ב-"Star Akademi" המקומי והגיעה לטופ 4. השתתפה 3 פעמים ב-FIK. ב-2015 לא העפילה לגמר עם השיר "Një shishe në oqean". ב-2017 הצליחה להעפיל לגמר עם "Ngrije zërin". ב-2018 סיימה במקום ה-13 עם "Hije". השתתפה 5 פעמים ב-KM. הוציאה אלבום אחד.
השיר הולחן על ידי Gridi Kraja. הוא כתב ל-FIK 2018 את "Karma" של Dilan Reka, שסיים במקום הרביעי. השיר הוא פופ-בלוז קליט ורטרואי. הכל בשיר הזה עשוי נכון, אבל הוא חסר סיכוי לזכות בתחרות. זה לא עכשווי, מאד Amy Winehouse בוייב פסטיבלי. הרבה צעקות, וצליל שהיה עדכני לפני יותר מעשור. זה כנראה יגיע גבוה, אבל אני לא רואה את זה זוכה. 3/5

Rosela Gjylbegu – Vashëzo – בת 33. סיימה תואר בפסיכולוגיה, עובדת בשירות המדינה, תוך לימודי תואר שני בלימודי מגדר. בתוד ילדה השתתפה בפסטיבלים שונים. התמודדה ב-FIK חמש פעמים: ב-2003 עם השיר "Hirushja" סיימה במקום השלישי. ב-2004 עם השיר "Peshperitje Zemrash" בדואט עם Arbër Arapi. ב-2006 עם השיר "Pa Ty, Pa Mua" סיימה במקום השני. ב-2007 סיימה במקום ה-13 עם "Po Lind Lind Yje Yll (Bote Memece)". ב-2012 סיימה במקום ה-13 עם "Dëshirë". השתתפה 6 פעמים ב-KM. ב-2009 זכתה במקום הראשון עם השיר "Rruga E Zemres" בדואט עם Eliza Hoxha. ב-2014 זכתה בפרס הבלדה הטובה ביותר בפסטיבל עבור "Rri Me Mua".
השיר הולחן על ידי Eriona Rushiti (ראו פירוט בשיר של Manjola Nallbani). אחד השירים היותר מצופים מצידי. האינטרו הוא מאד אתני-ערבי ומעניין, כמעט שבטי. Gjylbegu לא מפגינה מאמץ ווקלי, ורק בפזמון מפגינה את יכולותיה. השיר הוא אלקטרו-פופ עם השפעות אתניות. זה שיר מועדונים מגניב, אבל אני לא בטוח עד כמה זה יהיה קומפטטיבי על בימת ה-FIK. העיבוד חזק, אורבני. זה אפטמפו קליט, ועם זאת יש בשיר משהו אלגנטי מאד. 4/5.

Sardi Strugaj – Kam me t'ba me kajt – בן 25. ב-2012 התמודד בעונה השנייה של "X Factor" המקומי. השתתף 3 פעמיים ב-KM. ב-2011 כחלק מהרכב Cyberhand ובשאר הפעמים לבדו.
השיר הנוכחי הולחן על ידי Edesa Malci. השיר הוא פופ-רוק עם השפעות ניינטיזיות, וקצת השפעות RnBאיות. בפזמון Strugaj מגביר הילוך, אבל השירה שלו והעיבוד מקדימים את הלחן החלש יחסית. למעט רגעים בודדים, השיר לא מצליח להרשים יותר מידי. זה טוב, אבל לא מצטיין בשום צורה. 3/5.

Stefan Marena – Meteor – בוגר האקדמיה לאמנויות. זמר ושחקן, אשר שיחק במחזמרים. ב-2009 התמודד ב-"Star Academy" המקומי. התמודד באותה שנה ב-FIK בקטגוריית הצעירים (כשעוד הייתה כזו) עם "Rete S'na Ndajne". ב-2011 התמודד בעונה הראשונה של "The Voice" המקומי. השתתף פעם אחת ב-KM.
השיר הולחן על ידי Gramoz Kozeli, שעבור FIK 2004 כתב את "Jam, kam të fal" של Shpat Kasapi, שלא העפיל לגמר. ל-FIK 2005 כתב את "Pritja" של Pandora, שלא העפיל לגמר. ל-FIK 2006 כתב את "Falja do shpirt" של Erion Korini, שלא העפיל לגמר. ל-FIK 2013 כתב את "Mikja ime" של Blerina Braka, שסיים במקום ה-12. ל-FIK 2019 כתב את "Asaj" של Kastro Zizo, שלא העפיל לגמר.
השיר הנוכחי מתחיל בצלילי אלקטרו וקסילופון. ל-Marena קול צלול והוא מבצע את השיר בקלילות. מדובר בלהיט דיסקו-האוס מועדונים, לא הכי מודרני, אבל עובר. העיבוד וקולו של הזמר סוחבים את השיר, שמנסה מאד למכור דרמה, ומצליח לפרקים. אני לא רואה את זה ממלא את הבמה לשלוש דקות. 3/5

Viktor Tahiraj – Nënë – השתתף 3 פעמים ב-FIK. ב-1990 עם השיר "Bote E Dashurisë". ב-1991 עם השיר "Rozeta". ב-1992 עם השיר "Veç Atëpër Jam I Qetë". באותה שנה זכה במקום הראשון עם השיר "Pesha E Fatit" בשלישייה עם Aleksandër Gjoka ו-Manjola Nallbani. ב-1993 ביצע בפסטיבל את השיר "Të Vramë Moj Dashuri" בדואט עם Nertila Koka.
השיר הנוכחי הולחן על ידי Artur Dhamo. זמר של פעם, בשיר צפוי וקצת עייף. הקול של Tahiraj עמוק, אבל השיר קטן עליו. זו בלדה דרמטית גנרית למדי, שכוללת את כל השטיקים הזולים של בלדות ים תיכוניות זולות. 2/5.

Wendi Mancaku – Si ajo – בת 18, הגיעה למקום השני ב-The Voice Kids אלבניה ב-2013. התמודדה בקדם אירוויזיון ג'וניור האלבני ב-2012 עם השיר "Ëndërra Flet". ב-2015 התמודדה שוב בקדם ג'וניור עם "Jeto", וסיימה במקום השלישי. בשנה שעברה השתתפה ב-KM ובמאי 2019 נסעה לתל אביב להיות זמרת הליווי של אלבניה באירוויזיון. בשנה שעברה התמודדה עם "Ende" ולא העפילה לגמר.
כמו את שירה הקודם, גם את הנוכחי הלחינה בעצמה. השיר מתחיל כבלדת פופ-רוק מודרנית, עם גיטרות חשמליות וצלילי אלקטרו רכים. בפזמון מתווספים צלילי RnB והקול החם של Mancaku עושה את ההבדל. אני חושב שזה יגיע גבוה. זה שונה, לא לוחץ על הגז בכל הכוח ונותן למאזין להתמכר למוזיקה לאט. זה הזכיר לי את בולגריה 2017 וכמובן נתן לי וייבים של "Running" של Beyonce. יכול להפתיע. 3/5.

Xhesika Polo – Më mbron – בת 23. נכדתה של הזמרת המפורסמת Valbona Mema. ב-2012 הגיע לגמר "X Factor" המקומי. השתתפה פעמיים ב-FIK: ב-2016 שירה "Eva Jam Unë" העפיל לגמר, אך סיים בו במקום ה-14 והאחרון. ב-2017 לא העפילה לגמר עם "Përjetë". השתתפה 5 פעמים ב-KM: הופעתה עם השיר "Dashuri Qe Vret" זיכתה אותה בפרס הווקליסטית הטובה ביותר ב-2013. ב-2014 זכתה בפרס ההפקה הטובה ביותר על שירה "Fati Jemi Ne".
השיר הנוכחי הולחן על ידי אחיה, Marko Polo, אשר הלחין גם את שירה מ-FIK 2016. השיר נפתח בלופ אתני כמו-הודי. השיר ממשיך כבלדת פסנתר שקטה, אך דרמטית, ובהמשך פורצת כדרמטית עוד יותר. Polo היא פרפורמרית מצוינת ותתן הופעה טובה. היא תמכור את השיר, אך לצערי אין כאן יותר מידי מה למכור. השיר נשאר באותו מקום רוב הזמן. החלקים בהם הקול שלה עולה לפלצט על רקע נגינת פסנתר הם הרגעים החזקים של השיר. 3/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם:

  1. Rosela Gjylbegu – Vashëzo
  2. Kastro Zizo – Vallja e jetës
  3. Agim Poshka – Vendi im
  4. Erikson Lloshi – Jo
  5. Evi Reçi – Tjerr
  6. Anxhela Peristeri – Karma
  7. Wendi Mancaku – Si ajo
  8. Kamela Islamaj – Ajo vajza
  9. Manjola Nallbani – Ora e jetës
  10. Enxhi Nasufi – Njësoj
  11. Mirud – Nëse vdes
  12. Gjergj Kaçinari – Më jep jetë
  13. Xhesika Polo – Më mbron
  14. Orgesa Zaimi – Valixhja e kujtimeve
  15. Festina Mejzini – Kush je ti dashuri
  16. Fatos Shabani – Ty
  17. Devis Xherahu – Peng
  18. Sardi Strugaj – Kam me t'ba me kajt
  19. Klinti Çollaku – Do t'ja dal
  20. Stefan Marena – Meteor
  21. Florent Abrashi – Vajzë
  22. Viktor Tahiraj – Nënë
  23. Giliola Haveriku – E lirë
  24. Franc Koruni – E morën botën
  25. Era Rusi – Zjarri im
  26. Inis Neziri – Pendesë

חצאי הגמר והגמר של ה-Festivali i Këngës 59 ייערכו במחצית השנייה של דצמבר. בסופם יהיה לנו נציג אלבני ושיר ראשון לאירוויזיון 2021.