2018: אלבניה – סקירת שירי ה-Festivali i Këngës 56

השנה זכינו להיחשף לשירי הקדם האלבני, הלא הוא Festivali i Këngës כשבועיים לפני הקדם עצמו, שלא כמו בשנים הקודמות בהן נחשפנו לשירים לראשונה בערב התחרות עצמה (למעט בתחרות של לפני שנתיים). טוב לראות שאלבניה מנסה להדביק את הפער ולצעוד עם הזמן. יש קסם בגניזת השירים וחשיפתם בערב קדם מפואר, אך יש גם יתרונות לחשיפה המוקדמת, שבה ניתן לגשש ולראות איזה שיר פופולארי בקרב הקהל הבינלאומי לפי כמות הצפיות ביוטיוב. עם זאת, יצוין כי הקדם הפורטוגלי בשנה שעברה, ממנו יצא זוכה אירוויזיון 2017, חשף את השירים בשיטה השמרנית והישנה. רק אומר, כמו תמיד אנו מגלים שאין שיטה שיכולה להבטיח הצלחה בתחרות, ושהיוצאים מן הכלל מגדירים את הכלל.
22 שירים יתחרו השנה ב-Festivali i Këngës. כולם באלבנית, הזוכה ככל הנראה יזכה לגרסה באנגלית, שתבוצע על בימת האירוויזיון. 11 שירים יבוצעו בכל אחד משני חצאי הגמר ב-21 וב-22 לדצמבר. השירים המובילים מחצאי הגמר ישתתפו בגמר שיתקיים ב-23 לדצמבר. ועכשיו לשירים לפי סדר הא'-ב' של המופיעים:

AkullThyesit – Divorci – אחד הפייבוריטים השנה. השיר מתהדר בצלילים דרמטיים מאד, שמזכירים מוזיקה מתוך מחזמר. ההמשך הפתיע אף אותי. רוק כבד באירוויזיון?! ב-FIK?!?! יש קונטרס גדול בין הקול המבוגר והבשל של הזמר המבוגר יותר לבין הקול הרוקיסטי-כאסחיסטי של הזמר השני. צלילי הגיטרה מוסיפים הרבה לשיר, וזה אחד השירים בקדם שבהם הדרמה מצדיקה את עצמה. מרשים, מחכה לראות את זה בלייב. יש לי הרגשה שאם זה זוכה, זה מסיים כמו אלבניה 2013, אבל אני מאד אהבתי. 3/5.

Artemisa Mithi – E dua botën – אחד השירים היותר מודרניים השנה בתחרות, בעיקר בזכות ההפקה הפופית-אלקטרונית החביבה שלו, אך מהר מאד השיר מקבל תפנית דרמטית, שמזכיר לנו שאנחנו עדיין בקדם האלבני, שבו דרמה וצעקות אפקטיביות מאד. המלודיה לא מרשימה, ובפזמון יש הרגשה שאנחנו מאזינים לשיר אחר. הברידג' האלקטרוני לא קשור לחבילה הכוללת והתוצאה מקושקשת. 2/5.

Bojken Lako – Sytë e shpirtit – מדובר באחד האמנים האלבניים האהובים עליי. כמעט כל שנה אהבתי את השיר ששלח לקדם. בלדת רוק עדינה בעלת מלודיה מורכבת, עגולה, אך לא קליטה בעליל. חיבבתי מאד, זה מקורי, אותנטי, אקוסטי ובעיקר חסר סיכוי כלשהו לזכות, אבל בוודאי שלעלות לגמר. יופי של הפקה עדינה ושיר שהוא פשוט שיר ולא מנסה להיות יותר מזה. 3/5

Festina

Elton Deda – Fjalët – עוד אמן ותיק ומרובה ניסיון שבה להתחרות בכשרונות צעירים ממנו. לא הבנתי למה חלק מהאלבנים מדברים על זה כמו משהו שיכול לזכות. כן, הוא יגיע לגמר עקב מעמדו וכשרונו, וכי השיר סביר בהחלט, אך זה לא חומר לניצחון, אפילו לא קרוב. אלטון הדדי הוא רוקר אלבני כמו שאתם חושבים שרוקר אלבני צריך להראות ולהישמע, אבל השיר לא אפקטיבי מספיק. 3/5.

Endri & Stefi – Mesazh – לא ברור מה הצמד הזה רוצה מאיתנו. הוידאו המצולם נראה כמעט כמו פארודיה. האם הם מצלמים את הגרסה האלבנית של "We Are The World"? אני מרגיש שהם חושבים שכן. האם אחד מהם לובש צעיף של נבחרת הכדורגל המקומית? מה לעזאזל קורה בשיר הזה? אני נוטה לחבב את חוסר המודעות הבולט בשיר, אבל מבחינת שיר אין כאן הרבה שמדבר אליי, בייחוד לא קולות ה"לה לה לה" לקראת הסוף. בעל פוטניאל להיות קאלט. 3/5.

Ergi Bregu – Bum bum – אינטרו פאנקי ואוטוטיון בקול של ארגי זרק אותי קצת לעשור הקודם, שלא לומר עשור וחצי. הכותרת מבטיחה להיט פופ-אתני, התוצאה היא פופ חסר גוון וצבע, חיוור, שמרגיש לי כמו פסטיבל כשרונות צעירים, או במקרה של ארגי, חוסר בכשרונות צעירים. השיר מתהדר באיזה ברייק של גיטרה חשמלית והפקה זולה של חתונה מקומית. הכי פח. 2/5.

Eugent Bushpepa – Mall – אחד הפייבוריטים המוקדמים של החובבים, במיוחד הישראלים. השיר נשמע מאד מערבי, וקצת מזכיר את האירוויזיון בשנות ה-90. מידטמפו המנוני, מקצב דרמטי. לזמר קול מצוין, לפחות בסטודיו, והמלודיה מוכרת, סוג של בלדת רוק פינת אירוויזיון 1996. המוזיקה מחניפה מאד וזה יכול להיות אפקטיבי באירוויזיון עם ההופעה הנכונה. לא הייתי פוסל על הסף. 3/5.

Evans Rama – Gjurmët – יה אללה, מזמן לא הייתה לנו גיטרה חשמלית טובה…. אדון רמה מנסה מאד להיות מגניב ופחות הולך לו. יש קשר קלוש בין הקול שלו (המשוכפל?) לבין המלודיה, לבין הגיטרה החשמלית וקולות הכאסח ברקע, לבין הסינתסייזר הקול מהרצפה ברקע. אני תוהה האם ב-FiK הזה נצא עם כמות בלתי נדלית של קאלט. מה לעזאזל הולך שם ב-C Part?? זה מחריד ונפלא בו זמנית. אני לא יודע איך לאכול את זה. 3/5.

Genc & David Tukiçi – Të pandarë – הם זהו דואט של אב ובן? אינטרו ארוך מאד, בלדה תזמורתית קומוניסטית, הכי מנותקת ממה שקיים היום בעולם המוזיקה, ועם זאת נותנת המון כבוד למוזיקה אלבנית ישנה. אני מניח שזה מה שיכולנו לשמוע בפסטיבל בשנות ה-60 וה-70 וזה מקסים מקסים מקסים. קולות אופראיים גבריים. האם אפקט סלבדור יעבוד כאן? כנראה שלא, וחבל. 3/5.

Inis Neziri – Piedestal – עוד פייבוריטית, שזכתה לכינוי "כריסטינה אגילרה" האלבנית מפי חובבים שמצאו דמיון בין הקולות של השתיים. זו בלדה אלבנית טיפוסית, קודרת ודרמטית, מהסוג שאני אוהב בשמיעות ראשונות… לא מוצא בבלדה זו משהו מיוחד, אבל אם היא תדע לתת הופעה ווקלית טובה, זה יכול להגיע מאד גבוה. באירוויזיון אין לזה סיכוי, היינו כבר בסרט הזה עם אלבניה. 3/5.

Lorela Sejdini – Pritëm edhe pak – בין הרוקרים המזדקנים למלכות הדרמה, נחמד לגלות איזו נסיכת פופ אלבנית. הקצב הוא דיסקו מזרח אירופאי, האווירה היא פאנקית, אבל לשיר אין הוק שיכול להפוך אותו למשהו שיהיה להיט פסטיבלי. זה שיר שנחמד לשמוע תוך כדי נהיגה או שטיפת הכלים, אבל הוא ימצה את עצמו אחרי האזנה אחת. לורלה חוזרת על המילה "Freedom" באנגלית כדי להבהיר לכולם שמדובר במוזיקת נשמה שמחה. חצי כוח. 3/5.

LYNX – Vonë – בשנה שעברה הם הגיעו בקדם למקום העשירי. רוק של פעם, קצת בון-ג'ובי, רק מינוס האפרט הקליט. זה נחמד, כמו שהייתם מצפים לשמוע מהמונח "רוק אלבני". לא הבנתי למה צריך קישוטים אלקטרוניים שנבלעים ברעש הרוקיסטי, גם ה-Millennial Woop מיותר להחריד והאינטרו המוכר מידי. מותר להיות רוקיסטים מבלי להוסיף כל מיני קשקושים שיחניפו לקהל. בשורה התחתונה שיר סביר, שנחבל מבחירות הפקתיות לא טובות. 3/5.

Manjola Nallbani – I njëjti qiell – מישהי מנסה פה להישמע כמו דיוות מועדונים. השיר נשמע כמו להיט האוס-דאנס של פעם. מדברים עליה כעל פוטנציאל לזכייה ואני מאד מקווה שזה לא יקרה. זו תהיה דריכה במקום מבחינת אלבניה, אם לא צעידה אחורה. זה פשוט צועק זול ומיושן מכל כיוון. השירים הללו הפסיקו לעבוד כבר ב-1999. נגעלתי. 1/5.

Mariza Ikonomi – Unë – מריצה מוכרת לקהל החובבים בתור מי שהשתתפה רבות בקדם האלבני בעשור הקודם. כל פעם הייתה פייבוריטית חובבים וכל פעם הפסידה. האם השנה חזרה לנצח? חייב לציין שהקול שלה ממש מציק, מלחשש ומשוחק מידי. השיר עצמו הוא בלדה עדינה ומלוחששת, שהופכת בפזמון לבלדה צעקנית ווולגרית. לא הבנתי את האופנה הזו של לשנות את השיר ב-180 מעלות בפזמון. זה צפוי להצליח בתחרות. אם יגיע לאירוויזיון, יישאר בחצי הגמר. 2/5.

NA & Festina Mezini – Tjetër jetë – דואט בין זמרת ללהקה. את הבתים מאד אהבתי, יש בהם משהו אותנטי ולא מתאמץ, אבל אז מגיע הפזמון המבחיל, ובאמת נדמה כי מדובר בהבדל של שמיים וארץ. שיר רדיו אלבני הופך בשנייה לבלדת שלום ראלף-זיגלית. נורא נורא מאכזב, שכן בשנה שעברה פסטינה שרה את אחד השרים היפים והמרגשים של עונת הקדמים כולה. איזו נפילה. 2/5.

Orgesa Zaimi – Ngrije zërin – זה מתחיל מבטיח עם הפקה בעלת קישוטי אלקטרו-האוס חמודים. הפזמון מגיע וכמו תמיד הוא חסר קשר לשאר השיר, אבל הפעם זה עובד. השיר הוא פופ קליט, אלקטרוני וסוחף במידה. יש Millenial Woop, שאפשר לוותר עליו מבחינתי. מבחינת המלודיה יש כאן פוטנציאל לא מבוטל, ועם כמה שיופי הפקה קלים זה יכול להיות טוב מאד אפילו. יופי של שיר. 3/5.

Redon Makashi – Ekziston – עוד בלדת רוק רך מהעבר קפצה לבקר. עוד רוקר מזדקן מנסה את מזלו בסבך שנקרא סצינת המוזיקה האלבנית. לא בטוח עד כמה הוא בולט בין יתר הרוקרים, אבל השיר נשמע לא רלבנטי בעליל. זה קצת כמו הרוק המזרח אירופי של שנות התשעים אחרי נפילת החומה. זה מאד רגיל ונשמע כמו כל שיר אחד מהז'אנר. לא רע, אבל גם לא משהו שארצה לשמוע שוב. 3/5.

Rezarta Smaja & Luiz Ejlli – Ra një yll – לואיז הוא נציג אלבניה בתחרות מ-2006, שלא הצליח להפעיל לגמר למרות שהיה לו שיר נהדר. הוא התבגר ולא בחן… הבלדה הדואטית הזו מעיקה. שיר קינה על אלוהים יודע מה, עם שני זמרים המתחרים ביניהם מי יצליח להישמע יותר עצוב וקרוע נפש. ההפקה מזכירה קצת בלדות מזרחיות מהניינטיז והכינורות המיותרים לחלוטין מזכירים לנו שזה שיר שמתואם לפסטיבל, אך חסר הצדקה לעולם המוזיקה של 2017. מתי כאב הראש נגמר? 2/5.

Tiri Gjoci – Orë e ndalur – שיר מעניין ושונה בנוף ה-FiKי. זה רוק-פופ אמצע הדרך, הכי שיר רדיו, אבל לא נאמר כדבר שלילי. ניכרת השקעה בהפקה, שאינה עמוסה, אך גם לא מינימליסטית כמו שהיינו מצפים ממוזיקה גלגל"צית שכזו. זה שיר בעיקר מפתיע, מבחינת הכיוון המלודי שהוא לוקח אליו. יש משהו מאד נינוח בשיר ונעים בקול של טירי. אני חושב שזה יכול להיות סוס שחור, תלוי בפופולריות של הזמר במדינה. השיר נגמר ורציתי עוד. 3/5.

Voltan Prodani – E pamundur – עוד בלדת רוק. זה מתחיל נחמד, אבל הפזמון מאד חלש לטעמי. שוב, שיר רדיו נחמד, אבל לא מעבר. הזמר נשמע חסר אנרגיה והמלודיה ספק עצלה ספק מורכבת למאזין האירוויזיוני הממוצע. על כל פנים, זה נשמע בינוני אפילו עבורי, שמצליח למצוא את האלמנט הקאלטי בכל נפיחה של קדם מקומי. 3/5.

Xhesika Polo – Përjetë – החובבים עפו על השיר שלה בשנה שעברה ולא הבנתי למה. הגעתי להאזנה סקפטי ופסימי בשל כך. כמו שחזיתי, גם השנה ג'סיקה מגיעה עם בלדה צעקנית וקודרת. צלילי כינור כבדים מעמיסים על השיר והפסנתר הנוגה בבתים אמור לגרום לנו לנוח מהדרמה ולהתרפק על קולה. זה לא עובד, לא מעניין ומעל הכל זה נורא צפוי, כולל העלייה של חצי טון לקראת סוף השיר. אה, זה לא הסוף עדיין? 2/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם האלבני:

  1. Orgesa Zaimi – Ngrije zërin
  2. Denisa Gjezo – Zemër ku je
  3. Genc & David Tukiçi – Të pandarë
  4. Tiri Gjoci – Orë e ndalur
  5. Evans Rama – Gjurmët
  6. AkullThyesit – Divorci
  7. Bojken Lako – Sytë e shpirtit
  8. Elton Deda – Fjalët
  9. Endri & Stefi – Mesazh
  10. Redon Makashi – Ekziston
  11. Eugent Bushpepa – Mall
  12. Voltan Prodani – E pamundur
  13. Lorela Sejdini – Pritëm edhe pak
  14. LYNX – Vonë
  15. Inis Neziri – Piedestal
  16. Mariza Ikonomi – Unë
  17. Artemisa Mithi – E dua botën
  18. NA & Festina Mezini – Tjetër jetë
  19. Xhesika Polo – Përjetë
  20. Ergi Bregu – Bum bum
  21. Rezarta Smaja & Luiz Ejlli – Ra një yll
  22. Manjola Nallbani – I njëjti qiell

2 תגובות הוסיפו את שלכם

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.