1996 – אליטיזם מול פופוליזם

הקדמה:
את הניתוק הגדול שבין התחרות לעולם שבחוץ ניתן לראות בבירור; הלהיט הגדול שיצא מאותה שנה הגיע למקום השמיני, וזכה להתעלמות מצד רבים מצוותי השיפוט. אפשר להתווכח מה תפקידם של צוותי השיפוט, והאם הם צריכים להיות כמו מבקרי מוזיקה, שבוחרים את השיר הכי טוב בעיניהם בעוד השיר הפופולרי והלהיטי יסיים איפשהו באמצע, או שאולי צריך לתת לקהל להחליט כדי שהתחרות תהיה פחות אליטיסטית. מה שבטוח, כשבחוץ MTV הוא מה שכל הצעירים צורכים, האירוויזיון הוא פיל לבן. ועוד לא דיברנו על העובדה שמקום אחד מעל אותו להיט נמצא שלאגר הולנדי דלוח ומיושן. זה מצביע על כך שהיושבים בצוות השיפוט הם לא רק מבקרי מוזיקה אליטיסטים, אלא גם כמה חבר'ה מהדור הישן שמעדיפים את המוכר והרגיל ולא מתגמלים שירים חדשניים. אז אם את התוצאות קובעים מבקרי מוזיקה וכמה מבוגרים, איפה הקול של הצעירים? כל זה הולך להשתנות החל מהשנה הבאה…
את התחרות הקדימה תחרות מקדימה, בה האזינו צוותי השיפוט מ-30 המדינות שהשתתפו, לכל 29 השירים שנשלחו, כאשר נורבגיה בתור מארחת מעפילה אוטומטית לתחרות. הם ניקדו את השירים כפי הנהוג בתחרות: כל צוות שיפוט חילק 1-8, 10 ו-12 נקודות. הסיבוב המקדים היה בהאזנה לקלטות אודיו בלבד בגרסאות הסטודיו של כל שיר ושיר. מלבד 29 המדינות המתחרות הצביעה גם נורבגיה. כאשר כל צוות שיפוט האזין לכל השירים לפחות 3 פעמים במשך יומיים. לאחר שכלול הנקודות, 7 המדינות אשר הגיעו למקומות הנמוכים ביותר התבשרו כי לא יוכלו להשתתף באירוויזיון בשל כך. מבין מדינות אלו הייתה גם מקדוניה שאם הייתה מעפילה לתחרות הייתה זו הופעת הבכורה שלה. מעניין לציין כי בסיבוב מקדים זה שבדיה מגיעה למקום הראשון ואחריה אירלנד ובריטניה. פינלנד והונגריה מגיעות בשוויון למקום ה-22, אך פינלנד עולה כי קיבלה יותר פעמים ניקוד גבוה יותר מהונגריה, כפי שהיה נהוג לבצע שובר שוויון בתקופה זו. רומניה מגיעה למקום האחרון וישראל למקום אחד לפני האחרון כאשר רק נקודה מפרידה ביניהן. יצוין כי בטבלה אשר פורסמה על ידי איגוד השידור האירופי חסרות 2 נקודות שלא ברור לאן נעלמו… לפי שמועה לא מאומתת, ישראל שלחה את ההקלטה מהקדם במקום גרסת סטודיו של השיר, וזאת לעומת שאר המדינות. האם זה מה שמנע מישראל להפעיל לאירוויזיון?

מהלך הערב:
אוסלו, נורבגיה. התחרות נפתחת בסמליל התחרות הנעלם באמצעות גרפיקה עדכנית. נופי נורבגיה המושלגת מתגלים מולנו כמו גם מן מסכת פולקלוריסטית. אנו רואים את אוסלו ממבט הציפור, מגיעים לאולם… המנחה Morten Harket, הלא הוא סולן להקת A-ah פותח בשיר מקורי, מיותר אש. התזמורת מוצגת בשיר כמו גם תנועת מצלמה מגושמת. הבמה מאד שונה ממה שהורגלנו עד כה. במה פוסט מודרנית, הייטיקית, תעשייתית, לא חשוכה, אלא דווקא מוארת, ארכיטקטורה מודרנית עם צורות גאומטריות, שחלקן עולות ויורדות כמו מנופים, ברגעים הלא מתאימים, בשיר הסלובני למשל.
המנחה מציג את התזמורת ולאחר מכן את המנחה שלצידו. המלכה Sonja מוצגת באותה צופה בתחרות מהקהל, היא לא מתרשמת במיוחד מהמתרחש. כמות עצומה של אנשים בקהל. המנחים פותחים באנגלית ונורבגית ומברכים את כל המדינות בברכת ערב טוב בכל השפות של המדינות המשתתפות. המנחה ממשיכה בצרפתית. הם מזכירים את המדינות שלא עברו את השלב המקדים.
התחרות מתחילה. בהופעות עצמן יש לעתים שימוש באפקטים שונים: טורקיה מקבלת אפקט מראה, בפורטוגל מתחלף הצבע לשחור לבן, בקרואטיה בקטע הריקוד, המצלמה עובדת לצילום בלואו-פיי, בשירים השווייצרי והנורבגי יש שימוש בפילטר רך באופן קיצוני, שבשבת מסתובבת בשיר הבלגי, סרט פילם רץ בשירים היווני והפיני. לאחר 12 שירים, יש מופע אמצע שבו רואים את המשתתפים ביום הלאומי של נורבגיה צופים במצעד הילדים המסורתי. אבל לא לפני שהמנחים ינסו להצחיק אותנו ולרמוז שהם שכבו עם כמה מהמתמודדים. אני לא רואה את דניאל פאר וירדנה ארזי עושים את אותו הקטע…

שלב ההצבעה:
בשלב הניקוד הוא הולך לגרין רום להציק לזמרים. היא יורדת על השכנה שבדיה באומרה, ששבדיה מנסה כל שנה להצביע לעצמה. לאחר מכן מציגה המנחה את הבלו רום, שכן היא עומדת ומאחוריה מסך כחול, המשמש להקרנת מציאות מדומה עליו. לוח הניקוד נראה בגודל של המנחה והיא פוסעת מצידו האחד לשני. לוח הניקוד פוסט מודרני וכעור ולצערנו ללא דגלים. הוא תלת מימדי, מעליו מוצגות תמונות מהגרין רום, יש חלון שמופיע ומציג את מעניקי הנקודות, הרקע הוא תעשייתי עם שרשראות, שעולות ויורדות, ורק המנחה עצמה ושני הפודיומים שהיא משתמשת בהם הם אמיתיים, כל השאר נוצר על ידי מחשב.
אחרי ההצבעה הטורקית, אירלנד עולה למקום הראשון. Colin Berry מעניק את הניקוד הבריטי בפעם העשרים ברציפות ואחרי ההצבעה הבריטית, אירלנד, בריטניה וקפריסין חולקות את המקום הראשון. הברדק על לוח הניקוד רב וכמעט כל המדינות מקבלות נקודות. במהלך ההצבעה הספרדית, Belén Fernández de Henestrosa הידועה לשמצה עושה 2 טעויות: היא אומרת צ'כוסלובקיה במקום סלובקיה והיא נותנת 6 נקודות ל-Holland במקום ל-Netherlands, מה שגורם למנחה להתבלבל ולתת את הניקוד ל-Poland עקב המצלול הדומה. אחרי ההצבעה הספרדית, מלטה מובילה ואחריה קפריסין. בלגיה וקרואטיה חולקות את המקום השלישי. שבדיה עודנה במקום האחרון, אך צפויה לפרוץ בקרוב. ההצבעה הפורטוגלית שוברת את ה-0 השבדי, מעלה את קרואטיה למקום הראשון, את קפריסין לשני ואת אירלנד לשלישי בתיקו עם מלטה. ההצבעה הקפריסאית מעלה את אירלנד למקום השני. ההצבעה המלטית מקפיצה את טורקיה למקום השלישי בשוויון עם קפריסין. ההצבעה הקרואטית מעלה את קפריסין ומלטה לשוויון במקום השני. ההצבעה האוסטרית מעלה את אירלנד למקום השני, מתעלמת מקרואטיה ומעלה את שבדיה מהמקום ה-20 למקום ה-16. ההצבעה השוויצרית מעלה את אירלנד בחזרה למקום הראשון, וכך זה יישאר עד סוף הערב. שבדיה עולה למקום ה-11, פורטוגל עולה למקום השלישי. ההצבעה היוונית מעלה את קפריסין למקום השני בעוד קרואטיה מתדרדרת לרביעי. ההצבעה האסטונית מתעלמת מקפריסין ומעלה את אירלנד לפער של 20 נקודות בראש לפני קפריסין. לראשונה, ההצבעה הנורבגית מבוצעת מעמדת המנחה כאשר מעניקת הנקודות מצטרפת אליה על הבמה. אחרי ההצבעה הנורבגית, קרואטיה ופורטוגל עולות לשוויון במקום השני ואסטוניה מקבלת בוסט קטן לתוך הטופ 10 בחזרה. ההצבעה הסלובנית מתעלמת מפורטוגל, מקפיצה את נורבגיה למקום הרביעי ואירלנד פותחת פער של 37 נקודות מפורטוגל. ההצבעה ההולנדית מעלה את שבדיה למקום החמישי ואת נורבגיה לשלישי. קפריסין, שהתחילה חזק, מתדרדרת למקום השביעי. חותכים לגרין רום, שם Harket, בקטע מבוים היטב, מבקש לדבר בטלפון עם אמו של הזמר האוסטרי… ההצבעה הבלגית מעלה את נורבגיה למקום השני. ההצבעה האירית מעלה את שבדיה למקום השלישי. נראה שהקרב הוא יותר על המקום השני. נותנת הנקודות הפינית מודה ברמז על הניקוד היחיד שקיבלה פינלנד הערב, והוא מנורבגיה. הפער בצמרת גדל, כעת 35 נקודות מפרידות בין אירלנד לנורבגיה. ההצבעה האיסלנדית מצמצמת את הפער בצמרת ל-27. מלטה, שהתחילה מאד חזק, התדרדרה למקום ה-13. ההצבעה הפולנית מעלה את אסטוניה למקום החמישי ומגדילה את הפער בצמרת ל-35 נקודות כאשר רק 3 מדינות נותרו לנקד. 3 הנקודות שנותנת בוסניה לנורבגיה חותמות את הניצחון האירי השביעי. ההצבעה הבוסנית מעלה את קרואטיה למקום הרביעי. חוזרים לגרין רום שם Harket מנגן על גיטרה ושר עם Eimear Quinn הזוכה. טרום ההצבעה השבדית, המנחה Ingvild Bryn מתגרה בנותנת הנקודות השבדית, ומציגה בפניה את כמות הנקודות שקיבלה שבדיה מנורבגיה לאורך השנים, לעומת הכמות שנתנה שבדיה לנורבגיה. ההצבעה השבדית מעלה את אסטוניה ברגע האחרון ממש למקום החמישי. אירלנד זוכה, נורבגיה שנייה, שבדיה שלישית, קרואטיה ואסטוניה חותמות את הטופ 5.

הענקת הפרס ו-reprise:
Eimear Quinn רצה לבמה יד ביד עם Morten Harket. זיקוקים נורים לכאורה בתוך האולם, להבות אש חורכות את הבמה ונצנצים נופלים מהשמים כאשר Eimear עולה לקבל את הפרס ולשיר את השיר הזוכה. המלחינים של השנה שעברה, כולל הכנרית האירית, מעניקים את הפרס והפרחים לזוכים.

להלן דירוגי לשירים המשתתפים:
01. croatia קרואטיה – זה מקסים, איפה קרואטיה של אז? Maja Blagdan בלבוש בוהמייני שרה שיר קברטי-תיאטרלי, כולל צרחות קורעות לב והרבה תנועות ידיים. הפזמון הוא כבר בלקני-פולקלורי ולאחריו ברייק בו היא נותנת ריקוד . זה מדביק אותך למסך, זה מגניב, זה זאגרב שמנסה להיות לונדון או פריז.Nina Morato בגרסתה הקרואטית מינוס הפרובוקטיביות. מעולה.

02. turkey טורקיה – נכנסת לשלב הפולקלוריסטי-אתני הניו אייג'י, שכל כך התקשתה להציג. יש פה היפוך מטורקיה שאנחנו מכירים. בלדה אתנית, נגישה, בליווי אקורדיון, כינור ושאר אינסטרומנטים שמעניקים לשיר את נופח מוזיקת העולם שהתחרות למדה לאהוב בשנים האחרונות. הופעת בכורה ל-Şebnem Paker, שתעשה היסטוריה למדינתה בשנה הבאה.

03. spain ספרד – ניאו-פלמנקו מספרד, אחד הסגנונות היותר לא מצליחים. נשלח בהיפוך גמור לבלדת הפופ הקומפטיטיבית ששלחה בשנה שעברה. זה אנרגטי, חם, מלא תשוקה, אותנטי, נראה כמעט מאולתר ללא חזרות מרובות. המלוות לא מבריקות ווקלית, אבל אני מודה שזה מלא חן. Antonio Carbonell לא מתחנף למצלמה ולא לקהל אבל בעיני הוא פרפורמר מעולה.

04. united_kingdom בריטניה – אחד השירים היותר מהפכניים באירוויזיון. פופ-דאנס שטרם שמענו בתחרות, בדיוק מה שהולך בעולם שבחוץ, ובמובן זה מדובר בניסוי מעניין לראות איך התחרות תקבל מוזיקת מועדונים. קשה להאמין שזה מהפכני מאחר וכמה שנים לאחר מכן זה יהפוך לסטנדרט. קליט, להיטי, מדבק בטירוף, הופעה סקסית ואנרגטית.

05. slovakia סלובקיה – הופעה שנייה למדינה צעירה זו שעד היום לא למדה מה צריך לעשות כדי להצליח בתחרות. Marcel Palonder החתיך בבלדת פופ-רוק טובה ומהודקת, עדכנית יחסית. שיר שמזכיר מוזיקת אצטדיונים, מאד המנוני וקליט. מעביר את השפה הלא מוכרת הזו בצורה טובה. אם זה היה מושר באנגלית, סוגר אתכם שזה היה טופ 5…

06. sweden שבדיה – מוכרח להודות, אם כל סלידתי לאווירה הנקייה והסטרילית באירוויזיונים של תקופה זו, השיר הזה מנצנץ בים הבלדות האתנו-סקנדינביות-קלטיות. שיר עם מבנה חריג שלא היינו מצפים משבדיה. אין פזמון, אבל כן, יש שדרוג ודרמה לקראת הסוף, בכל זאת שבדים. המון כריזמה לשיר ולהופעה. Nanne Grönvall כוכבת אמיתית, והשלישייה נותנת הופעה טובה ומשכנעת.

07. france צרפת – אחד הדברים התמוהים בערב זה הוא המיקום של השיר המקסים הזה. צרפת עדיין בשלב האקספרמינטלי שלה וזה חמוד מאד. שיר שלום אתני-קלטי. צרפת מתחברת לשורשים הבריטונים שלה ולמה שהולך בתחרות, שזה פולקלור אירופאי עדין ונוגה. גם כאן שתי זמרות מספקות קולות רכים ומלטפים. משום מה זה לא מצליח, לעומת אירלנד, נורבגיה ושבדיה.

08. poland פולין – מזמן לא הייתה לנו בלדת חיתוך ורידים טובה, ותסמכו על פולין שתביא את זה. אני חושב שזה היה כבד מידי לערב זה שגם ככה היה קשה, ארוך, מרובה בסגנונות וכבד. אלבניה 2012 הצליח בעיקר כי היה מנוגד לכל השאר. Kasia Kowalska לבושה בשמלה אדומה, נראית כמו האלמנה העליזה רק בלי העליזות… הרבה דרמה, הרבה בכי, צרחות ועוד.

09. portugal פורטוגל – אני מת על פורטוגל בתחרות, אבל מודה שאני לא מבין מה מיוחד בשיר הזה דווקא שנתן לה את המקום הגבוה בתולדותיה, עד 2017, כנראה היה בזמן הנכון ובמקום הנכון… התזמורת עושה מזה מטעמים, Lúcia Moniz חמודה למרות שהיא סתומה, ולהקת הליווי פשוט מצוינת. אני מחבב את השיר, רק חושב שהוא טיפה ילדותי ופשוט מאד מבחינה מוזיקלית.

10. austria אוסטריה – בן הזוג שלי מציין שזה Southern Gospel March, אז אני לא אתווכח איתו. זה חביב ובלתי מזיק אם כי מעט מתאמץ מידי לדעתי. כלומר, מה לאוסטרים ולסגנון המוזיקה הזה? George Nussbaumer העיוור יושב על הפסנתר ומפליא בנגינה בעוד סביבו מתרוצצים הזמרים שנותנים את הנשמה לשיר הזה, שעובר מסגנון גוספל אחד לשני. אנרגטי מאד וקצת מתיש.

11. finland פינלנד – אני מחבב מאד את הניסיון הפולקלוריסטי הזה מצד פינלנד, אפילו שזה נשמע כמו שיר מהקדם שלהם שנתיים לפני… Jasmine נראית טיפה לחוצה בהופעה ומשתחררת לקראת הסוף. הופעה אותנטית, מקומית מאד. זה חמוד, פשוט, לא מתאמץ, אולי לא מתאמץ בצורה קיצונית. את השיר מלוות גיטרות ים תיכוניות ו-Jasmine, שתהיה בריאה, מילא נכנסת לשיר במקום הלא נכון, אבל מה עם קונדישנר?
12. greece יוון – פתיחה מבטיחה מאד ומלאת אנרגיה. הבעיה ברגע ש-Marianna Efstratiou מתחילה לשיר יש ירידה באנרגיה והיא לא מצליחה למכור את השיר, היא בהחלט לא הזמרת הנכונה לשיר הזה ולהופעה מסוג זה. השיר עצמו הוא במסורת הקלמאטיאנוס, זה קצבי ושמח, אבל הופעתה הקפואה של Efstratiou כמו גם הרקדן והתזמורת שמעפילה עליה לכל אורך שלוש הדקות לא עושים חסד עם השיר.
13. cyprus קפריסין – בלדת שמאלץ מערבית נכונה לזמן ולמקום. Constantinos בסטרייט אקטינג קיצוני בגלויה בונה לעצמו תדמית של שובר לבבות ומנסה להעביר זאת גם לבמה. פאוור בלאד פופית, מערבית מאד, בולטת בים הפולקלור. ברייק לסולו גיטרה חשמלית לקראת סוף השיר ושדרוג של התזמורת מגבירים את ההרגשה שמדובר בבלדת דיסני די טיפוסית.
14. switzerland שווייץ – בלדת פופ Contemporary Adult שהייתה יכולה להצליח יפה לפני 6 שנים, אך הזמנים השתנו וצרפתית היא כבר לא מטבע עובר לסוחר באירופה. שמרני, גנרי, Diane Warren פינת Celine Dion. אם בריטניה הביאה את המהפכה של הדאנס, השיר הזה מושך למה שקורה עכשיו אבל לא אצל הצעירים, אלא אצל ההורים שלהם. התזמורת מוסיפה דרמה בסוף השיר וזה מגביר את הגיחוך.
15. ireland אירלנד – בפעם הראשונה אירלנד שולחת בלדת פופ-קלטי. זה חנפני להחריד, ושוב, זה בדיוק מה שאירופה רוצה לשמוע, תזמורת עשירה, צלילי תופים דרמטיים, כינור רומנטי, גיטרה אקוסטית וזמרת בעלת קול סופרנו מלאכי. וכן, השפה האנגלית שוב מוכיחה שאין לה מתחרים. זה לא רע, אבל זה גם לא המאסטר פיס שעושים מזה.
16. iceland איסלנד – מודה שאני לא מבין את זה. שיר בסגנון ג'אז-פופ חנפני מעדות הברודווי. זה קצת מחוץ לקונטקסט לטעמי, ולמרות שזה שונה מאד מכל מה שהיה עד כה, אני לא מוצא בזה שום אפיל. חוץ מהכריזמה של Anna Mjöll, השיר עצמו מאד בינוני ולא ממריא לשום מקום. היא מתנועעת על הבמה כאשר מאחוריה 4 זמרי ליווי לבושים בלבן.
17. ba בוסניה והרצגובינה – עוד בלדה של מישהי שלבושה כמו אלמנה. קשה להאמין ששלושה מלחינים עמלו על היצירה המשמימה הזו. זה לא מעניין אפילו במעט, מיושן ולא מותיר שום רושם. Amila Glamočak החליטה לפני שנים לעזוב את תעשיית המוזיקה, הקדישה עצמה לדת האיסלם, ניתקה עצמה מחבריה מתעשיית המוזיקה, התגרשה, עברה לטורקיה והתחתנה שם מחדש.
18. estonia אסטוניה – בלדת פופ שמרנית, אך קליטה. מנגינה עגולה ופריכה. הפזמון רפטטיבי בלשון המעטה, אבל מתחיל מסורת של פופ אסטוני נגיש בתחרות. ההופעה שמרנית אף היא, כאשר Maarja-Liis Ilus לבושה בחליפה שלא מתאימה לה ומבגרת אותה מתנועעת בצורה מוזרה, מכופפת את רגליה הלוך ושוב…
19. norway נורבגיה – לא מצליח להבין את ההייפ שיש לשיר הזה בקרב מעריצים. בתחרות עצמה ברור לי למה זה הצליח, זה נוסחה של מה שאירופה אוהבת, פולקלור סקנדינבי לבן, חנפני, צלילים עדינים של חליל ותזמורת עשירה וזמרת עם קול רך ומלטף. בעיני זה קיטש זול, זה פונה למכנה משותף נמוך ורחב. ההופעה אף היא רגשנית ו-Elisabeth Andreassen היא ווקליסטית ופרפורמרית כריזמטית.
20. slovenia סלובניה – בשינוי מוחלט מכל מה שקרה עד כה, סלובניה במין שיר ילדים לא ברור. Regina בשמלה ירוקה ומראה כללי של גננת בפנסיה. זה שיר שמנסה להתחנף לכולם והתוצאה היא מנגינה גנרית, ילדותית ומנותקת. שיר ערש בינוני עם תזמורת שמוציאה אותו מהקשר. הצבעת השכנים מתחילה לתסכל, שכן השיר הזה מקבל את מרבית הנקודות מהשכנות בוסניה וקרואטיה ובכך נמנע ממנו להגיע למקום האחרון. אגב, היא רק בת 21 בזמן התחרות (!!!!!!).
21. malta מלטה – Miriam Christine נראית מגוחך בשמלה הקצרצרה שלה ובז'קט הוורוד. התנועות הפתייניות, עמידת ה"יש לי קקי" וה-neck break שהיא מנסה לעשות רק מגביר את מאמץ היתר שיש בשיר הזה ובשירים של מלטה בכלל. השיר עצמו הכי לא מעניין, מנסה נורא להתכתב עם מה שקורה מחוץ לתחרות, אבל הוא נורא נורא בינוני.
22. netherlands הולנד – פופ-שלאגר דלוח ומרגיז, ספק רטרו לסיקסטיז ספק מוזיקת בית אבות. הופעה מגושמת ולא נינוחה. Franklin Brown מלחיץ אותי, בעוד Maxine זמרת אדירה. השיר מתאמץ יותר מידי, יודע שהוא קליט ולוחץ על דוושת הגז בכל הכוח כדי ליצור דרמה, אבל משדר בעיקר לחץ. מוזיקלית זה פח זבל. סוף השיר כמיטב המסורת במודולציה.
23. belgium1 בלגיה – נורא, נורא, נורא. אני לא חושב שהייתה פעם אחת שדירגתי את השיר הזה וזה לא היה במקום האחרון שלי. שלאגר זקן ברמות קשישות, הופעה מגוחכת. הפלמית נשמעת צורמת במיוחד השיר הזה. קשה לי להאמין ש-G:son אכן גנב את הלחן ועוד הגיע איתו למקום החמישי 5 שנים לאחר מכן!

המנחים:
Ingvild Bryn ו-Morten Harket – היא עיתונאית ושדרנית. משעשעת גם אם דורשת כאפה מידי פעם. טיימינג אף פעם לא היה הצד החזק שלה, לפעמים האנגלית שלה לא ברורה או נשמעת סתם מסורבלת. הוא סולן להקת A-ah, מרוצה מאד מעצמו, עושה את המינימום הנדרש ממנו, מנסה להצחיק, אבל מסתפק בלהרגיז יותר ממנה. מתחילה מסורת של מנחים משעשעים, שזורקים בדיחות, מתבדחים על חשבון אחרים ונותנים אפיל קליל יותר לתחרות.

הגלויות:
סמנים קטנים מסתובבים על מפת אירופה וחגים לבסוף סביב המדינה שעומדת להופיע. המבצע מציין את שמו, ואנחנו יוצאים לסיור קצר בחייו. הסרטון מוצג על מסך מוקטן א-סימטרי ומתחתיו שם המדינה. עוברים למספר תמונות מההיסטוריה של נורבגיה או אספקטים הקשורים אליה, והמבצע חוזר לשוט אחרון עם רפרנס לאותן תמונות. בסוף הגלויה דמות ציבורית של המדינה מברכת "בהצלחה" בשפתה את המבצע שעומד להופיע. חלק מהדמויות הציבוריות היו רמות דרג, כמו ראשי ממשלה ונשיאים, וחלק היו זוטרות כמו סגני שרים ושגרירים.

Interval act:
"Beacon Burning" video and dance act – מופע שנפתח באישה לפית שרה שיר מסורתי, וממשיך בקטע שירה וניגון בווידאו, המציג תוך כדי נופים נורבגים עוצרי נשימה. הנופים מתחלפים כמו גם הסגנונות המוזיקליים. כמצופה זה עובר ממוזיקה מסורתית למוזיקת רוק, המנוגנת על אסדת נפט. חוזרים לאולם; רקדנים פורצים לבמה בשילוב להטוטנים בולעי אש. עבודת איפור ולבוש מרשימה של הרקדנים, חלקם לבושים כמו קודחי נפט.

מעניקי ניקוד בולטים:
הולנד – Marcha נציגת 1987.

שירים במצעדים:
אירלנד – מקום 9 בפלנדריה, מקום 21 בהולנד, מקום 30 בוולוניה.
בריטניה – מקום 5 באוסטרליה ובנורבגיה, מקום 6 בפלנדריה, פינלנד, אירלנד ובשבדיה, מקום 12 בארה"ב ומקום 28 בניו-זילנד.

שירים ופרטי קדמים ראויים לאזכור:
* בלגיה – 40 שירים! רובם זוועה. "Mademoiselle" של Mario Caselli הוא דאנס עדכני, גם אם מעט מוזר. מקום עשירי. "Golven van verlangen" של Rindu Rindu היא בלדת ניו אייג' קודרת ומעניינת. מקום עשירי ואחרון בחצי הגמר הראשון. "Nooit meer alleen" של Sabien Tiels מגיעה למקום השישי בגמר, פאוור באלד מרשימה.

* בוסניה והרצגובינה – "Ja znam" של Amila Glamocak שיר בלקני שמח וחמוד.
* קרואטיה – הימים הגדולים של ה-Dora מתחילים. "Marija" של Alen Vitasovic הוא רוק מצוין, מקום 13. "Sexy cool" של Divas הוא להיט פופ סקסי כשמו, מקום 10. "Aha" של Jelena היא בלדה שמתאימה ליוגוסלביה של האייטיז, והיא הולכת ומתעצמת, מקום שני. "Ne zelim biti dama" של Sandra Sagena הוא פופ-ר'נ'בי חמוד מאד. מקום 15. "Divno je znati da netko te voli" של Srebrna Krila מגיע למקום ה-9, להיט פופ חמוד גם אם מעט מיושן. "Tako sam ranjiva" של Zrinka מגיע למקום הרביעי, פאוור בלאד בלקנית.

* דנמרק – "Røde kinder" של Mark Linn הוא שיר פופ מאד מעניין, מופק בצורה מאד שונה עם אלמנטים של ג'אז ומוזיקה אקספרמנטלית, אווירה מסתורית א-לה דיק טרייסי.

* אסטוניה – "Kaheksa näoga kuu" של Evelin Samuel & Toomas Rull. בלדה עם אלמנטים אקוסטיים וקלטיים. מקום חמישי. במקום השישי "Kummalisel teel" של Evelin Samuel, Karl Madis, Maarja-Liis Ilus & Pearu Paulus. בלדה מתוקה. "Me rõõm ei kao" של Kadri Hunt מגיע למקום השני, בלדת פסנתר עדינה ומקסימה. "Maatütre tants" של Kirile Loo מגיעה למקום הרביעי, שיר אתני, שנשמע כמוהו ב-2004.

* פינלנד – "Rakkauden kirja" של Eija Kantola מגיע למקום השני, בלדה א-לה "Careless Whisper" של George Michael.
* גרמניה – "Planet of Blue" של Leon זוכה, אך הופך לנון-אנטרי עקב שלב ההעפלה, דאנס מצוין. "Echos" של Angela Wiedl & Dalila Cernatescu הוא הגרסה הגרמנית לבלדה הקלטית, שכתב Ralph Siegel. מקום חמישי.
* אירלנד – "Amhran an ronnach" של Sean Monaghan הוא שיר הו-דאון באירית, מקום חמישי. "Gotta Know Right Now" של The Rob Burke Band היא בלדת קאנטרי שמגיעה למקום השלישי.
* ישראל – "אוי אוי אוי" של אוף שימחעס הוא פופ-דאנס חסידי חמוד מאד, מקום שישי.

"אמא אמא אם" של קטי אל-חי היא הגרסה הישראלית לבלדה אתנית, חבל שלא שלחנו! רק מקום תשיעי. "איזה מן עולם" של תמיר צעידי מגיע בשוויון למקום השלישי, מזכיר שיר של היי-פייב.
* מקדוניה – "Marija" של Marjan Necak מגיע למקום ה-14, בלדה יוגוסלבית של פעם בתחרות.
* מלטה – "Reach Out Your Arms" של Triccas היא בלדת רוק-פופ העצמה שכזו. מאד שונה מהשטאנץ של מלטה.
* הולנד – "De kracht van je hart" של Gina de Wit מגיע למקום השלישי והאחרון בחצי הגמר השני, פאוור בלאד מאד מלודית ואמריקאית בצליל שלה. "Jij hoort bij mij" של Gina de Wit מגיע למקום השני באותו חצי גמר, שוב עוד פאוור בלאד מאד חזקה.
* נורבגיה – "Din smittende glede" של Arnold B Family הוא פופ-גוספל קצבי ומרים, מקום שישי. "Uten de'" של Geir Rønning מגיע למקום השני, בלדה משתפכת, אך עשויה בטעם טוב.
* פורטוגל – "Ai a noite" של Elaisa מגיע למקום השישי, שיר שאנטי סטלני. "Eu mesmo" של Tó Leal מגיע למקום השמיני, מזכיר מאד את הקדם הפורטוגלי של שנות ה-70, מאד.
* רומניה – "Sa ramânem o viata împreuna" של Monica Anghel מסיים במקום השמיני, פופ אייטיזי, אך משובח. "Vino jar" של Trio Galax מסיים במקום ה-20 והאחרון, הפקה קצת אייטיזית ומסונתזת, אך בהחלט שיר רוק קליט ומצוין. "Oameni fara chip" של Sfinx Experience מסיים במקום ה-12, עוד שיר רוק עם הפקת דיסטורשן חזקה. "Din nou despre dragoste" של Otilia Romea מסיים במקום השישי, פופ חמוד וקטן גם אם ילדותי. "Mai e timp" של Daniel Robu מסיים במקום ה-18, להיט דאנס שהוא רמז לבאות במקרה של רומניה.
* רוסיה – הקדם החזק של העונה! "Ja – eto ja" של Andrej Kosinskij הוא הזוכה של הקדם ונון-אנטרי לא מוצדק, מיד טמפו עם אלמנטים פאנקיים. "Vojennaja kolibelnaja" של Tatjana Anisemova מסיים שמיני, בלדת שיר ערש רוסית-פולקלוריסטית. "Drugaja" של Vladimir Trushin מסיים במקום ה-11, בלדת רוק רך טובה מאד. "Letai (smertelnaja pesnja)" של Inna Zhelannaja היא בלדת פולק-רוק מעולה עם קישוטים אתנים, זה פשוט מצוין!!! "Moskovskij romans" של Nogu Svelo מגיע למקום השלישי, עוד רוק אקספרימנטלי עם קישוטים רוסיים אתניים, מגניב בטירוף.

"Zheltie babochki" של Olga Suzeva היא בלדת אינדי נפלאה. מקום עשירי. "Igraj sudba" של Sergey Rogozin & Terem Kvartet מגיע למקום השישי, פאנק ורית'ם עם אווירה סובייטית אמיתית, ממתק!
* סלובניה – "Kako ti je ime" של Ansambel Janeza Novaka היא בלדת גלגל"צ חביבה, מקום תשיעי. "Pojdi z njo" של Marta Zore מגיעה למקום השלישי, בלדת פסנתר מלודית מסוג הטורי איימוס, שהייתה מצליחה יפה באוסלו לטעמי.

* שבדיה – "Juliette och Jonathan" של Lotta Engberg הוא חצי שלאגר חביב על יחסים בין-גזעיים. לא הכי עדכני, אבל חביב. "Förlorad igen" של Mårten Eriksson מסיים רביעי, פופ-רוק-שלאגר אייטיזי.
* בריטניה – "Louise" של Twin Hazey היא בלדת רוק בריטית טובה שלא עוברת את חצי הגמר.
* בקדם הטורקי – Sedat Yüce מגיע למקום השלישי, ויישלח ב-2001. Tüzmen משתתף אף הוא, ויישלח ב-1998.
* בקדם הבריטי – ה-BBC ממתג מחדש את הקדם כ-"The Great British Song Contest". כמות השירים לא גדלה, אך מתווסף שלב של חצי גמר.
* בקדם הספרדי – אין קדם, אלא בחירה פנימית. למקום השני מגיע שיר פלמנקו גם כן, שהופך ללהיט במדינה, "Noches de bohemia" של ההרכב Navajita Plateá.
* בקדם הפורטוגלי – "A minha ilha" של Bárbara Reis נכתב על ידי Luís Filipe בהשראת השיר הפולני לאירוויזיון 1995, "Sama". המוזיקאי המנוח היה חבר בצוות השיפוט הפורטוגלי לאירוויזיון 1995 והתרשם מן השיר הפולני מאד, כך ניכר.
* בקדם הקפריסאי – Michalis Hadjiyiannis מגיע למקום השני, ויישלח ב-1998. Anastasios נציג 1990 מגיע למקום השישי.
* בקדם המלטי – Claudette Pace מגיעה למקום השני, ותישלח ב-2000. בגמר מתחרים גם Renato נציג 1975, הפעם בדואט, Debbie Xerri, שתישלח ב-1997 ו-Georgina נציגת 1991. בחצי הגמר ניתן למצוא את Enzo Gusman, הנון-נציג של 1976.
* בקדם הקרואטי – Novi Fosili, נציגי יוגוסלביה 1987, מגיעים למקום השישי, Ivan Mikulic מגיע למקום השמיני, ויישלח ב-2004, Srebrna Krila, נציגי יוגוסלביה 1988, מגיעים למקום התשיעי. Naim Ajra, שהייתה חלק מההרכב שייצג את קרואטיה ב-1993, מגיעה למקום ה-17.
* בקדם האסטוני – פאנל של שופטים מרחבי אירופה הם המצביעים בקדם שמסתיים בשוויון במקום הראשון, "Me rõõm ei kao" של Kadri Hunt מסיים עם 62 נקודות כמו גם "Kaelakee hääl" של Maarja-Liis Ilus ו- Ivo Linna. מאחר והשופט הפיני העניק את הניקוד המקסימלי לאחרונים, מה ש-Hunt לא הצליחה להשיג, Maarja-Liis Ilus ו- Ivo Linna מוכרזים כזוכים. Evelin Samuel הייתה אמורה לשיר את הדואט עם Ivo Linna, אך היא סירבה עקב מסע הופעות ביפן שהיה מתוכנן לה בתקופת הקדם. מסע ההופעות בוטל ו-Samuel אף הופיעה בקדם המקומי עם שירים אחרים. החלק שנכתב עבורה ניתן ל-Maarja-Liis Ilus. הצמד Ivo ו- Maarja לא נפגשו לפני הקדם, ואף במהלך הקדם, מאחר ו-Ivo היה בסיבוב הופעות. הוא הופיע ושר על המסך, בעוד Maarja שרה על הבמה. Evelin Samuel מגיעה עם שיריה למקום החמישי והשישי. היא תישלח ב-1999.
* בקדם הנורבגי – Geir Rønning מגיע למקום השני בשיוויון עם שיר נוסף. הוא יישלח מטעם פינלנד ב-2005. הצמד 2 Tenorer מגיע למקום הרביעי, כאשר אחד מחברי הצוות הוא Jahn Teigen, נציג 1978, 1982 ו-1983.
* בקדם הסלובני – Vili Resnik מגיע למקום החמישי, ויישלח ב-1998.
* בקדם הבלגי – Lisa del Bo מקבלת את הניקוד המרבי מכל צוותי השיפוט (!), למעט צוות העיתונאים.
* בקדם האירי – Marion Fossett, נציגת 1981 כחלק מלהקת Sheeba, מגיעה למקום השמיני והאחרון.
* בקדם הפיני – עקב תקלה טכנית, אפשרו לצופים להצביע עד הבוקר אחרי הקדם כאשר התוצאה נחשפה רק במהלך היום למחרת הקדם. Kirka נציג 1984 מגיע למקום השלישי.
* בקדם השבדי – Andreas Lundstedt מגיע למקום השני. מאוחר יותר יהיה חלק מלהקת Alcazar ויהיה חלק מההרכב, שייצג את שוויץ ב-2006. Lotta Engberg, נציגת 1987, מגיעה למקום השלישי. Frank Ådahl, מההרכב שייצג את שבדיה ב-1990, מגיע בדואט למקום החמישי.
* בקדם הישראלי – דנה אינטרנשיונל מתקבלת לקדם עם השיר "אגדה" של יזהר אשדות, אך ללא ידיעתו. כשהוא מגלה הוא דורש להוציא את השיר מהתחרות ודנה לבסוף פורשת ומודה שאינה שלמה עם השיר.

יזהר כהן, זוכה 1978 ונציג 1985, מגיע בדואט למקום העשירי. דורון אורן, מגיע למקום ה-11, ויישלח כחלק מהרכב ב-1999.
* בקדם הרומני – Monica Anghel מגיעה למקום הראשון בדואט, למקום השמיני בסולו שוב בדואט למקום ה-10. היא לא עוברת את השלב המקדים, אך תישלח ב-2002. Nicoleta Nicola מגיעה למקום ה-19 ותישלח ב-2003. Luminita Anghel מגיעה למקום החמישי ותישלח ב-2005. Dida Dragan, הנון-נציגה של 1993, מגיעה למקום השני.
* בקדם המקדוני – Karolina Goceva מגיעה למקום התשיעי, ותישלח ב-2002 וב-2007. Tijana Todevska מגיעה למקום השלישי, ותישלח ב-2014. Kaliopi Gril מגיעה למקום הראשון, אך לא עוברת את הסיבוב המקדים. היא תישלח ב-2012 וב-2016.
* קדם פרטי בבוסניה והרצגובינה.

פרטי טריוויה:
* אסטוניה, פינלנד, הולנד, סלובקיה ושווייץ חוזרות.
* דנמרק, גרמניה, הונגריה, ישראל, רוסיה מאולצות לפרוש עקב הסיבוב המקדים. מאותה סיבה נמנע מרומניה לחזור וממקדוניה לבצע בכורה.
* Mariana Efstratiou חוזרת לייצג את יוון בפעם השנייה, אחרי 1989.
* Elisabeth Andreassen חוזרת לתחרות בפעם הרביעית, לאחר שייצגה את שבדיה פעם אחת כחלק מהצמד Chips ב-1982, ואת נורבגיה פעמיים, ב-1985 כחלק מהצמד Bobbysocks וב-1994 כחלק מצמד לצד Jan Werner Danielsen.
* התחרות מתארכת ל-3:07 שעות.
* השיר הקרואטי מחזיק בשיא של התו הגבוה ביותר שהושמע בתחרות אודות לצרחות של Maja Blagdan.
* השיר האוסטרי בפעם הראשונה בשפת ה- Vorarlbergish שהיא דיאלקט גרמני, ובפעם השנייה בדיאלקט גרמני כל שהוא, אחרי אוסטריה 1971.
* השיר הצרפתי מציג בפעם הראשונה בתחרות שיר בשפה הברטונית.
* Jasmine הפינית לא מרוצה מעיצוב השיער והאיפור להם היא זוכה מהצוות הנורבגי, ומחליטה לחפוף את השיער ולהסיר את האיפור רגע לפני העלייה לבמה, מה שלא נותן לה זמן להתאפר מחדש…
* אירלנד שוברת את השיא של עצמה וזוכה בפעם השביעית. שיא זה נשמר עד ליום זה ונתן לדבלין את הכינוי "בירת האירוויזיון", כינוי שיאבד ממשמעותו לאור הכישלונות הרבים שתספוג החל מסוף העשור ועד ימינו.
* אירלנד מקבלת הכי הרבה פעמים 12 נקודות – 7 פעמים בסה"כ, אסטוניה מקבלת 3 פעמים 12 נקודות, אוסטריה, קפריסין, מלטה, פורטוגל ובריטניה מקבלות פעמיים 12 נקודות. בלגיה, הולנד ושבדיה מקבלות פעם אחת 12 נקודות כל אחת.
* השיר הנורבגי הוא השיר היחיד בהיסטוריה של התחרות שהגיע למקום השני מבלי לקבל אפילו פעם אחת 12 נקודות.
* קרואטיה מגיעה למקום הגבוה ביותר בהיסטוריה הקצרה שלה בתחרות – המקום ה-4. היא תשווה את השיא הזה שוב ב-1999, עם % ניקוד גבוה יותר.
* אסטוניה מגיעה למקום הגבוה ביותר בהיסטוריה הקצרה שלה בתחרות – המקום ה-5. שיא זה יישבר בעוד 4 שנים. זו גם הפעם הראשונה שמדינה מברה"מ לשעבר מגיעה לטופ 5.
* פורטוגל מגיעה למקום הגבוה ביותר בהיסטוריה הארוכה שלה בתחרות – המקום ה-6. שיא זה נשמר עד לזכיית המדינה ב-2017.
* סלובקיה מגיעה למקום הגבוה ביותר בהיסטוריה הקצרה שלה בתחרות – המקום ה-18. שיא זה נשמע עד היום.
* מעניין לראות את ההבדלים בין תוצאות האירוויזיון לבין אלו של הסיבוב המקדים. להבדלים הקיצוניים ביותר זכו פורטוגל שסיימה במקום ה-18 בסיבוב המקדים ובמקום השישי באירוויזיון וקרואטיה שסיימה במקום ה-19 בסיבוב המקדים ובמקום הרביעי באירוויזיון. מהכיוון ההפוך נמצאת שווייץ שנמצאת במקום השמיני בסיבוב המקדים ובמקום ה-17 באירוויזיון.
* שיטת הסיבוב המקדים גורמת לתסכול בקרב חלק מהמדינות שנשארו בחוץ, מאחר ורבות מהן טרחו וערכו קדם אשר נגמר בלא כלום. נראה כי השיטה אינה עדיפה על השיטות הקודמות שנוסו על ידי ה-EBU והחל מהשנה הבאה יהיה שימוש בשיטת ניפוי חדשה.
* עקב הטעות של מקריאת הנקודות הספרדית וכתוצאה מכך הטעות של המנחה, פולין מקבלת 6 נקודות המיועדות להולנד. לאחר האירוויזיון מתוקנת הטעות, מה שאומר שהולנד עולה למקום השביעי ובריטניה יורדת למקום השמיני. פולין יורדת למקום ה-15 בעוד יוון עולה למקום ה-14.
* גרמניה, אשר נופתה בשלב המקדים, היא מהמדינות שתורמות את הכסף הרב ביותר לתחרות. הניפוי גרם לכעס ברשות השידור הגרמנית ועקב העובדה הנ"ל, החל משנת 2000 נקבע כלל ה-Big 4, לפיו לארבעת התורמות הגדולות של התחרות מקום קבוע בתחרות והן אינן לוקחות חלק בסיבוב המקדים. כלל זה השתנה לכלול 5 מדינות החל מ-2011 (Big 5) והוא נשמר עד היום.
* בקלטת הדמו ששלח המלחין האירי ל-RTE, השיר "The Voice" מבוצע על ידי להקת Dervish, שתישלח לייצג את המדינה ב-2007. כותב השיר נכח בהופעה של להקת Anúna לאחר שהשיר התקבל לתחרות ונדהם מקולה של Eimear Quinn. הוא הציע לה לבצע את השיר והיא נעתרה.
* מבין חברי צוותי השיפוט השונים ניתן למצוא בספרדי את Mikel Herzog, שיהיה נציג 1998 ואת Anabel Conde, נציגת 1995. באיסלנדי ניתן למצוא את Paul Oscar, שיישלח ב-1997 ובפולני את Justyna Steczkowska, נציגת 1995.
* מלחין השיר האירי הוא Brendan Graham אשר הלחין גם את השיר האירי שזכה באירוויזיון 1994.
* השיר הבריטי הוא השיר הרביעי המצליח ביותר בארה"ב מבין שירי האירוויזיון בכל הזמנים אחרי לוקסמבורג 1967, שבדיה 1974 וספרד 1973, ואף היה מועמד ב-1997 לפרס הגראמי בקטגוריה הדאנס.
* השיר הדני "Kun med dig" אמנם לא עבר את שלב הסינון ולא הגיע לאירוויזיון, אבל שנה לאחר מכן היה ללהיט בדנמרק בגרסתו האנגלית "Paint My Love" בביצוע להקת Michael Learns to Rock ואף נכנס למצד השווייצרי.
* השיר הנורבגי "I evighet" קיבל גרסה בגרמנית ב-1998 בשם "Wir sind dabei" אשר נכתבה עבור חגיגות המאה לפדרציה הגרמנית לספורט. השיר היה לשיר הרשמי של החגיגות ובוצע במינכן על ידי Elisabeth Andreassen. מילות השיר הגרמני עוסקות בספורט בניגוד למילות השיר המקוריות.
* השמלה של Gina G עוצבה על ידי פאקו רבאן עבור הזמרת Cher, שוויתרה עליה והשאירה אותה באולפני האחים וורנר, עד ש- Gina G נתקלה בה מספר ימים לפני התחרות. השמלה קוצרה עבור הופעתה של G באירוויזיון.
* בסקר של הטלוויזיה הפינית ב-2010, נבחר שירה של Jasmine כשיר הגרוע ביותר שפינלנד שלחה לתחרות.

ניתן לצפות בתחרות המלאה כאן: