2021: אסטוניה – סיקור Eesti Laul – גמר

הליך הבחירה האסטוני מגיע הערב לסיומו. היישר מ-Saku Suurhall בטאלין, בירת אסטוניה, זהו גמר הקדם האסטוני, ה-Eesti Laul. אחרי שב-2019  סיימה במקום ה-20, אסטוניה מתכוננת לאירוויזיון 2021 ומקווה לסיים בו גבוה יותר. 12 שירים העפילו מחצאי הגמר ויתמודדו הערב. תוצאת הסיבוב הראשון תיקבע על פי הצבעת הקהל והצבעת השופטים בינלאומיים. 3 שירים יעפילו לסופר גמר, שם תיקבע זהות הזוכה על פי הכרעת הקהל בלבד. האם Uku Suviste יצליח לשמור על התואר שלו מהשנה שעברה, ולייצג את המדינה אחרי שבשנה שעברה זה נמנע ממנו? אם הוא יצליח להתגנב לסופר גמר, הוא כנראה יזכה, כמו בשנה שעברה, אבל השופטים יכולים עדיין לסכל את זכייתו, אם ידרגו אותו נמוך מספיק וימנעו את עלייתו לסופר-גמר.

הערב נפתח ב-Goresoerd, הרכב מטאל מקומי, מבצע את "What Love Is", זוכה הקדם בשנה שעברה, במקור בביצוע Uku Suviste. הכרוז מציג את המתמודדים בזה אחד זה. היחידים שלא עולים לבמה הם Andrei Zevakin & Pluuto, שנמצאים בביתם לאחר שאחד הרקדנים שלהם נמצא חיובי לקורונה. במקום זה, תשודר הופעתם מחצי הגמר. המנחים Tõnis Niinemets ו-Grete Kuld נכנסים ופותחים בדברים. התחרות מתחילה.

Egert Milder – Free Again – בסקירת השירים כתבתי: "שיר נוסטלגי, המסתכל על העולם שלפני הקורונה. הדובר מודה, שעכשיו הוא לפחות יכול לנשום שוב. מוזיקלית מדובר בקאנטרי חלש למדי והקול של הזמר חלש ורועד, כשהוא מנסה לחקות מבטא אמריקאי. יש ריפ גיטרה, שמלווה את השיר, אבל ההפקה של השיר רזה מאד, והקול הגרוני של הזמן בלתי ניתן לשמיעה לדעתי. 2/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "הוא מבצע את השיר לבוש בחליפת ג'ינס ומנגן על גיטרה. מלווים אותו פסנתרן, מתופף ושלושה זמרי ליווי. ההופעה מינימליסטית ולא יומרנית. הוא נוטש את הגיטרה בבית השני, וניכר שהוא קצת akward, אבל זה תורם לקסם שלו ושל השיר. בחלק האחרון של השיר יורד שלג על הבמה. עולה אצלי ל-3/5."
בהופעה החיה: בחירה בטוחה לפתיחת הגמר. ההופעה זהה לזו של חצי הגמר. הוא הולם על הגיטרה בפזמון הראשון. אני מודה, שאם כמה שהקול שלו מעצבן, מדובר ב-signature voice, והשיר נתקע במוח. זה יעזור לו, כשהקהל יצטרך להצביע אחרי שכל האמנים יופיעו. לקראת סוף השיר, הוא והמלווים נעמדים סביב הפסנתר ושלג מלאכותי יורד.

Suured tüdrukud – Heaven's Not That Far Tonight – בסקירת השירים כתבתי: "זה כנראה השיר הפופי היותר בקדם האסטוני השנה. האם הוא יבלוט על הבמה? לא בטוח. זה דיסקו אולדסקול, לקח אותי חלקית ל-Afro-dite. שיר מלודיפסטיבלן שביום רגיל לא היה מעפיל לאנדרה שאנסן… זה יכול להיות גילטי פלז'ר, אבל למען האמת חוץ מאיזה רגע בפיזמון אין בו הרבה. 3/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "צמד עקרות בית בשמלות פאייטים בהופעה צפויה לחלוטין, אך חביבה. זה בדיוק מה שחשבתי שזה יהיה. הופעה חובבנית, אבל ניכר שהם נהנות על הבמה. Good for them. בפזמון האחרון זמרי הליווי עולים לשיר איתן, כולל Koit Toome, ממלחיני השיר…"
בהופעה החיה: הצמד הפכו להיות הסוס השחור של התחרות השנה, כמו שהם היו צריכות להיות. זה באמת גילטי פלז'ר. ההופעה זהה לזו בחצי הגמר. ייתכן ואני טועה, אבל זה נראה לי יותר צבעוני מבחצי הגמר, צריך לבדוק אם זכרוני אינו מטעני. די ברור, שהשופטים יקברו את זה, הקהל יאהב, אבל זה לא יספיק להן. די ברור, שהן קיבלו את המקום השני בסדר ההופעות, כי יש להן עוד שתי הופעות הערב ללוות וכדאי לשמור על הקול. מאז הופעתן בחצי הגמר הפכו להיות פופולריות ויש דיבור סביבן כזוכות מפתיעות.

Hans Nayna – One By One – בסקירת השירים כתבתי: "פופ-גוספל המנוני, אך גנרי למדי וקיטשי מאד. הפיזמון קליט, אבל מוכר מידי, וכאמור כולל מילים קלישאתיות. זה חלש מאד. הקול של Nayna מרשים ומלא נשמה ומגיע לו שיר טוב יותר. מאד בינוני. 2/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "הוא עולה יחף בחולצה לבנה ומכנסיים שחורים-אפורים. אליו צמצטרפים שני רקדנים לבושים באפור. זו הופעה מצוינת לשיר בינוני למדי. מינימליסטי ויפה. יש לו קול גברי ועמוק והוא מצליח להעביר את הפן הרגשי של השיר. זה עולה אצלי ל-3/5."
בהופעה החיה: הוא שינה מלבושים, וכעת לובש חולצה שחורה. הרקדנים עדיין לבושים באפור וחגים סביבו. הופעה מלאת אמוציה, בזכות הקול החזק של הזמר והכריזמה הבימתית שלו. לא חושב, שיש לזה איזשהו סיכוי הערב, ההעפלה עצמה לגמר הייתה בגדר הפתעה.

Ivo Linna, Robert Linna, Supernova – Ma olen siin – בסקירת השירים כתבתי: "מדובר בבלדת פופ-רוק אפית, גדולה ומרשימה. יש השפעה של מוזיקה בריטית בשיר וצלילים, שמזכירים את הפופ הבריטי משנות השמונים והתשעים. אחת ההפתעות הגדולות של הקדם הזה מבחינתי, לא ציפיתי לשיר כזה. זה המנוני, סוחף, ומעל הכל באסטונית מלאה. זה מנותק מהזמן ומהמקום, אבל מרשים מאד מוזיקלית, חזק וכריזמטי. 4/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "זה השיר הכי טוב בכל הקדם הזה, תאמינו או לא. Ivo Linna, זקן המתמודדים, עולה בז'קט זמש אדום ואאוטפיט כחול כהה. הלהקה הרחק מאחוריו, נותנת לו את הכבוד כזמר הוותיק שהוא. Robert Linna פוצח בבית השני, על רקע אדום, הרבה יותר מודע לעצמו. בפיזמון הוא מצטרף לאביו על קידמת הבמה. זה נראה כמו קלאש של שלוש דורות על הבמה. זה חייב להיות בגמר, אם יש לאסטונים טיפת אינטגריטי."
בהופעה החיה: זה לטעמי אחד השירים הטובים בעונת הקדם כולה, אך לצערי אין סיכוי שהם עולים אפילו לסופר-גמר. ההופעה זהה לזו שבחצי הגמר, מגניבה ונוסטלגית בו זמנית. מפגש בין דורי, שמוליד המנון פופ-רוק עם טעם של פעם.

Karl Killing – Kiss Me – בסקירת השירים כתבתי: "בלדה אקוסטית, מהסוג שמצליח בקדם האסטוני. יש הרבה שירים מיוחדים בקדם האסטוני השנה, אבל לצערי השיר הזה נופל בגנריות שלו. הוא נשמע כללי מאד, חצי מאולתר, לא מופק, אקוסטי, אבל אין משהו שייחד אותו. זה יכול להצליח ולעלות לגמר, אם יהיה מדובר במבצע שרמנטי, שימכור את התדמית הרומנטית שתמיד עובדת, אבל זה לא יזכה. בחלק האחרון של השיר הוא מנסה להעלות הילוך ולמכור דרמה, אבל החזרה הרפטטיבית על "Kiss Me" פשוט מוריד לי. זה נשמע כמו לנסוע על ניוטרל. 3/5. "
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "הוא יושב על כיסא ונמגן על גיטרה, כצפוי. לתחושתי זה יעלה לגמר. עם זאת, זה נורא נורא בטוח, ובאופן כללי פרווה. בהמשך השיר הוא קם מהכיסא ופוסע לקימת הבמה. הכי קלישאה שיכול להיות. "
בהופעה החיה: זה לטעמי אחד השירים החלשים של הערב, מאד פרווה, לא חומר לגמר. ההופעה זהה לזו שבחצי הגמר. הבמה מחמיאה לו באורות זהובים ובאווירה הרומנטית הכללית, שבטח עובדת על חלק מהצופים. עם זאת, השיר כולו נשמע כמו one note.

Uku Suviste – The Lucky One – בסקירת השירים כתבתי: "זוכה קדם 2020, שצפוי לזכות גם הפעם, אלא אם השופטים יקברו את השיר שלו. זה מעפיל לגמר כמו כלום. מידטמפו אלקטרופופ עם אווירה ניינטיזית משהו. זה נשמע מאד מאד לא פרשי. אחד השירים הגרועים של הקדם הבאמת מצוין הזה. ההפקה כבדה ועמוסה ומחפה על היעדר לחן מורכב. זה מרגיז כמו השיר שלו ב-2020. 1/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "הפייבוריט הגדול של הקדם. Suviste מתחיל את ההופעה בצבעים אפורים-קודרים, כשברקים מעטרים את הוידאוארט. אפקטים של מצלמה, שמדמות הילוך איטי ושרשראות שיורדות מהתקרה מנסים להכניס דרמה לשיר הזה, אבל מדובר בשיר חלול, שגם אם יזכה בקדם, אין לו עתיד של ממש באירוויזיון. בחלק האחרון של השיר מצטרפת אליו רקדנית באדום, שלא עושה כלום."
בהופעה החיה: הוא שינה מלבושים גם כן, והוא כעת לובש חולצה מכופתרת לבנה עם עניבת פרפר שחורה פתוחה. בבית הראשון יש אפקט שלו קופץ אחורה ונופל אל הים. כל הגימיקים האלה משדרים לחץ לדעתי, אבל הוא יקבל הרבה הצבעות סימפתיה, אחרי שנמנעה ממנו הנסיעה לאירוויזיון בשנה שעברה. ההופעה הווקלית טובה והשיר יושב עליו טוב, גם אם השיר עצמו גרוע.

Sissi  – Time – בסקירת השירים כתבתי: "הפעם היא מגיעה עם בלדת נשמה. הפיזמון המנוני וההרגשה היא של אוסטריה 2018, מי שלהזכירכם היה הפייבוריט של השופטים. האם הפעם זה שלה? לא הייתי פוסל זאת על הסף. זה לא השיר המושלם שלו ציפיתי, אבל זה מתעלה על שיר הקדם שלה מ-2019 ובהחלט ראוי לעלות על בימת האירוויזיון. הפיזמון סוחף ואין לי ספק שזה יגיע לגמר הקדם ואולי אפילו יתמודד על הזכייה. 3/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "היא מתחילה את ההופעה בצל ואז האור נדלק. Sissi לובשת שמלה לבנה קצרה, עם דוגמה צבעונית בחזה. היא עומדת בבמה האחורית, כאשר זמרי הליווי עומדים מקדימה, ובהמשך מצטרפים אליה. די ברור שקולות הליווי מוקלטים. כבר אמרתי, ואומר זאת שוב, היא עוד תייצג את אסטוניה באירוויזיון. אם לא השנה, אז בשנים הקרובות. הופעה טובה, צנועה, הנשענת על עבודת מצלמה, הרמוניות קוליות ועל הדרמה שהשיר מביא עמו. בוידאוארט אורות יורדים כגשם."
בהופעה החיה: בהתחלה הייתי בטוח שהיא תאתגר את הפייבוריטים, אך זה נראה, שהיא לא תגיע קרוב לטופ 3 הערב. השופטים עשויים לאהוב את זה, אבל הקהל כרגע, לפי הסקרים, עם חמישה שירים אחרים. ההופעה זהה לזו של חצי הגמר, רק שהיא לובשת מכנסיים לבנים רחבים, במקום חצאית. יש לה נוכחות ווקלית ובימתית חזקה. עם השיר הנכון היא תוכל, בעתיד, לעשות זאת.

Jüri Pootsmann – Magus melanhoolia – בסקירת השירים כתבתי: "הוא חוזר, אחרי שכשל חרוצות באירוויזיון 2016. כאן הוא כבר מנסה להישמע יותר כמו Sam Smith, עם קולות פלצט, צלילי RnB חשופים לצד צלילי אלקטרופופ מתכתיים. זה שיר טוב, מלודי, אבל הבתים מעט יומרניים, בעוד הפיזמון ממש נשמע כמו שיר Smith. יופי של הפקה, עשירה, מעניינת. השיר נגמר לי מהר. 3/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "שורה של אור מאירה רק על החלק התחתון של פניו. בהמשך השורה עוברת להאיר על עיניו. בפזמון נדלקים האורות, הוא לובש חולצה לבנה ומכנסי עור שחורים. עבודת מצלמות אמנותית ומשתנה תכופות, כולל אורות אדומים מתחלפים. לכל אורך ההופעה הוא לא זז, כאשר רק המצלמה תורמת לדינמיות של השיר. זה יומרני, אבל מאד אפקטיבי. ווקלית, הופעה מצוינת. אולי הטובה של הערב."
בהופעה החיה: פייבוריט נוסף להגיע לטופ 3. יש לו סיכוי לקבל תמיכה הן מהשופטים, ולפי הסקרים גם מהקהל. ההופעה, שעבדה מצוין בחצי הגמר, לא השתנתה. למה לגעת במשהו שעובד? אני בספק אם הוא יכול להביס את Uku בקרב על הקהל בסופר גמר, אני מהמר שהוא יסיים הערב במקום השלישי.

REDEL – Tartu – בסקירת השירים כתבתי: "זה הגיע בדיוק בזמן עבורי! ראפ-רוק תעשייתי לא מסחרי ולא קליט. אני מת על זה. השירה במונו, המוזיקה בסטריאו, האווירה כאוטית, הבלאגן שולט, למרות השירה הרפטטיבית. זה נהדר. 4/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "כנראה הבחורים הכי מגניבים בטאלין רבתי. אחד מהם בוואנזי מוזר, בעוד השני מסתובב עם ציור של פרצוף על קרטון. ארבע רקדניות בלבוש שחור-כחול עתיר פרנז'ים ופאות תואמות. הכל כה כאוטי ונפלא. לקראת סוף השיר אחד מהם אוחז בזיקוק, בעוד השני מעופף באוויר. אני לא בטוח מה ראיתי, אבל לאזניי זה נשמע נהדר."
בהופעה החיה: זה אפילו לא סוס שחור, כי הסיכוי שלהם לסיים בטופ 3 הערב שואף לאפס, אבל רבאק, זה השיר השני הכי טוב הערב. תרבות האינדי והשוליים על הבמה. ההופעה זהה לזו שבחצי הגמר, ואולי הוסיפו אפילו ריצוד של מצלמות. ממכר וקליט.

Koit Toome – We Could Have Been Beautiful – בסקירת השירים כתבתי: "הפעם מדובר בבלדה דרמטית ומודרנית, שנשמעת כמו הרבה בלדות עכשוויות, אבל כזו שזמר אחר יכל להתאים לה יותר. משהו בביצוע מרגיש לי לא אותנטי. אולי זה הניסיון לתפור להיט הכוח, אולי זה הדרמה הכפויה. זה לא שיר נורא ואיום, אבל יש בו משהו מאד "safe" וכאמור לא אותנטי. 3/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "Toome חוזר למקורות ומופיע תוך כדי נגינה על פסנתר. אורות כחולים שוטפים אותו ואת הבמה. בהמשך אור צהוב ואורות זהב מצטרפים ותורמים לעושר של ההופעה. זה אחד השירים, שלפי מקורות יכולים לאיים על הניצחון של Uku Suviste, מה שאומר גמר בטוח. הוא מאד פופולארי. ההופעה מצוינת. הוא קם מן הפסנתר ורואים שהוא לובש ז'קט ג'ינס עם קשקושים צבעוניים עליו וחולצה שחורה."
בהופעה החיה: החולצה השחורה הוחלפה בלבנה, אך שאר ההופעה נשארה כמות שהיא. זו בלדה סתמית למדי, אבל הפופולריות של Koit תקרב אותו לניצחון הערב. אלא אם השופטים יסכלו אותו, והם לא, הוא צפוי לסיים במקום השני לדעתי. אם יפספס את הטופ 3, עלול לפנות את המקום ל-Suured tüdrukud, ואז הכל פתוח. החובבים עשויים להשתגע.

Andrei Zevakin & Pluuto – Wingman – בסקירת השירים כתבתי: "שיר מגניב, ראפ באסטונית מלאה. ההפקה היא raw, לא עמוסה, מסתמכת על הביט, עם קצת עיוותים בקולות הזמרים, אבל לא הרבה מעבר. זה זורם, נשמע טבעי מאד. חצוצרות מקסיקניות מפתיעות מופיעות בבית השני, ותורמות להתפתחות של השיר. זה אחלה דבר, עכשיו השאלה איך הם מופיעים בלייב והאם יצליחו להעביר את הוייב הרגוע והאותנטי גם בהופעה החיה. 4/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "הופעה שונה. אחד מהם יושב, כאילו במועדון, בעוד השני שר. כל ההופעה בנויה על סצינה במועדון, כולל שולחן וכמה כיסאות. זה לא מכוון לניצחון, אבל קצת מצועצע לטעמי. בפזמון האחרון – פירוטכניקה. למה בעצם?"
בהופעה החיה: אין הרבה מה לומר, שכן זוהי ההופעה המוקלטת מחצי הגמר. הם כאמור חסרי סיכוי להגיע לסופר-גמר, אבל מגיע להם מאד מאד.

Kadri Voorand – Energy – בסקירת השירים כתבתי: "כן, שומעים שמדובר במוזיקאית ג'אז. זה חביב, מאד Adult Contemporary, שמזכיר לי מוזיקה צפון אמריקאית דוגמת Sarah McLachlan, Sara Bareilles ואחרות. בלדת פסנתר פשוטה למדי. הקול של Voorand טוב מאד, היא נשמעת מקצועית. המבטא שלה מושלם, אבל אני חושב ששמעתי עשרות שירים כאלה במהלך חיי. זה נחמד, אבל לא עשוי מספיק. 3/5."
על הופעה בחצי הגמר כתבתי: "Voorand לובשת שמלה לבנה ומנגנת על פסנתר. הבמה חשוכה. הופעה ווקלית אמוציונלית ומדויקת. בוידאוארט עפיפון לבן מתעופף, ולאחר מכן סילואטה של ילדה עם עפיפון דמוי פרפר. זה נורא לוחץ על נקודות רגישות, אבל לא באמת נוגע. ההופעה הייתה צריכה להיות מינימליסטית עד הסוף לדעתי."
בהופעה החיה: אני לא מחובבי השיר הזה, אבל הייתה לי הרגשה שהוא זכה או התקרב לזכייה בחצי הגמר שלו. אני לא חושב שיש לה באמת סיכוי לעלות לסופר-גמר, אבל היא תתמקם לדעתי בטופ 5 הערב, עם תמיכה מסוימת מהקהל. ההופעה עצמה זהה לזו של חצי הגמר, חנפנית מאד, קיטשית, אבל שתמיד יש לה קונים.

להלן דירוגי לשירי חצי הגמר, המתעדכן לאחר ההופעות החיות:

  1. Ivo Linna, Robert Linna, Supernova – Ma olen siin
  2. REDEL – Tartu
  3. Andrei Zevakin & Pluuto – Wingman
  4. Jüri Pootsmann – Magus melanhoolia
  5. Sissi  – Time
  6. Hans Nayna – One By One
  7. Suured tüdrukud – Heaven's Not That Far Tonight
  8. Kadri Voorand – Energy
  9. Egert Milder – Free Again
  10. Koit Toome – We Could Have Been Beautiful
  11. Karl Killing – Kiss Me
  12. Uku Suviste – The Lucky One

אחרי הפסקת החדשות, חוזרים לתחרות. במופע הביניים, Pitsa מופיעים.

הגיע זמן התוצאות. השופטת מליטא מעניקה את מרב הנקודות ל-Sissi. השופט מבריטניה מעניק את מרב הנקודות ל-Kadri Voorand. השופט מארה"ב מעניק את מרב הנקודות ל-Andrei Zevakin & Pluuto. השופט הצ'כי מעניק את מרב הנקודות ל-Karl Killing. השופטת האמריקאית השנייה מעניקה את מרב הנקודות ל-Andrei Zevakin & Pluuto. השופט הבריטי השני מעניק את מרב הנקודות ל-Sissi. השופטת הבלרוסית מעניקים את מרב הנקודות ל-Andrei Zevakin & Pluuto. השופט הבלגי מעניקה את מרב הנקודות ל-Sissi  . השופט הבריטי השלישי והאחרון מעניק את מרב הנקודות ל-Koit Toome.

להלן מצב הנקודות עד כה:

Capture

עד שתגיע הצבעת הקהל, אנו נהנים מהופעה של Smilers.

ניקוד השופטים מתורגם ל-1-8, 10 ו-12 נקודות. הגיע זמן לניקוד הקהל לאלו שלא הגיעו לסופר-גמר:

1 נק' – Egert Milder
2 נק' – Ivo Linna, Robert Linna, Supernova
0 נק' – Hans Nayna
7 נק' – REDEL
8 נק' – Karl Killing
8 נק' – Suured tüdrukud
10 נק' – Kadri Voorand
14 נק' – Andrei Zevakin & Pluuto

לאחר הוספת ניקוד הקהל, 3 עולים לסופר גמר והם:
Jüri Pootsmann
Uku Suviste
Sissi

מה שאומר ש-Koit Toome סיים במקום הרביעי ואת דרכו בתחרות.

הקווים נפתחים ל-15 דקות. על הקהל האסטוני מוטלת המשימה להכריע מי יהיה נציג המדינה באירוויזיון 2021 ברוטרדם?

ממשיכים בהופעות הביניים. ראשית, Mr Lawrence. אחריהם Liis Lemsalu ו-Stefan בשירם החדש "Doomino".

הגיע זמן תוצאות הסופר-גמר: למקום השלישי הגיע….

Jüri Pootsmann

והזוכה הגדול הוא……

Uku Suviste

UKU

בהצלחה ל-Uku Suviste ולאסטוניה ברוטרדם!

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.