2020: אסטוניה – סקירת שירי ה-Eesti Laul

אסטוניה חשפה במוצאי שבת את כל שירי הקדם המקומי, ה-Eesti Laul ("השיר האסטוני"). אסטוניה נעה בשנים האחרונות בין אי העפלה לגמר, כניסה לטופ 10 והעפלה וסיום במקום ה-20. בשנה שעברה השיר היה לפייבוריט ברגע שנחשף אך עם תחילת הקדם סיכויו צנחו. הגיע הזמן לגלות מה יש לאסטונים להציע השנה! לכל סיקור שיר צירפתי את הוידאו מיוטיוב. במקרה והוידאו יימחק, ניתן תמיד להאזין לשירים מהאתר הרשמי של התחרות כאן.

חצי גמר 1
Anett x Fredi – Write About Me – בלדת פופ-בלוז שקטה, מלאת חצוצרות ואווירת מועדון ב-1920's. זה נשמע מצוין, ל-Anett קול מלא נשמה, בעוד Frederik Küüts על המוזיקה. השיר פשוט, אבל האווירה מלאת נשמה. אהבתי מאד, ואני מקווה שהעובדה שזה שיר הקדם הראשון ל-2020 ששמעתי מבשר טובות. 3/5.

Egert Milder – Georgia (On My Mind) – השיר נכתב בשיתוף Matteo Capreoli הגרמני. זה מן פופ-בלוז דרום ארה"בי פוגש ב-Coldplay, במיוחד בקול של Milder, שמזכיר את הקול של Chris Martin. הפיזמון לוקח למחזוות מילניאלים הימונוניים. זה חמוד, גם אם מעט שמרני מידי לטעמי וחנפני במידת מה. 3/5.

INGA – Right Time – פופ מידטמפו מודרני וגנרי לחלוטין. ב-2019 היא הביאה עם Lumevärv את "Milline päev" , פופ אסטוני חמוד מאד, אך הפעם לטעמי היא מתבזבזת בשיר סופטיפיי גנרי וחסר אישיות. זה אולי יעלה לגמר עם הופעה חזקה, אבל חסר סיכוי לעשות איזשהו אפקט משמעותי. 2/5.

Jennifer Cohen – Ping Pong – השתתפה בקדם של 2019 עם "Little Baby El". הלחינה את השיר בעצמה. לא לזה ציפיתי מכותרת השיר. מידטמפו RnB אווירתי מאד, סקסי משהו. הגשר בונה עניין עד שמגיע לפיזמון הקליט והקליל. שימוש בהפקת RnB-אלקטרו מודרנית. Cohen שרה באופן אדיש משהו ולא מתאמץ. בפיזמון האחרון היא קצת מעלה הילוך, אבל לא יותר מידי. השורה האחרונה בשיר מאד משעשעת. 3/5.

Kruuv – Leelo – להקת מוזיקת פולק שמחה. השתתפו בקדם 2015 עם "Tiiu talu tütreke", אך לא העפילו מחצי הגמר. Allan Kasuk, כותב השיר דאז, כתב גם את שירם ל-2020. בנוסף כתב לקדמים של 2016 ו-2018 את השירים של Indrek Ventmann, שלא העפילו לגמר. האם הפעם יצליח להביא שיר אל הגמר? השיר הוא פולק אקוסטי קצבי, עם קצת קישוטים אסטוניים אתניים. זה מאד חמוד, מחוייך, layed back, אבל בהחלט לא קומפטטיבי. יש מצב, שגם הפעם השיר יישאר בחצי הגמר. 3/5.

Laura – Break Me – נציגת 2005 כחלק מהרכב ו-2017 כחלק מצמד. בשני המקרים לא הצליחה להביא את אסטוניה לגמר. נכתב על ידי הזוג Janne Hyöty ו-Jessica Hyöty, שעובדים בדרך כלל עם אמני פופ יפנים וקוריאנים. השיר נפתח כבלדת פופ-רוק קטנה ובפיזמון מגביר מעט קצב. חייב לציין שהשיר הוא אחד המשעממים בליינאפ של הקדם האסטוני. יש קצת השפעות קאנטרי, הפקה סטנדרטית ביותר, ניסיון לחקות ז'אנר מעט יותר אינדי בפיזמון, אבל זה נידון לכישלון. אני באמת לא מבין הם ניסו לעשות כאן. אני לא חושב שהיא תעלה לגמר עם השיר הזה. 2/5.

Little Mess – Without a Reason – השיר נכתב על ידי Ebbe Ravn, שכתב את דנמרק 1999. עוד בין הכותבים Timo Vendt, שכתב את אסטוניה 2014 ו-2018. ב-2019 כתב את השיר של The Swingers, Tanja & Birgit. מידי שנה כותב שיר אחד או יותר לקדם האסטוני. עובד הרבה עם Tanja, נציגת 2014, שכאן אמונה על המילים. לפי שם ההרכב, ניתן להבין כי מדובר בטייק על Little Mix. ואכן, מדובר בשיר פופ מיטדמפו עד אפטמפו, שהיה יכול להיות פילר באלבום של האחרונות. חלש מאד לטעמי, חסר ייחוד, ניכר שנכתב בחטף. 2/5.

Rasmus Rändvee – Young – יוצא האיידול האסטוני. השתתף בקדמים של 2014 ו-2017, בו סיים במקום השלישי עם "This Love". הולחן על ידי Karl-Ander Reismann, אשר ב-2012 כתב את השיר של Soundclear, שלא העפיל לגמר. ב-2018 היה מכותבי השיר של Vajé, שסיים במקום השני. ב-2019 היה מכותבי השיר של Inger, שסיים במקום השישי. זה נשמע כאילו Rändvee הוא בהחלט מתמודד בולט להעפיל לסופר-גמר. השיר נשמע כמו המנון Avicii-אי, שמנסה לשלב בין צלילי פופ-קאנטרי להפקת פופ-אלקטרו. לטעמי כבר עבר זמנם של השירים מהסוג הזה, שהיו חזקים לפני 5-6 שנים. זה סביר, אבל לא הייתי משקיע בשיר האזנה נוספת. 3/5.

Renate – Videomäng – את השיר כתבה Renate בעצמה. מתחיל כבלדת פסנתר שקטה ומיד מקבל הפקת אלקטרו קלה עם אפקט אקו בקולה של Renate. הפיזמון הממהר קצת הורס לטעמי או לפחות לא ענה על הציפיות שלי. עם זאת, יש לה קול קטן וחם, שמתאים מאד לשיר שהיא כתבה. זה נשמע הרמוני, גם אם לא מדובר ביצירת מופת של פופ… עד כמה זה בולט? זה לא, אבל זה נעים לשמיעה. 3/5.

Revals – Kirjutan romaani – השיר נכתב על ידי Jaanus Saago, שהשתתף באיידול האסטוני, באותה עונה עם משתתפי האירוויזיון, Ott Lepland ו-Getter Jaani. ב-2015 כתב את השיר של Triin Niitoja & John4, שסיים בקדם במקום החמישי. מעבר לעובדה שאני מקווה לצאת לדייט עם הסולן, אם לא יותר… מדובר כאן בקאנטרי-רוק מיינסטרימי וחביב. שיר בסגנון אמריקאי, כאשר רק השפה האסטונית מזכירה לנו שאנחנו בקדם… כן, שמענו מלא שירים בסגנון, אבל זה מרענן בנוף הקדם, גם אם נורא נורא מיינסטרימי. 3/5.

Stefan – By My Side – השתתף בקדם 2019 ונהיה לפייבוריט עם "Without You" מהרגע בו הופיע עם השיר בלייב. סיים במקום השלישי וזאת לאחר שבסיבוב ההצבעה הראשון לפני הסופר-גמר סיים במקום הראשון. גם שיר זה נכתב על ידי Karl-Ander Reismann. הפעם מדובר בבלדה אקוסטית מרגשת, מאד Ed Sheeran ודומיו. זה אפקטיבי מהצליל הראשון, שיר פשוט, עקבי, גלגל"צי. Stefan שר עם הרבה רגש בקולו. הביט קונסיסטנטי, זה לא שיר מורכב, אבל עשוי כהלכה. לא אופתע אם זה יסיים שוב בטופ 3. זכייה? לא הייתי פוסל אפשרות שכזו. 3/5.

Synne Valtri feat. Väliharf – Majakad – התמודדה בקדם של 2019 ואז סיימה בו במקום ה-11. כמו ב-2019, גם כאן Valtri שותפה להלחנת השיר. למרות שהוידאו מתחיל בצלילי סרט אקשן, מדובר בהטעייה. השיר מתחיל וברור כי מדובר בשלאגר זול, שיר קדמים טיפוסי, עם קצת צלילי פופ-אלקטרו, שיצאו מהאפנה לפני למעלה מעשור. זה קליט מאד, אבל גם מיושן מאד. ברור שזה עולה לגמר, כי היא פופולרית בקרב אוכלוסייה מבוגרת במדינה, אבל זה לא ינצח. 1/5.

חצי גמר 2
German & Violina – Heart Winder – עוד שיר עם סאונד אמריקאי מובהק. לא ברור למה כל כך הרבה שירים בקדם האסטוני מושכים לכיוון דרום ארה"בי. הפיזמון חנפני מאד, מאד פופ-קאנטרי שמרני, כולל אזכור חתונה כהתרה של השיר, על אף שעכשווי. זה עשוי טוב, אבל זה לחלוטין לא הסגנון שלי. השיר הולחן על ידי Timo Vendt, שעומד מאחורי אסטוניה 2014 ו-2018. 2/5.

Inger – Only Dream – בשנה שעברה הפתיעה Inger וסיימה במקום השלישי בקהל עם "Coming Home" , אך לא עלתה לסופר-גמר עקב הצבעת השופטים. גם הפעם מדובר בבלדת Ed Sheeran בינונית ולא מזיקה. אין בשיר הזה הרבה, על אף שהוא נעים לשמיעה. זה מיינסטרימי מאד, גלגל"צי מאד, ועם זאת חסר אפקט כלשהו. הכריזמה של Inger תעשה את שלה והיא תעלה לגמר, אבל האם תעלה לסופר-גמר הפעם? 3/5.

Jaagup Tuisk – Beautiful Lie – בן 18 בלבד. בגיל 9 השתתף בגרסה המקומית של "Got Talent". כתב את השיר בעצמו. השיר הושווה מהרגע הראשון ל-"Arcade", השיר זוכה אירוויזיון 2019. האפקט של השיר זהה, בלדה רגשנית, מבוססת פסנתר, עם הפקה אלקטרונית מינימלית, שנועדה להעצים את הדרמה ולתת הרגשה של תזמורת מודרנית. קולות רקע, מעצימים דרמה, בפיזמון ומחזירים להשוואה ל-"Arcade". בניגוד לאחרון, יש משהו מעט יומרני בשיר, גם אם הוא טוב ונכון מוזיקלית. 3/5.

Janet – Hingelind – השיר נכתב בין היתר על ידי Marek Rosenberg ו-Lauri Lembinen, שהיו בין הכותבים ב-2019 את שירה של Ranele, שלא העפילה לגמר. בלדת פופ סטנדרטית למדי, רדיו פרנדלית. מתחיל רגוע, בגשר הארוך בונה דרמה עד לפיזמון הפופ-אלקטרו הרגוע יחסית. זה חמוד וזורם, נעים לשמיעה, אך לא מותיר רושם עז. נדמה שלולא ההפקה, לא היה נשאר כל כך הרבה מהשיר. חסר כאן הוק, וזה מורגש. 3/5.

Mariliis Jõgeva – Unistustes – ב-2015 התמודדה בקדם עם שיר שכתבה בשם "Kolm päeva tagasi" ולא העפילה מחצי הגמר. את השיר כתבה עם Oliver Mazurtshak, שכתב ב-2019 את השיר של Uku Suviste, שסיים במקום השני. זה פופ מידטמפו קליל וזורם. עם זאת, אין בו שום דבר, שמושך תשומת לב או בולט מעל שאר השירים. זה נורא נורא אמצע הדרך, שיר דרך גלגל"צי, שמצד אחד קליט בהאזנה ראשונה, מצד שני אתה לא יודע איך לזמזם אותו אחרי שהוא נגמר, כי הוא בעל תוקף נורא קצר. בסדר מינוס. 3/5.

Merilin Mälk – Miljon sammu – השיר הולחן בין היתר על ידי Jonas Olsson, שהיה ב-2010 בין כותבי השיר של Sister Twister בקדם הפיני, אשר סיים במקום הרביעי. ב-2011 היה מכותבי השיר של Automatic Eye בקדם הפיני, אשר לא עלה מחצי הגמר. ב-2017 היה מכותבי הפייבוריט "Circle of Light" של Emma, שסיים במקום השלישי. האם גם הפעם מדובר בחביב חובבים? לא בדיוק. זה מידטמפו עד אפטמפו פופ-אלקטרו עם הפקה כבדה, פיזמון נגיש, אך מוכר מידי. לשיר אין אופי משלו, וההרגשה היא של שיר שכבר שמענו כמוהו הרבה בשנים האחרונות. מאמץ יתר. 2/5.

SHIRA – Out in Space – שם הבמה של Marika Rodionova, שכתבה את השיר עם Karl-Ander Reismann, המצוין מעלה. אז מסתבר ש-Jennifer Cohen היא לא נציגת העם היהודי היחידה בקדם. בלדת פופ-רוק עם השפעות בלוזיות. SHIRA נשמעת כמו סינגר סונגרייטריות עכשוויות, והשיר אפקטיבי, מגניב, אדיש משהו, מעורר סקרנות. היא נשמעת מאד כנה, מחוברת לשיר, ואתה מוצא עצמך מקשיב בקשב רב למילים. מעניין ו-engaging מאד. 3/5.

Traffic – Üks kord veel – שיר שכתבו בין היתר Victor Crone, נציג 2019 ו-Stig Rästa, נציג 2015 כחלק מצמד ומלחין השיר של 2016 ו-2019. הוא גם חבר הלהקה לשעבר. עוד בכותבים Fred Krieger, שכתב עם Rästa את שירי 2016 ו-2019 ושירי קדם נוספים. Vallo Kikas הוא השלישי בחבורה, שכתב עמם את שני הנ"ל ושירי קדם נוספים. הוא גם כתב לקדם הליטאי ב-2017, כאשר ב-2018 כתב לאותו קדם עם Aminata Savadogo, נציגת לטביה 2015, את השיר "So Long My Love, My Lover". עם Rästa כתב את "We Were Young" לקדם הרומני ב-2017. לכאורה יש כאן צוות מנצח, מצד שני מדובר בשיר גנרי לחלוטין, אשר שמענו כמוהו עשרות בשנים האחרונות. המנון חצי אקוסטי, עם צלילי קאנטרי ופיזמון קליט וחסר אופי, כולל המון שטיקים של מוזיקה עדכנית, שנועדה להישמע אותנטית, אבל עדיין נורא מתועשת ונוסחתית. 2/5.

Uku Suviste – What Love Is – ב-2019 סיים במקום השני בקדם עם "Pretty Little Liar". השיר הנוכחי נכתב על ידי Suviste עצמו ו-Sharon Vaughn האמריקאי רב הפעלים, שכתב בין היתר את "Survivor" של Helena Paparizou, את "Scream" של Sergey Lazarev ועוד. על הפקת השיר אמון Dimitris Kontopoulos, כותב הלהיטים היווני. זה נשמע כמו להיט פופ רוסי של ה-Dream Team, ועם ההופעה הנכונה, זה יכול לזכות בקדם. 2/5.

Uudo Sepp – I'm Sorry. I Messed Up – זוכה האיידול האסטוני ב-2018. השיר נכתב בין היתר על ידי Andrei Zevakin, שהיה מכותבי "Hold Me Close" בקדם 2019, שעלה לגמר וסיים בו במקום ה-12 והאחרון. מדובר בבלדת פופ מודרנית, רגשנית, שנשמעת סינגר-סונגרייטרית, אך אינה באמת כזו. מאד Ed Sheeran ושות'. הוא זועק בסוף השיר וזה צפוי לעבוד יפה בלייב. הכותרת עם הנקודה באמצע מכוונת למילניאלים והשיר כולו זועק גמר. חזק מאד, מצד שני מיינסטרימי מאד. 3/5.

Viinerid – Kapa Kohi-LA – בשנה שעברה היה לנו את שיר החתולים, השנה יש לנו את שיר הנקניקים. זה ה-novelty של הקדם. היפ-הופ-ראפ שעובר בבתים מהפקה אקוסטית מבוססת גיטרה להפקת טכנו עדינה בפיזמון. זה משעשע, קליל, משב רוח רענן, ידבר לאוכלוסייה מאד ספציפית, שככל הנראה לא תצפה בקדם… 3/5.

Ziggy Wild – Lean on Me – השיר נכתב בין היתר על ידי סולנית הלהקה, Laura Prits, שכתבה והתמודדה בקדם 2017 לבדה עם השיר "Hey Kiddo" ולא העפילה לגמר. עוד בכותבים Valdur Viiklepp, חבר להקת The Princess. מדובר ברוק'נ'רול סבנטיזי, רטרואי ומגניב. השיר מלווה בקליפ תואם, המדמה סרט טראש סבנטיזי. ההוק מאד ברור, השיר פשוט מבחינת המלודיה שלו, אך הבעיה העיקרית היא בפיזמון התפל מעט והקצת משורבט. זה בסדר, אבל לא יותר. 3/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם:

  1. SHIRA – Out in Space
  2. Anett x Fredi – Write About Me
  3. Jennifer Cohen – Ping Pong
  4. Stefan – By My Side
  5. Jaagup Tuisk – Beautiful Lie
  6. Viinerid – Kapa Kohi-LA
  7. Kruuv – Leelo
  8. Renate – Videomäng
  9. Uudo Sepp – I'm Sorry. I Messed Up
  10. Janet – Hingelind
  11. Inger – Only Dream
  12. Revals – Kirjutan romaani
  13. Ziggy Wild – Lean on Me
  14. Egert Milder – Georgia (On My Mind)
  15. Rasmus Rändvee – Young
  16. Mariliis Jõgeva – Unistustes
  17. Merilin Mälk – Miljon sammu
  18. INGA – Right Time
  19. Uku Suviste – What Love Is
  20. Laura – Break Me
  21. Little Mess – Without a Reason
  22. German & Violina – Heart Winder
  23. Traffic – Üks kord veel
  24. Synne Valtri feat. Väliharf – Majakad

חצי הגמר הראשון של הקדם האסטוני יתקיים ב-13/02, חצי הקדם השני יתקיים 15/02. מכל חצי גמר יעלו לגמר 6 שירים. 12 המתמודדים ברי המזל יתמודדו בגמר הקדם ב-22/02.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.