2019: הונגריה – סקירת שירי A Dal

כמו מידי שנה, אחד הקדמים הגדולים של העונה הוא הקדם ההונגרי. A Dal מתפרש על 3 תכניות טרום גמר, 2 חצאי גמר וגמר, כאשר השופטים הם הגורם המכריע בדבר זהות העולים לשלבים הבאים, והזוכה בסופו של דבר. הונגריה הופיעה לראשונה בתחרות ב-1994 והגיעה למקום הרביעי המרשים. מאז לא הצליחה לשחזר את ההישג, ורק התקרבה אליו ב-2014 כשסיימה במקום החמישי. בשנים האחרונות המדינה יודעת עליות ומורדות, כאשר מאז 2011 מצליחה להעפיל מידי שנה לגמר, אך לא תמיד מסיימת בו גבוה. בשנה שעברה הגיע השיר ההונגרי "Viszlát nyár" בביצוע AWS למקום ה-21, מה שהופך אותו לאחר השירים ההונגריים בעלי המיקום הנמוך ביותר בתחרות. השנה מקווים ההונגרים לשמור על המסורת ולעלות לגמר, אך האם יש להם מה שדרוש על מנת להצליח בו? להלן סקירת שירי הקדם.

Acoustic Planet – Nyári zápor – השיר נפתח בתופי תם תם א-לה מלך האריות ואז בפריטת גיטרות מתקתקה. הקול המתקתק עוד יותר של הסולנית תורם לאווירה הצ'יזית הכללית. מידטמפו חנפני מאד, מנגינה עגולה וקלה לעיכול. גם הכותרת "גשם בקיץ" תורם לאווירת הצ'יז הכללית. זה קרן פלס על ספידים 2/5.

Barni Hamar – Wasted – מידטמפו מודרני ומאד רדיופרנדלי. זה חצי ראפ, ממשיך בפיזמון למחוזות האלקטרו-פופ-האוס. אחרי הפיזמון נכנס דרופ אלקטרוני קליט. השיר בהפקה ברמה גבוהה. האנגלית טובה וזורמת. החבילה הכללית מזכירה את The Chainsmokers האמריקאים, ספציפית את "Paris" שלהם. זה טוב, מגובש, אבל לא מיוחד 3/5.

Bence Vavra – Szótlanság – אחד ממלחיני השיר, László Csöndör 'Diaz', היה מעורב בהלחנת מספר שירים בקדמי עבר: "Amíg a tűz ég" של Péter Puskás, שהגיע לחצי הגמר ב-2013, "Born To Fly" של Saci Szécsi and Böbe Szécsi, שלא עבר את טרום הגמר ב-2014 ו-"Beside You" של Zoltán Mujahid, שהגיע לגמר וסיים 3-4. לזמר קול צרוד מעט והשיר אמור לבטא אווירה כואבת על רקע אהבה שנגמרה. בלדת פופ מלאת אמוציות ודרמה. הפיזמון קליט מאד, אבל השיר כולו נשמע קצת תפור לתחרות. בפיזמון האחרון הוא נותן עלייה של חצי טון, כאילו כדי להצדיק אותי… 3/5.

Bogi Nagy – Holnap – כותב השיר הוא Caramel, שהיה בעבר שופט בקדמים ההונגריים. השיר הוא בלדת פסנתר עדינה, המשתלבת עם קולה העדין של בוגי. בפיזמון היא זועקת זעקה מאופקת, והשיר נותר על מי מנוחות. זה מלודי מאד, רדיו פרנדלי, רומנטי, שבור לב. אני רואה את זה מגיע לחצי גמר, אך שם מתקשה לעלות לגמר. זה חמוד, אבל לא מעבר 3/5. ניתן להאזין לשיר כאן.

Dávid Heatlie – La Mama Hotel – השיר מתחיל מעניין מאד, באנרגיה גבוהה, עם סקרצ'ינג וקולות נשיים. לאחר מכן נכנס דויד בשירתו. זה רוק-פופ, בדגש על הרוק, עם השפעות אלקטרוניות וכאלו של מוזיקה אורבנית. אהבתי שהושקעה כאן מחשבה וזמן ביצירת מלודיה מקורית, שנשמעת מלאה מאד ויוצרת עניין לאורך השיר כולו. הקליפ המגניב המתלווה לשיר, תורם גם לרושם הכללי. ברייק מופלא של גיטרה חשמלית לקראת סוף השיר. אחלה שיר 4/5.

DENIZ – Ide várnak vissza – ב-2014 שירו "Egyetlen" זכה בתואר שיר השנה. ב-2016 אלבומו "A nép hangja" זכה בתואר אלבום השנה. האם הישגי העבר מכתירים אותו כפייבוריט? כנראה שלא ממש, כי לשופטים כוח מאד גדול בקדם. מדובר בראפ על רקע מוזיקה מלודית, זה מאד מזכיר את להיטי הראפ של שנות התשעים. אז תמיד היה פיזמון מלודי ואמוציונלי המושר על ידי זמרת, ספק אנונימית, שלא תמיד מקבלת קרדיט. זה שיר נחמד, אבל מעט מיושן. הפיזמון קליט מאד, אך המלודיה רפטטיבית 3/5.

Diana – Little Bird – מלחין השיר, Viktor Rakonczai, הוא אחד מחברי להקת V.I.P, אשר ייצגו ב באירוויזיון 1997 את הונגריה. ב-2008 כתב את השיר ההונגרי לאירוויזיון, "Candlelight" בביצוע Csézy. ב-2011 היה מכותבי השיר ההונגרי לאירוויזיון, "What About My Dreams?" של Kati Wolf. ב-2012-3 היה שופט בקדם המקומי. ב-2014 היה ממלחיני "Karcolás" של Lilla Polyák שהגיע לחצי הגמר. ב-2016 הלחין את "It Is Love" של Szilvia Agárdi שהגיע לחצי הגמר. מדובר בבלדת פופ סטנדרטית, עם מילים שאמורות להיות מעצימות, אך נשמעות כמו קלישאות. הפיזמון השני כבר מקבל הפקה יותר רוקיסטית אלקטרונית, מה שנדמה לי פחות מתאים. הפיזמון הוא אכן המנוני מאד ובעל אפקט, אבל אישית לא עושה לי כלום. האווירה היא שמאלצית מידי ומתקתקה 2/5.

Fatal Error – Kulcs – הקליפ נפתח בסולן AWS, העולה ומציג את ההלקה, משעשע. רוק בהונגרית זה תמיד טוב ואותנטי. רוק כבד מלודי למדי. לשיר אין פיזמון, אלא רק נגינה עצבנית של חברי הלהקה בגיטרות. למרות שזה רוק כבד, זה נטול צרחות, ויכול לעבור מאד חלק בגרון גם אצל הצופים השמרנים יותר. הם יצטרכו עבודת מצלמה אינטנסיבית כדי למשוך תשומת לב, אבל לא הייתי פוסל את זה על הסף, לאור זהות השיר שזכה בקדם בשנה שעברה… 3/5.

Gergő Oláh – Hozzád bújnék – זוכה X-Factor המקומי ובן דודה של  Gigi Radics. השתתף בקדם של 2015 עם השיר "A tükör előtt" וסיים בחצי הגמר. ב-2016 התמודד עם השיר "Győz a jó" וסיים במקום השני. ב-2017 התמודד בקדם כחלק מהרכב Roma Soul עם השיר "Nyitva a ház". הם סיימו את דרכם בחצי הגמר. השיר עצוב ודרמטי. מידטמפו שבונה את הדרמה עד לפיזמון הפופי, אך באווירה עצובה. "אני אסתיר אותך" … הוא נשמע מחובר בכל נימי נפשו לשיר ולמסר שלו. זה יותר נשמע כמו שיר געגועים, אתה שומע את העצב במלודיה מבלי שזה בא לידי ביטוי בקצב של השיר או באמלנטים כאלה ואחרים. מקסים 4/5.

Gergő Szekér – Madár, repülj! – "ציפור, עופי" הוא שם השיר בהונגרית. בתים קלילים באווירה אלקטרונית, הבונים לפיזמון חזק, דרמטי ועצוב מאד. גרגו מפליא בקול פלצט מידי פעם. השיר נכתב על אמו של Szekér אשר נרצחה, ואפשר להרגיש זאת בהפקה של השיר, שכמעט מביאה לידי דמעות. גרגו חושף את נימי נפשו בשיר הזה ומצליח לעטוף את כל הרגש הזה בשירה מאופקת ובאווירה מוזיקלית קודרת ואינטנסיבית 3/5.

Gotthy – Csak 1 perc – אחד מכותבי השיר Norbert Kovács, אשר הלחין שיר לקדם הרומני ב-2009, "Purple" בביצוע Tabassco ואת השיר "Go On" בביצוע Adrian Molnár. הראשון הגיע למקום הרביעי בגמר הקדם. הוא היה ממלחיני "Játszd újra!" של Mrs. Columbo בקדם ההונגרי של 2013, שלא עבר את שלב טרום הגמר. גם שיר זה זכאי להגיע להישג דומה… מידטמפו פופ-אלקטרוני, עם לופ בפיזמון על רקע קולו הגוער של הזמר. זה נשמע כמו קורבן אופנה מוזיקלי, גנרי לחלוטין, ששמענו עשרות אם לא מאות כמוהו 2/5.

Joci Pápai – Az én apám – זכור כנציג הונגריה לאירוויזיון 2017, אז סיים עבורה במקום השמיני עם השיר "Origo". השיר הולחן על ידי Pápai עצמו בשיתוף Caramel. שירו מ-2017 היה לא רק הפייבוריט שלי בקדם דאז, אלא גם באירוויזיון כולו. השיר הנוכחי הוא עדין יותר, בלדת פופ שמתחילה כאקוסטית וממשיכה עם מעט קישוטים אלקטרוניים בהשפעה אתנית-צוענית. כמו בשיר הקודם שלו, גם בנוכחי, יש מסר. אם ההוא דיבר על גזענות, הנוכחי מדבר על אביו. המוזיקה נהדרת, האווירה נוסטלגית, מלאת אהבה וערגה, גם אם נעדרת דרמה 3/5.

Klára Hajdu – You're Gonna Rise – בעלת השכלה מוזיקלית ומורה למוזיקה בקונסרבטיון של וינה. הייתה חברה בלהקת "Balázs Elemér Group" וב-2012 פצחה בקריירת סולו. אחד מכותבי השיר, Milán Szakonyi, היה זמר ליווי באירוויזיון 2015. עוד בכותבי השיר Miklós Toldi, אשר כתב את "Aranyhal" של Odett, שהגיע לחצי הגמר בקדם ב-2018. מדובר בבלדת פופ-ג'אז, נשית מאד, Chamber pop, א-לה טורי איימוס. הן המילים והן הלחן מאד חנפניים. התמה היא העצמה, אבל האווירה הכללית היא גנרית, חלבית מאד ולא מרשימה בשום צורה 2/5.

Konyha – Százszor visszajátszott – בלדת רוק, שוב מאד מלודית, המשלבת כלים חשמליים ואלקטרוניים כאשר רוב השיר הוא יותר רוק מסורתי, עם פריטות גיטרה. רק אחרי הפיזמון נכנס דרופ אלקטרוני, לא מרשים במיוחד. השיר נשמע מעט נוגה. זה טוב, קליט מאד, מעט רפטטיבי ולצערי נעדר משהו שייתן לשיר את הדחיפה לה הוא דרוש 3/5.

Kyra – Maradj még – השיר הולחן על ידי Kyra עצמה, שהייתה זמרת ליווי באירוויזיון 2014 וניסתה את מזלה כסולנית בקדם 2017 עם השיר "Got to Be a Day", אך לא העפילה מטרום הגמר. השיר הנוכחי הוא אלקטרופופ שמתחיל בקטן ובונה דרמה עד לפיזמון, המאט מעט את הקצב. לקירה יש קול חזק והיא מצליחה לתעל באמצעותו רגש ולהעביר את המסר העצוב-כועס של השיר. זה נחמד, אבל מעבר לפוטנציאל שלו להיות להיט רדיו, אני לא שומע את האפקטיביות שבו 3/5.

László Váray – Someone Who Lives Like This – בהתחלה לא הבנתי את הקטע של השיר. בלדה עד מידטמפו אקוסטית לחלוטין, הנסמכת על קולו של הזמר. אני מודה שבהאזנה נוספת הסתקרנתי מהשיר. אני לא הצלחתי להבין עד הסוף על מה הוא שר, וזה גירה את סקרנותי עוד יותר. לשיר אין הפקה מיוחדת להתכסות בה, הוא מאד חשוף. זה משדר אותנטיות, אבל גם יומרה 3/5.

Leander Kills – Hazavágyom – ב-2017 סיימו במקום השישי בקדם עם השיר "Élet". ב-2018 סיימו במקום החמישי בקדם עם השיר "Nem szól harang". נחשבים פייבוריטים לזכייה השנה. סולן הלהקה השתתף עם להקתו הקודמת Leander Rising בקדם 2015, שלא הצליחה להעפיל מטרום הגמר. ב-2013 היה מכותבי השיר "Nem akarok többé játszani" של Ildikó Keresztes, אשר הגיע לגמר וסיים במקום החמישי. "געגועים" היא כותרת השיר, וזו ההרגשה שהוא נותן. הוא מתחיל כבלדה אקוסטית וממשיך בפיזמון כשיר רוק אקוסטי-קצבי, על רקע רקיעות. לאחר הפיזמון מגיעה חמת החלילים שנותנת לשיר אווירה מעט קלטית, לטעמי מעט מיותר ופוגם באותנטיות של השיר. הם יגיעו לגמר כמו כלום, מקווה שלא יזכו 3/5.

Mocsok 1 Kölyök – Egyszer – הרביעייה שרה בלדה נוגה, אקוסטית לגמרי, תזמורתית, מלווה בכינורות בוכים. זה מעניין, כי המלודיה של השיר היא של בלדת פופ. בפיזמון השני נכנסים תופים כבדים, ולאחר מכן כינורות אלקטרוניים. אז זה נהיה מעניין. זו הסיבה שהמוזיקה ההונגרית היא אחת המפותחות בעולם. הרבה אהבה למקצוע, מקוריות ומוזיקה טובה 3/5.

Monyo Project – Run Baby Run – השיר מתחיל בנגינת פסנתר, ממשיך בשירתה המלטפת של הסולנית ובפיזמון נכנסים גיטרות חשמליות. בסופו היא מתחילה לצרוח. משהו לא מתחבר, הקול של הסולנית, עם המלודיה הבסיסית ואז הדרמה על כלום בפיזמון. זה נשמע כמעט מאולתר, או משהו שנכתב כלאחר יד. חלש מאד 2/5.

Nomad – A remény hídjai – מדובר בלהקת רוק, לסולן קול חזק מאד, גברי, אבל השיר הזה הוא אחד המאכזבים. המלודיה לא לוקחת לשום מקום מעניין. הבתים מבטיחים, אבל הפיזמון כושל, לא מעניין ובעיקר נשכח. לזכותו של הסולן ייאמר שהוא שר בהרבה כוונה ונשמע כמו אמן המחובר ליצירה שלו 3/5.

Olivér Berkes – Világítótorony – יליד גרמניה ומשתתף The Voice ההונגרי. ב-2016 השתתף בקדם עם השיר "Seven Seas" בדואט עם Tóth Andi. הצמד הגיע לגמר בזכות הקהל וסיים במקום השישי. ב-2017 התמודד שוב, הפעם עם השיר "#háttérzaj" בדואט עם Zävodi. הצמד הגיע בגמר למקום השני אחרי Joci Pápai. אחד מכותבי השיר הוא Arnold Vígh, שכתב בעבר שירים ל-Radics Gigi ול-Csézy. האם מדובר באחד הטוענים לכתר? "מגדלור" בהונגרית, היא בלדת פסנתר יפהפייה, לא בלתי קיטשית, אך בהחלט מרטיטת לבבות. זה רומנטי ונימוח, משהו שהייתי רוצה שאנחנו נשלח אם אברהם ייזכה ב"כוכב הבא"……. קצת מזכיר לי בלדות פופ יפניות 3/5.

Petruska – Help Me Out of Here – השתתף בקדם ב-2016 וסיים במקום הרביעי עם "Trouble in My Mind". מדובר במידטמפו סינגר-סונגרייטרי פולקי-פופי או רוק רך, מאד רך. השיר מתהדר באיזו הפקה עם אלמנטים אלקטרוניים בפיזמון, אבל זה נותר מאד רדוד מוזיקלית, נשכח ובעיקר חסר כריזמה. אני חוזה שהוא לא יעבור את הטרום גמר 2/5.

Rozina Pátkai – Frida – זמרת ג'אז מקומית, אשר הספיקה להוציא 5 אלבומים/EP, להשתתף בפסטיבלים ברחבי העולם ולזכות בהם בפרסים. הלחינה את השיר עם בעלה. שיר מלודי מאד, בעל מאפיינים של ג'אז-אמביינט, אבל שזוכה להפקה עמוסה מאד, עמוסה מידי. אווירה אלקטרונית כבדה על רקע הקול העדין של רוזינה נשמע מוזר ולא במקום. האוטוטיון כל כך לא שייך. האפקט הזה גורם לי לאבד את השיר באמצע, ועדיין מעריך את האינטליגנציה המוזיקלית שבו 3/5.

Ruby Harlem – Forró – יס! הגיע הזמן לקצת פאנק. רובי מגישה קול חושני ואווירה ניו-יורקית אורבנית חמה בחורף קר, רק בהונגרית מלאה. ואכן כותרת השיר היא "חם". לצערי אין בזה את התחושה האינטנסיבית שציפיתי לה. זה נשאר במחוזות הנעימי-גלגל"צי. היא מביאה קצת יותר נשמה בפיזמון, אך זה עדיין לא אפקטיבי מספיק 3/5.

Salvus – Barát – שיר רוק ניינטיזי מאד, שמנסה להיות נירוונה או סאונד גרדן או אחת מאלה. זה גם הזכיר לי לפרקים את אורפנד לנד הישראלים. לצערי זה לא מעניין מספיק, ולמרות שאני מאמין להם באווירת הרטרו שלהם, השיר לא חזק מספיק בז'אנר שלו כדי לבלוט מעל הרבה שירים המתחרים השנה. מה גם שבז'אנר הרוק קדם זה סיפק, בעבר והשנה, שירים מרשימים יותר 3/5.

The Middletonz – Roses – אחד מחברי ההרכב הוא András Kállay-Saunders, נציג המדינה ב-2014, אשר הביא את המדינה למקום החמישי באירוויזיון. הוא גם אחד מכותבי השיר. זה אכן נשמע מאד כמו שיר שלו. השיר משלב בין EDM למוזיקה שחורה, להיטי במידה, למרות שלטעמי לא הכי עדכני. יש השפעות של דאנסהול. הביט של השיר מאד מגניב, אבל לא כל החלקים בו באותה הרמה. לקראת סוף השיר, הבית תופס קצב בקקופוניה אלקטרונית וזה מפתיע וחביב 3/5.

The Sign – Ő – להקת אינדי-פופ ורוק אלטרנטיבי. שיר אינדי-פופ אווירירי ונחמד, הנח על קולו המתרפק של הזמר. ההונגרית, כמו תמיד, נשמעת מתנגנת מאד. האווירה היא צ'ילית וההרגשה היא סטלנית. ולמרות הכל השיר בנוי בחוכמה, נתפר בצורה אפקטיבית. לקראת הסוף נכנסות גיטרות בס ומוסיפות מימד נוסף לאווירה. מיוחד, שונה, אבל עדיין פופי 3/5.

Timi Antal feat. Gergő Demko – Kedves Világ! – אנטל הגיעה למקום השני ב-X-Factor המקומי. ב-2015 עלתה מטרום גמר "A Dal" עם השיר "Woke Up This Way" בזכות הקהל, אך נפלה בחצי הגמר. מדובר בשיר פופ עם אלמנטים אתניים קלים, זה הונגרי מאד, קליט, זורם, אווירה קלילה ומשוחררת. אנטל מתענגת על השיר בקולה ומעבירה המנון שמח. הבעיה היא שהשיר נשמע קצת מיושן והיה מתאים להישלח לפני 15 שנים ולא ב-2019. ועדיין… 3/5.

USNK – Posztolj – צמד המורכב מ-Kund Filep ו-Nimród Laskay. השתתפו ב-X Factor המקומי. את המילים לשיר כתב ByeAlex, נציג המדינה באירוויזיון 2013. מלחין השיר הוא Dániel Somogyvári, שהיה שותף בהלחנת 4 (!) שירים בקדם 2017: השיר "Together" של Ádám Szabó, השיר "I've Got a Fire" של Andi Tóth, השיר "Dust In the Wind" של Chase והשיר "Frozen King" של Mrs. Columbo. השיר של Andi Tóth לא עבר את טרום הגמר, האחרים סיימו דרכם בחצי הגמר. ב-2018 היה שותף בהלחנת "I Let You Run Away" של yesyes, אשר סיימו במקום השני בגמר הקדם. השיר הנוכחי הוא ראפ מודרני, עם מוזיקה קודרת ברקע, של סרט אימה כמעט. הפיזמון הוא החלק היותר מלודי בשיר. התוצאה הסופית היא ראפ-פופ מגניב מאד, רלבנטי מאד, שלדעתי יגיע בקלות לגמר. שיר מצוין 4/5.

yesyes – Incomplete – הצמד Szabó Ádám ו-Katona Tamás. הוציאו עד כה שני EP's. השתתפו בשנה שעברה בקדם עם השיר "I Let You Run Away" וסיימו במקום השני אחרי AWS. הסולן Ádám Szabó התמודד לבדו בקדם ב-2013, אך לא עבר את שלב טרום הגמר. ב-2015 התמודד עם "Give Me Your Love" סיים ראשון בגמר בסיבוב הראשון, אך בסיבוב השני הפסיד ל-Boggie. ב-2017 התמודד עם השיר "Together", עלה בזכות הקהל מטרום הגמר, אך סיים את דרכו בחצי הגמר. Szabó הוא אחד ממלחיני השיר. השיר הנוכחי נחשב פייבוריט בקרב החובבים. זו בלדת אלקטרו-פופ גנרית למדי, שנשמעת כמו עשרות דברים ששמענו ונשמע. אני מעריך את השיר על המלודיה המקורית, אבל היא לא מעניינת במיוחד, וכל השטיקים האלקטרוניים האלה כבר מוצו והם צפויים נורא. זה נשאר בסדר 3/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם:

  1. Dávid Heatlie – La Mama Hotel
  2. USNK – Posztolj
  3. Gergő Oláh – Hozzád bújnék
  4. The Sign – Ő
  5. Olivér Berkes – Világítótorony
  6. Joci Pápai – Az én apám
  7. Gergő Szekér – Madár, repülj!
  8. Fatal Error – Kulcs
  9. Konyha – Százszor visszajátszott
  10. Mocsok 1 Kölyök – Egyszer
  11. The Middletonz – Roses
  12. László Váray – Someone Who Lives Like This
  13. Ruby Harlem – Forró
  14. Rozina Pátkai – Frida
  15. Timi Antal feat. Gergő Demko – Kedves Világ!
  16. Bogi Nagy – Holnap
  17. Leander Kills – Hazavágyom
  18. Barni Hamar – Wasted
  19. Nomad – A remény hídjai
  20. Kyra – Maradj még
  21. DENIZ – Ide várnak vissza
  22. Salvus – Barát
  23. Bence Vavra – Szótlanság
  24. yesyes – Incomplete
  25. Petruska – Help Me Out of Here
  26. Diana – Little Bird
  27. Gotthy – Csak 1 perc
  28. Acoustic Planet – Nyári zápor
  29. Klára Hajdu – You're Gonna Rise
  30. Monyo Project – Run Baby Run

ביום שבת הקרוב המירוץ לייצוג הונגריה באירוויזיון מתחיל עם תחרום טרום הגמר הראשונה של A Dal!

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.