2020: סרביה – סקירת שירי Beovizija

בשבוע שעבר, פורסמו שירי הקדם הסרבי, הלא הוא ה-Beovizija. האם המדינה תצליח לשחזר את תהילת העבר שלה, לאחר שהתקשתה לעשות זאת בשבע השנים האחרונות? 24 שירים יתמודדו בקדם המקומי, אשר יתפרס על פני שני חצאי גמר וגמר, אשר יתקיימו בהתאמה ב-28-29/02 וב-1/03. להלן סקירת שירי הקדם:

Ana Milenković – Tajna – השיר נכתב על ידי Dušan Bačić, שכתב שירים ל-Neda Ukraden, Severina, Maja Šuput, Jelena Rozga, Boris Novković, Maja Nikolić ועוד. Ana Milenković היא לשעבר מההרכב Beauty Queens. מדובר בפאוור בלאד, מלודית ועצובה משהו. ל-Milenković קול טוב וחזק, השיר נעים להאזנה ובעל הוק ברור, אבל קצת מיושן. זה שיר שיכול היה לצאת לפני 20-25 שנים ולבלוט אז. זה נחמד, אך לא יותר. 3/5.

Andrija Jo & Isidora Mitić – Oči meduze – בין כותבי השיר Jimmy Jansson השבדי, שכתב לקדם הדני, הנורבגי וכתב בסך הכל 23 שירים למלודיפסטיבלן השבדי, כולל 6 שירים השנה. עוד כותב הוא Palle Hammarlund השבדי, שגם לו ניסיון רב ככותב שירים במלודיפסטיבלן. מדובר באחד הפייבוריטים הגדולים לזכייה בקדם.  בחיים לא הייתי מנחש שמדובר בשיר שבדי. למעט ההפקה הסינת'פופית, אין כאן הרבה שנשמע שבדי. מדובר במידטמפו עד אפטמפו, אלקטרופופ, בעל פיזמון קליט. ההרגשה היא של שיר להקת בנים מקומית. צוין כי השיר דומה מאד ל-"The River" של Axel Johansson. זה קליט מאד, להיטי, ולא מן הנמנע שינצח את הקדם, אם לא יסוכל על ידי השופטים. 3/5.

Biljana Đurđević & Amvon Duo – Raj – כותבת השיר היא Tina Amvon, חלק מה-Amvon Duo, שהתמודדו בשנה שעברה. פופ אמצע הדרך, מידטמפו עד אפטמפו. המלודיה עגולה ומחניפה. ההפקה סמי-דרמטית, עם כינורות ותופים גדולים, שמזכירים בעיקר את ההפקות הסרביות מלפני עשור וחצי. חביב, אך שמרני משהו. 3/5.

Bojana Mašković – Kao muzika – כותב השיר הוא Goran Kovačić, שכתב שירים ל-Aleksandra Radović, Nina Badrić, Nevena Božović, Marija Šerifović, Emina, Armin, Jelena Tomašević, Saša Kovačević ועוד. בנוסף, כתב את בוסניה והרצגובינה 2007. בלדה אתנית ודרמטית, כפי שהייתם מצפים מכותב השיר. בלדה עצמתית, אך קצת נוסחתית. גם כאן חובבי הנוסטלגיה יתמוגגו לשמע הכינורות והתופים העצבניים, קולות הליווי מעצימי הדרמה והמבנה המוכר של בלדה בלקנית-אירוויזיונית. 3/5.

Bora Dugić & Balkubano – Svadba velika – השיר נכתב על ידי Nikola Burovac, שכתב שירים לקדמים של 2013 ו-2018. Bora Dugić עצמו הוא נגן, אשר ייצג את סרביה ב-2008. כאן כבר מדובר בפולק סרבי טיפוסי, המזכיר את Emir Kusturica. מוזיקה מסורתית, אווירה שמחה ושיכורה. לוקח אותי בחזרה לבלגרד. כל כך כיף לשמוע את זה ולשמוע את נגינת החליל של Bora Dugić. יופי של דבר. 4/5.
עדכון 21/02: הגרסה המקורית של השיר הוסרה ובמקומו הועלתה גרסה חדשה ללא המילים השנויות במחלוקת:

Branislav Mojićević – Cvet sa Prokletija – ב-2004 היה לזוכה הראשון של הריאליטי-שירה "Zvezde Granda". אכן שומעים בקולו את סגנון הפולק המקומי. סלסולים קלים וטון שמזכיר את Željko Joksimović. בלדה בלקנית טיפוסית, בעלת פיזמון המנוני, הפקה עשירה, אך מיושנת ומקצב של שירה בציבור. הפקה דרמטית, שכבר שכחנו משכמותה באירוויזיון. לחובבי הז'אנר בלבד. 3/5.

EJO – Trag – השיר מתחיל בקולה הענוג של הסולנית וסאונד של בלדה אייטיזית א-לה Sade. ואז, בלי שום הכנה מראש, השיר מגביר קצב, ובפיזמון הופך ללהיט רדיו מ-1992. בברייק חליל משדר אווירה בלקנית טיפוסית. ההרגשה היא של הרבה סגנונות, שמצליחים להתחבר בזכות הפקה מהודקת. אני סולח על פגמי השיר, כי זה באמת חמוד, שמח ואופטימי. 3/5.

Hurricane – Hasta la vista – בין כותבות השיר נמצאת Nemanja Antonić, שהתמודדה בקדם 2015. עוד בין כותבות השיר, Sanja Vučić, נציגת 2016, שהיא גם חברת ההרכב Hurricane. מדובר בפייבוריט נוסף לניצחון בקדם, ככל הנראה המשתתפות הפופולריות ביותר מקרב משתתפי הקדם. השיר הוא גרסה מקומית של ה-Pussycat Dolls. להיט מועדונים אלקטרופופי, בהפקה כבדה ולא רעננה בכלל. זה צפוי לחלול פלאים על הבמה. זה גם קליט בטירוף. 3/5.

Igor Simić – Ples za rastanak – בין כותבי השיר Daniel Kajmakoski, נציג מקדוניה 2015. עוד בין כותבי השיר Vladimir Danilović, שכתב בעבר ל-Nevena Božović, Antonia ועוד. מדובר באלקטרופופ-EDM עם השפעות של RnB. המלודיה מוכרת מאד, ההוק זכיר, אך השיר נשמע גנרי ומתאמץ. ל-Simić קול עם נשמה, אבל הוא לא מצליח להרים את השיר יותר מידי. 3/5.

Ivan Kurtić & Geapsy Train – Sabajle – בין הכותבים שוב Nikola Burovac. הסולן Ivan Kurtić ניסה את מזלו בשני הקדמים האחרונים. בלדת פולק סרבית לפנים. זה מאד אתני, מאד מקומי. ל-Kurtić קול עמוק של זמר עם. המלודיה מאד פשוטה וגנרית, ההפקה בפיזמון כבדה וכוללת את כל הקלישאות של הז'אנר. לפי דעתי, זה שיר הקדם החלש ביותר שלו. ועדיין, לא לחלוטין רע. 3/5.

Ivana Jordan – Vila – כתבה את שירה בעצמה. הגיעה למקום השישי בקדם הסרבי-מונטנגרי של 2006. השתתפה גם בקדם הסרבי של 2007. היא נשמעת שונה ממה שזכרתי אותה. מדובר באלקטרופופ מיושן למדי, עם קישוטים אתניים. זה מנסה להיות המנון אגרסיבי, אבל בסופו של דבר נותרת קלישאה של שיר, שנשמע שיצא מ-2006. אין עדכון של הפקה, כלום. מוזיקת מועדונים של לפני 15 שנים. 2/5.

Karizma – Ona me zna – מדובר בהרכב ותיק מהאייטיז. סליחה, אבל מדובר בבלדת רוק של רוקרים מזדקנים. משהו הזכיר לי את ה-Scorpions. הקול של הסולן נשמע מאד טוב, כאילו נשמר משנות השמונים, אבל השיר עצמו מנומנם, בואכה 1990. שום דבר מיוחד, אבל גם לא נורא. 3/5.

Lazar Živanović – Puklo je nebo – לחן של Michael James Day. ל-Živanović קול גברי ומראה מצודד, אבל שום דבר לא יציל את השיר השבלוני הזה, או את הפקת הדאנס הזולה, שיצאה לה היישר משנת 2000 אל הקדם של 2020. מלודיה מעגלית ועיבוד חלש. הוא עצמו נשמע עייף, וההפקה המתישה גוברת עליו ולא מחמיאה לו. 2/5.

LIFT – Samo mi kaži – מאד מעניין, זה מן רוקנרול רטרו-אי, שמחזיר לימי התהילה של הקדם היוגוסלבי בשנות השמונים, עם זאת ההפקה יחסית עדכנית, ומשלבת בין אלמנטים שהיו קיימים במוזיקה המקומית דאז ובין אלמנטים מודרניים. הקול של הסולן קצת חסר אופי והשיר לא מושלם. אבל יש כאן פוטנציאל. 3/5.

Marko Marković – Kolači – השיר נכתב על ידי Vladimir Graić, שכתב את השיר זוכה האירוויזיון לסרביה ב-2007, כתב את סלובניה 2012 וסרביה 2015. המבצע Marko Marković גם הוא בין כותבי השיר. את המילים כתבה Leontina Vukomanović, שכתבה את מילות השיר של סרביה ומונטגרו ב-2004 בין היתר. מדובר בחגיגה בלקנית-סרבית לכל דבר ועניין. שיר אנרגטי על ספידים, שנכתב על ידי מר אירוויזיון הסרבי, שכנראה למד קצת והחליט להניח להמנוני פופ דלוחים, ולדבוק במה שהמוזיקה המקומית טובה בו. הזכיר לחובבים את טורקיה 2004, ועוד יותר את יוון 2013. חנפני? שיר תיירים? אולי, אבל מאד מאד אפקטיבי. 3/5.

Milan Bujaković & Olivera Popović – Niti – זה שיר שונה מאד בנוף הקדם הסרבי. צלילי אמביינט ואינדי-פופ, שמזכירים גרסה קצת פחות אדג'ית ויותר ווקלית של סלובניה 2019. הצלילים מכשפים. הקול המלחשש של Popović לעומת הקול הצלול והחזק של Bujaković משלימים זה את זה. שיר שמושך קדימה מבחינת הפקה ומראה את הכיוון לאן הקדם הסרבי צריך ללכת. 3/5.

Milica Mišić – Kiša – השיר נכתב על ידי Saška Janković, שהתחרתה בעצמה בקדם המקומי ב-2009, ב-2013, ב-2018 (מקום שני) וב-2019 (מקום שלישי). וחזרנו לצליל המוכר. בלדת פופ-Soul, כפי ש-Janković רגילה לכתוב. זה מאד אישי, רגיש, אמוציונלי. הזכיר לי קצת את "Hurts" של Christina Aguilera. אם היא תדע לתת הופעה טובה של השיר, Mišić יכולה להגיע מאד גבוה בקדם. 3/5.

Naiva – Baš baš – נכתב על ידי Zoran Živanović ו-Jelena Galonić מההרכב Zana. הקדם הסרבי לא מפסיק להפתיע. מדובר בשיר פופ-רטרו, שלוקח לשנות החמישים ולמוזיקת הצ'ה צ'ה צ'ה. הפיזמון קליט וממכר. הקול של הזמרת עמוק, ומזכיר את זה של סולנית Blue Cafe. נראה לי שזה יילך לאיבוד על הבמה, אבל זה שיר מקסים. 3/5.

Neda Ukraden – Bomba – גם שיר זה נכתב על ידי Dušan Bačić. הזמרת Neda Ukraden הותיקה, השתתפה בקדם היוגוסלבי ב-1975, 1976, 1981 ו-1986. מה יכול להיות בשיר, שכותרתו "בומבה"? מידטמפו עד אפטמפו בהפקה פופית-אלקטרונית-פולקית כבדה, כולל אוטוטיון מעייף, בתים לאים והוק שלא עובד. זה הכי סתם. מאות שירים כאלה יוצאים מידי שנה בבלקן ולאף אחד לא איכפת. אני נותן לזה נקודות על קאלטיות, אבל אם זה לא היה Ukraden, לא היה לזה סיכוי לגמר. 3/5.

Nenad Ćeranić – Veruj u sebe – השיר נכתב על ידי Alek Aleksov, שכתב בעבר ל-Leontina, Funky G, Željko Joksimović, Viki, Luna, Denis & Obule, Sergej, Regina, Goca Tržan, Mari Mari, Amadeus Band, Tose Proeski, Jelena Tomašević ועוד. השיר נפתח בדקלום מתוך תהילים קל"ז, מה שאסור על פי כללי התחרות. להוציא את הטקסט, שיוצא מעט קרינג'י (היא מדקלמת על עוללים מנותצים…). מעבר לכך, מדובר על בלדה סתמית לחלוטין, חסרת אוויר, או שאולי עליי לומר, הכוללת אוויר בלבד. זה adult contemporary, ונשמע שמי שכתב את זה התייאש מלכתוב מוזיקה. 2/5.

Rocher Etno Band – Samo ti umeš to – השיר נכתב על ידי Rastko Aksentijević, לשעבר חבר להקת Biber, אשר כתב שירים ל-Marija Šerifović, Denis & Obule, Tanja Savić, Koktel Band, Jelena Tomašević, Leontina, Ivan Kurtić ועוד. סוג של מוזיקה אתנית, המשולבת עם הפקה אלקטרונית מיושנת. זה חביב, לסולן יש קול מצוין, ואלוהים יודע, שנורא קל לקנות אותי עם מוזיקת פולקלור סרבית, אבל השיר קטן מסך חלקיו. המלודיה סתמית ולא מרשימה, והשיר לא מתרומם, וחבל. 3/5.

Sanja Bogosavljević – Ne puštam – השיר נכתב על ידי Kristina Kovač, שכתבה ל-Karolina, Deen, Vesna Pisarović, Aleksandra Radović, Sandi Cenov, Aleksandra Kovač ועוד. עומדת גם מאחורי השיר הסרבי לאירוויזיון 2011. גם המבצעת עצמה, Bogosavljević, שותפה לכתיבת השיר. לשעבר חברת להקת Beauty Queens. האמת, שזה נשמע מאד כמו שיר של Kristina Kovač… בלדת adult contemporary מערבית ושמרנית, מיושנת, אך עדיין מולחנת בקפידה. זה קצת פילר, והולך לאיבוד בין השירים הבאמת מצוינים בקדם. ל-Bogosavljević קול מצוין מלא נשמה, אבל זה לא מספיק. 3/5.

Srđan Lazić – Duša i telo – כתב את השיר בעצמו. השיר נפתח בקולות מתכתיים, משל היינו בשנת 1999. הקול שלו מזכיר לי, שוב, את זה של Željko Joksimović, והשיר מזכיר את המנוני הפופ של האחרון. זה מאד מיינסטרימי וחסר שיניים. הפקה של מוזיקת חתונות, וניסיון לשזור בה איזה דרופ, שלא מוסיף לה מאום. 2/5.

Thea Devy – Sudnji dan – מדובר בשיר שהוגש לוועדה באוסטריה והגיע לשלושת השירים הסופיים. לאחר מכן ניתנו לו מילים בסרבית. השיר נכתב על ידי Pele Loriano, שכתב לקדמים השונים ואף היה מהכותבים של ליטא 2019. עוד בכותבים Ashley Hicklin, שגם היה מהכותבים של ליטא 2019, היה בין כותבי בלגיה 2010 ובלגיה 2014. כתב בעבר גם ל- Michael Schulte, Waylon ול-Tom Dice. המבצעת Devy עצמה שותפה גם כן בכתיבת השיר. ל-Devy קול הרבה יותר טוב ממה שציפיתי, אני מקווה עבורה שזה בא עם כריזמה בימתית. השיר מופק כהלכה, בלדת פופ-RnB עם הפקת אלקטרו יחסית עדכנית, ואווירה קודרת ועצבנית. זה נשמע יותר טוב ממה שציפיתי. זה לא איזה המנון קליט, אבל יש לזה עוצמה ו-oomph מסוים. עם זאת, בשמיעה ראשונה זה לא כל כך תופס אותך. 3/5.

להלן דירוגי לשירי הקדם:

  1. Bora Dugić & Balkubano – Svadba velika
  2. Naiva – Baš baš
  3. Milan Bujaković & Olivera Popović – Niti
  4. Milica Mišić – Kiša
  5. EJO – Trag
  6. Hurricane – Hasta la vista
  7. Marko Marković – Kolači
  8. LIFT – Samo mi kaži
  9. Branislav Mojićević – Cvet sa Prokletija
  10. Thea Devy – Sudnji dan
  11. Rocher Etno Band – Samo ti umeš to
  12. Ana Milenković – Tajna
  13. Bojana Mašković – Kao muzika
  14. Ivan Kurtić & Geapsy Train – Sabajle
  15. Andrija Jo & Isidora Mitić – Oči meduze
  16. Biljana Đurđević & Amvon Duo – Raj
  17. Sanja Bogosavljević – Ne puštam
  18. Neda Ukraden – Bomba
  19. Igor Simić – Ples za rastanak
  20. Karizma – Ona me zna
  21. Srđan Lazić – Duša i telo
  22. Ivana Jordan – Vila
  23. Nenad Ćeranić – Veruj u sebe
  24. Lazar Živanović – Puklo je nebo

די ברור לי שלפייבוריטים שלי אין סיכוי. Hurricane, שפופולריות יחסית מבין המתמודדים ו-Andrija Jo, שהוא יוטיובר אהוד על ידי הנוער המקומי, צפויים להתמודד על הבכורה ועל 12 הנקודות של הקהל. אבל על מי יילכו השופטים? מאד קשה לי להגיד. Milica Mišić ו-Milan Bujaković & Olivera Popović עשויים להיאבק על 12 הנקודות מהשופטים. כרגע, אני נוטה לחשוב ש-Andrija Jo יהיה זה שייקח את הקדם, כי השיר שלו יכול לדבר גם לשופטים.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.