2017: אסטוניה – Koit Toome & Laura ייצגו את המדינה באירוויזיון עם "Verona"

אחד הקדמים היותר מדוברים, מגוונים ומודרניים הגיע לסיומו, כאשר אמש בחרה אסטוניה בשני נציגי עבר על מנת להיות נציגי המדינה. ל-Koit Toome ו-Laura ביחד עשרות שנות ניסיון בתעשיית המוזיקה המקומית ועל במות. ביחד הם ישירו את "Verona", שכתב שועל אירוויזיונים אסטוני ותיק, אשר חתום על כמה הצלחה אחת זכורה בתחרות לצד כמה כישלונות. ניתן להתעדכן בסקירת השירים, בסיקור חצי הגמר הראשון, חצי הגמר השני ובגמר הקדם האסטוני. אסטוניה היא אחת המדינות הכי פחות יציבות בתחרות. בין השנים 1996-2002 הייתה על הגל והצליחה כמעט מידי שנה לסיים בטופ 10, כולל ניצחון אחד שזכור לרעה, אך מאז היא מתנדנדת בין אי העפלה לגמר לבין מקום בטופ 10. האם דואט האהבה העצוב של קויט ולאורה יביא לאסטוניה את ההצלחה שהיא מצפה לה? וגם קצת על שקיעת המערב כפי היא מתגלית בשיר.

המבצעים
Koit Toome נולד ב-1979 בטאלין, אסטוניה. בשנים 1994-1998 היה חלק מהצמד Code One. עם פירוק הצמד, התמודד בקדם המקומי וזכה לייצג את אסטוניה באירוויזיון 1998 עם השיר "Mere lapsed", עמו סיים במקום ה-12. הוא שחרר מספר אלבומים, דיבב כמה סרטים וזכה בגרסה האסטונית של "רוקדים עם כוכבים". במקביל הוא מפתח קריירה כשחקן מחזות זמר. בשנת 2003 התמודד שוב בקדם המקומי והגיע למקום השני עם "Know what I feel" במרחק נקודה אחת מהניצחון. בשנת 2007 ניסה את מזלו שוב בקדם עם השיר  "Veidi veel" וסיים במקום העשירי והאחרון.
Laura נולדה ב-1988 ב-Tartu, אסטוניה. היא פרצה בשנת 2005, כאשר התחרתה בקדם המקומי לבדה עם השיר "Moonwalk", שסיים במקום השני, וכחלק מלהקת Suntribe עם השיר "Let's get loud", שזכה, נסע לאירוויזיון 2005, אך לא עבר את שלב חצי הגמר. היא התמודדה בקדם פעמים נוספות, ותמיד הגיעה מאד קרוב, אך לא זכתה: ב-2007 הגיעה שלישית עם השיר "Sunflowers", ב-2009 שוב סיימה שלישית עם "Destiny". בשנה שעברה הגיעה בקדם למקום השני עם "Supersonic". שנת 2016 הייתה קשה עבורה, במהלכה התגרשה ובדצמבר האחרון אחיה נמצא מת בבית מלון בתאילנד.

השיר
"Verona" נכתב על ידי Sven Lõhmus, מי שכתב את "Let's Get Loud" של Suntribe, שסיים במקום ה-20 בחצי הגמר של אירוויזיון 2005, את "Rändajad" של Urban Symphony, שסיים במקום השישי באירוויזיון 2009 ואת "Rockefeller Street" של Getter Jaani, אשר סיים במקום ה-24 באירוויזיון 2011. הוא הלחין שירים לקדם המקומי מ-1998. הבולטים מביניהם שלא זכו: "Club Kung Fu" של Vanilla Ninja מ-2003, "Stories Untold" של Grete Paia מ-2016 ואת כל השירים של לאורה שהוזכרו לעיל. אין ספק שמדובר במוזיקאי ורסטילי ופורה. מצד שני ישנה חוסר אחידות ברמת השירים שלו לאורך השנים, ולכאן נכנס "Verona".
הבית הראשון של השיר מלווה בציוץ ציפורים, כדי לדמות קצת הליכה בעיר אירופאית בשעות המוקדמות של הבוקר. לשיר כולו מקצב ומלודיה שלוקחים חזק לאייטיז, עם סאונד שמזכיר קצת את Modern Talking ועם פזמון שהוא מעט יותר מודרני, אבל לא באמת. בסקירת השירים כתבתי על זה: "אולי זה ייזכה בקדם, ואם כן, הלך על אסטוניה. פופ נורא שמרני, שיר פשוט בהפקה עדכנית. גם כאן יש Millennial woop וכל השטיקים האפשריים. מישהו ציין כי זה מזכיר לו את השירים בקדם המלטי, יש בזה משהו. שיר בלי נשמה, אם זה הולך לאירוויזיון, אין לי מושג איך זה הולך להיות אפקטיבי בלייב. שיר לרדיו." ואכן אני דובק בעמדתי, האסטונים בחרו בשיר הגרוע ביותר שהיה בקדם על מנת לייצגם. הדבר שהכי בלט לי בשיר, אחרי שסיימתי לכתוב את סקירת השירים, ואחרי ששמעתי אותו שלוש פעמים הבוקר בדרך לעבודה, היא שאני פשוט לא מצליח לזכור אותו. השיר כל כך משעמם, מיושן ודלוח, שאני פשוט לא מסוגל לזכור איך הוא הולך. רק אחרי 12 פעמים ששמעתי אותו הוא נכנס לי לראש וגם אז הוא לא הפך למעניין. מוזיקלית השיר ריאקציונרי ומנוגד לשני השירים האחרונים ששלחה אסטוניה לתחרות. במהלך העשור הקודם הקדם האסטוני היה לקדם האלטרנטיבי של אירופה. מוזיקת אינדי שלטה בו ללא עוררין, מה שגרם פעמים רבות לכך שדווקא השירים היותר מיינסטרימיים לקחת את הקדם. יוצא דופן היה Siren שזכה ב-2010, אולי כי לא באמת היו שירי מיינסטרים שיתמודדו על הבכורה. אסטוניה למדה מאז שהם אולי טובים באינדי, אבל באירוויזיון אף אחד לא קונה את זה. מאז כתר האלטרנטיביות עבר לשכנה הבלטית, לטביה, שדווקא שמחה לאמץ את מוזיקת האינדי ואף לשלוח אותה בגאווה לתחרות. אסטוניה מצידה עברה לשלב אחר. היא מנסה להיות השבדיה של המדינות הבלטיות. בשנתיים האחרונות ניסתה לנוע על קו מעט יותר מיינסטרימי, עם פופ-רוק רדיו-פרנדלי. כמו תמיד אצל אסטוניה, פעם אחת זה הלך טוב ופעם שנייה זה התרסק. הפעם הם לוקחים כיוון שמעולם לא לקחו, עם בלדת פופ אייטיזית מלוקקת.
ההופעה בקדם הייתה קיטשית, זה נראה קצת כמו מופעי לאס וגאס של אמנים ותיקים. הם שרים זה להדמיית הפנים של זה, כאשר ההדמייה מופיעה על הוידאוארט. רק בסוף השיר הזמרים "האמיתיים" מתאחדים. זה מאד צפוי וקיטשי וסביר שהם יישמרו על ההופעה הזו גם באירוויזיון. בהופעה מאד בלט לא רק המוגבלות הווקלית של לאורה, אלא גם כמה קשה להזדהות איתה. היא נותנת וייב מאד קר ומרוחק, וזה הרגיש מוזר בשיר שמדבר על אהבה עצובה ודרש איזשהו רגש שיועבר לצופה. היא לא משכנעת ונראה שהיא שם רק כי החתימה כרטיס. הוא קצת יותר מחובר, אבל גם נראה קצת קר, עייף ובעיקר לא כריזמטי. הכימיה ביניהם כמעט ולא קיימת. ובכל זאת, הם קנו את לב הקהל, בעוד השופטים דירגו אותם לא גבוה מידי, אלא איפשהו באמצע הטבלה. בחצי הגמר הם זכו בהצבעת הקהל, אך עקב הצבעת השופטים Kerli ניצחה את חצי הגמר. המצב היה זהה בגמר, אך מאחר ובסופר פיינל הבחירה היא של הקהל בלבד, הוא העניק להם את הניצחון עם כ-56% מהקולות וכמעט פי 2 קולות מקרלי, שסיימה במקום השני.
מבחינת המילים, הבחירה בורונה כשם השיר מעניינת. ורונה היא עיר איטלקית ואתר מורשת עולמית, המפורסמת בעיקר בזכות האדפטציה של שייקספיר על סיפור "רומיאו ויוליה", המתרחש בוורונה. הדוברים בשיר מבכים על מערכת היחסים שלהם שהסתיימה באופן סוער (Before the romance turned to drama) למרות שהם עדיין אוהבים זה את זו ולהפך. המילים די פשוטות, וכך גם התמה של השיר. הדוברים משווים עצמם לרומיאו ויוליה, שכמותם "אבדו" בוורונה ומצאו (את מותם?) בוורונה. מלבד השימוש ב"סרנדה" אין עוד דימויים השואלים מהמחזה של שייקספיר, אך גם כמו המחזה של שייקספיר, גם מילות השיר מסמלות טרגידה. במובן הפשוט והבסיסי ביותר, טרגדיה של זוג אוהבים שאהבתם נמנעה מהם. במובן הרחב ביותר כותב השיר מרמז על טרגדיה גדולה יותר. בסוף השיר הדוברים מדברים על "אדם מהסוג המערבי " ו"אישה מהסוג המערבי", ובכך מסמנים כי כפי שרומיאו ויוליה חיו, אהבו והתאבדו בוורונה, כך גם המערב נמצא בשקיעה המשולה להתאבדות. אל מול הכאוס הכלכלי והפוליטי ששוטף את אירופה והעולם, נשארים המיומנטים של וורנוה ללא ניע כמו גם הטרגדיה של שייקספיר. אתר מורשת עולמית, המזכיר את העבר המפואר של אירופה אל מול הכאוס והעתיד הלא צפוי. ואם כבר מדברים על שירים הדנים בתרבות המערב, הרי שהאיטלקים עושים זאת השנה הרבה יותר בסטייל ועם קריצה ספק אופטימית ספק צינית. אז אולי האירוויזיון בשנה הבאה לא יהיה באסטוניה, אבל יש מצב שהוא יהיה בוורונה.

מילות השיר, מתוך האתר lyricstranslate.com (מקור):

Verona

Sleeping all alone
You wake up with a bottle in your hands
No sound of serenade
Cause we both know we lost our game

I was always high on loving you
Before the romance turned to drama
Like Romeo and Juliet once before
We are lost in Verona

Learning through the scars
Will make you stronger time is the proof
I´m not a loner kind
I know I just can't get over you

I was always trying to tell the truth
Before the romance turned to drama
I hoped the best in me was always you
Before we lost our Verona

We are lost
Lost in the crowd of the street
We are lost
Like two sailing boats in the sea
We are lost
Cause sometimes we building and burning down love
We have lost our Verona

We lost and we found our Verona
We are lost in Verona

Reckless type of love
Reckless type of love
We never said: I´m sorry
We never said: enough
This western type of woman
Western type of man
Disappeared in Verona

We lost and we found our Verona
We are lost in Verona

We are lost
Lost in the crowd of the street
We are lost
Like two sailing boats in the sea
We are lost
Cause sometimes we building and burning down love
We have lost our Verona

We lost and we found our Verona
We are lost in Verona

גרסת סטודיו של השיר:
הופעת השיר בגמר הקדם האסטוני:

תגובה אחת הוסיפו את שלכם

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.