2020: מולדובה – Natalia Gordienko תייצג את המדינה באירוויזיון עם "Prison"

בסוף השבוע האחרון בחרו אזרחי ושופטי מולדובה ב-Natalia Gordienko לייצג את מדינתם באירוויזיון, אחרי שכבר עשתה זאת ב-2006. היא קיבלה את מרב הקולות מהשופטים ומהקהל, אך מה בין הניצחון לבין הכלא עליו מדבר השיר והכלא בו נמצאת המדינה?

המבצעת
Natalia Gordienko נולדה ב-1987 בקישינב, מולדובה, אז ברה"מ. היא שרה במקהלת בית ספר ולמדה לנגן על פסנתר בבית ספר למוזיקה. היא גם הייתה רקדנית באנסמבל הריקוד של בית הספר. ב-2005 הייתה הסולנית של להקת Millennium, עמה הגיעה למקום השלישי בקדם דאז. ההרכב הוזמן להשתתף בפסטיבל Golden Stag ברומניה באותה שנה. ב-2006 נבחרה לייצג את מולדובה באירוויזיון עם Arsenium ו-Connect-R. עם שירם "Loca" הם סיימו במקום ה-20. ב-2008 קיבלה תואר של כבוד מהמדינה. ב-2009 השתתפה בתחרות DJ Star וזכתה במקום הראשון. את אלבומה הראשון "Time" הוציאה ב-2010, וב-2011 הוציאה את האלבום, "Cununa de flori". ב-2015 חתמה ב-Fly Records והוציאה את הסינגל "Summertime".

השיר
"Prison" הולחן על ידי Dimitris Kontopoulos ו-Philipp Kirkorov. השניים נקראים ה-Dream Team. שתי ההצלחות הגדולות שלהם בתחרות הם "Shady lady" של Ani Lorak מטעם אוקראינה ב-2008 ו-"Hold me" של Farid Mammadov מטעם אזרבייג'ן ב-2013. שני השירים סיימו במקום השני. בשנים האחרונות השירים שהם מביאים לתחרות לא נוחלים הצלחה: "This is Love" של Demy, שייצגה את יוון ב-2017, סיים במקום ה-19, לעומת זאת "X My Heart" של Aysel, שייצגה את אזרבייג'ן, לא העפיל לגמר האירוויזיון ב-2018. ב-2018 מולדובה שלחה את "My Lucky Day", שכתב קירקורוב ל-DoReDos, אשר סיימו במקום העשירי. ב-2019 כתבו את "Scream" ל-Sergey Lazarev, אשר ייצג את רוסיה וסיים במקום השלישי. Kirkorov עצמו ייצג את רוסיה ב-1995 עם השיר "Kolybelnaya dlya vulkana" וסיים במקום ה-17. את המילים כתבה שוב Sharon Vaughn, שכתבה גם את המילים לשיר האסטוני השנה, ובשנה שעברה את המילים לשיר הרוסי "Scream" של Sergey Lazarev.
השיר "Prison" לקח את הקדם בהליכה, עם מרב הנקודות מהשופטים, ורוב הצבעות הקהל, יותר מפי 2 ממה שקיבל המקום השני.
בסקירת השירים כתבתי: "השיר מופק לעייפה בצלילים אלקטרונים דרמטיים ובומים למיניהם. בלדה, אשר מתפרצת בפיזמון. זה מזכיר את רוסיה 2016, רק פחות קצבי. הופתעתי מכמה שהשיר הרבה פחות אפקטיבי ממה שחשבתי. ניכר שהם חשבו על ההעמדה וההופעה ולפי זה תפרו שיר. הכי מלאכותי שיש. 1/5." בקדם ציינתי: "ווקלית היא נשמעת הרבה יותר טוב ממה שציפיתי. לצידה, 4 זמרי ליווי על כיסאות מוארים. אני לא מבין את השיר הזה. זה קיטש מוחלט. הצבע השחור שולט על הבמה. מכף ידה יוצא אור, משל הייתה דוטר במלודיפסטיבלן."
האינטרו של השיר הוא לופ מוזיקלי, שילווה אותו לאורכו. הזמרת נכנסת בשירה מלחששת, כאשר ההפקה נותנת לשיר אפיל מסתורי ואפל. בבית השני היא פותחת את הפה והגרון קצת יותר, ושם כבר יש מלודיה מסוימת, אם כי מאד בסיסית, כמו בלדה אייטיזית עבשה. הגשר זהה לבית הראשון וכולו נועד לבנות ולהכין את המאזין לפיזמון, שיוצא מהזמרת כזעקה. כותרת השיר חוזרת על עצמה, ונועדה לשוות לשיר הוק המנוני זכיר.
לטעמי מדובר בשיר הגרוע ביותר שנבחר עד כה. אם באסטוניה יש לפחות מלודיה פופית זכירה ובארמניה יש צלילים אורבניים-אמריקאיים, שבדרך כלל נעדרים מהתחרות, בשיר הזה מקופל הרבה מהחולות הרעות של האירוויזיון: השיר לא נכתב על ידי כותבים מקומיים, אלא "נקנה" לכאורה, על ידי טייקוני מוזיקה. כמו רוב השירים שלהם, השיר חסר נשמה או מלודיה משמעותית, מופק לעייפה, כולל לופ מוזיקלי מיושן, שהיה רלבנטי בפעם האחרונה ב-2007.
בשיר הדוברת חווה דואליות של רגשות למושא אהבתה. היא לא רוצה אותו, לא רוצה להרגיש אותו, לחבק אותו, לאחוז בו, אך היא גם לא רוצה לשחרר אותו. היא לא רוצה להיאבק בלילה כשהוא לצידה. הזכרונות שלו הם קירות הכלא שלה. היא לבד והיא לא מוכנה ללבד הזה, היא הולכת עם הזיכרון שלו במסדרונות. היא לא יכולה לשכוח, הוא לא יניח לה. היא לא רוצה להיות איתו או בלעדיו, וזה בעצם הכלא, חוסר היכולת לקבל החלטה, הטווח הלא קיים, לתחושתה, בין המציאות לבין חופש הבחירה שלה. בבית השלישי היא נחלשת במקום להתחזק; היא תלותית, מגדירה עצמה כנואשת. היא לא רוצה שיסבירו לה שזה חסר תוכלת לחשוב ולהתגעגע אליו. ואכן, נדמה כי המילים מבטאות את מצבה של מולדובה, אחותה הפחות מצליחה באירוויזיון של רומניה. נדמה שבהיעדר Sunstroke Project, המדינה כפופה לכוח שמפעילים עליה חברי ה-Dream Team, שמצאו את המדינה המושלמת לתעל דרכה את יצירותיהם, כמעט כמו ש-Ralph Siegel ו-Serhat מצאו את סן מרינו. המדינה, אם כן, אכן כלואה. מצד אחד, היא רוצה את ההצלחה, ואת הכסף שמגיע עם שירי צוות חלומות הביעותים, מצד שני זה מגיע אם מחיר של שעבוד. שעבוד ליצירה שאינה שלך ושעבוד לכסף. תמיד אפשר להתחנם בעובדה, שהם לא זכו ולא יזכו בתחרות, כך שרשות השידור הענייה באירופה לא תצטרך לדאוג לאירוח התחרות במידה וכן.
מולדובה צפוייה להשתתף ב-14/05 בחצי הגמר השני של אירוויזיון 2020. מדובר בחצי הגמר הקל, ולא תהיה לה כלל בעיה להעפיל לגמר. המדינה ככל הנראה מתכננת הופעה גדולה, א-לה רוסיה 2016 או מולדובה 2018. לטעמי השופטים לא יאכלו את זה, והמדינה תסיים איפשהו סביב המקום 11-12 בגמר.

מילות השיר, מתוך האתר lyricstranslate.com, ולאחר מכן תרגומן לעברית:

Prison

I don't want to feel you
I don't want to feel you this close
I don't want to hold you
Do I want hold or let go
I don't want to fight the night
Inside with you

I am surrounded by walls
Covered with all your memories
Wish this were solitary no
Walking with me in the halls
So, there is no forgetting
I know you'll never let me

I don't want to be with you
I don't want to be without you, do I
I don't want to be with you
I don't want to be without you

Prison
I can't escape from this
Prison
Love is a fool's prison

I don't want to need you
I don't want to seem so desperate
I don't want tell you
I don't want to hear it's useless
I don't want to fight the night
Inside with you

I am surrounded by walls
Covered with all your memories
Wish this were solitary

I don't want to be with you
I don't want to be without you,
I don't want to be with you
I don't want to be without you

בית סוהר

אני לא רוצה להרגיש אותך
אני לא רוצה להרגיש אותך קרוב כל כך
אני לא רוצה להחזיק אותך
האם אני רוצה להחזיק או להרפות
אני לא רוצה להילחם בלילה
בפנים איתך

אני מוקפת בחומות
מכוסה בכל הזכרונות שלך
הלוואי שזה לא היה לבד
הולכת איתי במסדרונות
אז אין שכחה
אני יודע שלעולם לא תרשה לי

אני לא רוצה להיות איתך
אני לא רוצה להיות בלעדיך, נכון
אני לא רוצה להיות איתך
אני לא רוצה להיות בלעדיך

בית סוהר
אני לא יכול לברוח מזה
בית סוהר
אהבה היא כלא של שוטה

אני לא רוצה להזדקק לך
אני לא רוצה להראות נואשת כל כך
אני לא רוצה לספר לך
אני לא רוצה לשמוע שזה חסר תועלת
אני לא רוצה להילחם בלילה
בפנים איתך

אני מוקפת בחומות
מכוסה בכל הזכרונות שלך
הלוואי שזה היה בבדידות

אני לא רוצה להיות איתך
אני לא רוצה להיות בלעדיך,
אני לא רוצה להיות איתך
אני לא רוצה להיות בלעדיך

הקליפ הרשמי של השיר:

הופעה חיה של השיר מהקדם המולדבי:

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.