2024: מיוחד – שירי ומשתתפי הקדמים שנשארו מאחור – חלק 2

רגע לפני שעונת 2024 מעלה הילוך ולאחר מכן הופכת להיסטוריה מפוארת, פוסט שני ואחרון בסדרה, המוקדשת לשירי ומשתתפי הקדמים של העונה. להזכירכם, זהו סיכום של שירי הקדמים ה"גדולים" של העונה ולא טעמי האישי. הפוקוס הוא על הלהיטים הגדולים, כאלו שהיו חביבי חובבים ונפלו. כמובן, סביב כל אחד יש סיפור וסיבה מדוע הפסיד, שערוריות לצד סיפורי סינדרלה הפוכים, הרים שהולידו עכברים, שירים שהכזיבו בלייב, שיטות ניקוד שמנעו זכייה כזו או אחרת, או סתם פלופ חובבים, שלא הוכיח עצמו במבחן הקהל.

 הולנד
גם השנה הולנד הלכה על בחירה פנימית. זה בדרך כלל עובד לה. מי שרצתה לשלוח שיר לוועדה, ולא עשתה כן, היא Anouk, נציגת 2013. היא אף פנתה לרשות השידור ההולנדית בנידון. לצערה, לא יכלה לדחות את הוצאת האלבום והיוזמה לא התאפשרה. מעניין לשער מה השיר אותו הייתה שולחת מאלבומה האחרון לוועדה. אולי השיר "Are You Done Running?", שהוא היחיד שיצא מהאלבום בתור סינגל?

ישראל
טרם נבחרה הבלדה "Hurricane" לייצג את ישראל באירוויזיון, נשלחו לוועדה שירים שונים. למקום השני הגיע השיר "לרקוד לנצח", שכתבו עדן גולן, רון ביטון, ינון יהל, מאי ספדיה. למקום לא ידוע הגיע "Come in Peace" (הקרינג' במקור) שכתבו דולי ופן:

 לוקסמבורג
לוקסמבורג חוזרת לאירוויזיון אחרי 31 שנים, והשמחה רבה! האירוע כולו הופק ואורגן על ידי ישראלים: טלי אשכולי הפיקה, משה קפטן ביים, במאי השידור היה אמיר אוקרייניץ, מנהלת הבמה הייתה רותי רון, מעצבי התאורה היו דקר אזולאי ויניב סוריק, מעצבי הבמה היו אבי פחימה ומאיה חנוך, המנהל המוזיקלי היה טל פורר, הכוריאוגרפית הראשית הייתה מור חממי והרקדנים היו ישראלים גם כן. מעל כולם הייתה טלי, ישראלית תושבת לוקסמבורג, שזכתה בקדם ותייצג את הדוכסות באירוויזיון הקרוב. טלי ניצחה בגדול בסיבוב הראשון, הן בהצבעת הקהל והן בהצבעת השופטים. בסופר-גמר זכתה הודות להצבעת השופטים, אבל בקהל ניצחה מישהי אחרת. Krick עקפה אותה בנקודה אחת, מה שהספיק רק כדי למקמה במקום השני הכללי. "Drowning in the Rain" (שנכתב במקור כ-"Dancing in Berlin") הזכיר את הבלדות הנוגות של Elsie Bay מהקדם הנורבגי, שגם חתומה על השיר. כמו בהן, גם בשיר הזה הייתה עצבות מתקתקה. הקול של המבצעת הנוכחית חזק וגורם לשיר להישמע יותר דרמטי. כן, זה קצת קיטשי, אבל ביחס לשאר השירים המיובאים מסקנדינביה לשיר הזה יש אישיות משל עצמו. ההופעה החיה שנתנה Krick הייתה אסתטית ויפה. Elsie Bay תאלץ לעבור עוד כמה קדמים כדי להגיע לאירוויזיון, לא השנה חביבתי.

 לטביה
בלטביה היה Dons הפייבוריט הגדול לזכייה בקדם, וכך קרה. למקום השני, הן בשופטים והן בקהל, הגיע שיר, שאף אחד לא האמין שיסיים כל כך גבוה, ועם זאת שהפך לחביב חובבים לפני הקדם. "Kur?" של Vēstulēs היה השיר היחיד בלטבית בקדם. השיר היה בלדת אינדי קטנה וחמודה עם הפזמון מלודי וחמוד. הגיטרה החשמלית נתנה קונטרס נחמד לשיר והקולות הנשי והגברי השלימו זה את זה. זה קטן, לא קליט במיוחד בבתים, אלטרנטיבי ומקורי מאד. אחד מהשירים הטובים של הקדם הזה, ולדעת חלק מהחובבים הטוב ביותר. האם לטביה הייתה צריכה להעז השנה ולשלוח שיר בלטבית?

ליטא
הקדם הליטאי, Eurovizija.LT, היה אחד הקדמים הגדולים של השנה, עם 40 שירים שמתמודדים על הכרטיס למאלמו. אמנם The Roop היו הפייבוריטים לניצחון, אבל השיר שלהם השאיר אימפקט קטן למדי. Monika Marija, לעומת זאת, הביאה את אחד השירים היפים של הקדם, "Unlove You Starting Tomorrow" הייתה בלדת פופ-קאנטרי טובה מאד, אמריקאית משהו, אמוציונלית, אבל לא משתפכת, שזכתה להופעה ויזואלית מרשימה מאד. Marija סיימה במקום החמישי, המיקום הנמוך ביותר עבורה בקדם הליטאי בכל שלוש השתתפויותיה.

מולדובה
הקדם המולדובי היה עני למדי. הזוכה זכתה בצורה מפוקפקת, אבל מה ניתן לצפות ממדינה ששום דבר בה לא מתנהל בהגינות. בהצבעת הקהל זוכה דווקא Valeria Pasha עם השיר "Anti-Princess". הפקת השיר הייתה חזקה יחסית. הסאונד הוא זה שאנחנו רגילים לו מלהיטי מועדונים רומניים משני העשורים האחרונים. זה לא הכי פרשי שיש, אבל הדרופ האלקטרוני אפקטיבי, ולאור הרמה הכללית בקדם הזה, זה היה משביע רצון. לאחר הקדם, Pasha ציינה כי היא בוחנת אופציות משפטיות לתבוע, לאחר שניצחה בהצבעת הקהל, אך בשובר השוויון הוחלט להעניק את הניצחון דווקא ל-Natalia Barbu. האחרונה מצידה טענה כי העובדה ש-Pasha ניצחה בהצבעת הקהל ראויה להיחקר ורמזה לשחיתות מצידה. אחרי בדיקה של מומחים, עודכן כי הצבעות שקיבלה Pasha מ-950 מכשירים איננה ולידית, וכוללת הצבעות ממדינות קאריביות ואסייתיות, אשר השתמשו ב-VPN כדי להצביע. המקום השני שלה, למרות זאת, נשמר.

 מלטה
אחד הקדמים המוזרים של השנה היה הקדם המלטי. 36 שירים התפרסו על פני 4 תכניות, במסגרת תכנית האירוח Xow. מתוכם 12 עלו לגמר, אשר צולם בסטודיו ללא קהל. בהצבעת הקהל זוכה Matt Blxck. בהצבעת השופטים זוכה Sarah Bonnici, וזוכה בקדם כולו. אך דווקא "Sirena" של להקת הבנות "Erba'" שובה את לב החובבים. השיר היה אירופופ מיושן למדי, קלאב-מדי, שמזכיר את להקת חמסה הישראלית. אווירה ים תיכונית, מוזיקה קליטה. כיף, בסך הכל. השיר גם היה השיר היחידי בקדם הגמר שהיה במלטית מלאה.

 נורבגיה
הקדם הנורבגי התפרס על פני 4 שבועות, וכלל שלושה טרומי גמר וגמר. אחד הפייבוריטים לניצחון היה ההרכב Keiino, אשר הגיעו למקום הראשון בהצבעת הקהל באירוויזיון 2019 עם "Spirit in The Sky", אך סיימו רק במקום השישי, עקב ניקוד נמוך מהשופטים. בקדם השנה הם שרו את "Damdiggida", שהעפיל מטרום הגמר השלישי ושובץ לפתוח את קדם הגמר. השיר הופק באופן מהוקצע, אבל היה מדובר בדאנס ניינטיזי טיפוסי ולא מזמין. בניגוד לשירם מ-2019 ששידר תום מסוים, השיר הנוכחי לחץ חזק מידי. צחוק הגורל, השופטים, אשר מנעו את זכיית ההרכב ב-2019, העניקו להם בקדם 2024 את המקום הראשון, אבל הפעם הקהל הכזיב. Keiino מסיימים במקום השני בקהל ובמקום השני הכללי. אנחנו זכינו בשיר מרהיב של Gåte, שייצג את נורבגיה השנה באירוויזיון.

 סן מרינו
גם השנה ערכה סן מרינו את הקדם המיותר שלה, שכלל המון שירים חובבנים ומביכים, ושיר אחד שנוצר על ידי בינה מלאכותית. בסך הכל התמודדו 129 שירים, רובם בחצאי הגמר ההזויים. רק 17 שירים הגיעו לגמר המיוחל, אשר בו הצביעו רק שופטים ולא ברור לפי אילו קריטריונים. הקדם הסתיים בנצחונם של הלהקה הספרדית Megara, שהתמודדו בקדם הספרדי לפני שנה. השיר הנבחר הוא "11:11", שזה כנראה יותר מהניקוד שהוא הולך לקבל בחצי גמר האירוויזיון. למקום השביעי הגיע שיר שנוצר על ידי בינה מלאכותית. "The Last Polar Bear" הוקדש לשבר האקלים ובוצע על ידי כוכבת שנות השבעים הבריטית Dana Gillespie. השיר נבחר מבין ארבעה שירים, שנכתבו על ידי בינה מלאכותית בשיתוף תוכנת Casperaki. הארבעה הועלו ליוטיוב ולאחר מכן נותחו התגובות ברשת על ידי רשות השידור של סן מרינו, ו-"The Last Polar Bear" קיבל כקטיס לגמר הקדם. השיר סיים לבסוף במקום השביעי.

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.